marți, aprilie 16, 2024

Sancțiunile economice ale UE și vulnerabilitatea Parteneriatului Estic la precedentul creat de Belarus

După aproape un an de la începutul crizei politice din Belarus, declanșată în vara lui 2020, Uniunea Europeană (UE) aplică pentru prima dată sancțiuni sectoriale. Sunt vizate sectoare importante ale economiei beloruse, dar nu toate. Datorită interdependenței puternice dintre politica centralizată și sectoarele principale ale economiei aflate în controlul statului, sancțiunile europene sunt menite să vulnerabilizeze situația lui Alexandr Lukashenko. Scopul final este de a produce breșe în anturajul, încă loial, al lui Lukashenko, pentru a forța autoritățile beloruse să facă cedări. Pe primul loc în lista concesiilor pe care și le-ar dori UE este eliberarea lui Roman Protasevich, Sofia Sapega și a altor câteva sute de deținuți politici, aflați în detenție pentru acuzații legate de susținerea protestelor pro-democratice și, respectiv, anti-regim. Al doilea subiect esențial pe care insistă Bruxelles-ul, articulând vocea opoziției beloruse în exil, este desfășurarea unor alegeri prezidențiale noi, corecte și libere, urmate de o tranziție democratică și pașnică a puterii (UE, Iunie 2021).

Sancțiunile economice introduse de UE contra Belarus în 2021 amintesc despre sancțiunile europene adoptate împotriva Rusiei în 2014. Atunci, UE a decisă să sancționeze câteva sectoare ale economiei ruse (piața financiară etc.) la 8 zile după doborârea zborului civil MH17 pe 17 iulie 2014 (298 de victime), cu armament rusesc (sistem de rachete BUK), de pe teritoriul ucrainean ocupat de paramilitarii separatiști pro-ruși, coordonați de forțe militare ruse. Ca și în cazul Rusiei în 2014, actorii europeni au trecut de la sancțiuni individuale la cele economice față de Belarus după ce cel din urmă a călcat peste o linie roșie periculoasă, care implica cetățeni europeni. Mai exact, autoritățile beloruse au deturnat zborul Ryanair din Grecia spre Lituania, în timp ce acesta traversa spațiul aerian belorus (23 Mai 2021), sub pretextul unei amenințări teroriste false. Deși a provocat o situație de pericol pentru siguranța pasagerilor acelui zbor, Lukashenko ar fi aprobat operațiunea pentru a-l reține pe jurnalistul Roman Protasevich, însoțit de partenera sa Sofia Sapega. Mai mulți lideri ai statelor UE, precum președintele Lituaniei Gitanas Nauseda sau Premierul Poloniei Mateusz Morawiecki au comparat acțiunile Minsk-ului cu “terorism de stat”.

Despre necesitatea sancțiunilor economice împotriva Belarusului se vorbea încă din 2020, însă incidentul cu Ryanair a devenit un catalizator pentru ca UE să-și depășească reticențele și să obțină consens în rândul statelor membre. În consecință, la distanță de aproape 5 săptămâni de la incident, UE a adoptat primul val de sancțiuni economice împotriva Belarusului, împreună cu cel de-al patrulea pachet de sancțiuni individuale (UE, Iunie 2021).

Chiar dacă sancțiunile sectoriale inițiate de UE au consecințe economice, impactul lor politic variază în funcție de resursele interne de care dispune partea țintită (cazul rusesc) sau de compensarea resurselor pierdute din contul susținerii externe (cazul belarus). Inițial, înainte de adoptarea finală a sancțiunilor, oficialii beloruși i-au transferat pe Roman Protasevich și Sofia Sapega în arest la domiciliu (Reuters, June 2021). Însă după ce sancțiunile s-au materializat, Minskul a venit cu un răspuns disproporționat, cu consecințe politico-diplomatice majore, de a se retrage din activitatea Parteneriatului Estic (Belta, June 2021). Totodată, Belarusul iese din Acordul de Readmisie cu UE, intrat în vigoare în 2019, care pune în pericol prevenirea migrației ilegale din Belarus, dar și continuitatea regimului facilitat de vize pentru cetățenii belaruși, aprobat în 2020.

Consecințe neintenționate ale sancțiunilor

În prezent, UE aplică sancțiuni individuale în cazul a 166 de persoane care se subordonează lui Alexandr Lukashenko. Tototodată, circa 15 entități apropiate regimului sunt vizate atât de sancțiunile individuale ale UE (interdicția călătoriilor, înghețarea resurselor financiare), cât și, mai nou, de sancțiunile sectoriale. Urmând demersul guvernelor statelor membre (Consiliul European), UE a adoptat primele sancțiuni economice (UE, Iunie 2021), care se răsfrâng asupra trei categorii de produse exportate pe piața europeană – tutunul, petrolul și îngrășămintele de potasiu. De asemenea, sub restricții au căzut trei instituții financiare de stat (Belarusbank, Belinvestbank, Belagroprombank), iar Banca Europeană de Investiții (nu și BERD-ul) a primit indicații exprese să nu mai finanțeze proiecte în sectorul public. Totodată, a fost pusă sub restricție finanțarea datoriei suverane beloruse. La aceste restricții se mai adaugă prohibiția pentru companiile europene de a comercializa în Belarus echipament IT utilizabil pentru activități de urmărire (interceptare etc.) și limitări în domeniul exportului de bunuri utilizabile în scop militar.

În 2020, valoarea exportului total al Belarusului către UE a constituit circa 3.8 miliarde EUR (Comerțul UE-Belarus). În același an, importurile europene au atins valoarea de 6.2 miliarde EUR. Deși circa 18% din exporturile beloruse au nimerit în UE în decursul lui 2020, peste 45% din bunuri au fost exportate în Rusia. Datele statistice arată că până la 30% din exporturile beloruse, în special producția petrolieră și cea chimică (potasiul), ar putea fi afectată de sancțiunile europene. Aceleași date sugerează că Lukașenko ar putea contempla o revanșă împotriva anumitor categorii de produse și companii din UE care livrează în Belarus producție agro-alimentară, chimică sau instalații mecanice. În acest sens, anti-sancțiunile beloruse împotriva UE, dacă vor apărea, ar putea să copieze stilul embargoului contra produselor alimentare europene, introdus de Rusia ca reacție la sancțiunile sectoriale din 2014. Primul pas în această direcție poate fi suspendarea exporturilor beloruse prin intermediul portului lituanian din Klaipeda și redirecționarea lor spre infrastructura portuară rusească din Marea Baltică și Marea Neagră.

Autoritățile ruse deja au promis că vor acorda sprijin Belarusului “chiar și în cele mai critice momente”. Recent, Rusia a alocat cea de-a două tranșă a creditului de 1 miliard de dolari, după întrevederea lui Lukashenko cu Vladimir Putin la finele lunii mai (Belta, Mai 2021). Cu scopul de a supraviețui sancțiunile europene, sectoarele vulnerabile ale industriei beloruse ar putea să se integreze, gradual, cu economia rusă prin intensificarea legăturilor comerciale. Nu poate fi exclusă nici fuzionarea companiilor. Alte măsuri la care poate apela Belarusul țin de diversificarea exporturilor. Reorientarea lor ar fi posibilă spre China, care a recepționat doar 2.6 % din exporturile beloruse în 2020, dar și spre alte piețe globale din Africa, Asia sau America Latină. Identificarea și pătrunderea pe piețe noi necesită însă contacte politice, capacități logistice și respectiv costuri adiționale. Teoretic, pentru înlocuirea pieței UE ar putea fi nevoie de minim 1-2 ani.

În pofida caracterului punitiv al sancțiunilor UE împotriva lui Lukashenko, acestea pot accelera anumite procese integraționiste în cadrul Uniunii Statale Rusia-Belarus (economie, transport). Pe de altă parte, deși neintenționat, sancțiunile UE sunt folosite de Lukashenko pentru a lovi în imaginea Parteneriatului Estic, care este dimensiunea estică a Politicii Europene de Vecinătate. Prin intermediul Parteneriatului Estic, UE încerca să contrabalanseze influența rusească în cele șase state post-sovietice est-europene (ce includea și Belarusul). Astfel, cu mâinile lui Lukashenko, Moscova poate să reducă relevanța Parteriatului Estic și să inducă ideea că acest format este expus riscului de dezintegrare. Magnitudinea acestei decizii politice a Belarusului denotă că Minskul este capabil să recurgă și la alte măsuri, inclusiv la contra-sancțiuni economice, dacă acestea nu lovesc în interesele economice belaruse.

Sancțiunile contra Belarusului în contextul Parteneriatului Estic

UE poate folosi alte instrumente de presiune, decât sancțiunile individuale sau sectoriale, în cazul regimurilor hibride din regiunea Parteneriatului Estic, pentru a schimba atitudinea guvernelor și a promova reformele democratice. Sancțiunile economice utilizate împotriva Belarusului, iar până la asta vizavi de Rusia, au potențial destabilizator major, după cum demonstrează decizia Minskului de a limita la maxim participarea în Parteneriatul Estic (până la nivelul de experți).

UE a introdus mecanismul de condiționalitate în toate iterațiile de asistență macro-financiară alocată statelor cu Acorduri de Asociere – Georgia, Moldova și Ucraina – semnate în 2014 (IPN, Septembrie 2018). Cu alte cuvinte, alocarea asistenței este condiționată cu cerințe specifice, ale căror îndeplinire este verificată înainte de a purcede la următoarea tranșă. Totodată, condiționalitatea este o parte indispensabilă a sprijinului financiar pe care Armenia îl poate recepționa pe parcursul implementării Acordului de Parteneriat Cuprinzător și Consolidat cu UE, în vigoare din anul 2018.

Situația este însă totalmente diferită în cazul Azerbaijanului, care chiar dacă se aseamănă în multe privințe cu Belarusul, dispune de condiții structurale care avantajează regimul autoritar și îl pot proteja de sancțiunile sectoriale europene în viitor.

În primul rând, distanța geografică de frontierele europene împiedică o socializare activă a actorilor politici și a societății azere per ansamblu cu valorile democratice, puse în aplicare în UE. Pentru cetățenii beloruși, realitatea europeană este la câteva ore distanță de frontiera belorusă. Intensitatea diplomației publice realizată de disidenții azeri în UE este incomparabilă cu cea belorusă, care promovează energic mișcarea democratică din Belarus activând de pe teritoriul Poloniei, Lituaniei și a altor state UE. După protestele din 2020 înăbușite violent de regimul belorus (IPN, August 2020), reprezentații opoziției beloruse în frunte cu Svetlana Tikhanovskaya au devenit motorul principal al mișcării disidente beloruse, care operează în UE. Tot aceștia au susținut activ introducerea sancțiunilor sectoriale, argumentând însă că ele sunt îndreptate împotriva regimului lui Lukashenko și nu a populației.

A două constrângere pentru replicarea ipotetică a unor sancțiuni economice asupra regimului autoritar condus de Ilham Aliyev din 2003 încoace, în lipsa unor alegeri democratice, constă în apropierea Azerbaidjanului de Turcia în domeniul politic, economic și cultural. Cele două țări au semnat recent „Acordul de la Shusha” (15 iunie 2021), prin care au convenit să intensifice cooperarea strategică multi-sectorială, pe plan regional și internațional, inclusiv în sfera militară (OC-Media, June 2021).

Cel de-al treilea considerent major care face improbabil ca precedentul belorus să se răsfrângă asupra Azerbaidjanului este dependența UE de importul de gaz natural azer. Belarusul depinde de piața europeană de desfacere și nu are permisul Rusiei de a întrerupe fluxul de hidrocarburi, care traversează de asemenea teritoriul belorus. Contrar relevanței energetice scăzute a Belarusului, UE are nevoie de Azerbaidjan în sectorul energetic pentru a scădea dependența de Rusia, de unde importă între 40-45% din necesarul gazului natural (Eurostat, 2020). Dependența Bruxelles-ului de Baku a sporit considerabil în particular după lansarea Coridorului de Gaze din Sud la finele lui 2020, prin intermediul căruia UE va importa circa 10 miliarde de metri cubi de gaz azer anual (Forbes, Ianuarie 2021). Prin urmare, raționamentele UE cu privire la securitatea energetică ar putea cântări mai mult decât orice discuție despre aplicarea unor sancțiuni sectoriale asupra Azerbaidjanului pentru a promova democrația în această țară.

Lucrurile s-ar putea schimba în raport cu Azerbaidjanul doar pe termen lung și doar dacă UE reduce consumul de hidrocarburi, inclusiv de gaze naturale, în viitorii 10-15 ani sau mai mult, printr-o tranziție reușită la o economie verde. Totuși, sancțiunile sectoriale ale UE soldate cu distanțarea Belarusului de Parteneriatul Estic domonstrează că această platformă a Politicii Europene de Vecinătate este vulnerabilă la reacții similare din partea regimurilor autoritare. Cu alte cuvinte, precedentul belarus poate încuraja reacții similare din partea Azerbaidjanului, dacă UE aplică sancțiuni sectoriale. Prin urmare, instrumentele sigure la care UE poate apela în continuare ar putea fi condiționarea asistenței financiare. În prezent, acestea îi permit UE să relaționeze, suficient de ferm, cu regimurile hibride din țările asociate (Georgia, Moldova și Ucraina) și Armenia, care fie sunt prea dependente de UE, fie dispun de elemente democratice interne prea robuste pentru a cădea în plasa autocraților.

În loc de concluzii…

Sancțiunile economice împotriva Belarusului puteau să reprezinte un caz unic în Parteneriatul Estic, deoarece, din cauza anumitor slăbiciuni strategice, UE nu le poate replica în relația cu Azerbaidjanul, care este asemănător cu modelul belarus. Celelalte țări din regiune sunt mai degrabă susceptibile la mecanismele de condiționalitate folosite activ de către UE în schimbul asistenței financiare. Pe termen lung, revanșa Belarusului denotă că regimurile autoritare, chiar și cu resurse limitate, pot provoca consecințe nefaste, de ordin politic, pentru UE, care devin precendente favorabile atât pentru regimurile autoritare, cât și pentru cele hibride din regiune.

Deși sancțiunile economice ale UE au efect în timp, regimurile țintite dezvoltă capacități de supraviețuire și ajustare, cu condiția că au resurse locale necesare sau ajutor extern. Belarusul demonstrează însă că imaginația regimurilor autoritare depășește cadrul de prognozare al UE. Costurile politice ale retragerii Belarusului din Parteneriatul Estic încă urmează a fi evaluate, dar primul pas pe care UE trebuie să-l facă este să asigure coeziunea și atașamentul celorlalte cinci state rămase în acest format. În plan practic, va fi necesară de asemenea actualizarea organigramei multilaterale a Parteneriatului și a viitoarelor proiecte de interconectare intra-regională, preconizate până în 2030. Chiar și după retragerea sa din Parteneriatul Estic, Belarusul va fi subiectul central al politicii est-europene a UE, discutat intens la summit-ul Parteneriatului din toamna lui 2021.

Exact cum „Brexit-ul” pentru coeziunea internă a UE, precedentul belarus nu trebuie să devină o idee atractivă în interiorul Parteneriatului Estic. De aceea, misiunea UE este să prevină consolidarea sau apariția regimurilor autoritare în vecinătatea sa estică.

Articol aparut pe site-ul IPN.md

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. E o coeziune interna UE post-Brexit … ca nu se mai vede om cu tovaras! ;)

    Nici Elvetia nu mai suporta atitudinile grandomane si agresive ale UE.
    A se vedea decizia de cumparare de avioane americane F35: https://www.admin.ch/gov/en/start/documentation/media-releases.msg-id-84275.html
    Sau colapsul discutiilor dintre UE si Elvetia?
    https://www.euronews.com/2021/05/28/what-s-the-future-of-eu-swiss-relations-now-talks-have-collapsed

    Sau interferenta inacceptabila in Irlanda de nord prin interpretari fanteziste si rau-voitoare ale acordului Brexit?

    Ce adjective ar trebui folosite pentru a caracteriza UE care efectiv trateaza agresiv democratii multi-seculare precum UK sau Elvetia si da sanctiuni minore pentru Rusia si Belarus si trateaza cu manusi de catifea China?
    Efectiv UE da dovada de COLABORATIONSIM cu tarile adversare democratiei.

    • Bravii elvetieni au trait multe decenii pe picior mare cu ajutorul jucariei „marele secret bancar elvetian”. Nu s-au sfiit nici macar de geschäfte cu criminalii nazisti, cu toate ca au fost informati de existenta lagarelor de exterminare, provenienta barelor de aur stampilate cu zvastica, samd. In perioada postbelica (pana in urma cu cativa ani de fapt) au sustinut criminalitatea organizata, evaziunea fiscala, etc in tarile vecine (si nu numai:) oferindu-le servicii de adapostare a banilor. De la dictatori si capi de mafie, pana la mici excroci si evazionisti detineau conturi secrete in Elvetia. Astazi, actionariatul UBS, Credit Suisse, Vontobel, Julius Baer, Sarasin, et al, asteapta acces la piata comuna, fara a pune insa umarul la bugetul multi-anual, refacerea economiilor slabe, coeziune (reducerea decalajelor) si solidaritate intre membri. La placinte inainte, daca le ceri insa sa puna si ei umarul, stramba din nas, bagand placa cu suveranitatea. In fine, in urma Brexitului, UBS AG si bancile elvetiene au transferat active in vloare de peste 400-500 miliarde de la Londra la Frankfurt.

      Privitor la engleji (alti lupi moralisti) ei oricum au fost doar cu un picior in UE. Cand au constientizat ca nu tine cu smecheria trisatului la taxem tva, etc, si beneficiile pietei comune egalasera contributia lor neta la bugetul UE, au cerut repede divortul. Au spus bye, bye noilor membri din Estul-UE. Cat despre valorile democratice moderne (de care ne bucuram azi) s-au dezvoltat in ultimile 4-5 decenii in nordul Americii si in vestul Europei. Respectarea demnitatii umane (indiferent de origine sau gen) au fost considerate utopii chiar si in anii 70s-80s. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-57592243

      P.S. Englezii si americanii se afla si ei in cursa afacerilor in China (vezi Apple, GM, Ford, Boeing, HSBC, GoldmanSachs, Morgan Stanley & Co), englejii insa, nu stiu sa piarda – se schimonosesc urat cand altii ii depasesc. In fine, lipsa „putirintei” in UK, forte probabil va determina intensificarea miscarilor secesioniste… populistii locali vor invinui Londra (la fel cum populistii londonezi la randul lor au invinuit Bruxellesul;) Parca vad ca tot mai multi nemultumiti „din provincii” vor iesi cu banere din alea pe strada cu „End London Rule”.

      https://tradingeconomics.com/united-kingdom/gdp-growth

      https://www.youtube.com/watch?v=QvuWIHpK-ag
      .
      https://www.youtube.com/watch?v=0yCjdStEqog

      https://www.youtube.com/watch?v=NsyccHvEb0c

      https://www.youtube.com/watch?v=Lo1vyvhdhhI

      • Germania si Franta NU au fost si nu sunt altceva decat simulacre de democratii in TOATA ISTORIA LOR.
        Elvetienii s-au temut si se tem sa nu fie invadati pana in ziua de azi de Germania sau Franta. De aia serviciul militar este OBLIGATORIU in Elvetia.
        Si Papa este inca aparat de garda elvetiana. :)
        Ca in timpul WWII elvetienii au avut o atitudine mizerabila de colaborare cu nazistii este perfect adevarat. Si altii precum suedezii, alti vajnici europeni au avut o atitudine asemanataoare si multi altii din vestul si estul ioropei generatoare permanenta de razboaie si nenorociri si ideologii totalitare copiate pe intreg mapamondul.
        SINGURII care au rezistat singuri vreme de doi ani impotriva nazistilor au fost britanicii pe care ignoranti si dezaxati ii considera problematici.
        Poate ca ar trebui sa va amintiti de Oblio.
        P.S. Cine depaseste pe cine???
        https://www.personneltoday.com/hr/bankers-reluctant-to-leave-london-as-assets-switch-to-eu/
        https://www.economist.com/britain/2021/05/01/brexit-has-caused-very-few-finance-jobs-to-leave-london
        Acum va rog sa procedati cum ati obisnuit cititorii de pe forum si sa continuati sa va certati cu realitatea atat de cruda pentru EUSSR.
        In ceea ce priveste visul EU de a destrama UK – ar trebui sa va ganditi mai mult ce inseamna asta (consecintele) pentru Europa tribala – de la Atlantic pana la Urali.
        „Multe succesuri” sa convingeti fraierii ce grozava este EU. :)

    • @Durak
      Europenii ar trebui sa ignore improscaturile si schimonoselile britanicilor si sa intoarca capul spre Eurasia si spre Africa! Poate ar trebui sa fim mai intelegatori, respectiv sa intelegem ca nu putem impune nimanui sa adopte -peste noapte- normele de valori moderne dezvoltate in occident, de-a lungul deceniilor. Incercam sa promovam valorile noastre nobile cu batul in mana (urecheli, amenintari, sanctiuni economice, etc) de parca am fi in secolele trecute. Euroasiaticii de exemplu ne intorc spatele privind spre alternativa si ofertele „neconditionate” din Est.

      https://asia.fes.de/fileadmin/user_upload/World-Maps-BRI.png

      https://www.china-briefing.com/news/china-russia-bilateral-trade-up-20-percent-in-january-april-2021/

      https://www.globaltimes.cn/page/202107/1227736.shtml

      https://eng.belta.by/economics/view/belarus-china-in-talks-over-agreement-on-investments-trade-in-services-138900-2021/

      https://www.reuters.com/world/middle-east/erdogan-says-turkey-has-raised-fx-swap-deal-with-china-6-bln-2021-06-13/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Denis Cenusa
Denis Cenusahttp://contributors
Denis Cenușa este cercetator la Universitatea din Giessen si Expert-Grup, Chisinau.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro