joi, martie 28, 2024

Soluția proastă de pe DN2, “Drumul Morții”, cu o bandă și jumătate pe sens, este replicată și pe DN6, București – Alexandria

Lărgirea unui sector de drum pe DN6, București – Alexandria, se face utilizând soluția absolut nesigură din punct de vedere a siguranței în trafic denumită popular „o bandă și jumătate” ce și-a dovedit urmările tragice pe DN2 de atâtea ori. Alt sector de la intrarea în Alexandria a fost deja finalizat. Și este în contradicție cu viziunea responsabililor de la Transporturi, ce pilotează 2+1 alternativ pe DN2, pe anumite sectoare, dar importă soluții aberante pe DN6. Explicația: nu este trafic suficient pe DN6 pentru 2+2 benzi cu perete despărțitor, iar 2+1 alternativ este doar „un proiect pilot”. Asta în timp ce pe același drum a fost lansat studiul de fezabilitate pentru un drum expres.

Pe DN2, drumul care leagă Moldova de București, ce are teoretic o bandă pe sens, dar cu un acostament mărit, celebra variantă “1.5 benzi + 1.5 benzi”, s-a reconfigurat un sector de drum pe standardul 2 benzi + 1 alternativ. Așa cum arăta recent Asociația Pro Infrastructura, probabil cea mai bună vizibilă organizație care monitorizează infrastructura de transport în România, porțiunea reconfigurată este net superioară din punct de vedere a siguranței în trafic, iar accidentele grave s-au redus simțitor.

Din păcate, această struțo-cămilă de o bandă plus acostament mărit, folosită de foarte mulți șoferi “grăbiți” ca 2+2 și care conduce la un număr foarte ridicat de accidente, inclusiv frontale, se repetă acum pe București-Alexandria, alt drum cu un palmares tragic. Asta deși ministrul Cătălin Drulă și Asociația Pro Infrastructura au criticat-o deseori vehement.

Soluția pentru sporirea siguranței în trafic, așa cum clamează responsabilii din Transporturi, nu este replicarea unei soluții aberante, ci utilizarea soluției 2+1 alternativ sau, acolo unde drumul permite, chiar 2+2 cu parapete despărțitor. Asta dacă într-adevăr scopul lărgirii sectoarelor de drum de pe București-Alexandria este creșterea siguranței și nu încurajarea condusului agresiv.

Ceea ce se întâmplă acum pe porțiuni din DN6, lărgirea platformei drumului de la 8 metri la 12 metri, dar menținerea unei singure benzi pe sens, dublată de o creștere a acostamentelor, celebrele “jumătăți de bandă”, va încuraja sporirea vitezei, fără a crește și siguranța, pe un sector și așa cu foarte multe evenimente nefericite în trafic.

Într-un răspuns primit de la Direcția Regională Drumuri și Poduri București, aceștia își justifică transformarea sectoarelor de drum în 1.5 benzi +1.5 benzi (sau ceea ce ei numesc o bandă pe sens + acostament consolidat) prin lipsa unor valori de trafic care să justifice transformarea acestora în drum cu 2 benzi pe sens. În ceea ce privește sistemul 2+1 benzi alternativ, aceștia sugerează că se poate implementa foarte ușor ținând cont de acostamentul mărit al drumului, însă acesta nu este reglementat în niciun standard de proiectare, existând doar un proiect pilot pe DN2. Exact proiectul pilot cu o siguranță în trafic mult sporită.

Este aberant cum se pilotează 2+1 alternativ pe DN2, cu rezultate excelente pe sporirea siguranței în trafic, dar pe DN6 sunt utilizate aceleași soluții de trafic care conduc anual la zeci de decese pe șoselele din România. Și mai aberant este că pe același tronson, a fost scos la licitație un studiu de fezabilitate pentru un Drum Expres București  – Alexandria, deci valorile de trafic sunt suficiente pentru un drum expres, dar nu pentru drum de categoria II, tip 2+2. Nici măcar pe anumite porțiuni.

Contradicțiile din viziunea responsabililor de la Transporturi ar fi amuzante, dacă nu ar fi tragice. Soluția 1.5+1.5 benzi a fost deja implementată la intrarea în orașul Alexandria, sectorul de drum transformându-se rapid într-un “2+2” și mai nesigur. Și a fost implementată și prost, nefiind conectată cu Varianta Ocolitoare, oprindu-se brusc la 3-5 metri de aceasta.

Soluția pentru DN6, București-Alexandria, până la construirea unui Drum Expres, ce probabil se va întâmplă după 2027, căci drumul nu beneficiază de finanțare, este pilotarea variantelor 2+1 alternativ sau adoptarea 2+2 cu parapete despărțitor. Utilizarea unor soluții tehnice care și-au dovedit vulnerabilitățile de atâtea ori este de neînțeles, mai ales în condițiile în care atât DN2, cât și DN6, sunt unele dintre cele mai nesigure drumuri din România. Pe DN6, sectoarele din exteriorul localităților, se pretează ușor pentru crearea sistemului 2+1 alternativ.

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Pe E-85 au fost deja largite zeci de podete la 2+2, iar varianta 2+1 e inca experimentala in urma gravelor accidente de circ din vara asta si o portiune din Bacau a adoptat-o – de fapt, POLITIA a cerut adoptarea acestei variante (am citit ca si unii din iaomita-urziceni au adoptat-o experimental).
    Cei de la CIRCULATIE au un cuvant hotarator de spus in adm infrastructurilor rutiere, nu doar MT si ceilalti…
    Probabil ca se poate face trecerea administrativ, mult mai rapid, pe toata lungimea de peste 400 de km care intereseaza in cazul E-85, insa cine sa ia decizia?

      • Am citit o știre, in ultima luna, despre asta… cu Poliția Bacău – cred ca pe la Orbeni/ Racaciuni/ Sascut, ca nu m-am mai plimbat pe acolo de luni bune.

    • Ca s-o faci pe Bucu-ALEXANDRIA ca pe Bucu-Ploiesti din START, costa de te rupe si n-are nicio justificare!
      Mai degraba, ar insista cei de pe ruta aia, a unei preconizate hautostrazi – fosta a lui Dragnea-Vilkov (VilKov de Slatina, nu VilKov de Chilia), spre Krayowa…-, care sa DUBLEZE, practic, Dunarea Navigabila -, mai bine s-ar concentra pe AVANTAJUL cert, comparativ, avand un FLUVIU navigabil in proximitate!
      NU ai nevoie de coloane intregi de TIRURI pe acea viitoare preconizata hautostrada, de moment ce pati trimite trenuri intregi de marfuri pe convoaie de barje – transportul pe apa, chiar daca poluant, ramane inca cel mai ieftin transprt (doar transbordarile costa)

    • „Ţară condusă de proşti” !?
      Păi ei(conducătorii) sunt oglinda noastră, îi alegem/realegem la 4 ani, aşteptăm de la ei mereu pomeni, subvenţii, pensii speciale, gratuităţi etc… Deci, cum să fim noi/ei proşti !?

  2. Drumul Expres nu trece prin localităţi, iar studiul de fezabilitate asta vizează
    De ce să lărgeşti un drum existent la 2 benzi pe sens dacă acesta nu va fi rapid şi va trece prin localităţi. Chiar dacă studiul de fezabilitate pentru drumul expres ar spune că se justifică d.pdv al traficului, nu s-ar justifica şi lărgirea drumului naţional care după ce ar apărea drumul expres va fi cu siguranţă mai sigur datorită traficului ce va fi deviat.
    La fel şi pe E85, din moment ce se afla în chinurile facerii A7 nu s-ar justifica lărgirea drumului DN2 la 2+2 benzi. Soluţia cu banda alternativă este o soluţie de compromis pentru a mai reduce din accidente…dar tot chin va fi având în vedere că lumea se grăbeşte şi DN2 trece printr-o mulţime de sate care se tot măresc de-a lungul său.

  3. 2+1 este o gresala, o incropeala. Gatuirea partiala sau completa a traficului pe sensul cu o banda nu este solutia salvatoare impotriva accidentelor, ci o jumatate de masura cu efecte negative asupra fluiditatii. Evident ca blocarea traficului duce la mai putine accidente, propun sa blocam complet E85 si atunci statistica accidentelor se va imbunatati rapid si substantial.

    Nu inteleg de ce incropeli de genul sensurilor giratorii si solutiilor „2+1” prind din ce in ce mai mult teren la ONGurile din Romania, cand „lucrul bine facut” presupune pasarele, rampe, tuneluri si benzi SUFICIENTE cat sa preia traficul din zona. E85 este o magistrala importanta care leaga 2 regiuni economice importante, cum Doamne sa o reduci la „2+1” !? Eu ca om simplu sunt consternat de cat de multa importanta se acorda tampeniei „2+1”!

  4. Varianta 2+1 de pe E85 e sigura dar traficul e de cosmar cand e aglomerat. De fapt in final se circula pe 1+1, cu portiuni in care se depasesc soferii disperati unul pe altul. Nu e o solutie civilizata, doar sigura si frustranta.

  5. Soluția pilot de pe DN2, 2 benzi + 1 alternativ, este o nenorocire atunci când este aglomerat. Și e aglomerat destul de des. Mai mult se stă decât se merge. Evident că nu sunt accidente în condițiile astea. Cel mult vasculare, de la nervi.

  6. Ceea ce nu inteleg capetele luminate care propun solutia „2+1” pe Bucuresti -Urziceni, este ca o astfel de ingustare a drumului duce la aglomerari aberante in trafic, care este foarte intens, si asta cu precadere in weekend, cand se si observa ca se circula cu 40km pe ora pe sectoarele de 1 banda. Pe acest principiu propun sa se limiteze viteza pe tot E85 la maxim 40 km pe ora si vom avea siguranta in trafic. Serios????
    In loc sa se cheltuie bani inutili pe marcaje noi si noi straturi de uzura chiar acolo unde nu e cazul, mai bine sa construisca inca 1m de asfalt pe fiecare sens, sa se ajunga la latimea necesara celor 2 benzi pe sens. Nu cred ca exista tara europeana care in 2021 sa vina cu o solutie de reducere a numarului de benzi in perspectiva viitorului.
    Daca circulati pe Buc-Urziceni-Bz va veti convinge ca in practica se circula pe cate 2 benzi pe sens, autoturismele avand spatiu suficient pentru aceasta. Problemele apar cand se depasesc camioane si cand banda 1 (cea partiala) are in foarte multe zone denivelari grave care obliga la migrarea brusca catre banda2.
    La Bulgari functioneaza acest sistem pentru ca au un trafic la jumatate fata de cat este pe E85 spre Moldova.
    Convingeti-va, facand un drum de Vineri-Duminica, ca pe banda cu limitare la 80km/ora se circula cu o viteza medie de 40-50 km/ora din cauza densitatii mari de masini. Calculati apoi, timpul suplimentar pentru un drum pana la Botosani, oboseala acumulata, nerabdarea de ajunge la destinatie si trageti linie daca e sau nu o idee buna de pus in practica.

    • Deacord cu dumneavoastră! 1m de material pe porțiunile care permit acest lucru (cam 80% din drum) ar rezolva problema ușor.

      Si anul acesta, că aproape în fiecare an, pe porțiunea Iasi-Targul Frumos a fost „aruncat” inca un strat de uzura. Nici un cm mai mult la stânga sau la dreapta drumului, cu toate că este loc, garleanu! Cel mai probabil turnarea asfaltului se face cu o mașină standard din anii ’50, de nu s-a putut lati macar cu 50cm ambele sensuri de mers. Sau pur și simplu nu s-a vrut, încăpăținare tipic bugetară: „ni s-a spus sa turnam de aici până aici, asta am făcut! Noi muncim, nu gândim!”

      Bitum a fost, pentru că acostamentul a fost ridicat cu 5-10cm. Extrem de periculos pentru cei de pe banda de urgenta! La viteza mare, daca se prinde cu roata marginea ridicata, aleluia! Dar na, „noi muncim, nu gândim!”

      Nu pomenesc de celebrele poduri nelatite, totul e scump la noi, nu se poate nimic, trebuie sa fim recunoscători pentru 3 fiare turnate in podul Siret, îngustat și mai mult. Ca la prosti! O pasarela ușoară de fier nu se putea atașa pentru un pod în camp! Trebuia să se îngusteze și mai mult banda existenta pentru că, poate 1 data pe zi, 1 om va trece pe jos acel pod!
      Am înțeles că este peste puterea românilor să lărgească cu inca o bandă un pod existent, nu avem noi arhitecți din ăștia! Nu e pentru noi, „noi muncim, nu gândim!’

      Jenant! Jenant pentru o țară in anii 2021, care a avut și are la dispoziție milioane de euro pentru infrastructura! Sigur, noi muncim, nu gândim, timpul trece, leafa merge! Nu pot înțelege cum în toate țările asfaltul este dus până pe cele mai înguste și depărtate drumuri, dar la noi in Ro asfaltul este o „avere”. Sunt aia mai prețioși sau noi mai prosti? Sigur a doua varianta!

      Peste tot se poate, doar la noi in Ro este imposibil. Austria, nordul Italiei, Norvegia sunt pline de tuneluri luuuungi prin munți de piatra. Doar la noi vaaaaaaaai, sunt a naibii de scumpe și nu se pot face tunelurile! Suntem prosti sau doar incompetenți?
      Nu putem da vina pe bani, bani europeni au fost și sunt, tocmai ca „nea Gică” sa toarne dracului o palma de asfalt pe 1m pe un sens si încă 1m pe alt sens, sa rezolve un kkt de problema!
      Dar nu, „nea Gică” știe el mai bine că cel mai bine la romani este sa ii limitam. Sa nu își ia cumva nasul la purtare, 2+1 e mai bine pentru ei că na, așa rezolva el din birou problemele: prin limitare, nu prin soluții!

      Scuze, m-am aprins iar puțin, dar ii înțeleg pe toți acești bugetari impotenti. Au copiii plecați afara, îi doare in cur de Romania, de drumurile pe care le lasă mostenire generațiilor viitoare. Nu vor, pur și simplu. Cum ar fi că peste ani nepoții lor sa le spună: „dar bunicule, ai fost x ani la conducere, chiar nu ai putut lati dracului o stradă?!” Vor rade că prosti și vor spune cu mandrie: „eh nepoate, asfaltul este putere, nu îl turnam așa ușor pe drum, la prosti! Cu asfaltul câștigăm sau pierdem alegerile! Cu țârâita, câte puțin în anii electorali! Nepoate, noi am fost și suntem regii asfaltului! Iarta-ma daca nu vei veni să mă vizitezi in izolatul acesta de Iași, pe acest kkt de drum. Te înțeleg și îmi accept singuratatea!”.

  7. „Explicația: nu este trafic suficient pe DN6 pentru 2+2 benzi cu perete despărțitor”
    „lipsa unor valori de trafic care să justifice transformarea acestora în drum cu 2 benzi pe sens”
    … pai atunci sa-i invitam pe cei care vin cu asemenea explicatii sa faca Bucuresti-Alexandria si/sau retur la orice ora din zi, chiar si din noapte, in orice zi a saptamanii, ca sa nu vorbim exclusiv de week-end.

  8. drumul iasi tg.frumos e un drum al mortii,structurat ca 1+1/2 benzi,cu banda ingusta fara acostament(de altfel banda ingusta e acostament consolidat sau largit),soferii considera drumul cu doua benzi,daca au viteza mai mare nu depasesc pe contra sens,ci forteaza prin claxon si mers la centimetri in spate sa treci pe banda ingusta,foarte periculoasa deoarece nu are acostament,e plina de denivelari/gropi,carute,pietoni si capete de pod!
    cei care aproba aceste drumuri ar trebui sa raspunda pentru mortii de pe ele!!!

  9. Drumurile astea cu acostament largit cum e E85 sunt drumuri care forțează pe toată lumea să circule la limita ilegalității și în pragul viață/moarte. Traficul încet, adică ăla normal este împins pe acostament, ori undeva cu o roată pe banda propriu zisă și cu cea mai mare parte a mașinii pe acostament, iar cei cu viteză, de pe interior, într-o situație confuză în care trebuie să depășească mașini de pe aceeași unică bandă, fără să treacă de axul drumului. Așa că singurele amenzi ce se pot da sunt cele pentru viteză. Practic, drumul e o porțiune asfaltată unde fiecare face cum crede.

  10. Hai sa citim un mixaj din adevaruri probabil nedorit a fi spuse: „… DN6, București-Alexandria, până la construirea unui Drum Expres, ce probabil se va întâmplă după 2027, căci drumul nu beneficiază de finanțare,…” si, impreuna cu: „(Și mai aberant este că) pe același tronson, a fost scos la licitație un studiu de fezabilitate pentru un Drum Expres București – Alexandria, deci valorile de trafic sunt suficiente pentru un drum expres,… ” Chiar c-ar suna „aberant” , daca S.F.-urile n-ar fi o sursa validata de parandaraturi. Se pare ca gura pacatosului…i-o ia inainte.

  11. Nu prea conteaza asa de mult formatul drumului fata de calitatile soferilor. Cand se vine dinspre vest spre Romania se circula civilizat pana la vama dupa care incepe raliul. Ca sa nu mai amintesc de cei care se urca bauti la volan. Accidente tot vor fi daca nu se disciplineaza participantii la trafic cu amenzi mari si anulari de permise, de la ani la pe viata pentru fapte grave. Politia trebuie sa fie in strada si sa isi faca treaba. De ce se pensioneaza la 40 de ani daca au stat mai mult prin birouri?

  12. solutia 2+1 are logica doar cu parapet despatitor, altfel va fi incalcata si linia continua; cu linie discontinua, un sofer responsabil s-ar pazi mai atent la ce vine pe contrasens; cu linie continua e probabil sa se mai relaxeze…
    carnetul de sofer presupune si abilitati psihologice: orice sofer ar trebui sa se familiarizeze cu DN2, ca soseaua nu e doar o cale cu sine imaginare pe care fie ai sau fie nu ai prioritate, sau o promenada pe care sa-ti intimideze relaxarea niste flashuri agresive din spate;

    nu vad de ce o solutie 2+1 cu parapet despartitor ar fi mai buna decat solutia 1,5+1,5 cu parapet despartitor;
    la 400km ambele ar costa vreo 50mil.euro + TVA; de banii astia mai degraba ar fi oportun sa se mai faca niste centuri ocolitoare sau pasaje; daca scutesti blocajul (se blocheaza si la trafic redus) din Adjud, poate nu te mai grabesti la fel ca atunci cand simti eliberarea din lesa;

    • Adevarul e ca dispozitivul despartitor manaca si el vreo 30 de cm!
      rezulta ca spatiul ramas pe sens ramane vreo 5 metri si
      apare riscul de acrosaj Lateral si aruncarea de pe sosea cand treci pe linga o masina mare
      ori imposibilitatea de a depasi tiruri/ masini mai late care nu circula exact cu roata din dreapta linga marginea asfaltului!
      Rezulta ca largirea cu inca cel putin 1-2 metru pe sens devine o necesitate, ca si ramforsarea acostamentelor si a parapetilor de siguranta, pasarele, ca introducerea unei benzi destinata doar tirururilor in general. Adica, la un mom dat tot va trebui largita, indiferent de autostrada, ca sa-i cresti siguranta circulatiei si va arata peste zeci de ani ca Bucu-Ploiesti – insa toate astea costa. (mai sunt portiuni 2+2 pe E-85 – nu doar prin localitatile mai mari pe la Buzau, din constructie, ca sa preia traficul spre mare dinspre Brasov, Targoviste… – cred ca sunt deja zeci de km din cei aproximativ 500 de km de pe teritoriul national)

      Insa, autorul vorbea despre cu totul altceva…

  13. La 2+1 alternativ ai o problema grava. Daca s-a stricat un tir unde e o singura banda pe sens, aia este. GHINION. Cum spunea domn’ președinte.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alexandru Damian
Alexandru Damianhttp://contributors.ro
Alexandru Damian este director de programe în cadrul Centrului Român de Politici Europene (CRPE).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro