marți, mai 17, 2022

Sasha Zdanovych sau despre insuportabila povară a fragilității

Acum o lună, văzusem o postare disperată pe grupul UNIȚI PENTRU UCRAINA – Об’εднанi за Украiну – United for Ukraine, în care o mamă din Kyiv făcea un apel către întreaga comunitate să anunțe imediat orice informație despre un băiețel pierdut.

M-a tulburat chipul lui, nu-i reținusem numele, însă mi s-a încordat inima pentru el și mama lui. Ceea ce simte un părinte pentru propriul copil, fie el în orice fel de pericol, fie el cât de mic, este incomunicabil și intransmisibil. Un părinte nu poate vorbi și să fie înțeles, decât de un alt părinte. Orice încercare de înțelegere rămâne o abstracție, pentru cei care nu sunt părinți.Însă faptul de a deveni părinte produce o modificare metafizică în viața omului. Căci de la a-ți privi cu uimire copiii, neînțelegând de unde și cum au apărut, la a privi cu uimire la oricare alt om, este un salt pe care nu-l putem face, în mod straniu, decât post-factum. Doar devenind părinte, efectiv, poți deveni „părinte” și în alt sens, mai apoi. Veți spune că biologia ne poate explica cum se nasc copiii, cum sunt concepuți, și cum cresc ei din toate sucurile unui alt organism. Da, însă biologia nu va putea explica genealogia iubirii, nici întruparea ei într-un chip irepetabil, nici temporalitatea unică a prezenței acestuia și, mai ales, nici insuportabila durere a absenței.În mod incredibil, privirea care contemplă nevinovăția și minunea apariției unui om, a unui copil, alunecă ușor, plină de har și pe nevăzute, peste chipul oricărui alt om, peste chipul tuturor oamenilor, peste chipul întregii umanități. În acele momente privilegiate, oamenii pot realiza că iubirea nu e legată de sânge, de același sânge, ci că, fix pe dos, iubirea dezleagă de sânge, că iubirea face posibil saltul de la aproape la alteritate, și că miracolul iubirii între oameni este cel mai mare mister. De altfel, însuși Hristos a lăsat această poruncă, noua lege absolută: să vă iubiți unii pe alții așa cum și eu v-am iubit pe voi (Ioan 13:34-35).

Totul se leagă și dezleagă prin iubire. Însă dacă iubirea are darul de a uimi prezența prin prezență, ce este oare iubirea în absență? Cum se transformă iubirea prin absență, cum transformă iubirea absența?
Sau poate întrebarea aceasta e greșit pusă? Oare nu stau lucrurile invers, oare nu iubirea transformă absența?

Absența transformată de iubire este dorul nestins. Însăși moartea se topește în dor, căci dorul face nesperatul de sperat, alină de nealinatul, face absența un stigmat al prezenței, face timpul un stigmat al veșniciei. Dorul ascunde în sine promisiunea învierii. Învierea este dorul după veșnicie în care prezența și absența se topesc deopotrivă, deodată, în iubire.

Mama lui Sasha, Anna Yakhno, ne-a lăsat un mesaj:

„Astăzi am găsit corpul lui Sasha. Mulțumesc tuturor celor care au crezut, care au ajutat la căutare, mulțumesc tuturor pentru rugăciuni și credință, mulțumesc pentru susținere. Datorită ție, fiul meu m-a întâlnit.

Sasha, îngerașul nostru, este deja în rai!
Astăzi sufletul său și-a găsit liniștea…”

Sasha a fugit cu bunica lui pe râul Nipru, într-o încercare disperată de a scăpa din zona Vyshorod a Kyiv-ului. Soldații ruși au tras în barca în care se afla el și bunica lui. În cele din urmă au fost găsiți, după o lună de căutări, după retragerea armatei rusești din jurul capitalei.

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Iubirea si formele ei de manifestare „eterna poveste ” ce leaga si dezbina, in acelasi timp, omenirea .A iubi , iubire pura , pare un vis al tuturor oamenilor ce traiesc de milenii pe aceasta neasemuita Planeta Terra .Avem norocul (unii pot spune ca avem ghinionul ) sa traim , atita cit ne-a fost dat de intimplare ,in aceste momente de teribila framintare a umanitatii .Istoria se scrie sub ochii nostri .Multora dintre noi iubirea ne pare a fi doar o modalitate prin care organismul nostru doreste a ne pacali si de ce nu spre a ne obliga sa facem ceea ce toate formele de viata existente pe planeta fac cu trimitere la nevoia de inmultire a fiecarei specii .Stramosii nostrii ,fiind , mai mereu , in goana dupa supravituire,aveau o alta perspectiva asupra a ceea ce noi numim acum iubire , relatiile ,inter umane, avind cu totul si cu totul alta transpunere in realitate fata de ceea ce noi numim ,acum, viata si drepturile omului . Istoria ne arata , cu precadere , intimplarile mai putin placute ale umanitatii fie ele razboaiele, fie ele marile migratiile , fie ele crimele ,ce au insotit confruntarile si care aveau la baza declansarii lor teme religioase , fie marile momente in care au murit milioane si milioane de oameni datorita bolilor sau a necunosterii de care medicii vremurilor a notiunilor de medicina ce acum ne par elemetare. De la toate aceste tragedii inainte numai de iubire omeneasca nu poate fi vorba .Statisticile ne arata si ele ca iubirea are si ea momentele ei ce consolideaza o legatura intre oameni dar putem zice , cu mina pe inima , ca singura legatura ,cu adevarat datatoare de iubire, este cea care are un singur sens, ca si intensitate si durata si anume dragostea parintilor fata de copiii lor , dar si aici exista un dar si nu chiar toata omenirea este capabila de a capacita acest sentiment unic .Cum ,necum , iubirea ramane totusi ,un vis ,o modalitate prin care organismul uman doreste as creea o anume star de bine fara de care nu ar putea trai .In situatii limita de felul celei existente , chiar acum , in Ucraina iubirea se regaseste doar in locul in care exista o tragedie de felul celei prezentate noua de textier dar ceea ce vedem , in jur , nu are nici cea mai mica legatura cu vreo forma de iubire chiar daca unii ,dintre noi ,ar aduce in discutie iubirea de tara .Ura si numai ura este cea care isi face locul in inimile multor cetateni ai planetei conform zicerii : DE CE TU SI NU EU?

  2. Federatia Rusa desfasoara in Ucraina un razboi de curatare etnica. Intr-un asemenea razboi, orice cetatean al etniei respective este considerat tinta legitima, batran, copil, femeie.

    Putin urmareste 2 obiective in Ucraina:
    a) curatarea etnica , adica alungarea si uciderea ucrainenilor pentru a recoloniza tara cu „rusi”
    b) transformarea Ucrainei intr-o imensa baza militara, utilizata mai tarziu pentru atacarea Europei.

    In aceasta economie cruda a faptelor rusii au ucis acel copil.

    Sunt insa 2 intrebari majore care imi vin in minte:
    a) ce viitor mai pot avea relatiei Federatiei Ruse cu Ucraina si cu Occidentul?
    b) cum s-ar putea face ca mamele din Federatia Rusa sa cunoasca adevarul despre asemenea atrocitati?

    Pe acest ocean al politicii internationale si al razboiului, s-a stins un copil. Oprobiul public este prezent, justitia isi va spune – sper – cuvantul. Dar, dincolo de toate acestea, un copil a fost ucis si acest lucru nu mai poate fi schimbat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Cristian Mladin
Cristian Mladin este absolvent al Facultății de Filozofie și Limbi clasice, Universitatea din București, cu un doctorat în Fenomenologie. În prezent, conduce Biblioteca Batthyaneum, filială a Bibliotecii Naționale a României.

conferinte Humanitas

 

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este banner-contributors-614x1024.jpg

„Despre lumea în care trăim” este o serie anuală de conferințe și dialoguri culturale şi ştiinţifice organizată la Ateneul Român de Fundaţia Humanitas Aqua Forte, în parteneriat cu Editura Humanitas și Asociația ARCCA.  La fel ca în edițiile precedente, își propune să aducă în fața publicului teme actuale, abordate de personalități publice, specialiști și cercetători recunoscuți în domeniile lor și de comunitățile științifice din care fac parte. Vezi amănunte.

 

Carte recomandată

Anexarea, în 1812, a Moldovei cuprinse între Prut și Nistru a fost, argumentează cunoscutul istoric Armand Goșu, specializat în spațiul ex-sovietic, mai curând rezultatul contextului internațional decât al negocierilor dintre delegațiile otomană și rusă la conferințele de pace de la Giurgiu și de la București. Sprijinindu-și concluziile pe documente inedite, cele mai importante dintre acestea provenind din arhivele rusești, autorul ne dezvăluie culisele diplomatice ale unor evenimente cu consecințe majore din istoria diplomației europene, de la formarea celei de-a treia coaliții antinapoleoniene și negocierea alianței ruso-otomane din 1805 până la pacea de la București, cu anexarea Basarabiei și invazia lui Napoleon în Rusia. Agenți secreți francezi călătorind de la Paris la Stambul, Damasc și Teheran; ofițeri ruși purtând mesaje confidențiale la Londra sau la Înalta Poartă; dregători otomani corupți deveniți agenți de influență ai unor puteri străine; familiile fanariote aflate în competiție spre a intra în grațiile Rusiei și a ocupa tronurile de la București și Iași – o relatare captivantă despre vremurile agitate de la începutul secolului al XIX-lea, ce au modelat traiectoria unor state pentru totdeauna și au schimbat configurația frontierelor europene. Vezi pret

 

 

 

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro