vineri, martie 29, 2024

Trezirea la realitate a PSD: pierdem anul acesta un milliard de euro de la UE. Și este doar începutul

PSD-iștii se trezesc la realitate și realitatea e dură. România va pierde un miliard de euro din fonduri europene. De câteva luni atrag atenția că suntem într-un foarte mare pericol să pierdem niște bani serioși la finele acestui an. După atâta timp, s-a prins și guvenul PSD-ALDE.

Viorica Dăncilă a aruncat bomba aseară la TV: dezangajare de 800 milioane de euro în acest an și lucrează să o evite.

E optimistă: eu zic că va fi mai mult de 1 miliard și e cam <koniec film> deja. Ca să putem evita dezangajarea trebuia să avem acum conducta plină de proiecte. E goală. Și e sabotată de Liviu Dragnea direct, din interese politice.

Aveți puțintică răbdare cu niște chestiuni mai ațoase, e nevoie de ele ca să ajungem la partea suculentă.

La Comisia de Afaceri Europene am avut onoarea să dăm doar de două ori nas în nas cu Ministerul Fondurilor. Prima dată la dezbaterea pe buget, când era Marius Nica ministru, dar el nu a venit. Era secretara de stat Mihaela Toader. Căreia i-am spus că nu au destui bani de cofinanțare în buget cât să evite dezangajarea. A zis că pe calculele lor au.

Rovana Plumb era în sală, ca șefã de comisie, dar avea aerul că nu poate urmări discuția pe cifre. Gerea, Rădulescu – Mitralieră și alți deputați de la putere pe care îi văd la Comisie de trei ori pe an (când mai pune Dragnea câte un guvern și la votul pe buget) mi-au zis să termin cu întrebările, că ei au de votat.

Pe 29 ianuarie, la audierile noului fost ministru al Fondurilor Europene, i-am atras atenția Rovanei Plumb că riscăm să pierdem aproape un miliard de euro din fondurile europene pentru că nu a lansat proiecte pentru a-i cheltui.

I-am reamintit că în precedentul său mandat am avut trei Programe Operaționale pe care nu am încasat nici măcar un cent de la Comisia Europeană. Asta deși tot ea se laudă că a terminat acreditarea sistemului în iunie, deci a avut peste jumătate de an să aducă bani în țară (dacă nu dădea afară irațional oamenii din minister, care lucraseră cu mine, termina acreditarea în martie, conform planului).

PSD-iștii din comisie, în frunte cu Eugen Teodorovici, mi-au sărit în cap că îmi permit să atrag atenția că guvernul lor e varză la fonduri europene. Găsiți aici postarea mea de la acel moment – https://goo.gl/ybFeGY

Bon, deci cam asta a fost ”conversația” cu PSD pe tema asta.

Acum, Viorica Dăncilă zice galeș că e pericol de pierdere a 800 milioane. Serios?

Dar ce e această dezangajare?

Comisia Europeană lucrează cu o regulă care zice că banii alocați unui an trebuie cheltuiți maxim în anul n+3. Adică banii alocați pentru 2015 trebuie cheltuiți maxim până în 2015 + 3, altfel România îi pierde. Asta înseamnă în decembrie 2018. Pam-pam!

Ce trebuia să facă România pentru a evita asta? Să lanseze apelurile de proiecte și să lucreze la proiecte.

Guvernul Ponta a lansat apeluri de 2 miliarde de euro. În 2016 am lansat ghiduri de 13 miliarde. Cele trei guverne Dragnea au lansat apeluri în valoare de 4 miliarde.

13 miliarde într-un an au lansat tehnocrații versus 6 miliarde în doi ani – guvernul Ponta (2015) și cele trei ale lui Dragnea (2017). Asta așa, ca să mai terminăm cu niște mituri pe fonduri europene – când eram ministru era plin de prostănaci la TV care se pricepeau brusc la domeniu și știau ce nu e bine. Acum, când suntem în groapă și vom pierde bani reali, subiectul apare la TV doar când îl aduce premierul PSD în discuție, ca să dea vina pe ceilalți premieri PSD de până acum.

No comment.

Apoi, cine face proiectele, ca să putem începe lucrări, ca să putem trimite facturi la Bruxelles? Administrația și companiile naționale. Sunt destul de inepte la asta și aici e problema de fond. Am creat la MFE un departament de mari proiecte, care avea asistență externă prin care să ajute companiile și ministerele să facă proiecte. Adică tu, Companie Națională de Autostrăzi ești condusă de incompetenți obedienți puși de Dragnea acolo și nu știi să faci proiectul de autostradă? Asta e situația. Îți angajează MFE un consultant care scrie proiectul, îl depuneți și… Asta era ideea. Și era cât pe ce să funcționeze.

L-au desființat cum au venit. Au reorganizat ministerul, l-au organizat în Ministerul Dezvoltării, acum îl re-re-organizează la loc. Fiecare dintre cei trei miniștri ai Fondurilor din Guvernele Dragnea (patru dacă o numărăm pe Plumb de două ori) a făcut câte o bulibășeală administrativă nouă – asistați de cei doi miniștri ai Dezvoltării, care ba le-au fost șefi, ba nu le-au fost șefi. Deci cine e de vină dintre cei cinci (șase) miniștri care s-au ocupat de fonduri europene în guvernele Dragnea? Eu zic că Dragnea, doar el e șeful, nu are rost să blamăm oamenii de paie temporari.

Ioc proiecte. Mulțumim, Daddy!

În afară de metroul spre Otopeni, niciun proiect major nu e în lucru (oare doamna Firea lucrează la proiectul de reparare a termoficării, așa cum mi-a promis public în campania electorală din 2016, când am adresat un apel public tuturor candidaților să se ocupe de asta? Mister. Au trecut aproape doi ani).

Iar 2018 nu e finalul chinului. Pentru că 2016 + 3 = 2019. Problema se rostogolește de la un an la altul, 2018 e doar primul.

Se va agrava de la an la an și se va vedea incapacitatea administrației de a face proiecte și incapacitatea politică a bigudiurilor guvernamentale de a tăia niște noduri gordiene – decizii dure ce trebuie impuse administrației și companiilor naționale.

De ce zic că dezangajarea e ca și certă?

Sunt două Programe Operaționale cu risc de a nu cheltui banii alocați. POR (dezvoltare regională) și POCU (capital uman).

POR a avut 1,6 miliarde alocare pentru 2015 și a cheltuit doar 480 milioane până la finalul lui 2017. Deci ar trebui să cheltuie în acest an 1,19 miliarde euro.

Atenție: nici în bugetul pe 2018, Ministerul Dezvoltării nu a pus sumele de cofinanțare necesare. Deci, realiști la modul cinic, au recunoscut că nu vor avea proiecte, deci nu au mai alocat banii. Nici măcar nu încearcă.

Iar aici e o problemă structurală: Ministerul Dezvoltării împarte voios bani din Pixul lui Dragnea (PNDL). Aceștia sunt bani naționali care vor împovăra bugetul și care fac concurență directă banilor europeni din POR. Care POR NU A LANSAT NICIUN APEL DE PROIECTE după februarie 2017. Un an de zile de la ultimul apel de proiecte din POR. Cu alte cuvinte: PSD a promis primarilor 30 de miliarde lei în perioada 2017 – 2020 din bani naționali și nu face nimic ca să cheltuiască banii europeni pentru primării. La <Pixul lui Dragnea> banii se dau din… pix. Așa a câștigat Dragnea PSD, așa speră să recâștige România, cu primari depedenți. Fondurile europene nu se pot aloca din pix, ci pe competiție, muncă, merit. Guvernele PSD SABOTEAZĂ cheltuirea de bani europeni pentru primării pentru a ține dependentă administrația de fondurile naționale date din pix. Acesta este adevărul simplu și trist: vorbim de sabotaj.

Cei mai mulți bani care vor fi pierduți în decembrie 2018 vin de la POR, echivalentul european al <Pixului lui Dragnea>.

Viorica Dăncilă face doar damage control de imagine. Va fi un scandal uriaș și va țipa că ea a zis, a încercat, de vină sunt Tudose și Cioloș, bla-bla.

Al doilea Program Operațional cu probleme este POCU (urmașul celebrului POSDRU). Acolo ar fi trebuit cheltuiți 642 de milioane. Estimarea mea, bazată pe execuția bugetară anterioară, e că 200 milioane euro vor fi pierdute.

În 2016, am lansat 11 apeluri de proiecte POCU, în special din Pachetul Antisărăcie. Guvernele PSD nu au fost capabile nici măcar să evalueze proiectele depuse de aplicanți. În șase luni, am pus în dezbatere, scris, lansat 11 apeluri (mai mult de un miliard de euro). În 2017 pesediștii nu au fost în stare să evalueze proiectele depuse și să semneze contractele.

Ba chiar au vrut în mod ticălos să le saboteze. Exemplu: programul ”Școala pentru toți” abia acum se mișcă. Ministerul nu a vrut să îl urnească în 2017 pentru că presupune bani pentru copii săraci ca să stea la școală. Bani dați direct lor, pentru hăinuțe, mâncare, consiliere, în proiecte făcute la firul ierbii, de școli. Nu veșnicele proiecțele de cursuri la mare ca să toace bani, stil POSDRU.

92 de proiecte din cele 164 depuse au fost acceptate abia după luni întregi de contestații și încă nu sunt contractate. În țara cu cel mai mare abandon școlar din UE, guverne inconștiente resping jumătate dintre proiecte pe bazaconii administrative, acceptă cealaltă jumătate doar după contestații și întârzie contractarea.

Și o sumă mai mare decât ne-ar fi costat să ținem 30.000 de copii săraci la școală va fi pierdută în decembrie 2018.

Am lăsat în consultare publică ghiduri de genul ”Bunicii Comunității”, o altă măsură din Pachetul Antisărăcie asumat de guvernul tehnocrat (pregătirea și plata bătrânilor de la sate să aibă grijă de copii abandonați de părinți plecați la muncă în străinătate). Ghidurile terminate și puse în dezbatere publică au fost ignorate de PSD, care vrea să se întoarcă voios la proiectele cerute de clientela abonată la fostu POSDRU: cursuri, mape, excursii.

Da, în țara cu sărăcie dramatică, țara unde forța de muncă se deprofesionalizează, UE ne-a dat bani pentru problemele astea dar PSD a sabotat lansările din 2016 și vom pierde o bucată din bani la finele acestui an. Este unul dintre motivele pentru care eu personal am intrat în politică: pentru că orice face un guvern de profesioniști ajuns prin accident acolo este nesustenabil dacă revin lăcustele. Soluția sistemică e să facem politică, să batem PSD la voturi. Pentru asta, muncesc acum la USR, perioada 2014 – 2020 e ratată pentru fondurile europene, să salvăm macăr din 2020 încolo. Pentru asta soluția este politică. Boala este politică, leacul nu poate fi decât politică.

Aniversare frumoasă, Românie! Centenar plăcut!

P.S. Am solicitat, la finalul anului trecut prin interpelare parlamentară către MDRAPFE, datele exacte privind „performanțele” Rovanei Plumb la fonduri europene. Găsiți răspunsul complet aici: http://www.cdep.ro/pls/parlam/interpelari2015.detalii?idi=50624&idl=1

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. Apropo de autostrăzi, incerc să lansez ideea unui institut național pentru studii multidisciplinare de trafic aflat în totalitate în afara influenței politice după modelul institutului suedez VTI (44 discipline de cercetare).
    VTI a implementat o copie a sa însăși in Rusia prin 2007 iar documentația și know-how-ul necesar pentru asa ceva există la vti și ar putea fi folosite pentru România.
    Poate părea o nimica toată, dar VTI se ocupă de un număr incredibil și divers de teme de cercetare, cu o abordare deosebit de pragmatică și high tech.

  2. NORMAL!
    Explicatia e foarte simpla: nu se pot fura bani europeni sau se fura foarte greu si riscant
    Daca firmele private nu ar fi impiedicate sa acceada la bani europeni, e posibil ca acestea sa capete putere finanaciara si apoi sa se bata de la egal cu firmele potentatilor la proiecte coordonate de stat. Si asta nu se poate. Politicienii nu vor permite dezvoltarea pe bani europeni a unei concurente reale, puternice la firmele clientelare. Uitati deci de fonduri europene. Facem ce putem, cum putem din fondurile noastre – 10% in proiect, 20% la partid (taxa de protectie..) si restul disparuti…

      • Îmi permit să răspund eu în locul Cetățeanului Român. Da, banii europeni se pot fura, dar nu în stilul grosolan al PSD (vă reamintesc replica emblematicului Vanghelie, când a făcut comparația între partidul lui și PDL: Ăștia nici nu știu să fure! Se referea la faptul că ceilalți mai încearcă să ofere o pojghiță de legalitate furtului, pe când PCR-FSN-PDSR-PSD nu se complică cu astea, că ei oricum au avut justiția sub papuc așa de mult timp, încât nu se pot obișnui cu practici de astea, gen camuflarea furtului… e inutil efortul, mai bine o dau jos pe Kovesi….
        TelDrum a lui Dragnea(dacă nu e a lui, de ce a vândut la preț mult subevaluat fiului acestuia un teren chiar înainte de intrarea în faliment?) a furcheltuit fonduri europene și acum OLAF l-a băgat pe Dragnea în colimator, cu prespective de la mulți ani executabili.
        Deci aveți dreptate, se poate!

    • @CetateanulRoman
      De acord. Aceasta este practica duplicitara favorizata in administratia româneasca. Oriunde exista o resursa pe care administratia e mandatat sa o administreze in favoarea agentilor economici sau persoanelor fizice, apare acest comportament duplicitar. Un exces de strictete si duritate in atribuirea acestor resurse (finantari, despagubiri de imobile etc) in care se folosesc toate mijloacele birocratice si inventiile posibile pentru zadarnicirea si intimidarea solicitantilor. Acest exces e combinat cu o indulgenta la marginea legalitatii in acordarea preferentiala a acelorasi resurse.
      „Jocurile” sint aranjate apoi apriori ca sa se vada, din strictetea controalelor si exigentelor ca s-a facut totul pentru evitarea fraudelor (aceasta mega-obsesie româneasca) dar in acelasi timp au existat si solicitanti „neprihaniti” carora li s-au aprobat solicitarile, dupa o stricta analiza.
      Acolo unde resursele nu pot sau nu este rentabil sa fie fraudate, sint lasate demonstrativ sa se degradeze fara ca sa fie acordate.
      Aceasta problema ar putea fi rezolvata doctrinar si legal prin refacerea unor doctrine politice si adaugarea unor articole de lege privind administratia publica care sa priveasca exact protectia solicitantilor prin reglarea suficient de stricta a comportamentului functionarilor. Nu e inventia mea si nici rocket science. Asa ceva exista in Legea Administratiei Publice suedeze si da rezultate bune. Administratia suedez nu este deloc ferita de atacurile fraudatorilor. Acestea exista constant si in oarece proportie ele si reusesc. Dar doctrinar si legal se alege linia de a nu defavoriza si bloca restul de solicitanti pe motive inventate sau formalitati marunte. Procedurile nu sint lasate la cheremul functionarului ci acesta este instruit cum sa procedeze intodeauna in favoarea solicitantului. Refuzurile unor solicitari sint insotite obligatoriu de o motivatie „formulata in limbaj pe intelesul solicitantului, structurat si pedagogic”. Tot legea prevede ca eventuale masuri impotria solicitantului luate de functionar sa fie proportionale si in relatie cu gradul de pericol. In clar text asta inseamna ca nu esti pedepsit ca solicitant pentru greseli mici sau neintentionate. Finantarile UE au puternic caracter strategic si ar trebui sa se aplice o strictete deosebita functionarilor care saboteaza.

  3. Romanii sunt prosti si nu voteaza, stau pe FB, se uita la clipuri, se duc la concerte etc.

    Dar nu voteaza.

    Nu conteaza cate diplome ai, sau ce salariu ai in sectorul privat, daca nu votezi esti prost.

  4. S-au trezit pe naiba! Uitam mereu un lucru: PSD are in agenda secreta mentinerea in saracie a romanilor. Cu autostrazi, canalizare, gaze, investitii ce aduc crestere a nivelului de trai,etc, bazinul lor de votanti scade. Pentru ca e destul de clar ca votantul PSD este dependent de stat, prin salariu, pensie, ajutor… De aia dusmanii de clasa sunt multinationalele. Si evident, fondurile europene ce au ca destinatie dezvoltarea devin de neacceptat. E si ceva bun in asta, fara infrastructura de transport, rusilor le va lua ceva timp sa ajunga cu tancurile la Bucuresti. Nu ca i-ar interesa, in fond ne distrugem singuri, nu e nevoie de vreun efort din afara.

  5. Foarte corecta si clara analiza,da’ cine s-o citeasca,cine popularizeaza
    punctul de vedere al unui profesionist,Care jurnalisti?

  6. Da. Realitatea e tristă iar PSD nu guvernează competent. Dar cineva care, atunci când a preluat conducerea Ministerului Fondurilor Europene a promis că, la finalul acelui an va acredita toate autoritățile de management și, de fapt, a acreditat fix zero, ar trebui să tacă cu privire la astfel de subiecte. Așa ar fi decent.

  7. Cred ca autorul articolului are dreptate in toate privintele, cu exceptia uneia: cum ca ar urma „trezirea la realitate”. Nu, pesedistii nu se vor trezi la realitate! Pentru ei banii europeni greu de accesat, basca faptul ca te trezesti cu OLAF-ul pe cap daca ii furi, sunt neinteresanti. Oare am putea spera ca macar o parte dintre votanti sa se trezeasca la realitate?

    • Asa e! PSD-istii nu se baga la banii UE ca nu ii pot fura! Astfel lanseaza tot felul de proiecte super fantasmagorice cu licitatii supradimensionate doar din banii de la buget pentru ca numai asa fac rost de bani si pentru ei si pentru partid.

  8. „perioada 2014 – 2020 e ratată pentru fondurile europene” – era ratata din 2014 cand abia demarase procesul de planificare (ordinul lui Orban din 2013 toamna) mult mai tarziu si mai prost decat cel ante 2007. Toti potentialii beneficiari au fost tinuti „p’afara” asteptand „ce se finanteaza ?”. Poate ca solutia este politica, dar daca la modul ideal va fi gasita, cine?, cand? si cum? va demara un nou ciclu de dezvoltare (public si UE), ca sa nu-l ratam la fel de ciclic, inainte de start. Si apoi realuarea intrebarilor pe implementarea 2021-2007? Piramida trebuie intoarsa cu capu’n jos. Sa vad eu un politic’ care se simte confortabil in aceasta paradigma?

  9. Nu cred ca PSD trebuie trezit la realitate pentru simplul fapt ca este exact instanta care a provocat aceasta realitate .
    Ca sa spunem lucrurilor pe nume , vorbim despre secretul lui Polichinelle , aceasta realitate fiind foarte bine cunoscuta atat de PSD, cat si de autor si de citititori, si de ani de zile :

    „ Cu alte cuvinte: PSD a promis primarilor 30 de miliarde lei în perioada 2017 – 2020 din bani naționali și nu face nimic ca să cheltuiască banii europeni pentru primării. La banii se dau din… pix. Așa a câștigat Dragnea PSD, așa speră să recâștige România, cu primari depedenți. Fondurile europene nu se pot aloca din pix, ci pe competiție, muncă, merit. Guvernele PSD SABOTEAZĂ cheltuirea de bani europeni pentru primării pentru a ține dependentă administrația de fondurile naționale date din pix. Acesta este adevărul simplu și trist: vorbim de sabotaj.”

    Impotriva acestei situatii autorul a luat atitudine cu tarie inculsiv pe Facebook :

    „PSD-iștii din comisie, în frunte cu Eugen Teodorovici, mi-au sărit în cap că îmi permit să atrag atenția că guvernul lor e varză la fonduri europene. Găsiți aici postarea mea de la acel moment –https://goo.gl/ybFeGY/ ( https://www.facebook.com/Cristian.Ghinea.Oficial/posts/1614944038598209 )

    Solutia propusa de autor este una de mare curaj politic si civic respectiv infiltrarea pe termen lung in politica pentru lupta om la om cu “dusmanul de clasa “. Impreuna cu fostul sau coleg Ciprian Ciucu (http://www.contributors.ro/fara-categorie/ce-nu-stiu-si-ce-stiu/ ) , au sarit , ( cum au mai facut atatia altii ) din barca societatii civile in barca politicii pentru a lupta din interiorul ei impreuna cu PSD si lacustele sale chiar daca au plecat la razboi fara pusca ( intre mediul politic si mediul civic exista diferente esentiale ) iar rezultatele se vor vedea abia din 2020 incolo :

    „Da, în țara cu sărăcie dramatică, țara unde forța de muncă se deprofesionalizează, UE ne-a dat bani pentru problemele astea dar PSD a sabotat lansările din 2016 și vom pierde o bucată din bani la finele acestui an. Este unul dintre motivele pentru care eu personal am intrat în politică: pentru că orice face un guvern de profesioniști ajuns prin accident acolo este nesustenabil dacă revin lăcustele. Soluția sistemică e să facem politică, să batem PSD la voturi. Pentru asta, muncesc acum la USR, perioada 2014 – 2020 e ratată pentru fondurile europene, să salvăm macăr din 2020 încolo. Pentru asta soluția este politică. Boala este politică, leacul nu poate fi decât politică.”

    Este foarte adevarat ca boala este politica si leacul trebuie sa fie politic, dar cu mentiunea esentiala ca in conditiile specifice societatii romanesti leacul “ sistemic”nu poate fi numai politic. De trei decenii si partidele si politicienii isi schimba fluierand denumirile , forma , orientarea , principiile , doctrinele , programele , sloganurile , membrii , etc. incat cetatenii total bramburiti voteaza intr-o veselie , dar sub alte masti , exact aceleasi forme fara fond si aceleasi lacuste. Mai mult decat atat, in conditiile diversiunii, dezinformarii , si manipularii practicate de mercenarii din mass-media este foarte putin probabil ca informatia obiectiva sa ajunga la cetateni . Cu alte cuvinte , fara o societate civila puternica ( deocamdata inca o utopie ) si fara accesul la informatie obiectiva , am pus carul inaintea boilor pentru ca cetatenii nu vor putea scapa de manipulare si nu vor exista conditiile ca un partid onest sa castige puterea politica.
    Sa ramanem totusi optimisti pentru ca nimic nu este batut in cuie. Chiar daca vor fi mentinuti parametrii de stare ai sistemului actual , cine stie , poate prin 2050 va fi invinsa la urne aceasta halucinatie de masa numita PSD , daca nu cumva pana atunci se va prabusi singura si sub propria greutate .

  10. Domnule Ghinea,

    Suscriu la ceeace scrieti, in special in final: ” să batem PSD la voturi.”. Aceasta aduce cu picioarele pe pamint cei care nutresc niste idealuri romantice cum ca niste oameni de bine, suficient de multi, ajunsi la guvernare ar rezolva problemele prin faptul ca sint onesti si bine pregatiti pe domeniiile lor. Nu exista o scurtatura, sa ajungi la asta prin discreditarea unei grupari politice care nu presteaza. Calea e cum o aratati: „Pentru asta soluția este politică. Boala este politică, leacul nu poate fi decât politică.”

    Mai concret, dupa intelegerea mea de novice in politica, politica in cazul acesta inseamna construirea unei doctrine politice fara precedent (exista doar parti din ea in prezent, nemultumirile nu tin loc de doctrina) si favorizarea unui pluralism de partide care sa poata visli in aceeasi directie dar nu la fel, corespunzind fiecare, pe linga oferte comune de neclintit, oferte adaptate unei grupari de alegatori. In prezent acest lucru nu exista. E doar un singur partid. Multi se tem ca prin formarea a mai multe partide se disperseaza fortele cind de fapt e invers, se largeste spectrul.
    In privinta doctrinei, ea trebuie sa fie construita prin „golirea mesei de toate piesele” si apoi culegerea pe rind a celor necesare. La baza ei sa stea mandatul pe care individul si comunitatea ca entitate il emite. Tot doctrina trebuie sa includa o protectie interna ca paridele sa nu excluda din stingacie categorii de votanti. Toti spun ca nu se poate obtine asa ceva. Dar acesta e lucrul hotaritor. Fara asta, la urmatoarele alegeri va fi un USR cu un reultat excelent (poate 25-30%) dar insuficient. La fel, as fi mult mai atent cu o agenda bazata pe intentii bune populiste, frustrari si wish-thinking, prioritati-truism ridicate la rang de inovatie si, least but not last, discreditarea adversarului doar pentru ca e adversar, chiar si cind acesta ne promoveaza propriile idei.
    Rog sa fiu iertat de off-topic. Scriu doar pentru ca doresc si eu schimbarea si sint oarecum ingrijorat. Eu nu am drept de vot in România. dar daca as avea, as fi in mare dilema pentru ca nu mai multe oferte pe care sa le compar si pentru ca oferta existenta inca nu mi se pare suficient de constienta. Eu nu as vrea sa votez ca „sa ma racoresc” impotriva unui PSD antipatic. Vreau sa votez o agenda cu viziuni si care garanteaza cel mai mult ca guvernarea va respecta mandatul pe care i-l incredintez. Momentan, nu sint convins. Si nu stiu cum va fi convinsa o parte suficient de mare a „societatii multilateral derutate”. Oamenii au dreptul la explicatii pertinente si nu la oferta de a fi trimisi la reeducare civica. Trebuie sa se poata atinge resorturile care ii animeaza pe o parte din ei. Restul va ramine dedicat PSD-ului, ceeace e de acceptat.

    Nu trebuie sa publicati postarea mea daca o gasiti prea indepartata de subiect.

    • O agenda clara ar arata cam asa, dupa mine:
      stat liberal-> diversificarea si consolidarea pietei -> corectii.

      Doua obiective:
      a)In Romania trebuie sa fie usor sa faci afaceri.
      b)Plasa sociala trebuie sa inlocuiasca protectia sociala.

  11. O mica rectificare. S-au lansat apeluri pe.por in 2017 si deja sunt lansate si in 2018. Problema e ca nu prea sunt proiecte din cauza concurentei cu pndl. Vezi scolile sau gradinitele

    • Problema sta in lipsa intelegerii. Trebuie ca politicienii sa inteleaga ce inseamna o piata solida si cum regleaza ea.

      Si sa nu ne asteptam la minuni.

  12. Ma tem ca de data asta Dl.Ghinea are dreptate , chiar daca nici ministeriatui Domniei Sale, instaurat dupa acuzatiile de ineficienta aduse ministresei ce l-a precedat, nu a parut prea productiv. Ma pun pe ganduri declaratiile, dezamagirile si, pana la urma lehamitea cu aroma de neputinta manifestate de catre Marius Nica la parasirea ministerului. Unde se pare ca Dl.Nica, cu multa experienta in domeniu, chiar a facut ceva !

  13. Pe Mitraliera poti ori sa-l strivesti cu masina, ori sa-l lasi sa-si scurga samanta intr-un vas (feminin, astia fiind cu traditia-n sange), de regula la fel de inutil.
    Restul sunt povesti.

  14. „Five main Funds work together to support economic development across all EU countries, in line with the objectives of the Europe 2020 strategy.”

    Sunt convins ca nici `1% din cei care se ocupa de programele din Romania nu au nici cea mai mica idee la ce folosesc fondurile respective, in conformitate cu legile europene.

    Problema nu e in „a scrie proiecte” – o fraza goala de orice continut. Ci in a folosi banii respectivi in asa fel incat sa genereze dezvoltare.

    Dar acest lucru necesita o viziune politica, bazata pe diversificara pietei si pe reducera la minim necesar a „statului bunastarii”. Nicidecum pe idei bisericesti de genul „a da bani la copiii saraci a vina la scoala”. Nu vor veni in veci la scoala copiii pe aceasta idee. Sau chiar daca vor veni, va fi pur si simplu o coincidenta statistica. Si singurii care se vor folosi de banii „pentru copiii saraci” vor fi politicenii fara inima ce vor flutura astfel de „succese”.

    ===

    Un 10-20% din alocare se duce pe managementul la nivel central. Inca 10-20% sunt bani din bugetele ministerului tot pentru asa ceva. Inca 10-20% se duc pe managementul la nivel de proiect. Si 10% pe pregatirea lor. Se adauga supraestimarile (vorbesc de cele oneste, nu de fraude) inca 10-20%. Deja am ajuns la 100%.

    Bine, dar bugetul proiectului unde e?! Veti intreba, pe buna dreptate.

    Ei bine, in rotunjiri … :-)))).

    ===

    In concluzie, apare ca mai rentabil – politic si economic -sa nu utilizezi deloc asemenea fonduri. Evident, renuntand si la aberatia unui minister dedicat misiunii nobile de a arunca bani cu lopata pe fereastra.

    Daca ai o viziune clara privind duversificarea pietei, daca intelegi cam cum se face asta in lume (si sunt exemple destule – in Chile, Brazilia, in statele africane dezvoltate, in istoria recenta a Europei de Nord etc), atunci vei grefa fondurile disponibile pe acea viziune. Si vei obtine impact economic fara sa te pocnesti cu casca de stalpi din 2 in 2 km.

    Daca nu ai o astfel de viziune de piata te vei stradui la nesfarsit sa … „chelteusti” banii „europeni”, te vei lupta vitejeste cu „capacitatea de absorbtie” – o bazaconie contabila fara nici un sens economic, in afara de acela de a le masura oamenilor setea de pomana.

  15. E timpul ca si USR sa se trezeasca la realitate si sa vina cu politici adaptate realitatilor romanesti si nu celor de aiurea (Amsterdam, San Francisco sau Sydney). Am mai scris cateva comentarii la articole semnate de lideri USR, inclusiv domnul Ghinea, dar nici unul n-a avut cojones macar sa spuna: domnule sunteti un anacronic care traiti in secolul 20, noi suntem elita secolului 21 care nu vrem sa ajungem un partid puternic, vrem doar sa-i umilim pe primitivii din PSD si sa le demonstram ca ei sunt prosti si noi foarte destepti. E adevarat ca sunt PSD-ul este construit din niste mistreti grobieni, cu majoritatea celor din USR sunt mai bine educati, si mia cinstiti, dar asta nu ajuta daca nu-i convingeti pe cei din Pocreaca de Sus ca le reprezentati interesele.
    NB: am votat USR dar daca continua pe linia din ultimul an cred ca va trebui sa votez non of the above.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghinea
Cristian Ghineahttp://www.crpe.ro
Cristian Ghinea este europarlamentar, copreședinte al delegației USR PLUS în PE. A fost Consilier de Stat pe Afaceri Europene la Guvernul Romaniei și Ministru al Fondurilor Europene în cabinetul Cioloș. A fost director al Centrului Roman de Politici Europene (www.crpe.ro). A lucrat opt ani în media românească, iar între 2007 şi 2008 a studiat guvernare europeană la London School of Economics. În trecut, a fost implicat într-o serie de proiecte civice cu organizaţii precum Societatea Academică Română, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR - CH şi Freedom House. Este autorul capitolelor despre România din prestigioase rapoarte internaţionale ca „Media Sustainability Index” şi „Nations in Transit”. Domenii de expertiză: - structura instituţională a UE - democratizare - studii media - transparenţa şi responsabilitate în administraţia publică Republica Moldova

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro