vineri, martie 31, 2023

Țara arde sub criza sanitară, iar Parlamentul, populist, se piaptănă, în lipsă de profesioniști

În plină criză sanitară, cu peste 400 de mii de infectări până acum, Camera Deputaților are pe ordinea de zi din 24 noiembrie un Proiect de Lege pentru achiziția de echipamente de protecție şi aparatură medicală şi de construcție de infrastructură spitalicească. Frumos, m-am gândit eu, Daniela Șerban, un simplu cetățean care a avut ambii părinți și mulți prieteni bolnavi.

Mă uit mai atent și constat un Proiect de lege cu un singur articol pe care l-am fi putut scrie oricare dintre noi într-o pauză de cafea într-o zi oarecare. Proiectul a trecut prin Senat în 2 luni, din 6 aprilie până în 3 iunie, cu tot tacâmul de avize: de la Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, Comisia pentru sănătate publică și cea pentru administrație publică. Astfel, cu chiu cu vai la final de noiembrie poate deveni Lege, dacă se aprobă în Camera Deputaților, sub rezerva depunerii Raportului de către Comisia pentru administrație publică. 83 de senatori au votat pentru!

Proiectul este inițiat de Eugen Teodorovici, care candidează acum pentru al treilea mandate de Senator, un politician cu experiență scriptică dovedită în ale legilor din această țară. Ajungând la unicul articol, acesta spune fix așa:

Se aprobă atribuirea de către Guvernul României, Guvernelor Statelor UE și non UE de contracte de achiziție de echipamente de protecție și aparatură medicală, spitale de campanie (ROL 1-3) precum și de construcție de infrastructură spitalicească, pe baza ofertei acestora și a necesarului stabilit de Guvernul României.”

Opiniile pe acest Proiect de Lege, ca formă, sunt puternic împărțite, de parcă nu trăim în aceeași țară și nu avem un singur Parlament. Direcția generală legislativă din Senat confirmă că ”această propunere legislativă corespunde principiilor și normelor de tehnică legislative și se integrează în sistemul legislativ existent”. Consiliul Legislativ avizează favorabil proiectul, deși pe fond îl desființează, menționând că ”soluția legislativă preconizată la articolul unic este redactată într-o manieră improprie stilului normativ și juridic, întrucât face aproape imposibilă aplicarea acesteia, în sensul că nu sunt stabilite condițiile pentru a contracta, procedurile de achiziție, precum și termenele aferente. În plus, mai spune Consiliul Legislativ, ”sintagma ”non UE” este improprie limbajului normativ, fiind necesară revederea și reformularea acesteia” și multe altele de acest tip.

Guvernul, în schimb, este singurul care dă aviz negativ acestui proiect, cu 5 pagini de fundamentare pertinentă, deși confirmă că ar putea fi benefice vânzările între guverne, denumite G2G, pentru care există reglementare expresă la nivel comunitar prin Directiva 2009/81/CE, transpusă la nivel național prin OUG 114/2011, pentru pasionați. Mai mult, Guvernul solicită clarificări legate de: ”ce autorități și în funcție de ce criterii stabilesc aceste necesități de achiziție avute în vedere, prin ce act le aprobă Guvernul; care sunt criteriile și procedura în funcție de care sunt alese guvernele cărora li se atribuie contractele de achiziție; care sunt condițiile și procedura de atribuire efectiv; în ce situații se aplică o astfel de modalitate specială de achiziție”. În concluzie, acest proiect adoptat fix așa poate crea mai multă confuzie și cu siguranță nu își atinge scopul.

Câtă lume implicată până acum într-un proces legislativ aparent bine intenționat, însă confirmat inutil și imposibil de aplicat de cel puțin două instituții. Oare de ce este nevoie de un astfel de proiect când MAI și MAPN prin POIM vor accesa fonduri europene de 350 milioane de euro pentru consolidarea capacității de gestionare a crizei sanitare COVID-19.

Și uite așa mai bifăm o Lege, una din cele peste 40 aflate pe ordinea de zi a Camerei Deputaților din 24 noiembrie.

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. S-au facut si ei ca lucreaza.. au invatat de la EU.. si acolo se fac propuneri de legi pe banda rulanta… imi amintesc acum doi-trei ani, lege pt control tehnic la auto anual, nu la doi ani, interzicerea somnului in camion pt soferii de TIR, etc. S-au elaborat tone de documente, traduse in 20 de limbi.

  2. Legea e simbolism politic inaintea alegerilor, intrebarile guvernului fiind pertinente, guvernul fiind cel care ar trebui s-o aplice, din lipsa informatiilor concrete blocheaza si bine face.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Daniela Șerban
De profesie economist, Daniela Șerban aproape 15 ani experienţă în piaţa de capital, la Bursa de Valori Bucureşti, în media, la The Money Channel, şi consultanţă. A construit o comunitate de companii listate la bursă de la zero. A iniţiat şi conduce Asociaţia pentru Relaţiicu Investitorii la Bursă din România (ARIR), la care sunt membre unele dintre cele mai mari companii listate la bursă din România. Este doctorand în Finanțe la Academia de Studii Economice.

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro