vineri, decembrie 3, 2021

Simpli spectatori

Încă o dată – pentru a câta oară? – în România, sforăriile, șmecheriile, jocurile politice a căror scop este să păstreze și să întărească pozițiile unor politicieni impotenți (politic, în sensul că nu au rezultate) sunt preferate soluțiilor democratice, și anume soluției alegerilor anticipate.

Doar alegerile – la termen sau anticipate – pot legitima conducerea unei țări europene moderne. Alegeri și iar alegeri. Cetățenii trebuie să fie cei care decid viitorul lor, prin alegerea unor reprezentanți numiți „politicieni”. Decizia trebuie să fie la cetățeni pentru simplul motiv că toți acești politicieni sunt „plătiți”, cu bani și „cinstiți” cu respect și felurite titluri, din munca și eforturile cetățenilor țării.

Un politician ar trebui să fie un lider în comunitatea sa, recunoscut ca fiind un om „de treabă”, „un gospodar”, un om competent adică, cu o anumită viziune a vieții comunității sale. Ales de cetățeni, acesta va prezenta ideile, proiectele comunității sale celorlalți politicieni și  va încerca să-i convingă de utilitatea și importanța acestora, sau va sprijini alte proiecte care sunt „în linie” cu cele ale comunității sale. Aceasta ar trebui să fie „munca”, „serviciul” politicianului: să facă „trafic de influență” în cadrul legal al Parlamentului, în beneficiul comunității sale.

Orice politician care nu este un lider recunoscut în comunitatea sa, este manipulabil sau chiar acționează, din primul moment, ca un „proxy”, adică un simplu reprezentant al unor interese diferite de cele ale comunității din care provine, de cele mai multe ori, ale unor interese private, a unor grupuri de interese a căror scop diferă de binele, de interesele comunității. De obicei politicienii „proxy” fac trafic de influență în afara cadrului legal al Parlamentului, pentru foloase materiale pentru el și pentru grupurile de interese pe care le reprezintă. Fiind un „proxy” nici nu se poate altfel. El e de fapt „în slujba” grupului de interese și nu „în serviciul” comunității pe care o reprezintă.

Știți oare care este numele politicianului care vă reprezintă comunitatea? Dacă nu, atunci poate știți care sunt proiectele comunității pe care acesta le promovează?

Dacă în urma unor alegeri se formează o majoritate (prin negocieri cât mai transparente) care poate desemna la rândul ei un Guvern, regula majorității trebuie respectată. În democrație, că ne place rezultatul negocierilor sau nu, trebuie respectată regula majorității. Regula majorității ar trebui să fie cât mai clară, neviciată de tot felul de algoritmi și calcule șmecherești care să avantajeze pe unii sau alții. Acest lucru micșorează încrederea cetățenilor în sistemul democratic. Lucru care convine unora.

Știți care a fost ultimul algoritm sau ultima găselniță legată de calculul majorității voturilor în circumscripții?

Criteriul competenței ar trebui respectat în stabilirea Guvernului, deoarece membrii unui Guvern trebuie să aibă în primul rând abilități dovedite de organizatori, ei fiind în primul rând executanți, implementatori ai legilor și deciziilor Parlamentului. Guvernul trebuie să fie eficace, adică trebuie să facă lucrurile să se întâmple, aliniate cu politica majorității din Parliament. Guvernul trebuie să fie și eficient, adică să obțină rezultate cu costuri cât mai mici. Un Guvern trebuie să implementeze politici nu să facă politică.

Niciun partid nu are majoritate? E o situație de criză? „Situația de criză” este, de fapt, a țării nu a politicienilor care tremură de frică că-și vor pierde privilegiile. Într-o țară democratică există o singură soluție în cazul apariției unei situații de criză: alegeri anticipate. Într-o situație de criză politică trebuie implicați în primul rând cetățenii, pentru că ei sunt cei afectați.

Logica democratică este relativ simplă… se implementează simplu și clar… „pas cu pas”.

Pentru alegeri trebuie! să existe și timp și resurse, oricând. Doar dictatorii au găsit motive (de fiecare data același: „pentru țară și popor”) pentru a suspenda democrația. România a fost condusă mai mult prin dictatură în secolul 20 (regală, legionară, antonesciană, comunistă).

Când credeți că a existat o democrație cu adevărat funcțională în România? Cu adevărat, nu doar mimată.

Alegerile anticipate sunt o parte importantă a implicării cetățenilor în viața politică a unei țări. Alegerile anticipate nu sunt „o bătaie de cap” sunt o soluție democratică. Politicienii vizionari și de bună credință, ar trebui să se abțină la a pune piedici alegerilor anticipate. Sigur vor spune unii, acum suntem cu toții într-o situație specială. Suntem într-o pandemie. Observ că pentru organizarea unui congres al partidului de guvernământ virusul și-a oprit răspândirea (saltul numărului de cazuri de infectare imediat după eveniment nu poate fi o coincidență). Observ că pelerinajele la moștele unuia sau altuia, cu o bună organizare (sic!) sunt posibile. Atunci de ce n-ar fi posibilă și organizarea unor alegeri anticipate? (de exemplu stabilirea unei perioade de o săptămână pentru vot, pentru a evita aglomerarea secțiilor de votare).

Orice motivare a evitării alegerilor ar trebui evitată. Într-o țară europeană modernă, alegerile trebuie să fie regula supremă. Dar România este doar geografic în Europa și doar conjunctural în Uniunea Europeană (din păcate). Mental, comportamental și civilizațional România nu este, pe deplin în Europa, fiind încă, în multe aspect ale cadrului institutional, o formă fără fond (acesta este, după părerea mea, și motivul neprimirii în Schengen).

Oare politicienii români sunt mândri că România este, de cele mai multe ori și după orice criteriu, pe ultimele locuri din Europa? Mie mi-e rușine, deși n-ar trebui să-mi fie.

Nu poți acuza cetățenii în niciun fel că aleg prost, cât de fapt ei nu sunt lăsați să aleagă. Alegerile din patru în patru ani sunt prea prea rare și prea puține dacă ținem cont de situațiile de criză cu care s-a confruntat România. Aproape toate crizele au fost „rezolvate” fără consultarea cetățenilor, lăsați… simpli spectatori.

Cetățenii trebuie să fie jucători și nu spectatori într-o democrație adevărată!

Nu pot numi „viziune” alegerea președintelui Johannis de a numi o persoană cu legături în mediul militar și prin aceasta, forțarea creării unei majorități pentru a evita alegerile anticipate. Această alegere îmi confirmă că, de fapt, Klaus Johannis nu are nicio viziune pentru România.

Din acest punct de vedere, pentru mine, da, Klaus Johannis este, așa cum a fost numit într-un articol publicat pe această platformă (1), un „distrugător”. Un distrugător al regulilor și al abordării democratice, reguli pe care și așa poporul, românii (cum îi place să spună, evitând adresare – mai corectă – cu termenul de „cetățeni”) nu le cunosc suficient.

În loc să ajute cetățenii acestei țări să devină adevărați jucători ai democrației, Klaus Johannis ia transformat – pentru a câta oară? – în simpli spectatori. Din păcate, simpli spectatori ai unei drame nesfârșite în care aceștia joacă rolul principal.

(1) https://www.contributors.ro/klaus-distrugatorul/

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. Pornim ,in cautarea adevarului ,de la o situatie de criza multipla .Energia se scumpeste , pretul , tuturor lucrurilor, creste si el proportional cu scumpirea energiei .Pandemia nu numai ca nu se opreste dar ea creste in intensitate .Suportabilitatea ,ce tine de cetatenul de rind,ne arata cu exactitate dezastrul produs in fiecare dintre noi ,de efectele pandemiei .Politicul se compune si se descompune , formeaza si reformeza aliante ,incearca sa stabilizeze tara ,dar priveste si la interesul electoral al fiecarui partid .In jurul Romaniei situatiile , de tot felul ,sunt si ele negativ ascendente .Constitutia Romaniei nu permite usor punerea in aplicare a unor Alegeri Anticipate .Fara un consens total al Partidelor Parlamentare si fara acceptul Presedintelui , ce are decizia finala in portofoliu , Alegeri Anticipate nu se pot face .Parlamentarii Romaniei sunt persoane alese, prin vot popular ,ceea ce le confera fix patru ani de mandat .Parlamentarii , chiar daca au fost sau sunt membrii unui anume Partid politic au in buzunar decizia personala ceea ce ii face de neinlaturat in timpul mandatului oferit constitutional si care tine patru ani .Conditia esentiala, ce tine de consensul tuturor la nivel personal nu de grup , inlatura (greu de obtinut un astfel de consens ) declansarea Alegerilor Anticipate .In acest moment moment singura solutie este formarea unui guvern de catre premierul desemnat Ciuca sau formarea unei majoritati clar exprimata de catre o Coalitie de Partide . Partea proasta este ca nici PNL si nici PSD nu pot face Coalitie cu USR existind mereu posibilitatea repetarii situatiei de criza din cazul Coalitiei PNL ,UDMR,USR. Nimeni nu poate garanta ca USR nu va repeta formula .Nu avem ce face decit sa acceptam un guvern Ciuca cu sustinere PSD .Daca acest Guvern este votat in Parlament atunci el va rezista pina in anul 2024 .Nimeni nu il mai poate da jos si tara are la dispozitie o perioada de calm politic si de punere in practica, a masurilor deja votate in Parlament , ce conditioneza obtinerea fondurilor din PNNR.Termenul limita prin care se pot da ordonante de urgenta ce ar sustine accesul la PNNR este 15 Nov . Nu cred ca putem rata asta .

    • Mai exista si varianta suspendarii presedintelui >:
      Varianta pentru care, de altfel, as vota cu ambele maini! :P
      Dar tu nu te-ai saturat sa tot postezi cu copy / paste aceleasi texte teribil de proaste?

    • Aveti dreptate,cu USR nu se pot face aliante,nu se pot face intelegeri pe sub masa,nu se poate fura.Asta ati vrut sa spuneti,nu?USR le sta tuturor in gat.Presedintelui,liberalilor din echipa castigatoare,pesedistilor si auritilor!

  2. ce a condus Ciuca n afganistan ? americanii (militari in adevaratul sens al cuvintului) foloseau romania, bulgaria (si alte tari esuate ex comuniste cu grave probleme de coruptie) pe post de bucatari de companie sau paznici. ia vedeti ce spagi dadeau sarmanii militari romani sa prinda un post de „mercenar” bine remunerat in nato. Ciuca nu stie romaneste, daramite englezeste. Ce reforme administrative sa faca Ciuca cind el e un fel gabi oprea ? e trist cind semianalfabetii cu caschete (n am nimic cu ei, insa rostul lor e altul) se erijeaza n salvatorii Romaniei.

    • ps : reamintesc celor ce au uitat – bolsevismul romanesc s a sprijinit pe militie, securitate, armata si justitie. disfunctionalitatea Romaniei de azi este opera acestor caste infecte, niciodata reformate (doar numele schimbate, precum siglele partidelor rasarite din pcr). ca o ironie, castele ucigase / profitoare ante 89 sint cele ce s au imbogatit prin jaful institutionalizat post comunist

  3. Klaus Johannis deocamdata respecta constitutia iar pana nu se vor schimba punctele referitoare la alegeri nimic nu se poate schimba , asta e democratia.

  4. „În loc să ajute cetățenii acestei țări să devină adevărați jucători ai democrației, Klaus Johannis i-a transformat – pentru a câta oară? – în simpli spectatori. Din păcate, simpli spectatori ai unei drame nesfârșite în care aceștia joacă rolul principal.”

    &

    „Când credeți că a existat o democrație cu adevărat funcțională în România? Cu adevărat, nu doar mimată.”

    Democratie a fost proclamatia Regelui Ferdinand catre combatanti. Urma sa fie improprietariti. Cu drepturi depline. Adica sa (re)devina cetateni. Nici n-ar fi fost vreo noutate, de fapt: s-ar fi revenit la normalitatea pre-aberatiile (post-)pasoptiste din care-si trasese „seva” carnagiul in plina desfasurare si ale caror consecinte s-au vazut si ulterior si se mai vad si acum.
    Ce-a urmat proclamatiei e prea putin pus pe tapet: constitutia 1917 ( cu tara ocupata, parlament plecat din capitala ) care- si propunea pentru combatanti sa-i faca iobagi ai statului, eventual mici arendasi ai statului pe „improprietariti”. Sa-si cultive pamantul sa hraneasca „poporul” , respectiv „foncire” (nu acces liber la bogatiile subsolului, de pilda).

    Ca astfel de aberatie s-a votat in parlamentul evacuat e deja condamnabil. Ca s-a „consfintit” in 1923 e deja un esec de tara.

    ——-
    Bibilografia articolului autorului nu (mai) exista

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Octavian Vidicanhttp://contributors
Consultant de business, Arad

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

De ce majoritatea modelelor climatice sunt „fierbinți”?

O bună parte din articolele mele publicate pe această platformă discută modele (simulări) ale variațiilor unor parametri climatici precum concentrația de CO2,...

Metroul la Otopeni – marele eșec al unor politicieni mărunți

Eșecul magistralei de metrou M6: 1 Mai – Aeroportul Otopeni este eșecul politicienilor preocupați să dovedească faptul că nu se poate, în...

Despre felonie si sperjur

Domnule Klaus Iohannis, Cand Marius Manole si Radu Paraschivescu v-au returnat decoratiile, a fost vorba de o despartire lipsita de orice ambiguitate....

Cât costă viața ta? Ar trebui statul să plătească despăgubiri pentru decedații de Covid?

După ce mor 4-500 de oameni pe zi în timp de pace, iar România este astăzi pe locul 10 la număr de...

O nouă mutare pe tabla de șah a spațiului post-sovietic: Organizația Statelor Turcice. Erdogan mută, Putin evaluează.

Rusia și Turcia promovează în prezent o relație tranzacționistă.             Perspectiva geoistorică a relațiilor ruso-turce evidențiază o dimensiune...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro