La o întâlnire de la MECTS pe problema fondurilor europene finanțate POSDRU s-a pus problema externalizării activităților beneficiarilor subordonați acestui minister. Propunerea, soluția, a venit de la un responsabil OIPOSDRU-MECTS, deși astfel este încălcat Ordinul numărul 1117/2010 privind eligibilitatea cheltuielilor realizate din fonduri europene.
Prima ilegalitate propusă
Acest ordin are încă din primele articole prevederi care urmăresc eliminarea posibilității de a introduce firme căpușă în sistem. Astfel Articolul 5, aliniat 1, a) precizează că nu sunt eligibile „cheltuielile realizate cu subcontractele (externalizările) care determină o creștere a costului de executare fără a aduce o valoare adaugată” iar aliniatul 4 spune ca pot fi achiziționate doar acele servicii specializate pentru care „beneficiarul nu are expertiza necesară”. Li s-a propus ISJ-urilor, care au deja acreditate cursuri de formare prin CCD-urile subordonate (specializate în formarea cadrelor didactice) realizarea de servicii de formare prin firme externe sau cu ajutorul pfa-urilor. Mai mult, aproape că li se impune acest lucru sub presiunea indirectă a MAEUR. Miercuri guvernul pare că trebuie să ia o decizie în acest sens. Problema a ajuns pe masa guvernului pentru că d-l Leonard Orban, a cărui consilier se pare că a fost (și probabil mai este, neoficial) acest responsabil OI, acceptă această abordare/interpretare a faptelor. Din păcate am constatat că orice părere contrară, fie ea și decizie de instanță, este considerata greșită și este respinsă cu vehemență.
Pentru orice evaluator corect a realiza achiziții de formare, cum li s-a cerut ISJ-urilor când ei au deja acreditate cursuri cu structuri subordonate, este evident o deturnare de fonduri și o încălcare a articolului menționat. Cum o să explice beneficiarii aceste mișcări ilegale forurilor de control de la UE?
A doua ilegalitate
Sfaturile de trecere în ilegalitate nu s-au încheiat aici. La semnalarea ISJ-urilor că au deja acreditate cursurile cu formatori cu tot, că orice reacreditare presupune o întrerupere de minim 2-3 luni numai pentru eliberarea aprobării (după realizarea din nou și depunerea cursului!) li s-a spus că se poate aranja să fie aceeași formatori, adică achizițiile pot fi „trucate”. Care evaluator cinstit nu se sesizează că nu pot fi aceiași formatori care erau cu contract de muncă și după ce se face achiziție de servicii de formare? Menționez că este ilegal ca atunci când faci achiziții să pui criterii atât de restrictive încât numai persoana(ele) vizată să se potrivească profilului.
Alte ilegalități grave
Respectivul responsabil OIPOSDRU crede că astfel de nereguli pot fi trecute cu vederea și chiar le propune hotărât. Ne dăm seama ce procesare a cererilor face organismul din care face parte pentru că procesează greșit cererile ISJ-urilor, cerându-le aplicarea în 2011 a unor legi despre care coordonatorul direct al OIPOSDRU-MECTS, AMPOSDRU, a spus că nu se aplică. Sunt declarate discreționar (numai la anumiți beneficiari) ca neeligibile cheltuieli corecte, ce nu mai pot fi rambursate din fondurile europene, astfel se produc la bugetul statului pagube imense.
Domnul ministru Orban și guvernul ar trebui să se uite mai bine ca să vadă de unde provin cu adevărat problemele POSDRU, nu cumva de la oamenii apropiați, dispuși să facă orice ilegalitate numai ca să introducă externalizarea și firmele de consultanță ale prietenilor? Poate ar trebui să se concentreze pe neregulile reale și să nu mai caute o vină generală, la toți beneficiarii, deoarece mulți își fac treaba serios, respectând la milimetru legislația și contractul de finanțare.
Aștept curios decizia de miercuri a guvernului ca să văd ce va face: va elimina din Ordinul cu precizările privind eligibilitatea cheltuielilor pe fonduri europene acele prevederi care interzic prezența căpușelor în sistem și va impune externalizarea (sub influența Ministrului Afacerilor Europene), sau va da câștig de cauză părții care susține că modalitatea legală de perfecționare în sistemul preuniversitar este cea pe care o fac beneficiarii în mod direct, în forma curentă (idee susținută de d-l ministru Liviu Pop și cei de la Ministerul Muncii). Este bine de știut că, deși a fost luată în discuție situația la MECTS, conform afirmațiilor titularilor ministerelor MECTS și MAEUR, memorandumul cu soluția adoptată se va aplica tuturor beneficiarilor bugetari, nu numai instituțiilor subordonate MECTS. Așa ar fi și normal, o propunere de eficientizare a cheltuielilor statului nu poate fi aplicată după regula: „la voi da, dar la noi ba”. Oricum, dacă se va impune externalizarea, această soluție va da peste cap toate planurile beneficiarilor (anexa 1 contract finanțare), ceea ce este în cele din urmă o măsură abuzivă, centrată pe modul de implementare (care este problema beneficiarului), nu pe rezultatele reale (problema finanțatorului). În acest fel se vor determina întârzieri în graficul activităților acestora cel puțin 4-6 luni de zile, timp în care nu se absorb fonduri pe POSDRU și astfel poate „scapă” românii de acest program.
Eu consider ca trebuie schimbata aceasta mentalitate de capusare a proiectelor cu firmele private.
Aici nu este vorba despre o competitie la resursa pentru ca resursa, a se citi fondurile europene, sunt disponibile tuturor.
Se pot crea ONG-uri, firme, colaborari cu institutii in acest sens.
Aceste firme de management de ce nu intra ele insele in activitati de elaborare si implementare de proiecte ?
Normal ca e mai simplu sa dai indicatii pretioase pe bani multi fara prea mare efort, dar lumea trebuie sa se trezeasca sa nu mai permita astfel de abuzuri.
Ce nevoie as avea de o firma de management cand sunt atatea produse software pentru managementul proiectelor incat eu pot sa imi fac treaba bine si fara costuri suplimentare?