marți, decembrie 3, 2024

România are nevoie de un președinte care să lupte pentru viitorul său european

„Funcția prezidențială cere atât forță și viziune, cât și umilință.” – Michel Barnier, actualul premier al Franței.

În pragul alegerilor prezidențiale, România se află într-un moment de cotitură. Cu o societate divizată și cu multe frământări interne și externe, viitorul președinte al țării trebuie să fie mai mult decât un lider ceremonial. România are nevoie de un președinte care să știe să unească, să inspire și să se ridice la nivelul așteptărilor cetățenilor săi – atât din țară, cât și din diaspora.

Un lider pentru unitate națională și colaborare politică

Pe plan intern, președintele va avea o misiune delicată: să colaboreze eficient cu viitorul guvern, rezultat din alegerile parlamentare. Într-o țară care a fost de prea multe ori blocată de conflictele dintre Palatul Cotroceni și Palatul Victoria, este esențial să avem un președinte capabil să construiască punți, nu să adâncească prăpastii.

Deși atribuțiile prezidențiale sunt limitate în domeniul intern, președintele are un rol crucial în numirea persoanelor care conduc servicii importante sau Curtea Constituțională. Aceștia trebuie să fie profesioniști integri, fără apartenențe politice. În Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), președintele are, de asemenea, responsabilitatea de a asigura creșterea capacității de apărare a României, în acord cu cerințele NATO.

Dincolo de aceste atribuții, este vital ca viitorul președinte să sprijine un guvern care să atragă fonduri europene, să reducă deficitul bugetar și să redea încrederea oamenilor în instituții.

O Europă unită în sprijinul Ucrainei

„Politicianul care reușește cel mai bine este cel care spune cel mai des și cu vocea cea mai puternică ceea ce toată lumea gândește.” – Theodore Roosevelt, președintele Statelor Unite.

Unul dintre cele mai dificile dosare europene ale următorului mandat prezidențial va fi cel al sprijinului pentru Ucraina. Pe măsură ce războiul se prelungește, oboseala politică și economică a unor state din UE începe să se simtă. Mai grav, alegerea unui lider precum Donald Trump în Statele Unite ar putea slăbi sprijinul financiar și militar al Washingtonului pentru Kiev. Într-un astfel de context, liderii din Europa de Est trebuie să preia inițiativa și să convingă restul Uniunii că sprijinirea Ucrainei este nu doar o datorie morală, ci și o necesitate strategică.

Un viitor președinte al României trebuie să înțeleagă că o victorie a Ucrainei este esențială pentru securitatea regională, pentru apărarea dreptului internațional și pentru viitorul proiectului european. România, aflată la granița conflictului, trebuie să fie un pilon de stabilitate și o voce fermă în favoarea sprijinirii Ucrainei.

Premierul Poloniei, Mateusz Morawiecki, a dat un exemplu elocvent când, imediat după începutul războiului, a mers la Berlin și a declarat: „Am venit să zgudui conștiința Germaniei”. Această determinare, de a vorbi răspicat și de a apăra valorile fundamentale ale Europei, trebuie să inspire și viitorul lider al României. Nu avem nevoie de un președinte care doar să execute decizii, ci de unul care să înțeleagă vremea și să acționeze atunci când e nevoie – un lider capabil să negocieze și să convingă Europa de ce sprijinirea Ucrainei este o investiție în viitorul nostru comun.

Consiliul European: scena pe care România trebuie să strălucească

„Dacă țara (…) trebuie să aibă un loc în concertul Europei (…) apoi nu va putea ajunge prin industrie, nici prin comerț, ci numai prin învățământ.” – Mihail Kogălniceanu

Consiliul European este cea mai importantă masă decizională a Uniunii Europene, iar președintele României reprezintă țara la aceste întâlniri. Aici se discută dosare majore precum migrația, crizele economice, politica externă și securitatea. România, fiind a șasea țară ca populație din UE, are un cuvânt greu de spus, iar președintele trebuie să știe să-și folosească influența în interesul național.

Un exemplu din trecut subliniază necesitatea unui lider asertiv: aderarea României la spațiul Schengen. Deși îndeplinim de mulți ani toate criteriile tehnice, accesul nostru a fost blocat din motive politice. Dacă România ar fi avut un președinte care să condiționeze acordul său pe alte dosare europene – precum bugetul comun sau politica externă – de obținerea unui vot favorabil pentru Schengen, rezultatul ar fi fost probabil diferit.

Veto-ul nu trebuie folosit frivol, dar este un instrument puternic pentru a apăra interesele țării. Exemplele Poloniei sau Ungariei, care știu să negocieze ferm, arată că România poate face mai mult pentru a-și proteja drepturile.

Diaspora uitată

Diaspora românească, formată din milioane de cetățeni care trăiesc în țări precum Germania, Italia, Spania sau Franța, este o componentă vitală a identității noastre naționale și europene. Românii din diaspora muncesc, inovează și contribuie la societățile gazdă, aducând o valoare inestimabilă întregii Uniuni Europene.

România, a șasea țară ca populație din UE, are câteva milioane bune de cetățeni în diaspora care își folosesc inteligența, creativitatea, forța de muncă și talentele pentru a face Europa mai bună. Este timpul ca președintele să recunoască această contribuție și să promoveze mai ferm interesele românilor la nivel european.

Din păcate, românii sunt insuficient reprezentați în poziții-cheie din instituțiile europene. Avem prea puțini directori și lideri care să asigure că vocea României este auzită acolo unde se iau decizii majore. Viitorul președinte trebuie să facă din acest aspect o prioritate, susținând integrarea mai multor români în funcții de conducere. Totodată, președintele trebuie să fie un partener de încredere pentru diaspora, să le apere drepturile și să creeze punți care să aducă această resursă valoroasă mai aproape de țară.

România: un pilon al securității și stabilității în Estul Europei

Poziția geografică a României o plasează în centrul unor provocări geopolitice majore. Suntem la granița estică a Uniunii Europene, aproape de un război devastator în Ucraina și de presiunile exercitate de Rusia.

Un președinte vizionar trebuie să facă din România un lider regional. Sprijinirea Ucrainei și Republicii Moldova, promovarea securității energetice și contracararea influenței ruse trebuie să fie priorități. Președintele trebuie să folosească Consiliul European pentru a construi alianțe și a susține o Europă puternică, unită împotriva amenințărilor externe.

Un președinte prezent

“Popor alege-ți șefi, nu stăpâni!” Nicolae Titulescu

România are nevoie de un președinte care să fie mai mult decât un negociator. Avem nevoie de un lider curajos, capabil să folosească fiecare oportunitate în interesul țării. Fie că este vorba de Schengen, bugetul european sau politica externă, președintele trebuie să fie o voce puternică, fermă și respectată.

Românii, atât din țară cât și din diaspora, merită un lider pe care să se poată baza – unul care să lupte pentru prioritățile noastre și să transforme provocările în oportunități. În fața Europei, România trebuie să se ridice la înălțimea potențialului său, cu un președinte care să inspire încredere și să apere interesele naționale cu demnitate.

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. Rumunika isi va alege un prezident semianalfabet, care si-a luat BAC-ul la 37 de ani si a avut o covrigarie. Un prezident pe māsura calitātii rumunilor in general. O populatie care existā din gresealā o natiune de analfabeti afectati.

    • @Mav : Deh , ma , Arpade , atat putem … Nu am reusit sa evoluam – de la Retragerea Aureliana si pana astazi … Multumim totusi pentru reteta de pastrama tinuta sub saua calului – adusa tocmai din capatul Asiei , pe ruta Altai – Panonia …
      Sau gresesc ? Esti cumva vreun Ivan Vodkin
      frustrat de existenta unei ,, natiuni de analfabeti afectati ,, , care-ti sta ca paiu-n ochi , in drumul catre Stramtori ? Apai , mai , vidma , te informam ca mai stam p’aci , macar asa, fo’ 2 milenii !
      Te saluta Mitica ot Bucale , analfabet afectat …

    • @Mav _ „O populatie care existā din gresealā…”

      Nu știu dacă asta ați dorit să spuneți, dar enunțul este mai mult decât xenofob, are chiar caracter genocidar.

      Cum adică, o popuație, cea a României în speță, există „din greșeală”? Ar trebui să nu existe? Ce se propune pentru a fi înfăptuită repararea „greșelii”?

    • Nici COVRIGĂRIE n-a avut! A avut- o nevasta-să ! El a fost SLUGA pe la diverși – ba și tzucalar la harapul-terorist Haisam, băiat de undițe la zdrăngănea …. Acum, ca “Prim-Covrigar” al bietei tari, tot de ciubucuri, găinării și alte mici (oare) afaceri puturoase se tine ! Referitor la Nordis – alta mare pungășie românească, care “i-a plătit taxa de protecție” în zboruri de lux cu avioane private scumpe !!! , inclusiv hoteluri de lux, bilete scumpe la mari întreceri și restaurantele corespunzătoare pretențiilor de neam-prost ajuns – Ciolacu bagă capu-n nisip, ca struțul , dar urla cu toată gura ca Președintele actual al României a i trăsnit să zboare tot cu așa ceva, dar nule banii unor societăți certate cu legea. Minciuna lui Ciolacu : “A vrut să-i facă o bucurie Loazei din dotare” nu tine ! Și câte alte asemenea “zboruri” se vote mai descoperi, și câți “negrii arginti” va mai fi încasat acest jalnic, incult, total incompetent și dovedit pungas individ se vor mai descoperii și publică ! Și cum dreaq ca tovarășii de zboruri și alte plăti ilegale sunt NUMAI PSD-ei, veșnic abonați la ciubucuri, pungasii …. ? Și tara va avea un Președinte pungas ? Halal să ne fie, cum bine zicea Nnea Iancu !

  2. Episodul “celor doi elefanți din încăpere” a demonstrat ca românii au votat rațional președintele de care aveau [si au] nevoie.

    Perioada următoare acelui eveniment, cu răsturnarea guvernului PNL/USR exact în momentul în care se organiza concurs transparent pentru ocuparea funcțiilor de procurori-șefi ai Marilor parchete șamd. a demonstrat încă o dată ca oricare ar fi Președintele României, el va fi la un moment dat subordonat cleptocrației prin diverse mijloace (amenințare, corupție, șantaj etc.).

  3. Problema nu a fost, nu este si nici nu va fi, intr-un orizont acceptabil de timp, presedintele. Problema este ca nu suntem in stare sa generam viitori presedinti. Nu generam nu avem de unde alege, Asa ca inventam scuze ca sa acoperim lipsa cronica de meritocratie pe care nu o dorim si deseori chiar o uram pentru ca suntem doar supravietuitori si nu dorim sa iesim din aceasta paradigma indiferent cat apostolat autentic fac multi romani care nu se impaca cu acest statut. Nu putem vorbi imparateste pentru ca nu stim gandi imparateste. Declarativ, alegem ca,sa nu ne reprosam nimic noua personal, pe cel mai putin rau. Dar nu avem nici criterii pentru identificarea celui mai putin rau asa ca mergem pe 6 din 49 rugandu-ne sa ne iasa dar nu ca sa prosperam ci ca sa continuam sa supravietuim si nimeni sa nu sparga pojghita de bunastare care acopera abisul de mediocritate. Cel mai usor ne-ar fi sa generam dictatori dar din pacate este democratie si pana si cei mai prosti dintre mediocrii se simt bine in democratie. Cu un dictator orice nereusita personala ii poate fi imputata lui si noi putem zburda linistiti pe campiile mediocritatii si lipsei de anvergura. Nu cred ca este un secret ca democratia se potriveste cel mai bine oamenilor educati si celor care fac eforturi observabile sa isi depaseasca conditia chiar daca in cele mai multe cazuri nu isi pot infrange obisnuinta.
    Asa ca presedintele nu trebuie sa fie vizionar. Daca ar fi existat un candidat cu adevarat vizionar s-ar fi creionat ca viitor presedinte mult inainte de alegeri. Presedintele trebuie doar sa se tina scai de oamenii vizionari si destepti din tara nu sa ii aduca langa el la Bucuresti pentru ca acolo toti devin functionari si cu asta basta viziune.

  4. Elena Lasconi presedinte – Ilie Bolojan premier e cea mai buna combinatie pt Romania. Elena Lasconi are multe de invata, dar are de la cine si o poate lua pe Maia Sandu drept exemplu cu care are deja o buna relatie de prietenie.

  5. Era mai interesant ca autorul sa spuna pe care dintre actualii candidati la functia de presedinte al Romaniei il vede indeplinind toate criteriile sau conditiile necesare pentru accederea la o pozitie atat de inalta in stat . Am fi stiut macar daca exista in prezent,in opinia domniei-sale, un asemenea candidat !

    In rezumat,avem o insiruire frumoasa de dorinte probabil foarte utile peste vreo 50 de ani cand ,poate,vom avea o clasa politica capabila sa propulseze un om cu astfel de calitati. Pana atunci avem ce vedem !

  6. Si acum 10ani Ro se afla la un punct de cotitura pe care l- a ratat cu brio. 10 ani pierduti fara reforme de structura, cu multa coruptie si minciuna, cu interese meschine de clan. Educatia si scoala politica ale partidelor si capilor ei lipseste cu desavarsire. Avem un fost partid comunist nascut din FSN si o opozitie faramitata in zeci de partide de buzunar. Poate peste inca 50 de ani sa avem partide mature dedicate natiunii si nu plimbarilor personale si afacerilor de familie.

  7. Și cine poate fi mai bun decât ANA BIRCHALL a cărei verticalitate a fost dovedită prin însăși „exmatricularea” ei dintr-un partid plin de putreziciuni care se regăsesc ca formă și în celelalte partide?!
    O țară fără o justiție și legislație funcțională deplin nu poate emite pretenții de ceva mai bine pe plan intern sau extern.
    Or toată propaganda celor ajunși „favoriți” în masa sondorilor de sondaje nu a dat deloc de înțeles că s-ar dori îmbunătățirea în vreun fel a JUSTIȚIEI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alin Orgoan
Alin Orgoan
Alin Orgoan a obţinut licenţa în Drept și Știinţe Politice la Université de Bordeaux și deține un Master 1 în Drept internațional public la Université de Bordeaux și un Master 2 pe Drept european și dreptul Uniunii europene, specializarea lui fiind pe Guvernanța Agențiilor de reglementare ale Uniunii Europene. Din 2015 până 2019 a predat ca asistent universitar drept administrativ francez, drepturile Omului, dreptul Uniunii Europene, dreptul pieței unice și dreptul relațiilor externe ale Uniunii Europene la Université de Bordeaux. În 2014, s-a remarcat prin câștigarea locului II la Concursul de elocință și pledoarie Lysias, organizat la Bordeaux. În 2014, prin câștigarea locului III la Concursul international de drept european, organizat la Lille. Actualmente lucrează la Parlamentul european ca asistent parlamentar.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro