vineri, martie 29, 2024

Scurtăturile nu funcționează: soluția pentru ANRE

După marele scandal al liberalizării pieței de energie de zilele acestea, au apărut diverse propuneri și s-au vehiculat soluții: amânarea liberalizării, schimbarea conducerii ANRE, prelungirea termenului până la care se poate opta pentru o ofertă concurențială la actualii furnizori cu aplicabilitate retroactivă de la începutul anului, adoptarea de urgență a unei legi care să acopere consumatorul vulnerabil, restructurarea integrală a ANRE, eventual printr-o fuziune cu alți reglementatori, modificarea legii energiei pentru o mai bună ”reglementare a liberalizării” (!). Din păcate, iarăși gândim heirupist, cu cârpeli punctuale de fiecare dată când mai trebuie stins câte un incendiu, deși până acum ar fi trebuit să înțelegem odată că stingerea fără cap a unui foc aici înseamnă aprinderea lui dincolo. E cazul să tragem adânc aer în piept și să facem odată o treabă chibzuită.

  1. Amânarea liberalizării nu aduce în sine vreun avantaj. Dacă o amânăm, întrebarea care se pune este: de ce ne-am aștepta ca data viitoare, peste 6 luni, peste un an sau când o fi, lucrurile să arate altfel decât arată azi? În loc de asta, ar trebui să luăm la bani mărunți modul în care s-a stabilit faimosul tarif de serviciu universal, acela care crește acum dacă nu ați trecut la concurențial încă. Pentru cine a uitat, piața de energie electrică s-a mai liberalizat o dată, la finele lui 2018. Cum se face că atunci nu s-a simțit?
  2. Conducerea ANRE are mandat fix, stabilit prin lege, ideea fiind tocmai să se evite politizarea și presiunile. Sigur, întrebarea e cum s-a ajuns ca la conducerea ANRE să fie numiți oameni exclusiv pe criterii politice și fără vreo competență profesională, cu toate prevederile clare ale legii. Să ne aducem aminte contextul din 2017: conducerea actuală a ANRE a fost numită după o îndelungă ”anchetă parlamentară” cu scopul de a găsi ANRE vinovată de o creștere – temporară și excepțională – de prețuri în piața angro de energie electrică. Anchetă cu cântec, într-o comisie fără mandat clar, care a acționat complet discreționar și care a ajuns dintr-una într-alta la constatări aberante (dacă vă aduceți aminte, de la creșterea prețurilor la energia electrică s-a ajuns la acuzații publice la adresa CEO Petrom Mariana Gheorghe și la demisia acesteia). Dl. Chiriță, actualul președinte al ANRE, a fost implicat în acea anchetă ca mâna dreaptă a șefului comisiei de industrii din Camera Deputaților, Iulian Iancu, poziție care l-a și calificat pentru noua funcție de președinte ANRE. Chiar dacă nu ar plânge nimeni după dl. Chiriță dacă îl schimbăm mâine, parcă totuși ar fi bine să numim de această dată pe cineva după niște criterii mai de Doamne-ajută și să nici nu construim un precedent periculos cu schimbări ad hoc, care azi ar putea să ne ajute, mâine s-ar putea întoarce împotriva noastră. Ca să nu mai zic că, de fiecare dată când zic ”mai rău nu se poate”, realitatea îmi arată că mă înșel. La fel, schimbările intempestive de tipul fuziunii între reglementatori trebuie bine gândite. Dacă fuziunea cu Consiliul Concurenței ar putea avea niște beneficii (de pildă, că instituția e brațul local al lui DG Competition și a fost ceva mai protejată în fața asaltului politic la care au fost supuși ceilalți reglementatori), e de văzut dacă nu tocmai concentrarea puterii de reglementare într-o singură instituție n-ar face instituția și mai interesantă întru căpușat. Apoi, cine și cum ar selecta acum noua conducere a reglementatorului nou și pe ce criterii? Asta e problema spinoasă și tocmai pe asta n-o rezolvăm.
  3. Este pur și simplu imposibil de ținut pasul cu modificările legii energiei. Numai în ultimii doi ani, legea a fost modificată substanțial de 10 ori. Numai în 2020, de 6 ori, într-un adevărat ping-pong politic între Guvern și Parlament, un concurs de populisme și cârpeli de proporții nemaiîntânite chiar pentru standardele unui an electoral. Pur și simplu, nu se mai poate extrage o ”lege consolidată”, câtă vreme unele modificări au fost făcute în paralel în guvern și parlament și nu mai puteai desluși care e varianta finală. Ar fi chiar culmea să o luăm acum de la capăt, deși campania electorală s-a terminat și, teoretic, guvernul are susținere parlamentară clară, iar următoarele alegeri sunt peste 4 ani. Dacă nu facem acum o lege bună, atunci când? La fel și cu legea consumatorului vulnerabil: înțeleg că se discută din nou doar despre sprijin în bani sau la factură, tot ca urmare a scandalului cu liberalizarea energiei electrice. Prima mare problemă a consumatorilor cu adevărat vulnerabili (gândiți-vă la o casă de chirpici de la țară) e că n-au acces la o energie curată și că locuința e prost izolată împotriva frigului, ceea ce înseamnă nu doar (sau neapărat) facturi mari, ci discomfort și riscuri de sănătate. Nu știm nici măcar exact câte locuințe nu au deloc acces la energie electrică, nu mai zic de încălzire improvizată, cu combustibili fiecare de unde apucă. Cu aceștia ce facem? Sau nu aceștia sunt vulnerabilii pe care ar trebui să-i ajutăm?

E clar că sunt chestiuni majore care trebuie corectate, dar nu așa, heirupist și prost, în pasiunea momentului.

Anul acesta avem niște șanse pe care n-ar trebui să le ratăm. Pe lângă terminarea circului electoral, avem de transpus noi directive europene – iar asta ar putea fi exact ocazia să stăm și să gândim niște legi noi, să le cântărim bine, să le discutăm cu toată lumea și pe care să nu le mai schimbăm o vreme, să apucăm și noi să ne tragem sufletul și să știm care sunt regulile în piața asta.

Există un proiect BERD pentru Ministerul Energiei care revizuiește întreaga legislație primară pe energia electrică, tocmai ca s-o rescrie într-un mod coerent și logic. Probabil se va face același lucru și pentru gaze, unde haosul din piață e și mai mare, deși mai puțin vizibil acum – de fapt, dacă pentru energia electrică am avut și niște instituții, și niște reguli care au funcționat bine acum vreo 15 ani, în piața de gaze nici măcar asta n-avem. Apoi, va trebui revizuită legislația secundară, reglementările; nu e nevoie de 100 de reglementări de cârpeală punctuală, ci de câteva reglementări ample, care să construiască un cadru coerent, la fel ca și cu legea primară. Sunt necesare și prevederi de reglementare noi, mult mai ambițioase decât până acum, că tehnologiile și piața evoluează, se schimbă profilul consumatorilor, apar prosumatorii, electromobilitatea, contorizarea inteligentă și rețelele inteligente, noi tipuri de regenerabile, cooperativele de energie, noi forme contractuale, noi instrumente pe bursele de energie. Nu mai putem funcționa cu politruci la vârf și puținii specialiști adevărați la bază, care ies rând pe rând la pensie și nu mai vin alții în loc. Nu mai merge nici cu codul pieței angro din 2004, mutilat ulterior de cârpeli care doar au stricat ce era bun în el.

Este o ocazie bună ca, odată cu revizuirea legislației energiei pentru transpunerea noilor directive, să modificăm coerent și legea care privește ANRE. Pachetul Trei (rândul trecut de directive) a fost transpus prin două legi, 123 (a energiei) și 160 (a ANRE). Dacă tot trebuie să revizuim legislația cu totul, poate o facem coerent și la pachet, mai ales că noile directive dau și unele atribuții noi reglementatorilor.

Cu ocazia revizuirii legii 160, dar doar cu directivele noi pe energie în față, putem rediscuta dacă vrem un reglementator pe energie sau un reglementator combinat; care sunt competențele de care are realmente nevoie piața de energie; care să fie criteriile pe care să le îndeplinească membrii Comitetului de Reglementare; cum să fie selectați (aici poate măcar preluăm și în practică prevederile din legea veche, care cereau o selecție competitivă, dar nu s-au aplicat niciodată în substanță, iar acum pe final nici măcar de formă).

Chestiunea punctuală a liberalizării pieței de energie și scandalul actual sunt doar vârful icebergului. Dacă ne uităm la sectorul energiei, în România s-au făcut zero investiții noi de prin 2016 încoace – e normal ca energia să se scumpească și să importăm din ce în ce mai mult, ba chiar să riscăm un blackout la un moment dat. Responsabilitatea pentru situația de azi e împărțită între ANRE, Parlament și Guvern.

Partea bună, în schimb, e faptul că nu trebuie să inventăm apa caldă pentru a găsi niște principii satisfăcătoare ca să vedem de ce e nevoie pentru reglementatorul în domeniul energiei. S-a scris enorm despre asta, inclusiv în directive europene și ghiduri de bune practici. Chiar noi la EFOR am construit acum câțiva ani o grilă de evaluare pe baza acestor modele și care ar putea fi folosită și azi, ca să vedem unde suntem și unde ar trebui să ajungem – am aplicat-o ulterior și prin alte țări și funcționează. Pe scurt, reglementatorul trebuie să fie:

Guvernanță:

  • independent, adică conducere cu mandat fix, formată din profesioniști, selectați pe criterii de competențe; buget propriu; să nu existe suspiciuni de interferențe politice sau din partea industriei reglementate
  • responsabil, să dea socoteală realmente și publicului, și tuturor actorilor din sector pentru ce face, inclusiv pe modul în care încasează și cheltuiește banii, ca să nu mai vorbim de reglementări
  • transparent, să fie clar modul în care au luat deciziile și au dat ordinele, să se consulte, să dea explicații credibile publicului larg
  • predictibil, adică nu dai azi un ordin ca să-l modifici mâine (chiar vă provoc să găsiți pe site-ul ANRE vreun ordin care să nu fie o modificare la o modificare a unui alt ordin). Mai mult, reglementatorul trebuie să aibă un plan clar de reglementări de care să se și țină, ca să știe piața la ce să se aștepte.

Calitatea (”substanța”) reglementărilor. Aici e mai greu de văzut o comparație în timp sau față de un model ideal, dar se pot face niște estimări luând reglementări punctuale și vizibile. De pildă:

  • cum arată acum ”calitatea” liberalizării pieței de energie? (și cât e prostie, cât ticăloșie, și asta se poate investiga) Cum au fost calculate tarifele furnizorilor de ultimă instanță? Dar ar fi multe, despre care vă pot povesti probabil alții mai bine decât mine. De ce ANRE nu urmărește realmente distribuitorii și pe Transelectrica dacă își respectă planurile de investiții, ca să poată fi accelerate investițiile în regenerabile? Cum au fost făcute reglementările pentru piața de echilibrare de s-a ajuns să fie descurajată producția de energie regenerabilă și Consiliul Concurenței să amendeze Hidroelectrica pentru abuz de piață dominantă? De ce nu există instrumente de piață aprobate pentru bursa de energie pentru a se putea face contracte de anumite tipuri extrem de necesare pieței (de ex. PPA)? șamd.
  • cine primește sau nu licențe? Și aici ar fi de văzut niscaiva cazuri, inclusiv furnizori apăruți de nicăieri și aflați azi în pragul falimentului – apropo, e bine să verificați cu Google furnizorul pe care vreți să îl alegeți înainte de a semna vreun contract, că nu se știe.

(Grila de mai jos era pentru anul 2012 și arăta speranțele mele pentru 2013-2014; actualmente, probabil toată coloana pentru 2020 ar fi roșie de sus până jos).

Distribuie acest articol

32 COMENTARII

  1. Întrebările sunt foarte bine formulate. Felicitări! Nu mă aştept însă la nişte răspunsuri pe măsura întrebărilor de la nişte politruci sadea. Vă rog să mă scuzaţi pentru pesimismul meu.

  2. Eu am cerut oferte micilor furnizori. Am obtinut niste hartii de neinteles, super-incalcite si imposibil de comparat.

    Prin contrast, marii furnizori au incercat de cel putin 2 ori sa ma pacaleasca.

    ===

    Pentru micul consumator casnic, toata discuta este sterila.

    Solutia simpla ar fi ca ANRE sa aprobe un formular de oferta stantardizat, cu toate detaliile necesare unei oferte, inclusiv cu explicatii.

    Toate detaliile sunt importante. Spre pilda:
    – care este penalizarea de intarziere a plati facturii?
    – cum se transmite valoarea citita – pe platforma, pe email, prin SMS etc.
    – care sunt penalitatile de reziliere a contractului inainte de termen?
    – daca exista alte taxe si comisioane, cum ar fi „taxa de citire”

    …si multe altele.

    Asa cum e acum, pentru micul consumator nu conteaza amanarea. Pentru ca tot mofluz va ramane, cu „ofertele” in brate. Si se va retrage tot la marii furnizori („pe astia macar ii stiu”).

    Nu, nu ma trimiteti pe web-site-ul ANRE! Informatiile au fost publicate tarziu, sunt sumare, unele link-uri nu merg sau conduc la documente irelevante.

    ===

    Nu vad nicio presiune politica in a demite in aceste conditii intreaga conducere a ANRE. Eu le-as taia si salariile pe decembrie inainte de a le desface contractele de munca sau de mandat.

    Toata lumea „vorbeste discutii: (!) iar ANRE e partas la jefuirea populatiei. Si in loc sa ii luam de ciuf sa ii aruncam afara, noi ii tot analizam.

    Dupa care ne miram finutz, „ca intelectualii” ca AUR intra in Parlament.

  3. Multumim pentru acest material bine documentat si pentru efortul facut. Practic, liberalizarea consumului de energie, ne trimite catre niste intermediari, caci sunt fals denumiti furnizori, ei doar o gestioneaza catre clienti prin contracte, dar nu produc energie de nici un fel. Apoi si Hidroelectrica este vulnerabila, la seceta, energia data de hidrocentrale scade vertiginos, devine mai scumpa si trebuie completata din alte resurse. Pretul energiei se stabileste la bursa si de acolo fiecare firma de intermediere o cumpara, adauga comisioane si o vinde clientilor. Nimeni nu garanteaza ca peste 1-2 ani, aceste firme nu vor majora preturile, asa ca preturile vanturate acum pot deveni iluzii.

    • Numele de „furnizor” e cat se poate de corect, ei furnizeaza energie electrica unor consumatori. Nu sunt producatori de energie, ca altfel s-ar numi producatori.

      https://dexonline.ro/definitie/furnizor

      Liberalizarea nu ne trimite catre niste intermediari, ne lasa numai sa inlocuim un intermediar cu altul. Doar nu credeai ca Electrica Furnizare, Enel etc. sunt producatori? Sau credeai ca sunt niste intermediari mai speciali, care iti ofera energie exact la pretul cu care-l cumpara ei, fara nici un comision?

      • Sa avem pardon, in DeX, a furniza este a face rost, a crea ceva, produs ori serviciu. Dar in energie acesti asa zisi furnizori nu creaza si produc nimic, decat iau ceva de colo si dau dincolo, si traiesc din comisioanele platite de noi. Dar exista si preturi de producator si acesta poate vinde singur ceea ce produce. Exact in hyper marketuri, iau marfa de la producator si dau taxe in plus si fac pretul final. Apoi noi importam energie, de produs tot mai putin. Aceasta este in fapt o smecherie romaneasca si nu liberalizare a pietei. Peste 1-2 ani acesti furnizori o sa ne arate alte preturi si vom vedea cine are dreptate. Noi nu avem strategii pe termen lung ci practici paguboase.

        • Exemple tipice de contrast intre Value Creators and Value Extractors, Makers vs Takers. Unii creaza valoare, iar altii plimba fizic sau simbolic bunuri sau valori si-si extrag o renta foarte mare. Recomand cartea scrisa de Mariana Mazzucato, economis italo-american care preda la Londra: The value of everything – Buy The Value of Everything – Making and Taking in the Global.

          • In mod normal tehnologia ar trebui sa ne ajute ca Value Creators would make money.

            ma mir ca inca produsele alimentare produse si fabricate in RO nu ajung pe piata decat greu. pandemia ar fi trebuit sa ajute la distribuirea mai rapida a acestora.

            am vazut cum Polonia este mult inaintea RO, nu numai in partea de produse agricole ci in tot ce inseamna produse adresate consumului si deci am avea de la cine invata daca ne-am propune.

        • zic ca este un pic mai complicat.

          Nu existi fara clienti deci …
          Geaba productie fara vanzare/clienti.

          Multi clienti – putere mare de negociere pe piata.
          Recomand Philip Kotler -si un link
          https://www.academia.edu/5468014/25079129_Kotler_Keller_Managementul_Marketingului

          SI o poveste extrasa de acolo
          BOSTON BEER COMPANY
          Jim Koch, fondatorul companiei producåtoare de bere Boston Beer, a cårei marcå
          Samuel Adams a devenit cea maibinevândutå„bereartizanalå“sau„beredemicrofabricå“,a pornit la drum în 1984, când cåra sticle de Samuel Adams din bar în bar si se chinuia så-i convingå pe barmani så le achiziÆioneze.

          Timp de 10 ani, nu si-a putut permite un buget de publicitate: îsi vindea berea prin comercializare directå si prin relaÆii publice „primare“, adicå stând de vorbådirectcupotenÆialiiclienÆi.Muncaluitenaces-avåzutînfinalråsplåtitå:BostonBeeradevenitliderulpieÆeipentrubereaartizanalå,cuvânzåricareaudepåçitpragula200demilioane$.ÎnconsecinÆå,BostonBeeraînceputsåcheltuiascåmilioanededolaripereclamålateleviziune,så angajeze reprezentanÆi de vânzåri cu zecile çi så desfåçoare o cercetare de marketingsofisticatå.

          Apoi a constatat cå succesul continuu impune înfiinÆarea çi gestionarea unuidepartament de marketing capabil. Pasiunea iniÆialå råmâne înså la fel de intenså, precum çidorinÆa de a merge mai departe.

          În anul 2002, compania Boston Beer a introdus un sortimentde bere „extremå“, în serie limitatå: Samuel Adams Utopias, cu 50% conÆinut de alcool çi lapreÆul de 100 $ sticla, care çi-a adjudecat recordul de „cea mai tare bere din lume“. „Noi, cei care facem marca Samuel Adams, inovåm permanent çi creåm noi idei, care vor împingelucrurile înainte çi vor revoluÆiona açteptårile båutorilor de bere de la båutura lor preferatå“, adeclarat fondatorul Jim Koch.

          Inchei cu concluzia ca merita sa citim pentru ca invatam- ne formam o opinie – cu costuri relativ mici de la altii care au investit timp, bani si energie si nu intotdeauna au reusit

    • este exagerat sa avem pretentia ca furnizorul sa fie si producator; de fapt, comertul presupune de regula, pe langa producator, cel putin doi intermediari: un distribuitor si un retailer;
      este exagerat sa avem pretentia ca un producator, sa zicem NuclerElectrica, sa-si deschida sucursale, filiale si agentii in toata tara;
      in cazul nostru, furnizorul este retailerul si teoretic ar putea vinde si energie adusa din Patagonia;
      insa spre deosebire de un hypermaket, nu poate sa vanda 100 de feluri de branza, functie de punga si mofturile clientului, ci doar una singura, care de fapt e un amestec de ce branzeturi poate el contracta mai ieftin de la oricare dintre producatori;
      si asta, teoretic, ar trebui sa conduca la concurenta pe piata; prectic insa, noii retaileri nu pot risca sa ofere preturi sensibil mai reduse decat mai vechile monopoluri care in continuare vor tine pretul de referinta; care momentan e cam cat le permite limita reglementata de ANRE;
      chiar daca au existat unele oferte cu preturi mai vizibil avantajoase, valabilitatea lor e limitata in timp; daca ANRE avizeaza un pret reglementat (de ultima instanta) cu, sa zicem, vreo 20% mai mare decat cel anterior, automat toata piata va creste preturile corespunzator (la consumatori de ultima instanta imediat, la cei cu contracte in functie de termenul de valabilitate a pretului din contract); cu exceptia cazului in care ar exista suficienti retaileri care sa aiba disponibile contracte ferme si de lunga durata cu cat mai multi producatori angrenati la randul lor intr-o piata stabila, concurentiala, care sa garanteze eficienta si costuri scazute; deocamdata insa ma tem ca nu putem importa mai ieftin din China si nici nu putem cumpara toti numai de la Hidroelectrica;
      in timp, am putea spera ca libera concurenta intre furnizori va pune presiune si pe producatori; ma rog, poate in alta viata, dar cumva deja se simte o variatie semnificativa in fluxurile de import-export;
      momentan, la un furnizor „traditional”, pretul „concurential” nu este sesizabil mai mic decat pretul reglementat, de ultima instanta: in jur de 0,60-0,65 lei/kwh cu toate componentele incluse, mai putin TVA; anul trecut era cu vreo 15-20% mai ieftin; dar sa nu uitam de inflatie, vizibila sau mascata

    • Nu cred ca veti primi un raspuns dupa cum n-ati primit nici la comentariul facut la un articl anterior.
      Repet aici cometraiul facut de mine acum 3 zile la care ma asterpta sa riduce cineva manusa.
      Am verificat acum cateva zile, in Romania sunt 58 „furnizori”de electricitate, printre care si multe SRL-uri de apartament.
      Daca as avea timp mai mult as merge sa le vad faimoasele birouri.
      Sunt convins ca multe sunt proprietatea unor politruci de la PSD, PNL si chiar UDMR (exista una din Odorheiu Secuiesc). Unele nici nu au o pagina web (de exemplu RES Energy Solutions SA sau Plenerg SRL) sau una functionala (de exemplu Restart Energy One SRL). Dupa date de pe web RES Energy Solutions SA din satul Bors – Bihor avea anul trecut 2 angajati.
      Cine a validat aceste SRL-uri?
      Intrebarea care se pune este la ce ajuta sa ai niste intermediari intre adevaratii producatori si consumator daca pe piata nu exista un surplus de energie? Stiu ca unii autori sunt mari campioni ai liberalizarii, dar cred ca vom ajunga sa adaugam la capusele care sug din furnizori un noi sir de capuse. Modelul economic propus este stupid si sunt convins ca birocratii de la Bruxelles nu asta au dorit, sa introducem un nou lant de paraziti. Am copiat orbeste modelul din alte tari in care exista un surplus de energie si in care distributia apartine comunitatilor locale in timp ce la noi nu exista asa ceva.

      • Dacă tot se insistă pe şcoala on line şi există un minister care se ocupă de ani de zile de acest digitalizare, oare de ce ANRE nu publică pe site-ul lor detalii despre firmele de distribuţie a energiei electrice, de la A la Z? Nu mă refer doar la numele lor, ci şi la momentul în care au fost acreditate, cine sunt acţionarii, ce cifră de afaceri au, câţi angajaţi, unde au filiale, ce preţuri propun pe fiecare zonă în care îşi desfăşoară activitatea, data la care s-a făcut actualizarea pe site-ul ANRE, obligaţia de a actualiza datele într-un termen rezonabil etc.

        • @Petre Opris
          sincer, nu prea vad relevanta celor solicitate de dvs;
          daca faceti o achizitie la un magazin online riscati mai mult decat intr-un contract cu un SRL furnizor de energie; care SRL poate fi foarte bine firma de apartament, precum buticul din coltz care vinde vreo zece marci de bere; pentru ca asta e rolul retailerului, care nicidecum nu e o capusa. ci presteaza un serviciu la fel de necesar precum munca aprozaristului din piata; aprozaristul cantareste legumele, furnizorul de energie masoara si factureaza energia pe care i-o livreaza distribuitorul si o incarca in sacosa clientului; nimic nu e gratis;
          dimpotriva, problema e tocmai la furnizorii care sunt si producatori, pentru ca ei detin monopolul pretului de livrare catre micii retaileri

          • In concluzie pe langa producatorii ineficienti ne mai trebuie si niste „middle men” care nu fac decat sa adauge 10-30% la pretul producatorului?
            Si eu care tot aud in lumea anglofona, din care importam tot felul de modele stupide: cut the middle man…

            Cred ca va orbeste ideologia sau propaganda partinica.

            • @Cinicul
              daca poate sa adauge 10-30% la pretul producatorului si in acelasi timp sa fie competitiv pe piata, e intr-adevar ideal: am avea si performanta economica si salarii mari, ca mde… cand fu Tica nu fu Tache si invers
              pana una alta, daca Electrica vinde cu 0,35lei/kwh(0,65-0,67 cu restul taxelor), Digi cu 0,30lei/kwh (0.60-0,62 inainte de TVA) si Digi, care nu e producator, adauga 10-30%, sa se calculeze cat adauga Electrica….
              ma rog… si Electrica de fapt cumpara de la altii, dar puteti intelege ce vreau sa spun, in caz ca admiteti si alte opinii

        • cereti deja prea mult de la ANRE si pareti ca nu sunteti ancorat in tarishoara noastra unde totul se tranzactioneaza dar nu orisicum ci mai ales politic…

          Eu doar as intreba la Protectia Consumatorului din RO si la nivelul UE cum am fost io, cetateanul roman, cel marunt, protejat, indrumat si ajutat sa fac o alegere in deplina cunostinta de cauza.

          pana la urma este vorba despre o alegere pe care trebuia sa o fac io si cand colo, na belea, m-au bagat brusc in ceva pe care io nu vreau si nici nu stiu despre ce este vorba dar o sa aflu cand vine factura…

      • Zic ca aici este un mega subiect pentru reporterii care se ocupa de investigatii serioase.

        Zic ca poate afla si DNA/DIICOT lucruri pe care nu le stie inca!
        Hai ca se poate!

  4. Ce nu inteleg eu, ca si consumator final, de ce asa-numitele preturi concurentiale practicate de toti cei din piata nu sunt accesibile public. Lista cu preturile publicate pe ANRE include doar furnizori despre care, asa cum ati indicat in articol, trebuie verificati daca sunt in regula. Desi am solicitat oferte de la mai multi distribuitori mari, nu am primit nicio oferta concreta. Mai mult, nu este normal sau rezonabil ca pentru a lua o decizie cu cine semnezi contractul sa trebuiasca sa devii un expert in domeniul de reglementare a energiei. Asadar, cum se doreste liberalizarea pietei de energie in conditiile in care informatiile de care are nevoie consumatorul final sunt departe de a fi usor accesibile?

  5. In cazul acesta, amanarea este necesara, si benefica!
    Nu, in general NU rezolva problema.
    Dar noi, consumatorii, am aflat „cu surprindere” cam inainte de Craciun de asta, asa ca nu am avute, efectiv, timp sa facem un nou contract, sau sa cautam alt furnizor!
    Eu am fost la ENEL cu actele, dar ma renutat, ca era lume multa, oamenii stateau gramada pe scara!

    Amanarea este necesara pentru a putea face un nou contract concurential …

  6. Un articol fluviu cu trimiteri pe diverse subiecte care atinge problema liberalizarii doar catre final.

    Din acest motiv as rezuma pe scurt o idee.

    O concurenta adevarata,benefica din toate punctele de vedere apare atunci cand mai multe companii serioase PRODUCATOARE de energie electrica se adreseaza pietei.

    Preturile oferite de acestea trebuie sa provina din tehnologii si procese industriale reale,adevarate iar cei care reusesc prin preturile de productie mai mici ,datorate unor tehnologii performante si unui bun management,sa ofere preturi competitive la vanzarea produselor lor,pe cale de consecinta, ar urma sa aiba succes pe o piata libera.

    Odata rezolvata problema producerii rationale ,eficiente, a energiei electrice putem trece la discutarea modului in care se poate asigura protectia consumatorului ( vulnerabil sau mai putin vulnerabil ) in fata unor tendinte de pacalire a acestuia prin intentia manifesta ( adeseori ) de a creste excesiv,nejustificat, profiturile companiilor ( inclusiv de distributie a energiei ) prin preturile cerute consumatorului final.
    Acest lucru trebuie rezolvat printro legislatie clara si inteligenta usor accesibila tuturor celor interesati aplicand desigur si reglementari agreate,recomandate de UE.

    • E foarte complicat sa discuti despre „productia eficienta de energie”.

      UE nu se baga in ciorba nostra de perisoare. Este strict treaba guvernului Romaniei sa asigure – in primul rand libera concurenta. Asta nu a reusit sa faca ANRE: sa protejeze concurenta in momentul liberalizarii pietei.

      Conducerea ANRE ar trebui demisa in bloc fara nicio mila. Este de neconceput sa platesti atat de mult niste oameni care sa contribuie la inselaciune.

      Pentru ca asta face ANRE: inseala cetatenii. Si e platit pentru asta!

    • nu-s de ce comentariul dvs. imi aduce aminte de o perioada in care era obligatorie cravata rosie – unica in folosinta – era eficienta si evident stabilita printr-o lege clara, nescrisa, dar ce importanta mai are, si era si in acord cu reglementarile internationale la aceea data.

      energia este un sector putin mai tehnic si are si oarece incarcatura economica.
      ca si viata este complexa, uneori complicata…

      ps
      ma scuzati – dar nu ma pot abtine –

  7. Mai este problema asociatiilor de proprietari care nu sunt unitati economice, de productie si comerciale, nu vand nimic si care au contract pentru consumul comun al blocului – lift, iluminat scari, hidrofor, boxe si care ar trebui considerat casnic si trecut la pretul cel mai mic. Altfel, ridica factura la intretinere! Practic, m-am saturat de idiotii ce ne conduc atat din partea ministerului de resort cat si ANRE!

    • Daca ati stii cum se fac marile afaceri cu asociatiile de propietari care sunt conduse de administratori instrumentati de Primaria locala/ de sector si nimeni nu vede, nu aude si pare ca nici nu se intelege…

      s-a privatizat mai tot in RO dar au ramas fraierii de muls si se mulge…

      PS
      Nu cred ca PNL nu stie ce se petrece in sistem dar tace, nu pare sa vada si pare ca nu vrea sa inteleaga = se intelege ca este parte din sistem

  8. Am urmarit ieri pe un canal de TV cum autoarea acestui articol pleda ideologic pentru liberalizarea pietii de electricitate si evita sa explice ce avantaje vor decurge pentru consumatori in conditiile unei piete in care cererea > oferta. Tot mai sper ca va lamuri aici acest mic amanunt.
    Intre timp nici unul din sefii de la ANRE sau din guvernul actual nu apar in spatiul public, s-au ascuns in gauri de sarpe.
    Nu traiesc de ani buni in Romania, citesc insa zilnic presa romaneasca am o antena satelit pentru TVRi si vin insa cel putin o data pe an si credeam ca stiu ce se intampla in tara, dar anul acesta am stat ceva mai mult si ma ingrozeste cata disociere exista intre cei care guverneaza tara si cei de la firul ierbii.
    O agentie platita regeste pune pe internet niste pagini eclectice si se asteapata ca baba Catrina sa-si arate virtutile in IT si sa faca un nou contract, chipurile mai avantajos, cu niste smecheri din Bucuresti sau Bors. Iar niste lobby-isti aplauda asta.

  9. Aceasta „liberalizare” dovedeste inca o data ca regimul capitalist nu este potrivit pentru Romania si afecteaza siguranta nationala si bunastarea majoritatii cetatenilor. Statul roman, care a creat unitatile de productie si distribuire a energiei electrice trebuie sa reintre in posesia acestora.

  10. Dupa parerea mea, singurele domnenii unde liberalizarea nu poate da rezultate sunt:
    a) scolile primare (este imposibil de comparat o scoala cu alta si invatamantul primar nu poate fi diversificat. „Alternativele” pot functiona , dar ele nu sunt parte a concurentei
    b) Drumurile/soselele (este imposibil de legat venitul potential de investitie; in plus, multe drumuri au strict scop social)
    c) O parte din utilitatile (apa, canalizare si electricitate). Colectarea deseurilor poate fi concesionata si serviciul liberalizat, pentru se poate compara serviciul unei companii cu serviciul alteia, iar trecerea de la o companie la alta se poate face in cunostinta de cauza de catre oricine,

    ===
    Acum, daca tot exista obligaztivitatea (UE) liberalizarii, pregatire acesteia trebuia inceputa la modul practic in urma cu cel putin un an, astfel:
    1) stabilita o oferta standard, cu explicatii pe inteles la fiecare item de oferta
    2) stabilit un help-center (telefon neaparat + email) pentru cei care doresc sfaturi
    3) derulata o campanie de disuctii intense cu micii furnizori
    4) stabilita o linie de finantare distincta pentru sprijinirea clientilor din mediul rural, in special a celor din zone izolate – pot fi folosite fonduri europene pentru asta sau chiar fonduri de la buget (era necesar sa fie incluse inca din 2020, dar se putea aplea la fondul de urgenta sau suplimenta la rectificare).

    Si mai sunt si altele, dar nu vreau sa ocup prea mult spatiu pe aici. Important era ca liberalizarea sa fie pregatita practic, nu de forma.

    In loc de asa ceva, ANRE, platita cu bani grei, arunca pe web-site (foarte tarziu) o lista din care nu se intelege nimic.

    Si in loc ca intreaga conducere a ANRE sa fie demisa si facuta o plangere penala pentru subminarea economiei nationale (de obicei sunt retinut la apelul la justitie, dar in acest caz sunt indicii), ANRE isi vede de cafelute si salarii.

    Pai de ce a fost inlaturat Dragnea?!

    • Conducerea ANRE nu poate fi demisa usor, a fost un compromis in care in la varf sunt trei politruci, fosti deputati, unul de la PSD, unul de la UDMR si unul de la PNL. Toti la fel de profesionisti.
      Singurii care ar avea interes pentru o schimbare sunt cei din USR.

      • Eu le-as fi facut plangere penala si i-as fi demis pur si simplu pentru inactivitate.

        Dar pana acolo, unde sunt luarile de pozitie ale partidelor politice fata de aceasta situatie absolut de neacceptat?

        Ori sunt parte la spaga, ori ii doare drept undeva de tot in afara de propriile buzunare.

        Ei, si dupa o astfel de inactiune la alegeri si se vor plange ca vin putini cetateni la vot. Pai, de ce ar veni?! E ca in bancul acela celebru cu babuta care iese din cabina de vot si il intreaba pe presedintele sectiei de votare daca … se scrie cu liniuta sau fara.

        In plus imi este din ce in ce mai clar ca intre PSD, PNL si USR nu exista nicio deosebire.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analista de politici publice în energie la Expert Forum și este Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro