marți, octombrie 19, 2021

„TO DO LIST”-ul dat de Barosso lui Ponta a fost introdus in MCV (+ raportul MCV scanat)

Abia ce mi-a picat în mână raportul din cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV) pe justiţie al Comisiei Europene ce va fi publicat mâine. Este extrem de dur, mai ales prin cât este de specific. Şi nu pot să nu remarc ironia supremă: în primul raport din mandatul guvernului Ponta, după ce ministrul Justiţiei, Titus Corlăţean spunea că benchmark-urile trebuie redefinite, de facto, ele sunt redefinite. Dar nu în favoarea noastră, luându-ne de pe cap din ceea ce mai era de făcut, ci împotriva noastră, introducând cerinţe suplimentare, extrem de specifice.

Noutatea absolută şi punctul de greutate al anului 2012 în relaţia cu Uniunea Europeană, INTRODUCEREA ÎN RAPOTUL DE PROGRES A LISTEI CU CERINŢELE Comisiei Europene, înmânată de către preşedintele acesteia, premierului Victor Ponta!

În capitolul de recomandări, cel mai important din orice raport, primul calup de recomandări conţine un nou capitol ce poate fi numit capitolul „politic” sau care poate fi văzut ca un nou benchmark (obiectiv de referinţă). Dacă restul de şase capitole sunt formulate mai general, sub forma că „să se dezvolte o abordare comprehensivă”,  „să se asigure o mai bună coordonare”, etc, ei bine, acest prim capitol este catastrofal (la nivelul procesului de până acum) prin modul de “to do list” în care este formulat.

Acesta fiind un articol de tip reacţie rapidă dar, totodată de opinie, îmi permit şi o speculaţie: aşa se explică graba cu care Comisia, prin purtătorul de cuvânt solicita rapid punctul de vedere în scris al Guvernului. Pesemne că şi Preşedintele Jose Manuel Barosso i-a cerut o reacţie rapidă premierului Victor Ponta în cadrul întâlnirii celor doi, din acelaşi motiv. Ce putem înţelege de aici? Pentru că Guvernul nu a răspuns rapid, sau convingător, Comisia a decis introducerea punctelor la care avea nevoie urgentă de răspuns în MCV!

În orice caz, noi ca cetăţeni trebuie să avem acces la răspunsurile formulate de către Guvernul Ponta, pentru că da, acestea sunt de interes public. Cât timp mai avem legislaţie care ne dă dreptul la acces la informaţiile de interes public, ar trebui să cerem să avem acces la aceste răspunsuri. Nu de alta, dar guvernul acesta s-a învăţat să practice limbajul dublu, una spune acasă, alta la Bruxelles.

Practic, noul set de recomandări, apărut peste noapte, după cinci ani de monitorizare pe justiţie eclipsează progresele reale făcute de România în lupta cu corupţia, independenţa justiţiei şi în alte chestiuni minore, în comparaţie cu lovitura dată statului de drept.

Primul capitol de recomandări este intitulat sugestiv „Respect pentru domnia legii şi independenţa sistemului judiciar”. Pentru a câştiga timp nu le mai traduc în limba română, ci doar le transcriu din engleza.

———————————————-

UPDATE: Raport MCV – iulie 2012

———————————————-

Transcriere din raport:

1. Respect for the rule of law and the independence of the judiciary

  • Immediately adopt and publish an emergency ordinance repealing Emergency Ordinance no 38/2012
  • Immediately adopt and publish an emergency ordinance repealing Emergency Ordinance no 41/2012
  • Respect constitutional requirements in issuing emergency ordinances in the future;
  • Ensure the immediate in publication of all acts in the Official Journal, including decisions of the Constitutional Court;
  • Require all political parties and government authorities to respect the independence of judiciary; with a commitment to discipline any government or party member who undermines the credibility of judges by criticizing judicial decisions, or put pressure on judicial institutions;
  • Appoint an Ombudsman enjoying cross-party support, through a transparent and objective process, leading to the selection of a personality with uncontested authority, integrity, and independence;
  • Introduce a transparent process for the nomination of the General Prosecutor and Chief Prosecutor the National Anti-Corruption Directorate. This should include open applications based on criteria of professional expertise, integrity and a track record of anti-corruption action. No nomination should be made under the acting Presidency;
  • No presidential pardons should be granted during the acting Presidency;
  • Refrain from appointing Ministers with integrity rulings against them; ministers in that situation should step down;
  • Adopt clear procedures which require the resignation of Members of Parliament with final decisions on incompatibility and conflict of interest, or with final convictions for high-level corruption.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Bine ca nu am fost acceptati in Schengen si ca ni s-a pus in carca MCV.

    Ce se mai desprinde de aici este ca cineva, undeva, a mintit. Declaratiile PM-ului au fost: am raspuns, am trimis, este totul ok

    Pai, daca a facut asta, de ce se mai regasesc in document? Urat.

    Bine, asta in ideea ca cele 11 porunci se vor regasi in document

  2. Probabil aceasta este reactia la obraznicia lui Antonescu, cum ca lista lui Barosso nu exista ca document oficial, pentru ca nu a ajuns la el pe birou. Acum o sa ajunga.

  3. 1. „Require all political parties and government authorities to respect the independence of judiciary; with a commitment to discipline any government or party member who undermines the credibility of judges by criticizing judicial decisions, or put pressure on judicial institutions;”
    ?!? Cum adica, membrii simpli ai partidelor din Romania, cam un milion de cetateni, nu pot critica deciziile instantelor judecatoresti? Unde in Europa mai este valabila tampenia asta? S-a mutat PCUS al URSS la Bruxelles?

    2. Si „regulile” se aplica selectiv? Chiar azi citeam ca „Guvernul lui Merkel a criticat decizia tribunalului din Koln „…
    http://www.ziare.com/europa/germania/angela-merkel-interzicerea-circumciziei-ne-face-de-ras-1179234
    Sigur ca hotararea tribunalului din Koln este tampita si trebuie sa fie criticata. Dar hotarari tampite mai dau si alte instante judecatoresti, din alte state. Nu este imbecilitatea un monopol al judecatorilor nemti.

    3. Daca unii romani au de gand sa accepte dubla masura in materie de „respectare a justitiei” e treaba lor, atitudinea de sluga poate li se potriveste. Lor. Dar nu tuturor.

  4. Sub masca „verificarii justitiei” apar cerinte pur politice, mult dincolo de ce are UE dreptul sa ceara. OK, inteleg ca trebuie respectate un set de valori comune dar cerintele astea suna periculos de mult a amestec fatis in politica interna in sprijinul exclusiv al unei parti a esicherului. Ultima data cand am verificat eram stat independent, capabil sa-si ia propriile decizii. Aceeasi UE care s-a uitat ca la poarta noua la derapajele de-a dreptul fasciste din Ungaria s-a trezit brusc sa ne ceara noua chestii suplimentare fara legatura cu MCV. Sa rezolve in primul rand problemele cu Ungaria si pe urma sa vina cu pretentii. Imi place ideea de uniune dar nu accept standarde duble, pentru unii muma, „ca-s de-ai nostri”, pentru altii ciuma, „ca n-au sapca”!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Suntem un stat laic?

Scriu textul de față îndemnat de trei împrejurări. În ordine cronologică inversă, a treia e apariția reportajului Recorder Clanul marelui alb. Sunt...

Când sursele de energie care ar trebui să stopeze schimbarea climei nu mai funcționează din cauza schimbării climei…

Toleranța va atinge un asemenea nivel încât oamenilor inteligenți li se va interzicesă mai gândească pentru a nu-i ofensa pe imbecili.Autor...

Odăjdiile clanului Soprano

În statutul BOR art. 149, cauzele se introduc pe rolul consistoriului doar cu aprobarea episcopului sau patriarhului.  Hotărîrile devin executorii doar după...

Criză economică sau nu? Furtuna Perfectă necesară unui ”crash”

Semne de criză economică sunt tot timpul. Într-un sens, crize economice, mai mult sau mai puțin extinse, la nivel de ramură, la...

România, octombrie 2021 : eşec statal şi paralizie politică

Eşecul statal şi paralizia politică sunt semnele sub care stă România zilelor acestea.   Statul român se înfăţişează cetăţenilor acestei ţări  astfel cum...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.