duminică, mai 18, 2025

Ştim “câte divizii are Papa” dar nu există un răspuns la întrebarea unde vor fi plasate de acum înainte

Papa Francisc a dorit să schimbe din temelii Biserica Catolică şi de fapt întreaga lume în care trăim. A fost ales în 2013 pentru a favoriza o regiune a lumii în care Biserica Catolică a regresat într-un ritm greu de crezut. America Latină, profund catolică datorită colonizării spaniole, s-a transformat în ultimele decenii în tărâmul predilect de acţiune al mişcărilor neo – protestante, în special penticostali. De fapt, fenomenul era cunoscut în lumea celor care studiază aceste mişcări încă din 1990 când David Martin publica Tongues of Fire. The Explosion of Protestantism in Latin America dar multă vreme a trecut neobservat şi abia odată cu alegerea lui Bolsonaro ca preşedinte al Braziliei în 2019 (acesta beneficiind de sprijinul larg al comunităţilor neo-protestante din Brazilia, din ce în ce mai numeroase dar inactive politic până la acel moment) a început să fie comentat la scară largă. Alegerea Papei Francisc s-a făcut în paralel cu folosirea unei tehnici favorite a Vaticanului în regiune (sau mai exact în timpul folosirii acesteia) pentru a contracara tendinţa credincioşilor de a se dezice şi de a se transfera la alte biserici sau pur şi simplu de a renunţa să mai aparţină unei biserici: canonizările. În timpul Papei Benedict acest instrument a fost frânat din raţiuni teologice în cazul Americii Latine. În timpul Papei Francisc, canonizările care au avut în vedere martiri din America Latină pur şi simplu au explodat. Rezultatul acestei bătălii pe două fronturi simultan – prezenţa unui Suveran Pontif argentinian şi intensificarea canonizărillor – a dat oarecum rezultate, în sensul opririi tendinţei de trecere a catolicilor la penticostali dar nu şi de convertire în direcţia catolicismului. Astfel, moştenirea Papei Francisc în America Latină râmâne încă una controversată sau, mai exact, încă nescrisă.

Miza acestui pontificat nu a fost America Latină, nici măcar Europa, ci China. Încă de la început, Papa Francisc a luat în serios situaţia Chinei, unde minoritatea catolică este supusă unor persecuţii greu de imaginat. Papa Francisc a ales mai degrabă abordarea Angelei Merkel: Wandel durch Handel care în limbaj teologic a însemnat semnarea în 2018 a unui acord pron care acorda unele concesii Chinei, în sensul unui control mai strict asupra comunităţilor catolice care oricum acţionau underground, în schimbul numirii unor episcopi de către Vatican care să acţioneze în China. Ca urmare a acestui acord, Biserica Catolică s-a angajat să fie loială Partidului Comunist Chinez, iar Papa Francisc a îndemnat public catolicii din China să fie în continuare fideli statului. China a încălcat însă în repetate rânduri acordul, iar Vaticanul şi-a manifestat oficial dezaprobarea dar în octombrie 2024 acordul cu China a fost reînnoit pentru 4 ani. Vaticanul nu are relaţii diplomatice cu China (recunoaşte în schimb Taiwanul), însă Papa Francisc a fost primul Suveran Pontif care a acordat un interviu exclusiv pentru Beijing în 2016. A obţinut Vaticanul ceea ce dorea, ori mai degrabă Beijingul a bifat o lovitură de imagine în timpul Papei Francisc? Greu de apreciat, în momentul de faţă. Viitorul Suveran Pontif va trebui să răspundă în primul rând provocărilor legate de relaţia cu China – va merge în continuare pe “strategia Merkel” sau va considera China drept un inamic care trebuie mai degrabă izolat pentru a o putea obţine concesii? Cea mai mare dorinţă a Papei Francisc a fost de a avea o vizită în China. Autorităţile comuniste de la Beijing i-au refuzat-o constant. Va fi interesant de urmărit dacă va fi reprezentată China la funeraliile din 26 aprilie şi de către cine. Papa Francisc a realizat foarte multe vizite în Asia de Sud – Est pentru a da un mesaj de sprijin care vizează comunităţile catolice din această regiune a lumii dar şi pentru a se adresa indirect Beijingului. Va fi nevoie de o altă strategie a Vaticanului în privinţa Chinei. În definitiv, este vorba de un stat oficial ateu, iar religia catolică nu este mai persecutată decât alte religii decât poate în virtutea ideii că reprezintă valori occidentale de care Beijingul se dezice constant.

S-a discutat exagerat şi în mare parte superficial despre poziţia Papei Francisc faţă de războiul din Ucraina. Papa Francisc vine din America Latină, o regiune în care anti-americanismul în versiunea atitudinii de respingere a SUA este foarte răspândit. Papa Francisc a crescut în acest climat postbelic, s-a format la şcoala animozităţilor şi resentimentelor faţă de la SUA. Nu este până la urmă de blamat, dat fiind contextul. Papa Francisc nu putea să apere Ucraina prea mult fără să ia apărarea SUA, ca principal susţinător al Ucrainei în epoca Biden. Papa Francisc nu a fost pro-rus, ci mai degrabă nu a fost suficient de pro-ucrainean. A dorit să meargă la Moscova pentru a discuta direct cu Vladimir Putin despre încheierea războiului din Ucraina dar a fost de fiecare dată refuzat. A încercat un dialog teologic cu Patriarhia Moscovei (început prin întâlnirea cu Patriarhul Chiril în Cuba în 2016) dar în mod evident acest dialog nu a putut fi continuat după 2022. Papa Francisc a avut o mare deschidere faţă de Biserica Ortodoxă în general, fiind gata să renunţe la orice act care înseamnă o despărţire de credinţă prin continuarea schismei. Catolicii din Ucraina au fost puternic sprijiniţi de Vatican după 2022. Implicarea pentru refugiaţi se vede mai intens din punct ce vedere mediatic, în timp ce ajutorul concret pe teren în Ucraina se vede mai greu, nu este poate suficient de mediatizat.

O provocare chiar şi mai mare pentru Papa Francisc a fost Africa. Să ne amintim cum arăta continentul african la începutul acestui pontificat: marcat de conflicte grave şi adâncit într-o stare de subdezvoltare profundă dar cu o prezenţă încă puternică a fostelor puteri coloniale. Începând cu 2013, islamismul radical a devenit din ce în ce mai agresiv În Africa, printre victime s-au aflat şi foarte mulţi credincioşi catolici. În 2013, la începutul pontificatului Papei Francisc, China şi Federaţia Rusă erau prezente la un nivel minimal în Africa. Astăzi, nu există practic nicio ţară africană în care cele două superputeri să nu fie prezente. Mai mult, au început să fie prezente în Africa din ce în  ce mai mult Emiratele Arabe Unite, Arabia Saudită, Qatar sau Turcia. A apărut o nouă formă de colonianism dar de această dată nu de factură occidentală. Un colonialism care nu implică deloc şi extinderea unei religii sau alta – un colonialism secularizat.

Pentru Biserica Catolică în 2025 Africa şi China sunt priorităţile, la fel cum în 2013 prioritatea era America Latină. Cei care vor fi chemaţi să îl aleagă pe noul Papă vor trebui să ţină cont de această realitate. Cum nu există episcopi din China în conclavul de la Vatican, va fi decisiv cum se vor poziţiona prezumtivii candidaţi faţă de Africa. Este vorba de continentul cu cea mai mare creştere demografică, cu o rată a convertirilor la catolicism dublă faţă de media la nivel mondial şi cu un număr foarte mare de martiri creştini care aşteaptă canonizarea. Până în prezent, Vaticanul a fost reticent în a porni “maşinăria canonizărilor” în Africa. Papa Francisc a fost în favoarea unei atitudini de colaborare cu noile puteri coloniale prezente pe continental african, în speranţa obţinerii unor concesii. Cum se va poziţiona viitorul Suveran Pontif pe această temă reprezintă marea provocare ce va fi dezbătută în interiorul Vaticanului până la momentul alegerii unui nou Papă şi în timpul acestora.

Papa Francisc a pornit însă o altă maşinărie, cea a schimbărilor profunde în interiorul Bisericii Catolice. Succesorul său va duce mai departe aceste reforme sau, dimpotrivă, se va considera că s-a mers prea departe şi este nevoie de o pauză pentru a vedea dacă aceste schimbări sunt compatbile cu bunul mers al Vaticanului pe termen lung? Viitorul Papă se va concentra pe încheierea războaielor care par a nu avea sfârşit (Ucraina, Gaza, Sudan), sacrificând reformele din interior sau va merge mai departe cu reformele, sacrificând eforturile de pace? În ultima parte a vieţii, Papa Francisc a realizat că nu poate urmări coerent cele două scopuri în acelaşi timp – a se vedea scrisoarea adresată lui Luciana Fontana, directorul Corriere della sera, la data de 14 martie 2025 din policlinica Gemelli în care pare a înclina mai mult pe necesitatea de a accelera eforturile de pace în lume prin implicarea Bisericii Catolice. Portretul ideal al celui care îi va succeda Papei Francisc nu este unul singur, ci o întreagă gamă de astfel de portrete ideale. Astfel, următorul Papă în mod ideal ar fi:

  1. Continuator al reformelor în interiorul Bisericii Catolice, accent misionar pe Africa dar fără a proveni din Africa;
  2. Continuator al reformelor în interiorul Bisericii Catolice, accent misionar pe Africa şi provenind din Africa;
  3. Adept al abandonării reformelor în interiorul Bisericii Catolice pentru a vedea în ce măsură se încadrează în edificiul general al Vaticanului în lumea contemporană, accent pe stabilirea păcii prin încheierea războaielor majore ale momentului, fără  a proveni din Africa;
  4. Adept al abandonării reformelor, în interiorul Bisericii Catolice pentru a vedea în ce măsură se încadrează în edificiul general al Vaticanului în lumea contemporană, accent pe stabilirea păcii prin încheierea războaielor majore ale momentului, provenind din Africa.

În opinia noastră, cea mai mare probabilitate ar fi reprezentată de o persoană care va abandona reformele în interiorul Bisericii Catolice (fără a fi adeptul unui ante status quo), va pune accent pe Africa, prin intensificarea canonizărilor martirilor creştini africani confruntaţi cu islamismul radical, va implica mai mult Biserica Catolică în găsirea unor soluţii de restabilire a păcii dar nu va proveni din Africa, pentru a se putea concentra şi pe relaţia cu China. Cine corespunde acestui portret ideal are toate şansele să fie următorul Papă. Interesează mai mult nu cine va fi, ci ce profil va avea următorul Suveran Pontif pentru a înţelege cum se va poziţiona în următorii ani Biserica Catolică în relaţiile internaţionale. Biserica Catolică are mai multe divizii, în mai multe părţi ale lumii, iar fiecare Papă le poziţionează strategic în funcţie de viziunea sa proprie.

Distribuie acest articol

11 COMENTARII

    • Cele mai competente relații le poate da domnul George Becali. Vezi și nou ridicata biserica cu turle ‘ceapă’ in stil rusesc și acoperite cu foita de aur, ridicata în inima Piperei, printre office buildings corporatiste neoprotestante. O alianță originală între ortodoxismul becalian și catolicism.

    • Pai mai mult decat faptul ca Romania a fost singura tara majoritar ortodoxa vizitata si de Papa Ioan Paul al II-lea si de Papa Francisc, si ca ambii au fost primiti cu caldura de Patriarhul Teoctist, reapectiv Patriarhul Daniel, ce va mai trebuie sa stiti? (De altfel fara acceptul si deschiderea Patriarhiei Ortodoxe este greu de crezut ca aceste vizite ar fi avut loc.)

      (De asemenea Patriarhul Ecumenic de la Constantinopol este in relatii excelente cu Papalitatea.)

      Haideti sa va mai spun de la firul ierbii, de la o parohie ortodoxa de provincie.
      Am fost in duminica a 5-a din Post.
      La predica preotul a vorbit de SFÂNTUL Papă (exact asa a spus el, de-aia am scris cu litere mari) Ioan Paul al-II-lea si de ce este sfant si un mare om.

  1. Eu aș zice ca viitorul Papă să se ocupe și de Europa, mai ales că Europa este tot mai atee. Deja multe biserici catolice au devenit muzee, biserici ortodoxe sau chiar geamii musulmane. Apoi, trebuie unificate canonic Biserica Catolică cu Bisericile Ortodoxe.
    Oare ce ar însemna pentru Biserica Catolică alegerea unui Papă din Africa? Ar fi culmea progresismului.

  2. Viitorul Papă va fi chinez sau nu va mai fi deloc: Stephen Cardinal Chow Sau-yan, S.J., Bishop of Hong Kong ,
    Cardinal-Priest of San Giovanni Battista de La Salle

  3. ”Papa Francisc a ales mai degrabă abordarea Angelei Merkel: Wandel durch Handel”

    Remarcabilă sinceritate, însă abordarea ”Wandel durch Handel” e mai veche: ea provine de la Egon Bahr și Willy Brandt, agenții sovietici care conduceau SPD-ul și Germania Federală în anii ’60.

    Papa Benedict a fost forțat să demisioneze în 2013 și înlocuit cu Papa Francisc. Asta după ce în 2012 fusese forțat să demisioneze și președintele Germaniei, pentru a fi înlocuit cu un redegist de-al lui Merkel, tocmai învinsul din alegeri. A fost ca și cum Traian Băsescu ar fi fost forțat să demisioneze pentru a fi înlocuit tocmai cu Mircea Geoană.

    Absolut întâmplător, redegistul Joachim Gauck, proaspăt devenit președinte, o cunoștea pe Merkel de când era mică: era prieten cu tatăl ei, ”pastorul roșu” Horst Kasner, pe care credincioșii îl evitau din cauza relației lui mult prea bune cu regimul Honecker. În rezumat, Papa Francisc a făcut parte din aceeași preluare a puterii de către neomarxiști.

    • Nu mai spune, Gauck e pro rus ? Și de ce mă rog avea cineva (rușii ?) nevoie de Gauck președinte al Germaniei ? Și ce vor neomarxistii astia de care amintești tot timpul ? Să, ce ….? Vezi ca idolul tau, Trump , e acum la putere, e ok ce face, nu ? Sau si el e un soi de neomarxist ?

      • ”de ce mă rog avea cineva (rușii ?) nevoie de Gauck președinte al Germaniei ? ”

        Pe plan intern, pentru că trebuiau desființate centralele nucleare ale Germaniei și trebuia construit Nord Stream 2, fără ca președintele să se opună. Pe plan extern, fiindcă Obama trebuia să retragă tancurile americane din Germania, fără ca președintele Germaniei să se opună, astfel încât Putin să poată anexa liniștit Crimeea. Ceea ce s-a și întâmplat.

        În mandatul precedent, Trump a reînființat Flota a 2-a a Atlanticului de Nord și a readus tancurile americane în Germania. Iar bavarezii au ieșit în stradă fluturând steaguri americane, în timp ce mass-media de partid și de stat nu relata nimic pe tema asta. Spre rușinea lui, Trump nu a fost capabil să o și înlocuiască pe Merkel. Sigmar Gabriel (ministru de Externe la vremea aceea) l-a acuzat în mod deschis pe Trump că se opune unui nou mandat al Angelei Merkel.

        În consecință, fosta secretară FDJ (UTC-ul est-german) a primit și al 4-lea mandat de cancelar, centralele nucleare ale Germaniei au fost desființate, Nord Stream 2 a fost construit, iar Ucraina a fost invadată de trupele rusești. Mă bucur că te-a deranjat comentariul meu precedent 😀

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Carp
Radu Carp
Radu Carp este profesor la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București, Director al Departamentului Politici Publice, Relaţii internaţionale, Studii de securitate (2020 - ). Doctor în drept al Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca (2002). MA în studii europene și relații internaționale, Institut Européen des Hautes Etudes Internationales, Nisa (1996). Reprezentant al Universităţii din Bucureşti în proiectul CIII-PL-0702-09-2021 - Ethics and Politics in the European Context, parte a reţelei CEEPUS III, coordonat de Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin care reuneşte universităţi central şi est-europene (2012 -). Coordonator al echipei Universităţii din Bucureşti în reţeaua ştiinţifică europeană Observatory on Local Autonomy, coordonată de Université de Lille (2015 -). Membru al Academic Curriculum Group, în cadrul E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2020 - ). Membru al Comisiei de ştiinţe politice, studii de securitate, ştiinţe militare, informaţii şi ordine publică a CNATDCU (2020 - ). Membru al Consiliului de Conducere al ICR (2017 -). A ocupat funcțiile de membru al Comitetului Executiv al E.MA - European Master’s Degree in Human Rights and Democratization, program al Global Campus of Human Rights, Veneţia (2015-2020), membru al board-ului International Centre for Black Sea Studies, Atena (2010-2012), director general al Institutului Diplomatic Român, Ministerul Afacerilor Externe (2010-2012), prodecan (2008-2010), secretar științific (2010-2012) director al Şcolii Doctorale de Ştiinţă Politică (2015-2020) la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București. Colaborări și stagii de predare: Global Campus of Human Rights, Veneţia (2019, 2020); Universitá di Genoa (2019); Universitatea Catolică Ioan Paul al II-lea din Lublin (2019); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea din Viena (2017, 2019); National Tchengchi University, Taiwan (2016); EIUC - European Inter-University Centre for Human Rights and Democratization, Veneţia (2016, 2017, 2018); Universitatea Matej Bel, Banska Bystrica (2016); Universitá degli Studi Florența (2015); Institut für Sozialethik, Universitatea din Viena (2015); Institutul de Ştiinţe Politice, Universitatea Wroclaw (2014, 2017); Universitatea Trnava (2014); Universitatea Umea (2013); Universitatea Carolină, Praga (2013); Universitatea Bologna (proiectul internațional 156171-LLP-1-2009-1-IT-ERASMUS JUSTMEN. „Menu for Justice. Towards a European Curriculum on Judicial Studies”, 2009-2013); Universitatea Szeged (2012); The Munk School of Global Affairs, Universitatea din Toronto (2011); Universitatea „Mykolo Romerio”, Vilnius (2010); Universitatea din Atena (2000). A participat la proiecte de cercetare în colaborare cu mai multe instituţii: Fridtjof Nansen Institute - Fridtjof Nansen Stiftelsen på Polhøgda Oslo (2020 - ), Université Libre de Bruxelles (2020 - ); Comisia Europeană/CRPE (2019); Academia Română (2018); Wilfried Martens Centre for European Studies (2015); Institut für Rechtsphilosophie, Religions-und Kulturrecht, Universitatea din Viena (2006 2008); Institutul European din România (2007); Institutul „Ludwig Boltzmann” pentru Studiul Problematicii Religioase a Integrării Europene, program al New Europe College, București (2004); TMC Asser Instituut, Haga (2002) etc. A publicat 16 cărți în calitate de autor și coautor. Ultima carte publicată : O lumină în întuneric. Democraţie, stat de drept şi drepturile omului într-o lume în schimbare, Cetatea de Scaun, Târgovişte, 2020. Capitole de cărți și articole publicate în: Austria, Belgia, Bulgaria, Germania, Lituania, Polonia, Republica Moldova, Olanda, SUA, Ucraina.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro