joi, mai 30, 2024

Religia spiritului antreprenorial in Africa

Pe un fundal religios teoretic echilibrat in care islamul si crestinismul par sa fie cele care impart statul intre nord si sud, reprezentatiile semi-religioase in toiul noptii, ritualurile menite sa ofere protectie sau sa alunge spiritele malefice isi gasesc inca locul in societatea nigeriana. Contrastul intre practicile religioase locale si cele ale islamului si crestinismului nu resusesc sa socheze pe nimeni care a fost deja expus realitatii africane, dimpotriva, face simplu parte din farmecul Africii. Insa efervescenta cu care crestinismul este trait creaza un peisaj puternic contrastant intre sudul predominant crestin  si nordul islamic cu sobrietatea si strictetea ce ii sunt atribuite. Ce-i drept, deosebirile intre cele doua zone nu se limiteaza doar la religie, ci se extind in spatiul etnic, cultural si lingvistic la fel de pregnant.

In partea de sud, in special in spatiul imens si aglomerat al Lagosului, crestinismul sub toate formele sale ofera unora oportunitatea unei „afaceri” mai mult decat prospere. Profitand de un cadru legislativ propice care confera statutul de organizatie non-guvernamentala bisericilor si in consecinta scutirea de la plata oricaror taxe pe langa multe alte beneficii, pastorii foarte populari conduc congregatii de mii de oameni gata sa le asculte fiecare predica. Cladiri de marimi impresionante devin neincapatoare la sfarsitul fiecarei saptamani, oferind spatiul ideal nu doar raspandirii mesajului crestinismului, ci si produsului oferit spre vanzare: binecuvantari si iertare de pacate la un pret convenabil, 1000 de naira, echivalentul a 20 lei.

Ca in cazul oricarei afaceri profitabile, bisericile importante au stiut sa se extinda, iar una dintre modalitatile de a face chiar asta a fost deschiderea de universitati afiliate lor. Argumentele sunt pro si contra. Pe de-o parte, oferirea de alternative la sistemul public de invatamant nu poate fi considerata a fi daunatoare. Pe de alta parte, argumentul folosit cel mai des, conform caruia se doreste crearea de institutii de invatamant care sa impartasasca valorile bisericilor afiliate, ajutand prin urmare comunitatea nu isi poate demonstra validitatea. Taxele de scolarizare sunt prohibitive comparativ cu cele din sistemul public de invatamant pentru majoritatea oamenilor de rand, devenind in consecinta elitiste, orientate catre profit.

Totodata, sistemul bisericesc nu face exceptie situatiei de coruptie larg raspandita. Astfel, profturile imense obtinute de pe urma comercializarii crestinismului nu pot fi cuantificate cu acuratete, la fel cum si directia in care se indreapta este imposibil de identificat. Insa, in timp ce majoritatea participantilor la slujbe isi gasesc drumul spre biserica folosind transportul public, pastorii de inalt nivel foarte influenti apar in masini extrem de costisitoare. Asta nu pare a surprinde pe nimeni, iarasi contrastul pare a fi larg acceptat ca facand parte din realitatea cruda in care isi gaseste locul.

In ciuda raspindirii largi de care acest fenomen se bucura, multi prefera inca bisericile mici, fie cladiri, casute de lemn sau corturi improvizate in aer liber conduse de catre pastori devotati bunastarii congregatiei proprii, ca fiind locul in care sa isi exprime credinta. In fine, pentru credinciosii de rand asta pare a fi cel mai important, din pacate insa nu ii poate opri pe cei ce vad in biserica oportunitatea unei imbogatiri relativ rapide, oameni ce ar putea exprima cu usurinta…”there’s no business like church business”.

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. nice, mai scrie. eu am fost in Bamako, si acolo biserica crestina era plina, crestinii nu rateaza nici o duminica, insa eu am avut senzatia ca e si o forma de socializare/culturalizare, intr-o lume in care nu exista aproape niciuna din formele de divertisment pe care noi le cunoastem: cinema-urile sint locuri insalubre si nefrecventabile chair si pt standardurile africane, barurile sint vazute ca locuri de pierzanie, teatrul/opera/muzeul etc sint cuvinte cam fara corespondent in realitate etc; in plus foarte putini isi permit sa bea o bere in alta parte decit acasa, iar femeile, deci jumatate din populatie, nu ies seara nicaieri (si nu beau/fumeaza) pt ca ar fi automat considerate prostituate.

    in plus, pastorul bisericii principale din Bamako era alb, dupa accent cred ca belgian…

    • Cu siguranta este un loc de socializare, printre multe altele. Lagos este probabil mai bogat in alternative decat Bamako, dar se pare ca functioneaza cam pe aceleasi principii…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Florin Sandu
Florin Sandu
Absolvent program de licenta la Facultatea de Stiinte Politice, Universitatea din Bucuresti, si Master in Relatii Internationale - Analiza si Solutionarea Conflictelor, in cadrul SNSPA. In prezent student program post-universitar in Drept International si Diplomatie, Universitatea din Lagos, Nigeria.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Cumpara cartea de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro