joi, martie 28, 2024

Sapte măsuri urgente după zdrobitoarea victorie a PSD-ului în alegeri

În primul rând, să nu ne amăgim singuri. Indiferent cum vor suna cifrele finale, vorbim de peste 45%, chiar peste 46% în unele sondaje pentru PSD  înainte de redistribuire,  după redistribuire probabil că se vor mai adăuga undeva sub 2%, ceea ce înseamnă un scor istoric pentru stânga, în condiţiile în care Dodon a câştigat în Moldova, un preşedinte pro-rus este instalat în Bulgaria, guvernul naţionalist ungar este şi el pro-Putin.  Este o victorie zdrobitoare, chiar dacă nu e majoritate absolută (mai lipsea puţin)…. Cu toate acestea, Dragnea a dus PSD-ul atât de sus încât doar Duminica Orbului şi confruntarea Iliescu-Vadim este peste la nivel de scor.  Se mai pot salva unele lucruri, puţine, însă doar cu acţiuni energice şi imediate şi doar dacă Preşedintele Iohannis foloseşte toate pârghiile pe care încă le mai deţine. Guvernarea e pierdută, iar orice bâlbă sau acţiune timorată va rezulta în dezastru complet. Traseismul, dimpotrivă, ar trebui descurajat.

1. Liviu Dragnea nu va fi premier

În primul rând, ştiu, pare greu de crezut. Aşteptaţi 72 de ore să se aşeze praful după alegeri, să înceapă să reacţioneze Cotroceniul, angrenajul instituţional, angrenajul din PSD (da, cu cât partidul e mai umflat în procente cu atât mai mult contează dinamica internă) dar şi telefoanele unor ambasadori. De Departamentul de Stat nu mai vorbesc. Deşi se va prezenta din toate unghiurile TV, vor curge râuri-râuri de admiraţie, domnul Dragnea va trebui să se mulţumească cu şefia partidului şi a Camerei Deputaţilor (iar în oglindă Călin Popescu-Tăriceanu cu şefia Senatului). Să nu vă aşteptaţi că doreşte cineva ca în 2019, când România va avea preşedinţia Uniunii, să conducă Uniunea Europeană un condamnat penal la el în ţară (poate îşi aminteşte cineva de cele zece puncte semnate în 2012 de Ponta, la presiunea UE). Chiar slăbită, Uniunea Europeană nu va ajunge, totuşi, de râsul planetei.  Mai contează şi părerea internaţională, atât cât poate influenţa. Financial Times titrează  aici : https://thevotingnews.com/election-set-to-return-graft-suspects-to-power-financial-times/ (România votează să readucă la putere suspecţi de corupţie) , iar formularea BBC, din ziua alegerilor este:  The PSD wants to install party leader Liviu Dragnea as prime minister, but he is currently serving a suspended sentence for electoral fraud, which legally bars him from office.

S-a dus buhul, britanicii vorbesc de  Legea  nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor (legea nu are cum să nu fie bună, e votata de Guvernul Năstase, cel despre care auzim de la PSD constant că a fost cel mai bun guvern al României, dl Dâncu era de faţă).  Membru al Guvernului e şi  primul-ministru, iar cel propus a suferit o condamnare.

Art. 2.

Pot fi membri ai Guvernului persoanele care au numai cetăţenia română şi domiciliul în ţară, se bucură de exerciţiul drepturilor electorale, nu au suferit condamnări penale şi nu se găsesc în unul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la art. 4 alin. (1).

În al treilea rând, preşedintele desemnează conform Constituţiei  premierul. Incident este articolul 103, cu toate trei alineatele.

ARTICOLUL 103
(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru, în urma consultării partidului care are majoritatea absolută în Parlament ori, dacă nu există o asemenea majoritate, a partidelor reprezentate în Parlament.

(2) Candidatul pentru funcţia de prim-ministru va cere, în termen de 10 zile de la desemnare, votul de încredere al Parlamentului asupra programului şi a întregii liste a Guvernului.

(3) Programul şi lista Guvernului se dezbat de Camera Deputaţilor şi de Senat, în şedinţă comună. Parlamentul acordă încredere Guvernului cu votul majorităţii deputaţilor şi senatorilor.

Să ne înţelegem, PSD-ul nu are, din fericire, majoritatea absolută, caz în care putea juca la rupere pentru a forţa numirea unui premier preferat (sunt totuşi, aproape, deci vor clama legitimitatea democratică). Nu avem nici situaţia USL-ului, în care alegerile au fost câştigate de o alianţă politică legal constituită care obţinuse peste 51% din voturi, ALDE a candidat separat şi tot separat vor merge la consultări, chiar dacă au aceeaşi propunere. Preşedintele poate ţine cont sau nu, atunci când face o numire. Sau poate face orice numire o consideră necesară, persoana respectivă are 10 zile pentru a veni cu o echipă, un program la votul de învestitură în Parlament, adică la mâna noii majorităţi coagulate în jurul lui Dragnea. Să nu uităm că au fost premieri desemnaţi şi Liviu Negoiță (nu a obţinut investitura), Mihai Răzvan Ungureanu (guvernul a căzut rapid), Mugur Isărescu (nu era membru PNŢ) şi Lucian Croitoru (independent).  Mai este important de subliniat că o eventuală respingere de două ori a unui premier conduce la posibilitatea dizolvării Parlamentului.  Alte argumente sunt aici : http://www.razvanorasanu.ro/de-ce-nu-are-nevoie-romania-de-un-premier-condamnat-penal-sau-cercetat-penal/. De observat, în oglindă, că jocul pentru Dragnea e totul sau nimic (“nici nu confirm nici nu neg”): dacă nu e premier, cel care va fi premier va face jocurile şi în partid, funcţia fiind automat centrul de gravitaţie în orice combinaţie politică ulterioară deciziei privind premierul.

2. Presiune, dacă e necesar, poate pune Grupul European al Socialiştilor

Probabil veţi vedea luări de poziţie europene – nu vor fi sfioşi partenerii noştri. Aici va fi momentul să ne decidem dacă vrem cu adevărat în Europa, cu toate rigorile ei care cuprind, da, ce tragedie, o ticăloasă prevedere că nu există condamnaţi printre premierii care se reunesc prin Consiliile Europene sau eventual printre miniştrii din Consiliile pentru Justiţie şi Afaceri Interne. Nici printre cei care numesc miniştrii de justiţie nu se găsesc condamnaţi penali. Ciudaţi, aceşti europeni care ne cotropesc ţărişoara. Sunt convins că se vor găsi români verzi care vor măcăni toată ziulica în contradicţie, însă vor trebui să se potolească, la un moment dat. Legea-i lege, nu-i tocmeală. Chiar dacă ai 85% vot, nu 45%. Dacă se vor forţa nişte limite, avem un 2012 redivivus şi totuşi nu cred că ne putem permite un episod similar la doar patru ani de precedentul. Şi nu, nu ne putem permite, ca ţară, nicio suspendare a preşedintelui, nici măcar o ameninţare a preşedintelui cu suspendarea.

3. Orice premier (Vasile ncu de pildă sau orice epigon de tip Cioloș cu pedigree de stânga) va trebui să îşi asume continuitate DNA – DIICOT şi Ministru al Justiţiei independent

Pe lângă un alt premier în afara lui Dragnea, aceasta ar trebui să fie prima condiţie ne-negociabilă în discuţiile cu uşile închise care vor urma în următoarele zile (nu vorbesc de cele oficiale, ci vorbesc mai ales de cele neoficiale). Nu ştiu dacă cineva va mai fi dispus să cheltuie capitalul politic important, necesar salvării Codruței Kovesi, însă mecanismul instituțional pus în funcţiune cu DNA şi DIICOT este imperios necesar să fie păstrat. Ritmul DNA chiar dacă se va mai încetini niţel (orice instituţie românească din democraţia noastră neconsolidată răspunde la presiune politică, chiar dacă în moduri subtile) va merge în acelaşi sens.

La limită, se poate obţine prin negociere un ministru al Justiţiei independent (deşi sansele nu sunt foarte bune), însă aici aveţi o mică pregătire a clash-ului ce va urma, inevitabil. De rezultatul acestui clash depinde orientarea României în următorii ani. Întrebat dacă va susţine un independent la justiţie – cum au fost exemple în guverne succesive – Dragnea a spus “nu neapărat” şi a explicat:

“Şi care e explicaţia? Care a fost rezultatul până la urmă? Oamenii politici au vreo boală? Ni s-a tot spus despre tehnocraţi, e în regulă. Am văzut anul ăsta, România a început să intre în regres economic. Problema nu e dacă eşti om politic sau nu. Problema e dacă eşti de bună credinţă şi ştii. Ai autoritate şi ştii domeniul respectiv. Ştii să relaţionezi, ştii să generezi o dezbatere publică. Şi înţelegi nevoile sistemului. În rest, eşti om politic nu poţi să intri la justiţie. De ce?”

4. Se mai poate obţine şi şefia SIE şi cea a DGIPI

Şeful SIE este un membru cu drept de vot în CSAT şi discuţia privind învestirea Guvernului ar trebui să cuprindă şi negocierea  sprijinului parlamentar pentru un nou şef SIE. Idem pentru mai acum mai puţin importantul DGIPI, încălecat aproape complet de SRI, însă este important de ştiut că în perioada în care Năstase avea neînţelegeri cu Palatul Cotroceni DGIPI era folosit ca un instrument anti-prezidențial destul de eficient, ori actuala situaţie a pericolelor din jurul României nu ne mai permite luxul unor servicii care să lucreze în afara Comunităţii Naţionale de informaţii.

5. Cotroceniul trebuie să achiziţioneze de urgenţă un consilier politic de top

Dacă Năstase l-a avut pe Alin Teodorescu, Călin Popescu-Tăriceanu pe Dorel Șandor şi pe Dan Andronic (până în 2008), Traian Băsescu pe Dan Andronic şi pe Silberstein (din 2009), Johnannis l-a avut până la un moment dat pe Dan Mihalache, fostul consilier al lui Năstase. Ştiu, GDS-iștii nu îl plăceau pe Mihalache, dar nici nu au fost pregătiţi să propună un înlocuitor. Pentru cei care ştiu câte ceva din culise, Dan Mihalache a pus umărul din greu la negocierea guvernului Cioloș, aşa cum a fost. Însă dintre cei cu care a depus Iohannis jurământul la Curtea Constituţională Mihalache a plecat la Londra, Blaga e anchetat penal, iar Gorghiu probabil va trebui să îşi depună mandatul (se anunţă demisia pe surse când scriu).

Ca atare ar trebui cerută stenograma discuţiilor din Biroul Politic Naţional la învestirea şi votul pentru Guvernul Ciolos, au fost doar două voci împotriva învestirii cabinetului, ambele voci au prevăzut pericolul esenţial care se poate materializa în persoana viitorului premier şi posibilitatea decontării performanţei “tehnocraţilor” la PNL.

Fără o strategie politică susţinută, erodarea preşedintelui riscă să devină atât de evidentă încât să nu mai poată fi vorba de un al doilea mandat. O strategie politică implică o echipă politică care să lucreze non-stop din 1 ianuarie 2017, o suită de evenimente şi probabil o serie de  organizaţii – vehicule externe Cotroceniului de organizat diverse evenimente. Fără o mişcare rapidă şi fără iniţiativă este posibil ca ceva construit prin mijlocul lui 2018 să fie prea puţin, prea târziu. Consilieri pot veni şi din străinătate însă nu ştiu realitatea (combinatorică) românească. Ei pot veni şi din mediul comunităţii de informaţii, însă atunci funcţionează mecanic, pe bază de sinteze de informaţii fără înţelegerea dinamicii sociale şi fără a putea genera schimbarea. Felix Tătaru nu poate fi pentru că legăturile cu partidul nu sunt suficiente, mai ales cu aripa ex-PNL, Dudu Ionescu ar putea fi doar dacă pleacă în partid.

6. Controlul asupra PNL-ului trebuie asumat explicit de o altă conducere

Singura şansă viabilă, din punct de vedere organizatoric, este  Ilie Bolojan. Ca preşedinte plin sau ca preşedinte executiv dacă Cioloș preia PNL-ul.  E clar că Alina Gorghiu fie va demisiona (nu e cazul să demisioneze de tot din PNL, cum tot aud surse binevoitoare că lansează la ora scrierii acestui articol), fie va face un pas în spate. Lumea uită, că aşa e cu noaptea cuţitelor lungi în PNL, însă pe de o parte ea reprezintă de fapt aripa reformatoare, retragerea ei îngropând orice şansă de reformă suplimentară, iar pe de altă parte se uită că în campania lui Iohannis a conceput o parte din strategia de imagine şi că aici şi nu în top management ar putea fi cea mai utilă. Nimeni din afara partidului nu poate asuma acest moment dificil la vârf, o eventuală paraşutare la vârf a unor tehnocraţi nu ar însemna decât adâncirea în dezastru politic şi haos organizatoric. Trebuie ori o sinteză între cele două echipe ori o asumare a cuiva din garda recunoscută în teritoriu şi aici nu văd pe altcineva în afara lui Bolojan (Flutur e retras, Atanasiu ar avea probabil probleme de imagine, Petrache probabil că nu îşi mai doreşte, Falcă are probleme de sănătate din câte înţeleg plus a fost şeful campaniei actuale, Bușoi a condus Bucureştiul la un scor sub jumătatea USR-ului).  Bine, e limpede că strategia de imagine a PNL-ului trebuie să fie altceva decât clipulețe tâmpite cu copii, sandvișuri furate şi cocoţări în spatele lui Leon Dănăilă. Iar la Bucureşti evident trebuie altceva decât lansarea din fața Căruţei cu Paiaţe a lui Ion Luca Caragiale, cu gorniţa părând că iese la TV din urechea stângă a lui Cristi Bușoi. Trebuie evident şi altceva decât menţinerea declaraţiei, de la înălţimea lui 22% pt. PNL că “se joacă” asta cu premier Cioloș.

Partidul reorganizat rapid are nevoie de 6 luni în care o echipă reîntărită prin congres să pună ordine în teritoriu, filială cu filială, să dea cap în cap PNL-iști cu PDL-iști, să îi convingă să înceapă să tragă împreună la căruţă, făcând caravan prin ţară. De asemenea, lipseşte legătura cu Cotroceni-ul, probabil că fără câţiva dintre consilierii actuali care să facă drumul înapoi în PNL pentru stabilizarea conducerii lucrurile se vor complica.

Cu conducători gen Răducu Filipescu care, la câteva luni după catastrofala propunere a lui Florin Ştefan Vasile drept candidat al PNL la Sectorul 3 (a rezistat 3-4 săptămâni), o mică piesă în amplul dezastru la Bucureşti vine să ceară, tot el, „o conducere reformată, care să preia partidul să-l organizeze şi să-l pună pe şine”. Ar putea începe prin a-şi gara într-un depou din Călăraşi trenul propriilor ambiţii.

7.Pregătirea începând de pe 1 Ianuarie 2017 a bătăliei pentru realegerea lui Iohannis în 2019

Să o spunem deschis, pericolul cel mare nu este, în mod paradoxal,  Dragnea, care ar fi spulberat într-o confruntare directă, ci pericolul vine de la Firea. Doamna are o încredere contabilizată în sondaje doar cu câteva puncte în urma Patriarhului (da, aţi citit bine şi nu, nu vorbesc de frezorii prin aşchiere autointitulaţi sociologi în ale căror sondaje Năstase şi Geoană şi Ponta sunt preşedinţi!). În plus, pe fondul disoluţiei PNL Bucureşti, singura voce slabă împotriva măsurilor de la primărie a rămas cea a lui Ciprian Ciucu. El îşi plăteşte avocaţi din leafa mizeră de consilier general, doamna Firea l-a acţionat în instanţă pentru că aşa înţelege lupta politică. Fără o opoziţie organizată şi impecabila din punct de vedere comunicațional Gabriela Firea se ridică – este aproape deja – la un profil prezidențial, ori acest lucru necontracarat în 2017 înseamnă că tăvălugul va fi greu de oprit ulterior. Atenţie că aici vorbim de o construcţie de imagine de 20 de ani  şi de o gestiune media incredibil de adusă la zi, cu reacţii fulger în timp util (atenţie, vorbesc de imagine şi percepţie, acţiunile sunt mai modeste).

Din nou, dacă nu se crează imediat un vehicul, o echipă, o strategie şi o cascadă mediatică cu un plan minuţios de revenire, Iohannis riscă să fie un preşedinte care nu “prinde” al doilea mandat. Intervalul în care se mai poate face ceva este, în opinia mea, în următoarele 6-8 luni, pe urmă e prea târziu…

Distribuie acest articol

60 COMENTARII

  1. Ce vorbe marete:
    ” după zdrobitoarea victorie a PSD-ului în alegeri”.
    Dar 2012 e chiar atit de departe? USL a cistigat cu 68%.
    Ce e mai zdrobitor acum?
    Ca analistii si ziaristii au antagonizat dreapta pina la sfisiere, si acum se mira de rezultat?
    NB,
    cu asta sint de acord „1. Liviu Dragnea nu va fi premier ”
    Dar in primul rind din cauza Constitutiei , si nu interventiilor straine.
    Scorul obtinut, si obraznicia lui Dragnea, nu vor tine prea mult cont de UE.

    • Interesant punctul dvs de vedere….imi dati drepate pe jumatate, dar spuneti cu ce e diferita situatia unui USL la 68%….pai faptul ca acel 68% era constituit dintr-o fuziune nominal paritara intre PSD sau posibila „rasucire” a PNL-ului putea duce la subrezirea semnificativa a acestei constructii e semnificativ. Cand aproape face 50%+ 1 mandat cu el si ai lui, Dragnea poate in orice situatie (stim precedentul) sa mai racoleze niste „buni samariteni”, niste UNPR-isti de pripas care in „interesul national” sa sprijine „stabilitatea Romaniei”. Deci, da, vad situatia mai rea decat in celalalt caz….

  2. Daca mareata strategie a „opozitiei de dreapta” este realegerea lui KWI in 2019 sintem pierduti pe vecie. Este nevoie de un candidat care macar sa nu fi avut legatura cu USL-Grivco. Principalul vinovat pentru succesul PSD este tocmai KI care este on zero politic. Ori a fost manipulat sa faca nenumaratele greseli care au scufundat PNL-ul si pe Ciolos sau le-a facut intentionat. In proportie de 80% inclin catre a doua varianta, caz in care nu mai este vorba de greseli. Nici PNL nu a fost departe de acest joc. In loc sa incerce sa ia voturi de la PSD a avut lupte cu PMP care era clar ca nu reprezinta o amenintare. AG a considerat mai important sa incerce sa ia 2% de la PMP ceea ce de fapt ar fi adus cel putin 3% la PSD in urma redistribuirii. Dovada fericirea lui VVP cind a parut ca PMP nu trece pragul electoral.
    Totul pare un mare blat intre KWI, AG si LD din care PSD a iesit chiar mai cistigat decit s-a dorit.
    Am auzit destui intelectuali care au votat cu PSD in ideea ca Dragnea va face ce i se comanda. Asa s-a crezut si despre ceasca cind a fost ales!

    • Per-fect de-acord: KWI este marele şi principalul vinovat datorită inconştienţei şi iresponsabilităţii sale uluitoare!…
      Când era fierul fierbinte, in decembrie 2014, ăsta se plimba prin ţările calde şi îşi făcea norma la concediu de odihnă, în loc să-l înlăture definitiv pe zurbagiul de Ponta & Co.
      Dar ce să aştepţi de la un ins a cărui singură calitate e clar că a fost aceea că…NU era VVP?!…
      PSD este bun, şi cooperant, şi empatizează cu toate categoriile sociale, şi ştie tot şi în orice domeniu NUMAI când este în opoziţie.
      De îndată ce se află la butoane însă adună toată aroganţa şi resentimentele transformându-le în cea mai pârjolitoare politică de stat!…
      Dă Doamne să mă înşel de data asta!…

    • Mi se pare de domeniul evidentei ca KWI este cel mai probabil sa candideze din nou, nu suntem inca intr-un scenariu Emil Constantinescu….Vedeti vreo alternativa?! Eu unul nu.

      • Probabil ghiveciul meu de la geam e un candidat mai bun, mai activ, mai vioi. Si nici nu are complicatii legale cu case pe meditatii (or fi fost impozitate meditatiile alea?)

      • Daca PNL, USR, PMP nu sint in stare, in doi ani, sa gaseaca un candidat viabil care sa tina piept candidatului PSD – care o fi ala, peste trei ani, atunci chiar ca locul lor este la groapa de gunoi (pur si simplu nu a istoriei).

      • Aveti dreptate! Nu suntem intr-un scenariu neaos, ci intr-unul european (ce dracu, am mai evoluat si noi), adica intr-un scenariu Hollande. Pe Constantinescu, inclin sa-i dau dreptate, l-au invins serviciile. Pe ceilalti doi ii va invinge prostia si suficienta.

    • PS. Ilie Bolojan?! Un USL-ist adevarat! Dupa 4 ani de la alegeri inca are afisele USL pe site-ul sau ofocial!
      https://www.iliebolojan.ro/
      Sint totusi trei judete unde PNL a iesit pe primul loc si nu se gaseste decit un USL-ist dintr-un judet unde a cistigat PSD. Prietenii stiu de ce.
      De fapt ar fi mai bine. Ar intelege toata lumea ca PSD+PNL= USL, ca KWI este presedintele Grivco si PDL a fuzionat cu PNL pentru ca doar asa puteau ajunge in USL.

      • Poate indicati dvs pe cineva alternativ. E ok sa nu fiti de acord cu mine, numiti insa pe cineva – pe altcineva, pt. ca este in interesul Romaniei sa avem opozitie si PNL-ul trebuie condus de cineva.

        • Nu sint membru PNL, deci nu este treaba mea sa le gasesc un lider. Daca se pretind in opozitie ar trebui sa fie capabili sa gaseasca pe cineva mai performant in alegeri si mai putin apropiat de PSD. Daca de fapt continua sa doreasca sa faca parte din USL poate l-ar putea recicla pe VVP sau pe S. Ghita. Oricum acum nu cred ca PSD mai este interesat.

        • Si aici aveti dreptate!
          De unde nu-i, nici Dumnezeu nu cere!
          In rest, minunate propuneri: Johannis si Bolojan! Vreti cumva ca PNL-ul sa urmeze calea PNT? Nu de alta, dar ati face o fapta buna!

  3. Sigur ca trebuie o alta conducere la PNL si nu pronunt nume ca sa u fac deservicii acelora. Altceva: cel care este dator cel mai mult diasporei respectiv Traian Basescu pentru 2009 cand aceasta a facut diferenta si acum cand probabil tot aceasta a facut diferenta dintre 4,9999…9…% si 5,0000000…001 %, adica PMP care astfel a intrat in parlament putandu-i-se auzi vocea a carui tarie nu depinde de numarul de parlamentari ci de calitatea acestora, desigur la vot contand insa numarul, dar romanii macar atata pot sa deosebeasca si sa inteleaga si ei, adica PMP dar si Klaus Iohannis care fara aceasta diaspora care deja l-a cam parasit va fi spulberat peste 3 ani. trebuie sa…Asadar ce trebuie astia sa faca si noi toti sa-i sprijinim este sa se modifice legea electorala pentru parlamentare astfel ca principiul fundamental al proportionalitatii sa fie respectat si pentru diaspora care trebuie sa trimita in parlament cam tot cat trimite si Bucurestiul sau macar jumate din acesta, adica peste 6 -7 senatori si 13 -14 deputati fie intr-o singura crcumscriptie electorala, fie in doua- trei pe zone geografice din care una sa fie in jurul Basarabiei, dar desigur ca tinand cont de numarul rezidentlor din strainatate. Se aude?

    PS Se pare ca am avut total dreptate in tot ce m-am chinuit sa explic pe aici si pe aiurea. :)
    Ma bucur, dar ma si intristez ca cei ca mine nu sunt ascultati sau auziti decat prea tarziu.
    Asa era si in grupurile din care faceam parte, ma ignorau sau contrau inutil, dar la incendiu, cutremur si altele asemenea se adunau langa mine sa le spun ce si cum, ca niste catelusi plouati, desigur apoi cand trecea greul facand ce faceau si inainte si alta explicaie decat invidie prosteasca nu am gasit . :)

  4. Oare chiar crede cineva ca „dreapta” imprastiata (acum 9 ani) in cele ,,doua vinturi” (politice) de interese si afinitati contrarii, mai poate indeplini cele ,,7 masuri urgente dupa zdrobitoarea victorie a P.S.Democrat”?Dreapta si Johaniss ar avea de realizat doar o simpla si UNICA ,,masura urgenta” pentru a prelua acum guvernarea, fiindca P.S.Democrat nu are majoritatea care sa-l impiedice pe presedinte sa numeasca un guvern ,,Ciolos”, daca acesta ar fi detinatorul unui ,,proiect de tara”, avind ca obiectiv ,,reconstructia economica si industriala a tarii” intr-o generatie.Practic P.S.Democrat nu are un proiect de guvernare capabil sa determine respingerea unui astfel de ,,proiect de tara”, asteptat de 26 de ani!In rest, numai si numai propuneri si sugestii de tip SF, pentru o drepta necoordonabila catre o viziune si demers spre o anume tinta , care presupune nu mai putin de 7 pasi complicati pe o durata mare in politica (2 ani), in care schimbarile sint rapide si aduc la vedere mereu o noua ,,tinta”!
    PS.D-le Orasanu, proiectul este disponibil la tel 0721316019 (la care va pot comunica E-mailul propriu, cu date asupra proiectului economic).Ce ziceti de o astfel de ,,alternativa”?

  5. S-ar putea ca dupa redistribuire PSD sa aiba 50% + alel .00000…001 de care tot vorbeam cand ma refeream la praguri si atunci nici nu mai conteaza ALDE care poate intra la guvernare daca vrea Dragnea si sa nu aiba nicio raspundere decat eventual daca ar fi un PM de le ei :)

  6. „Să nu uităm că au fost premieri desemnaţi şi Liviu Negoiță (nu a obţinut investitura)[..]”
    E bine ca o spuneti, dar ce s-a intimplat atunci e de domeniul absurdului romanesc.
    Liviu Negoita a fost desemnat premier dupa ca guvernul Croitoru nu a obtinut investitura in parlament. Era al doilea premier desemnat, si, daca nu trecea, presedintele putea dizolva parlamentul. Aia cu consultarea camerelor e superflua. (a se vedea consultarea lui Base cu camerele privind referendumul cu 300 de parlamentari.)
    Desemnarea lui Negoita s-a facut intre cele 2 tururi de la prezidentiale. Si-a ales ministrii, au fost audiati, a cerut investitura parlamentului. Numai ca… Parlamentul n-are nici un termen in a dezbate investitura. (a se vedea in Constitutie). Asa ca imediat dupa turul II, inexplicabil sau nu, Liviu Negoita s-a retras, aparind guvernul Boc al tzs-pelea.
    Exista lege ca daca o lege nu se discuta in X zile e aprobata tacit. Guvernul Negoita nu ar trebui aprobat tacit? Premierul desemnat are 10 zile, parlamentul la calendele grecesti.

    • Da, intr-adevar, Parlamentul are doar termenele impuse de Regulamentele Comune, care functioneaza ca Lege Aplicabila.

    • @ Stelian,
      domnule, esti tare haios :P
      – „Desemnarea lui Negoita s-a facut intre cele 2 tururi de la prezidentiale”
      Cind? in 2004 peste poate, la fel ca in 2009
      – „Exista lege ca daca o lege nu se discuta in X zile e aprobata tacit. Guvernul Negoita nu ar trebui aprobat tacit?”
      O lege, domnule, dar un guvern nu e „o lege” ;)
      Poate „iti revezi notitele” :D

      • Scuze pentru greseala.
        Liviu Negoita a fost nominalizat pe 6 noiembrie 2009, dupa invalidarea guvernului Croitoru.
        Parlamentul nu l-a luat in discutie la inceput ba fiindca seful senatului M. Geoana si-a luat concediu, ba fiindca au zis parlamentarii au zis ca i-au mai audiat in comisii o data… De parca legea spune
        Deci au lalait-o pina la primul tur (22 nov). Intre tururi nici vorba de discutat guvernul Negoita, iar dupa 6 decembrie, nici atit. In nebunia cu renumararea voturilor si alte fraude si acuze, acest lucru (Guvernul Negoita) a fost mai mic decit faimosul epsilon din teorema lui Cauchy.
        Si-a depus mandatul pe 16 decembrie. (Guvernul BOC I era interimar din 13 octombrie, peste cele 60 de zile de care ne spune Constitutia…) Daca respingeau si guvernul Negoita, Basescu avea tot temeiul legal sa dizolve parlamentul. (Guvern picat prin motiune, 2 incercari de guvern, peste 60 de zile.) Asa ca s-a aplicat smecheria romaneasca: Parlamentul nu face ce i se cere, iar Negoita e convins sa renunte… Iar presa tace!
        Ori in 2009 era campanie prezidentiala, deci parlamentul putea lucra. E drept, cu sef de senat candidat, dar… asta era un motiv pueril, senatul putea fi condus de un vicepresedinte. Dar nu s-a vrut. PSD a sperat ca vor cistiga Cotroceniul si vor numi ei premierul. Asta a fost miza atunci. Ca Guvernul Boc II a trecut imediat, fara comentarii…
        Si da, sunt glumet, pentru ca daca o lege poate fi uitata prin sertare si te trezesti cu ea aprobata, cam asa s-a intimplat si atunci, un guvern uitat sa fie discutat si o tara cu guvern interimar peste 60 de zile…

          • Informat in materie de ce?
            Legile in Romania sunt ciudate, multe cu dedicatie, si schimbate prin OUG. Care OUG este bagata in Constitutie nu la delegarea de catre parlament spre guvern a legiferarii, ci in alt loc, fara nici o legatura cu procesul legislativ. Si OUG nu este sub nici un alt control. Nici unul din cei ce in mod normal pot contesta la CCR o lege, nu pot contesta o OUG.
            Iar parlamentul voteaza legi, dar in final e o codita ce spune ca ministerul X va elabora normele de aplicare a legii. Care norme sunt mai tari ca legea de multe ori…Si va pot exemplifica macar cu una oricind (E vorba de o lege ce priveste toti romanii).
            Revenind tot la Guverne si motiuni. La Constitutie zice ca motiunea se discuta in 3 zile de la citire.
            Orice avocat va spune ca 3 zile inseamna 3 zile calendaristice, incepind cu ziua urmatoare.
            Nu la Parlamentul Romaniei. La ei 3 zile inseamna 3 zile lucratoare, ca asa au interpretat ei hat, demult… La cite zile lucreaza ei era grav daca se prezentau simbata sau duminica…
            Sau sa fereasca Romania de un ultimatum ca cel din 40, ca ei o sa spuna ca nu ne intrunim de urgenta ca e simbata, sau Paste… Sau nu se poate sa ne trimiteti asta, ca e Sf Andrei si e zi libera!!!
            Eu am expus fapte si ma refeream la principii generale. Si la cit este de ciururita Constitutia, in mod voit, spun eu. Va reamintesc episodul consultarii parlamentului de catre Basescu in privinta referendumului. A venit, a citit ceva si la final a declarat: „Cu acesta Parlamentul a fost consultat!” (citat aproximativ, din memorie). De ce o lege poate trece de parlament fara a fi discutata iar un guvern nu poate trece la fel, fara a fi discutat? Sau o Motiune de cenzura sa nu fie respinsa fiindca s-a depasit termenul (au interpretat ei, in parlament, pentru ei, altfel notiunea juridica de 3 zile? O hotarire judecatoreasca devine definitiva daca nu e atacata la curtea superioara in termenul prevazut. Sau o amenda o platesti daca nu o contesti in termenul legal.
            Dar in Romania art 16 din Constitutie trebuie rescris. Nimeni nu e mai presus de lege, cu exceptia parlamentarilor.

          • Da, interesant pentru a observa democratia originala romaneasca la lucru.
            Pentru ca daca Liviu Negoita nu reusea sa faca un guvern si-si depunea mandatul era una, dar el a reusit, dar Parlamentul folosindu-se de tertipuri dimbovitene n-a vrut sa audieze in comisii propunerile.
            Pentru ca tot la Constitutie zice ca un interimat ministerial poate dura maxim 45 de zile (art 107,alin 4) interimatul premierului e fara termen, pina la formarea noului guvern (art 107, alin.3).
            Insa acelasi parlament, care intre 9 noiembrie si 16 decembrie nu a discutat guvernul Negoita, in mai putin de o saptamina (in 23 decembrie) au discutat si trecut guvernul Boc II.

            • E corect ce spui si cred ca trebuie facute corectiile necesare fie la legi fie la constitutie . Nu am aprofundat dar vad ca te-ai ocupat. Nu vrei sa propui solutia/solutiile posibile? Daca faci asta ma voi osteni si eu. :)

  7. Uite, sa incerc si eu o analiza a cauzelort (multe lucruri le-am spus si in urma cu o luna pe aici….)

    ===
    A. Nu exista o dreapta reala in Romania

    Dreapta romaneasca trebuie infiintata. Nu exista partid de dreapta in Romania.

    Dreapta in primul rand (cand se va infiinta…) are nevoie de asumarea si declararea ideologiei proprii. In mod normal si stanga PSD-ista ar trebui sa faca la fel, dar pentru ea nu exista presiune.

    A spune ca PNL sau USR sau chiar PMP sunt partide de dreapta inseamna fie a te autoamagi, fie a incerca sa pacalesti pe altii.

    Ca PNL, USR sau PMP reprezinta o opozitie pentrui PNL si ALDE, este cu totul alta poveste si nu are nici o legatura cu dreapta-stanga, ci mai degraba cu fractionismul comunist.

    ===

    B. Bunele intentii nu tin loc de comunicare

    Comunicarea se poate face fie pe calea convingerii – cu o agenda pozitiva bine argumentata si clara – fie prin dezinformare.

    Conglomeratul de pseudo-dreapta PNL-USR-PMP a mizat doar pe buna-credinta a electoratului. Adica, pe ceva ce nu exista si nu poate exista.

    Fara o agenda clara, fara obiective electorale si cu un web-site catastrofal, neclar, mostra de prostie comunicational, PNL nu avea oricum nici o sansa.

    ===
    C. Dezbaterea politica a fost rupta de realitate

    Confruntarile a-au purtat intre doua grupari de oameni care habar nu au ce ar trebui sa faca cu puterea politica, odata cucerita.

    Mana cereasca pentru functionari, care de fapt conduc Romania. Basescu vorbea de „sistem” dar a neglijat faptul ca varfurile „sistemului” defileaza cu ceea ce functionarii le pun pe birou…

    ===

    D. Incultura politica

    O alta mare problema pe care vad ca nimeni nu o discuta este incultura politica.

    Intrebati la intimplare 10 persoane care este sistemul nostru politic sau, si mai simplu – cum se fac legile in Romania?

    Veti vedea ca multe persoane habar nu au. Ori, a cere unor oameni care nu stiu aceste lucruri elementare sa vina la vot este dovada de mare naivitate. Desigur, astfel de analfabeti politici vor „vota” daca li se cere doar ca urmare a unor mesaje primitive.

    ==

    E. Absenta bazei ideologice a partidelor

    Dreapta non-politica. Asta avem in Romania – ganditori de dreapta ale caror abordari nu vizeaza sprijinirea politicii (de dreapta , evident), ci doar explica la minim procesele si fenomenele sociale si arunca in eter supersofisticate filosofii sociale fie greu de inteles, fie oricum sterile.

    Intr-adevar, nici fractiunea de stanga a stangii romanesti nu are un astfel de grup, dar pentru ea lucreaza inertia si obinsuinta propagandei. In plus, asa cum bine s-a observat, electoratul de dreapta e infinit mai pretentios decat cel de stanga.

    ==

    Ce se va intimpla in continuare?

    Ei bine, nimic.

    Din motivul stupid ca baza umana a Romaniei este atat de subdezvoltata, incat nu poate servi nici unui obiectiv serios.

    Pe langa faptul ca nu ai ce, nu ai nici cu cine… :-)

    • Rog webmasterul sa ridice acest comentariu ca update 1 , merita pe deplin, desi finalul este foarte depresiv, mai depresiv decat e cazul. Exista oameni ici si colo, problema este ca in interiorul partidelor nu exista un sistem de resurse umane care sa ii caute, sa ii „distribuie” in roluri cheie si sa ii „creasca”, sa ii uneasca, etc. Ori doar cu cate o floare ici si colo nu se face primavara. Asta e problema, de fapt.

      • Spunea cineva: „o floare la mine, una la tine, altele prin alte parti si poate facem o gradina.” Frumos dar nerealist :)

  8. Nu spuneti lucrurile doar pe jumatate… care au fost cele doua voci din BPN care s-au opus strategiei cu investirea lui Ciolos??

      • Conteaza, pentru ca momentul acela este definitoriu in ceea ce s-a intamplat la aceste
        alegeri. Aceste alegeri au fost pierdute de catre KI si conducerea PNL in momentul in
        care au acceptat varianta unui guvern tehnocrat in locul lui Ponta. Plecarea lui Ponta
        in toamna trecuta era una din variantele de lucru ale PSD-ului care nu dorea sa deconteze
        in 2016 la alegeri o guvernare Ponta cu multe nerealizari. KI si conducerea PNL au cazut
        singuri in groapa pe care sapat-o pentru Ponta.

        Eu unul sint curios cine au fost cei doi care au intuit capcana. Dar mai curios sint cum
        de nu au reusit sa ii convinga pe ceilalti ce se va intampla in 2016.

        Sigur ca mai conteaza si prestatia extrem de slaba a PNL pe parcursul acestui an,
        incepand cu alegerile locale, dar asta nu este decat o prelungire a prestatiei la fel de
        slabe din 2015. Totusi acceptarea unui guvern tehnocrat de catre KI si PNL a fost
        greseala fundamentala.

        • @Dragos – nu știu care sunt cei doi, dar a fost o chestiune de notorietate publică. Am scris pe Contributors chiar la momentul acela despre similitudinea guvernărilor ”tehnocrate” Cioloș / Stolojan și despre alegerile din 2016 care vor fi câștigate de PSD exact cum au fost câștigate cele din 1992, pe vremea lui Văcăroiu. Nu poți să aplici același model de acțiune, dar să speri la rezultate diferite.

  9. Ma indoiesc profund ca Dragnea va ceda. Pentru el e chestie de supravietuire, orice alt premier in afara de el, inseamna tragerea lui pe linie moarta, ma rog, presedintia Camerei si apoi pensia, ca nu va mai putea visa la mentinerea sefiei partidului. Singura alternativa, ar fi o persoana cu scheleti multi si mari in dulap, pe care s-o poata controla. Si intre un Dragnea cu o condamnare discutabila pentru asa zisa frauda electorala si o persoana care sa corespunda criteriului anterior, care ar fi preferabil ? :)
    Alta problema e Johannis. Nu corespunde nici pe departe profilului necesar pentru asemenea actiuni. Probabil ca dupa o criza zdravana de isterie ca nu si-a obtinut guvernul „MIAU” (tot ce vreau:) ), va ceda pe toata linia. Daca i se promite si sansa vaga de a candida la urmatoarele prezidentiale, s-ar putea sa-l vedem la brat cu Dragnea. a mai schimbat el aliatii ca pe ciorapi :)
    Alta problema vor fi dezertarile, care vor incepe cat de curand… au devenit deja traditie, cine crede ca nu vor exista e naiv… si astea vor suplimenta ponderea PSD-ului…
    Cat despre PNL… PNT(cd) doi scrie pe el… USR-ul – o gasca de inadaptati social, cu cativa agenti sub acoperire plasati strategic :)
    Cam asta e… In afara de cazul in care pesedistii fac oaresce gafe strigatoare la cer, s-ar putea sa ramana mult timp la volan…
    Dar chiar sunt curios ce se va intampla… si sper sa reveniti cu un punct de vedere cand se va intampla… :)

  10. Sapte masuri urgente:
    1. Verifica pasaportul sa nu fie expirat.
    2. Gaseste o ruda la tara careia sa ii faci cadou cele doua pisici. Cauta una miloasa, sa prinda si ele macar Floriile, ca viata de tara e dura
    3. Actualizeza-ti CV-ul, transcrie-l in engleza, germana si franceza. Mai baga si alte limibi, ca lumea e mare
    4. Daca ai casa ta: Gaseste un agent imobiliar bun
    5. Daca ai partial casa ta, inca e mare parte a bancii: cauta un avocat bun, ca sa vezi cum e cu legea darii in plata.
    6. Daca nu ai casa ta, vezi Balada Chriasului Grabit, de aici: http://www.aboutromania.com/toparceanu35.html
    7. Etc.

  11. PNL are doua bube mari de tot. Prima, a devenit la fel ca PSD un partid de corupti incompetenti. Daca pierd scaunul si contul facut din infractiuni sunt muritori de foame, n-au nimic in spate. Apoi, au facut USL prin asociere oficiala!!! cu PSD. Atunci am putut sa ne dam seama ca nu exista diferente intre porcii orwellieni de la PSD si cei de la PNL, erau toti frati siamezi.
    Asta e realitatea, iar alegatorii „de dreapta”, mult mai sofisticati decat cei ce formeaza masa votantilor PSD nu mai pot fi pacaliti, indiferent de strategia de campanie sau de eventuala interfata de PR ce ar fi pusa in fata. Ca sa mai votez PNL ar trebui ca actualii oameni din PNL sa se dea intre ei afara si apoi sa apara altii, onesti si animati de binele public. Asta este imposibil si dovada este chiar autorul care a intrat si apoi a plecat repede din PNL.

    Asa ca am votat USR, cu speranta temperata. Cred ca problema ce arde in Romania este proasta administrare si nu doctrina partidelor. Ar fi nevoie de foarte multi oameni cu competente reale si vointa de fier, care sa fie investiti de parlament sa guverneze pentru interesul public si care sa doarma maxim 3 ore pe noapte in urmatorii vreo 8 ani ca sa se poata spune apoi ca au asezat Romania pe sinele corecte. Liniile strategice, de abia pe urma. Wishful thinking…

  12. Cu toate ca , recunosc , aveam speranta ca PSD-ul sa ia un scor mai slab ,imi dau seama ca ( pentru a cita oara ) am fost naiv . Inadaptat . Eu insumi sustin de atita vreme ca nu mai avem calitate si totusi imi permit deziluzii dintr-astea . Am pierdut calitate umana in mod fatal si irecuperabil . Cei 3,5 milioane de cetateni in strainatate care nu mai participa la viata de zi cu zi a tarii ( si care nu vor mai putea fi convinsi sa revina ), saracia populatiei virstnice , lipsa ei de mijloace care o fac prada usoara pentru demagogi versati , indiferenta unui tineret decuplat total de la problemele tarii , parte dorind sa plece in strainatate , parte analfabet si incult , parte superocupat pentru dezvoltarea propriilor familii , democratia de fatada ,toate duc la disolutia lenta a statului insusi . Din zece votanti unul e mort , trei plecati in strainatate , doi pe facebook , unul la birt . Doi batrini se tiriie cum pot sa voteze promisiunile lui Dragnea , iar unul voteaza fiindca are principii ,fiindca ii pasa si fiindca nu ar vrea sa vada romanii o masa amorfa in amalgamul european . Iar din exterior lucrul asta se vede limpede si clar . O tara care isi pierde oamenii in continuare cu nonsalanta si care are ca practica ” democratica ” minciuna , rapacitatea ,lipsa de cultura si de principii , traseismul obraznic si sfidator ca exemplu pentru alegatorul cinstit , va deveni o tara imposibil de gestionat . Va muri categoric . Ca atare ,imi pare rau sa o spun dar nu mai cred ca s-ar putea face ceva . Timpul s-a scurs . O parte din cei implicati nu vor mai apuca sa vada ce-au facut , iar pentru altii clipa in care isi vor ridica ochii de pe computer sau smartphone pentru ca vor sa se implice va fi tirzie . Exista un timp pentru toate . Romanii de azi , niste umbre nevolnice ale celor care au creat in istorie Statul Roman , elibereaza locul pentru venirea asiaticilor si arabilor . Pentru un job bun , un audi si distractie la mol , familiile nu mai nasc copii . Peste doua sute de ani romanii vor fi amintire ( dar nici aia ca n-o avea cine ) . Poate ca asa trebuie si sint iar inadaptat , mai stii ?

  13. 1. Posibil. Insa s-ar putea ca varianta alterantiva la „premieratul” lui Dragnea sa fie mai proasta ca Drganea insusi. :P Istoria ne arata ca in PSD nu prea e loc de eminente cenusii. Aproape orice premier PSD-ist va sfarsi prin a-l lichida pe Dragnea. Singura lui sansa e ca premierul sa fie cineva atat de antipatic si de imbecil incat sa nu prezinte nici un periciol. Insa aceeasi istorie ne-a aratat ca nimeni nu e suficient de tampit si antipatic ca sa nu poata deveni leader PSD. :P

    Faptul ca legea nu permite inscaunarea lui Dragnea ca vizir e foaie verde. Legile se mai si schimba mai ales cand e la mijloc o majoritate atat de binevoitoare :P

    2. Asta e deja de-a dreptul infatila chiar si pentru wishfull thinking. Parol!

    Grupul socialistilor l-a sprijinit constant si contiuu pe Ponta. Schultz si Renzi au venit la Bükreş sa-l sustina pe catintdatul la prezidentiale Ponta, iar Hollande l-a primit cu onoruri cuvenite unui sef de stat pe acelasi Pontacchio, la apogeul scandalurilor sale. Eternul zambaret Blair l-a impins pe mitietlu’ de la Bucuresti (in schimbul a ceva maruntis acolo) chiar in fata lu’ imparatu’ socialist Barak I-ul la agapa de la inmormantarea lui Mandela. Acelasi dottore Ponta a fost ales vicepreseinte al internationalei socialiste in pofida tuturor tinichelelor din coada sa. Toti astia si-au asociat imaginle fara probleme cu una din cele mai abjecte creaturi politice contemporane si cu una din cele mai fetide campanii electorale din istoria Europei.

    Schultz, Renzi si Hollande s-au alaturat fara greturi corului bocitoarelor de serviciu care deplangeau „presa fascista” si procurorii „dictatorului Basescu” :P Plagiatorul dovedit Ponta nu a fost nici macar azi mazilit din pozitia de vicepresedinte al internationaleri socialiste, dupa ce plagiatul lui a fost dovedit oficial si dupa ce insusi PSD-ul a tras apa dupa el. Pe langa asta,

    Cine din lumea socialista se va atinge chiar si cu o floare de bietul „martir” Dragnea (victima inocenta a „justitiei fasciste”) care tocmai a scos 45% in a 7-a tara a UE in conditiitle in care socialimul e pe topogan in primele 6: Germania, UK, Franta, Italia, Spania si Polonia?! :P

    3. De ce?!?! Si daca premierul ala de paie o sa bage un Cazanciuc II sa o Pivniceru II ce o sa-i faca?! O sa planga un pic? :D La halul in care a ajuns UE azi si cum miscarile socialiste sunt peste tot in cadere libera NIMENI NU-I VA FACE PSD-ULUI NIMIC atata vreme cat isi va sugruma victima discret si fara prea mult circ. Si chiar daca justitia va fi violata cu strigaturi a la Vaslui (in grup si in public), dinspre Bruxelles va veni cel mult un scancet sfios, din motivele enumerate mai sus…

    In schimb daca nefericutul ala de minsitru al justitiei indrazneste sa nu sugrume DNA rapid si eficient impreuna cu ce a mai ramas din justitie, pai nu mai lasa din el mania boborului PSD-ist nici ADN pentru identificare :P

    4. Ma indoiesc. Iohannis nu pare destul de tare si nici destul de abil ca sa poata tine piept PSD-ului. Pana in 2019 va trai cu sabia suspendarii deasupra capului. El nu e un luptator ca si Basescu si oricum acum PSD-ilor le trebuie doar 35% prezenta la vot la referednum ca sa scape de el si sa-l implante la Cotroceni pe alde Moliceanu.

    5. Asta nu strica niciodata, dar probabil ca e oricum prea putin si prea tarziu.

    6. Se rezolva. Insa mare grija ce va doriti ca s-ar putea intampla. Dintr-o mare de nulitati sterse nu prea vad cum ar putea rasaari leader-ul capabil si cu suficent sange in instalatie ca sa shimbe ceva suficient demult ca sa scoata PNL din baltirea cronica.

    7. Nu stiu cat de interesat e Iohannis de iesirea la lupta. Iar daca el nu lupta, ailalti lupta degeaba pentru el. A ajuns presedinte in mod accidental exclusiv din cauza ca Ponta a fost ceva mai tampit ca deobicei in cele doua saptamani dintre tururile I si II din 2014. Se bucura de privilegiile functiei, calatoreste, se intalneste cu tot sooul de baieti interesanti, n-are vreme de prostii :P . E in principal preocupat de viata lui vesela de soarece de siloz. Daca dreapta vrea sa castige in 2019 trebuie identificat rapid un individ combativ si priza la public care sa fie cultivat intens. Ceva de teapa lui Basescu in 2000-2004. Altfel PSD va castiga si alegerile alea chiar daca iese la interval cu alde Pandele ot Voluntari. :D Nu va faceti iluzii…

  14. Sunt mirat ! Si nu prea ….
    Oricum am lua-o Romania ultimilor 27 de ani a produs doar 2 oameni politici adevarati .
    Repet : doar DOI oameni politici ! Animale politice reale , autentice , demne de acest nume .
    1 – Shulfa de Ion Ilici Iliescu – pensionar , criminal de crime impotriva umanitatii
    2 – Traian Basescu .
    Comparati cu ei , restul sunt „plevusca” , ca sa nu zic „zero” ( cu exceptia lui A. Nastase )
    De ce nu-i pronunta nimeni numele lui Basescu ?
    De ce aceasta „timiditate” ?
    Sub „domnia” lui Basescu Romania s-a schimbat RADICAL . E o realitate .
    E comod sa zicem ca „era ceva firesc” …. NIMIC pozitiv nu e ..”firesc” !
    Basescu a fost omul politic magnific ( imi asum) care a reusit sa reformeze „Sistemul” din interior – ca din „exterior” era si este desigur IMPOSIBIL de schimbat. „Opera” politica a lui Basescu e plina de nerealizari , lacune , si chiar „contradictii” . Ca orice opera umana .
    Dar uitati-va cu atentie : Cind Basescu vorbeste , lumea asculta ! Si ia „notite” !!
    Singurul mare om politic post – Revolutie e inca activ ….
    …………………………………………….
    Asta apropo de insistenta autorului de a numi un NUME …! :-))) Altul decit Klaus …

    • Bine dar indiferent cat o fi fost si cum o fi fost Basescu, in prezent e expirat, la limita intrarii in Parlament. Poate sa isi asigure o pensiuta si in rest ramane de vazut daca va supravietui partidul in lipsa locomotivei

      • Ma indoiesc ca este expirat, mai degraba pirat.
        Desigur, va asumati opinia, dar este opinia unui adversar politic, nu a unui analist, macar ca @ Mushen. Sau @ Josef Svejk ;)
        Va deranjeaza Raportul asupra comunismului? punerea la dispozitia publicului a milioane de dosare de la manastirea Secu?efortul pentru o Justiei diferita de era Rodica Stanoiu si Amariei? increderea in cuplul Miclea-Funeriu si adoptarea unei legi a invatamintului hacuita de Abramburica si haretistii? lansarea ujnei legi a sanatatii pe care au combatut-o toti vajnicii aparatori ai doctorului Calafat? (apropo, unde erati in ianuarie 2012 si ce faceati pentru stirpirea cancerului din sistemul de sanatate?). etc.
        Expirat? poate trebuie reinsufletit Cretinel ori „Mihaela, dragostea mea!”
        Hahaha, deja stau la coada nenumarati politicieni de mare valoare, ca l-ati scos la reforma pe marinar :P

  15. Nici eu nu cred că Dragnea va forța nota pentru a deveni un premier care încalcă legea… mai ales când textul jurământului spune clar: ”jur să respect legile țării”. Dar își vapune o marionetă, cum a fost Boc pentru Băsescu.
    Realegerea lui Iohannis?! Poate ați vrut să spuneți pregătirea lui Dacian Cioloș pentru alegerile prezidențiale

    • Avocatul boborului tocmai se pregătește să tace la CCR legea cea „discrimantorie” ce-l oprește pe un băiat genial ca Dragnea să devină prim ministru… Deci nu va trebui încălcată nici o lege :P…

      • Nu conteaza asta daca Iohannis nu vrea si a spus ca nu e vorba de lege ci de conceptia lui , a lui,adica a neamtului. :)

  16. Ca multii altii as vrea sa va dau dreptate la punctul 1, dar PSD are atat de multe antecedente in care daca o lege i-a oprit sa faca un lucru, au schimbat legea si basta. Nici daca legea urma sa repsecte constitutia tarii nu au luat in calcul. Legalizarea traseismului in 2014 inainte de alegeri. Cu greu a ajuns o contestatie la CCR si nimeni din cate am citit in stiri nu a fost sanctionat, demis, schimbat din pozitia in care era pana la urmatoarele alegeri locale din iunie 2016!

    Pur si simplu, PSD nu se impiedica de criteriile legale chit ca asta ne pune in pericol relatiile externe. Sa nu uitam ca Ponta s-a dus la Consiliul European ignorand decizia CCR in vazul tutoror celorlalti presedint si prim ministri!

    Toate antecedentele din cei 3 ani de guvernare Ponta nu fac decat sa ma alarmeze si mai mult in a avea impresia ca Dragnea and co. vor schimba sau ignora complet legile tarii doar ca sa puna mana pe puterea absoluta si eventual sa numeasca politic un ministru al justitiei.

    http://www.digi24.ro/stiri/actualitate/politica/dragnea-atacarea-la-ccr-a-legii-care-interzice-ministri-condamnati-un-demers-corect-631622

    Faptul ca vor sa conteste la CCR acea lege este deja de-a dreptul absurd! Sa ne gandim la cum vor iesi rezultatele:
    1. CCR respinge ca nefondata aceasta contestatie => PSD urla pe toate gardurile ca CCR e aservita lui Johannis, Soros, Illuminati etc. la fel cum au atacat institutia in 2012.
    2. CCR accepta contestatia si criteriul legal este eliminat => Dragnea premier. Felicitari Romania, cu cat incalci mai mult legea si esti mai obraznic ai de castigat. Fain mesaj de trimis tuturor cetatenilor acestei tari. In aceste conditii, stau si ma intreb daca ar merita sa mai respect vreo lege, intrucat nerespectarea lor si obraznicia de dupa primirea unei sentinte definitive aduc numai castiguri se pare.

    A durat 4 ani pana cand plagiatul lui Ponta sa fie intr-un final un capitol incheiat corect, care va duce la si mai multe dosare deschise fostului prim ministru. Cat va dura pana vor fi reintroduse criteriile de integritate pentru ministrii si parlamentari daca PSD vine si schimba legea peste noapte? Mai putem oare rabda inca 4 ani de umilinta?

  17. Sapte masuri urgente ca sa obtinem ce ? Ce urmarim noi sa obtinem prin aceste sapte masuri ?
    Poate le-as sustine dar nu vad scopul.

    • Scopul este sa nu tinem cu interesul national si sa nu ne apropiem economic de Rusia asa cum fac Germania, Franta , Italia. Scrie la inceputul articolului, unde nationalismul este prezentat ca ceva negativ, indezirabil. Ni se spune ca numai tari ca Bulgaria se apropie de Rusia . Propaganda antinationala si rusofoba.

      • Nu stiu de unde trageti concluzia ca Germania se apropie economic de Rusia. Se apropie energetic, poate, cel mult, pt. ca nu au de ales…..sau cum se apropie UE economic de Rusia, sustinand sanctiunile propuse de americani, prelungindu-le de cateva ori, deja?!? Economia noastra este 70% (ca exporturi) orientata catre UE, ca atare care ar fi interesul Romaniei de aprofundare a unor legaturi comerciale cu o parte a lumii care este sub sanctiuni europene? Lamuriti-ma, va rog, vad ca le aveti cu „interesul national”…..

  18. UPDATE: O alta diversiune mediatica rezolvata azi constitutional si cu eleganta de KWI, respectiv prin raspunsul la ultima intrebare cand se sugera ceva ce a fost foarte mult tocat in media ieri si azi , aiurea desigur, respectiv ca o majoritate obtinuta si prin traseism ar putea sa il oblige pe presedinte sa-si schimbe decizia de a discuta cu toate partidele dl Presedinte confirmand ca decisiv este numarul de parlamentari obtinuti prin repartitia finala facuta de BEC . Apoi nu au decat sa faca si sa desfaca majoritai, dar cei care pleaca dintrun partid cred ca raman independenti iar pana la depunerea juramantului fiind un vot pe lista si nu uninomnal cel care demisioneaza inainte de a fi validat si uns prin depunerea juramantului, s-ar putea sa paraseasca nu numai partidul dar si Parlamentul si sa fie inlocuit de urmatorul de pe lista. Nu stiu exact dar este posibila o astfel de solutie asa ca dnii si doamnele alesi/alese sa stea cuminti pana depun juramantul. :)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro