luni, mai 27, 2024

Strategia media a vedetismului infect

Ziarul ”Libertatea” susține într-un articol cu bogată ilustrație publicat în 11 mai 2013 că divorțul a ajuns o adevărată afacere pentru unele vedete autohtone. Exemplele sunt convingătoare, în măsura în care cifrele corespund realității. Ultramediatizatul ”serial” de divorțuri și împăcări, cel al cuplului Bahmuțeanu-Prigoană, a adus în timp beneficii pecuniare și funcții publice. Episodul proxim a început înainte de alegerile parlamentare unde Prigoană tatona terenul pentru un posibil mandat. Notorietatea consolidată de scandalul cu nevasta este mai persistentă decât faptele bune, trebuie să fi gândit ex-parlamentarul PDL, care mai folosise rețeta și …pliciul conjugal inclus în reclamele electorale. De data asta, la al patrulea divorț, nu i-a ieșit lui, dar i-a ieșit ei: ”Bahmu a obţinut un contract de publicitate la o firmă de tigăi, rotunjindu-şi veniturile cu 4 000 de euro, şi a mai obţinut, la Antena 2, emisiunea “Începe Bahmu”, pe un salariu de   5 000 de euro”, consemnează ”Libertatea”. Copiii minori ai cuplului au fost utilizați ca recuzită lacrimogenă în scenariu, cu cinismul mahalalei mediatice.

Nici cuplul Iulia Albu-Mihai Albu, designerul de încălțăminte, n-a avut de pierdut de pe urma vorbelor aruncate la despărțire. Dimpotrivă. Lui i-au crescut vânzările. Figura mondenă a Iuliei, creație artificială a presei tabloide, a început să fie ofertată de televiziuni și agenții de reclamă. Astfel ea a devenit imaginea unei firme de automobile pe bani groși și mașină scumpă la scară, iar Canal D i-a dat să prezinte o rubrică de modă pe 2000 de Euro. ”O oră de lacrimi, de vorbe grele aruncate la adresa ex-ului şi de lamentări se traduce în mii de euro intraţi în cont. E un troc în beneficiul ambelor părţi: emisiunile câştigă audienţă, iar celebrităţile “distruse” că au rămas singure, o mică avere”, conchide Petre Dobrescu, autorul articolului citat.

Nu știm exact care ar fi scorul cuplului Andreea Marin-Ștefan Bănică, dar spectacolul infidelităților, al dramei și al divorțului a fost atent dirijat mediatic, astfel încât să consolideze notorietatea celor două vedete. În schimb Gabriela Cristea a recâștigat practic după divorț terenul pierdut pe vremea căsniciei cu Marcel Toader. Nu doar din rufele spălate în public cuantificate, după unele surse, la mii de Euro, ci și prin revenirea la televiziunea care o concediase, Canal D.

Raportul FreeEx pe 2012 subliniază amplificarea senzaționalismului în presa noastră: ”Goana după senzațional și vânarea unor situații umilitoare, ridicole sau tragice din viața unor persoane au devenit „produsele premium” ale televiziunilor comerciale și ale presei tabloide. Moartea unor personalități sau viața intimă a unor vedete sunt transformate în spectacole mediatice, cu dispreț pentru demnitatea umană și viața privată”. Asta nu împiedică proliferarea emisiunilor mondene, din ce în ce mai abjecte sau mai tembele. Deunăzi, la Look TV, un canal cu audiență 0,0%, croit de magnatul clujean Paskany pentru vreo iubită, comentariile din emisiunea ”Celebrity” despre ținuta cuplurilor regale din Europa s-au rezumat la afirmații docte de genul ”e OK”, sau ”nu-i OK” pălăria reginei sau rochia principesei. O minimală informare despre protocol, despre tradițiile caselor regale, ar fi scutit publicul de colecția de inepții rostite cu bună dispoziție de cei patru ”experți” în mondenități.

Articol aparut si in Revista 22

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Doamna,

    daca n-ar fi postat Calin un comentariu, as fi postat eu , asa ca sa fie cel putin unul, asta numai din respect pentru dumneavoastra, dar sa stiti ca subiectii din articol chiar nu merita nicio atentie.

  2. Doamna Armanca, astfel de lucruri se intampla peste tot in lumea „vedetelor”. Nu sunteti singuri pe lume. Trucul este foarte simplu: trebuie generata cat mai multa zarva, cat mai mult zumzet („buzz”) in jurul unei persoane (sau eveniment) pentru a ii creste cota de popularitate. De aici publicitate si implicit noi contracte. Emisiunile tv cu astfel de personaje se adreseaza unei nise din public bine definit. Spre exemplu, in Statele Unite astfel de productii de o calitate infecta se difuzeaza la anumite ore (mijlocul diminetii sau in primele ore ale dupa-amiazei). Se adreseaza celor cu instructie putina sau chiar deloc. Nu aveti idee ce bine se simt acesti telespectatori cand vizioneaza asa show-uri. Se simt bine pentru ca inteleg dialogurile de genul „e OK” sau „nu e OK” si barfele ieftine cum bine ati punctat. Se simt bine pentru ca se simt mai importanti decat cei care apar in studio si fac scandal, se imping si in cele din urma se iau la bataie pe teme de paternitate sau din motive de infidelitate. Problema in Romania este ca publicul pentru astfel de show-uri nu mai formeaza o nisa, ci largi sectiuni din populatie. Nu numai anumite televiziuni transmit astfel de emisiuni, ci mai toate. Este un spectacol de un prost-gust generalizat. Dar atat timp cat „se cere”, de ce nu?

  3. Un articol inutil. Peste tot in lume exista acest tip de presa cu acest tip de subiecte, sa ne uitam doar la Sun din Marea Britanie. E mult, mult mai infect decat Libertatea. Si? Da, asa e o parte a publicului si „o anumita parte a presei” (copyright Ion I.). Si ce sa facem, sa strambam superior din nas? Sa ne plangem unde a ajuns lumea, vai? E facil si superficial. De ce nu dam exemplele pozitive? IN afara de dl. Plesu nu a facut-o nimeni. Poate ar trebui sa vorbim si de jurnalisti decenti care isi fac treaba cu atentie si exigenta. By the way: Kanal D si nu Canal D, Paszkany si nu Paskany. Asta ca sa va si credem ca nu criticati asa, l’art pour l’art.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Cumpara cartea de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro