vineri, aprilie 19, 2024

„TO DO LIST”-ul dat de Barosso lui Ponta a fost introdus in MCV (+ raportul MCV scanat)

Abia ce mi-a picat în mână raportul din cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV) pe justiţie al Comisiei Europene ce va fi publicat mâine. Este extrem de dur, mai ales prin cât este de specific. Şi nu pot să nu remarc ironia supremă: în primul raport din mandatul guvernului Ponta, după ce ministrul Justiţiei, Titus Corlăţean spunea că benchmark-urile trebuie redefinite, de facto, ele sunt redefinite. Dar nu în favoarea noastră, luându-ne de pe cap din ceea ce mai era de făcut, ci împotriva noastră, introducând cerinţe suplimentare, extrem de specifice.

Noutatea absolută şi punctul de greutate al anului 2012 în relaţia cu Uniunea Europeană, INTRODUCEREA ÎN RAPOTUL DE PROGRES A LISTEI CU CERINŢELE Comisiei Europene, înmânată de către preşedintele acesteia, premierului Victor Ponta!

În capitolul de recomandări, cel mai important din orice raport, primul calup de recomandări conţine un nou capitol ce poate fi numit capitolul „politic” sau care poate fi văzut ca un nou benchmark (obiectiv de referinţă). Dacă restul de şase capitole sunt formulate mai general, sub forma că „să se dezvolte o abordare comprehensivă”,  „să se asigure o mai bună coordonare”, etc, ei bine, acest prim capitol este catastrofal (la nivelul procesului de până acum) prin modul de “to do list” în care este formulat.

Acesta fiind un articol de tip reacţie rapidă dar, totodată de opinie, îmi permit şi o speculaţie: aşa se explică graba cu care Comisia, prin purtătorul de cuvânt solicita rapid punctul de vedere în scris al Guvernului. Pesemne că şi Preşedintele Jose Manuel Barosso i-a cerut o reacţie rapidă premierului Victor Ponta în cadrul întâlnirii celor doi, din acelaşi motiv. Ce putem înţelege de aici? Pentru că Guvernul nu a răspuns rapid, sau convingător, Comisia a decis introducerea punctelor la care avea nevoie urgentă de răspuns în MCV!

În orice caz, noi ca cetăţeni trebuie să avem acces la răspunsurile formulate de către Guvernul Ponta, pentru că da, acestea sunt de interes public. Cât timp mai avem legislaţie care ne dă dreptul la acces la informaţiile de interes public, ar trebui să cerem să avem acces la aceste răspunsuri. Nu de alta, dar guvernul acesta s-a învăţat să practice limbajul dublu, una spune acasă, alta la Bruxelles.

Practic, noul set de recomandări, apărut peste noapte, după cinci ani de monitorizare pe justiţie eclipsează progresele reale făcute de România în lupta cu corupţia, independenţa justiţiei şi în alte chestiuni minore, în comparaţie cu lovitura dată statului de drept.

Primul capitol de recomandări este intitulat sugestiv „Respect pentru domnia legii şi independenţa sistemului judiciar”. Pentru a câştiga timp nu le mai traduc în limba română, ci doar le transcriu din engleza.

–––––––––––––––-

UPDATE: Raport MCV – iulie 2012

–––––––––––––––-

Transcriere din raport:

1. Respect for the rule of law and the independence of the judiciary

  • Immediately adopt and publish an emergency ordinance repealing Emergency Ordinance no 38/2012
  • Immediately adopt and publish an emergency ordinance repealing Emergency Ordinance no 41/2012
  • Respect constitutional requirements in issuing emergency ordinances in the future;
  • Ensure the immediate in publication of all acts in the Official Journal, including decisions of the Constitutional Court;
  • Require all political parties and government authorities to respect the independence of judiciary; with a commitment to discipline any government or party member who undermines the credibility of judges by criticizing judicial decisions, or put pressure on judicial institutions;
  • Appoint an Ombudsman enjoying cross-party support, through a transparent and objective process, leading to the selection of a personality with uncontested authority, integrity, and independence;
  • Introduce a transparent process for the nomination of the General Prosecutor and Chief Prosecutor the National Anti-Corruption Directorate. This should include open applications based on criteria of professional expertise, integrity and a track record of anti-corruption action. No nomination should be made under the acting Presidency;
  • No presidential pardons should be granted during the acting Presidency;
  • Refrain from appointing Ministers with integrity rulings against them; ministers in that situation should step down;
  • Adopt clear procedures which require the resignation of Members of Parliament with final decisions on incompatibility and conflict of interest, or with final convictions for high-level corruption.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Bine ca nu am fost acceptati in Schengen si ca ni s-a pus in carca MCV.

    Ce se mai desprinde de aici este ca cineva, undeva, a mintit. Declaratiile PM-ului au fost: am raspuns, am trimis, este totul ok

    Pai, daca a facut asta, de ce se mai regasesc in document? Urat.

    Bine, asta in ideea ca cele 11 porunci se vor regasi in document

  2. Probabil aceasta este reactia la obraznicia lui Antonescu, cum ca lista lui Barosso nu exista ca document oficial, pentru ca nu a ajuns la el pe birou. Acum o sa ajunga.

  3. 1. „Require all political parties and government authorities to respect the independence of judiciary; with a commitment to discipline any government or party member who undermines the credibility of judges by criticizing judicial decisions, or put pressure on judicial institutions;”
    ?!? Cum adica, membrii simpli ai partidelor din Romania, cam un milion de cetateni, nu pot critica deciziile instantelor judecatoresti? Unde in Europa mai este valabila tampenia asta? S-a mutat PCUS al URSS la Bruxelles?

    2. Si „regulile” se aplica selectiv? Chiar azi citeam ca „Guvernul lui Merkel a criticat decizia tribunalului din Koln „…
    http://www.ziare.com/europa/germania/angela-merkel-interzicerea-circumciziei-ne-face-de-ras-1179234
    Sigur ca hotararea tribunalului din Koln este tampita si trebuie sa fie criticata. Dar hotarari tampite mai dau si alte instante judecatoresti, din alte state. Nu este imbecilitatea un monopol al judecatorilor nemti.

    3. Daca unii romani au de gand sa accepte dubla masura in materie de „respectare a justitiei” e treaba lor, atitudinea de sluga poate li se potriveste. Lor. Dar nu tuturor.

  4. Sub masca „verificarii justitiei” apar cerinte pur politice, mult dincolo de ce are UE dreptul sa ceara. OK, inteleg ca trebuie respectate un set de valori comune dar cerintele astea suna periculos de mult a amestec fatis in politica interna in sprijinul exclusiv al unei parti a esicherului. Ultima data cand am verificat eram stat independent, capabil sa-si ia propriile decizii. Aceeasi UE care s-a uitat ca la poarta noua la derapajele de-a dreptul fasciste din Ungaria s-a trezit brusc sa ne ceara noua chestii suplimentare fara legatura cu MCV. Sa rezolve in primul rand problemele cu Ungaria si pe urma sa vina cu pretentii. Imi place ideea de uniune dar nu accept standarde duble, pentru unii muma, „ca-s de-ai nostri”, pentru altii ciuma, „ca n-au sapca”!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Ciprian Ciucu
Ciprian Ciucuhttp://www.crpe.ro
Consilier in Consiliul General al Municipiului București / Fost președinte al Consiliului Național de Integritate (2015-2016) / Membru fondator al Centrului Roman de Politici Europene

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro