vineri, martie 29, 2024

Sa nu se laude politicienii prea tare: competitivitatea economica a Romaniei e in picaj

Suntem mici si devenim tot mai mici. Ponderea PIB-ului României în PIB-ul mondial a scăzut simțitor:  de la 0,33% în anul 2008 la 0,24% în anul 2012, ceea ce inseamna ca tarile lumii evolueaza semnificativ mai repede decat noi. Daca politica ultimelor doua decenii ar fi luat deciziile economice corecte am fi avut un nivel de trai de cel putin trei ori mare decat in prezent. Interesele meschine, cumetria, hotia si incompetenta isi dau in continuare mana in fruntea tarii. Sub USL devenim si mai mici. Dovada sta programul de convergenta 2013-2016 care ne indeparteaza si mai mult de viteza de dezvoltare a omenirii.

Un foarte usor avans s-a inregistrat in cresterea ponderii exporturilor românești în exporturile mondiale: la 0,315% în anul 2012, comparativ cu 0,31% în anul 2008 (Tabel 1).

O analiza lucida asupra regreselor majore in competitivitatea economica a Romaniei ar trebui sa vindece autismul politic. Romania a pierdut 10 pozitii in clasamentul global in ultimii patru ani. Indicatorul Competitivității Globale s-a micșorat de la 4,1 puncte în anul 2008 la 4,07 în anul 2012, coborând România de pe locul 68 în anul 2008 până pe locul 78 în 2012 (Tabel 2).

  • Cel mai grav semnal dat de Raportul de Competitivitate Globală este în cazul poverii administrative, unde indicele s-a diminuat de la 3,4 puncte în anul 2008 la 2,8 puncte în anul 2012 și a coborât România de pe locul 54 până pe locul 118 in lume.
  • În cazul independenței justiției, indicele s-a diminuat de la 3,3 puncte în anul 2008 la 2,7 puncte în anul 2012 și a coborât România de pe locul 88 până pe locul 114.
  • De asemenea, țara noastră se poziționează mai slab în anul 2012 decât în anul 2008 la încrederea în politicieni (locul 133 în 2012 față de locul 106 în 2008) și la transparența politicilor publice (locul 136 în 2012 față de locul 124 în 2008). Se observă un avans pe fond in cel din urma caz, adica o majorare a indicelui privind transparența politicilor publice de la 3,1 puncte în 2008 la 3,3 puncte în 2012, dar această creștere a fost mai mică decât în cazul altor țări, motiv pentru care România a și coborât în clasamentul mondial la acest indicator.
  • Indicele privind protecția proprietății intelectuale s-a diminuat serios în această perioadă, coborând România de pe locul 64 ocupat în anul 2008, până pe locul 114 ocupat în prezent.
  • Calitatea infrastructurii din țara noastră a scăzut, motiv pentru care România a coborât în clasament de pe locul 117 pe locul 132 în perioada 2008 – 2012.
  • Calitatea sistemului educațional s-a diminuat, coborând România în clasamentul global de pe locul 71 pe locul 108 în aceeași perioadă.
  • Intensitatea competiției pe piața locală a scăzut, astfel că România a coborât până pe locul 102 în clasament la acest indicator în anul 2012, față de locul 86 ocupat în anul 2008.
  • Eficiența politicii anti-monopol s-a diminuat, iar România a coborât pe locul 120 în anul 2012, față de locul 64 ocupat în 2008.
  • Exodul creierelor din țara noastră a crescut, astfel că România a coborât în clasament și la acest indicator, de pe locul 102 ocupat în anul 2008, până pe locul 136 în anul 2012.
  • Accesul la credite s-a diminuat din 2008 și până în prezent, motiv pentru care țara noastră a coborât în clasament la acest indicator de pe locul 56 ocupat în anul 2008, până pe locul 75 în anul 2012.
  • Capacitatea de inovare s-a micșorat în perioada 2008 – 2012, coborând România de pe locul 58 în anul 2008, pe locul 77 în anul 2012. Indicele cheltuielilor companiilor cu cercetare – dezvoltare a scăzut, coborând România de pe locul 74 în anul 2008 până pe locul 87 în anul 2012 la acest capitol. Colaborarea între universități și industrie în cercetare – dezvoltare a obținut același indice atât în anul 2008, cât și în anul 2012, dar progresul altor țări la acest capitol a coborât România de pe locul 72 în anul 2008, până pe locul 113 în anul 2012.

Sa faci afaceri in Romania a devenit tot mai greu

Uşurinţa de a face afaceri a coborât România de pe locul 47 ocupat în anul 2008 până pe locul 72 ocupat în anul 2012. În UE ne poziționăm în prezent pe locul 24, înaintea Italiei, Greciei și a Maltei, conform raportului Doing Business (Tabel 3).

  • Ușurința înființării unei noi firme – locul 68 din 185 în 2012 față de locul 26 din 181 ocupat în 2008. Înfiinţarea unei afaceri necesită în prezent înmedie 6 proceduri, durează 10 zile, costă 2,8% din venitul mediu pe locuitor şi necesită un capital minim de 0,8% din venitul mediu anual pe locuitor.
  • Uşurinţa de a obţine autorizația de construcţie – locul 129 din 185 în 2012 față de locul 88 din 181 ocupat în 2008. Obţinerea unui permis de construcţie presupune astăzi 15 etape, 287 de zile şi costă 79,1% din venitul mediu pe locuitor.
  • Ușurința de a închide o firmă – locul 102 din 185 în 2012 față de locul 85 din 181 ocupat în 2008. Rezolvarea unui faliment durează în prezent 3 ani şi 4 luni, costă 11% din valoarea bunurilor firmei, iar rata de recuperare pentru creditori este de numai 29,2%.
  • Plata taxelor – locul 136 din 185 în 2012 față de locul 146 din 181 în anul 2008. Deși numărul de taxe care trebuie plătite s-a înjumătățit, scăzând de la 113 în anul 2008 la 41 în anul 2012, în continuare este necesar un timp îndelungat pentru achitarea lor (9 zile) și transferul a 44,2% din profit către stat. Acesta este motivul pentru care creșterea în clasament a fost de doar 10 poziții în această perioadă.

În fine, singurul indicator la care putem observa un progres de 10 pozitii in clasamentul global  este Indicele Libertății Economice. Acesta a crescut de la 61,7 în anul 2008, la 65,1 în anul 2013, urcând în calsamentul mondial  de pe locul 69 până pe locul 59 în această perioadă (Tabel 4).

Tabel 1: Ponderea PIB-ului și exporturilor României în PIB-ul și exporturile mondiale

Indicator

2008

2012

Ponderea PIB-ului României în PIB-ul mondial

0,33%

0,24%

Ponderea exporturilor românești în exporturile mondiale

0,31%

0,315%

Sursa: UNCTAD, http://unctadstat.unctad.org/TableViewer/dimView.aspx

United Nations Statistics, http://unstats.un.org/unsd/snaama/selbasicFast.asp

FMI, http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2012/02/weodata/download.aspx

Tabel 2: Raportul Competitivitatii Globale

Indicator

Locul României / număr de țări analizate în raport

Valoarea indicelui

2008

2012

2008

2012

Indicatorul

Competitivității Globale

68 / 134

78 / 144

4,10

4,07

Povara administrativă

54 / 134

118 / 144

3,4

2,8

Încrederea în politicieni

106 / 134

133 / 144

2,0

1,8

Transparența politicilor publice

124 / 134

136 / 144

3,1

3,3

Independența justiției

88 / 134

114 / 144

3,3

2,7

Protecția proprietății intelectuale

64 / 134

114 / 144

3,5

2,9

Calitatea infrastructurii

117 / 134

132 / 144

2,3

2,8

Calitatea sistemului de educație

71 / 134

108 / 144

3,6

3,1

Intensitatea competiției pe piața locală

86 / 134

102 / 144

4,7

4,3

Eficiența politicii anti-monopol

64 / 134

120 / 144

3,9

3,4

Exodul creierelor

102 / 134

136 / 144

2,6

2,1

Accesul la credite

56 / 134

75 / 144

3,6

2,7

Capacitatea de inovare

58 / 134

77 / 144

3,3

3,1

Cheltuielile companiilor cucercetare -dezvoltare

74 / 134

87 / 144

3,0

2,9

Colaborarea între universități și industrie încercetare -dezvoltare

72 / 134

113 / 144

3,1

3,1

Sursa: Raportul de Competitivitate Globală, Banca Mondială,

http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2008-09.pdf

http://www3.weforum.org/docs/WEF_GlobalCompetitivenessReport_2012-13.pdf

Tabel 3: Raportul Doing Bussiness

Indicator Locul   României / număr de țări analizate în raport
2008 2012
Uşurinţa   de a face afaceri 47 / 181 72 / 185
  • Ușurința   înființării unei noi firme
26 / 181 68 / 185
  • Uşurinţa   de a obţine autorizația de construcţie
88 / 181 129 / 185
  • Ușurința   de a închide o firmă
85/ 181 102   / 185
  • Comerț internațional
40/ 181 72   / 185
  • Plata   taxelor
146   / 181 136 / 185

Sursa: Raportul Doing Business, Banca Mondială,

http://www.doingbusiness.org/~/media/FPDKM/Doing%20Business/Documents/Annual-Reports/English/DB09-FullReport.pdf

http://www.doingbusiness.org/~/media/GIAWB/Doing%20Business/Documents/Annual-Reports/English/DB13-full-report.pdf

Tabel 4: Indicele Libertății Economice

Indicator

Locul României / număr de țări analizate în raport

Valoarea indicelui

(între 0 și 100)

2008

2013

2008

2013

Indicele Libertății Economice

69 / 157

59 / 177

61,7

65,1

Sursa: Indicele Libertății Economice, Heritage Foundation,

http://www.heritage.org/index/explore

Distribuie acest articol

30 COMENTARII

  1. Iar concluzia este… că USL-ul e rău? Atât? Eu văd guvernul ăsta ca o copie palidă a guvernului Boc, iar rezultatele ăstea sunt cele ale perioadei 2009-2012, nicidecum ale USL-ului. Din păcate, lucrurile o să meargă mai rău, dovada stând în programul de divergenţă al guvernului lui Ponta, care s-a resemnat să fie unul incompetent din primele zile.

    Întrebarea cheie este: „ce se poate face?”. Mai ales când cele trei mari partide au dovedit că nu au inteligenţa necesară să răspundă la ea…

    • Ma numar printre optimisti in general, dar in cazul de fata nu stiu daca se poate face vreo ceva. Marea majoritate a Romanilor au o mentalitate ancorata in spaga, smecherie, hotie, cumetrie etc. Asta se poate schimba radical prin educatie, iar educatia este cea care a avut cel mai mult de suferit in ultimii douazeci de ani. Cite ore de economie se fac in scoala? Cite ore de ecologie? Cite ore de cultura civica? Si mai ales citi elevi sunt invatati prin exemple si nu prin manuale care prezinta definitii si teorie? Sa mai spunem de media? Intr-o tara in care o asa-zisa agentie de stiri (mediafax) da stiri de doi lei cu litere scrise cu majuscula ca sa atraga la stiri de doi lei, iar televiziunea este folosita stricto senso pentru indoctrinare si spalare de creier de citiva berlusconi dimboviteni, care este solutia? Intrebarea asta cheie nu cred ca are un raspuns clar si nu vad pe nimeni sa se implice in o gasi. Din varii motive.

      • De acord cu dvs. in privinta rolului cheie al educatiei dar as mai adauga un aspect deoarece daca educatia poate face ceva pt noile generatii, trebuie sa ne gandim totusi si la actualele generatii. Iar pentru ele cred ca important ar fi sa invete ca respectarea legilor si a regulilor nu se poate negocia. Aici politia are un rol major. In SUA sau alte tari nu se trage nimeni de sireturi cu politistul. Apoi pentru marea coruptie parchetul si DNA au un rol major in a impune respectarea legilor.
        Putem sa ne asteptam la ceva in acest sens de la guvernul USL? Nu. La interne au pus un ministru care a dat un ordin pt a permite politistilor penali sa fie numiti pe functii iar la parchetul general au pus un procuror care e suspect de coruptie (vezi averea pe care o ddetine). Deci nici o sansa in urmatorii 4 ani.

    • Concluzia e ca politicul a doborat economia. Exceptie face doar anul 2010 cand economicul a luat fata politicului. Acum suntem in aceeasi capcana a politicii dezbracate de profesionalism si de buna vointa. Voi raspunde la intrebarea ce e de facut intr-o noua interventie.

  2. Stimata Doamna,

    Dumneavoastra aduceti argumente clare si imbatabile drept pentru a sustine teza din titlu. Spuneti insa si ca: „Interesele meschine, cumetria, hotia si incompetenta isi dau in continuare mana in fruntea tarii. Sub USL devenim si mai mici.”

    Este foarte probabil ca sub USL acest lucru se va intimpla insa in perioada 2008-2012 PDL a fost mereu la guvernare iar dumneavoastra ati facut parte din acel guvern, daca nu ma insel.

    Interesele meschine si cumetria sunt la virful politicului romanesc de astazi mai mult decit oricind – a se vedea „familiile” Ponta-Sirbu-Cazanciuc sau Rusanu-Chitoiu-Diaconu.

    Dar cu ce imi este mai departe partidul dumneavoastra in care aveti un presedinte de partid al carui ginere cistiga contracte cu statul si lucreaza la un cabinet parlamentar al USL?

    Hotia si incompetenta a fost promovata si de PDL in egala masura. Imi aduc aminte ca am venit cu niste propuneri de colaborare in Romania pe la vreo doua ministere, acum vreo doi ani, si nimeni nu a facut nimic acolo. Nu mai spun ca intilnirile au fost in cadrul unor conferinte de cooperare.

    Sincer va spun ca asa cum se prezinta PDL la ora aceasta, nu va mai obtine votul meu, desi am facut ceva kilometri pe 9 decembrie ca sa va pot vota. Nu -mai- meritati!

    Cu stima,

    • PDL are obligatia de a se profesionaliza si de a fi mai bun in raport cu sine insusi. Asta vom face.

      Nu mai merge cu politica ceilalti sunt si mai slabi ca noi.

      Obiectivul PDL pentru România: sa devenim cea mai transparentă și mai liberă economie din Europa pana in 2020.

      De ce?

      Mediul de afaceri din România este captiv presiunii taxelor, suplimentării impozitelor și schimbărilor continue și bruște de legislație. Când USL taxează, înseamnă că decide în locul firmelor: în loc ca banii să fie investiți sau alocați pentru creșterea de salarii în mediul privat, ei merg spre achitarea de taxe și impozite. Îngropată în datorii, o firmă moare mai devreme sau mai târziu.
      Astăzi, civilizaţia se cumpără cu taxe şi impozite cât mai simple şi cât mai mici posibil. Ori guvernul Ponta nu și-a învățat lecția. Ponta conduce țara haotic, de pe o zi pe alta. Știe de unde a plecat, dar nu are habar unde și cum să ajungă. Până și ținta de adoptare a monedei euro a fost amânată pe perioadă nedeterminată. Sub guvernarea USL, nu mai suntem siguri nici că ne îndreptăm spre a recupera decalajul de dezvoltare față de țările europene.
      Mediul de afaceri nu cere ajutor sau favoruri de la stat; însă are nevoie să respire. Asta înseamnă libertate economică: schimb voluntar prin intermediul pieței, concurență liberă, respectarea proprietății. Piaţa conduce, iar guvernul simplifică şi facilitează. Nu statul alege câştigătorii. Statul face însă regulile jocului. Corect şi echitabil este ca în final eforturile firmelor să fie cele care le determină succesul.

      Cum?

      Trei fapte, nu vorbe:

      Crearea de locuri de muncă: sprijinim capitalul autohton, valorificăm avantajele competitive ale României – resursele naturale și resursele umane; susținem ramurile economice importante unde putem procesa cu valoare adăugată ridicată: agricultură, servicii, turism, IT, energie; dezvoltăm infrastructura de transport pentru a asigura conectivitatea cu statele UE și către Orientul Mijlociu și Îndepărtat.
      2. Educația ca prioritate. Un profesor slab nu poate pregăti bine un copil. Fără salarii bune nu poți avea profesori buni. Fără corelarea sistemului educațional cu nevoile pieței nu vom reuși reducerea șomajului. Fără utilizarea transparentă a fondurilor europene pentru calificare continuă și recalificare nu vom avea o forță de muncă performantă și bine remunerată.
      3. Depolitizarea administrației și justiției.
      O economie liberă funcționează înt-un stat în care deciziile politice  sunt luate la nivelul Guvernului și al Parlamentului. O justiție independentă înseamnă o justiție fără influențe politice sau economice care lucrează în interesul cetățeanului. O administrație eficientă înseamnă o administrație cu oameni profesioniști, fără coloratură politică și cu nivelul decizional descentralizat pentru a servi interesele comunităților și pentru a fi aproape de cetățeni.  

      • Doamna, sunteti in opozitie cel putin pina in 2016. PDL devine un partid din ce in ce mai mic pe zi ce trece pentru ca nu aveti un lider, sau ma rog, aveti un lider de doi lei care nu a cistigat nicio batalie cu electroratul. Nu mai veniti cu idei de genul: „Trei fapte, nu vorbe:”. Faptele au fost cele care au fost intre 2008 si 2012. Acum faceti opozitie, constructiv. Asta inseamna sa veniti cu alternative la initiativele puterii. Astea nu exista nici macar la stadiul de vorbe. Sunteti muti sau nu va faceti auziti. Spuneti ce propuneti la regionalizare, la noua constitutie, la ce ar trebui sa (nu) contina noile legi, votati efectiv impotriva legilor timpite, nu sa aud de doar un vot impotriva la nu stiu ce lege pentru noi privilegii parca, mai daunazi. Trebuie sa intelegeti ca nu mai existati, nu rezonati. Opozitia inseamna sa spuneti si ce faceti cind veniti la putere, dar asta cu un an-doi inainte de alegeri. Pina atunci spuneti ce gresesc astia si ce ar trebui facut.

  3. Exceptionala critica a managementului de stat din perioada analizata! Daca ar fi facut-o dl. Cristian Socol, ar fi fost etichetat din nou drept propagandist social-democrat fara jena. Venind de la dna Paul, co-autoare la programele de guvernare din 2008-2012, argumentele sunt de-a dreptul irefutabile. O concluzie se impune de la sine: USL este cu adevarat pe marginea gropii! Iar de acolo se uita ingrozita la halul in care dna Paul si colegii au lasat economia romaneasca…

    • Orbiti de politica si renuntand la tehnica argumentarii ne afundam si mai rau. Suntem in capcana tarilor cu venituri medii si e nevoie de viziune pentru a creste. Viziunea mea de dreapta e sa devenim cea mai transparenta si mai libera economie din UE pana in 2020. Am sa detaliez raspunsul la intrebarea cum? intr-o alta interventie.

    • Dar domnul Socol este un propagandist social-democrat, la fel cum si doamna Paul este unul democrat-liberal.

      USL nu a venit niciodata cu solutii in ultimii 5 ani, nici acum nu are. Iar PDL a fost la putere alaturi de PSD intr-o coalitie cu putere parlamentara, si intr-una fragila cu ceilalti de la inceputul lui 2010. Sa nu uitam totusi evenimentele politice din ultimii 5 ani, mare parte provocate de PSD si PNL. Asta a ajutat enorm ca sa ajungem pe marginea prapastiei. La fel cum au facut-o si incompetentii din PDL – i-as exclude pe Boc, Funeriu sau Boagiu totusi.

    • In locul dv as fi tacut domnule Ciocirlie! Nu de alta, da’ dv o faceti pe capitalistul, cind de fapt sunteti blocat in paradigma socialista (mai stim si noi cam cum trec stirile convenabile pe la Agerpres, si cum sunt „filtrate” alea mai putin convenabile). Pina una alta cred ca va pricepeti la economie tot atit de mult ca si domnul Socol, adicatela in afara de vorbarie goala (ar fi bine de-ar fi vorbarie goala, daca n-ar fi vorba de propaganda desantata ba si mai mult de preamarirea propriului Eu, chiar daca disimulata in apararea/justificarea asa numitei politici economice a plagiatorului, a carei baza „teoretica” , vezi doamne,e de fapt desenata de insusi domnul Socol), imbrobodita cu ceva citate, nume de adevarati economisti, si link-uri la Wikipedia ca sa nu mai zic de tot felul de poze generice (celebrele dumnealui spread-sheet-uri in Excel,valabile mai in toate tarile EU), n-am vazut/citit nimic consistent. Daca dv credeti ca modelele economice sunt doar vorbarie si datul cu presupusul, fara a avea in spate modele matematice complexe de predictie (tot ce vad sunt analize istorice a faptelor anyway ,care s-au intimplat deja (desigur analiza si ierarhizare patternurilor trecutului coraborate statisc sunt instrumente care influenteaza armonia a ceea ce va fi, totusi domnul Socol e departe de a intui macar,influenta acestora in dinamica viitorului), desi si acelea vadit gresite, din moment ce nu sunt luate in calcul toate variabilele care au influentat respectiva analiza, ci numai ce e convenabil, si nimic din modelarea viitorului: ca de aia sunt consilieri, si „academici” pe deasupra, sa foloseseasca instrumentul modern al teorii sistemelor economice, forta matematicii ( ei stiu doar nume de teorii, ori teoria in proza, fara sa aibe habar de esentele jocului matematic), sa simuleze, sa controleze hazzardul, sa prezica terendul economiei, in contextul european si internatinal, etc etc. care in the end, sa fie transormate in policy-uri! Ori ei numai asta nu fac. Fac exact ceea ce a facut guvernul Boc, desi Boc are justificarea si nu insiginficanta, ca a navigat in vremuri dintre cele mai tulburi , economicaly speaking. Si a facut-o onorabil. Astea fiind zise, nu e nici o problema cu politicile guvernului, atita timp cit sunt atitea constringeri, da’ sa nu-mi veniti dv sau domnul Socol, sa ne explicati doct si academic, ca de fapt e „ajustare fiscala inteligenta”, cind de fapt e politica economica de supravietuire, bazata pe viziune de contabil, si backed-up de simpla aritmetica!. Daca Boc a avut motive, plagiatorul cu tot cu gasca lui de incopetenti, nasi, fini si verisoare nu are!
      PS. Articolele domnului Socol,le-am luat ca si glume, bune de altfel, ca si majoritatea cititorilor de pe contributors. Desigur pina la momentul, cind domnul Socol, n-a mai suportat bascalia , desi era singur vinovat (ar fi facut cariera in volei), si a inceput sa arunce la cos, comentariile ironice. Ca tot omul de stinga, de altfel. Lasam numai ce e frumos si luminos, restul la gunoi.
      De altfel, capitalisti de astia de stinga ca si dv, prieteni cu nastase-puscarie zis si cinspe case, eroul din zambacian, or samuraiul de Kornul (fara „laptele” e adevarat, si ca sa fim corecti pina la capat, nici macar cu ouale), mai cunoscut ca si sinucigasul cu burbery ori teoreticieni ai capitalismului de mina stinga, ca domnul Socol, indraznesc sa afirm, polueaza Contributors cu tot felul de intoxicari, pseudo-stiintifice ,bine chivernisite in limbaj politicos! Ca sa nu mai zic de pupilul lui Felix, asa zisul ministru al Agrigulturii, o mediocritate absoluta, care la rindu-i a angajat si el pe cineva sa-i scrie articole pe Contributors ! Ca vezi doamne, da bine pentru un „intelectual zootehnist” asa ca ‘mnealui, de dreapta-stinga’n prejur!Ceea ce evident, e o blasfemie…
      Or fi lasat guv Boc economia pe marginea prapastiei nu zic ca nu, sa ziceti saru’mina, ca n-ati gasit-o in fundul prapastiei, sapata cu sirg de actualul ministru-scriitor al economiei pe numele sau herr vosganian.

      • Este tot atat adevar in informatia despre legatura mea cu „stirile de la Agerpres” cat este si in restul lungii Dvs. postari – zero!

    • Si dvs. d-le Ciocarlie ce propuneti? Sa va credem pe dvs. apriori? In detrimentul d-nei Paul?

      Eu va spun senzatia mea de antreprenor din provincie. Pe vremea PDL-ului s-a furat la greu ce-i drept si exemplul cel mai bun e ca toate marile licitatii din teritoriu le castigau firme legate intr-un fel sau altul de d-na. Udrea si sotul ei. Insa, pe vremea aceea mai aveam ce ciuguli si noi cei mici de pe margine care nu suntem bransati politic. Acum insa pe vremea USL-ului nu mai ramane nimic. Toate licitatiile le iau firmele rosii si nu impart nimic cu nimeni. Spectrul falimentului e mai aproape ca oricand in guveernarea USL. Deci cum as putea eu sa va cred, d-le Ciocarlie?

      • Nu va cer sa ma credeti pe mine. Credeti-o pe dna Paul, a fost principalul consilier pe probleme economice al premierului Boc, doctor in economie, etc. Intre timp, „ciuguliti” din valoarea adaugata pe care a lasat-o guvernarea consiliata de domnia-sa. Am rude apropiate care sunt antreprenori in provincie, asa ca nu-mi spuneti nimic nou, stiu ca aveti dreptate. „Portocaliii” n-au fost in stare nici macar sa-si creeze firme care sa fure cat era de furat pentru partid, dar sa faca si treaba (la noi se spune „cum e turcul, si pistolul”; francezii spun ceva de genul „asa stapan, asa sluga”), asa ca erau obligati sa subcontracteze „independenti” capabili sa execute contractele. Se vede ca „firmele rosii” sunt ceva mai profesoniste, capabile sa livreze si comisionul, si lucrarea. In Bucuresti lucrurile sunt infinit mai complicate…

        • In schimb cind e vorba de smecherie dimboviteana observ ca aveti si vocabularul si cunostintele de rigoare…intradevar chestii de esenta, n-am ce zice! Nu, nu, teoria sistemelor economice, modele matematice de predictie, modelare simulata, intr-un cuvint toata instrumentatia moderna la indemina adevaratilor specialisti, e zero, in schimb birfele dv sugubete sunt adevaruri absolute, ca aveti dv neamuri prin provincie! Super argument…hai ca m-ati dat gata…
          Viteji de astia de dupa razboi asa ca dv si ca dom’ Socol, scoliti de marii nostri profesori de economie planificata, specialisti in arta cincinalului in patru ani si jumatate, gasesti cu duiumul…post-mortem, sunteti toti full of creativity, ingeniosi de nu se mai poate…toti ati fi rezolvat problemele vezi doamne, cu mult mult mai bine…atita doar ca desi contextul economic actual e cu mult mai linistit decit a avut guv. Boc, nu sunteti in stare de absolut nimic…a trecut un an, si n-ati apucat decit sa distrugeti legea educatiei, care cu toate lacunele, era un mare pas inainte facut intru vindecare invatamintului, cel putin ala superior, n-ati apucat decit sa ne faceti de rusine in toata lumea academica (cica pe la Universitatea din Utrech se studiaza pe la cursurile de etica, plagiatele lui ambramburica si viorel, evident la „asa nu”), ori si mai mult, sa ne faceti de ocara lumii cu incercarile voastre, reusite de altfel, de a calca in picioare statul de drept, atit cit e el de drept…

  4. Daca pe domnul Socol l-am luat peste picior pentru incercarea penibila de a face propaganda pe Contributors, dumneavoastra aproape ca nu meritati un comentariu.

    „Viziunea mea de dreapta e sa devenim cea mai transparenta si mai libera economie din UE pana in 2020.”

    Multumesc de intentie, reveniti va rog dupa ce ati reformat partidul. Transparent. De dreapta. Preferabil inainte de 2020.

    • Merita. Ca daca nu exista o sa para ca e bine ce si cum face si o sa continue de aceeasi maniera.
      D-na Paul – sa fii 4 ani consilier economic in guvermarea la putere, sa vii apoi cu o analiza care arata declinul indicatorilor economici in aceasta perioada, sa spui ca politicul e de vina (Dvs. nefiind implicata politic) si apoi sa propui si solutii… asta inseamna sa ai STOFA. Maine daca imi permiteti va si explic de ce.

    • Imi permit sa revin cu precizarile la care faceam referire anterior. Precizez ca sunt consideratii pe care le fac aici insa ele se adreseaza din punctul meu de vedere tuturor politicienilor nostri mioritici.
      Am vazut in anii democratiei postdecembrie nenumarate situatii de personaje care au ajuns la putere, cu o sustinere mai mica sau mai mare. Odata ajunsi acolo, s-a ales praful de promisiunile electorale. Am inceput sa ne enervam, sa ii injuram, sa ii combatem si sa ne dorim sa ii schimbam. Lucru care in general se si intampla, prin vot, cu prima ocazie. Ce urmeaza:
      – o parte (mica) dintre ei sunt cei care dispar din zona publica, vizibila, renunta la viata politica etc.
      – ceilalti (si aici e interesant) se reinventeaza; fie in propriul partid, fie intr-o aripa a lui, poate intr-o miscare pe care o transforma ulterior in partid. Varianta de top: la unul din fostii adversari politici (miscarea asta de obicei incepe ceva mai devreme, inainte de alegeri, astfel incat sa prinda un loc eligibil). Ca sa faci miscarea asta iti trebuie STOFA. In mod evident prostia este la noi, cei care acceptam aceasta reinventare. Ne lasam din nou prinsi intr-o noua serie de promisiuni de care agatam toate sperantele intr-o schimbare reala si benefica noua ca societate, noua ca indivizi.
      Imi povestea cineva urmatoarea intamplare la care a asistat. Era in viizta la niste prieteni, undeva la tara. La un moment dat a asistat la o cearta intre 2 soti, in plina strada. El mergea in fata, ea in spate. Ea bodoganea si il mustruluia, el mergea inainte, ea il urma. Din cand in cand el se intorcea si ii altoia o palma. Ce a observat prietenul meu interesant in situatie: nici un singur moment ea nu se indeparta de el astfel incat sa intre intr-o zona de siguranta si sa nu mai poata fi lovita ci continua sa il urmeze la aceea distanta la care el, dintr-o singura miscare sa ii poata da o noua palma peste cap. Cam asa suntem si noi cu politicienii nostri, ne ratoim la ei in fiecare clipa dar nu facem nimic astfel incat sa intram intr-o zona de siguranta a noastra. Iar ei, pentru ca au STOFA, ne trag cate perechi de palme vor!

  5. Andreea,
    treaba ta da’ nu-i frumos.

    E facatura pentru cascati.

    Ia sa luam noi aceleasi date, pe aceeasi perioada dar pe doua bucati :

    A. 2008-2009

    B. 2009-2012
    (de fapt e 2011, nu stiu de unde ai scos tu 2012, ca pe anul asta nici dracu’ in persoana lui proprie nu poate face deocamdata vre-o evaluare :roll: )

    Punem pariu ca ne da mai totul pe invers ???

  6. Va multumi stimata doamna !
    Chiar aveam nevoie de un pahar cu apa cada, dupa atatea limonade din ultimele zile . Unii chiar incepusera sa o ia razna (mariri de salariu cu 1,5 – 2 % peste prodictivitate, … etc.) . Parca erau in euforia toamnei din 2008 cand totul duduia in jurul nostru .

    PS Cei mai bine platiti oamnei au fost din totdeauna cei care te trageau discret de maneca, ca sa te aduca cu picioarele pe pamant .

  7. 1.CONACO – iata ,,virful” de realizare stiintifica a PDL, un „proiect national”, de aducere a competitivitatii economice nationale, la nivelul celei din tarile dezvoltate!
    O comisie poate tine oare locul unei cercetari stiintifice a domeniului dezvoltarii economice, care sa inventarieze tehnicile si modelele nationale si mondiale ale dezvoltarii economice si apoi sa poata construi pe sinteza lor, un „program de reconstructie economica si industriala nationala”? Cu siguranta ca nu.
    ,,Distrugerea” CONACO de catre Guverul Ponta nu inseamna mare pierdere, mai ales ca s-a reluat ideea de catre Ministrul Vosganian, in spre aceeasi iesire …birocratica:o comisie.
    Intr-un domeniu care trebuie acoperit de o cercetare economica profunda si de mare durata, vast si complicat cum este dezvoltarea, dependenta de ,,modul si modelul” in care este ,,organizata” (dezvoltarea economica), nu au ce cauta comisii, comitete sau comitii.Ele sint forme birocratice de rezolvare prin ,,ingropare” a problemei dezvoltarii, prin promisiunea abordarii ,,organizate institutional’, de catre un larg colectiv, indrumat de doctori in economie, etc.!Dari deseama periodice si anuale, sedinte si timp pierdut de birocrati, inutil.
    Marile realizari stiintifice sau proiecte economice, au fost pretutindeni,opera unor cercetatori individuali, care timp de o viata, au studiat si reusit sa descifreze, una sau alte,din marile probleme economice.Bibliografiile unor astfel de cercetatori vorbesc singure, despre modul de a realiza ceva profund si valoros, in domeniul economic, inafara ,,comisiilor”.
    La nivel local, de comuna, municipiu, judet(azi-maine ,,regiune”),domeniu economic, pe ,,ramura economica”, exista numai CONACO-uri, in care sint cuprinse persoane capabile si responsabile – care de 23 de ani, au realizat pe plan economic, la fel de mult si vizibil,ca si in ,,planurile de masuri” pe intreprindere din vremea comunismului.
    Asa ca pierderea unei comisii, chiar fiind vorba de CONACO, nu inseamna prea mult, pentru inexistenta dezvoltare economica nationala…
    2.Se constata, o extrema politizare a problematicii dezvoltarii, ,,un partid a facut si va face mult mai mult decit cel actualmente la putere”, desi suma realizarilor este de 23 de ani, ,,disparitia economiei ntionale”.
    Nu se pleaca de la realitatile economice, de la disparitia economiei nationale, de la imposibilitatea ca in lipsa ei, Romania sa ,, mai poate desfasura politici economice de dezvoltare”, cum constata in 2006, prof. Ilie Serbanescu.
    Nu se intelege, ca fara ,,reconstructia economica si industriala”, nu poate exista dezvoltare, Statul fiind lipsit de orice pirghii si resurse alocabile unei dezvoltari rapide si directionate modern.
    .3.Fundamentele competitivitatii economice nu sint cunoscute, inventariate si stabilite masuri,,organice”(nu birocratice) de aducerea ei, la nivelul celei din tarile dezvoltate.
    Fundamentele sint confundate cu consecintele inexistentei competitivitatii, de cele mai multe ori.
    Modelele de dezvoltare economica asiatice si tehnicile de accelerare a dezvoltarii industriale si agricole sint necunoscute,ori ignorate – tocmai de consilierii/consultantii ministeriali sau ai partidelor – blocati in econometrie(bugetara si fiscala ca resursa unica a dezvoltarii),aflati inafara „paradigmei” instiutionalismului modern, cu functie de componenta activa,determinanta a dezvoltarii.

  8. Stimata doamna, cand veniti cu „argumente” gen vom face vom drege din postura de opozitie și dupa trei ani in care ai fost la putere singura reactie pe care o puteti obtine va fi cel mult un hohot de ras amar si o intrebare perfect justificata: „Daca n-ati facut nimic fiind la putere ce veti face fiind in opozitie?”.
    Atat! Oricate zbateri, oricate articole ati publica veti ramane cu stigmatul guvernului care a taiat salariile si s-a imprumutat fara vreun rezultat palpabil!

    • Sunt pentru prima data intr-o pozitie de decident, in Parlament, dar pentru ca nu mai e nevoie nici de opozitie, nici sa gandim, Haideti cu totii la mititei si bere!

      Noroc ca am lasat in urma Programul pentru tinerii debutanti in afaceri si ca merge in continuare bine.

      Acum putem consuma linistiti USL de dimineata pana seara.

      Intre timp nivelul de trai explodeaza:
      – salariul mediu pe economie a ramas ca in guvernarea PDL: 1553 lei in aprilie 2012 si, la aproape un an diferenta 1553 lei in februarie 2013, ultima luna oficial disponibila la INS. Nici un leu in plus.
      – avem 20 de taxe noi si majorate semnificativ.
      Nu mai continui caci nu e aici locul potrivit.

      • Corectati-ma daca gresec dar din cate stiu ati fost consilier al primului ministru! Deci fie nu l-ati consiliat cum trebuie fie nu v-a urmat sfaturile. Dincolo de combativitatea uneori exageranta pe care o manifestati va consider un bun profesionist deci tind sa cred ca a doua varianta este mai plauzibila. Dar, repet, a veni dupa 3 ani de guvernare cu un simplu to-do list si a deplange lipsa de realizari a altora nu este decat simpla propaganda. Si da, nu cred ca e aici locul potrivit pentru propaganada, indiferent din ce directie ar veni. Ati avut, Dvs. si partidul Dvs. sansa istorica de a „bate in cuie” orientarea spre dreapta a Romaniei si de a trimite stanga la o simpla nota de subsol. In schimb ati reusit „performanta” de a o readuce la putere pe cai mari. Pentru ca, nu va mintiti singuri, PDL a adus USL la putere! Puteti sa va lamentati cat veti dori de criza, de conjunctura defavorabila, de „votantii needucati care n-au inteles logica noastra” etc, realitatea este ca ati avut o politica pur haotica, fara un plan clar de actiune, fara viziune sau perspectiva. Ati condus, nu Dvs. ok, dar cel pe care l-ati consiliat, „dupa ureche” fara o analiza clara a efectelor masurilor luate. De comunicare nici nu mai vorbesc, ati fost campioni absoluti la lipsa ei! Oamenii ar fi inteles poate necesitatea unor masuri dure daca ele ar fi fost comunicate eficient si urmate de alte masuri logice.
        Sunteti economist din cate stiu, „New Deal” va suna cunoscut? Unde a fost „New Deal”-ul Dvs.?
        In fine, e istorie, dar nu va faceti planuri prea mari pentru 2016, 2020 etc, daca nu va veti reforma din temelii si veti continua sa vanturati aceeasi „ciorba reincalzita”.

  9. 4.Evaluarea parcursului si a viitorului nostru economic, dupa un an de guvernare, presupune cel putin doua concluzii.
    a.Intelepciunea coabitarii, ca mijloc de calmare a pietelor financiare, fata de starea precara generala a Romaniei.
    b.Eroarea CAPITALA a Guvernarii PONTA, prin in renuntarea la ,,cresterea economica de 3-4 la suta pe an”(si crearea unui milion de noi locuri de munca),care ar fi impus clasei politice si (inalt) administrative, ,,asociate” guvernarii, un insemnat efort de conceptie si constructie economica, locala si regionala.
    Asumarea unei dimensiuni concrete, fizice a dezvoltarii, insemna un adevarat ,,program de dezvoltare economca” – ca unic instrument de a determina reducerea ,,poverii administrative, cresterea increderii in politicieni, calitatea infrastructurii” si in general, conditia minima necesara, ca toate acele elemente ale competitivitatii nationale, care s-au diminuat calitativ in ultimii ani sa revina la un curs ascendent.
    Dezvoltarea economica nu se produce de la sine, nu o aduce UE, regionalizarea sau alte astfel de asteptari.
    Dezvoltarea poate fi doar rezultatul unui efort national, autoimpus de o clasa politica responsabila si vizionara , printr-o cresterea economica optima – functie de resursele materiale si umane nationale existente – care sa oblige (intreaga clasa politica si administrativa ,de la nivelul local-comunal, la cel central), la efort constructiv si responsabilitate nemijlocita, personala pentru reconstructia economica si industriala.
    Fara a pleca de la aceasta ,,axioma” de crestere a competitivitatii economice nationale, bijbaind printre surogatele dezvoltarii, ca regionalizare, 70 de mii de Euro pentru stabilirea la tara,comisii de ,,reindustrializare”, agricultura sau turismul ca ,,motoare de dezvoltare”,etc., ignorind unicul ,,motor” valid al dezvoltarii, aratat mai sus, Romania nu se poate urni de la pozitia 78, a stagnarii economice in urmatorii ani.
    5.Desi favorabil tarii, meritul coabitarii nu apartine nicidecum Premierului Ponta. Coabitarea este rezultatul direct al acelei fatidice renuntari la dezvoltare(spre linistea si continuitatea furtului/coruptiei de catre clasa politica) care pune Guvernul si Romania la mina UE-FMI(acordind rolul de ,,intermediar” Presedintelui) datorita previzibilei nevoi de indatorare, pentru sustinerea sistemelor bugetare(in special salarii bugetari si domeniul social).
    Renuntarea la dezvoltare – inseamna perpetuarea esecului national, dincolo de 2016, desi existau promisiuni ferme si uriase sperante, ca USL va face altfel de ,,politici economice”, decit defuncta guvernare portocalie…

  10. „Obiectivul PDL pentru România: sa devenim cea mai transparentă și mai liberă economie din Europa pana in 2020”.
    In ce ma priveste, „m-am” ras!!!
    Va ganditi cumva ca-i vom corupe si pe ceilalti in asemenea hal ca vor fi toti sub noi? Intr-adevar, cine stie?!

  11. S-ar parea ca ponderea economiei romanesti in lume a scazut cu 27% in 4 ani, DAR E O ILUZIE EVIDENTA
    Avand in vederea ca PIBul romanesc a scazut, iar cel al lumii a crescut, evident s-a miscorat ponderea Romaniei. Dar e imposibil sa fi scazut cu 27%. Iata de ce

    UNDE E GRESEALA MATEMATICA
    – intre 2008 si 2012
    economia mondiala a crescut cu 12.6% (ignoram zecimalele)
    (1-0.005)(1+0.053)(1+0.039)(1+0.035) = 1.126
    economia Romaniei a scazut cu 5%
    (1-0.066)(1-0.016)(1+0.025)(1+0.009)=0.95
    Concluzie
    ponderea economiei romanesti s-a modificat cu 0.95/1.126 = 0.843 adica a scazut cu 15.7%
    daca in 2008 Romania era 0.33% din economia mondiala , in 2012 trebuie sa fie 0.33 x 0.843 = 0.28% (NU 0.24%)

    INAINTE DE A NE ALARMA COMPLET, SA NU UITAM POPULATIA
    – intre 2008 si 2012
    populatia lumii a crescut cu aproximativ 4% (media de crestere e 1-1.2% anual)
    populatia Romaniei a scazut aproximativ 1%

    Daca luam in considera si aceste lucruri vedem ca scaderea ponderii reale a PIBului romanesc nu e atat de catastrofala

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Andreea Paul
Andreea Paul
Prim-vicepresedinte al PNL, Deputat de Tara Oasului, Satu Mare Lector univ. dr. la Facultatea de Relatii Economice Internationale, ASE

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro