vineri, martie 29, 2024

Schengen: este sau nu vina noastra daca nu intram acum?

Cu scrisoarea oficială adresată Comisarului UE cu portofoliu pe Afaceri Interne prin care cer amânarea aderării României şi Bulgariei la spaţiul Schengen, Franţa şi Germania nu doar că schimbă regulile jocului pe parcursul acestuia dar şi încearcă să oprească jocul înaintea fluierului final. Fluierul final ar trebui să vina în primăvară la Consiliul UE pe justiţie şi afaceri interne.

Reamintim cititorilor că procesul de aderare a României la Spaţiul Schengen a fost iniţiat imediat după aderarea la Uniunea Europeană şi prevedea îndeplinirea unor criterii tehnice în domeniile vizelor, cooperării poliţieneşti şi judiciare, frontierelor, protecţiei datelor personale şi în ceea ce priveşte legarea la un sistem informatizat de schimb de informaţii.

Din evaluarea realizată anul acesta de Centrul Român de Politici Europene şi din informaţiile pe care am reuşit să le obţinem cu privire la rapoartele de monitorizare realizate de experţii trimişi de Consiliul UE reiese că autorităţile Române au realizat în foarte mare parte criteriile tehnice convenite la începutul procesului de aderare la Schengen. Pe baza acestor criterii, cel puţin România ar trebui ca în martie 2011 să fie în Schengen. Se pare că nu la fel de bine stau vecii noștri de la Sud. Ei nu stau perfect dar nici dezastruos, astfel încât să nu intre în Schengen.

Poziţia celor două state care se opun astăzi făţiş şi oficial poate cântări foarte mult. Argumentele lor privind de carenţele legate de securitate, justiție, corupție şi criminalitate nu se incadrează nicăieri în tratatul ce deschidea drumul spre Schengen. Ieşind acum din logica iniţială şi procedurală a procesului tehnic şi uitându-ne la ce invocă Franţa şi Germania: dacă Bulgariei i se pot imputa toate aceste argumente, României nu i se pot imputa decât două dintre acestea – nereformarea justiţiei şi ineficienţa luptei cu corupţia. Dar acestea sunt argumente care nu au ce căuta aici. Fac parte dintr-o logică revanşardă. Nu stăteam suficient de bine la aceste domenii în 2007 şi totuşi am fost primiţi în Uniune cu promisiunea de a rezolva aceste probleme. Nu am făcut-o convingător. Iar statele vechi nu mai au nici un instrument prin care să pună presiune pe România să-şi facă mai repede aceste teme. Aşa s-au îndreptat către dorinţa noastră de a fi în Schengen şi cu cât au văzut că ne dorim mai mult să fim acolo cu atât au început să folosească acesta pentru a ne presa să facem reformele promise. Concluzia este că acest instrument tehnic transformat în instrument de presiune tocmai pentru că acest instrument de presiune lipseşte. Corupţie şi justiţie ineficientă avem şi în  alte state vechi în Schengen şi acestea  nu sunt astăzi date afară. Şi nu trebuie să ne fie frică să pomenim Grecia, Italia, Portugalia şi chiar Franţa. Există studii comparative dintre care unui comisionat chiar de Comisia Europeană.

Statele noi pot învăţa câteva lucruri din această experienţă:

  1. Cei mari şi puternici din UE pot schimba regulile jocului când doresc;
  2. Poziţiile politice (subiective)prevalează de obicei asupra procedurilor tehnice (obiective);
  3. În UE trebuie să faci la timp ceea ce ai promis şi nu trebuie să te culci pe o ureche. Birocraţia Uniunii sau Statele Membre pot deveni deosebit de inventive dacă nu-ţi respecţi promisiunile.

Da, cu intrarea României şi Bulgariei în Schengen, apar probleme se securitate. Grecia pare incapabilă să-şi păzească imensele ţărmuri de cohorte emigranţi veniţi din Orientul Apropiat şi din Asia. Sunt mulţi care stau ilegal acolo şi sunt în Spaţiul Schengen. Problema este că le este relativ greu să ajungă în Vest. Dacă România şi Bulgaria ar adera la Spaţiul Schengen, aceştia ar avea drumul deschis spre Vest. Dar dacă acesta este motivul, oficialii Europeni ar trebui să-l numească clar.
Acum dezbaterea se mută cu totul de pe îndeplinirea criteriilor tehnice pe poziţii politice. Practic, se adaugă suplimentar criterii care nu sunt suficient de clare. Nu se spune dacă se leagă în mod oficial Schengen de Mecanismul de Cooperare şi Verificare din domeniul justiţiei. Se propune doar aşa, în doi peri, o amânare  şi un vot negativ din partea Consiliului UE.

Acum ar trebui să vedem dacă avem şi prieteni. Este cineva în Uniunea Europeană care să trimită o contra-scrisoare Comisarului UE?

Distribuie acest articol

42 COMENTARII

  1. E normal sa schimbe regulile jocului. Germania tine in spate UE si nu vor o noua Grecie care sa le pape banutzii. Plus ca au dreptate, mergeti la Prut sa vedeti micul trafic de frontiera.

  2. Cine esti tu sa le pui pumnu in gura la frantzuji? Un calic, asta esti, care traieste intr-o groapa de gunoi si cumperi produsele lor la pret dublu.

  3. „reiese că autorităţile Române au realizat în foarte mare parte criteriile tehnice” pai, in foarte mare masura nu inseamna deloc ca in totalitate. apoi, faptul ca se voteaza in consiliu, inseamna de la bun inceput ca e vorba despre o decizie politica. daca astea vor fi explicatiile noastre in cazul in care nu suntem admisi in schengen inseamna ca ei au avut dreptate, iar noi suntem incapabil sa facem altceva in afara de a ne plange ca noi am incercat sa ii pacalim iar ei nu ne-au crezut.

    • Uite cum am ajuns sa le iau partea autoritatilor romane dupa ce acum vreo trei luni schimbam contre cu MAI-ul care era suparat ca nu le-am evaluat activitatea de nota10, desi raportul meu aprecia activitatea MAI.

      Eu cred ca ar fi normal ca efortul in sine sa fie recunoscut. Iar ai nostri si-au facut treaba pe care si-au asumat-o pe procesul pe care l-au demarat. Formularea „In foarte mare masura” mie mi se pare pare ca este nota de trecere.

      • Ok. E nota de trecere. Dar ideea principala se pierde pe drum. Decizia de aderare nu e nicicum una tehnica, ci politica. Daca era tehnica, decizia s-ar fi luat de FRONTEX, de exemplu, sau de Comisie. Deocamdata, decizia se ia de Consiliu, asa ca e clar una politica. Si cata vreme Romania e incapabila sa isi respecte promisiunile facute dupa aderare, inseamna ca nu si-a facut treaba.

  4. Si care este exact problema?
    Am „intrat” in UE si nu avem decat de patimit!
    Poate alta era soarta noastra daca in ’89 nu erau atatia tradatori de tara care sa transforme Romania dintr-o tara independenta economic intr-o „TARFA”, prin cei ce ne-au reprezentat de 21 de ani incoace!
    Prin toate trambitele acestea de „europenizare”…(de parca eram pe undeva in Africa) s-a reusit marea vasalizare a Romaniei la ea acasa!
    Desi nimeni nu ne-a intrbat cati dintre noi doreau cu adevarat intrarea in UE!
    De fapt am intrat in marele RAHAT cu care am distrus viitorul generatiilor viitoare prin marea povara a datoriilor cu care i-am incarcat si-i incarcam in continuare!
    DOAMNE,VINO,DOAMNE
    SA vezi ce-a mai ramas…DIN NOI,ROMANII!

  5. Stranii idei mai expuneti, d-le Ciucu de la euractiv…parca ati fi de la Romania mare. In Romania. justitia si vamile sunt corupte, asta o stie toata lumea. Degeaba indeplineste Romania criterii tehnice, degeaba este sistemul informatic la punct: esential este cine are acces la acel sistem informatic: politistul si vamesul roman, cu moravurile lor balcanice. Iar argumentul cu „ne-au primit in UE desi eram corupti, acum de ce nu ne primesc in Schengen” pe care-l folositi chiar bate recordurile de rea credinta: ne-au primit pe baza de promisiuni, care nu au fost deloc onorate, si acum nu mai au incredere – ceva cu totul normal.

      • Unde vedeti dumneavostra ironia, altii vad profesionalism si stofa de think-tank european. Daca imi dati o adresa de e-mail as putea sa va ‘forwardez’ mesajele pe care le primim de la diversi din institutiile europene, din mediul academic sau de la feluriti oameni.
        Va incurajez sa ne urmartiti si sa va mentineti/retrageti comentariile.

    • Inteleg ca prin comparatia cu Romania Mare ca intentionati sa ma jigniti. Daca asta v-ati propus, ati reusit. Normal ar fi sa nu raspund unui pseudonim dar pentru ca si restul cititorilor sa-si faca faca o impresie echilibrata, va aduc la cunostinta ca Centrul Roman de Politici Europene a sustinut in cadrul unui eveniment din cadrul Parlamentului European, in fata reprezentantilor Comisiei (exact cei care se ocupa de MCV) continuarea acestui mecanism pentru Romania. Argumentele au fost furnizate de patru studii realizate impreuna cu Societatea Academica din Romania. Personal, am fost coordonatorul respectivului proiect in care s-au realizat studiile. Numele raportului este “Worth Having It – The Effectiveness of the Co-operation and Verification Mechanism on Romania”.

      Argumentul pe care mi-l puneti in carca nu il asum. Ceea ce spun este ca Romania, asa staramba, chioara, proasta cum este ea (sau cum o vad unii) nu merita sa fie tratata cu dubla masura.

      • comparatia cu Romania Mare e exagerata, recunosc, si imi cer scuze daca v-am jignit.

        Insist totusi, textul dvs contine citatul urmator

        „Fac parte dintr-o logică revanşardă. Ne stăteam suficient de bine la aceste domenii în 2007 şi totuşi am fost primiţi în Uniune cu promisiunea de a rezolva aceste probleme”

        spuneti ca nu va asumati acest argument. Nu inteleg atunci de ce l-ati scris?

        si expresia „logica revansarda” e cu totul deplasata. Despre ce „revansa” sa fie vorba? dati de inteles ca Franta si Germania urmaresc cumva pervers sa-si ia revansa fata de Romania… asta nu mi se pare foarte profesionist.

        iar in legatura cu Romania care „ar fi vazuta de unii” stramba etc… astea sunt, scuzati-ma, doar lamentatii nationaliste, iarasi nedemne de profesionalismul pe care-l afirmati. Nu este vorba de Romania ca tara, este vorba de institutiile romane. Nu tara e strimba (nici nu ar avea cum fi – ce inseamna o tara „strimba” ?), ci institutiile ei concrete (politie, justitie, vama) sunt strimbe.

        cit despre dubla masura… iarasi nu inteleg. despre ce dubla masura este vorba? Dvs, ca si presedintele Basescu, folositi argumentia ca acordul la aderarea la Schengen este „pur tehnic”, ca si cum nu ar avea nici un impact in viata reala. S-au implementat sistemele informatice, ziceti ca functioneaza; dar va ginditi cine va avea acces la ele ?Politistii romani, aceiasi care la Neamt au fost dovedeti de legaturi cu lumea interlopa… nimic nu este „pur tehnic”.

        spuneti ca ati aparat la Bruxelles mentinerea mecanismului de cooperare si verificare. Foarte bine! Dar din pacate acest mecanism nu functioneaza – dovada o aveti cu virf si indesat – justitia romana nu functioneaza, dar clauza pe justitie nu se activeaza. Deci atit timp cit nu produc efecte sustineti mecanismul, dar cind alte mecanisme produc efecte – aminarea aderarii la Schengem – nu le mai sustineti? Cum mai e cu „dubla masura” ?

  6. suntem prea corupti pentru a intra. ar trebui sa facem ceva, sa remediem cat putem, pentru ca stopata coruptia nu va putea fi niciodata. singurul lucru pe care stim sa-l facem este sa ne vaitam si sa nu facem nimic.

  7. Eu cred ca vom intra totusi in 2011. De ce? Nemeni nu mai vorbeste inca despre cele 19 miliarde de Euro, datoria Germaniei fata de BNR, , dinainte de razboi. L-am intrebat pe dl Basescu pe hotnews si a ocolit intrebarea. Nici francezilor nu le convin. Renault , BRD si Carrefour au beneficiat si beneficiaza de facilitati imense de la statul roman.
    Putem sa le anulam. SI mai putem sa incepem controale pe acolo. Majoritatea expatilor nu platesc nici un leu impozit aici.Munca la negru, chiar daca nu incaseaza nici un venit aici. Au case si masini cadou, deci tot venit. si mai propun ceva:boicotul produselor franceze, germane si olandeze!

  8. Am, din start, o erata de facut asertiunii tale, nu Franta si Germania au trimis ” o scrisoarea oficială Consiliului UE” solicitand amanarea intrarii noastre in spatiul cu pricina, ci ministrii de interne ai celor doua tari au adresat un punct de vedere personal Comisarului European pentru Integrare.
    Dosarul celor doua tari cuprinde si alte aprecieri, adrese, rapoarte, etc. si, in final, o decizie urmeaza a fi luata de presedintii tuturor statelor, evident, decizia urmand a fi politica, aspectele tehnico-colaterale ale integrarii, inclusiv cele semnalate de cei doi ministrii de interne, fiind doar o parte din ansamblu ce urmeaza a fi luat in discutie.
    Nu stiu ce atuuri, asi in maneca are Romania, sau Basescu insusi in negocierile, repet, politice, din martie, eu sper sa conteze si in cele din urma, sa bifam si acest ultim targhet european.

    • Luminiţa, dacă luăm în discuţie doar argumentele celor doi miniştrii de interne, se poate pune întrebarea: aţi lăsa accesul neîngrădit la informaţii, la care România va fi parte după Schengen, pe mîna unor şorici? Ce trafic de informaţii pe bani ar mai fi! Află infractorul şi dacă i-au luat aia măsura la caşchetă. :)

    • Cand doi ministri de Interne trimit o scrisoare adresata Comisarului pentru Afaceri Interne, nu o fac in nume propriu ci in numele tarilor pe care le reprezinta. Fi sigura ca au avut mandat pentru asa ceva.

      Accept erata ca eu am crezut initial ca au trimis scrisoare Consiliului UE. Dar deh, era reactie rapida si m-a scapat.

      • Cei doi ministri au vorbit in calitatea lor oficiala de ministrii ai tarilor respective asa cum Sarko si Merkel vor vorbi in calitatea lor de sefi ai statelor respective, asa cum ministrii de externe a celor doua tari au vorbit si vor vorbi in calitate de reprezentanti oficiali ai tarilor in cauza, etc. Ceeace am tinut eu sa subliniez este faptul ca, la dosarul Romaniei pe acest subiect au fost trimise/depuse mai multe scrisori venite din partea unor reprezentanti oficiali ai tuturor tarilor si ca, pe fond, decizia finala va fi luata in Plenul Consiliului Europei acolo unde vor vorbi/vota, presedintii tuturor tarilor europene si unde decizia va fi, repet, politica, adica negociata, va fi un compromis si ramane de vazut ce as in maneca (ce atuuri) va avea Romania in acest joc de poker.

  9. Este Numai Vina Noastra asa cum este vina noastra ca EVACUAM oamenii din case.
    Este vina noastra pentru Legile pe care le avem si care permit functionarea MAFIEI RETOCEDARILOR.
    Este vina noastra pentru ca statul roman nu poate fi garantul propriilor fapte

  10. Este normal sa fim exclusi ! Magistratii germaniei aduc miliarde de euro in fiecare an (bineinteles la BUGET)nunai din confiscarile averilor celor corupti- ca au si ei ,dar sunt „umflati”.Desigur, in acest fel isi merita banii ! Aceasta la ei nu este un secrei si se publica.Care este contributia magistratilor si „militienilor” romani (cu exceptia micilor borfasi,care fura ceva fiare vechi,scandurele si legume) ? De ce nu stim ? Pentruca…….dar asta o stiu nemtii si francezii. Se plang ca au multe dosare si salarii prea nasoale.

  11. In „concertul European” Romania e ruda saraca, proasta, cu viza proaspata de flotant in mediul urban dar cu pretentii de mare fudulie.
    „Concertul” s-a transformat intr-o cacofonie pe mai multe partituri fara legatura intre ele interpretate atat de virtuozi cat si de afoni.
    Este normal ca unii dintre virtuozi, agasati fiind de calitatea deplorabila a ceea ce trebuia sa fie un sublim „concert”, de nereusitele si ghinioanele ce s-au tinut lantz in ultima „stagiune”, sa isi verse in final furia pe afoni si impostori cerand evacuarea lor rapida din mijlocul artistilor pe motiv ca „papionul nu e asortat cu braul”…

    Pe scurt, fiind cine suntem in UE si noi si BG vom fi mereu ciuca batailor. De drept sau doar de fapt.
    Ceea ce niciuna dintre tari nu are este un Ministru de Externe activ, inteligent si carismatic care sa intretina dialogul si relatiile intr-o zona de „like”, cam ca la Facebook.
    Ca si cand aceasta lipsa nu era suficienta, RO adauga la precaritatea reprezentarii si un marlan neghiob pe post de Presedinte care vorbeste in numele tuturor, inclusiv in numele Min de Externe pe care astfel in anuleaza ca functie si persoana.

    Ne place sau nu, acesti oameni ne reprezinta iar rezultatele prestatiei lor ne afecteaza pe toti in mod egal.
    Atat pe cei suficient de inteligenti sa-si dea seama ca D si F se prevaleaza de criterii inexistente in planul de aderare pt a penaliza o RO si o BG care in rest numai fete mari si cuminti nu sunt, precum si pe cei atat de prosti sa le mai dea acestor politicieni, vreodata in viata lor, vreun vot de incredere.

    Restul e apa de ploaie.

  12. Da, este vina noastra, nu suntem pregatiti sa intram cum nu am fost pregatiti nici pentru UE. Se pare insa ca nu mai avem nici cu ce sa-i spaguim, atunci i-am spaguit cu Petrom-ul si BCR-ul, pe aericani cu Autostrada Transilvania si cu contracte de armament.

    Acum doar daca nu ne-om da scolile si spitalele, ca doar astea au mai ramas.

  13. Nu cred ca suntem gata, iar ei s-au cam saturat de tarania si inselaciunile noastre. Ce sa mai zic de reprezentare, imi vine sa rad!O gaina chioara (!) ne-ar duce mai inainte decat baietii astia…
    Subscrie la Sven

  14. nu cred ca trebuie sa ne suparam pe guvenantii actuali, nici pe cei trecuti. egal. trebuie sa ne suparam pe cei care se duc in europa si ne fac de ras, prin faptele lor.
    nimeni nu are nevoie de mai mult gunoi decat are deja.
    este regretabil dar asta este adevarul.
    basescu are si a avut o pozitie de presedinte cu cohones. tot respectul pentru asta. e drept ca nu rezolva nimic cu o asemenea atitudine in afara faptului ca arata lumii ca nu suntem obiect de bambilici si ca avem si noi o opinie.
    pacat ca atitudinea lui nu se reflecta si in atitudinea guvernantilor cand e vorba de libertatile romanilor de a-si bate joc de imaginea romaiei.

  15. Nu-nteleg de ce va lamentati, Ro are mai mult decit Schengen, are AXA, cum ii zicea aleia? are bazinu Marii negre si are si Paduri cu brazi, si Carpatii cu creste, cu si fara filtru, Dunarea la cazane si Portile de fier si are si frunza verde de turism, nu ajunge?

    P.S In Germania se vorbeste deja deschis despre necesitatea filtrarii emigrantilor, vor fi alesi cei mai buni. Nu m-ar mira ca in cazu unor atacuri teroriste toata feuda Schengen sa cada, deja granitele, care intre timp devenisera inexistente, incep din nou sa fie monitorizate. Cea mai monitorizata granita e cea cu Elvetia, e adevarat ca Elvetia nu e membru Schengen deplin, da pe acolo se scurge f. mult capital neimpozitat. De curind nemtii au cumparat CD furate cu vro doua milioane si au facut cistig de citeva miliarde vinindu-i pa niste evazionisti.

  16. Romania, scuip pe tine. esti o tara cu o coruptie infioratoare., cu un sistem juridc care provoaca greata.

    In Occident sunt tot felul de legi stupide, insa tu esti tara faradelegii, tara unor magistratii nesimti fara de limita. Nu meriti mai mult de un scuipat.

  17. Cred ca nu este cazul sa ne lamentam , ci mai degraba sa lucram la imaginea pe care Romania o are in lume . Probabil criteriile tehnice sunt indeplinite dar exista o clauza clara , cea pe justitie si afaceri interne pe care evident nu sunt nici pe departe indeplinite.
    Da, poate ca cei puternici schimba regulile in timpul jocului dar pana la urma ei sunt cei care sustin UE, pe cand noi venim doar cu problemele.
    Bine ar fi daca nu am uita ca presedintele celui mai mare partid politic din Romania a sustinut in plenul parlamentului Eu ca Romania nu merita statutul de membru shengen.
    Una peste alta nu trebuie sa uita ca nici marele aliat USA, atrantit in nas romanilor in problema vizelor, pentru cam aceleasi motive ca si cele invocate in scrisoarea celor doi ministrii de interne ai Frantei si Germaniei.
    Oare nimeni nu vrea sa inteleaga ca putem sa le fim musafiri, dar numai daca ne imbracam curat , nu scuipam pe jos si in timp cene aflam la masa lor sa incercam sa nu furam argintaria?

    • Esti gresit informat, in dosarul aderarii la spatiul Shengen (din punct de vedere al criteriilor si procedurilor strict) NU exista ” o clauza clara , cea pe justitie si afaceri interne pe care evident nu sunt nici pe departe indeplinite”, acest tip de confuzie este in mod deliberat intretinuta de cele doua tari care au o anume agenda politica de indeplinit (in plan extern si intern), carora li se reproseaza taman faptul ca forteaza o schimbare a regulilor in mod discriminatoriu.

      • Buna Luminita!
        Ce stiu eu stiu din presa, iar presa a semnalat pozitia Olandei si Germaniei care au anuntat intentia de a atasa clauza pe justitie si afaceri interne ca o conditie suplimentara aderarii la spatiul schengen.

  18. „Pe cine nu lasi sa moara (cel pe care nu il lasi) sa moara….”
    Germania este foarte drastica, foarte scrupuloasa in privinta circulatiei romanilor peste granitele tarii lor.
    Tarile care au invins Germania, cea care provocase moartea a zeci de milioane de oameni nevinovati, nu au pedepsit aceasta tara pe masura gravitatii extreme a dezastrului pe care l-a produs in intreaga lume, au fost inacceptabil de blande, nu i-au izolat pe nemti in limitele granitelor tarii lor ( macar pentru vreo zece, douazeci de ani), au pompat fonduri imense in relansarea economiei, le-au dat licente ‘de ultima ora’, au considerat ca acel colosal dezastru a fost produs doar de nebunul Hitler si de o clica de bestii din jurul lui. Ca si cum Hitler singur, cu mana lui, i-ar fi impuscat ,ar fi gazat locuitorii tarilor pe care Germania le invadase.
    Crimele au fost facute atat de SS-isti cat si de armata germana, armamentul cu care au fost omoriti oamenii nevinovati si distruse miile de localitati si economia multor tari erau „opera’ exclusiva a lui Hitler? Ca si cum rachetele V1 si V2 care distrugeau orase din Anglia si omorau locuitori pasnici ar fi fost concepute, realizate si ‘puse la treaba’ numai de Hitler, nu de inginerii si de muncitorii germani.
    Exista vorba : ‘Pe cine nu il lasi sa moara nu te lasa sa traiesti’.
    Tarile care au avut de suferit crunt de pe urma invaziei generalizate a Germaniei, care au facut eforturi imense ca sa invinga crunta bestie, nu au ‘lasat Germania sa moara’, izolata de restul lumii.
    Ganditi-va ce s-ar fi intamplat daca Germania ar fi reusit sa produca bomba atomica (au fost la un pas), cu care sa fi distrus cateva capitale ale lumii civilizate.
    Credeti ca nemtii ar fi fost blanzi cu populatia din tarile pe care le-ar fi ocupat? Ar fi facut instructie prusaca dura cu intreaga omenire, la brat cu cu „blanzii” japonezi.
    Intregul popor german ar fi avut o treaba serioasa de facut.
    Ce ar fi fost azi in lume? Ce fel de Angela Merkel ar fi fost cancelar? Gazele Rusiei ar fi fost ale Germaniei universale.

  19. ‘Ciocul mic’, agresorilor!
    Germania ar trebui sa stea cu capul plecat secole la rand, sa isi ceara iertare omenirii fiindca a omorat zeci de milioane de oameni, a indoliat zeci de milioane de familii, le-a stricat rostul vietii, le-a distrus rodul muncii pasnice.
    Ca urmare a acestui dezastru, care s-a soldat cu infrangerea semetei, infumuratei natii, comunismul s-a asternut peste tarile din estul Europei, le-a luat sub o stapanire crunta care a durat peste patruzeci de ani.
    Daca Germania nu le-ar fi bagat in acest dezastru, aceste tari ar fi fost azi mult mai dezvoltate material si politic, popoarele lor ar fi acum mai demne, nu ar astepta la usa Germaniei de azi, cu mana intinsa.
    Daca Germania nu ar fi provocat dezastrul, nu ar fi existat victimele canalului, „scoala de la Pitesti”, inchisorile de la Aiud, Sighet, etc., nu ar fi murit in puscarii elita intelectualitatii, toti romanii cei mai harnici, nu ar mai fi fost saracita fortat populatia, n-ar mai fi existat cooperativizarea ‘cu pusca’, nu ar fi fost transformata Romania intr-o tara de deprimati, ce stateau cu urechea lipita de Europa Libera, Romania nu ar fi fost, ca acum, ultima in Europa.
    Aceste lucruri ar trebui sa le fie spuse zilnic nemtilor, sa nu ii lasam sa isi ascunda gunoiul istoriei sub covor, sa nu mai ia un aer de inocenta, sa nu mai dea lectii de corectitudine tarilor pe care le-a impins in dezastrul istoric.
    In problemele altora, de mult mai mica anvergura- viza SChen Schengen, Germania este extrem de riguroasa, ne trateaza nemteste. Nemteste a declansat si dezastrul din cel de al doile razboi mondial si consecintele acestuia, favorabile pentru Germania si cumplite pentru Romania.
    La trecut granitele cu forta armelor distrugatoare, nemtii au fost campioni. Aceiasi nemti sunt intransigenti fata de romanii care doresc sa treaca pasnic peste granitele din cadrul UE.
    Parlanentara cu limbaj ales, din PD-L, le-ar spune nemtilor, in legatura cu opozitia lor fata de obtinerea vizei Schengen : „Ciocul mic, aresorilor!’

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro