vineri, martie 29, 2024

Se adâncesc dezechilibrele economice ale programului de guvernare

Raportul de țară publicat recent de Comisia Europeană confirmă îngrijorările în legătură cu evoluțiile economiei României din ultimii ani. De altfel, au fost semnalate, în repetate rânduri, o serie de riscuri și vulnerabilități ale politicilor economice actuale. Din păcate pentru viitorul României, actualul program de guvernare este pe contrasensul evoluțiilor economice regionale și internaționale. Politicile prociclice experimentate în mod populist, în ultimii ani, încep să scoată la suprafață dezechilibre tot mai adânci, care afectează stabilitatea și sustenabilitatea economică a României.

În absența reformelor structurale, creșterile de salarii și pensii s-au dus, previzibil, în inflație și importuri. Astfel, scăderea puterii de cumpărare a banilor a afectat tocmai persoanele și sectoarele ale căror venituri au crescut mai puțin. Iar aceste evoluții mai degrabă subminează decât  să consolideze coeziunea socială.

România este singura țară din regiune care, în ultimii doi ani, acumulează deficite comerciale. Celelalte țări evoluează pe excedente comerciale, ceea ce indică faptul că, pentru România, este insuficientă valorificarea și consolidarea competitivității exporturilor.

Creșterea puternică a importurilor de bunuri de consum a culminat, în 2018, cu acumularea unui deficit comercial de peste 15 miliarde euro, nivel record pentru România. De exemplu, în trimestrul 4 din 2018, deficitul comercial a fost cu 1 miliard de euro peste cel al perioadei aferente din 2017. Cu alte cuvinte, așa cum s-a mai spus, politica economică axată pe stimularea consumului – care și-a găsit debușeul în importuri – a creat locuri de muncă, afaceri și venituri în străinătate, multe dintre acestea în economiile partenere din regiune.

În schimb, au fost neglijate complet politicile axate pe latura ofertei, care puteau susține mai degrabă exporturile, mediul de afaceri și investițiile. În absența unor preocupări reale pentru sectorul productiv autohton, vedem în prezent că economia noastră încetinește.

În ciuda unei ușoare creșteri a investițiilor străine directe în 2018, acoperirea deficitului de cont curent în ISD a devenit puternic negativă, la doar 50%. Această dinamică se găsește, în prezent, la extrema opusă a situației contului curent din anii 2013-2016.

Este evident faptul că politicile puternic prociclice din anii 2017 și 2018 au adâncit deficitele de cont curent, care au surclasat cu mult nivelul investițiilor străine directe.

În ceea ce privește gradul de acoperire al importurilor din exporturi, acesta se găsește, în continuare, pe un trend descendent, în condițiile în care creșterea exporturilor este inferioară ritmului importurilor.

Scăderea continuă a gradului de acoperire al importurilor din exporturi generează presiuni tot mai mari asupra deprecierii monedei naționale, evoluție care a culminat cu niveluri record ale cursului valutar în ultima perioadă, inclusiv pe fondul incertitudinii crescute ca urmare a adoptării intempestive și nefundamentate a OUG 114.

Este evident faptul că, date fiind și măsurile hazardate ale OUG 114, care au erodat puternic încrederea în economie, tocmai calitatea deciziei de politică economică este responsabilă pentru dezechilibrele economice cu care România se confruntă în prezent.

Articol aparut pe blogul autorului

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. Intr-adevar, catastrofa mai mare pentru mersul inainte al Romaniei decit maririle exorbitante de pensii nici ca se putea.
    Si-apoi, cind guvernul Boc, pentru a redresa bugetul in criza, a micsorat tremporar salariile bugetarilor, a fost un adevarat uragan,
    Acum, ca mafiotii de la guvernare maresc salariile (daaa, si pensiile, numai ca de la 1 ianuarie 1918 pensiile nu au maI fost indexate cu procentul prevazut de Lege – nu se observa de specialisti), acum, zic, iarasi nu e bine.
    Parca nu salariile si pensiile trebuie aduse in discutie cind e vorba de mersul impleticit al guvernarii.

  2. 1.Fara indoiala ca analiza este corecta si nu solicita corecturi.Lipsesc insa solutiile corective, analiza fiind condusa asupra modelului bugetar de ,,crestere a salariilor si drepturilor sociale”, cu critica politicilor prociclice , iar nu pe o viziune pro-activa de dezvoltare industriala a tarii.
    2.Restructurarea ca notiune mereu uzitata a devenuit o mantra economica, la care inca nu s-a formulat contionutul si nici actiunile economice concrete ce trebuie intreprinse, pentru ca ,,restructurarea economica” sa devina fapt guvernamental…
    3.In lipsa unui ,,proiect de tara care sa conduca la reindustrializare si crestere economica sanatoasa, era firesc ca de un deceniu deficitele financiare sa explodeze – presedentia avind datoria de a-l realiza – cita vreme stinga politica are doar proiecte ,,ECONOMICE de crestere a salariilor si drepturilor sociale”.Pina la urma stinga politica isi face mereu treaba ei ,,sociala” , insa dreapta politica NU isi face datoria economica de 30 de ani!
    Numai cu constatari – fara solutii, ne apropiem incetul cu incetul de Grecia – ca stare economica si financiara nationala!
    prof. Caliman I. Eugen, consultant independent – dezvoltare industriala.

    • Restructurarea industriei nu mai este posibilă din câteva cauze absolut obiective.
      1. În momentul optim restructurării – 1990 – politicienii încă nu erau ex-comuniști și au făcut o economie de piață și capitalistă așa cum au învățat la Moskova – proprietatea privată este moft!
      2. În consecință, chiar și întreprinderile cu șanse de a se dezvolta au fost vândute la fiare vechi.
      3. Ce a luat locul vechilor întreprinderi comuniste? O economie compusă din multinaționale, tipi cu conexiuni politice și întreprinzători capabili să reziste într-o economie hibridă(nici socialistă, nici capitalistă) haotică și condusă de niște politruci imprevizibili.
      4. Trecerea la Societatea Post-Industrială reprezintă o tranziție care nu încape în câmpul de vedere extrem de îngust al politrucilor bugetofagi și inepți( vezi teoriile care stau în spatele deciziilor aberante tip OUG 114).
      5. Nu se întrevede nici o schimbare drastică în plan politic; chiar dacă ar surveni o astfel de schimbare, tipii de la conducere vor fi sabotați de nivelele administrative inferioare (vezi ce s-a întâmplat când a venit CDR la conducere, ori scurta perioadă de timp a PDL).
      Lipsa de viziune și specialiști face din restructurarea economiei românești o sarcină nu sisifică, ci de-a dreptul imposibilă.

      • Fara bani nimic nu functioneaza, bani insemnand credite date de banci, pozitia guvernerlor socialiste de dupa 89 fiind aproape intotdeauna potrivnica astestora , masurile politice indreptate catre ele spargandu-se axact in capul celor care le-au initiat.
        Orice discutie este inutila inaintea rezolvarii creditarii industriei romanesti, a politicii fiscale si a legislatiei economice. Daca acest cadru nu este cat de cat oportun mai putem discuta inca 100 de ani de acum inainte fara se se intample lucruri majore in Romania.

        • Primul lucru este liberalizarea pietei si promovarea concurentei. Ne-am obisnuit atat de tare cu absenta pietei si a concurentei ca nici nu mai vedem ca devin aproape inexistente.

          Liberalizarea si concurenta se pot face doar prin reforma statului – din socialist in liberal.

          Nu din socialist in fascist!

          ///

          Statul liberal nu poate sa industrializeze, sa creasca salarii, sa stimuleze creditarea etc. Si nici nu are de ce sa o faca, pentru ca industrializarea , salarile, creditarea etc. sunt efectele pietei , ale concurentei si ale initativei private. Nicidecum cauze sau declansatori ale acestora.

          Este absurd sa crezi ca din birourile catorva oameni, oricat de grozavi ar fie ei, se poate dirija o piata cu miliarde de interconexiuni. Este omeneste imposibil si cel mai probabil am distruge piata incercand sa o dirijam.

          Este ceea ce se tot intampla din 1989 incoace. Suntem atat de ingroziti de efectele neplacute ale pietei si concurentei ca ne straduim cu toate fortele sa blocam piata si concurenta cat putem.

          In loc sa ne intrebam unde am blocat piata si concurenta si sa inlaturam acel blocaj, not tot adaugam blocaje, sperand ca se va rezolva asa. De fapt, facem din ce in ce mai rau.

          Si fiind din ce in ce mai rau, ne inchipuim eronat ca e din cauza pietei si adaugam noi blocaje de „corectare”. Si tot asa, pe un drum care duce doar la socialism si comunism.

          Tot ce depaseste concurenta intre covrigariile din colt ni se pare „neoliberalism” sau „fundamentalism de piata” :-)). Aceasta atitudine de respingere a capitalismului apare inclusiv la persoane educate, pe calea limbajului dublu: in teorie fumegam capitalism dar in practica suntem de-a dreptul neomarxisti („una vorbim si alta fumam!” – vorba lui Arghezi).

          ///

          Intrebarea necesara construirii capitalismului nu este „Ce sa facem?” ci „Ce sa incetam in a mai face?”

  3. Si ce daca se adancesc aceste dezechilibre ? n-au decat s-o faca. Ele sunt provocate de actuala guvernare si nu nunmai. Electoratul si-a exprimat prin vot in ultimii 30 optiunile, in mare parte aceste optiuni fiind in favoarea PSD-lui. Acum dupa ce caruta s-a inglodit incep lamentarile. La urma urmei cei care au ales n-au decat sa.si asume votul si optiunea politica. Ca n-a fost corecta ??!! Sa-mi fie cu iertare, avertismente au fost destule insa nebagate in seama, din contra au fost luate in deradere a propaganda socialista extrem de vocala in presa romaneasca. Romania are nevoie de ” cura greceasca” sa simta fiecare pe piela sa „binefacerile” acestor guverne socialiste votate ani in siri fara nici un efeort intelectual. S-a votat dupa cum a dictat „primarul”, baronii si primarii care conduc judetele fiind cele mai importante persoane in masinaria PSD-ista.
    Solutii ar fi destule, ele insa sunt blocate de electorat care doreste un stat asistential de la maternitate pana la morga, acum il au asa cum e, mai aproape de morga decat de o renastere adevarata.

  4. Care program de guvernare?!

    O lista de masuri disparate, al caror singur obiectiv este eliminarea pietei.

    ///

    M-ai omorat cu „coeziunea sociala” ! Am sentimentul bizar ca sunt nevoit sa aleg intre un glont in cap (PSD) si ardere pe rug la foc scazut (opozitia).

    Piata e vai mama ei, stransa de gat din toate partile, piata muncii numai piata nu mai e, concurenta e poate doar intre covrigarii, politica e toata de stanga – si pe toata lumea o gadila grija de „Coeziunea sociala”!

    Cifre peste cifre peste cifre. Ce importanta mai au cand antreprenoriatul romanesc dispare in neantul unui „programe de sprjinire a start-upurilor” unde se finanteaza numai chestii care suna bine, dar sunt total nevandbile?

    Ce importanta mai au tot felul de calcule cand capitalul romanesc e la pamant, cand nici martisoare nu mai poti sa vinzi din cauza bazaconiilor legisltative?!

    Oamenii cu spirit de initativa au plecat cei mai multi din tara si continua sa plece, fie pentru ei, fie pentru copiii lor. De ce? In niciun caz pentru ca sunt cifre rele! Din simplul motiv ca pana si un operator de autocompactor (gunoier, eh) stie ca nu mai are sanse in ROmania.

    Asta e dezastrul real: parerea cvasigenerala ca nu mai sunt sanse in ROmania. Sau, pentru unii, ca trebuie sa ramana in ROmania, din patriotism, desi stiu bine ca viata lor va fi foarte grea.

    PRabusirea are loc intr-un an, dar revenirea poate dura zece sau doua zeci. Chile a fost o exceptie si pentru redresarea in 2 ani a renuntat la democratie, Este insa un caz singular.

    • Apreciez foarte mult analiza autorului.

      Nu as vrea sa se intelega altceva.

      Subliniez doar ca astfel de analize (foarte simple si clare) se cer totusi „traduse” intr-un limbaj politic bine structurat, pe liant ideologic.

    • Nu pot să mă bucur de jaful pe care guvernarea cleptocratică îl face din averea publică, adică din puținul meu și al copiilor mei.

      Dar, că veni vorba, primul criteriu de performanță impus de FMI este legat de veniturile bugetare. Abia apoi eficientizarea cheltuielilor. Or, asta înseamnă mai întâi TVA pe la vreo 25%, zic eu…și ulterior creșterea ratei de colectare. Pentru că împrumuturile devin din ce în ce mai scumpe (vezi avertismentul S&P’s), iar lichidarea rezervei internaționale este complicată din punct de vedere logistic (nu că ar exista vreo reținere în privința acestei inepții din partea d-lui Șerban Nicolae).

      Este astfel evidentă o contradicție între eforturile actualilor guvernanți de a se menține la putere (altfel riscând peripluri peste mări, sau vacanțe în locuri răcoroase) și necesitatea obiectivă a adoptării unor măsuri profund antipopulare ( de tipul „Guvern Boc”).

      După cum corect descrie autorul măsurile economice Vâlcov-Gigălău, acestea sunt de tipul „lovește și fugi”, sau „Guvern Tăriceanu2”. Iar menținerea la guvernare a iluștrilor reprezentanți ai coaliției PSD-ALDE-UDMR este posibilă doar în condițiile „erdoganizării” României, cu preluarea politică a controlului asupra Băncii Centrale, a Justiției șamd. și instaurarea unui regim autoritar.

      • TVA mare e un magnet pentru exporturile falsificate (de cereale, de exemplu, cum a fost un exemplu in urma cu vreo 10 ani poate – mii si mii de tone de cereale exportate si reimportate, toate astea fara ca ele sa isi paraseasca silozul). Totul a fost o frauda de TVA (statul _plateste_ producatorului TVA pentru valoarea/marfa produsa in tara si exportata)

  5. Cred ca nu trebuie sa vorbim nici de socialism. Economia romaneasca nu e una socialista, e una etatista, unde resursele se aloca dupa vointa unora, fara legatura cu piata – adica fara legatura cu nevoile – dar rasplata, profitul, e acaparat nu de intreaga societate, printr-un mecanism legiferat, ci de niste potentati. Bineinteles, confiscarea profitului nu e simpla atunci cand el e facut in niste societati multinationale, cu forta in a-si apara drepturile. Cum restul economiei e extrem de slaba sau e pur si simplu in proprietatea „puterii” politice, nu mai exista decat sansa de a ataca multinationalele. Nu le va fi usor – dragi tovarasi, nu ne-a fost usor – pentru ca de regula astia stiu sa se apere si au si banii si experienta de partea lor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cosmin Marinescu
Cosmin Marinescu
Este profesor universitar în cadrul Departamentului de Economie și Politici Economice, cadru didactic din 1998 și doctor în Economie (2003). Este consilier prezidențial, din 22 decembrie 2014. A efectuat diverse stagii de documentare și cercetare științifică: Centre d'Economie de la Sorbonne (iunie 2012), ESCP Europe Business School (iunie 2010), Middlesex University și London School of Economics (aprilie 2008), Institut d’Administration des Entreprises, Lille (iunie 2002), Maison des Sciences Economiques (octombrie 2001). A pus bazele, în calitate de președinte fondator, ale Centrului pentru Economie și Libertate – ECOL, o inițiativă educațională și de cercetare care promovează cunoașterea principiilor pieței libere și ale societății democratice. A publicat mai multe cărți, în calitate de coordonator, autor și coautor, dintre care: Educația: perspectivă economică (2001), Liberalizarea schimburilor economice externe (2003), Instituții și prosperitate. De la etică la eficiență (2004), Economia de piață (2007), Libertate economică și proprietate (2011), Costurile de tranzacție și performanța economică (2013), fiind premiat de Asociația Facultăților de Economie din România (2008). A coordonat volumul Capitalismul. Logica libertății (Humanitas, 2013), apreciat de prestigioși economiști din mediul academic internațional.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro