România este țara cu cea mai mare creștere economică din Europa, un fel de tigru est-european, care a dat peste cap statistica prin cifra de 3,5% anuală de majorare a PIB, într-un context în care orice e peste zero e o performanță. Totodată, România este singura țară a UE care mai are o relație pe bază de acord cu Fondul Monetar Internațional. De asemenea, România se împrumută la cele mai mici dobânzi din istorie pe piețele internaționale, ba chiar la maturități record de 30 de ani, ceea ce arată o încredere în stabilitatea macroeconomică a țării dincolo de orizontul îngust al acordului cu FMI, și, totuși, acest acord intră în detaliile unor decizii care frizează ridicolul (cum să se facă listările de companii publice sau să nu se ia decizii legate de falimentul personal). FMI are și motive interne să țină la acest acord. Prin trecerea României pe creștere economică cvasirecord, după două acorduri finalizate și unul în derulare, economiștii de la Washington pot oricând spune că nu au greșit recomandând, mai întâi, o macrostabilizare pe baza unor mecansime de austeritate, pentru ca apoi să apară creșterea economică. Acesta era scenariul inițial, chiar dacă, la începutul lui 2012, Jeffrey Franks, fostul șef al delegației pentru România, intrase în panică pentru că nu se întrevedea creșterea economică. Și România are motive să se considere relativ mulțumită cu această situație cu totul atipică (acord cu FMI și creștere record). În fond, în urma acestei negocieri în trei – pentru că nu trebuie ignorată prezența reprezentanților UE -, România are parte de un bonus de cofinanțare din fondurile europene. Să fie toată povestea cu FMI doar o mică șmecherie românească de a mai ciupi câteva milioane de euro? Chiar atâta pragmatism aici, când la cheltuieli suntem mână spartă?
Valoarea acordului cu FMI vine din cu totul altă parte. De ani buni este singurul document de politică economică al guvernelor României. În lipsa acordurilor, cu greu se putea vorbi de planuri strategice, programare de politici sau predictibilitate minimă în actul de guvernare (nu vorbim de predictibilitate fiscală, deja e prea mult). Și așa, marile decizii s-au luat și continuă să se ia de azi pe mâine, dar măcar mai avem unele de care ne ținem, cu întârzierile de rigoare. De exemplu, planul de listare a cinci companii publice pe piața de capital s-a decis în 2011 și continuă încă și în 2014! Dar toate astea nu explică marea nepotrivire: creșterea economică record și acordul cu FMI de prudență și supraveghere! Atunci, din două, una: fie creșterea economică este o întâmplare fericită, dar care nu confirmă decât parțial depășirea situației de echilibrare macroeconomică spre o nouă perioadă de creștere semnificativă, fie acrodul cu FMI este depășit. Ultima variantă, chiar dacă presupune elemente controversate, nu cred că e validă. De la taxa pe carburanți la privatizarea CFR Marfă, după ce compania ajunge pe excedent comercial (mare parte a datoriilor fiind deja reziliate), în acord sunt tot soiul de măsuri care nu prea mai au sens într-o economie care a decolat. Asta înseamnă că această creștere economică peste așteptări nu prea are de-a face cu politicile economice ale guvernului. Este o întâmplare fericită ca o ploaie de vară (sau datorată ploilor de vară, care au dus la anul agricol excepțional) și rezultatul celor 50 miliarde de euro obținuți din exporturile realizate de multinaționalele implementate în România, pe care Guvernul Ponta și-a propus să le taxeze tot mai… sănătos, să simtă mai mult că fac parte din economia locală, și nu doar că sunt parte a unor lanțuri de producție care încep și se termină în Occident.
Pe scurt, în consistența creșterii nu crede nici guvernul prea mult și nici FMI sau UE, așa că strânsul acord de interese comune continuă. Din păcate, cele trei părți urmăresc scopuri diferite. Pentru Comisie, treaba e simplă. Vrea echilibru bugetar, continuarea reducerii deficitului, de aici rigiditatea în privința taxei pe carburanți. Pentru FMI, interesul constă în politicile de macroprudențialitate. Ele se manifestă prin grija parțial justificată față de situația delicată a sectorului bancar, cu cele 22% record de credite neperformante, și prin continuarea politicilor corporatiste, inclusiv a privatizărilor. Guvernul, în schimb, continuă acea strategie de reevaluare a politicilor publice dintr-o perspectivă etatistă, fără ca FMI să intervină. Nu doar taxa care l-a exasperat pe Traian Băsescu este vizată aici. Mai mult, guvernul își propune să evalueze impactul transferului de fonduri spre pilonul pensiilor publice administrate privat, ceea ce ar trebui să trimită un fior de groază celor din domeniu, pentru că asta poate însemna orice, inclusiv un prim pas spre limitarea acestor fonduri, dacă nu chiar anihilarea lor. Cum ar arăta un scenariu în care cele 3 miliarde de euro administrate privat ar fi transferate spre bugetul asigurărilor sociale, așa încât impactul unei reduceri semnificative a cotei de CAS să fie complet anihilat pe termen scurt? Cine ar mai putea protesta atunci, iar visul d-lui ministru Voinea de a termina cu fondurile private ar deveni realitate. Deocamdată, e doar un scenariu. Până atunci, Fondul și guvernul se uită la creșterea economică și nu le vine să creadă, niciunuia, cât de buni sunt în relansarea economiei!
Articol aparut in Revista 22
D-le, creste? Creste. Propun sa-i zicem urs si nu tigru ca sa fim un pic patrioti.
Concluzie: economia României, albă, gri sau neagră avanseaza in pofida diverselor guvernari si a acordului cu FMI. Încep sa cred, si nu glumesc, ca o perioada mai lunga fără o guvernare clara, asa cum a fost in Belgia, ne poate duce la prosperitate. :)
Dane, nu ma asteptam ca si tu sa cazi in aiureala asta. Stii ca definitia PIB este : cons populatie +consumul statului +investiti +export -import . E asa de usor sa analizezi componentele si sa vezi ca cresterea salariilor la bugetari = crestere de PIB sau reducerea importurilor de consum = crestere de PIB etc . CRESTEREA ECONOMICA ESTE ALTCEVA DECAT CRESTEREA PIB , MAI ALES DUPA CE L-AM DAT AFARA PE VOINEAGU .
Eu degeaba ma tot plimb prin studiourile televiziunilor . Nu reusesc sa comunic , vad , prea multe.