joi, martie 28, 2024

Trei dimensiuni si un obiectiv

Romania trece printr-o perioada istorica si tumultuoasa. Se intampla multe lucruri importante, se spun multe si se scriu multe. In acesta furtuna politica si mediatica doresc sa formulez trei dimensiuni prin care sa ne orientam si sa atrag atentia asupra unui obiectiv esential pentru dezvoltarea Romaniei: echilibrul puterilor in stat.

Cele trei dimensiuni pe care le consider de importante sunt (1) internationala, (2) democratie functionala, stat de drept functional si (3) economica/sociala.

Obiectivul pe care il propun indivizilor care isi doresc ca tara lor sa dea inainte este echilibrul puterilor in stat. Consider ca fara echilibrul puterilor in stat toate celelate lucruri pe care indivizii bine intentionati si le doresc au sanse foarte mici de a fi realizate intr-un timp cat de cat rezonabil, adica, la o scara mai mica decat cea istorica.

Imi propun prin acest articol sa incadrez situatia Romaniei. Nu pretind ca acest articol va captura toate aspectele problemei pentru ca, de fapt, va incerca o simplificare. Iar aceasta simplificare nu o fac cu scopul de a inchide ochii la alte aspecte sau pentru a ma adresa unui public visceral. Simplificarea o fac in incercarea de a identifica care aspecte sunt mai importante si pentru ca oferi un cadru in care sa formulez un obiectiv. Obiectivul pe care il propun este, dupa parerea mea, necesar si realist pentru urmatorii ani.

Ceea ce se intampla in Romania in momentul de fata si ceea ce s-a intamplat in ultimii 25 de ani trebuie inteles cu grija. Altfel pot aparea frustrari si neintelegeri care pot fi usor folosite impotriva majoritatii romanilor. Succesul Romaniei ca stat european si modern depinde de capacitatea unei parti importante (nu neaparat majoritare) de a conceptualiza ce se intampla in Romania astazi si de lupta intr-un mod inteligent pentru progresul Romaniei.

Prima dimensiune importanta este cea internationala: Romania se afla in intersectia a trei placi tectonice. Acest lucru a fost adevarat de-a lungul istoriei noastre si nu se va schimba in viitorul apropiat. Romania se afla prinsa intre Vest (SUA si UE), Rusia si Orient. De-a lungul istoriei unele parti au fost mai puternice decat altele, dar Romania a fost mai tot timpul prinsa la mijloc.

Existenta acestei situatii este independenta de dorintele romanilor. Nu are importanta daca ne place sau nu, daca ne convine sau nu. In momentul de fata Vestul are in Romania interese economice (de comert, piete de desfacere, mana de lucru, etc.) si energetice. Rusia are si ea interese economice (dar de marime mult mai mica) si energetice (daca controleaza si Romania, pe langa Ucraina, poate santaja Vestul si mai mult).  Orientul este relativ slab in momentul de fata: Turcia nu este inca o putere economica si militara, iar China este inca departe de noi. Vestul doreste sa influenteze Romania pentru a-si proteja interesele sale, iar Rusia pentru ale sale. Amandoua partile au interese “egoiste”. Nici una din parti nu da pe dinafara de altruism sau bunatate.

In ultimii 25 de ani Vestul a reusit sa isi promoveze interesele cu mai mult succes decat Rusia. Motivele principale au fost economice si sociale. Vestul a avut mai mult de oferit din punct de vedere economic si a promovat libertati individuale (de exemplu: posibilitatea de a calatori si munci in Vest, libertatea presei, samd). Romania este parte a UE si a NATO. Romanii pot calatori si munci in Vest si sunt platiti mai bine decat daca ar munci in Rusia sau tarile adiacente ei. Serviciile secrete si armata romana sunt (sau cel putin par astfel) mult mai integrate in structurile Vestului decat ale Rusiei.

Vestul va continua sa lupte pentru interesele sale in regiune si are avantajul realizarilor din ultimii 25 de ani, institutii si libertati individuale mai bune, precum si o stare economica mai buna ( SUA in principal, UE este inca un dezastru in desfasurare). Slabiciunile Vestului sunt in principal trei, in ordinea importantei:

a) lipsa de maturitate sociala si politica a Romaniei,

b) starea economica dezastruoasa a UE,

c) lipsa de unitate politica si sociala a UE.

Cea de-a doua dimensiune este cea a democratiei si statului de drept functionale. Folosesc aceste expresii intr-un sens larg. Ma refer la institutii ale statului care functioneaza si in care arbitrariul este redus la minim (prin legi bune si clare, care sunt aplicate tuturor si a caror incalcare duce la pedeapsa). Ma refer la un parlament puternic, la un executiv puternic, la justitie puternica, la aparare puternica si la un cetatean puternic. Ma refer la acea situate de fapt in care nici o institutie nu le domina pe celelalte. De exemplu, nu consider ca fiind democratie/stat de drept o Romanie in care un partid controleaza tot (prin serviciile secrete si intimidare). O astfel de Romanie ar fi in principiu foarte asemantoare celei comuniste.

Parerea mea este ca in momentul de fata exista mai multa democratie si stat de drept decat acum 10 ani si ca s-au facut progrese. Pe de alta parte situatia se poate schimba in rau si exista grupuri semnificative care isi doresc revenirea la un stat nedemocratic. Intr-un stat cu adevarat democratic, in care legile sunt aplicate, puterea nu apartine unui grup restrans de oameni care devin supraoameni, ci este impartita. Acest lucru este deranjant pentru cei care s-au obisnuit sa fie privilegiati in fata legii.

In fapt, in Romania are loc o batalie (si se desfasoara de 25 de ani) pentru crearea unui stat de drept functional. Batalia de zi are loc intre majoritatea oamenilor politici, care reprezinta in parlament si executiv reflexele corupte si incompetente (vezi vara 2012, martea neagra, coduri cu dedicatie, minciuni pe banda, ministri la inchisoare, lideri politici care ataca justitia, incomptenta in administrare, etc.) si o coalitie reformista formata din Vest si grupuri de indivizi informati si competenti. Coalitia de la guvernare se lupta pentru controlul tuturor institutiilor statului, chiar si a celor care ar trebui sa fie apolitice (de exemplu servicii secrete si justitia). Desigur, ni se spune ca de fapt este o lupta pentru eliberare de “tiran”.  Dar daca stam sa facem o comparatie a “regimului Basescu” cu regimul comunist putem vedea o multime de televiziuni care vorbesc impotriva sa, putem vedea un parlament cu majortate covarsitoare impotriva sa, putem vedea oameni din toate straturile societatii care injura “regimul Basescu” pe strada. Au uitat oare romanii ce inseamna dictatura?

Confruntarea dintre cei cu reflexe de control absolut, de partid-stat si coalitia reformista nu este noua (dureaza de 25 de ani). Este inversunta in momentul de fata pentru ca Romania a ajuns intr-o stare de dezvoltare superioara: elitele politice corupte sunt trimise la inchisoare. Justitia si-a intrat un pic in drepturi si procurorii si judecatorii au mai mult curaj sa isi faca meseria.   Nu incerc sa spun ca nu exista abuzuri sau greseli, sau ca n-ar mai fi lucruri de facut. Mai sunt multe, dar trebuie sa recunoastem realitatea: s-au facut progrese, iar aceste progrese deranjeaza anumiti oameni are au profitat de pe urma unui stat slab. Acesti oameni isi joaca banii si libertatea si nu ma surprinde inversunarea lor.

Cea de-a treia dimensiune este cea economica/sociala. Ma refer aici la dezvoltarea economica si sociala a Romaniei. Ma refer la cresterea nivelului de trai si a calitatii serviciilor. Ma refer la dezvoltarea pietelor de capital, a serviciilor si a industriei. Dar ma refer si la o anume masura de echitate sociala, de libertati individuale, de responsabilitiati sociale. Ma refer la lucrurile care ii preocupa pe oameni in viata de zi cu zi.

Trebuie sa observam ca si aici s-au facut progrese remarcabile. Nivelul de trai al romanilor a crescut foarte mult relativ la 1990. Romanii sunt inca saraci raportat la Vest, dar sunt mult mai bogati decat erau acum 25 de ani. Multi romani conduc masini straine, au apartamente mai aranjate ca multi oameni de pe pamant, isi fac concediile in vest. De asemenea, multi romani sunt foarte bine pregatiti, atat in tara cat si in afara, si isi fac lucrul la standarde internationale.

Mai sunt inca multe de facut. Avem nevoie de un invatamant bun si de un sistem de sanatate functional si eficient. Avem multa inechitate sociala. Avem nevoie sa stopam risipa banului public. Acestea sunt probleme care trebuie recunoscute si remediate.

Mai sunt si alte dimensiuni, dar consider ca acestea sunt cele relevante pentru incadrarea problemelor Romaniei intr-un mod care poate ajuta indivizi foarte diferiti sa lucreze impreuna. Nu doresc sa rezolv aici problemele Romaniei, si nici nu pot. Doresc doar sa ofer un obiectiv care mie mi se pare necesar pentru progresul Romaniei si care, daca este atins, poate oferi solutii pentru unele din problemele Romaniei.

As vrea sa subliniez diferenta dintre obiectiv si dorinta. Obiectivul este un tel asumat care poate fi atins si care este masurabil. Dorinta este o suma de teluri mai mult sau mai putin realizabile, de viziuni, de aspiratii. Dorintele sunt lucruri dupa care tanjim si care ne fac sa ne simtim comfortabil. Fiecare avem dorinte in privinta vietii noastre si a tarii noastre. Ne dorim poate o Romanie Europeana, condusa de oameni competenti, dezvoltata economic. Ne dorim poate o Romanie mai echitabila. Ne dorim poate o Romanie mai crestina sau una mai ateista. Ne dorim poate sa fim mai vestici sau mai estici. Dorintele pot fi realizate doar in timp si prin multe obiective.

Ca oameni avem inclinatia sa amestecam dorintele cu obiectivele si sa lasam dorintele (de cele mai multe ori nerealiste sau nesustenabile pe termen scurt) sa ne impiedice in realizarea unor obiective care sunt bune pentru noi. Un exemplu este dorinta noastra de a avea suficienti bani pentru a plati toate facturile in fiecare luna. Este o dorinta buna, pe care fiecare om ar trebui sa o aiba. Dar de multe ori este nerealista din motive obiective: economia se prabuseste si imi pierd slujba, fara sa fie vina mea. Apoi vine un politician si spune ca daca il votez o sa imi dea un ajutor de somaj mai mare si bonuri de mancare. Contra-candidatul vine si spune ca statul n-are de unde. Eu il votez pe primul urmandu-mi dorintele, sperand ca o sa se tina de cuvant. Politicianul, ca sa se tina de cuvant, nationalizeaza pensii si imi mareste ajutorul de somaj. Am implinirea dorintei mele pentru ca acum pot sa imi platesc facturile. Dar in acelasi timp, ma asteapta o mare problema cand ies la pensie. Acum sunt tanar si pot duce greul, dar ce ma fac la batranete cand nici putere n-o sa mai am si nici pensie?

Doresc astfel sa propun celor bine intentionati in ce priveste dezvoltarea Romaniei urmatorul obiective pentru urmatorii ani: echilibrul puterilor in stat. Acest obiectiv se afla pe dimeansiunea a doua si este, astfel, mai abstract, decat lucrurile care influenteaza atentia romanilor zi de zi (dimensiunea a treia).

In primul rand acest obiectiv este necesar pentru dezvoltarea durabila a Romaniei pe toate planurile. Avem nevoie de echilibrul puterilor in stat pentru evolutia democratica a Romaniei. Daca toata puterea se afla intr-o singura instutie, singur partid, singur om, cum vom avea democratie si stat de drept? Daca toata puterea este concentrata cum vom avea dezvoltare economica? Cum vom avea invatamant, sanatate, servicii si industrie dezvoltata cand promovati vor fi doar oamenii puterii? Cand toate deciziile sunt in mana unui grup restrans, cum vor investi investitorii straini? Si cum vom produce noi bunuri cu valoare adaugata? Cum vom remedia inechitatile sociale? Cum vom produce suficient ca sa platim pensiile si bugetarii? Singura categorie care beneficiaza cu adevarat intr-un stat ne-echilibrat este elita. Restul sunt masa de manevra dusi incoace si incolo pentru scopurile elitei.

Obiectivul este si realistic: Romania a facut progrese enorme. Privit din perspectiva dimensiunii a doua de mai sus, statul roman nu mai este format dintr-un partid sau un om. Este un amalgam de interese care se bat cap in cap si din care cetateanul roman profita. Justitia trimite la puscarie politicienii corupti. Presa vrea sa vanda stiri si gaseste lucruri atractive, de exemplu scandaluri de coruptie, etc. Politicienii vor sa fie alesi si promit oamenilor dezvoltare si de voie si de nevoie promoveaza lucruri necesare (sa nu uitam cum s-au facut progresele in justitie, cum mana PDL a fost fortata sa accepte un DNA mai liber si justitie cu dinti).

Un alt motiv de optimism este ca Vestul este interesat de dezvoltarea statului de drept si de echilibrul puterilor in stat. Pentru a avea comert si a face afaceri este nevoie de acest echilibru si Vestul are motive sa exercite presiune asupra politicienilor care se opun.

In fine, exista o patura de cetateni care isi doresc dezvoltarea durabila Romaniei la standarde vestice. Ori aceasta patura poate sa puna presiune pe clasa politica atata vreme cat stie ce vrea si nu se pierde in dorinte legate de dimensiunea a treia.

Echilibrul puterilor in stat creeaza conditiile in care provocarile democratice, economice si sociale pot fi abordate intr-un mod intelept. In acest cadru putem rezolva problemele ce apar pe dimensiunea a treia de mai sus, si anume problemele care afecteaza viata de zi cu zi a cetatenilor.

As vrea sa formulez si o avertizare. A abandona lupta pentru ca lucrurile nu par prea bune este o idee proasta. Daca nu luptam, nu avem. Daca nu avem echilibrul puterilor, nu vom avea nici un trai bun. Vestul nu va putea sa se opuna doar el. Are nevoie de oameni care lupta ca tara lor sa dea inainte. O vorba romaneasca spune “dragoste de-a sila nu se poate”. Daca romanii nu vor sa lupte, cine sa o lupte pentru ei?

Am incercat in acest articol sa formulez trei dimensiuni diferite: cea internationala, cea democratica si cea economic-sociala. Multe din lucrurile care se intampla in Romania si in jurul ei pot fi intelese prin acest cadru. Am propus de asemenea sa ne concentram pe intarirea echilibrului puterilor in stat folosind sprijinul Vestului si mobilizand oamenii care isi doresc dezvoltarea Romaniei. Am incercat sa arat ca majoritatea oamenilor se concentreaza pe dimensiunea economic-sociala si uita de importanta echilibrului puterilor.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. „De ce Suedia e… altfel ?!
    In prezent, parlamentarii suedezi au la dispozitie garsoniere detinute
    de stat, cu o suprafata de circa 40 de metri patrati. Singura camera
    este folosita atat ca living, cat si ca dormitor. Spalatoria este
    comuna, iar demnitarii trebuie sa se programeze din timp daca vor sa
    isi spele asternuturile.

    Sunt si parlamentari care traiesc intr-un spatiu chiar mai mic, de
    doar 18 metri patrati. In aceste cazuri, inclusiv bucataria este
    impartita in comun. Nu exista personal de serviciu, iar regulile sunt
    stricte: „Pastrati curatenia”.

    Biroul unui parlamentar are circa 18 metri patrati.
    Demnitarii nu au secretare sau consilieri, nici masini de serviciu cu sofer.

    „Eu ii platesc pe politicieni. Nu vad niciun motiv pentru care banii
    platitorilor de taxe sa fie folositi pentru a le oferi politicienilor
    o viata de lux”, explica un suedez in reportajul televiziunii
    braziliene.

    Resedinta oficiala a premierului suedez nu depaseste circa 300 de
    metri patrati. Nici acesta nu beneficiaza de personal de serviciu. Mai
    mult, purtatorul de cuvant al guvernului a declarat ca premierul isi
    calca singur camasile si isi spala singur rufele, la fel ca orice
    simplu cetatean.

    Suedia este impartita in 21 de comitate conduse de cate un birou
    administrativ numit de guvern impreuna cu un consiliu ales de
    cetateni. Pe teritoriul Suediei sunt 290 de localitati.

    Nici primarii si guvernatorii nu au dreptul la resedinte oficiale
    gratuite, iar consilierii nici macar nu au salariu lunar sau un birou
    propriu, asa ca lucreaza de acasa. „Suntem alesi sa reprezentam
    cetatenii si, la fel ca ei, avem propriile noastre slujbe”, a explicat
    o consiliera.

    Doar parlamentarii, care lucreaza la elaborarea legilor, se considera
    ca exercita un serviciu public pentru care trebuie sa fie remunerati
    cu salarii lunare. Un parlamentar suedez castiga aproape dublul
    venitului net al unui profesor.

    Fara indemnizatii speciale

    Parlamentarii care nu domiciliaza in capitala nu primesc bani in plus
    pentru costurile suplimentare, cum ar fi plata unei eventuale chirii
    sau pentru a avea asistenti la cabinetele parlamentare din
    localitatile de origine. Acolo, multi dintre ei lucreaza de acasa si
    utilizeaza sediile partidelor sau bibliotecile publice pentru a se
    intalni cu alegatorii.

    Toate calatoriile cu avionul ale parlamentarilor trebuie sa fie
    aprobate si rezervate la agentia de turism din cadrul Parlamentului,
    nefiind alocate indemnizatii speciale.

    Fara imunitate

    Politicienii suedezi nu sunt privilegiati in fata legii si nu se
    bucura de niciun fel de imunitate.
    Mona Sahlin a cumparat o ciocolata si alte cateva obiecte personale cu
    credit cardul guvernamental si a platit scump – si-a pierdut postul de
    vicepremier. Scandalul a fost celebru in anii ’90, fiind cunoscut sub
    numele de „cazul Toblerone”. Sahlin si-a compromis cariera politica,
    fiind nevoita sa demisioneze din functia de lider al
    Partidului Social Democrat.

    Transparenta si control cetatenesc

    Cetatenii sunt foarte atenti la modul in care Parlamentul isi
    foloseste puterea. Transparenta activitatii parlamentare are radacini
    in Constitutie. Fiecare cetatean are dreptul sa verifice cheltuielile
    politicienilor, actele contabile emise de guvern si declaratia de
    impozit pe venit a premierului.

    Mai mult, functionarii trebuie sa puna la dispozitia doritorilor
    corespondenta zilnica si emailurile oficiale ale prim-ministrului,
    orice cetatean avand acces la aceste informatii.

    In sala calculatoarelor este posibil chiar sa studiezi traseul unor
    documente, cum ar fi cheltuielile guvernamentale sau detaliile unei
    licitatii publica. De exemplu, unul din rapoartele cu cheltuielile
    premierului a inclus si pranzul luat impreuna cu presedintele Bancii
    Centrale, precizandu-se chiar si ce au mancat si au baut cei doi.

    Administratia Parlamentului suedez tine socoteala cheltuielilor in
    rapoarte ale membrilor, depozitate intr-o singura incapere. Exista
    dosare individuale pentru fiecare dintre cei 349 de demnitari, precum
    si pentru Purtatorul de cuvant al Parlamentului.

    Orice suedez poate veni sa studieze dosarele sau poate cere
    informatiile prin intermediul Internetului.

    Principiul transparentei este inclus in Constitutia suedeza de mai
    bine de 200 de ani. El face ca excesele de putere sau cazurile de
    coruptie sa fie extrem de rare in aceasta tara.”

    • Eu la „Orientul este relativ slab in momentul de fata: Turcia nu este inca o putere economica si militara, iar China este inca departe de noi.”. Atunci cand Orientul Mijlociu = Orientul Indepartat e greu sa mai urmaresti alte obiective si dimensiuni.

    • Eu am rezistat pana la capat pentru ca vroiam sa vad daca stimabilul contributor are ceva nou de spus in acest articol. Ei bine, nu are. Avem nevoie de echilibrul puterilor in stat. Desigur. Asta e o evidenta. Cum facem ca sa atingem acest echilibru ? Nu stim. Dar nu-i nimic; scriem, scriem, numai scriem. Si dam simbolic un cap in gura UE, principala structura gratie careia Romania are inca o urma de separatie a puterilor – a se vedea tentativa de lovitura de stat din 2012, curmata gratie interventiei ferme a UE. Dar ce-i pasa contributorul nostru; el locuieste un Statele Unite, a auzit o „diplomata” spunand „fuck the EU”, si zice si el la fel, pentru ca asa crede el ca e inteligent.

  2. Cred ca cele trei dimensiuni sunt inter-dependente astazi,democratia facand ca ele sa functioneze dupa principiul vaselor comunicante,ceea ce,de 25 de ani incoace,este marea noastra sansa!
    Romania nu va mai avea un regim dictatorial,evolutia mentalitatilor fiind ireversibila chiar si in contextul unei situatii economico-sociale care se preteaza,inca,coruptiei…
    Este normal si este sanatos (!) ca oamenii sa-si privilegieze propria situatie,ma indoiesc insa ca,cei care au acceptat ieri o galeata de plastic,sa aibe si azi tot aceleasi „revendicari”…!?Nimeni nu se va sacrifica vreodata pentru „binele general”(ambiguu…),si este de dorit ca fiecare roman sa-si pretuiasca mai mult viata si sa devina mai exigent,cu el insusi si cu restul,ceea ce va pune corupatorii in imposibilitatea de a mai cumpara MASIV aderanti…
    Datorita situatiei actuale privilegiate a Ro,membra UE si NATO,orice tentativa totalitarista interna mi se pare sortita esecului,asa cum s-a vazut deja in vara 2012(!),si cum probabil ca vom mai vedea zilele acestea,ca efect al inertiei produs de „ultima zvarcolire a scorpiei”… ;)

    • Doamna/Domnisoara Ela,

      Cu tot respectul, dar va contrazic. Situatia este pe muchie de cutit. Romania ori va fi stat european ori va fi un stat trei sferturi autoritar. Anul asta este anul deciziei.

      Trebuie sa va ganditi la modul in care un stat autoritar poate fi impiedicat. Dumneavoastra spuneti ca suntem in UE si in NATO. Trebuie sa va ganditi cum pot UE si NATO sa influenteze mersul lucrurilor in Romania. Cand veti intelege aceste lucruri, veti fi de acord cu mine.

      Una din implicatiile afirmatiilor mele este ca echilibrul puterilor este foarte important pentru bunastarea fiecarui individ. Eu nu le cer sa se lupte pentru binele meu, ci pentru al lor. Daca echiliibrul se pierde, bunastarea lor personala va avea de suferit.

      • Sunt de acord cu dvs,dle N.Tecu,echilibrul puterilor in Stat este esential fiecarui cetatean,si DA,anul 2014 este decisiv pentru Ro!Indiscutabil,analiza dvs este pertinenta,iar mesajul pe care-l transmiteti este de dorit sa ajunga la cat mai multi oameni.
        Ma gandeam (..imi placea sa cred..) ca,dupa vara 2012,pe de o parte UE,SUA,etc. ar fi devenit intransigenti cu conducerea actuala a tarii,pe de alta,cei de la putere si-ar fi moderat aspiratiile totalitariste de teama sa nu piarda chiar totul,si nu in ultimul rand,poporul n-ar mai fi atat de simplu de manipulat…Raman doar niste ipoteze insa,deoarece,evident ca aveti dreptate,si este mai „sanatos” ca fiecare sa actioneze direct,responsabil si deplin constient de importanta obiectivului final!

  3. analiza este foarte buna…avem „diagnostic” si „schema de tratament”
    pasul urmator ar fi sa convingem pacientul ca este in interesul lui sa se „trateze”

    aici e marea problema! cum explici maselor pe limba lor? e greu cu cei de la oras, dar la tara e jale pentru ca nu exista nici un fel de educatia care sa ii faca sa inteleaga toate astea

    e ca si cum le explici ca trebuie sa invete matematica, sa rezolve probleme si ei nu stiu sa scrie

    o veriga din lant lipseste cu desavarsire, au avut grija comunistii de asta in 50 de ani….cum o pui la loc?

    • Nu trebuie sa explici tuturor. Trebuie doar sa intelegi care este buturuga mica care poate sa rastoarne carul mare.

      Ca sa va mai provoc un pic: PSD nu are votanti mai mult de 35% din societate. Intrebarea este ce-i va scoate pe restul la vot.

      Si ce-i va mobiliza pe acei oameni cu scaun la cap care acum sunt cinici, nepasatori, sau se gandesc la lucruri de zi cu zi?

  4. E admirabil sa fii pozitiv dar articolul e prea optimist.
    „grupuri de indivizi informati si competenti”? Cine, unde? Politeia? Sau profesionistii care lucreaza pt NGO-uri?

    Statul nu e slab iar Justitia e o iluzie intretinuta de institutii paralele:DNA, ANI…. plus o mina de oameni, asa de putini ca le stim numele…
    Vestul a obosit, nu se mai opune, nu mai are nicio iluzie… si pregateste sanctiuni (Parlamentul European: Tarile UE care incalca valorile statului de drept sa fie sanctionate cu suspendarea fondurilor europene). Vestul/UE se consolideaza si informal…

    • Articolul nu este nici optimist, nici pesimist. Este realist. Realitatea este ca romanii se asteapta sa vine UE sau SUA sau ? sa ii salveze de prostie, coruptie si saracie.

      Vestul vrea sa ne ajute. Dar noi vrem? Si daca vrem, de ce nu o aratam?

      Ucrainienii de ce o arata si noi nu?

      • Chiar ca sintem realisti cind constatam ca romanii nu vor sa fie ajutati.
        Pina de curind am tot crezut ca e „sistemul”, elitele care au intermitet puterea, sau cele care n-o au dar nu reusesc sa formuleze o viziune macar. Acum sint convins ca e majoritatea. Si de data asta nu e doar pasivitate, de data asta e un refuz constient, e o forma de coruptie. Contrariu e demonstrat de ecologisti…Au trecut 25 de ani (comunistiiau avut 40), avem +3 mil oameni afara , Internet, antene de saltelit pe fiecare casa, ba chiar avem si talent….dar nu la politica.
        Sau poate ca, cu referintele noastre, chiar sintem, destepti, cinstiti si bogati? Nu ne mai ramine nimic de facut…
        Poate tocmai de asta cei mai multi dintre cei care insista pt o altfel de Romanie sint inafara, sint cei care au alte referinte…

        Ucrainienii sint extraordinari.

  5. domnule sint multi indivizi ca dvs in afara, care au un salariu (lefegii) ce i face sa se creada buricul pamintului. n am nimic cu articolul. dar el nu aduce nimic nou. pur si simplu constatari. nu de asta are nevoie tara asta, si noua generatie. cum schimbati dvs romania ? in afara de „fiecare sa si vada de treaba” ? nu asta au facut 25 de ani ?

    • Domnule Euripide,

      imi pare rau sa vad ca articolul nu va adauga nimic. Reactia dumneavoastra imi da de inteles ca nu prea ati inteles ce am vrut sa spun.

      Romania o schimbati dumneavoastra daca stiti ce sa urmariti in perioada urmatoare.

      Cat despre mine, fac si eu ce pot. Sunt unde sunt si nu pot eu sa ies in strada in Romania. Pot doar sa incurajez oamenii sa priveasca lucrurile dintr-o alta perspectiva si sa nu se lase amagita de vorbe goale si promisiuni electorale.

      • asa e
        (am fost cam aspru n apreciere, n o luati personal !)
        nu mai exista emulatia de la inceput
        oamenii care vad si aud au obosit, majoritate va avea acelasi comportament acum ca si atunci.

        • Uneori din „afara” se vede mai clar decat credeti,Euripide!
          Atitudinea dvs imi aminteste de lozinca „X n-a mancat salam de soja cu noi”,si care,25 de ani mai tarziu,vedeti bine ce rezultat a produs!
          Mai remarc ca sunteti convins de universalitatea :) ideilor dvs,deci va intreb (pentru ca eu habar n-am!) :daca stiti atat de bine cum NU se face,sau de ce NU are nevoie tara,spuneti si CUM E BINE sa se faca?…sa nu mai pierdem timpul!
          Multumesc.

          • eu m am adresat autorului. este matematician si intelege.
            daca v as explica dvs ideile mele, mi as pierde vremea, si nu asta mi am propus.
            apoi de unde si pina unde ati ajuns la concluzia ca din exterior se vede mai bine decit din interior ? urmind logica, nu exista romani mai destepti decit dvs (traitor/e in „strainatate”), pentru simplul motiv ca ei sint in romania ?
            domnule/doamna va indemn sa cititi clasicii sau sa apelati la intelepciunea sfintilor parinti. ei sint atemporali. stiu mai bine decit mine. exista idei si valori perene indiferent de tarimul pe care traiti dvs, eu sau autorul. apoi ca sa revin in actualitate, nu cred ca piata de capital este problema romaniei.

  6. domnule tecu, felicitari pentru cv-ul impresionant. as vrea sa va pot felicita si pentru articol, dar e foarte greu. este un articol banal. se pune intrebarea carui gen de cititori se adreseaza si ce va face sa credeti ca o gasiti acel gen de cititori tocmai pe aceasta platforma.

  7. 1.) ,,cine-i va mobiliza pe acei oameni cu scaun la cap, care acum sint cinici, nepasatori si gindesc la lucruri de zi cu zi”, se intreaba autorul articolului!
    La ce sa-i mobilizeze cineva, intrucit oamenii cu ,,scaun la cap” nu pot nicidecum sa asigure ,,echilibrul puterilor” (a caror ,,dezechilibru” il creaza cei interesati), fiindca ei nu fac parte din Parlament, pentru controlul caruia nu exista ,,instrumentele” necesare. Ce sa alegi, daca ,,USL, PDL (si restul,) sint aceeasi mizerie” (citat din benerele Pietei Universitatii”).
    Cum sa se elimine coruptia si capusarea economiei, de catre ,,cei cu scaun la cap”, daca nici macar justitia n-o poate controla – fiindca operatiunile economice ilicite si penale se desfasoara intr-un cadru politic si institutional extrem de ,,intim” – unde lipseste un ,,control” al Justitiei, cu atit mai putin al oamenilor cu scaun…la cap..Caderea in plasa justitiei penale, a 1 la suta a coruptilor fraieri, intretine ,,vie”, iluzia paguboasa ca NUMAI Justitia poate controla si eradica acest fenomen, devenit de factura complexa,institutionala.
    Aceasta iluzie si asteptare, face necunoscute cauzele economice profunde, care determina la scara de masa dezechilibrele puterilor si coruptia endemica, ele nefiind nici studiate si nici cunoscute!
    2.)Dimensiunea si evolutia economica pozitiva, ca factori esentiali de asigurare a eradicatii coruptiei si capusarii intreprinderilor de stat, cit si unul fundamental, de asigurare a ,,echilibrului puterilor”, sint neglijati, fiind ABSOLUT de neinteles, pentru elita intelectuala.
    Studiul stiintei economiei aplicate in domeniul afacerilor, cu extensia stiintifica (stricta) in micro si macroeconomie, trecind eventual prin politc, ca factor de influentare a proceselor/afacerilor economice, este unica zona bine cunoscuta si stapinita teoretic si practic, de economisti.
    Lipseste cu desavirsire cunoasterea domeniului dezvoltarii economice, cu determinarile sale ,,inverse”, adica a modului in care si evolutia economica pozitiva, poate determina in mod nemijlocit, o evolutie politica corecta, fara ,,dezechilibrarea puterilor” cit si diminuarea treptata a fenomenului economic penal.
    In loc ca ,,reforma” sa porneasca de la conceptul (primar) al rolului dezvoltarii economice ca solutie la cele doua neajunsuri, se asteapta nasterea unei clase politice constiincioase, care in ,,saracia nationala”, sa imparta cu populatia efectele acesteia, pocaindu-se de dragul ,,echilibrului puterilor”, fie de spaima ANI si DNA!
    3.Economistilor le este inaccesibil domeniul dezvoltarii economice, deoarece el cuprinde domenii stiintifice ,,exogene” acestuia, ca :sociologie, psihologie sociala, politologie, economie politica, stiinte administrative – institutionale, etc.
    Asa cum arata unicul ,,economist” care a studiat problematica dezvoltarii economice, ,,institutiile (si ce tine de ele), fac parte dintr-o zona ,,moale” (soft) a societatii, care nu poate fi tratata cu instrumentarul traditional al analizei economice”(D.Daianu, Incotro se indreapta tarile postcomuniste?, pag. 34).
    De aceea expertiza economistilor nu este adecvata studierii domeniului dezvoltarii economice, in care institutiile au rolul fundamental, iar elita intelectuala din domeniul politic si stiintelor sociale, nu se baga nicidecum, in studiul dezvoltarii ,,economice” , plicticoasa” si in care lipsesc orice studii sau bibliografie.
    Marii experti in politologie si stiinte sociale, se tin departe de acest domeniu arid stiintific, de absolut pionerat, al domeniul dezvoltarii economice, situatie care pare a repugna oricarui intelectual care se respecta.
    In acest context stiintific, unica persoana,care a studiat o imensa bibliografie in domeniul dezvoltarii economice in epoca moderna,a ramas prof. D.Daianu, concretizata in lucrarea citata, de absolut pionerat economic in domeniul dezvoltarii.Acest inceput in noul domeniu, a ramas fara continuatori in domeniul economiei aplicate: a dezvoltarii economice.Continuarea sa statea – asa cum am aratat – numai in posibilitatea specialistilor in stiinte politice si sociale, dar nimeni n-a incercat acest lucru.Ca rezultat, nominalizarea de fata a obiectivelor nationale, este corecta, dar ordinea de determinare si indicatia de abordare pentru a rezolva obiectivele nationale, ca ,,echilibrul puterilor” si ,,domnia legii si eradicarea coruptiei”, este inversa, ,,de la coada la cap”.
    4.Dezvoltarea economica, realizabila printr-un ,,proiect de reindustrializare”,este Solutia suprema pentru celelalte doua obiective si cu ea trebuie sa inceapa ,,reformarea generala a Romaniei!Nu am spatial de a arata modul si raportul de determinare intre ele, amintind doar un caz concret de reforma, de schimbare.
    Reforma necesara, este indentica cu reforma Meiji, a Japoniei anului 1878, unde dezvoltarea economica accelerata, a transformat ,,baronii” (lor) locali, in comercianti si industriasi, pe samurai in maistri si tehnicieni, iar pe tarani in muncitori industriiali.
    Fara dezvoltare economica, pensionarii, sustinutii social, somerii, taranii de subzistenta de la tara, lumpen-salariatii cu salariul minim pe economie, etc., nu pot deveni ,,cetateni avuti, independenti” care sa controleze clasa politica de la derapaje, dupa cum nici clasa politica nu poate renunta din lipsa de resurse si afaceri cinstite, sa traiasca altfel, decit prin coruptia si furtisagurile de azi pe maine, spre a fi cu un cap mai sus decit omul de rind, in marea de saracie nationala.
    Fara un ,,proiect economic national”, care sa aduca prosperitatea tarii, la ce anume poti sa-i mobilizezi pe cei cinici si nepasatori, decit la o insurectie ,,model Ucraina”, cind saracia si caderea economica, nu-i va mai lasa sa se gindeasca si ocupe de ,,lucrurile obisnuite, de zi cu zi”?Acest pericol este real si trebuie prevenit in unicul mod posibil:o dezvoltare economica si industriala, accelerata!

  8. Din pacate, incep sa-si faca aparitia persoane, care daca nu insulta direct autorii,fac pe interesantii, pe superiorii unor articole (care macar pun probleme spre dezbatere), sau unui portal, care practic se adreseaza tuturor si neconditionat de studii.
    Oare sa ne inunde si aici, postacii rosii?

  9. Stimele,
    d-le Euripide,
    Numai dupa ce veti studia profund problematica dezvoltarii economice, veti intelege care sint nevoile acesteia.Odata cu ,,deleveraging-ul” masiv practicat de bancile straine, care au ,,retras” din Romania, cca. 5 miliarde de Euro, crearea unor societati de investitii, a pietei de capital si a altor surse de finantarea a creierii de intreprinderi, a devenit o preocupare strategica a Romaniei. In mod corect, autorul a enumerat lipsa ,,pietei de capital, ca una din ,,deficitele” majore ale sistemului financiar national.Este bine – sa nu va pronuntati intr-un un domeniu ca economia, daca nu aveti o buna cunoastere – decit daca procedati asa cum am constat in comentariul precedent.Va respect opiniile, colegial, ca simplu comentator si cu scuzele de rigoare, va spun, ca in domeniul economic, nu-i ca in politica sau la fotbal, unde te poti pronunta cu privire la orice si sa ai si un dram de ,,dreptate”…

    • :) m ati inveselit
      Domnule Caliman, eu cred ca sinteti un om cu bune intentii si coloana vertebrala.
      de ceva vreme va vinturati programul economic pe contributors.
      cum/cind veti face saltul in economia reala pentru a l implementa ?
      dvs aveti stiloul, dar daca n aveti suportul pe care sa scrieti, ce faceti ?
      daca nu ma insel exista o bursa de valori in romania, si institutii de control financiar. functioneaza ele corect ? pentru o valorificarea eficienta a bugetului sau fondurilor europene, pentru a atrage investitori (seriosi nu speculativi) si o piata de capital, n am avea nevoie de un mediu concurential sanatos, de corectitudine, transparenta si simplitate a legilor ? n ar trebui sa incepem cu lucrurile simple inainte de toate ?
      eu nu sint nici analist de provincie nici propagandist (nu mi prezint nici o lista cu multe puncte aici), poate doar consumator (nu vinzator) de idei. mai exista si alte dimensiuni (nu doar trei). lumea nu i doar a omului politic/economic nu i asa ? si ca n orice piata (ca sa ramin in domeniul dvs) fiecare este liber sa aleaga.

  10. Stimate, d-le euripide,
    Va multumesc pentru apreciere si buna intentie a sfaturilor, care sint intotdeauna ,,bine primite”.
    Proiectul pe care-l ,,vintur” de ceva vreme (nu doar pe Contributors), este un proiect national de reconstructie economica si industriala, care propune schimbarea/imbunatatirea tuturor institutiilor care asigura si conditioneaza iesirea din criza a Romaniei.Este vorba de un proiect national, care schimba simultan (si poztiv), tot ceeace contribuie la un decolaj economic rapid.
    Un astfel de proiect, este realizabil numai prin evaluarea si asumarea sa de Guvern si implementarea sa in economie. In modalitatea clasica, in care se identifica pe rind, cite o ,,imbunatatire (punctuala), se dezbate, aproba de partidele de la guvernare, se legifereaza, aproba apoi de parlament si apoi se aplica in economie, ne trebuie o suta de ani, ca sa ajungem din urma tarile dezvoltate.
    Asa au procedat de 200 de ani tarile azi dezvoltate, ele avind ragazul in acest sens, de la ,,revolurtia industriala din sec. XVIII, fiind evident, ca Romania trebuie (si poate) sa faca in 6-8 ani, acest lucru!
    In acest scop, am propus Guvernului Ponta proiectul spre evaluare si implementare, dar fara rezultat, el devenind astfel (oarecum) public. Daca va intereseaza ,,personal” si imi comunicati un E-mail personal la [email protected], vi-l pot face cunoscut, acest lucru necostindu-ma nimc!
    Ma bucur ca macar comentatorii obisnuiti sint interesati de acest proiect, fiindca cei de ,,mare expertiza intelectuala”, trateaza de sus, ceeace nu vine din straturile inalte, adica ale economistilor consacrati.
    De altfel, proiectul este din alt domeniu – cel istitutional , ca msdalitate noua de a construi un ,,model de crestere/dezvoltare economica, adecvat epocii globalizarii si unei tari falite financiar si economic, lipsita de resurse bugetare de dezvoltare.Sper sa va inveseliti deabinelea, cind veti constata ca Romania are totusi proiecte de iesire din criza si va va intristati (la loc),cind nu veti pricepe de ce nu sint promovate in economia ajunsa in coma profunda…
    cu stima,

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Nicolae Tecu
Nicolae Tecu
Nicolae Tecu este in prezent angajat la o firma de investitii financiare in Baltimore, MD, SUA. In mai 2012 a terminat doctoratul in matematica la Yale University. In 2005 a obtinut un Bachelor of Science in matematica de la International University Bremen (actuala Jacobs University) din Germania.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro