vineri, martie 29, 2024

“Sistemul de educatie a ajuns catastrofal de slab”


Afirmatia din titlu apartine presedintelui Basescu si a fost facuta la Scoala politica a UNPR.

Cotitura in evaluarea invatamantului romanesc a produs-o, de fapt, Comisia prezidentiala condusa de Mircea Miclea, care a pus diagnosticul cu circa doi ani in urma: „invatamantul romesc este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate”. „Nepotismul, clonarea imposturii pe criterii de „gaşcă”, corupţia sunt fenomene comune în universităţile româneşti”.

Adaug ca structurarea invatamantului preuniversitar, prin eliminarea scolilor profesionale si a scolilor de arte si meserii, a avut drept tinta ca toti elevii, sau aproape toti, sa ajunga sa treaca un bacalaureat prin fraude, pentru a cotiza apoi la fabricile de diplome, spre imbogatirea si fericirea universitarilor, pentru a face sa duduie o  afacere de un miliard de euro pe an.  Cei aproape un milion de studenti, impartiti pe cinci ani de studii, (trei licenta si doi masterate),  dau 200.000, adica exact o serie de clasa a XII-a. Cu alte cuvinte, cam toti absolventii de liceu se regasesc, intr-o forma sau alta, in invatamantul superior. Nu stiu daca acesta trebuie sa fie idealul unei societati.

Rezultatele de la bacalaureatul din vara aceasta reprezinta cea mai buna demonstratie pentru afirmatiile de mai sus. In realitate ele sunt chiar mai proaste. Mai mult de 30-35% dintre elevi n-ar fi luat, pe forte proprii, bacalaureatul, cumuland ambele sesiuni.

S-a creat o prapastie intre structura invatamantului si piata muncii, pentru ca 80-90% din joburile aflate in piata muncii nu se adreseaza absolventilor de invatamant superior, ci „meseriasilor”, celor care stiu sa lucreze ceva concret, in servicii sau industrie.

Aceasta este acuza pe care presedintele o aduce invatamantului si pe buna dreptate. De calitatea serviciilor de educatie si formare profesionala depind productivitatea si atractivitatea economiei romanesti.

Cum iesim din aceasta situatie catastrofala?

Aceasta mi se pare problema esentiala acum. Avem Legea Educatiei Nationale (LEN), care se implementeaza etapizat, oricat si-ar dori unii sau altii sa intre mai repede in vigoare toate prevederile sale.  S-a elaborat o parte din legislatia secundara,  mai ales pentru invatamantul superior,  s-a realizat clasificarea universitatilor, urmeaza ierarhizarea programelor de studii din universitar.

Sistemul opune inca o rezistenta uriasa, incremenit in tiparele anterioare anului 1990 si care incearca cu disperare sa-si conserve privilegiile si oportunitatile de imbogatire, indiferent la viitorul economic si social al tarii.  Mai grav, opozitia politicianista nu pridideste sa exploateze electoral situatia creata de evenimentele provocate de criza economica  si salarizarea deficitara, inducand  personalului din educatie ideea revoltelor si sabotarii eforturilor de modernizare.

Ministrul Funeriu are cateva atuuri in aceasta lupta inegala, pentru modernizarea si reformarea educatiei: este sustinut de premier si presedinte, a reusit sa atraga de partea sa o mare parte din masa de profesori, inspectori, directori, participanti la examenul de bacalaureat din anul acesta, nu este prizonierul clanurilor universitare,  stie cum functioneaza educatia in tari cu traditie, e suficient de incapatanat sa reziste presiunilor venite inclusiv din propriul partid.

Toate acestea le-am mai scris, articolul de fata vrea sa atraga atentia asupra unor aspecte esentiale in evolutia in continuare a procesului de reforma si modernizare a educatiei.

Finantarea

Oricati bani am baga in educatie, 6, 7, 8% din PIB, nu se va schimba nimic daca nu aplicam simultan mecanisme si proceduri de masurare a randamentului, a eficientei si corectitudinii cheltuirii acestor bani. Nimeni nu s-a preocupat si nu se preocupa de aceste aspecte.

O mare parte din bani merge spre salarizarea cadrelor didactice si personalului din invatamant. Doar ca invatamantul a ajuns locul in care nimeni nu da socoteala de nimic. Muncesti sau nu muncesti, acelasi salariu primesti. Functioneaza principiul capitalist, altminteri sanatos, al foloaselor maxime cu eforturi minime. Dar daca nu este acompaniat de evaluarea exacta a performantei si rezultatelor muncii, ca in privat,  se transforma intr-o metoda de a obtine foloase fara munca.

Legea salarizarii bugetarilor pacatuieste grav prin accea ca nu leaga salarizarea de performanta si rezultatele muncii, ci doar de grade de vechime, conditii nici necesare nici suficiente pentru prestatii de calitate, asa cum vedem in firmele private in care manageri de 30 de ani dau rezultate spectaculoase. Poate in alte tari functioneaza, dar nu in societatea noastra, in care 45 de ani de comunism si inca 21 de semicomunism au alterat grav cultul muncii si al lucrului bine facut, daca vor fi existand vreodata. Pentru a le crea sau recrea, nu exista decat o solutie: legarea stricta, la sange, a salarizarii bugetarilor de performanta si rezultate. Altfel, dam salarii egale in sectorul bugetar si celor care muncesc cu daruire si celor care taie frunza la caini. Un factor demotivant extrem de puternic si agresiv. De ce as munci performant, daca alti colegi de cancelarie, care nu fac mai nimic, iau salarii egale sau mai mari decat al meu?

Mi se tot replica ca e greu sa evaluezi performanta profesorilor. Nu este greu de loc. Se pot pune in functie aplicatii informatice puternice, care, pe baza unor bazine de itemi unici la nivel de tara, sa evalueze elevii la inceput si sfarsit de an scolar, cu teste grila similare dar neidentice, cu corectare de asemeni informatica. Diferenta intre mediile statistice de sfarsit si inceput de an scolar reprezinta progresul scolar al elevilor. Pe baza carora se evalueaza si salarizeaza personalul didactic, managerii, inspectorii. Aceasta fiind si procedura de evaluare sumativa, standardizata, asteptata de mult timp.

Banii dati pe infrastructura scolara nu sunt verificati si evaluati prin raportari postfinantare. Nu exista asa ceva, nu exista rapoarte pe fiecare obiectiv, cand incepe, cand se termina, cu ce costuri, cu ce acte aditionale de suplimentare a costurilor, totul pluteste intr-o ceata interesata. Actualul guvern, care se lauda ca guverneaza altfel decat precedentele, nu a facut si nu face nimic sa schimbe lucrurile. Pentru ca una este sa pui termopane intr-o scoala rurala, toalete si incalzire cu 50.000 de euro, si alte cu 5 milioane de euro. Nu vad decat o explicatie, valabila si pentru actuala putere: banii cheltuiti se dijmuiesc intre firma prestatoare, primar sau ordonatori de credite si pusculita de partid, pentru campaniile electorale. Mi se tot spune ca e o naivitate sa cer o schimbare de paradigma, dar ma incapatanez sa cred ca daca din ce in ce mai multi suntem constienti de aceste aspecte, ii putem sanctiona la vot.

Un ultim exemplu de alocare discretionara si inoportuna. Elena Udrea a alocat primarului Poteras (trimis im judecata de DNA),  15 milioane de euro pentru parcul Moghioros, care arata si acum splendid, in loc sa faca o pasarela pentru traversarea centurii Bucurestiului la Domnesti, circulatia in zona fiind un calvar. Are legatura cu campania electorala? Bineinteles. Din toate punctele de vedere.

Noul curriculum scolar

Intarzie foarte mult. Anul acesta clasa a V-a merge pe noua structura de invatamant, pe noua clase obligatorii, dar cu vechiul curriculum. Exista insa o procedura extrem de simpla, pentru a avea un nou curriculum in cateva luni. Un concurs national adresat cadrelor didactice care doresc sa se implice, ministerului revenindu-i doar rolul de a elabora caietul de sarcini. Lucrarile castigatorilor dar si celelalte, devin o baza de informatii uriasa, ce poate fi folosita pentru elaborarea in scurt timp a planurilor cadru de invatamant, a curriculelor pe discipline, astfel inacat anul scolar urmator sa gaseasca la clasele de inceput de ciclu un nou curriculum scolar.

Invatamantul tehnico-profesional (ITP)

Prevederile Legii Educatiei Nationale nu pot astepta, din punctul de vedere al ITP, inca cinci ani, pentru a intra in vigoare odata cu primii absolventi de clasa a IX-a, dupa noua structura a invatamantului preuniversitar. Trebuie elaborata legislatia secundara si acordate cifre de scolarizare inca de anul viitor, pentru absolventii de clasa a VIII-a, care doresc sa urmeze un traseu profesional. Legislatia secundara trebuie sa prevada un parteneriat public-privat intre scoli si agenti economici, cu avantaje clare pentru acestia, ca motivatie de implicare in procesul de pregatire a fortei de munca.

LEN prevede si cursuri de formare profesional realizate in grupurile scolare si colegiile tehnice. Acestea pot fi negociate cu agenti economici, de asemeni in parteneriate public-privat, in urma aparitiei legislatiei secundare adecvate.

Trebuie introduse urgent, in curriculele de gimnaziu, cursuri de formare profesionala, teoretica si practica, astfel incat absolventii de gimnaziu, care doresc sa mearga direct in piata muncii, sa aiba minime cunostinte solicitate de angajatori, urmand apoi cursuri de ucenicie,  educatie nonformala, pentru a obtine competentele si certificarile cerute.

Avem un institut care se ocupa in mod expres de invatamantul tehnico-profesional. Ca si pentru Institutul de Stiinte ale Educatiei, trebuie vazut daca isi justifica existenta si salariile incasate, sau exista doar ca refugii ale clientelelor de tot felul, actuale sau mostenite.

Descentralizarea si depolitizarea

Trebuie realizate in perioada imediat urmatoare, prin constituirea Consiliilor de Administratie din scoli si selectarea directorilor prin concurs, conform cu LEN. Semnarea contractelor de management si de finantare cu primarii si forurile superioare sunt iarasi in prim plan.

Sunt cateva probleme, doar din preuniversitar, care arata complexitatea teribila a rezolvarii unei situatii care sta incremenita de 21 de ani.

Distribuie acest articol

44 COMENTARII

  1. catastrofal de slab? intr-o lume a ambiguitatii termenilor, o catalogare si mai ambigua chiar nu mai conteaza. problema e cine o face, si daca acel cineva este indreptatit sa o faca. the 2010 legatum prosperity index situeaza nivelul educatiei in romania pe locul 43 in lume, calitatea guvernarii pe 65, iar raportul global al competitivitatii pe 2011, realizat de world economic forum, situeaza nivelul invatamantului universitar pe locul 55, in timp ce ne- favoritismul oficialilor guvernamentali plaseaza romania pe locul 115 in lume, rigoarea in cheltuielile guvernamentale pe locul 107, iar transparenta actiunilor guvernamentale situeaza romania pe locul 140.
    da, invatamantul romanesc are probleme majore, dar politicienii sa-si vada mai intai barna. iar pana atunci sa taca din gura pe subiectul asta, pentru ca oricare problema a sistemului public deriva din deciziile lor proaste

    • Felicitari pentru comentariu!
      Asta ar fi trebuit sa ne spuna domnul Vlaston, inainte de a se buluci sa admita ca axioma adevarul spuselor Sefului si sa dea in branci cautand solutii.
      Da, sunt probleme grave in invatamantul romanesc, dar cine le-a creat? Este Domnul Presedinte in masura sa ridice piatra, el care a fost timp de 20 de ani in prim-planul vietii politice romanesti?
      Problemele n-au aparut peste noapte. De ce le vede abia acum, cand o buna parte a raului a fost deja facut? Fariseism si demagogie. Si un obicei deja gretos de a arata cu degetul spre altii, ca si cum ar fi Alba ca Zapada intr-o lume plina de funingine.

    • Subscriu.

      Fiind duminica, imi permit si citeva idei haihui.

      In 1898 Spiru Haret impreuna cu Constantin Dumitrescu-Iasi au elaborat Legea invatamantului secundar si superior. Legea aceasta a fost discutata timp de vreo 2 ani inainte de a fi adoptata.

      „”Pretutindeni se cere ca profesorii sa nu faca apel la memoria scolarilor decat atunci cand rationamentul nu-i poate tine locul. Peste tot se impune a se face aplicatiuni si a se dezbraca invatamantul cat mai mult posibil de caracterul abstract si pur teoretic”.

      Hmm. Cit de minunata este viata noastra. Sintem in 2011 si in draga noastra scoala („in tine ne este nadjedea”) inca se face ce spune marele Haret a nu se face.

      „În şcoalele noastre se face cevà pentru a da tinerimii asemenea deprinderi? Nicidecum. Profesorul, când a spus şcolarului că Alexandru cel Mare şi-a pierdut coiful în bătălia dela Granic, sau când a pus vorbe româneşti în locul altora latineşti dintr’o carte, crede că nu mai are altcevà de făcut; şcolarul, când şi-a scris verbul ce i s’a dat să conjuge, sau a învăţat pagina ce i s’a dat să reciteze, socoteşte că nu i se mai poate cere nimic. Şi unul şi altul
      se înşală, şi mai mult profesorul decât şcolarul; căci şcoala are de scop de a formà buni părinţi de familie şi buni cetăţeni şi instrucţiunea ce se dă copiilor este, nu un scop, ci unul din mijloacele de a se ajunge acolo. Nu profesând ex catedra se pot dobândi asemenea rezultate. Nu ştiu ce pedagog ziceà că o şcoală fără catedră de morală i se pare o monstruozitate. Însă la noi nu catedra de morală lipseşte; căci ce alta este catedra de religiune, dacă lăsăm la o parte istoria sacră? Cursul de filozofie încă cuprinde morala în termeni expreşi. Cu aceasta însă nu se face nimic. Am văzut de multe ori şcolari spunându-şi lecţia de filozofie sau de catechism, pe care o recitau cu exactitate; însă convingerea lipseşte totdeauna; şi chiar dacă ar aveà-o în momentul acela, nu ar dobândi prin aceasta deprinderea datoriei aşà cum am definit-o mai sus.
      Nici atâta însă nu ar ajunge. Cele ce se spun în şcoală, oricum s’ar face, tot nu sunt
      decât vorbe cari sboară, şi urma ce vor lăsà în spiritul şi inima copiilor va fi trecătoare, dacă
      chiar şcoala nu va da exemple vii de ceeace în clasă se spune numai din gură. Conduita
      profesorilor, regula din şcoală, au o influenţă enormă asupra moralităţii şcolarilor.”

      Legea lui Spiru Haret a rezistat, cu retusuri, pina la reforma pe care o incep comunistii in 1948! Desi guvernele si ministrii se schimbau si in acele vremuri….

      Daca cineva crede ca o „reformare a sistemului de invatamant” se poate face doar cu ajutorul unei legi noi ca instrument de lucru, cred ca se insala.

      Dl. Vlaston, credeti ca in realizarea „clasificarii” univ. politicul a avut vreun cuvant de spus? Sau stiti daca…?

      O intrebare retorica: are Romania nevoie de 3500 „doctori in stiinte”?

      Education: The PhD factory – http://www.nature.com/news/2011/110420/full/472276a.html

      • Nu cred ca a avut politicul vreun amestec in clasificarea univ. Daca ar fi avut, iesea la iveala.

        Nu, Romania nu are nevoie de atatia doctori. Trebuie reconsiderata politica asta. 1000 pe an sunt arhisuficienti.

          • Da, asta e cel mai tare. Universitatile din cat. C vor avea dreptul in continuare sa tina masterate si doctorate. Deci ce zicea Legea?

            • Daca are acreditarea de la ARACIS orice univ., din orice categorie poate sa tina masterate si doctorate, pa banii clientilor. Din fonduri publice, doar cele din cat. A si cateva din B si C, daca au programe de studii de excelenta

          • Da, „fabricile de diplome” au in continuare posibilitatea sa organizeze master (si poate si doctorat) in limita numarului maxim de locuri care le-au fost alocate. Aceasta posibilitate exista datorita faptului ca aceste „fabricute” au primit la un moment dat o acreditare pentru organizarea de master/doctorat. In momentul in care perioada de acreditare expira, „fabricutele” isi vor putea lua in brate pozitia din clasificarea curenta (oricate vicii ar avea, alta nu exista :D), fiind limitate doar dupa aceea la domeniile de licenta pentru care au acreditare!

      • Clasificarea universitatilor a fost realizata pornind de la o scapare intentionata in metodologie!

        Astfel, metodologia stabileste la art.3, alin. 2, clasificarea Universitatilor in fiecare domeniu pe baza unui „indice agregat de clasificare”. Pare corect, dar… art 5, pct a specifica faptul ca prima universitate din fiecare domeniu este automat Universitate de cercetare avansata si educatie ?!? Prin urmare, nu are nicio importanta valoarea „indicelui agregat de clasificare”, daca intr-o anumita categorie esti pe prima pozitie!

        De remarcat faptul ca nu exista niciun criteriu minimal specificat in metodologie prin care o Universitate sa poata fi considerata ca fiind potentiala Universitate de cercetare avansata… Cu toate acestea, exista indicatori extensivi mentionati in metodologie, si care ar fi trebuit sa fie folositi pentru a impune criteriile minimale pentru cercetare avansata… De exemplu, o valoare minima a SRI de 500 sau o valoare a SRI raportat la personal propriu peste 100 ar fi filtrat de la bun inceput posibilii candidati.

        Metodologia de clasificare prin omisiune se repeta insa si la nivel de program de studii, unde pentru Universitatea care da valoarea maxima programuil de studii este de categorie A, restul insirandu-se relativ la acesta… Din nou, niciun fel de criterii minimale legate de incadrarea in categoria A (sau o alta categorie) a programelor de studii! (Anexa nr. 1C la OMECTS 5212)

  2. Din pacate nu mai am incredere nici in Funeriu. Se intampla tot felul de lucruri ciudate sub obladuirea lui in ultima vreme.
    In 28.07.2011 se elaboreaza o nota privind incompatibilitatile semnate de Ion Ciuca si Cristina Pomaga. Ei, in nota respectiva sunt incompatibili doar rudele care ocupa AMBELE functii de conducere subordonate. Deci un decan poate avea 5 fii in respectiva facultate…
    Pana in 01.10 s-a dat liber la doctorate pe vechiul sistem. Asa ca probabil anul acesta vom avea numar record de doctori…
    In ultimii 2 ani s-a dat drumul pe sub pres la cativa conferentiari si profesori. Se pare ca s-a dat drumul si dupa aparitia OM care reglementeaza situatia numai ca s-au antedata. Aici nu am informatii exacte dar e f. posibil avand in vedere ca oricum comisiile se strang mai tarziu…
    Oricum cea mai penibila e nota cu incompatibilitatile…

  3. Ar fi buna propunerea d-voastra de evaluare a elevilor si in functie de asta sa se acorde si salariul profesorului numai ca are o hiba majora: profesorii se vor lua la bataie pentru clasele cele mai bune si directorul va fi linsat daca nu ii impaca pe toti. Si cum niciodata nu va fi toata lumea multumita directorul scolii va manca bataie an de an.

  4. Domnule profesor, sa speram ca aceasta reforma va fi dusa pina la capat. Aceasta este realitatea cruda, pentru ca ceea ce s-a intimplat pina acum un an, ne-a adus in situatia sa nu mai avem meseriasi in adevaratul sens al cuvintului. Fara oameni bine pregatiti la saiba, in constructii, in agricultura, oficii de cadastru, spitale, scoli, functionari din administratii fiscale, primarii, prefecturi, agentii, ministere, etc, iata unde am ajuns. Toata lumea are diplome, dar fonduri europene nu stim sa atragem, drumuri nu stim sa facem, elevi toba de carte nu stim sa scoatem, pierdem valoarea certificatelor de CO2, daca te duci la un ghiseu public rar se intimpla sa fii lamurit daca ti-au incurcat hirtiile, dind mereu vina pe programul din calculator, iar daca vrei sa fii „modern” sa-ti rezolvi problema prin telefon sau internet nu ai nici o sansa, ca sa nu mai spun ca nici nu stiu sa raspunda la telefoane. Raspund cu implacabilul DA, de parca ar fi la telefonul de acasa din bucatarie.
    In toate aceste citeva exemple se vede ca la nivelul societatii lipseste SCOALA. Cea adevarata in toate domeniile, iar daca aceasta reforma nu va fi implementata pina la ultima virgula, atunci viitorul acestei tari e JALNIC.

  5. O afirmatie validata in tehnica si extinsa putin la subiectul discutiei spune ca atunci cand
    vrei sa masori ceva ar trebui sa fi cu un grad de precizie mai bun decat ceea ce vrei sa masori.
    Ati facut parte o lunga perioada din sistemul pe care astazi il analizati public. Ce anume va da dreptul moral sa il criticati astazi ? Ati aplicat cumva metodele de evaluare propuse propriei activitati ? Dispuneti cumva de statistici obiective care sa confirme ceea ce propuneti ?
    Ce anume ii da dreptul unui fost elev care nu s-a remarcat in mod deosebit (conform propriilor declaratii publice) sa afirme ca sistemul a ajuns „catastrofal de slab” ?… Sa fie oare episodul „succesuri”, decisiv pana la urma pentru succesul politic al oratoarei ?… Este cumva sistemul politic pastorit la cel mai inalt nivel de criticul in cauza mai performant decat sistemul de educatie ?…
    Ce anume ii da dreptul unui ministru cu zero activitate didactica sa propuna reforma sistemului de educatie ? Doar faptul ca este tanar si ca a studiat in alte tari ? … Se pare ca astazi drumul spre performanta stiintifica si didactica duce direct din banca scolara la catedra.
    Studentul de astazi va avea dreptul sa nu frecventeze cursurile, seminariile si laboratoarele si apoi sa fie primit la examene. Va mai avea si dreptul sa conteste notele obtinute si sa solicite sa fie reexaminat de alti profesori. Dupa care va avea obligatia sa evalueze profesorii, rezultatele evaluarilor fiind facute publice. Avem oare o tanara generatie atat de matura si de responsabila incat sa faca acest sistem performant ?… Examenul de bacalaureat din acest an spune totul !…
    In alta ordine de idei va propun analiza urmatorului scenariu. Sa presupunem ca 1000 de cadre didactice din invatamatul superior publica anual un articol cotat ISI (ca asa vrea reforma) platind o taxa medie de 400 EUR pentru un articol. Un calcul simplu ne arata ca discutam despre 400.000 EUR… De unde vin si unde se duc acesti bani ? Si, mai ales, care este utilitatea reala a chelturii acestor bani pentru sistemul de educatie romanesc ?

    • Nu mai vorbiti prostii. Nici o revista ISI serioasa nu cere bani pentru publicarea unui articol. Asta se intampla numai la revistele mici care vor sa fie cotate ISI.

      • Mai oameni buni! Revistele ISI publica rezultate ale unor studii si cercetari. Cercetari serioase, solide, bazate pe experimente, care nu se pot face in bucatarie.
        Cei care isi imagineaza ca a scrie un articol de revista ISI e o chestie de inspiratie se inseala amarnic. Ca sa faci cercetare serioasa, publicabila in jurnale ISI, iti trebuie infrastructura, oameni motivati, programe de finantare transparente, adica bani, corectitudine si seriozitate.
        Daca Funeriu isi imagineaza ca asistentii si lectorii platiti cu 300 euro pe luna vor umple lumea de articole bune in marile jurnale, e un caraghios. Acei putini care mai sunt capabili sa faca cercetare adevarata vor fugi mancand pamantul. Iar grosul smecherilor care sunt deja profesori, desi n-au scris alte articole decat la gazeta de perete a facultatii vor tacea chitic si vor continua sa incaseze salarii grase, fara sa fie intrebati daca ei indeplinesc conditiile pentru un post de conferentiar.
        Aici e unul din punctele slabe ale reformei in viziunea pripita si bezmetica a lui Funeriu: legifereaza inechitatea si descurajeaza orice tanar care, poate, ar fi dorit sa lucreze in invatamantul universitar.

      • Legat de revistele ISI sunt doua modele: bazate pe sistem de abonamente platite de cititori si modelul Open Access. La ambele cineva plateste: la primul sistem cel care citeste iar la cel de-al doilea cel care scrie. Motivatiile sunt diferite … ambele sisteme exista si functioneaza cu succes. In ultimii ani sistemul Open Access se extinde tot mai mult. Nu au nici o legatura taxele cu seriozitatea. Sunteti in eroare … cate articole ISI ati scris ?

    • Probabil vorbiti despre conferinte, articole care apar in volumele conferintelor, si pentru care este necesara plata unei taxe. Exista conferinte valoroase, regasite in ISI Web of knowledge, insa aceste conferinte nu vor publica niciodata un articol doar pentru ca ai platit taxa de participare!

      Cat despre sursele din care se platesc aceste taxe, acestea sunt, de cele mai multe ori, obtinute din proiecte de cercetare/granturi (mai rar sponzorizare)!

  6. Acum vreo 2 saptamani, dupa publicrea rezultatelor de la examenul de BAC, intr-un interviu de seara la TVR realizat de Dna Culcer si dl Dan Turturica de la RL, Dlui Boc i-a fost pusa in mod corect si de asteptat, urmatoarea intrebare de catre Dl Turturica:
    OK, a zis Dl Turturica, examenul de BAC din acest an a aratat situatia catastrofala din invatamantul romanesc. Care este STRATEGIA Guvernului si a Ministerului Educatiei pentru ca anul viitor mult mai multi elevi sa ia BACul si cu rezultate mult mai bune?
    Raspunsul Dlui Boc a fost dezarmant(desi sincera sa fiu pe mine nu m-a uimit, eu nici nu ma asteptam la alt raspuns de la Dlui!!) !!!
    A zis Dl Boc: contam pe seriozitatea profesorilor si pe faptul ca Romania trebuie sa promoveze valori, ca nu sunt promovate valorile si uite ce „valori” apar in prim plan in Romania!!!!
    Asta este, conform raspunsului dlui Boc, STRATEGIA MEN al Romaniei !!!!!!!!!!
    As putea comenta mult si bine, dar degeaba…
    Adica: NO COMMENT!!!!!!
    Daca Dvs aveti comentarii, va rog….

    • NUMAI cei ce incep anul acesta clasa IX vor avea TOTUL schimbat. Cei ce sunt acum in XI nu mai ppot schimba nimic la nivel de programa etc. Doar daca vor invata mai mult (stimulati de profi sa invete mai mult)!!! adica exact ce a zis Boc. Pt.prima data in doi ani consecutivi nu s-a schimbat bac-ul. Ai fi vrut invers? atunci ministrul care-ti trebuie este Abramburica.

      • Poate ne explicati ce inseamna asta cu „stimulatul” ??!!
        In anul scolar 2010-2011, nu s-au dat extemporale, lucrari de control, teze si alte teste de verificare pe langa verificarile de zi cu zi?!
        Ce spuneau toate acestea despre nivelul de pregatire al elevilor?!
        Sa nu-mi spuneti ca ceea ce s-a intamplat la examenul asta de BAC era total necunoscut la nivel de scoli, de Inspectorate, de Minister !!!!
        De ce daca au cunoscut aceasta situatie NU au facut NIMIC?!
        Care este RESPONSABILITATEA Inspectoratelor de invatamant, de ce in toti acesti 3 ani de cand PDL e la guvernare si are Inspectori generali numiti de PDL nu au facut nimic, au asteptat sa puna camere ca sa-si justifice de fapt incompetenta de a asigura un invatamant de calitate, performant !!
        Asa cu camerele si-au gasut scuza de fapt , aratand uite ce invatamant catastrofal avem!!
        Dar de ce in 3 ani acei Inspectori care sunt sefi la Inspectoartele judetene NU au facut nimic?!
        Au stiu ei situatia asta catastrofala din invatamant?!
        Raspundeti la aceasta intrebare?!
        Daca DA, de ce NU au facut nimic in astia 3 ani, nici macar nu au spus un cuvant?!
        Ca si Dl Boc in 2009, un cuvant nu a spus despre situatia grava a finantelor publice lasata de Tariceanu, si abia in 2010 in luna mai cand FMI a zis STOP, suneti in faliment, dl Boc a inceput sa-l atace pe Tracieanu ca a lasta finantele in stare grava1!
        Pe naiba, Boc a dus Romania intr-un an si jumate la faliment cu incompetenta lui!!
        Asa si acum, de ce portocaliii lui Boc in aproape 3 ani nu au spus un cuvant despre situatia grava din educatie, doar inspectorii generali era portocalii, nu ??!!!!
        Nu sunt in stare de nimic nici astia ca si aia dinaintea lor !!!!

        • Sa fi vazut dumneata schimbarile in scoala ce au avut loc in 1990. Practic in fiecare saptamana se intampla ceva care sa ne dea peste cap tot ceea ce stiam despre scoala (eram exact clasa a 11-a atunci). De multe ori erau si schimbari care anulau o schimbare anterioara. Da, acelea erau cu adevarat vremuri care „meritau” a fi traite: nu te plictiseai deloc!

    • Are dreptate dl. Mircea MICLEA atunci cand spune ca „invatamantul romanesc este IRELEVANT”…atata timp cat, in 2011, elevii invata eberatii gen „Miorita” sau elucubratii gen „Toma Alimos”
      Cred ca, din acest punct de vedere, al continuturilor, MEN trebuie sa lucreze serios. Ce relevanta are astazi, in 2011, porcaria „Toma Alimos”? Cu ce-l ajuta pe un elev mizeria aia de „Miorita”? Ah, el va ramane, probabil, cu urmatoarea concluzie, FIREASCA dealtfel: 2 ciobani, hoti si criminali, isi propun sa-l omoare pe al 3-lea, in scopul evident de a-i fura oile. Iar al 3-lea, in tampenia lui, accepta situatia cu stoicism si resemnare. Mai mult, al 3-lea poate fi banuit de schizofrenie (vorbeste cu oaia). Ca sa nu mai spun ca o minte ascutita ar putea sa-l banuiasca si de zoofilie („draguta mioara”).

      Asa ca, din punctul de vedere al MEN, acestea ar trebui sa fie punctele vulnerabile: continuturile irelevante, anacronice, care contin, prin puterea exemplului, modele morale discutabile, chiar indezirabile.

      In ceea ce-i priveste pe elevi, el trebuie stimulati sa gandeasca, nu sa repete ca niste papagali niste continuturi irelevante care nu le starnesc nici un interes. Aici trebuie revazuta de la cap la coada strategia de predare si evaluare a profesorilor.

      In fine, cred ca trebuie repuse pe picioare, apeland la cei mai buni profesionisti, scolile profesionale. E mare nevoie in Romania de buni meseriasi, in mai toate domeniile (industrial, agricol, servicii). Doar cu absolventi care nu stiu sa faca NIMIC….Romania va ramane mult in urma Occidentului. Oricum e mult in urma….intarzierea istorica actuala se va accentua puternic fara oameni bine pregatiti profesional care sa aduca un plus de competenta si profesionalism, inovatie si inventie in economia / societatea romaneasca.

  7. Duminică, 11 septembrie, ora 15.00, la sediul Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (str. General Berthelot 28-30, sectorul 1), va avea loc o conferinţă de presă prilejuită de începerea noului an şcolar (2011-2012).

    BIROUL DE PRESĂ

  8. Excelente observatii. Si referitoare la suveica banilor si referitoare la evaluarea profesorilor in functie de progresul pe care-l fac elevii lor la capatul anului.

    Cu conditia ca testarea sa fie reala, nu cum a fost in Timisoara anul asta la Bacalaureat, la liceele Loga, Moisil, Economic, Colegiul Banatean si Pedagogic, unde i-au lasat sa copieze in voie, le-au dat subiectele ascunse in foile de ciorne si nu le-au verificat inregistrarile video, vorbesc de doamnele care au venit de la minister. In schimb pe aia de la tehnice i-au controlat si in buzunar si sub fusta pe fete de fituici. Nici reprezentantii ministerului si nici inspectorii scolari nu au procedat corect. Toti au posturi la astfel de licee. 10% era procentul real la Bac. si in vara!!

    Sa se publice pe internet inregistrarile video de la centrele unde au fost aceste licee!!

  9. D-le Vlaston,
    vorbiti cu nonsalanta de finantare de 6, 7, 8% din pib, de parca am fi fost vreodata prin apropiere de aceasta zona. ar trebui sa stiti ca finantarea educatiei si cercetarii se zbate la un nivel criminal, intre 3 si 3.5% din pib. suntem (ca de obicei) tara cu cel mai scazut nivel de finantare din UE. si asta de 15-20 de ani. si in ciuda acestei situatii, invatamintul nu este nici ineficient, nici irelevant. este mediu. unii i-ar fi spus mediocru. la cit de putini bani intra in sistem si analizind rezultatele sistemului, invatamintul romanesc este de fapt cel mai eficient din UE. daca va suna ciudat aceasta idee, puneti mina pe creion (sau pe pix) vedeti care sunt datele concrete. cu vrajeli marinaresti su aberatiile lui miclea, nu ajungeti nicaieri.

  10. Vlaston says:
    S-a creat o prapastie intre structura invatamantului si piata muncii, pentru ca 80-90% din joburile aflate in piata muncii nu se adreseaza absolventilor de invatamant superior, ci „meseriasilor”, celor care stiu sa lucreze ceva concret, in servicii sau industrie.

    Dupa cum v-am mai atras atentia si cu alte ocazii aveti o pb cu identificarea corecta a cauzelor. Drept urmare si solutiile capata forme de nuci in muralul realitatii. Pt ca-mi sunteti simpatic va (mai) „vand” un pont: cauza reala o gasiti in fiscalizarea excesiva a muncii. Mai concret pt un salariu minim de 1.200 (cat este stipulat prin lege pt abs de studii superioare) costurile unei firme sunt de aprox 2.000. Abia acum va puteti pune intrebarea daca un proaspat absolvent poate genera pt firma respectiva venituri duble, cel putin.

  11. Articol foarte negru si cam departe de realitate. Eu nu inteleg cum cineva care a fost profesor atatia ani si director isi critica sistemul din care a provenit cu o vehementa maladiva vorbind exact de perioada in care acesta isi desfasura activitatea dandu-si prinosul propriei valori. Este ceva extraordinar! Avem mania turnatoriei in sange! Prostii mai mari nu am citit de mult! Eu zic sa desfiintam tot invatamantul din Romania sa nu mai existe meseria de profesor si sa ne povesteasca Eba in fiecare seara. Haidade! Mananci paine alba pufoasa atatia ani din invatamant, beneficiezi de functie si cand ai terminat si ai iesit la pensie vorbeste gura fara tine ca nu exista invatamant in Romania. Nu este bun desfiintati-l si puneti manelistii sa ne conduca. Si asa nu suntem prea departe. Negativism prost inteles, marginalizarea unei profesiuni aiurea cand defapt asistam la un management dezastruos in MEN. Induceti o isterie fara margini. Mai lasa-ne domnule ca ai imbatranit urat. Profesorii nu sunt prostii dumitale! Putin RESPECT injura si dumneata pe altii nu pe ai tai. Nu ne mai desconsiderati pe noi romanii atata ca nu suntem tampiti iar profesorii din Romania sunt oglinda schimbarilor dese si fara sens din sistem, sunt oglinda politicului tradator si incestuos din ultimul timp si nu dintotdeauna. Vrei sa faci treaba, fa si nu mai bate campiii cu gratie atata. Vrei sa ii ridici osanale lui Funeriu? Ridica-i ca poate si la nea Nicu la congrese ai participat dar nu ne fa si pe noi partasi la ati injura colegii de breasla. Asta se numeste nesimtire. Eu zic sa te mai gandesti si sa mai apelezi la cei 7 ani de acasa daca ii ai.

  12. Din pacate, de 21 de ani s-a tot infestat tara cu imbecili produsi pe banda. Cei care au vazut ce se intampla, au plecat, nu se mai intorc. Chiar daca acum a inceput asanarea si deratizarea sistemului de invatamant, din cauza ca este plin de borfashi si puturosi cu diplome, nu o sa se redreseze prea curand (sorry!!). O sa mai dureze cam 20-30 de ani, pana cand generatii intregi de oameni normali la cap (DE ASTA ARE NEVOIE ROMANIA!) or sa preia parghiile tarii (asta daca nu iese Ponta si Andr(t)onescu la anul!). Am ajuns in tara dupa mai bine de 10 ani si ce am vazut este o tara plina de isterici, bolnavi mental, invidiosi, rautaciosi, prost pregatiti, schizofrenici etc. Groaznic!!! Mizeria in Bucuresti este ceva de nedescris, miroase urat la fiecare 100 de m! Nunti cu tzigani cu cravate de aur, infractori prezentati la TV ca eroi, impostori alimentari (gen Naghi „the pig”) care dupa ce inghitzit galushca vor sa fie facuti eroi de o gloata infomentata si semianalfabeta, etc. Ce sa mai, dragi conatzionali, m-ati lasat PAF! Pregatiti-va sa mai indurati 20-30 de ani dragi colegi, asta e adevarul!

    • Nota 10 pentru comentariu! Nimic altceva nu trebuie adaugat! Ai pus punctul si pe I si pe Y!
      Felicitari!
      Romania manelista, infometata, schizofrena, isterica! Romania parvenitilor, a borfasilor, a cabotinilor si impostorilor! Asta e Romania de azi!
      Enjoy it!

  13. Situatia dezastruasa din invatamant se datoreaza tuturor ce au guvernat Romania in ultimele decenii. (inclusiv lui Ceausescu, ca prea nu-l mai baga nimeni in seama, saracul…)

    Invatamantul romanesc a inceput sa intre in declin inainte de 89. Dupa 89 procesul s-a accelerat.

    Ma amuza cum Funeriu este laudat de catre unii ca fiind un fel de mesia al invatamantului romanesc.

    E un pampalau ce gaseste solutii frumoase si eficiente la probleme inexistente.
    Aplica tot felul de „reforme” copiate dupa modele occidentale fara a tine cont de realitatile si problemele actuale ale sistemului romanesc.

    Foloseste tactica comunista de invrajbire a diferitelor clase sociale (tactica folosita frecvent de catre seful lui, Basescu). Pentru ca e mult mai usor sa iti impui vointa impotriva unor profesori („ineficienti”, „hoti”, „spagari”, „nepotisti”, „dinozauri”, „care nu muncesc la fel de mult ca presedintele”). Adica ce rost mai are discutia, dezbaterea, ajungerea la consens cand ai de-a face cu o astfel de clasa sub-umana numita „profesori”?

    Cam asta e strategia domnilor Funeriu si Basescu. Asta e marea reforma. Deja au aparut stirile in care sunt anuntate marile succese ale acestei mari reforme.

  14. Eu unul sunt mai optimist decat cei care au scris mai sus. In primul rand este bine ca s-a spus public cum stam. Apoi s-a si confirmat cu sesiunea noua de Bac. Dincolo de deziluzia parintilor si copiilor, stim cum stam si pe ce contam. PIBul tarii a crescut continuu, deci mai multi bani vor veni la invatamant daca se mentine procentul de alocare. Banii trebuie alocati pe criterii de performanta, iar cei care vor si pot vor face treaba si se va vedea. Trebuie schimbate mentalitatile si aici cred Domnule Vlaston ca ati putea face mai mult. Trebuie sa desfiintam nulitatile si analfabetii cu cravate de aur si sa trimitem politia dupa ei sa vedem cum si le-au dobandit. Domnule Vlaston, trebuie pornita o campanie sustinuta impotriva escrocilor si impostorilor. Si daca va fi patronata de Boc sau de altcineva nici nu mai conteaza. Boc este infinit mai cinstit decat toti premierii care s-au perindat la conducerea Romaniei pana acum. Asteptam unul mai bun si mai cinstit ca el, pana atunci este un premier care constientizeaza mocirla in care ne aflam si vrea sa faca ceva. PSDistii sa taca malc, ministra securista Abramburica este de o prostie infioratoare si este greu de imaginat cat rau a facut tarii si invatamantului romanesc.

  15. Sunt de acord ca e slab sistemul si ineficient, o mare pierdere de timp, dar nu a „ajuns” asa, ci era asa si pe vremea lui Ceausescu.

    Imi aduc aminte de practica facuta la liceul tehnic Ion Mincu din Timisoara, acuma 26 de ani, ca student. Profesorii de acolo, scarbiti de tampenia si obraznicia elevilor, ii injurau in cancelarie in pauza si fumau. Elevii erau foarte slabi la stiintele exacte, la matematica ingrozitori. dar treceau toti la bac.

    In universitate profesorii predau fuseralnic cursurile si seminariile, daca nu intelegeai ceva nu aveai pe cine sa intrebi, erau irascibili si chiar era periculos sa-i intrerupi. Practic faceau cursul pentru ei, dupa cum imi spunea unul, nu pentru studenti. Ca sa-si mai limpezeasca ideile.

    De teme de casa si proiecte cat si corectarea lor sau furnizarea raspunsurilor, cum se face in SUA, nici vorba. Si acuma e la fel. (nici in SUA nu respecta chiar toti aceste principii).

    Te ajutai singur sau impreuna cu colegii. Profesorii mie mi-au fost chiar inutili. Iar cursurile lor litografiate greoaie si pline de greseli, groaznice.

    Si totul a ramas la fel. Studentii care vin acuma la UVT sunt foarte slabi si nici macar nu-si dau seama ca intra intr-un sistem bolnav. Iesind din cel preuniversitar, la fel de bolnav.

    Sper sa continue reforma in bine si sa nu vina din nou Abramburica sau altcineva la fel si sa reintre mafiile din nou in business.

  16. Dincolo de clasamente, criterii de promovare etc (care sunt bune si trebuiau luate de mult), ramane o problema care inca nu s-ar rezolvat si de care vorbeste foarte putina lume.

    Este vorba de promisiunea d. Funeriu si a d. Basescu ca se va renunta la finantarea per student echivalent si se va aplica finantarea in functie de numarul studentilor din anul I.

    Este motivul pentru care am votat pentru d. Basescu si inca mai astept.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro