joi, martie 28, 2024

Scenarii, borduri și parcuri: dialogul politic în noua normalitate

După săptămâni de carantină, guvernele încep să calculeze și să decidă pașii relaxării condițiilor de izolare anticipate pentru luna mai. Președintele Klaus Iohannis a anunțat câteva direcții de acțiune și pentru România, ridicând gradul de optimism în mediul economic și reducând incertitudinea care devenea tot mai apăsătoare. Măsuri de deschidere destul de diverse, de la școală la coafor, evenimente publice sau plajă, sunt avute în vedere în statele Uniunii Europene și în Statele Unite ale Americii.

Apare riscul unei prăpăstii între sectorul public și sectorul privat și riscul unei alienări față de mediul politic a celor ce plătesc dur costul economic. Sectorul public pare să reglementeze într-un spațiu gol, creând scenarii pe baza propriilor reprezentări, în care doar evaluările medicale sunt explicite, fără să fie clar cum și dacă sunt avute în vedere percepțiile și nevoile foarte diverse din economie și mediul ONG.

Cine participă la formularea acestor scenarii și a noii normalități? Cine estimează și echilibrează costurile și riscurile medicale cu cele economice și de coeziune socială? Dacă izolarea a fost impusă prin Ordonanțe militare, adecvate unui context de criză, deschiderea este însă un proces în care diferitele interese legitime trebuie să intre în dialog, prin voci ale reprezentanților și ale experților. Cine sunt cei care articulează viziunea pentru România post-carantină?

Urmărim o dezbatere bogată în sfera publică, inclusiv pe platforme precum Contributors.ro sau Republica.ro. Este însă această dezbatere civică articulată într-un dialog politic? Există o discuție mai largă privind diferitele diagnoze și politici formulate de experți? Răspunsul este și da, și nu. Ionuț Preda a realizat o sinteză excelentă a dezbaterii la nivel global, punctând implicațiile pentru România. Planul „Vacanța mare” al dr. Străinu-Cercel a stârnit o controversă intensă, mai ales datorită propunerilor disruptive social și economic precum eliminarea TVA și izolarea persoanelor vârstnice, pe când scenariul economic avansat în Raportul Comisiei Naționale de Statistica și Prognoză a trecut oarecum sub radarul opiniei publice, probabil deoarece nu include planuri concrete de acțiune. Unde sunt formulate și cum sunt reprezentate interesele și vocile sectorului non-guvernamental, atât de important într-o societate democratică și atât de puternic lovit de recesiunea COVID-19?

Cât privește vocile mediului de afaceri, am citit despre diagnoza realizată de Coaliția pentru Dezvoltarea României, am citit punctul de vedere al lui Cristian Tudorescu. Cine sunt însă actorii din sectorul privat care contribuie efectiv la formularea strategiei României pentru următoarele luni? Vor fi dezvoltate soluții de contact tracing, recomandate de Joint European Roadmap towards Lifting COVID-19 Containment Measures și, dacă da, cine participă la acest proces?

Anecdotele semi-amuzante privind măsurile arbitrare ale Primăriilor contribuie la percepția unei lipse de dialog cu actorii economici afectați. În Sectorul 3, în plină perioadă de izolare socială, parcurile goale sunt patrulate de colective de lucrători la salubritate care golesc coșurile de gunoi goale. Mai mult, echipe de muncitori, fără nicio distanțare socială, decupează asfaltul din jurul copacilor în forme dreptunghiulare, ori în scop estetic, ori pentru a pune borduri, eterna obsesie politică românească. Nu sunt chiar evenimente dramatice, dar sunt pretexte care pot stârni indignare, punând la îndoială echitatea cu care sectorul public stabilește priorități între sectoarele economice și cheltuielile bugetare.

Odată ce va fi depășită zona de criză și de decizii în regim de urgență, este momentul să re-evaluăm și alte politici ce afectează bunăstarea cetățenilor, precum închiderea parcurilor. Observ des înghesuiala pe trotuarele din jurul parcurilor, unde oamenii realizează activitățile fizice necesare și permise de Ordonanțele militare. Scoaterea din circuit a unor suprafețe largi în care oamenii pot efectiv menține distanța socială pare contraproductivă (o evaluare similară aici). În noua normalitate, gestiunea parcurilor și a altor bunuri publice trebuie realizată prin dezbateri transparente.

Este esențial ca izolarea socială să nu devină izolare politică și resentiment public.

Distribuie acest articol

15 COMENTARII

  1. Austria anulează pe data de 15 Mai cele mai multe restricții ale lockdownului din cauza pandemiei. Turismul în Austria va fi din nou posibil. DFL Federația de fotbal în RFG cere meciuri fără spectatori începând de la 9 Mai. Cum se poate explica copiilor faptul că nu au voie să se joace în parcuri când cei mari continuă campionatul de fotbal?
    Suedia a ales o cale aparte de combatere a pandemiei Covid-19. Guvernul suedez îndeamnă cetățenii să evite infecții cu sarscov2, cere ca fiecare cetățean să se comporte responsabil fără a emite legi stricte ca în alte părți ale continentului.
    După pandemei e înainte de pandemie. Coreea de Sud a trecut imediat după infectarea cu virusul sars1 in anul 2003 la pregătiri pentru o nouă criză cu virusuri sau pandemie. Coreea de Sud nu a practicat lockdown, nu a redus economia, sistemul de sănătate era pregătit. Singapur, Hongkong au reusit să evite lockdown. Nu prea se discută alternativele mai bune.

    • Coreea de Sud are o cu totul alta filosofie de viata decat orice natiune europeana. Sunt multe de spus, dar experienta Coreei nu poate fi translatata in Europa.

      Ideea principala a lockdownului este de aplatizare a curbei imbolnavirolor -asta stim probabil toti. \

      Se stie ca orice epidemie se opreste la un moment dat. Una din cai este incetinierea transmisiei ca impact a imunizarii unei parti mari a populatiei – 60-70% – dupa unii. O alta teorie este cea a pasajelor consecutive ce atenueaza virusul.

      In orice caz, istoria ne invata ca nu e bine sa luam acalmia drept sfarsit. Poate fi linistea de dinaintea furtunii.

      • @Dedalus
        De acord.

        E posibil ca pandemia să ne țină în spaimă încă doi ani. La Oxford/UK s-au făcut acum primele injecții cu vaccinuri experimentale. Durează cel puțin un an până când vor fi la dispoziție vaccinuri-injecții pentru toți. Evitarea infecților e țelul și soluția azi. Trebuie evitat suprasolicitarea spitalelor și a personalului medical ca în Italia, Spania, Franta, UK, NY.
        Coreea de Sud nu a redus economia. A fost pregatită după anul 2003 cu virusul sars1 pentru o nouă pandemie. Cum se poate ajunge în UE la același rezultat? Evitarea incontrolabilă a infecților și relansarea economiei e enigma zilelor noastre.

        • @Kurt – încă 2 ani de-acum încolo ar fi tocmai bine pentru ca Merkel să obțină un nou mandat. A zis ea că nu mai candidează în 2021, dar s-a demonstrat că moștenitoarea ei desemnată AKK nu are nicio autoritate în partid, deci societatea germană in corpore o va ruga pe Mutti să-i asigure conducerea înțeleaptă și pe mai departe. Înainte de precedentele alegeri, în 2017, Deutsche Welle ajunsese să susțină, nici mai mult nici mai puțin, că Merkel e unicul om de care depinde existența pe mai departe a Uniunii Europene :)

          • @Harald.
            Pă dracu.

            Cancelara Merkel va intra în pensie în Decembrie 2021. Actuala Președinte CDU A. Karrenbauer a rămas în funcție din cauza pandemiei. Candidații CDU, Armin Laschet /NRW și Friedrich Merz stau liniștiți până se ajunge la o situație mai bună cu pandemia Covid-19, deci cel puțin până în vara 2021.
            UE.27 e condusă de la Paris în colaborare cu cei din sud, Italia, Spania, Portugalia etc. E. Macron s-a aliat acum cu socialiștii din sud. Conceptul francez e de mult timp „economie politică (socialistă)”, deci intervenția puternică a statului în economie. Acest model pentru UE.27 e sprijinit azi de socialiștii în Spania/Sanchez, Italia (Cinci Stele și socialiștii italieni), socialiștii portughezi, în Franța de E. Macron și în Grecia de Mitsotakis.
            UE nu e un stat, nu are un „popor”. Acum s-a impus soluția cu trei budgete ale Comsiei de 2.540 miliarde Euro ca bază de discuție, după refuzul din Olanda pentru „transfer financiar necondiționat” numit Euro Bonds. Un singur budget de 540 miliarde Euro a fost votat până acum în „unanimitate de voturi”. Vom vedea ceartă mare. Cancelara A. Merkel preia temporar în Iulie 2020 Președinția UE.27. Cancelara A. Merkel va „plăti” ceva mai mult (lipsesc contribuțile britanice 2021-2028 de ca. 75 miliarde Euro) în budgetele UE.27.
            Nimic nou în vest.

  2. Dupa o buna reputatie in randul studentilor la Fac de Automatica si Calc, doctorat in retelistica, academie Cisco, articole de certatare scrise si participari la reputate conferinte ale universitatilor din vest, se pare ca articolelele jurnalistice despre administratia publica si politica desavarsesc intr-un mod armonios si incununeaza succesul. Felicitari dle Rughinis!

  3. Primariile de sector trebuie sa alimenteze firmele de casa care le sponsorizeaza in alegeri. Taiatul copacilor de 3-4 ori la nivel de cioate, udatul si tunsul aproape de sol a ierbii, mai nou gazon rulou, mutatul bancilor, santuri pentru asa zisa irigare din subteran, ca furtunul cu apa le statea un gat, toate sunt bani cheltuiti aiurea. Plus aglomerari de tot felul de carusele si tiribombe pe spatii reduse, care nu au clienti decat rareori, parcare de masini. Este si cazul la sectorul 2. Parcul Tei mutilat ca cronament, contra prafului si poluarii, banci prea apropiate, cu parcare de masini in incinta. In schimb in Parcul Circului, in jurul lacului numai banci rupte si f.putine. Viceprimarul sectorului 2 dadea interviu mai zilele trecute din Parcul Tei, la Protv despre spalatul strazilor pe cand si o amenda, ca doar parcurile sunt inchise cetatenilor.

  4. „Este esențial ca izolarea socială să nu devină izolare politică și resentiment public. ”
    Bun articol si excelenta fraza de incheiere.

    Personal cred ca putem CONTA pe resentiment public. Dar cel mai mult imi este teama de disparitia apetitului pentru consum, sapat si el de masurile restrictive. Imi vine sa ma iau cu mainile de cap cand ii vad pe unii croncanind cum asta e un lucru bun. Prea multa lume depinde material de CONSUM!…Ma bucur sa vad meduze si delfini in Venetia, insa mi-e teama ca in curand vor fi prinse si gatite in foamea care va veni.

    Fiecare zi de restrictii da, probabil ca opreste raspandirea virusului, insa ne afunda si intr-o situatie potential oribila. Dileme, dileme.

    • Pai pentru a evita consumul delfinilor din Venetia poate ar trebui sa sugeram italienilor sa angajeze mai mult de 4% din forta de munca in agricultura ? 8% si extinderea suprafetelor cultivate ar asigura sigur un surplus decent fata de situatia de dinainte . Dar nu-i asa , asta nu e de fapt problema .

      Problema e ca in general vestul traieste intr-o lume cu necesitati artificiale si e cam greu sa refaci apetitul catre acestea dupa ce ai avut deficiente in asigurarea necesitatilor reale . Adica pus fata in fata cu perspectiva pierderii locuintei din motiv de neplata a chiriei un vestmen standard s-ar putea sa prefere sa adune bani pentru o locuinta proprie in loc sa-i cheltuie pe vacante exotice si masini de jdemii de euro . In final oamenii tot isi doresc ceva – exista cerere doar ca se cere altceva decat inainte .

  5. Daca prognoza este corecta si efectele virusului scad ca intensitate , nu apar multe cazuri noi de imbolnaviri grave, daca numarul persoanelor decedate se micsoreaza brusc ,atunci putem vorbi de o relansare etapizata , pas cu pas , aa restrictiilor ce au fost posibile prin emiterea ordonantelor militare . Guvernul PNL a fost singurul care a dorit sa isi asume responsabiltatea parcurgerii crizei medicale si va fi tot singurul care va reporni si la nivel legislativ , prin eliminarea masurilor stiute de toata lumea ,economia tarii . Nu exista in acest moment vreun salvator politic universal atoate stiutor (vedem cum doar izolarea si spalatul miinilor au fost singurele masuri stiute ). Partidele cunoscute nu au reusit sa isi creeze in afara deciziilor guvernamentale (ba cumva au stat la cutie )prioritati puse in slujba cetateanului , doar ici colo au aparut sporadice discursuri semipolitice fara impact major . UE va declansa in curind masuri monetare prin care statul si sectorul privit vor reporni motoarele economiei intr-un cadru administrativ nou , ce va tine mai mult de masurile medicale si de igiena personala in locurile mai aglomerate . Parcurile, ca mijloc de recreere, vor fi primele redeschise si aici cu restrictiile stiute si poate cu desemnarea a parti din parcuri diferit accesate de persoanele ce doresc aceasta forma de recreere . In hoteluri va exista o noua abordare diferentiata posibil si pe virsta a celor temporar cazati si poate locuri diferentiate in salile de mese (restaurante hoteliere ) dupa aceleasi principii de protectie , virsta, femei , barbati (doar ca o posibilitate ).In scoli controlul zilnic al elevului (temperatura sau testare periodica concomitent cu informatia la zi atasata sanatatii familiei acestuia ) va face parte din cotidianul nostru . Restaurantele in aer liber vor fi si ele redeschise curind . La nivel de bucatarii , va exista probabil o cerinta de vizualizare a formei de preparare a meniului ca parte a manifestarii increderii fata de consumator si a modalitatii de respectare a igienei de catre cei ce gatesc , sevesc, preparatele . este foarte posibil ca si la metrou sa existe o reorganizare a modalitatii de patrundere in spatiul alocat calatorilor si chiar in interiorul vagoanelor de calatori cu respectarea acelorasi principii de igiena , virsta ,sex . Cel putin o buna bucata de vreme vom fi nevoiti sa ne resetam gindirea , ca modalitate de intelegere a pericolului (deja a devenit obisnuinta )si ne vom adapta (ca singura si unica capabilitate ce ne-a facut atit de puternici pe planeta (dar naiba sa il ia de virus cum ne-a stricat planurile la toti ).Guvernul ajutat de sectorul privat va aduce in fata noastra toate modalitatile gindite si regindite inca de pe acum si noi vom trebui sa decidem daca facem sau nu asta . Asta insemnind propunerea sociala de viitor . Sunt tare curios cum va fi si daca acceptabilul din noi va zice DA.

    • Vezi articolul cu GDPR – nu poti sa alcatuiesti fise medicale cum ai chef. Poti, cel mult cred, sa dai admis-respins, ajutandu-te de un termometru. Oricum mai departe ar fi nevoie de capacitati mari de testare, fiindca pp ca sunt ff. multi elevi cu stari febrile (majoritatea probabil n-au legatura cu sars2).
      Celelalte care sunt desprinse din distantarea sociala sau sunt pur si simplu reguli de igiena sunt OK, chiar daca sunt usor fanteziste. Oricum stilul asta cu legiferarea, cu oranduirea, cu regulile, o sa-si arate limitarile. Chestiile astea functioneaza daca sunt asumate individual si adaptate in functie de situatie, altfel se ajunge la o lista nesfarsita de situatii ridicole, cum este exemplul tau cu bucataria – e caraghios, trebuie sa recunosti. Si mai cred ca nu suntem roboti. Daca imi raspunzi ca uite ce bine a functionat faza cu declaratia, tin sa-ti amintesc ca a fost insotita de o armata. E cam asa: uite aranjeaza tacamurile astea pe masa, dupa harta urmatoare, cat timp imi curat pusca in spatele tau.
      Ce urmeaza e si mai mult o frustrare personala (recunosc) si nu prea are legatura cu ce ai spus: statul roman a reusit (cred) sa opreasca pandemia cu cheltuieli minime, folosinf un model din sec 19. A cheltuit fix 0 lei pe sanatatea mea, „platind” totul libertatea mea (fie, totusi: a aruncat niste bani pe unii sa ma pazeasca). Chestia e ca nu inteleg de ce lumea se aspteapta la schimbari dupa! Nu se va schimba nimic, sistemul medical a fost suntat, nici vorba de testat. Normal era sa avem peste 100k de imbolnaviri, sa obtinem un fel de imunitate prin orasele mai mari, sa moara o gramada prin spitale si sa facem apoi gat la maximum. Chiar sunt curios acum in cate zeci de secunde ne intoarcem in cotete daca avem o crestere de cazuri dupa 15 mai. Daca ne comparam cu vestul, pare ca metoda noastra chit ca nu e grozava, e OK. Dar ce se va intampla daca nu apare un vaccin sau macar un tratament eficace in urmatorii 5 ani? Habar nu am, si nu as paria pe metodele tale.
      Ce vreau sa zic nu e ca nu au procedat corect (nici nu sunt apt sa-mi dau cu pararea despre asa ceva), ci ca este imposibil sa se schimba ceva, dupa povestea asta, cu sistemul medical, fiindca am fentat tot testul. E exemplul acela clasic: daca vrei sa faci traficul rutier mai sigur, monteaza o teapa pe fiecare volan (e din vremea cand nu se purtau centuri, banuiesc).
      Asa ca side note: la noi nici nu s-a pus problema de voluntariat, de training rapid blabla, si nici nu o sa se puna.

  6. Dialogul politic presupune ca politicile publice si strategiile ar trebui sa fie mai aproape de cetateni, ceea e acum nu prea exista. Promisiunile din alegerile locale raman povesti in multe situatii si bani cheltuiti aiurea. Felicitari autorului pentru modul de perceptie si succinta evaluare a ceea ce ar insemna noua normalitate. Nicidecum discriminare pe criterii de etate, sex, profesie.

  7. Jaful banilor de catre primarii are putin de-a face cu coronavirusul.

    Ba chiar, prin restrangerea accesului la finantare, lacomia primarilor a primit un binemeritat calus.

    Un aspect rar discutat este impactul risipei fondurilor locale asupra sanatatii. Astfel, toaletarea agresiva a copacilor din orase, taierea chiar a multora, pe considerente de nevoie de lemn de foc, asaltul asupra spatiilor verzi sub influenta goanei dupa voturi si dupa spagile rechinolor imobiliari – toate acestea au contribuit la scaderea calitatii aerului din orase.

    Evident, cetatenii sunt afectati de aceste practici, aerul poluat contribuie masiv la sensibilitatea oamenilor si – implicit – la cresterea mortalitatii infectiilor cu coronavirus.

    Astfel apare logic si evident ca primarii contribuie la mortalitate

  8. „Unde sunt formulate și cum sunt reprezentate interesele și vocile sectorului non-guvernamental, atât de important într-o societate democratică și atât de puternic lovit de recesiunea COVID-19?”

    În opinia mea, este suficient de clar modul în care o spune dl „erou” Raed Arafat:

    firmele aparent non-guvernamentale, atât de importante într-o societate cu o democrație originală precum cea românească, aflată de 30 de ani sub o guvernare cleptocratică, așa cum sunt SRL-ul lui Jenny din Berceni, deținătoarea unui salon de cosmetică falimentar, sau cel al bucătăresei din Uzunu, ori ale prietenilor din partide și „servicii” și ale apropiaților acestora, care au tranzacționat „la greu” materiale sanitare pe bani publici, NU vor fi cercetate.

    O formulare mai explicită a intereselor sectorului „non-guvernamental” decât aceasta, este greu de imaginat. … Sectoru’ este reprezentat, deci, de dl R Arafat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Rughinis
Razvan Rughinis
Răzvan Rughiniș este profesor în Universitatea Politehnica din București, Facultatea de Automatică și Calculatoare, și co-fondatorul programului de dezvoltare de noi produse digitale Innovation Labs. Recent, a publicat cartea "Societatea digitală - Stăpâni, cetățeni sau sclavi?", Editura Humanitas.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro