duminică, mai 22, 2022

Şi toate astea pentru ce? Merită, măi iresponsabililor, toată tevatura asta?! Si despre Schengen

Efortul României de a adera la spaţiul Schengen, chiar dacă a fost tărăgănat, cel puţin la nivelul anului 2010, a fost consistent. Au fost cheltuiţi aproape un miliard de euro, din care cca. 600 de milioane au fost bani de la Uniunea Europeană. Iar contribuţia noastră financiară a fost şi ea considerabilă, a fost scump. Ar fi trebui să fim în Schengen începând cu luna martie 2011 dar nu am intrat pentru că am avut şi avem probleme cu justiţia şi cu statul de drept. Mai multe State Membre, în frunte cu Olanda, au vrut să se asigure că reformele din justiţie sunt ireversibile. Lucrurile avansau iar cei care aveau îndoieli, în trecerea timpului, rămâneau fără argumente.

Acum au argumente. Acapararea puterii de către USL prin mijloace din afara uzanţelor democratice şi forţând limitele constituţionale reprezintă muniţie serioasă în bătălia argumentelor pe această temă.  Munca de ani de zile a Ministerului de Interne (pe partea tehnică) şi a Ministerului de Externe (pe partea diplomatică) a fost în zadar. Mă aştept la un raport pe justiţie (în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare – MCV) extrem de dur la adresa României.

Îmi aduc aminte cum, stând mai prost decât noi în drumul spre Shengen, Bulgaria îşi utiliza canalele diplomatice la maxim pentru a-i convinge pe oficialii europeni şi români să nu se decupleze de România în cadrul acestui proces. Astăzi, din oficiu, Comisia Europeană analizează posibilitatea monitorizării separate pe justiție a României şi Bulgariei. Jalnic pentru noi.

Cu toată opoziţia României (prin Ministerul de Justiţie), MCV-ul s-a dovedit a fi un mecanism flexibil şi cu viaţă proprie. Statele Membre au simţit că cele două ţări pot crea probleme dacă nu-şi rezolvă reformele din justiţie şi l-au creionat aşa cum se vedeau lucrurile anterior anului 2007. Dar nu avut reţineri, ca prin mijloace politice (la nivelul Consiliului European), să ceară rezolvarea unor probleme apărute pe parcurs şi care nu puteau fi prevăzute în momentul aderării. Un astfel de exemplu este preluarea puterii în condiţii nedemocratice de către USL. Da, acum separarea monitorizării pe justiţie a Bulgariei de România nu este numai posibilă, dar este şi probabilă iar motivele sunt evidente.

Şi am putea spune că nu au dreptate, că procesul nu este ireversibil, astăzi când aflăm că magistraţi acoliţi negociază cu Victor Ponta preluarea conducerii celor mai apreciate instituţii în cadrul rapoartelor de ţară pe justiţie – Parchetul şi DNA-ul ? Şi chiar nu au dreptate atunci când arată că Parlamentul protejează corupţii şi le oferă drept de vot, contribuind şi ei la preluarea ilegitimă a conducerii instituţiilor primordiale ale Statului Român?

Limitaţi de propria incultură politică şi de o conştientizare superficială a contextului în care funcţionăm, liderii politici nu înţeleg că Uniunea are mecanisme punitive la adresa României depăşesc simplele proteste sau declaraţii politice. MCV-ul, Schengen-ul, sunt doar un exemplu mai vizibil, dar instrumentele pot fi multiplicate cu numărul de relații şi dosare intracomunitare în care suntem implicaţi. Iar pe temem mediu şi lung lucrurile pot deveni foarte dureroase.

Şi toate astea pentru ce? Pentru că politicieni iresponsabili nu au mai avut niţică răbdare să vina alegerile şi să-i lase pe oameni să decidă cine merită puterea şi cine să mai stea pe bară?

P.S. Îmi aduc aminte discuţiile cu prieteni care lucrează în diferite instituţii la Bruxelles în anul 2010: ei spuneau că nu e corect MCV-ul, că trebuie ridicat, că România este un membru de mâna a doua, că nu au poziţii bune în diferitele negocieri şi că li se dă permanent peste nas cu faptul că încă suntem monitorizaţi pe justiţiei. Îi înţelegeam oarecum dar nu-i puteam convinge că de acasă lucrurile se văd altfel, mult mai prost şi că avem nevoie de această monitorizare.  Toată clasa politică, de la Preşedintele Traina Băsescu şi până la Mircea Geoană, Victor Ponta, Crin Antonescu, mai toţi vroiau să scăpăm de MCV (mai puţin Monica Macovei). Îmi pare rău că am avut dreptate iar timpul ne-a convins pe cei care cred în lupta cu corupţia şi sunt pentru statul de drept că acest mecanism este o centură de siguranţă pentru folosul nostru intern, un noroc şi nu o pacoste. Deh, lucrurile se văd altfel de la faţa locului.

Distribuie acest articol

13 COMENTARII

  1. poate ca merita:
    sunt sanse ca usl sa nu castige alegerile, sau macar sa mai scada de la 70%. cum altfel ar fi putut fi opriti?
    putem banui si ce s-ar intampla daca ar avea majoritate absoluta prin alegeri parlamentare.

    • Pune mana si munceste in loc sa tipi ca nu iti trebuie Schengen! Oamenii ca mine sunt nedreptatiti de cei care ca tine1! Noua ne estede folos Schengen ce vina avem noi ca deja avem o cariera si avem abani, cand tu nu esti ins tare sa muncesti!

      • Imi plac cei ca tine, ginditori de-astia in clisee. Draga prapaditule, cred ca nu vrei sa ne comparam salariile fiindca altfel o sa mori de invidie (calitate nationala); in plus eu personal cred ca nu te impiedic cu nimic si daca intr-adevar esti competent, poti pleca si acum din tara sa muncesti.

        Cred ca iti trebuie o schimbare de mentalitate, in loc sa valorizezi munca, incearca sa valorizezi munca inteligenta.

        Ca o paranteza comentariul meu se refera la faptul ca USL-ul vine sa ameninte cu impozite mai mari, si ca din cauza prostiilor lui Ponta o sa ne trezim ca investitorii nu mai vin pe aici. Aceasta chestiune este adevaratul pericol, nu Schegen-ul prostiei tale. Evident, am resursele necesare in a ma reloca peste granita – cum am facut-o deja, de multe ori -, insa ma intreb daca cei ca tine sint in stare (fiindca sint un altruist).

        In plus, draga prapaditule, trebuie sa inveti sa vrei sa fii bogat. Un sarantoc nu este niciodata respectat.

  2. Toate astea pentru ce? Pai tocmai pentru a ne scoate din UE si NATO. De ce? Pai cred ca numai in Pravda gasim raspunsul. Parerea mea…

  3. Pentru politicianul corupt, intrebarea din titlu e retorica: sigur ca pentru el merita, fiindca destructurarea statului de drept il poate scapa de puscarie sau chiar il propulseaza social..

  4. Romania a trait pana acum sub radarul uniunii europene, care era cam ocupata cu alte probleme. Acum, ochiul lui sauron s-a cam atintit asupra tarii noastre si e normal sa fie asa. Exista si o parte buna in acest demers. Cred ca oamenii politici actuali, si cei de la putere si de la opozitie au primit un semnal de alarma pentru a se cizela si a a-si spori responsabilitatile politice in urmatorii ani. Altfel, cred ca exageram cu termeni ca „lovitura de stat”, „distrugere a institutiilor democratice”, folositi de-a valma prin media. Nu e asa, insa nici bine nu e.
    Sa speram ca dupa referendum vointa poporului suveran va fi ascultata

  5. Domnule Ciucu, dumneavoastra ii suspectati pe uslasi ca ar avea – macar tangential – contact cu interesul national; ca le-ar pasa macar cat negru sub unghie de cheltuielile si eforturile facute de predecesori. Sunt intra-adevar iresponsabili cand e vorba de interesele Romaniei, dar sunt perfect si coordonat responsabili fata de cei care-i platesc. Ma refer aici la cei care-i platesc substantial mai bine, nu la cei din banii carora traiesc in mod oficial.

    • aveti dreptate,NU II INTERESEAZA,daca le pasa macat putin se gandeau de doua ori inainte de a face ceva,dar intrebarea mea este urmatoarea:CUM DE NU VAD OAMENII?atat de putin discernamant avem,nu ne vrem binele,cat mai putem suporta,cat de batuti in cap suntem?eu una nu reusesc sa ma dumiresc nici acum dupa o luna de jaf si scuipat in ochi

  6. oare chiar;de ce s or fi grabit asha?
    cica usl nu i patriot,da pdl e?oare care e?totzi,ca e multzi
    oare pe rumin il intereseaza Schengen sau buzunarul?nici in vest,unde cu iertare,sint mai civilizatzi prima prioritate sint eu insumi.
    romanica e asha cum e,ai de sus e cei mai buni fii ai poporului.
    v ash sugera d nule autor o analiza pe cifre;cit pierde romanica prin destabilizarile politice periodice,prin neaderarea la Schengen…ca prin coruptzie,vai si amar

  7. base si ai lui au avut tot timpu` sa fim primiti in Schengen. Probabil ca nu am fost tocmai pentru ca cei ce au negociat intrarea, base&co, sunt corupti si olandezii, printre altii, s-au saturat sa tot dea banu` in vama portocalie!

    @ claudiu:nu cred ca te-a impiedicat cineva sa circuli liberi din romania oriunde in spatiul economic european…doar daca nu est urmarit de justitie sau ai interdictie de intrare in schengen, si atunci intr-adevar nu`ti este permis sa intri in alte UE…!!!!

    @ortansa: daca te`ai satura de „jaf si scuipat in ochi” dupa o luna, ce crezi ca simt 70% dintre romani care au fost umiliti in fiecare zi in ultimii 8 ani de hoarda portocalie?! daca nu banui, vei vedea in 2 saptamini!:)))

    • Infine m-ai dumirit! aflu de la tine ca Tariceanu, Vosganian, Cristian Troaca (poreclit David), Adomnitei, ” bunicutza” Campeanu erau hoarda portocalie! corect erau hoarda si chiar portocalie, caci amestecau galbenul PNL cu rosul PSD

Dă-i un răspuns lui Midalclasu' Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

conferinte Humanitas

 

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este banner-contributors-614x1024.jpg

„Despre lumea în care trăim” este o serie anuală de conferințe și dialoguri culturale şi ştiinţifice organizată la Ateneul Român de Fundaţia Humanitas Aqua Forte, în parteneriat cu Editura Humanitas și Asociația ARCCA.  La fel ca în edițiile precedente, își propune să aducă în fața publicului teme actuale, abordate de personalități publice, specialiști și cercetători recunoscuți în domeniile lor și de comunitățile științifice din care fac parte. Vezi amănunte.

 

Carte recomandată

Anexarea, în 1812, a Moldovei cuprinse între Prut și Nistru a fost, argumentează cunoscutul istoric Armand Goșu, specializat în spațiul ex-sovietic, mai curând rezultatul contextului internațional decât al negocierilor dintre delegațiile otomană și rusă la conferințele de pace de la Giurgiu și de la București. Sprijinindu-și concluziile pe documente inedite, cele mai importante dintre acestea provenind din arhivele rusești, autorul ne dezvăluie culisele diplomatice ale unor evenimente cu consecințe majore din istoria diplomației europene, de la formarea celei de-a treia coaliții antinapoleoniene și negocierea alianței ruso-otomane din 1805 până la pacea de la București, cu anexarea Basarabiei și invazia lui Napoleon în Rusia. Agenți secreți francezi călătorind de la Paris la Stambul, Damasc și Teheran; ofițeri ruși purtând mesaje confidențiale la Londra sau la Înalta Poartă; dregători otomani corupți deveniți agenți de influență ai unor puteri străine; familiile fanariote aflate în competiție spre a intra în grațiile Rusiei și a ocupa tronurile de la București și Iași – o relatare captivantă despre vremurile agitate de la începutul secolului al XIX-lea, ce au modelat traiectoria unor state pentru totdeauna și au schimbat configurația frontierelor europene. Vezi pret

 

 

 

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro