Este oare politica o formă ideală de organizare a statului, cum credea Platon, sau este doar o sumă de manevre pragmatice de a deţine puterea, cum credea Machiavelli? Distanţa teoretică dintre Republica lui Platon şi Principele lui Machiavelli marchează încă politicul în datele lui antinomice. Idealitatea şi pragmatismul lui se combină încă într-o urzeală greu de descifrat în termeni de dreptate şi morală. Dintr-o doctrină care se dorea guvernată de legi democratice, politica a ajuns mai mult o parodie, o fonologie ego-centrică, o modalitate ieftină de manipulare a maselor. Dintr-o vocaţie a socialului, ea a ajuns doar un mod egoist de căpătuială, o modalitate de a înhăţa puterea. Începută ca o utopie platoniciană a binelui – „Morala determină politica” -, aceasta a ajuns un machiavelism deşănţat al puterii – „Politica n-are nimic de-a face cu morala”. Dintr-o virtute a cetăţii, activitatea politică a ajuns o mascaradă socială, cleptocrație. Nefuncţionînd pe un temei valoric, ci pe unul numeric, democraţia restituie celor care o practică exact ceea ce au investit în ea. Ea nu poate transforma cantitatea în calitate decît cu preţul reconsiderării ei radicale. Totuși, aceasta este oricînd operaţională tocmai în virtutea faptului că este tot timpul perfectibilă. Dictatura, perfectă fiind, nu mai poate fi îmbunătăţită, pe cînd democraţia, imperfectă fiind, suportă mereu îmbunătăţiri. Democraţia este cea mai suportabilă opțiune, fiind măsura libertăţii pe care o putem practica. Singura formă de a îmbunătăţi democraţia este aceea de a transforma majoritatea statistică într-o valoare operațională.
Nu există spectacol mai înşelător şi mai derutant decît cel al deţinerii puterii politice, în toate formele de manifestare. Aceasta obstaculează orice urmă de competenţă şi de moralitate, pentru că nu poate masca ipocrizia oricărui pas făcut în iureşul mercantil al parvenirii. Politica actuală a devenit un fel de eludare rentabilă a rezonabilităţii umane, o idiocratizare fără limite, un neociocoism păgubos. Faptul că există şi aici cîteva excepţii nu schimbă cu nimic amploarea cataleptică a acestei antiprofesii. Nici costatarea că aceasta rămîne răul necesar care promite tot timpul binele iluzoriu. Iar politicianismul patriotard a devenit o meserie care nu necesită nici o pregătire, ci doar visceralitate, ură şi resentiment. Politica îşi revendică şi anexează integral cel mai răspîndit produs uman – summa stupiditas. Politicianismul dă tonul tembelismului generalizat, al parvenitismului vulgar, al arivismului indecent. Politica e ştiinţa de a acumula un set de incompetenţe, de roluri în care perorează nişte măşti golite de orice conţinut. În mod axiomatic, nu există reuşită în afara condiționării și susținerii unui partid, a gurocraţiei. Din dedesubturile politichiei a răsărit cea mai falnică profesie, aceea de a minţi şi manipula cu cele mai puţine idei şi mai paupere cuvinte, în care se realizează plenar mulți eşuaţi ai sorţii. Rînjetul electoral ţine loc de adevăr, minciuna sfruntată, de ideologie. Politica este cel mai rapid mod de tranformare a incompetenţei în cratofanie, a raţiunii în delir. Într-o societate idiotizată, cu o educație precară, cu un dispreț nedisimulat față de cultură, mediocritatea devine deziderat, ideal. Proptită ideologic, devine normă sacrosantă. Din piedică existenţială, prostia politică a devenit trambulină, irepresibil elan ascensional. Toţi politrucii clamează, in abstracto, că vor face binele general pînă ce reuşesc, in concreto, să-şi facă binele particular. Forma supremă de degradere a adevărului social rămîne cea politică. Singurul adevăr al politicii rămîne puterea. Restul sînt ideologii aşternute pe drumul acaparării ei. Politica actuală se/ne minte chiar şi cu puţinele sale adevăruri. Politicul s-a specializat în organizarea şi valorificarea slăbiciunilor umane, în înmulţirea, prin sciziparitate, e experţilor în promisiuni goale. Acesta este tot timpul vinovat, fără să aibă vreodată vinovaţi. Politicul a devenit modalitatea în care se organizează mediocrii pentru a conduce societatea, chiar lumea. Recent, în vecinătatea noastră, a căpătat accente patologice, criminale.
Pe de altă parte (dar în același context interferențial), interpunem între noi şi lume o tehnologie tot mai sofisticată, una care ne cere din ce în ce mai puţin, în timp ce ne promite tot mai mult. E vorba de o tehnologie care ne invită în mod seducător la lene intelectuală şi la imbecilitate confortabilă. La iluzia că, supuşi infodemiei actuale, a afla totul înseamnă a înţelege totul. Ca atare, cădem mult prea repede pradă atracţiozităţilor ei deturnante, inutilităţilor care îi înconjoară magia, ratînd chiar dimensiunea autotelică pentru care a fost gîndită. Politicul a înțeles cît de important este acest spațiu virtual în care își poate disemina în mod nelimitat mesajul, înclinațiile tendențioase. Transferaţi hipnotic în mediul virtual credem că posedăm multul iluzoriu după care tînjim, pe cînd, rămaşi în realitatea operaţională, putem poseda puţinul concret pe care îl avem. Complexele existenţiale şi frustrările comunicaţionale nu pot fi vindecate în spaţiul virtual. Sîntem inundaţi cu informaţiile inutile şi secătuiţi de cunoştinţele esenţiale. Nici cea mai dezvoltată şi augmentată tehnică nu poate transforma informaţia în cultură, gustul în judecată de valoare, cantitatea informaţională în salt spiritual. Tehnica actuală, inteligenţa artificială avansează mult mai repede decît înţelegerea consecinţelor pe care le creează, succesul lor le determină în bună măsură şi necesitatea. Ele au căpătat o dimensiune aproape mistică, operînd dincolo de limitele umanului, acolo unde omul riscă să devină doar o simplă ipoteză. Context în care tehnica dă aripi nebănuite prostiei, care ajunge din abundență chiar şi la cei care nu o caută. E curios cum poate să tîmpească minţile o tehnologie atît de avansată, care ne dezumanizează pe măsura inventivității ei.
La întrebarea, atît de simplă în aparenţă, dar atît de tragică în fond: cum am ajuns, ca societate – cu toate posibilitățile culturii, civilizației, științei și tehnologiei informaționale -, atît de jalnic încît să ne gratulăm mediocritățile, să punem să ne conducă pe toţi sfertodocții naţiei, răspunsul nu se află doar în degradarea clasei politice. Deşi tot dezastrul social a început cu o generalizată contraselecţie valorică practicată de politicianismul veros. Răspunsul trebuie căutat, printre multe alte cauze sociale, psihologice și antropologice, şi în „trădarea intelectualilor”, a celor care, în loc să fie observatorii și criticii preventivi, s-au conectat la beneficiile oneroase ale politicului, la cei care s-au aliat pe faţă sau tacit cu tot soiul de ipochimeni agramaţi, dar deţinători de putere şi de sfere de influenţă. E vorba de intelectualii dispuși mereu la compromis, de cei care au cauţionat şi încurajat, la toate nivelurile şi în toate domeniile, impostura ca formă de reușită. După cum, pentru corectitudine, trebuie precizat imediat că există intelectuali prestigioși care, prin scrisul și atitudinea lor curajoasă, au încercat, de la distanță sau din proximitatea politicului, să explice și să corijeze erorile grave ale acestuia. Printre alte metehne, concubinajul dintre mediocritatea potentă şi inteligenţa tranzacțională a dus la degringolada socială în care trăim, şi care este gata să sacrifice şi ultimele rezerve de bun-simţ şi de exelenţă valorică pe altarul prostocraţiei. Mass-media a acompaniat complice și servilă politica în mersul ei triumfal spre decădere şi anomie, amplificînd tonul dat de aceasta. Din păcate, nici chiar unii reprezentanți ai confesiunilor religioase, aliați ai unor forțe oculte și ostile, nu s-au putut abține să nu cauționeze anumite anomalii și ideologii reciclate. Toţi cei care sprijină orice promovare pe criterii de obedienţă politică, în disprețul valorii profesionale și umane, susțin aberațiile extreme de orice natură, cei care ne fac să ne fie silă de lumea în care trăim sînt cu atît mai vinovaţi cu cît deţin un anume nivel de inteligenţă. Iar indiferența unor intelectuali, într-o ţară condusă, cu mici excepții, de semidocți și de posesorii unui analfabetism nefuncţional (şi nu funcţional, cum eronat se spune), devine una culpabilă. Căci se poate trece cu greu peste degradarea clasei politice, a societății în general, fără să se riposteze măcar cu un cuvînt, cu o atitudine rațională, cu un minim gest de revoltă. Cine și cum mai poate transforma toxicitatea politicii actuale în remediu social? Răspunsul nu constă doar în prezumtiva prezență la vot, ci, mai ales, în ceea ce se votează – dezastrul extremist sau răul corigibil. Normalitatea politică rămîne încă în stadiul de deziderat.
” Toxicitatea politicii”? Este prea mult spus. Dacă este ” toxică”, atunci rezultă imediat că trebuie renunțat la politică, adică la forma de conducere democratică a societății. Numai că este obligatoriu( ca să nu zic necesitate) ca o societate să fie condusă, cel puțin din punct de vedere al securității interne și externe dar și al optimizării efortului social. Așa că pentru a conduce o societate sunt trei forme principale de conducere socială/statală:
– anarhia( adică un stat slab, cu multe conflicte sociale și libertăți extinse dar haotice și incontrolabile
– autoritarismul/ dictatura cu un stat puternic dar cu libertăți restrânse
– democrația, care încearcă să mențină societatea între cele două limite (anarhie, dictatură) dar și să asigure un set de drepturi și libertăți cetățenești.
Era unul Churchill care a zis: sistemul democratic nu este perfect, dar altul mai bun nu există.
Analiza autorului este corectă, în sensul că asistăm peste tot în Lumea democratică la o degradare a mecanismelor democratice clasice, dar și a valorilor democratice( drepturi și libertăți cetățenești, etc). Iar cauza este cea constatată: macularea valorilor sociale și democratice de către globalizarea mass-media.
Așa că se pune imediat întrebarea: în condițiile globalizării, CARE mai sunt parametrii/valorile proprii ale societăților actuale? Și care valori să dea o bază pentru conducerea socială, dar și să asigure libertățile și drepturile civile. Aici ar fi poate necesară o NOUĂ/ALTĂ FILOZOFIE socială, care să înlocuiască actuala paradigmă a conducerii sociale cu una nouă, adecvată Globalismului. Și care, vai, să facă să înceteze văicărelile neputincioase ale unora și altora…
Până una alta, dacă nu va place democrația, arunci urmează anarhia și în final DICTATURA. Deja prin Lume autoritarismele cresc, inclusiv în Lumea democratică…
Libertatea noastră este în pericol.
O analiza corecta, pertinenta si extinsa pentru care Autorul merita felicitat. Cu un final cam inchis, in care nu se intrevede nici un remediu !?
Ca unul care a incercat candva, doar prin anii ,90!, o implicare politica, stiu cam ce nervi tari trebuie sa ai si in general oamenii educati si sensibili rezista greu in acest mediu…
Pe vremea mea se invata la scoala un cantec ,
Eroi au fost, eroi sunt inca… O fi ramas valabila doar prima afirmatie ? Poate ca totusi ….
Va multumesc pentru aceasta descriere completa a situatiei in care ne aflam!
S-a ajuns la toxicitate.
Platon nu vorbea de asa ceva, iar Machivelli subordona mijloacele duplicitare scopului suprem. Pozitiv.
Dar aveti dreptate, azi, politica este urat mirositoare si doar o cale de imbogatire rapida si necinstita.
Cum sa corectam lucrurile? In nici un caz prin Georgesti.
In primul rind, este nevoie ca electoratul sa fie alcatuit doar din proprietari. Doar in masura in care detii o proprietate, sa poti vota. Nu detii o proprietate, nu votezi.(Nu conteaza sexul, doar proprietatea.)
In al doilea rind, politicienii sa raspunda in fata legii, pentru faptele lor penale. Fara aprobari, voturi etc.
In al treilea rand, trebuie restrinsa varsta de votare: trebuie sa ai minimum 10 ani experienta de adult, pentru a sti ce fae un partid si altul, ce impact are votul tau; deci asta inseamna ca sub 28 de ani nu ai voie sa alegi si sa fii ales; in al doilea rind, cei peste 70 de ani sa nu aiba acces la urne. De obicei, traiesc in bula lor din tinerete, nu mai sunt conectati la realitatile cotidiene. Fara vot, fara functii…
In al patrulea rand, partidele -si persoanele- care promit marea cu sarea in campanii electorale si nu-si respecta promisiunile, trebuie trase la raspundere penal. (Publicitate mincinoasa….?!!!)
In fine, in opinia subsemnatului, bugetele nu trebuie sa fie elaborate pe datorii, decat in caz de razboi sau cataclisme. Nici macar 1 leu datorie! Mituirea electoratului trebuie sa inceteze! Singura exceptie o constituie inarmarea, in cazuri speciale. (De exemplu acum, cand Rusia ataca si se pregateste de razboi, trebuie sa se ia masurile necesare.)
Politica nu a ajuns toxica din cauza globalizarii. Are resorturi interne sensibile la contactul cu banii. (Contracte, mituiri, lobby facut de marile firme si banci, masuri populiste pe buget etc.) Globalizarea este doar -noul- mediu in care se manifesta racilele interne.
O restrangere ale drepturilor civile nu este un mod democratic de luare a deciziilor. Inainte de WW2 majoratul era la 21 de ani, a fost coborat la 18 ani. La majorat se putea vota. Cei de peste 70 ani, nu toti sunt nostalgici si ramoliti. Ceea ce strica azi nu este varsta si proprietatea ci mijloacele de mass media care propaga e internet sau televiziuni idei false. Apoi in istoria umanitatii razboiaele erau punctuale, intre anumite tari si teritori acum l- am globalizat la nivel de continente. Cert este ca daca toata omenirea nu intelege ce eforturi trebuie sa faca, Terra ca planeta va reduce in 1000 de ani gradul de convietuire pasnica si confortabila.
discutabil
citi „destepti” mai exteriorizeaza ceea ce i in cerebelul lor? prostul, tot timpul! ori te njura si te fura ori iti da cu maciuca n cap. spui ceva ne la locul lui? ca ala minte, pute si i cam jegos? iti vor sari la beregata toate jivinele institutionalizate. egalite liberte fraternite! doar ca la nivelul cel mai de jos (acolo nu i deloc greu sa egalizezi).
Daca nu mai poti vota dupa 70 de ani, asta inseamna ca nu mai esti cetatean si esti numai un organism inutil, care consuma resurse. Ridicati mingea la fileu neo-legionarilor, tovarasii lor de idei, nazistii, au aplicat eutanasia. Eu am propus cursuri si examene pentru dreptul de vot, nu cred insa ca o astfel de propunere ar avea sanse, astazi. Un drept castigat e castigat, nu-i asa? Parca asa ne spune CCR…Suntem intr-o epoca de revansa, dupa anii de globalizare urmeaza reactia la consecintele globalizarii pentru cei multi si dezavantajati de ea.
A fost o vreme cand puteau vota doar platitorii de impozite…
”A fost o vreme cand puteau vota doar platitorii de impozite…”
Despre cei 1,3 milioane de bugetari plătiți din bani publici e cam greu de susținut că plătesc impozite. Există bugetari în România care obțin sume de ordinul a 5.000 – 10.000 de euro lunar, uneori chiar mai mult, în timp ce impozitele sunt reținute la sursă. Deci nu le plătesc ei înșiși. Nici din banii lor, nici din proprie voință.
Plătitorii de impozite de pe vremea aceea plăteau impozite pe proprietate, asta îi făcea superiori celorlalți membrii ai societății. Pentru activiștii neomarxiști care sunt încadrați astăzi ca salariați în diverse instituții bugetare ale statului român, dar promovează agenda ONG-urile de care aparțin, presupusa plată a impozitelor nu le dă dreptul să critice votul altora.
Există un aspect care ține de o minimă cultură democratică, pentru narcisiștii care doresc să țină lecții de democrație: exercitarea dreptului de vot al cetățeanului este incontestabilă. Odată ce se presupune că alegerile sunt libere, un cetățean nu poate fi criticat pentru modul cum a votat. Cu-atât mai puțin este acceptabilă sugestia că 2 milioane de cetățeni ar trebui să-și piardă dreptul de vot, din cauza modului cum au votat și pentru o presupusă vină nedemonstrabilă, aceea că n-ar plăti impozite.