joi, martie 28, 2024

Sex in licee

In liceele din Romania invata, aproximativ, 500.000  de eleve. Sunt  multe situatiile in care eleve devin gravide, unele si nasc, sunt simultan eleve si mamici!  Fenomenul este vechi, chiar anterior anului 1990. Totusi, raportat la cele 500.000,  procentul celor care se abat de la „norme”  este infim. Sa pastram proportiile, totusi.

Lumea s-a schimbat. Tv-urile si internetul, dar si publicatiile tabloide, sunt pline de femei goale, de descrieri fara perdea ale aventurilor galante in care sunt prinse „modelele” zilei: fotbalisti, cantareti, manechine, artisti, dive de televiziune. Oana, Pepe, Jojo, Syda, Bote, Rita, Romanita si nu stiu cate altele au devenit sex-simboluri, la care se uita cu gura cascata mii de fete si baieti, dorindu-si, cu ardoare, statutul, banii, publicitatea de care bucura. Acestia sunt idolii zilelor noastre. Alaturi de manelisti. Din pacate. Intr-o lume in care zagazurile au fost rupte definitiv, se pare.

Sexul a fost si el demitizat.  Au fost rupte si puntile sanatoase si trainice care legau sexul de dragoste si familie. Sexul si jogging-ul sunt acum pe acelasi plan. Cu avantaje pentru sex, ca nu trebuie sa te echipezi special si sa pleci din casa. Astfel incat varsta la care tinerii isi incep viata sexuala coboara vertiginos.

O fi bine, o fi rau?

Pana la urma scoala este oglinda societatii, nu poate exista sub un clopot de cristal, izolata de lumea reala. Zi de zi, elevii si profesorii aduc in scoala apucaturile existente in lumea reala. Mai mult, scoala ar trebui sa-i inzestreze pe elevi cu acele competente necesare reusitei in lumea de azi, nu in aceea de acum 30 de ani.

Presa a explodat atunci cand a fost vorba de relatii intime profesori-eleve sau, mai rar, profesoare-elevi. Si are dreptate sa explodeze.

Grave si inacceptabile sunt relatiile sexuale intre profesori (profesoare) si eleve (elevi). Nu exista  scuza comportamentului provocator al unor eleve (elevi).

Din mai multe motive. Profesorii primesc din partea parintilor, a societatii, copii si copile, pentru a avea grija de ei, pentru a-i educa, a-i invata ce e bine si ce e rau, pentru a „repara”, contracara, eventuale carente ale educatiei primite in familie. Diferenta de varsta, cultura si educatie face din elevi, ca si din pacientii unui medic, persoane vulnerabile, care-si incredinteaza destinele pe maini, presupuse a le educa si/sau vindeca. Exista si reglementari in legislatie, dincolo de cutume, care stipuleaza precis si pentru profesori si pentru medici ca n-au voie sa profite prin  aceste ascendente, in orice fel, de vulnerabilitatile  persoanelor pe care le primesc in grija. Nu poti echivala discernamantul unor minore, eventual de 12 ani, cu acela al unor profesori, trecuti prin facultate, cunoscatori ai reglementarilor legale si sariti bine de 20 de ani.

Nici profesorii nu mai sunt ce-au fost odata. In fata agresiunii cotidiene a mediei si internetului, ar trebui sa dedice o parte din timpul petrecut in clasa pentru a le contracara, pentru a explica elevilor diferenta dintre aparente, gloria de-o clipa, bazata pe nimic si valorile perene ale umanitatii. Sa le explice, mai ales elevelor, de ce nu e bine sa-si bata joc de propriile trupuri.  Multi profesori ignora educatia pentru viata si necesitatea de a fi un model pentru elevi. Se multumesc sa-si predea materia, din care adeseori nu se intelege mare lucru, isi iau salariile si pleaca acasa sa-si creasca propriile odrasle sau sa mai castige bani. Si asta pentru ca scoala a juns locul in care nimeni nu da socoteala de nimic, iar salariile se primesc in functie de grade si vechime, nu in functie de performanta si rezultatele muncii.

Ce-ar fi trebuit sa faca profesorul de la Jean Monnet?

Am organizat si condus multe excursii in cariera de profesor de liceu. Bautura era exclusa din start, cei care reuseau sa triseze cu vreo bere se alegeau cu nota scazuta la purtare. Elevii mei erau curiosi sa afle si alte lucruri, nelegate de disciplina predata de mine, fara inhibitia generata de catalog si catedra. Lucruri de viata, de familie, legate de copiii mei, cum au reusit sa-si croiasca un drum in profesie, etc. Se si jucau, mai dezinhibati decat in familie si in scoala. Ne jucam, de fapt, impreuna, inclusiv cu bulgari de zapada. Dar ii supravegheam in permanenta. Nu m-au jignit sau agresat vreodata. Respectul se castiga, nu se impune. Oricum, profesorul sau profesorii  impun nota comportamentului in astfel de excursii. Au multiple arme pentru a se face ascultati. Daca elevii stiu ca dupa abaterile mai grave urmeaza sanctiuni, de la chemarea parintilor la scoala pana la exmatriculare, nu si-ar permite excese de comportament.  Asta am invatat intr-o cariera de profesor. Daca nu, cum se comporta profesorul asa sunt si elevii.

Ideal ar fi ca la intrarea in sistemele educationale  sa existe filtre multiple, pentru a opri pe cei nechemati intr-o cariera asa  pretentioasa si plina de inefabil. Pentru ca lucrezi cu suflete si inteligente inca neformate. Cu fiinte fara aparare. Recentele prevederi ale Legii Educatiei pun la intrarea in sistem obligatia parcurgerii unui master educational si a unui an de proba, sub supravegherea unui mentor cu multa experienta si cunoastere a caracterelor. Abia dupa aceea urmeaza examenul de definitivat, cel care permite intrarea in sistem.  Acest mentor ar trebui sa aiba taria sa spuna „nu”, celor pe care nu-i considera inzestrati cu maturitate comportamentala, dragoste si pasiune pentru meseria de dascal.

Iar justitia  sa-si faca datoria in cazul in care, totusi, lucrurile se intampla. Ca nu sunt permise relatii intime intre profesori si elevi, cu atat mai mult minori, e o chestie de bun simt. Cu atat mai mult cand sunt interzise prin lege.

Sanctionarea lor aspra, inclusiv cu inchisoarea, este o posibila garantie ca pe viitor sa nu se mai intample. In recentele cazuri justitia a luat decizii corecte, pentru care merita felicitata.

Distribuie acest articol

31 COMENTARII

  1. As mai aduaga implicarea parintilor in educatia acestor fete. Toti ar trebui sa avem sapte ani de acasa, dar fetele cred ca ar trebui sa aiba mai multi, pentru ca in jurul lor vor ajunge tot felul de indivizi care vor incerca sa le foloseasca ca pe niste jucarii, sa le minta, sa se bazeze pe naivitatea lor iar daca ele nu stiu sa-si dea seama care sunt acestia, cum sa se apere pot sa ajunga chiar victime ale unor retele de sclavie sexuala cum din pacate se intampla asa de des.

    Parintii ar trebui sa le ofere modele care au reusit in viata invatand, muncind cinstit, aducand ceva de valoare in societate, nu intretinand placeri carnale pentru ca in momentul in care incep sa faca compromisuri, o iau pe un drum in care isi compromit propria viata si fericire. Nu am vazut fete fericite, printre cele care stau cu diversi indivizi pentru bani. Am vazut insa fete fericite printre cele care s-au realizat in viata prin munca lor si relatiile personale au fost bazate pe iubire si valori comune.

    Un articol bun! Felicitari ca ati renuntat la articolele politice care din lasau de dorit.

  2. Foarte dragut si adevarat articolul Dv. Dar nu cred ca in licee e marea problema. Acela a fost un caz izolat si de la un liceu de oameni bogati din capitala. Nu ati auzit de aventurile profesorilor universitari de la facultatea de matematica si informatica din Timisoara. Profesorul de la analiza Megan nu lasa sa treaca nici o fata draguta daca nu se culca cu el. La fel si colegul lui tot de la analiza , Preda. Colege de ale mele erau disperate. Megan face sex cu ele chiar la el in birou, cu usa incuiata. Apoi la examen le da numai 9 si 10. Eu am parasit facultatea in anul II, ca nu mai suportam porcaria. De batranii aia libidinosi ar trebui sa va ocupati.

  3. Sesizez aici o posibila problema de interpretare. Mai exact ceva omisiuni in numele unei teorii considerate deja acceptata si confruntate cu realitatea si normalitatea.Eu nu m-as grabi sa condamn pe nimeni dar nici nu vreau ca rolul profesorului sa fie demolat in acest fel. Tipul ala este tanar si cu siguranta habar n-are ce inseamna sa fii profesor. Cumva e rodul aceleiasi educatii pe care el o da altora mai mici decat el si pe care a primit-o la randul lui nu cu mult timp in urma. Cred ca la baza, problema este reformarea invatamantului si readucerea rolului de profesor acolo unde ii este locul. Usor de zis! Poate ca e greu sa faci totul, dar se poate incepe cu modul de examinare al potentialilor profesori din unitatile de invatamant. Uneori examenul nu numai cerne graul dar formeaza indirect si sensuri normale. Daca totusi suntem atat de jos incat nu mai avem suficienti candidati potriviti, n-ar strica sa avem si oameni care n-au neaaparat facultate, dar sunt mult mai potriviti in invatamant decat multi dintre cei care au. Nu tin partea nimanui, e doar o incercare de gandire ceva mai flexibila decat cea oficiala de acum. La noi regulile sunt deseori in dauna conceptului pe care-l sprijina in mod declarat.

  4. S-au cam denaturat valorile morale pe la noi si televiziunea iti ofera „role models” ciudati. Mare parte din ce vezi pe la noi pe la televizor…in alta parte vezi pe Playboy TV sau Hustler TV. Nu pot intelege sub nici o forma cum niste persoane semianalfabete si la limita bunului simt au ajuns vedete de televiziune.
    Sex in licee exista peste tot in lume. Diferenta e ca in unele parti ale lumii elevii sunt cat de cat responsabili, is educati si informati pe masura si ce e mai important….prin scoli, universitati, gasesti prezervative gratuite. Barurile au de obicei prin washroom-uri, tonomate cu prezervative.

  5. ,,Ideal ar fi ca la intrarea in sistemele educationale sa existe filtre multiple, pentru a opri pe cei nechemati intr-o cariera asa pretentioasa si plina de inefabil. Pentru ca lucrezi cu suflete si inteligente inca neformate. Cu fiinte fara aparare”
    Perfect, domnule Vlaston ! De o viata sustin aceste principii, dar ce folos ,daca nu sunt auzite de cei care trebuie sa le auda ? Ma bucur sa vad ca mai gandeste cineva ca mine si acel ,,cineva” este si o persoana pe care o respect foarte mult !

    • Multumesc. Dar trebuie sa existe o masa critica, care gandeste ca noi. Directori, inspectori, profesori. De exemplu, toti cei care au contribuit la numirea in invatamant a profesorului de la Monnet, trebuiau zburati si ei din invatamant. Ca n-au cascat ochii. Si directorul, ca n-a stiut sa-si apere ograda. Altfel, degeaba tot scandalul.

  6. toate ca toate, dar scaderea notei la purtare pentru o bere intr-o excursie mi se pare abuziv. Eu n-as fi mers cu dumneavoastra in nicio excursie in conditiile acestea convins fiind ca as fi avut totusi de castigat de pe urma unor posibile conversatii/experiente.

    Oare aceasta intransigenta merita pierderea/indepartarea unor copii de liceu?

      • dle.profesor are dreptate supastaru: in ziua de astazi niciun elev n-ar merge cu dumneavoastra in excursie ! pai cum,nici o bere,cat de mica ? batai cu bulgari si jocuri de societate ?
        mai bine cu profu de sport : ii voie bere,ii voie tutun,ii voie sa tragi pe nas ! de ce n-ar fii voie si sex ?
        si daca bem si fumam impreuna de ce sa nu facem si sex tot impreuna ?
        cam asta-i problema !
        am citit un comentariu scris de la liceul in cauza ca „excursiile” is modul de a scapa de acasa exact pentru orgiile care se intamplau acolo !
        ghinionul lor e ca acuma s-a aflat !

  7. Ce este cu adevarat si mai oribil, este faptul ca creste intr-un ritm naucitor, homosexualitatea intre copii de varste din ce in ce mai mici. Ce este de facut ?

  8. E greu domnule profesor tot ce sugerati dumneavoastra. Si nu e vorba doar atat. Problema din punctul meu de vedere este tot sistemul. De la profesorii care incep acest rol (vezi rezultatele de la examenele de titularizare), la cei care vin sa predea (doar cei pasionati si cei care nu-si gasesc altceva de munca pt ca salariile sunt mici) – deci nu exista o adevrata competitie, la inexistenta unor reguli stricte (sau poate exista in teorie) si neaplicarea lor si asa mai departe. Cum ati zis si dumneavoastra tinerii din ziua de azi s-au schimbat mult si fata de generatia mea (am 26 de ani) au acces la tot felul de informatii dar au si acea varsta a terebilismului. Din punctul meu de vedere reguli stricte trebuie impuse si respectate pt toata lumea si exemple trebuie date… de la elevi sanctionati prin diverse metode la profesori si inspectori demisi. Iar regulile si legea sunt facute si trebuie respectate de toata lumea: pt ca daca li se da voie sa le incalce acum (sa fumeze sub 18 ani, etc.) sigur vor incalca si altele in viata si unii din ei vor ajunge la stiri pt dare de mita sau alte escrocherii. Eu ma bucur ca dumneavoastra mai aveti speranta insa eu nu mai am.

  9. Si eu am fost profesor de liceu in Romania de ani buni m-am mutat in alta tara.
    Fara indoiala ca vina apartine profesorului care chiar daca a fost asaltat de elevele in calduri trebuia sa ramana „rece” si sa le puna la respect.
    Imi aduc aminte ca si eu am fost asaltat la randul meu de eleve….chiar am enerva cand vedeam ca ele faceau ochi dulci in fata celorlalti colegi…il socoteam ca un afront care ma facea sa fiu mult mai distant si sa imi doresc sa le impun la respect. Acele eleve au facut o fixatie pentru mine…si inca acum dupa ani buni de la terminarea liceului imi scriu ca si-ar dori sa facem…sex…asa cum a fost visul lor inca din scoala…
    Am putut insa sa rezist tentatiei.

    Problema asaltului sexual al celor sa zicem cu o functie de conducere asupra angajatilor sau subalternilor este la moda in Romania. Nu se intampla numai in scoli ci la orice alta institutie de stat sau particulara. Deci fenomenul e general si tine de educatia maselor.
    In USA e ultramediatizat acest fenomen si se incearca combaterea lui pe toate caile. Desi mai exista destule incalcari ale legii dar totusi macar societatea incearca sa faca ceva. In ROmania se combat numai efectele si nu se face nimic pentru eliminarea cauzelor.

    • In sfarsit o parere realista. Bravo Marius!

      Funeriu, prin noua lege a invatamantului, a incercat sa arunce mai multa responsabilitate in curtea echipei manageriale a institutiei de invatamant.

      Pentru ca fisa postului unui manager de scoala e foarte complexa si mult diferita de ceea ce in capul unor directori actuali.

      Un manager adevarat trebuie sa PREVINA situatii de genul asta, stand de vorba cu cei implicati , incercand toate posibilitatile de a elimina astfel de comportamente. Cand s-a ajuns in fata presei sau a instantelor este deja mult prea tarziu si asta e un semn de incompetenta din partea celui care pastoreste institutia.

      Aici e nevoie de psihologie, tact, spirit de observatie etc, adica multe calitati care ar trebui puse in evidenta la numirea echipei manageriale. La noi, numirile se fac cale politica , spaga sau rubedenii. Ce rezulte vreti de la un asa manager?

      Stau toti cu capul sub nisip, ca strutii, asteptand sa vina ziua de salar. Nu se poate asa! Cum e posibil ca nimeni din conducerea liceului sa nu stie ca profesorul de sport e un gigolo si e necopt la minte? Cum e posibil sa nu se stie ca respectiva eleva are tendinte nimfomane si sa nu se ia nicio masura, ba mai mult ii mai trimitem si in excursie! Tusea si junghiul. Pai daca pui un snitel la indemana unui catel, poti sa il pedepsesti ca l-a mancat?
      Si iertare sa-mi fie, dar profesorul respectiv nu are mai multa minte decat un catel si nici eleva mai multa decat o ciosvarta de carne.

      Sistemul trebuie reformat si mai ales trebuie schimbata mentalitatea celor care sunt implicati in el.

    • In SUA e ultramediatizat….. So what?

      Vezi Bill Clinton care facea sex pe unde apuca in Casa Alba cu gagica aia. Isi insela nevasta fara jena.

      Si ce a patit? Nimic. E bine mersi.

      SUA nu as da-o ca exemplu in nimic. De acolo ne vine mult rau, inclusiv asasinii economici, gen FMI, Bechtel etc. Vezi ce fac si au facut in America de Sud.

      Campania de care vorbiti e o mare ipocrizie ca multe alte lucruri din SUA. Ca si reforma in domeniul sanitar sau educatie, no child left behind.

      E adevarat ca la noi raul se face brutal si neobrazarea e mare, incepand cu modul in care se etaleaza madam Udrea si sfarsind cu necajitul de profesor de la Monnet.

      Dar apropo de asta, de ce nu studiati fenome similare de la ASE Bucuresti, una din institutiile mele „preferate”, pe care o stiu bine, alaturi de UVT, Timisoara. Sau de profesorul ala batran de la UBB Cluj pe care l-au pus pe YouTube asta vara, cand se dezbraca gata sa dea atac la o studenta. Nu am mai auzit de el, ce a patit?

      Cu Megan si Balint de la UVT confirm si eu ce zicea fata de mai sus. De aia nu scapa nimic daca e dragut si are picioare frumoase. Te apuca furia cand vedeai nota de 9 la teoria masurii data la catastrofe, dar cui sa te plangi, ca toti sunt asa.

  10. Statul si-a asumat rolul de a face educatie in scoli si universitati. Astfel, in legi, programe si regulamente sunt inserate principii si reguli foarte bune, multe dintre ele preluate din etica crestina. Dar statul nu mai poate asigura indeplinirea acelor legi. S-a ajuns la o criza de motivatie a cetatenilor statului. Regimul comunist asigura motivatia cetatenilor sai prin bratele inarmate de urmarire si represiune. Statul laic, democratic, nu mai poate folosi acele mijloace. Cum se poate iesi din acest cerc vicios? Solutii exista. Scolile private si cele confesionale stau mult mai bine decat cele de stat la capitolul disciplina. Daca, potrivit economistilor, statul este cel mai prost manager, atunci de ce ar fi bun la managementul din educatie? Un prim pas bun s-a facut prin introducerea principiului finantarii elevului, principiu mult hulit de toti cei care nu vor sa recunoasca tragedia din invatamant. Mai sunt multi pasi de facut, dar viteza de conceptie este foarte mica, iar despre cea de executie, sa nu mai discutam.

  11. explicatia este ca BIOLOGIA isi spune cuvantul. Ea nu tine cont de legile date de oameni. La 14 ani organismul feminin este invadat de hormoni si nu tine cont de nimic.

  12. Aveti dreptate in tot ce spuneti,dle Vlaston,se vede experienta si notorietatea dv.As accentua insa culpa parintilor,pe care,personal,o consider substantiala.E inadmisibil sa nu fii atemt la manifestarile si tendintele propriului copil,sa nu il observi indeaproape,de la vestimentatie,pana la anturaje.Ma intreb cum poate gandi o mama ce-si lasa fiica sa plece la scoala imbracata pe jumatate.Nu sunt de moda veche,n-am prejudecati,dar exista o masura in toate,macar masura bunului simt.Cat despre profesori…majoritatea lor sunt de apreciat,iar daca exista si uscaturi,e pentru ca inca se mai intra in sistem cu pile si pilute.Si mai e un aspect important: elevii actuali au prea multe drepturi si prea putine obligatii.

      • Acest aspect profund nociv ,atat pt elevi cat si pt profesori si societate,se poate schimba f.usor,prin legislatie,fara a se incalca libertatile fundamentale,dar numai daca societatea civila se va trezi din mahmureala si va lua atitudine.

  13. Nu v-am mai citit de mult…si-mi pare rau.Articolul este bun si atinge mai ales vinovatia scolii.Am fost eleva si studenta pe vremea cand nu se stia de asemenea cazuri…nu ca nu ar fi existat…dar nu era sa se scrie asta in Scanteia.Acum se scrie si se vorbeste despre asta si este bine.Dar,ca sa politizezi din orice si oricum,cu o voce guturala si plina de suficienta…este scarbos si ridicol(la realitatea-nu merita sa scriu cu litera mare-o voce dadea vina pe salariile profesorilor, pe PIB si alte prostii…ca nu stiu ce are PIB-ul cu …subprefectura.Eu dau vina integral pe profesori… sau 90%.Sa va povestesc ceva;eram intr-o locatie la munte,unde erau si o grupa de elevi de liceu, insotiti de doua profesoare.Au carat impreuna navetele cu bautura la venire (votca,vin,bere si ce o mai fi fost).Au fumat impreuna…isi inprumutau tigari si brichete…au baut ,au injurat sistemul ,au facut zgomot ascultand muzica fara sa le pese de altcineva….dar mai ales s-au TUTUIT,atunci cand s-au inmultit paharele goale.Nu ne venea sa credem(basca ce am vazut si nu pot povestii)…ASA CA AM PLATIT SI AM PLECAT.

  14. Buna dimineata !

    Ceea ce consider ca ar fi necesar,este reintroducerea ,facultativa a orelor de „cunoastere anatomica„pe care le aveam in clasa a VII a si a VIII a. Aveam o diriginta profund atasata rolului de parinte. La inceputul acestor ore,demarate la dirigentie, initial,ulterior dupa ore,au avut un asemenea succes,incat,inaintand in tema, diriginta a apelat la tatal unui coleg,medic. Au urmat ,jumatai de ora separate,pe sexe.Acum,din pacate,din multe motive,nu prea am mai auzit de asemenea preocupari ale dascalilor. Poate este vorba si de vocatie. D-na Loda poate stie mai multe.Stiu ca acum este mult mai greu,fiind concurenta neloiala a internetului,care poate sa-ti dezvaluie cateodata prea multe si dure(vulgare)aspecte din categoria vietii sexuale,cu impact emotional puternic,de multe ori si pentru adulti.De ce religia sa fie obligatorie,si predarea,cu rol de cunoastere a anatomiei si pana la urma a vietii sexuale,chiar facultativa,nu? Este o alaturare nu tocmai fericita,dar trebuie sa avem discernamant,copii nostri trebuie educati si pregatiti.

  15. 1) Cred ca ar trebui introdusa la liceu disciplina
    „Educatie sexuala”, numai lectii de morala nu cred
    ca ajung.
    2) Ar trebui sa stie toata lumea ca sex cu minori
    atrage pedeapsa cu inchisoarea. Intr-o vreme era
    o reclama la Euronews cu acest continut.
    3) Profesorul de sport de la liceul Monnet a fost
    un prost. Daca chiar vroia sa faca sex cu o eleva
    atunci trebuia sa astepta ca aceasta sa implineasca
    18 ani.

  16. Ideea principala de la care pleaca acest articol este ca in licee situatia a scapat de sub control, multe eleve devin gravide fiind simlutan si eleve si mamici, ajungand sa intretina si relatii intime cu profesorii.Articolul se refera in principal la cazul de la Jean Monnet in care un profesor a fost acuzat ca a intretinut relatii sexuale cu o eleva.
    Un argument empiric in acest sens este dat de faptul ca internetul si mass media sunt in mare parte vinovate de aceasta situatie.
    Argumentul normativ consta in faptul ca elevele sunt cele care ii provoaca pe profesori, dar nici acestia nu mai sunt ceea ce au fost, multumindu-se doar cu predarea materiei si atat, chiar daca adesea nu se intelege nimic.
    Referitor la faptul ca internetul si mass media sunt in mare parte vinovate de aceasta situatie, nu sunt de acord cu acest lucru, eu as spune ca in primul rand vinovati sunt parintii pentru educatia acordata.Chiar daca traim in epoca internetului si mass-mediei acesti copii ar fi trebuit sa fie invatati sa se poarte si sa aiba o conduita morala.
    In ceea ce priveste situatiile in care profesorii sunt povocati de catre eleve, consider ca un profesor ar trebui sa fie destul de matur incat sa nu cedeze unei adolescente fara ratiune, ar trebui sa fie un model pentru elevii sai.
    Parerea mea este ca sistemul educational nu mai este ceea ce a fost, daca nu s-ar mai permite elevelor sa vina machiate strident la ore si imbracate indecent poate ca situatia s-ar schimba, ar trebui reguli mai stricte.

  17. Înțeleg din textul dumneavoastră că învinovățiți mass-media pentru exemple negative pe care le oferă tinerei generații. Vă împărtășesc această opinie, având în vedere că și eu sunt profesoară și observ zilnic în comportamentul elevilor mei cum aceste „valori” promovate la TV își pun amprenta asupra educației lor.
    Apoi susțineți că școala este oglinda societății și că părinții își lasă copii pe mână profesorilor spre a-i educa. Dar totuși pot realmente acești profesori să suplinească lipsa de educație din familie? Sunt suficiente exemplele și educația primite în școli? Poate învăța un copil ce este bine sau rău și cum trebuie să se comporte în societate, când acasă are parte de scene de violență sau alte comportamente imorale?
    Sunt de acord cu faptul că profesorul trebuie să constituie un model pentru elevii săi și poate să gasească mijloacele de a-l atrage și a-l face să înțeleagă care sunt adevăratele valori. Pe de altă parte așa cum reiese și din articolul lui Alexandru Ramadan (2012) publicat în Adevărul, pe lângă conduita profesorului și stilul acestuia de abordare a elevilor săi, mai intervine și factorul individual – elevului căruia i se adresează. Pentru ca procesul de predare – învățare să fie unul reușit este nevoie de un respect reciproc.
    Vă susțin și ideea că cei care doresc să intre în sistemul de învățământ trebuie mai exigent evaluați, mai ales la examenul psihologic, dar consider că nu doar aceasta este cauza comportamentelor imorale tot mai des în instituțiile de învățământ. Oare nu este de vină și statul care nu mai motivează în nici un fel tinerii absolvenți să intre în sistem sau să se implice mai mult? Sau cum spunea și unul dintre cititorii dvs mai sus tinerii profesori nu sunt și ei rodul unui sistem educațional defectuos?
    De asemenea înăspirea legislației pentru pedepsirea acestor fapte ar putea fi un ajutor pentru diminuarea acestui fenomen. Este bine ca un profesor să fie pedepsit pentru comportamentul său inadecvat. Dar oare elevul/a nu are nici o parte din vină? Consider că și elevii trebuie să suporte consecințele faptelor lor, mai ales în ales în cazurile în care sunt majori și poate fi vorba de un consimțământ liber exprimat în vederea întreținerii de raporturi sexuale.
    Pentru a concluziona vreau să spun că nu am încercat să iau apararea acelor profesori care s-au aflat în astfel de situații. Sunt perfect de acord cu ideea că relațiile intime dintre profesori și elevi sunt perfect imorale, dar consider că vina nu trebuie aruncată în totalitate asupra profesorului, ci trebuie să privim situația obiectiv, din afară și să analizam toate aspectele care au dus la degradarea sistemului educațional.

  18. O fi bine, o fi rău?”este întrebarea pe care cu toţii ne-o adresăm în diferite situaţii ale vieţii si de cele mai multe ori ne dorim să luăm decizia cea mai corectă, să facem ceea ce este bine.
    Această întrebare v-aţi pus-o şi d-voastră stimabile autor şi nu pot decât să fiu de acord cu ceea ce aţi scris.
    Lumea s-a schimbat, s-au schimbat principiile de viaţă, noţiunea de „educaţie” nu mai există. Trăim în secolul vitezei, în care alte lucruri au devenit primordiale, precum internetul, telefonia mobilă, tv-ul, tabloidele mondene, în care fiecare tânără visează să apară fie dezbracată, fie cu câteva noţiuni de „cultură”, referitoare la ultimele haine de firmă achiziţionate, ultimele perechi de pantofi sau vacanţele pe care le fac în anumite ţări.
    Dacă le întrebi despre capitala vreunei ţări, despre vreo personalitate sau fapt istoric nu fac altceva decât să râdă. Este trist, dar acesta este adevărul, lucrurile serioase, personalităţile istorice, marii filozofi stârnesc râsul, fapt care ascunde o lipsă de educaţie. Principiile şi valorile sunt altele, motiv pentru care, pentru mulţi tineri a te dărui persoanei pe care o iubeşti nu mai este echivalent cu formarea unei familii, dragoste, respect reciproc, este un act pe care îl poţi face oriunde şi cu oricine. Destinaţia sexualităţii este satisfacţia care pune în umbră relaţia responsabilă de iubire pentru întreaga viaţă prin căsătorie . Filmele, ziarele şi societatea ne sugerează pe multiple căi că sexul, se situează pe primul loc
    Nimeni nu se mai gândeşte la consecinţele ce pot surveni în urma unui act sexual, pe plan biologic, psihologic şi moral, precum apariţia anumitor boli, tinere care rămân însărcinate şi ulterior recurg la avorturi. Pentru aceste persoane şcoala, noţiunea de”educaţie” nu mai reprezintă nimic.
    Contest afirmaţia dl. Florian potrivit căreia responsabilitatea procesului educaţional revine statului. Consider că, fiecare individ, ca celulă a societăţii, contribuie în mod nemijlocit prin atitudinea pro activă faţă de dezvoltarea personală şi comunitate la valorificarea educaţiei, indiferent de regimul politic existent. Am fost obişnuiţi să plasăm vina într-un context exterior, minimalizând propria culpabilitate. E necesar să învăţăm să ne asumăm propriile greşeli şi să extragem un mesaj pozitiv din fiecare fapt.
    Susţin afirmaţia dl Iacob conform căreia România preia modelul SUA, problematica sexualităţii a devenit “ultramediatizată”, boala societăţilor de astăzi constă în faptul că sexul, minciuna, corupţia şi infidelitatea ating inclusiv prim-miniştrii, preşedinţii de stat, şi acestea în văzul întregii lumi.
    Mulţi nu mai dau nicio importanţă cinstei, educaţiei, sincerităţii, valoare au doar banii şi puterea.
    Mihail Sadoveanu spunea: „Adevărat că mai cinstit lucru nu este în lume şi mai scump şi mai curat decât omul procopsit la învăţătură…”, pe când Ion Creangă spunea: „Dacă toată lumea ar învăţa carte, n-ar mai avea cine să ne tragă ciubotele…”
    Cu alte cuvinte, şcoala din zilele noastre nu mai reprezintă oglinda societăţii, societatea este cea care a „distrus” valorile promovate de sistemul educaţional, societatea este cea care a expus o altă lume, o lume care a renunţat la educaţie, o lume pentru care banii au devenit cei mai importanţi. Profesorii nu mai sunt ceea ce au fost odată, valorile morale ale acestora au rămas închise într-o odaie peste care s-a pus foarte mult praf.
    Acum nu mai vorbim despre o educaţie a copiilor, despre o „şlefuire” a personalităţii lor, a principiilor şi valorilor lor, „şlefuire” ce ar trebui realizată de către educatori, învăţători şi profesori, care au un rol esenţial în formarea viitoarei identităţi de adult.
    Oare unde este modelul acela de profesor, de învăţător pe care un tânăr, o tânără ar trebui sa îl urmeze? Nici tu stimabile autor nu l-ai întâlnit, ci din contră l-ai găsit pe mult „răvnitul” profesor de la Jean Monnet. Presa a tot mediatizat cazul, s-a venit cu păreri pro şi contra, precum tentaţia, avansurile, însă, eu nu pot decât să condamn un astfel de comportament. Unde este raţiunea profesorului, a modelului pe care noi trebuie să îl urmăm şi al cărui scop este acela de a ne forma? Cu certitudine, un asemenea „model” nu are ce căuta în sistemul educaţional atâta timp cât raţiunea i-a fost distrusă de tentaţie şi atâta timp cât el nu a fost capabil de a-şi duce la bun sfârşit scopul şi a s-a lăsat atras în jocul unei adolescente.
    Oare care va fi modelul nostru în viaţă, părinţii, profesorii, tv-ul, internetul? Eu cred că noi înşine putem deveni propriul nostru model, pe care să îl urmăm. Trebuie să avem curaj să promovăm într-un mod concret în mediul cotidian principiile de viaţă şi valorile pe care părinţii şi bunicii ni le-au insuflat. Se spune că în viaţă trebuie să ai grijă ce îţi doreşti sau dacă nu, vei fi obligat sa te mulţumeşti cu ce primeşti…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro