joi, martie 28, 2024

Republica Dragnea şi prerogativele prezidenţiale

Republica Dragnea est în curs de a se contura, instituţional. O dată cu apariţia la Palatul Victoria a Vioricăi Dăncilă,regimul Dragnea este în măsură să se consolideze, evitând riscul tensiunilor care au marcat mandatele de prim- ministru anterioare. Viorica Dăncilă posedă disponibilitatea de a merge până la capăt. Din acest punct de vedere, autoritatea formală şi informală a lui Liviu Dragnea atinge punctul său de maxim istoric. Premierul este mecanismul inert animat de voinţa patronului său politic.

Privind retrospectiv, rapiditatea cu care Preşedintele Republicii a acceptat nominalizarea Vioricăi Dăncilă, evitând apelul la tacticile dilatorii permise de constituţie, apare ca eroarea ale cărei efecte încep să se facă simţite, acum, asemeni unei unde seismice. Contrastul cu epocile Grindeanu şi Tudose este dramatic. De această dată, marja de manevră a şefului de stat este limitată, dacă nu cumva absentă. Premierul este lipsit de acea voinţă proprie care să îi permită definirea unei personalităţi distincte, la nivelul puterii executive. Republica Dragnea capătă, în era Dăncilă, o agresivitate crescută, animată de voinţa de a regândi mecanismele politice şi pe cele constituţionale.

Preşedintele Republicii pare să realizeze, în cele din urmă, că miza autentică a lui Liviu Dragnea este, în acest moment, vidarea de conţinut a prerogativelor şefului de stat în chiar domeniile în care influenţa prezidenţială a fost, tradiţional, necontestată: serviciile de informaţii, recrutarea înalţilor magistraţi, politica externă. Cu fiecare pas întreprins, instituţia prezidenţială este împinsă în irelevanţă. Profilul Republicii Dragnea este acela al unei oligarhii parlamentare, ce se serveşte de un guvern domesticit spre a–şi atinge obiectivele. Republica Dragnea rafinează guvernarea prin interpuşi, eliminând din ecuaţia constituţională pe şeful de stat. Şi toate acestea fără a se recurge la revizuirea legii fundamentale.

Lecţia pe care a extras-o Liviu Dragnea din ratarea încercării de amendare a constituţiei în mandatul USL este cât se poate de clară. Ea implică evitarea, deliberată, a aplicării unui plan general , preferându-se apelul la decupări şi amputări separate. Castrarea instituţiei prezidenţiale se operează, treptat şi chirurgical, cu fiecare asalt şi cu fiecare declaraţie . Controlul deplin asupra Guvernului şi a parlamentului, cel puţin deocamdată, permite planificarea acestor atacuri. Fiecare dintre fronturile deschise îşi are semnificaţia sa. Sesizarea Curţii Constituţionale în chestiunea refuzului de revocare a Procurorului-şef al DNA poate fi ocazia pentru Tribunalul constituţional obedient să formuleze regula de interpretare ce ar goli de conţinut rolul şefului de stat în materie, permiţând domesticirea puterii magistraţilor. Pe un alt nivel, iniţiativa de mutare a ambasadei României la Ierusalim semnalează, dincolo de argumentele de politică externă,gestul de evacuare a Preşedintelui din una dintre zonele sale rezervate constituţional.

Strategia lui Liviu Dragnea se serveşte de toate atuurile pe care i le conferă hegemonia sa incontestabilă de acum. Ideea redesenării profilului comunităţii de informaţii, evocate obsesiv, este justificată de lupta impotriva “ statului paralel”. Liviu Dragnea întreprinde,prin fiecare iniţiativă, un pas în această direcţie a schimbării regimului politic. La câteva luni de la desemnarea Vioricăi Dăncilă, Preşedintele Iohannis este obligat să accepte realitatea. Lupta care se dă acum poartă nu numai asupra capacităţii sale de a câştiga un nou mandat, ci vizează supravieţuirea sau înlăturarea de facto a unui regim ce păstrează pentru şeful de stat un rol semnificativ.

Republica Dragnea, ca oligarhie întemeiată pe supremaţia privilegiilor şi pe patronaj, nu poate supravieţui decât prin eliminarea obstacolelor care îi limitează omnipotenţa. Subminarea prerogativelor prezidenţiale nu este un accident, ci parte din planul care are ca obiectiv înstăpânirea autocraţiei în România. Republica Dragnea se pregăteşte pentru asaltul final.

Distribuie acest articol

26 COMENTARII

  1. Da, rapiditatea cu care a acceptat sa le mai acorde inca o sansa este similara cu schimbarea de ton in cazul mutarii ambasadei:

    „Am avut o discuţie destul de lungă şi am discutat cu mai multă lume. Înţeleg acum că Guvernul a vrut de fapt să creeze un fel de platformă de discuţie în jurul acestei teme. ”
    Asa se lanseaza o platforma de discutii, sfidind Presedintele.
    NB,
    „Castrarea instituţiei prezidenţiale se operează, treptat şi chirurgical, cu fiecare asalt şi cu fiecare declaraţie „, mi-e teama ca se face la schimb cu promisiunea inca unui mandat.

  2. Buna Dimineata Domnule Profesor
    La Pitesti s a Inaugurat Primavara Republicii Dragnea, Antonimul Primaverii de la Praga. Liviu Nicolae Dragnea animat de intentii doar de Domnia Sa Stiute ne Aduce la efectul de bucla in Timp, intoarcerea la Valorile Tatucului ( la Pitesti era mai aproape de acest deceniu Numitul Zeus aka Vecinul) si pupatul de bocanc si mana a Haremului de Videle. Videle aceasta pepiniera de Inestimabila Valoare pentru P$D reprezinta tractiunea 4×4 a Maretelor Idealuri nascocite de Liviu Nicolae Dragnea. Sepukku este Singura scapare a Romanilor sau justa rasturnare a acestui Clan cu tentacole in Dolj Vrancea, Botosani si Iasi

  3. Încep să mă enervez. TOŢI constată ieşirea României din mecanismul democratic şi nimeni nu face nimic. Ba îl acuză pe Iohannis care, singur fiind, nu poate face mare lucru. Bărbaţi neputincioşi şi laşi şi elite trădătoare şi ticăloase-asta este situaţia României în tristul ei Centenar.

  4. Romanii sunt majoritar ignoranti, neinteresati, nepasatori. Si nu conteaza ce studii ai, ce diplome, ce inteligenta, ca sa fii complet nepasator.

    Cel putin 60% din romani sunt dead weight si habar n-au de ce se intampla si nici nu-i intereseaza.

    Putinii care am mai ramas constienti mergem la protest pe 12 mai si la vot in 2019 si 2020.

    • Aşa este, vor „o ţară ca afară”! Dar nu pun mâna şi sufletul să reclădească România. Totul este o ipocrizie ce frizează ticăloşia.

    • Generalizările, de orice fel, nu sunt deloc sănătoase. Pe de altă parte, manipularea bine făcută funcționează eficient oriunde în lume. Dacă nu este contracarată, putem îngheța în Piața Victoriei multe ierni la rând, regimul autoritar are toate șansele să se consolideze.

  5. Stimate domn,

    Dumneavoastra credeti ca pentru asa ceva am iesit eu la vot ??

    „tacticile dilatorii permise de constituţie”

    „marja de manevră a şefului de stat”

    „capacităţii sale de a câştiga un nou mandat”

    Credeti ca ma intereseaza care e capacitatea lui Iohannis de a castiga un nou mandat cand eu vad clar ca nu face nimic in mandatul acesta? De ce sa il votez din nou? Cine va imaginati dvs ca ar putea sa il mai voteze pe Iohannis pentru inca un mandat ??

    Niste golani joaca Romania in picioare si incearca sa o distruga. Presedintele doarme. Poate ca e mai bine sa ia golanii toata puterea. Populatia ii sustine si ii va sustine in continuare. Dumneavoastra cand veti simti ca nu mai rezistati in Romania o sa va gasiti un job de profesor la Oxford si plecati din tara. Iohannis se duce la Uniunea Europeana. Noi, restul, mai vedem ce facem.

    Problema este alta: credeti ca pe mine ma mai scoate cineva la vot? Cum?

    Puneti-mi pe lista pe Iohannis, Orban, Turcan, Gorghiu. Chiar credeti ca ma mai poate scoate ceva la vot?

    • „Cine va imaginati dvs ca ar putea sa il mai voteze pe Iohannis pentru inca un mandat ?? ”

      Uite, eu.

      Nu inteleg atitudinea aceasta: imi tin votul acasa, ca e foarte pretios, nu merita sa fie scos in public decat pentru vreun Cezar. Doamne fereste sa-mi irosesc votul, cum oare am sa mi-o mai iert vreodata??

      Votul depinde de tine, dar oferta depinde de altii. Atitudinea rationala e sa faci bine ce tine de tine, adica sa votezi din ce poti.

    • Daca o sa am de ales intre Iohannis si Dragnea, pentru mine e clar. Iohannis e alegerea care mi se pare clar mai buna. Daca nu mergi la vot, il avantajezi clar pe Dragnea, care se poate baza pe o mobilizare limitata de aparatul de partid (3-4 milioane de oameni)

      Asta daca nu cumva aveti simpatii ascunse pentru Dragnea. Acum fiecare cu optiunile lui. Singura chestie e sa ni le si asumam,

    • „Puneti-mi pe lista pe Iohannis, Orban, Turcan, Gorghiu. Chiar credeti ca ma mai poate scoate ceva la vot?”

      Ei, nu, stimate domn. Vom pune pe liste nume celebre precum Dragnea, Tăriceanu, Dăncilă, Pop și foarte probabil că acestea vor fi îndeajuns de convingătoare ca să vă scoată la vot. Pentru Iohannis mergem, mai mulți, noi, ceilalți.

  6. Ma asteptam la parerea unui constitutialist la afirmatia ministrului Toader cum ca presedintele nu are capacitatea ,expertiza, pregatirea sa aprecieze cererea (somatia !) dansului de a o demite pe LCK. Mi s-a parut o enormitate !!! Cum reactionati ?

  7. Inca de la lansarea semnaturilor pentru modificarea art.48,alin 1 din Constitutia Romaniei si declaratia lui Liviu Dragnea de initiere a unui referendum pe aceasta tema absolut inutila si chiar absurda ,mi-am dat seama ca intentia acestuia este de modificare a Constitutiei , dupa bunul plac ! Acesta este pretextul ,ascuns in spatele „semnaturilor romanilor”, atata timp cat rezultatul altui referendum privind numarul de parlamentari a fost egal cu zero! M-au uimit luarile de pozitie ale PNL (care ii canta in struna prin declaratiile diversilor,pe aceasta tema), comentariile mistificatorii si nefundamentate ale aparentilor pe la televiziuni , lipsa de reactie a organizatiilor civice , in special a celor ce se ocupa de drepturile fundamentale ale omului!
    NU au pic de rusine pentru faptul ca nu cunosc si nici nu citesc Constitutia Romaniei si normele privind drepturile fundamentale ale omului !
    Cu tristete o spun ca suntem un popor de oportunisti ,meschini ,ignoranti in privinta normelor democratice ,delasatori si mult ramasi in urma tarilor civilizate.
    Scopul D-lui Iliescu a fost atins ,amintind ca in martie 1990 , la Iasi , a declarat:””suntem in democratie si putem face ,ce vrem!”
    Se spune ca un bo;nav psihic nu poate fi tratat eficient. daca singur nu vrea aceasta!
    Ce mai poate face Europa pentru noi daca nivelul decizional la care s-a ajuns este atat de jos iar mintile luminate ale Romaniei stau in expectativa?
    Pentru Liviu Dragnea nu exista in Codul penal prevederi care dovedesc raul pe care il face acestei tari?

  8. Prim-ministrii domnului Dragnea nu pot fi decat de paie si inceteaza a mai fi prim-ministrii atunci cand inceteaza a mai fi de paie. Mai devreme sau mai tarziu, domnul Dragnea va incerca sa scoata o castana taaare fierbinte din foc, cu manutele doamnei Dancila, iar aceasta va avea o decizie grea de luat… :)
    As putea sa pun pariu ca doamna Dancila a auzit apelul telefonic al domnului Iohannis, dar nu i-a raspuns inainte de a se consulta, pe indelete, cu domnul Dragnea. :) „Coafura rezista”, inca…
    Betia puterii „taie gazul” de la creier. Fara gaz la creier si cu sfatuitori straini, e foarte probabil sa gresesti fundamental. Asteptam.
    Cat despre „Republica Dragnea”, eu as spune doar atat: nu este pentru cine se pregateste, ci pentru cine se „nimereste”. :)

    Ne vedem in strada, pe 12 mai.

  9. Pai n-ati vrut presedinte nejucator? La ce va mai plingeti ? Si-asa nu face nimic, cu sau fara amestecul lui dragnea. Doar „urmareste cu atentie”. Sau o cheama pe olguta la Cotroceni, cu o falca-n ceriu si una in pamint, ca sa-i fie pus in fata un fluturas de salariu si sa zica da, aveti dreptate. Halal! Ce pretentii aveti de la usl-Grivco….Atit ca decit ponta….in rest….keine Hoffnung….

    • Există ceva mult, dar muuult mai nociv, decât un nejucător, anume un jucător prost, căruia îi ies la final toate pe dos. De exemplu, unul, care dorindu-și influență asupra guvernului, acceptă soluții imorale, fie ele umaniste, conservatoare sau social-democrate. Orice, numai să fie obediență la Victoria! Sau cel care, mizând pe compromiterea adeversarilor politici, nici măcar ideologici, îi amenință cu refuzul nominalizării în cazul unei majorități realizate postelectoral, neconfirmate anterior notarial. Rezultatul?! Înghițirea unui „Porc”! Sau când îți dorești primarii tăi rapid urcați în funcții după primul scrutin, ajungi să constați că inamovibilii aleși sunt ceilalți.
      Un alt caz e al Pandorei, când pentru niste succese politice mediocre și faulturi tactice, filtrate prin interpuși și fidelizați prin nominalizări, s-au schimbat coduri și cutume, proceduri și interpretări constituționale, dar intens aplaudate de alegători miopi moral și politic, am dat siguranța și predictibilitatea pe impresie și pe clipa de euforie, iar azi vedem aceleași jocuri la ceilalți. Dacă ai un Parlament ostil e bine, poate, să ai o ccr obedientă, dar cel mai bine e să le ai pe amândouă. Ceea ce are acum Dragnea!
      Nejucatorul Iohannis nu poate face, deocamdată, mai mult decât să păstreze strateg7a, în speranța că uleiul se alege de la sine de apă, iar orice „valuri” nu fac decât să întârzie segregarea binelui de rău.
      De curiozitate doar, ce argument ar fi putut invoca Iohannis pentru a refuza desemnarea dnei Dancilă?! Ar fi fost cel mult o tragere de timp, care s-ar fi terminat cu încă o și mai mare deziluzie decât acceptarea ei formală și seacă.

      • De acord. Un președinte care ”urmărește cu interes” ca Iohannis este mai bun decît un președinte care calcă totul în picioare pentru a-și urmări interesul. Răul făcut de Băsescu care a ”reformat statul” pînă s-a ales praful de el și a asigurat protecție unei bande de infractori cu nimic mai prejos decît gașca lui Dragnea, este imens și se va întinde ani de zile asupra României. A arătat că se poate și i-a învățat pe cei din mafia Teleormanului cum se face treaba. Acum o face pe prostu’ și zice că el nu știa nimic. Dragnea mai are ceva de lucrat la tupeul afișat pe față, deocamdată e un ucenic care vrea să-și întreacă maestrul.

  10. Adevarul e ca actuala Constitutie nu ii da presedintelui prea multa putere. Puterea presedintilor s-a bazat in principal pe influenta pe care ei o aveau asuprea majoritatilor parlamentare si mai putin pe baza propriilor prerogative. Uitati ce zice un constitutionalist:

    „Giovanni Sartori califică regimul politic românesc ca fiind unul parlamentar cu tendinţe prezidenţialiste23, neîncadrarea în dimensiunea semiprezidenţială fiind justificată foarte logic pe linie interpretării prerogativelor prezidenţiale din Constituţia României. Astfel, Sartori concluzionează că majoritatea prerogativelor prezidenţiale marchează prin dependenţa constantă a deciziilor prezidenţiale de avizul legislativului echivalarea poziţiei preşedintelui cu cea a unui şef al parlamentului24. În raportul prerogative specifice parlamentarismului şi cele definitorii pentru prezidenţialism, Sartori arată următorul fapt: preşedintele înclină ca atribuţii mai curând spre parlamentarism decât spre semiprezidenţialism. Unica sa atribuţie conformă cu semiprezidenţialismul este cea referitoare la posibilitatea de a participa şi conduce şedinţele guvernului (art. 86-87).”

    Aparent puterea presedintelui a scazut atunci cand durata mandatului a fost crescuta la 5 ani astfel incat alegerile prezidentiale nu mai au loc in acelasi timp cu cele parlamentare. Asta a dus la situatii in care presedintele este de o culoare politica iar majoritatea parlamentare de o alta culoare. Nemaiputand controla majoritatea prlamentara influenta presedintelui a fost drastic limitata din cauza ca prerogativele sale constitutionale sunt destul de limitate.

    Lucrul asta nu are legatura cu Dragea, daca PSD-ul ar ajunge sa aiba functia de presedinte si partidele de dreapta majoritatea in Parlament, atunci presedintele PSD-ist s-ar gasit in situatia lui Iohannis adica cu putere de decizie limitata.

  11. Poate odata cu actiunea „Ambasada”, domnul Iohannis „constata” faptul ca e cam groasa treaba. Ati constatat? Dragnea nu pare sa glumeasca pe tema asta; iata pleaca cu Viorica, cu Mele in Ierusalim. Sper ca stie ce face pe acolo tov. Dragnea.

    • Conform Constitutiei Presedintele aproba infiintarea, desfiintarea si schimbarea rangului misiunilor diplomatice (art 91), asa ca cel mai probabil mutarea ambasadei la Ierusalim nu se va putea face impotriva vointei presedintelui.

      Spre deosebire de politica interna unde prerogativele prezidentiale sunt foarte limitate in politica externa presedintele are unele atributiuni ceva mai importante pe care le poate folosi. Puterea executiva este insa in marea ei parte concentrata in mainile Guvernului, Guvern ce depinde de increderea Palamentului pentru a ramane in functie. Asta e valabil chiar si in cazul politicii externe si de aparare unde decretele prezidentiale trebuiesc contrasemnate de catre premier.

      Nu putem spune ca presedintele Romaniei este pur de decor insa el are mult mai putina putere de decizie decat isi imaginau unii ca are. Puterea lui se bazeaza in principal pe influenta pe care o poate avea asupra majoritaiti parlamentare. Iohannis nu are o astfel de influenta si din aceasta cauza Dragnea are mult mai multe putere de decizie in stat decat el.

      • @ Adrian83 (25/04/2018 la 19:58)

        Din primul paragraf (cu certitudine cu care o spuneti) mutarea unei ambasaded dintr-un oras in altul face parte din ” infiintarea, desfiintarea si schimbarea rangului misiunilor diplomatice (art 91), ” ca sa fie in decizaia presedintelui ?
        Nu sunt jurist dar cred ca IN limba ronana (obisnuita, nu cea juridica, politica) MUTAREA este doar o……….mutare.

        A nu se interpreta ca aprob gestul nici unei parti implicate in acest „conflict”.

        • @WD

          Aveti dreptate insa Curtea Constitutionala atunci cand interpreteaza Constitutia face unele conexiuni si ia decizii chiar daca aparent ce scrie in Constitutie nu este exact ce spun judecatorii.

          De exemplu nu scrie nicaieri in Constitutie ca ministrul justitiei ii numeste si revoca sau propune numirea si revocarea din funtie a procurorilor sefi insa legea fundamentala zice ca procurorii isi desfasoara activitatea sub autoritatea ministrului. Din interpretarea judecatorilor constitutionali acea autoritate a ministrului asupra procurorilor insemna ca ministrul trebuie sa aiba rolul central in procesul de numire si de revocare din funtie a procurorilori sefi.

          In cazul de fata este posibila o astfel de corelatie. Adica daca Presedintele aproba infiintare si desfiintarea misiunilor diplomoatice si schimbarea rangului acestora atunci mutarea misiunilor ambasadelor intra cam in aceiasi categorie de actiuni. Ma rog daca se ajunge la Curtea Constitutionala nu este sigur ca asa vor interpreta judecatorii, din aceasta cauza am si zis ca cel mai probabil mutarea nu se va putea face impotriva vointei presedintelui. Probabil ca exista si legislatie aferenta mutarii ambasadelor dar nu stiu nici eu exact ce prevede aceasta legislatie.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ioan Stanomir
Ioan Stanomir
Profesor de drept constituţional la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti, specializat în domeniul dreptului constituţional.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro