miercuri, mai 18, 2022

Țara arde sub criza sanitară, iar Parlamentul, populist, se piaptănă, în lipsă de profesioniști

În plină criză sanitară, cu peste 400 de mii de infectări până acum, Camera Deputaților are pe ordinea de zi din 24 noiembrie un Proiect de Lege pentru achiziția de echipamente de protecție şi aparatură medicală şi de construcție de infrastructură spitalicească. Frumos, m-am gândit eu, Daniela Șerban, un simplu cetățean care a avut ambii părinți și mulți prieteni bolnavi.

Mă uit mai atent și constat un Proiect de lege cu un singur articol pe care l-am fi putut scrie oricare dintre noi într-o pauză de cafea într-o zi oarecare. Proiectul a trecut prin Senat în 2 luni, din 6 aprilie până în 3 iunie, cu tot tacâmul de avize: de la Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, Comisia pentru sănătate publică și cea pentru administrație publică. Astfel, cu chiu cu vai la final de noiembrie poate deveni Lege, dacă se aprobă în Camera Deputaților, sub rezerva depunerii Raportului de către Comisia pentru administrație publică. 83 de senatori au votat pentru!

Proiectul este inițiat de Eugen Teodorovici, care candidează acum pentru al treilea mandate de Senator, un politician cu experiență scriptică dovedită în ale legilor din această țară. Ajungând la unicul articol, acesta spune fix așa:

Se aprobă atribuirea de către Guvernul României, Guvernelor Statelor UE și non UE de contracte de achiziție de echipamente de protecție și aparatură medicală, spitale de campanie (ROL 1-3) precum și de construcție de infrastructură spitalicească, pe baza ofertei acestora și a necesarului stabilit de Guvernul României.”

Opiniile pe acest Proiect de Lege, ca formă, sunt puternic împărțite, de parcă nu trăim în aceeași țară și nu avem un singur Parlament. Direcția generală legislativă din Senat confirmă că ”această propunere legislativă corespunde principiilor și normelor de tehnică legislative și se integrează în sistemul legislativ existent”. Consiliul Legislativ avizează favorabil proiectul, deși pe fond îl desființează, menționând că ”soluția legislativă preconizată la articolul unic este redactată într-o manieră improprie stilului normativ și juridic, întrucât face aproape imposibilă aplicarea acesteia, în sensul că nu sunt stabilite condițiile pentru a contracta, procedurile de achiziție, precum și termenele aferente. În plus, mai spune Consiliul Legislativ, ”sintagma ”non UE” este improprie limbajului normativ, fiind necesară revederea și reformularea acesteia” și multe altele de acest tip.

Guvernul, în schimb, este singurul care dă aviz negativ acestui proiect, cu 5 pagini de fundamentare pertinentă, deși confirmă că ar putea fi benefice vânzările între guverne, denumite G2G, pentru care există reglementare expresă la nivel comunitar prin Directiva 2009/81/CE, transpusă la nivel național prin OUG 114/2011, pentru pasionați. Mai mult, Guvernul solicită clarificări legate de: ”ce autorități și în funcție de ce criterii stabilesc aceste necesități de achiziție avute în vedere, prin ce act le aprobă Guvernul; care sunt criteriile și procedura în funcție de care sunt alese guvernele cărora li se atribuie contractele de achiziție; care sunt condițiile și procedura de atribuire efectiv; în ce situații se aplică o astfel de modalitate specială de achiziție”. În concluzie, acest proiect adoptat fix așa poate crea mai multă confuzie și cu siguranță nu își atinge scopul.

Câtă lume implicată până acum într-un proces legislativ aparent bine intenționat, însă confirmat inutil și imposibil de aplicat de cel puțin două instituții. Oare de ce este nevoie de un astfel de proiect când MAI și MAPN prin POIM vor accesa fonduri europene de 350 milioane de euro pentru consolidarea capacității de gestionare a crizei sanitare COVID-19.

Și uite așa mai bifăm o Lege, una din cele peste 40 aflate pe ordinea de zi a Camerei Deputaților din 24 noiembrie.

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. S-au facut si ei ca lucreaza.. au invatat de la EU.. si acolo se fac propuneri de legi pe banda rulanta… imi amintesc acum doi-trei ani, lege pt control tehnic la auto anual, nu la doi ani, interzicerea somnului in camion pt soferii de TIR, etc. S-au elaborat tone de documente, traduse in 20 de limbi.

  2. Legea e simbolism politic inaintea alegerilor, intrebarile guvernului fiind pertinente, guvernul fiind cel care ar trebui s-o aplice, din lipsa informatiilor concrete blocheaza si bine face.

Dă-i un răspuns lui neamtu tiganu Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Daniela Șerban
De profesie economist, Daniela Șerban aproape 15 ani experienţă în piaţa de capital, la Bursa de Valori Bucureşti, în media, la The Money Channel, şi consultanţă. A construit o comunitate de companii listate la bursă de la zero. A iniţiat şi conduce Asociaţia pentru Relaţiicu Investitorii la Bursă din România (ARIR), la care sunt membre unele dintre cele mai mari companii listate la bursă din România. Este doctorand în Finanțe la Academia de Studii Economice.

conferinte Humanitas

 

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este banner-contributors-614x1024.jpg

„Despre lumea în care trăim” este o serie anuală de conferințe și dialoguri culturale şi ştiinţifice organizată la Ateneul Român de Fundaţia Humanitas Aqua Forte, în parteneriat cu Editura Humanitas și Asociația ARCCA.  La fel ca în edițiile precedente, își propune să aducă în fața publicului teme actuale, abordate de personalități publice, specialiști și cercetători recunoscuți în domeniile lor și de comunitățile științifice din care fac parte. Vezi amănunte.

 

Carte recomandată

Anexarea, în 1812, a Moldovei cuprinse între Prut și Nistru a fost, argumentează cunoscutul istoric Armand Goșu, specializat în spațiul ex-sovietic, mai curând rezultatul contextului internațional decât al negocierilor dintre delegațiile otomană și rusă la conferințele de pace de la Giurgiu și de la București. Sprijinindu-și concluziile pe documente inedite, cele mai importante dintre acestea provenind din arhivele rusești, autorul ne dezvăluie culisele diplomatice ale unor evenimente cu consecințe majore din istoria diplomației europene, de la formarea celei de-a treia coaliții antinapoleoniene și negocierea alianței ruso-otomane din 1805 până la pacea de la București, cu anexarea Basarabiei și invazia lui Napoleon în Rusia. Agenți secreți francezi călătorind de la Paris la Stambul, Damasc și Teheran; ofițeri ruși purtând mesaje confidențiale la Londra sau la Înalta Poartă; dregători otomani corupți deveniți agenți de influență ai unor puteri străine; familiile fanariote aflate în competiție spre a intra în grațiile Rusiei și a ocupa tronurile de la București și Iași – o relatare captivantă despre vremurile agitate de la începutul secolului al XIX-lea, ce au modelat traiectoria unor state pentru totdeauna și au schimbat configurația frontierelor europene. Vezi pret

 

 

 

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro