joi, martie 28, 2024

Trump la un an de la alegeri: contestat de americani, dispreţuit de vest-europeni, ignorat şi batjocorit de nord-coreeni. Ce garanţii mai oferă astăzi Statele Unite lumii libere?

Puncte cheie:

  • Prin anvergura funcţiei obţinute în urma alegerilor din 8 noiembrie 2016, deşi cu trei milioane de voturi populare mai puţine decât contracandidata sa, Donald Trump ar trebui să fie astăzi depozitarul/garantul aspiraţiilor de securitate şi prosperitate ale lumii occidentale şi democraţiilor liberale, aşa cum au fost toţi preşedinţii americani din 1945 încoace, indiferent de afilierea lor democrată sau republicană;
  • Într-un continuu scandal politic intern, de un an încoace, cu multiple şi tot mai substanţiale acuzaţii de colaborare cu Rusia în perioada electorală şi pre-electorală, cel puţin ale unor importanţi membri ai echipei sale, incluzându-l pe şeful campaniei electorale (mulţi dintre aceşti colaboratori din 2016 au demisionat în ultimul an), Trump înfruntă un val masiv de contestare în Statele Unite, cum nu a mai avut niciun preşedinte american în chiar primul an de mandat;
  • Germania şi Franţa, Uniunea Europeană în general, pornesc pe drumul „autonomizării strategice” (a se citi desprinderea de Statele Unite în politica externă şi de securitate) şi al constituirii unei destul de confuze Uniuni a Apărării, care nu ştim cum va arăta, ce şanse politico-militare şi ce impact internaţional ar avea, dar ştim cu ce scop este făcută;
  • China proclamă opţiunea strategică de a deveni marea putere care susţine globalizarea, fiind parte a acordurilor multilaterale globale pe care le părăseşte sau le denunţă în prezent Statele Unite (Acordul climatic de la Paris, Acordul nuclear al marilor puteri cu Iranul etc.) ceea ce sporeşte neîncrederea occidentalilor în capacitatea Americii lui Trump de a rămâne „puterea care inspiră” şi care asumă rolul de leading nation în marile dosare de pe agenda internaţională;
  • Regimul de la Phenian afirmă că „preşedintele Statelor Unite are dezechilibre mentale iremediabile şi are urgent nevoie de medicamente”, ceea ce indică faptul că, dincolo de retorica propagandistică obişnuită a nord-coreenilor, pe lângă ignorarea avertismentelor de „foc şi furie” ale preşedintelui Trump, după cum le formulase pe Twitter acesta din urmă, se mai adaugă acum şi o batjocorire relaxată a primei Mari Puteri a lumii, semn că Phenianul este convins că Statele Unite nu vor putea acţiona militar şi nu au ce să facă pentru a opri programul nuclear al statului comunist. Aşa să fie oare?

*

Ordinea liberală globală este într-un impas evident. Statele Unite, care au inspirat şi condus cu succes Occidentul şi aranjamentele internaţionale după Al Doilea Război Mondial şi cu precădere după Războiul Rece, par că dau înapoi din promovarea valorilor liberale, a deschiderii şi globalizării, a multilateralismului, fiind mai degrabă tentate, prin vocea noului lider de la Casa Albă, de protecţionism, unilateralism şi dezangajare din formatele internaţionale mai noi sau mai vechi.

Faptul că Statele Unite, sub Donald Trump, nu mai sunt luate în serios şi că lumea începe să se (re)organizeze fără America, în condiţiile în care Uniunea Europeană, China şi Rusia formulează strategii globale care par că nu mai ţin cont de poziţia Washingtonului, nu poate decât să ne îngrijoreze, în condiţiile în care securitatea României este esenţialmente bazată pe infailibilitatea şi garanţiile americane, precum şi pe angajamentul Statelor Unite pentru valorile liberale.

Ce-i drept, nici Uniunea Europeană, prin tendinţele manifestate în alegerile din 2016 (Brexitul) şi 2017 (Olanda, Franţa, Germania, Austria, Cehia) nu arată că ar fi cuprinsă de un val liberal, ci dimpotrivă. Totuşi, tendinţele protecţioniste, anti-integraţioniste („suveraniste”) şi iliberale din UE27 nu sunt încă majoritare şi nu au preluat puterea la Bruxelles, limitându-se la creşteri mai mult sau mai puţin substanţiale ale partidelor extremiste, naţionaliste şi eurofobe în parlamentele unor state membre.

Cu schimbarea dramatică a politicilor Statelor Unite este însă o altă poveste, mult mai clară în planul consecinţelor. Ieşirea din TPP (Parteneriatul Trans-Pacific, adică acordul de liber schimb din zona Pacificului, cu 12 state semnatare), blocarea negocierilor TTIP (acordul de liber schimb cu Uniunea Europeană), ieşirea din Acordul climatic global de la Paris, de-certificarea JCPOA (Acordul nuclear al marilor puteri cu Iranul), ieşirea din UNESCO, condiţionarea aplicării art. 5 din Tratatul Alianţei Atlanticului de Nord (NATO) de nivelul contribuţiilor financiare ale aliaţilor europeni, răcirea relaţiei transatlantice etc., toate acestea compun tabloul îngrijorător al unei abdicări de pe „tronul” atât de prestigios al lumii occidentale şi al ordinii liberale globale, pe care America însăşi a creat-o după 1945 şi care i-a conferit puterea şi gloria de care s-a bucurat până nu demult.

În general, relevanţa unei Mari Puteri este reflectată (şi) de autoritatea politică, morală şi simbolică a leadershipului ei, sau cel puţin de percepţia temporară asupra acestei presupuse autorităţi în sistemul internaţional. Aşa a fost dintotdeauna, de la Napoleon, Regina Victoria, Woodrow Wilson, Hitler, Churchill, Stalin, Thatcher, Reagan, Kohl, Bush sau Putin. Influenţa puterii respective în Europa sau în lume a fost proporţională cu ascensiunea şi/sau declinul liderilor acestor state, respectiv cu intensitatea percepţiilor de atractivitate asupra altor state şi naţiuni sau, dimpotrivă, de respingere a acestora, atunci când politica promovată de ei a intrat în declin şi dezaprobare generală. Eşecul lui Napoleon a însemnat sfârşitul gloriei imperiale franceze, viziunea wilsoniană strălucitoare de la 1918 a marcat impunerea Americii ca primă mare putere a lumii, după cum declinul fizic şi politic al lui Woodrow Wilson şi venirea la putere a republicanilor izolaţionişti a însemnat eşecul Ligii Naţiunilor, ascensiunea şi căderea lui Hitler au delimitat istoria Germaniei naziste, Ronald Reagan a reaprins speranţa că Uniunea Sovietică şi comunismul pot fi învinse, figura sobră a lui Helmut Kohl este legată indisolubil de unificarea Germaniei în 1990, aşa cum profilurile internaţionale ale lui Boris Elţîn sau Vladimir Putin, atât de deosebite unul de celălalt, au fost asociate cu diferitele etape de evoluţie ale Rusiei postsovietice.

Dar profilul internaţional al lui Donald Trump? Ce ne spune această imagine atât de controversată despre capacitatea Americii de a se impune pe plan global, de a atrage, de a inspira şi de a rămâne prima Mare Putere a lumii? Lucrurile nu arată deloc bine.

Pe toate planurile de analiză relevante, interne şi externe, profilul de lider al lui Donald Trump (sau, repet, cel puţin modul în care acesta este perceput şi reflectat în spaţiul mediatic) ne arată o Americă tot mai confuză, mai imprevizibilă, mai dezbinată intern, mai lipsită de credibilitate şi incapabilă de identificarea unor soluţii în politica internaţională, o Americă ce nu mai poate garanta îndeplinirea obiectivelor politice pe care şi le asumă. Dar şi aici, este drept, e necesară o discuţie, căci unele par obiectivele şi declaraţiile de pe twitter ale preşedintelui Trump (totuşi, şeful puterii executive) şi altele par obiectivele şi declaraţiile miniştrilor şi generalilor săi. Diferenţele sunt cel puţin de nuanţă, dacă nu de fond.

Dar Trump nu este contestat doar în Statele Unite. Pentru noi, cea mai gravă este îndepărtarea vizibilă de Uniunea Europeană (şi reciproc), care a lăsat loc unor declaraţii dezamăgitoare de ambele maluri ale Atlanticului şi, mai important chiar decât declaraţiile, a accelerat demersurile nucleului franco-german de constituire a Uniunii Apărării, o dimensiune nouă a Uniunii Europene, care vizează, ca finalitate, integrarea militară europeană şi transformarea Uniunii în hard power, adică într-o putere militară efectivă, capabilă să descurajeze şi care nu mai depinde de resursele militare ale Statelor Unite pentru propria securitate. Nu suntem siguri de reuşita acestui obiectiv. Nu este clar însă nici ce efect va avea asupra NATO, pe termen lung, consolidarea Uniunii Apărării dezvoltate de Uniunea Europeană.

De Rusia şi China cred că nu se mai îndoieşte nimeni că merg netulburate pe drumul lor, bun sau rău, fără să ţină cont în strategiile lor de Statele Unite. Crimeea a rămas acolo unde este din martie 2014, adică sub controlul Rusiei. Bashar-al-Assad a rămas la putere, deşi ani la rând America ne spunea că „liderul criminal de la Damasc trebuie să plece”. N-a plecat. Rusia l-a susţinut şi a rămas în funcţie. Acordul cu Iranul, pe care Trump l-a decertificat, este susţinut în continuare de UE, China şi Rusia, precum şi de AIEA. La fel, aceste trei Mari Puteri susţin în continuare şi nici nu se gândesc să renegocieze Acordul climatic de la Paris, din care Trump a scos Statele Unite. Mai departe, UNESCO nu se va desfiinţa doar fiindcă Statele Unite au declarat că părăsesc această organizaţie a Naţiunilor Unite, chiar dacă programele UNESCO vor avea de suferit în urma stopării contribuţiilor financiare americane. China susţine că globalizarea merge înainte şi o garantează, chiar dacă iniţiatorii de limbă engleză ai globalizării bat în retragere, speriaţi de inversarea fluxurilor economice, populaţionale şi comerciale, acum vizibile dinspre Orient spre Occident.

Ce înţelegem de aici? Că politicile lui Donald Trump nu inspiră alte state/mari puteri să îl urmeze, că lucrurile rămân la fel cu sau fără Statele Unite, că o declaraţie (decizie) sau alta a preşedintelui american nu mai schimbă automat aranjamentele internaţionale şi nu mai determină –nici măcar aliaţii- să urmeze noua cale a Americii. Mă număr printre cei care nu se bucură deloc de scăderea relevanţei politicii externe a Statelor Unite pe plan european şi global. Pentru că Uniunea Europeană, celălalt pol al lumii occidentale, nu va putea umple acest gol.

În fine, tabloul conflictului Coreea de Nord-Statele Unite a devenit de-a dreptul grotesc. Regimul de la Phenian a trecut în ultimele luni de la propaganda ideologică virulentă din anii trecuţi la ridiculizarea nonşalantă a Preşedintelui Statelor Unite, o altă strategie de comunicare internă şi internaţională, care vrea să arate că nici nu mai este foarte apăsat de presiunea tiradelor liderului de la Washington. Kim arată, prin declaraţiile revoltătoare la adresa preşedintelui american, că nu îi pasă, că nu se teme, că este convins că Statele Unite nu vor putea face nimic pentru a-l constrânge să se oprească şi că America nu poate acţiona militar împotriva lui, din tot felul de considerente.

Aici am ajuns. De la critici la glume, de la indiferenţă la dispreţ, de la ignorare la batjocură, proprii concetăţeni americani, Uniunea Europeană, China, Rusia şi mai nou chiar Coreea de Nord pun piatră peste piatră pe capacul care tinde să îngroape statutul de putere dominantă al Statelor Unite, prin decredibilizarea liderului democraţiei care a adus cele mai mari beneficii lumii libere, de la Al Doilea Război Mondial încoace. Este un moment critic nu numai în politica americană, dar şi în ceea ce priveşte rebalansarea insidioasă spre un nou tip de sistem internaţional, lipsit de un „far călăuzitor”. Cel puţin până la următoarele alegeri prezidenţiale americane, de care ne mai despart trei ani.

Distribuie acest articol

65 COMENTARII

  1. Nu sunt de acord cu articolul dvs. Vedeti lucrurile din afara USA si numai ce se vorbeste de rau. Uitati-va si la stock market si la economia USA sub Donald Trump. Tot ce aratati in articol sunt informatii din presa liberala rivala lui Trump.

    • Nici eu nu sunt de acord aproape deloc cu ce zice domnul Naumescu, desi nu mi-a placut Trump. Dar sa stam stramb si sa judecam drept niste lucruri.
      1. Problema cu Coreea de Nord este mostenita de la administratia Obama. Incapacitatea lui Obama de a rezolva cumva in cei 8 ani cu Corea de Nord, a dus la aceasta criza mostenita. Nu poate Trump intr-un an sa o rezolve.
      2. Referitor la faptul ca Rusia isi face mendrele in Europa, ca a invadat Ucraina, ca a anexat Crimeea etc reprezinta consecinta faptului ca in administratia Obama, SUA s-a retras din Europa, concentrandu-se in zona Pacific,ului considerand ca Rusia e suficient de democratizata si ca nu vor mai fi probleme. Fals, total fals. Ce-i drept, in 2008, SUA a propus in cadrul NATO ca Ucraina si Georgia sa fie invitate sa adere la aceasta organizatie, dar Framta, Germania s-au opus. Era clar ca asta a fost semnalul slabiciunii NATO si politicii pro-ruse a unor tari din UE si asta a fost invitatia Rusiei de a invada vecinii, ca pe UE n-o intereseaza ce se intampla, avand niste politicieni total incapabili sau, unii, agenti rusi (gen fostul cancelar Schroder, mare director la Gazprom). Deci, ce sa faca Trump, daca europenii sunt niste retardati si vor s-o dea la pace cu rusii,cum recent Junker spunea?

      Nu am timp acum, dar sunt multe altele care dovedesc ca domnul Naumescu are o viziune fie superficiala, fie deformata intentionat asupra administratiei Trump. Mi-e antipatic Trump, dar in multele chestiuni amintite, trump nu avea ce sa faca. Si nu e atat de mare neincrederea americanilor in Trump, pe care multi o clameaza. Nu mor caii cand vor cainii!

  2. Off Domnul Naumescu iarasi ? Chiar trebuie revenit la aceleasi platitudini progresiste iarasi si iarasi. Am mai spus-o si o mai spun Trump nu e boala e doar simptomul ei si asta nu prea se intelege. In alta ordine de idei in presa franceza de astazi am gasit o analiza aratand ca efectul dezvaluirilor recente fac ca baza electorala a lui Trump sa se fortifice. Pana una alta un imigrant musulman venit prin intermediul unei sistem de vize democrat ( Diversity Visa – ce nume !! ) a omorat oameni la New York. Departarea Americii de Europa si de jocul geopolitic a inceput de pe vremea lui Obama ( si el mare progresist ca de ) si doar continuat de Trump desi ar fi si aici multe de spus pentru ca nu sint de acord cu concluziile dvs categorice. „Promovarea valorilor liberale, a deschiderii şi globalizării, a multilateralismului” mie imi suna ca limbaj de lemn si-mi aduce aminte de comentariile TVR de odinioara. Inca o analiza dezamagitoare.

  3. 1. Cineva a spus ca frumusetea e in ochii privitorului.

    2. Trump a fost ales respectindu-se regulile jocului.

    3. Trump este contestat de toata clasa politica – ce gindesc americanii de rind, o sa vedem peste trei ani.

    4. Se zice ca economia americana merge formidabil dovada si marirea dobinzilor, operata de o entitate independenta de presedinte.

    5. Cine aude de interventia ruseasca in alegeri, ar putea crede ca rusii au masluit si numarat voturile, ceea ce este absurd.

    6. Cele mai multe tratate comerciale erau in defavoarea SUA – partenerii puteau exporta la greu, dar americanii nu aveau voie sa exporte nimic.

    7. Tratatul Transpacific era mort si nu avea nici o sansa sa treaca prin Congres, era inacceptabil pentru ambele partide.

    8. Pina una alta, SUA este cea mai mare piata din lume si daca nu esti acolo, nu insemni mare lucru.

    9. Pina una alta, din SUA vine cea mai avansata tehnologie si visul oricarui talent e sa traiasca in America si nu in EU…

    10. Trump e ciudat ? Da, este, dar asta nu stirbeste puterea obiectiva a Americii – autorul se agata de mitul eroului mesianic. Germania e puternica datorita muncitorului german, nu datorita politicianului.

    11. Trump nu va schimba America, nu poate si nici nu vrea.

    12. America e puternica datorita milioanelor de oameni care nu asteapta pomeni de la politicieni, ci se straduiesc sa-si construiasca o viata mai buna.

    13. Nenorocitul ala din Coreea de Nord s-ar purta la fel cu orice presedinte american. Greseala lui Trump e ca-l ia in serios, dar, sa nu uitam ca Trump e de formatie om de afaceri si nu politician.

    14. Rusia, China, India si cine-o mai fi, merg pe drumul lor, dar orice ar face, ramin in urma Americii pentru ca nu sint America, un tarim unde planurile, cu multa munca si putin noroc pot deveni realitate – sint tari unde dominanta e frica, teroarea si lipsa de speranta – si, bineinteles, fiecare viseaza sa emigreze.

    15. EU este o entitate care inca exista, in ciuda birocratilor care-si taie craca de sub picioare.

    15. Nu traiesc in SUA !

    16. Lasati-i pe americani sa-si plinga de mila !

  4. Un titlu soc:
    „Trump la un an de la alegeri: contestat de americani, dispreţuit de vest-europeni, ignorat şi batjocorit de nord-coreeni. Ce garanţii mai oferă astăzi Statele Unite lumii libere?”

    Se naste o intrebare: ce obligatii mai au SUA pentru a oferi garantii lumii libere?
    Afirmatia ca e „contestat de americani” poate contine si adevar (nimeni nu e de necontestat), dar nu e contestat de toti americanii, ori de majoritatea. Chiar daca mergem pe logica ca e contestat de americani, ar fi cazul sa faca la fel ca USL-ul cu Basescu si sa il suspende pe Trump. Doar ca acolo democratia are alte reguli.
    Si daca „e dispretuit de europeni”, dece le-ar mai oferi garantii?
    Dar afirmatia asta face toti banii ” ignorat şi batjocorit de nord-coreeni”.
    Ce ar fi trebuit sa faca? sa atace Coreea de Nord?

    Lumea „s-a reorganizat” si intre cele doua razboaie mondiale, dar tot America a trebuit sa „dezorganizeze reorganizarea”.
    Si-apoi, lumea libera nu e doar Europa, mai exista Japonia si Coreea de Sud carora SUA le garanteaza securitatea.
    E o situatie la fel ca in al doilea Mondial cind SUA erau presate sa deschida al doilea front in Europa, doar ca ei aveau frontul principal in Pacific.
    NB,
    statele UE au un buget pentru aparare de vreo 240 de miliarde euro. Rusia se apropie de vreo 50 de miliarde.
    Dece ar avea Europa nevoie de „garantiile SUA”?
    Ca sa nu fie „dispretuita de europeni”? sau pentru ca unele tari europene joaca la doua capete?

    • USL-ul cu Basescu
      Nici o zi fara peste oceanic, nici o zi fara basescu.

      Cit de penibil poate sa fie cineva obsedat de un anumit personaj sa-l bage-n ciorba la fiecare subiect, ca se potriveste sau nu?

  5. – ” Phenianul este convins că Statele Unite nu vor putea acţiona militar şi nu au ce să facă pentru a opri programul nuclear al statului comunist”

    dincolo de retorica problema nu e asa de simpla, nu cred ca americanii vor permite asta si exista foarte concreta posibilitatea razboiului

    americanii se pregatesc de teraformare in NK

    http://uk.businessinsider.com/us-military-sends-bombs-to-guam-north-korea-threat-2017-10?r=US&IR=T

    iar in NK se practica exercitii de evacuare in masa a populatiei in intreaga tara

    http://www.hotnews.ro/stiri-international-22081947-exercitii-rare-evacuare-masa-populatiei-coreea-nord-amenintarile-lui-trump-creat-teama-unui-posibil-razboi.htm

    pe ierbivori ii fac praf americanii in cateva ore, marea problema ramane China

    – China Líder máximo al globalizarii

    economia le merge pe credit intern si datoria e de vreo 260% din PIB

    ca Trump s’a retras din Acordul climatic global de la Paris inseamna economii pt America, implementarea acordurilor implica niste costuri

    las sa fie China liderul antipoluarii globale cu costurile aferente :) , imi aduc aminte de orasele alea din China unde nu vezi pe strada de smog ziua in amiaza mare si locuitorii umbla cu mastile pe fata

    ca s’a retras din Unesco (pe motiv ca „a devenit organizatie anti-evreiasca”) in conditiile in care era unul dintre principaliii sponsori ai organizatiei pierde Unesco

    ca se retrage din acordurile economice, se retrage pt ca spune ca’i sunt defavorabile si se merge pe protectionism

    pana la urma banii conteaza, nu retorica

    – „condiţionarea aplicării art. 5 din Tratatul Alianţei Atlanticului de Nord (NATO) de nivelul contribuţiilor financiare ale aliaţilor europeni” aici are dreptate

    Germania o freaca pacifist in timp ce economia’i merge, intre timp cine plateste si garanteaza apararea vestului, americanii

    Romanii si’au distrus practic armata prin subfinantare, dotarea este below-zero, acuma mai incearca sa mai carpeasca ceva

    apararea costa si fiecare trebuie sa’si plateasca cota

    declaratia aia nu a rezultat in desfiintarea NATO ci mai degraba unii s’au mai trezit si au mai inceput sa mai investeasca in aparare

    Germania cu Franta au decis ca e mai ieftin sa incropeasca ei o armata cu ce oropsiti or mai gasi sa contribuie, contribuim si noi cu o brigada dezarmata pt ca noi jucam la doua capete, si cu Germania si cu America, cumparam armament si de la aia si de la ailalti

    Armata europeana nu va avea mare semnificatie, fara americani pica direct in mana rusilor, ca tot vorbea batranelul ala semi-senil ca „nu se poate fara marea Rusie”

    -„Ordinea liberală globală este într-un impas evident.”

    nici o ordine globala n’a durat vesnic, nici pax romana n’a durat, lumea se schimba

    atentia SUA se va muta in Asia, Europa nu mai e buricul, Europa scade ca importanta geopolitica asa ca poate sa’si faca armata, regat, imperiu intergalactic, la marea scara a lucrurilor tot cam aia e

    o confruntare cu China este oricum in carti, vezi Marea Chinei de Sud si Taiwanul, momentan ambele tabere se pregatesc

    o avea legatura cu asta si consolidarea chinezilor in jurul lui Xi Jinping pe post de Líder máximo

    In rest, relax, the Sun will rise again tomorrow

  6. „multiple şi tot mai substanţiale acuzaţii de colaborare cu Rusia în perioada electorală şi pre-electorală, cel puţin ale unor importanţi membri ai echipei sale, incluzându-l pe şeful campaniei electorale (mulţi dintre aceşti colaboratori din 2016 au demisionat în ultimul an)”

    Stimate domnule, ceea ce ati scris mai sus arata ca dv. preluati si repetati aci ideile „oamenilor de bine” din presa americana, care, din ura pentru Trump, propaga niste minciuni si distorsiuni enorme.

    1) Acuzatiile de colaborare cu Rusia au venit din partea opozitiei politice (Partidul Democrat) si a acolitilor sai (New York Times, CNN, NBC, Washington Post samd). Recent, s-a dovedit ca acest partid, impreuna cu campania electorala a doamnei Clinton, au platit vreo 10 milioane de dolari (!) pentru crearea unui dosar cu „probe”. Ca atare dovezile „tot mai substantiale” sunt de fapt tot mai subrede.

    2) Fostul sef de campanie la care va referiti a fost recent acuzat de EVAZIUNE FISCALA, domnule, desi s-a incercat din rasputeri sa i se puna in circa o colaborare cu Rusia. De mentionat faptul ca respectivul a lucrat doar trei luni pentru Trump, dupa care Trump s-a debarasat de el cind s-a aflat ca acesta a facut diverse potlogarii.

    Va recomand sa il criticati pe Trump pentru neajunsurile sale si sa va formulati opinii proprii, pe baza faptelor dovedite.

  7. OK. Acum hai sa vedem cu se vad treburiel de malul de vest al atlanticului:

    1. De la victoria lui Trump incoace piata de capital a crescut cu peste $4500 de miliarde. Adica 23% din PIB. Asta se simte bine de tot in buizunarele celor ce producem ceva in tara asta si nu traim din pomejni sociale.

    2. Somajul e la cel mai scazut nivel din ultimii 20 de ani.

    3. Cele mai absurde si distructive regelementari ale lui Obama au fost deja anulate. America e independenta energetic.

    3. Obamacare e in moarte clinica odata ce cele principalele regelementari ale sale + subventiile ilegale acordate de administratia Obama au fost anulate dintr-un foc printr-un singur ordin executiv al lui Trump.

    4. Acordul climatic de la Paris ce risca sa arunce poveri de nesuprotat in carca SUA a fost anulat dintr-un foc.

    5. Imigratia ilegala a scazut masiv cu intre 60% si 70% (in functie de pe cine intrebi). Pentru prima oara in 7-8 ani bugetul apararii creste vizibil. Bugetul lui trump a trecut deja prin camera. Reforma fiscala e si ea „on schedule” in congress.

    6. NAFTA e in curs de renegociere. TTP anulat iar TTIP in moarte clinica si el. Amblele acrorduri riscau sa impuna SUA reglementari dementiale ce sunt acum in functiune in UE si Japonia. SUA parasesc si taie finantarea marxistilor de la UNESCO asa cum au facut-o si pe vremea lui Reagan.

    Man! What ride!

    • Ce aiureli, Josef. Trump nu are nicio contributie la cresterea pietei de capital, scaderea somajului sau scaderea importurilor de energie ale US. Trendurile astea vin din perioada administratiei Obama (se poate verifica pe statistici) care a preluat o america distrusa de criza, cu somaj ridicat si dependenta de importurile de energie. Trump habar nu are cu ce se mananca asigurarile de sanatate (dupa cum a si admis public). Pana si republicanii isi dau seama ca trumpcare e un dezastru – coverage subtire care de fapt implica costuri mai mari. Acordul de la Paris – un dezastru diplomatic care izoleaza SUA si ii diminueaza influenta in relatiile internationale. SUA risca sa se angajeze intr-un race to the bottom cu poluatorii majori la nivel global si externalitatile negative cu impact de mediu se vor reflecta negresit la bugetele tuturor tarilor inclusiv SUA. E adevarat ca imigratia ilegala a scazut imediat dupa alegerea lui Trump, insa trendurile sunt din nou in crestere.

      • Draga domnule,

        2016 a fost un greu din punct de vedere al pietei de capital. Cam toate actiunile americane au luat-o bine de tot la vale inca din in iarna 2015-2016. Industria manufacturiera a fost in scadere acuta. Imedait dupa alegerea lui Trump bursa de capital s-a inviorat imediat iar productia manufacturiera are niste cresteri cum nu s-au mai vazut din anii lui Reagan. Si de atunci o tin tot intr-o crestere, cum nu s-a mai pomenit. Anul trecut pe vremea asta era DJI 17900 de puncte. Azi e 23419.71 :P Adica o crestere de peste 23%, sa nu-i fie cu deochi! Ca sa nu mai vorbim ca actiunile in industria manufacturiera au crescut cu peste 40%! (GM de la $31 la $42, Boeing de la $142 la $257, CAT de la $82 la $136, Rockwell de la $118 la $197, etc.) Nu e nici un trend de la Obama. Dimpotriva. E ruperea trendului catastrofal din vremea lui Obama. De altfel in In ziua de dupa realegerea lui Obama din 2012 bursa a avut caderea record din acel an, asa cum o marturisea chiar trompeta lui Obonzo, aka Pravda de Atlanta: http://money.cnn.com/2012/11/07/investing/stocks-markets/index.html

        Economia s-a dezlantuit dupa victoria lui Trump pentru ca el a promis ca va taia reglementari absurde si birocratie. Si s-a mai si tinut de cuvant. :D A refuzat sa numeasca sute de sefi ai diverselor servicii federale (prostovanii radeau de el ca nu-I in stare sa gaseasca oameni) din care multe au fost apoi desfiintate cu totul, daca s-a vazut foarte bine ca tara poate trai si fara ele :D. Infamul oficiu impotriva discriminarii al lui Obama, care haituia companiile private a fost inchis intr-o singura zi. Toti parazitii de la biv-vel-vornic pana la ala care matura pe holuri au avut 30 de minute sa-si stranga catrafusele si sa plece unde or sti… La fel cu oficiul local EPA de la noi: Peste noapte a aparaut un afis enorm cu „for lease or sell” si s-a golit parcarea.

        Cat despre asigurarile medicale Trump stie (ca orice om intreg la cap) un adevar simplu: Sistemele sociale de asigurari sunt falite prin definitie. Ele sunt sustenabile doar daca sunt limitate dor la o mica portiune a populatie: la varstnici si handicapati. De aia 32 din cele 33 de cooperative non profit de asigurari infiintate de Obamacare pe bani publici au dat falimente frauduloase pana in Decembrie 2016 (cat mai era Obonzo presedinte) iar a 33-a a binevoit sa crape prin Mai 2017. De aia in mai bine de jumatate din country-urile SUA Obamacare nu mai ofera nicio optiuine de asigurare sau cel mult una care e la preturi astronomice. Situatie care se va inrautati dupa ce in Octombrie Trump a taiat toate fondurile federale acordate pe sest asiguratorilor ce ofereau servicii prin Obamacare. Trump a facut exact ceea ce trebuie facut: a incercat sa gaseasca o solutie de compromis pentru sistemul social de asigurari. Socialistii + o parte din republicani au votat impotriva ei. din acel moment Trumpul s-a putut spala pe maini si trece la deschiderea pietei asigurarilor si stimularea fiscala a HSA-urilor. Asiguratii nu mai sunt legati de glie asa cum erau sub Obamacare. Piata e libera, subventiile s-au taiat ceea ce insemna ca oamenii onesti nu mai sunt fortati sa subventioneze dezintoxicarile si prezervativele faunei din gettouri.

        Acordul de la Paris impunea o reducere a emisiilor de CO2 ale SUA de 26% pana in 2025. Asta e ceva demential si impiosibil,mai ales ca nu avem NICIO DOVADA ca emisiile de CO2 (gaz netoxic ce hrnaneste plantele) are un efect in ceea ce priveste schimbare climei planetei si ca nu e de fapt un rezultat al acesteia. In acelasui timp China, Rusia si India ce produc peste 45% din emisiile mondiale de CO2 (fata de 15% SUA) nu au nici o obligatie de reducere pana in 2030. Numai un dement senil putea semna o asemenea monstruozitate care ar fi provocat distrugerea economiei americane pentru nimic.

        Cat despre imigratia ilegala ea a scaut cu 40% in prima luna de mandat a lui Trump. La sfarsitul trimestrului 3 2017 scazusera deja cu peste 60% fata de perioada similara din 2016. si asta inainte de a se fi construit mai mult de cateva protoruipuri ale zidului de frontiera. Io zic ca trendul e clar si in directia corecta…

        • A venit Mc Carthy sa posteze. L-ar apara pe Trump in ciuda oricaror evidente, si daca nu ar mai ramane piatra peste piatra in SUA :)

          • Daca ai reciti un pic istoria ai afla ca Mc Carthy a avut de fapt dreptate si ca in final el a avut cel mai mult de suferit din cauza jigodiilor comuniste demascate.

          • 1. McCharthy nu l-ar apăra pe Trump pentru că era din partidul democrat al lui Clinton & Obama. :P

            1.bis După deschiderea arhivelor sovietice din anii 90 am aflat că McCharthy a avut dreptate și că de fapt i-au scăpat froarte mulți comuniști infiltrați în aparatul guvernamental american.

            2. De ce nu ne indicați „evidențele” alea pe care le ignor?

            • Problema cu Mc Carthy nu e ca nu a avut dreptate sau ca nu a fost patriot si anti-comunist, ci doar ca era isteric. Si imi pare rau sa va contrazic, dar a fost republican ca Trump :)

      • gulliver,
        stiam formula „greaua mostenire”, o aud la fiecare schimbare de guvern, insa tu introduci varianta „luminoasa mostenire” pentru a explica de ce Americii ii merge bine cu Trump. Ingenios. Cu adevarat hartia suporta orice (in cazul nostru ecranul computerului).

      • Josef Svejk, urmariti indicele Dow Jones din 2008 pana in 2016 – trendul e clar crescator chiar daca pe finalul mandatului lui Obama au intervenit corectii bursiere. Nici era Trump nu va scapa de volatilitati pe pietele de equities, aveti putina rabdare si o sa vedeti. Oricum estimarile facute de US Bureau of Economic Analysis sunt ‘advance estimates’ adica sunt bazate pe date incomplete. Indicatorii pietei de equities nu sunt neaparat corelati cu GDP si aici Trump inca nu a reusit sa il depaseasca pe Obama (chiar daca Trump confunda prosteste cei 2 indicatori). Cresterea economica se datoreaza mai degraba cresterii consumului intern (corelat cu cresterea gradului de indatorare a gospodariilor – asta nu e o chestie sanatoasa dar ma rog aici nu e vina lui Trump) si o crestere agregata a cererii la nivel global pe fondul unui dolar slab care favorizeaza exporturile. Urmariti evolutia GDP in era Obama pe parcursul ambelor mandate si mai discutam. Cu somajul in era Obama, din nou, urmariti trendul constant descrescator de la 10% la cel mult 4.5-4.3%.

        Realegerea lui Obama in 2012 a coincis cu conflictul intre republicani si democrati legat de ridicarea debt ceilingului si atunci daca mai tineti minte republicanii au jucat dur paralizand guvernul. Acuma veniti dvs si ii dati un spin cum ca spectrul socialist al lui Obama ar fi speriat investitorii. Aiurea. Pt Trump debt ceilingul a fost ridicat fara atatea drame din cauza costurilor cauzate de uragane.

        Faptul ca obamacare trebuie reformat nu e o chestie controversata (pana si Obama admite asta), dar asigurarile de sanatate lasate in voia ‘pietei libere’ e un exemplu de manual de market failure. Aici e stupid sa te lasi ghidat de mațul tau, de ce iti spune asa zisul bun simt de afacerist falit. Realitatea e ca pt un asigurator costul chichitelor avocatesti care il ajuta sa evite coverage-ul e mai mic decat coverage-ul in sine si estimarile riscurilor de sanatate de care pot dispune asiguratorii sunt in defavoarea asiguratului (premiumurile sunt umflate dupa ce ti-au facut examinarea medicala si ti-au examinat profilul incepand cu codul postal si terminand cu numarul la pantof). Apoi, elasticitatea cererii de servicii medicale e foarte redusa. Ce faci cand te loveste boala, ti-ai platit cinstit premiumurile si asiguratorul se scoate cu un basis of contract clause conceput de un avocatel istet?

        Chestia cu Acordul de la Paris e din nou obscurantism demn de fox news. Acordul de la Paris nu e un instrument care creeaza obligatii pentru statele semnatare, nu e supus niciunei jurisdictii internationale si nu are mecanisme de enforcement. Seamana mai mult cu un instrument de soft law, in care statele incearca sa creeze un cadru de cooperare si negociere care sa evite constrangerile oneroase ale unui tratat international clasic dar in acelasi timp sa descurajeze free riderii si sa evite competitia distructiva intre statele cu interese economice divergente. Angajamentele pe care si le iau statele prin astfel de instrumente nu sunt juridice si se bazeaza pe reciprocitate. Nu e o abordare noua, a fost incercata inainte (vedeti instrumentele concepute de UNCITRAL de pilda). Apoi, chiar daca esti agnostic in privinta cauzelor incalzirii globale, nici asa nu poti sa eviti externalitatile negative care vor fi suportate de state terte si populatiile lor (catastrofe de mediu, poluare masiva etc).

        Chestia dvs cu imigratia e un artificiu retoric de interpretare statistica. Ideea simpla e ca imigratia ilegala a scazut imediat dupa alegeri si acum e din nou in crestere (sunt din ce in ce mai multi imigranti ilegali care intra in SUA in ciuda numarului mai mare de arestari inregistrat sub administratia Trump).

        • Am trăit evoluția Dow Jones în vrema ui Obama. O cunosc mai bine decât mi-aș dori :P . Mai ales că o bună parte din veniturile mele și ale soției mele sunt din „stock options”. După ambele victorii electorale ale lui Obama bursa s-a prăbușit.Situația s-a înrăutățit sensibil din 2014 încoace când parcă Barakul își pierduse cu totul mințile și nu mai știa ce să inventeze ca să sufoce afacerile. Dacă mă gândesc a rece în primul mandat (când zicem că e nașpa rău de tot) n-a fost chiar așa de distructiv ca în al doilea.

          Sub Trump producția industrială a ajuns să creacă cu peste 16% până Septembrie mai ceva ca în 1942 când America era în primul an de război. Acțiunile producătorilor cresc până la ceruri. V-am dat câteva exemple. Șomaju e în cădere liberă și veniturile cresc în timp ce prețurile stau pe loc. Consumul crește. Ce alți indicatori mai contează?! Sub Obama veniturile au stagnat sau chiar scăzut iar numărul americanilor ce nu au de lucru și nici o afacere a ajuns în Decembrie 2016 la maximul istoric inimaginabil de 93 de milioane.

          Obamacare nu trebuie reformat, ci ucis. Oamenii foarte săraci, handicapații, bolnavii cronici au Medicaid. Persoanele de peste 65 de ani au Medicare. Ambele cu mult înainte de Obama. Obamacare a extins practic Medicaid și la cei ce nu au nici o invalidate sau boală cronică, ci pur și simpșu n-au chef să lucreze. Obamacare le oferă toxicomanlor oricâte dezintoxicări vor ei în sanatorii de lux, unde o zi poate costa câteva sute de USD. Business-ul dezintoxicării a explodat, numărul centrelor crescând de 5 ori în 3 ani. Obamacare oferă de asemenea anticoncepționale și avorturi plătite de stat. Totul nu e decât o imensă schemă de fraudare a bugetului federal. Căci Obamacare nu prea acoperă altceva. Premiumurile sunt mati și benefiiciile reduse.

          Acordul de la Paris e o chestie oneroasă tocmai pentru că nu are mecanisme de coerciție. Asta dincolo de faptul că e aberant și următește redcerea CO2 că hrănește plantele în loc să urmăească reducerea oxizilor de azot și sulf ce sunt toxici și cancerigeni. Dacă SUA nu-l respectă, jde mii de fundații ecologiste dau în judecată guverul federal și-l obligă să se conformeze acordului. Dacă China nu-l respectă, cine are curajul să dea guvernul chinez în judecată în China?! Si chiar dacă o face, ce folos?! :P Judecătorii sunt numiți de PCC și pot fi trimiși în lagăre de reeducare peste noapte la prima „eroare”.

          La treaba cu imigrația ilegală rămâne cum am stabilit:
          http://www.politifact.com/truth-o-meter/statements/2017/mar/22/donald-trump/trump-says-illegal-immigration-down-61-percent-ele/

          http://www.washingtonexaminer.com/border-patrol-union-chief-praises-miraculous-drop-in-illegal-immigration-under-trump/article/2628828

          • „Totul nu e decât o imensă schemă de fraudare a bugetului federal. Căci Obamacare nu prea acoperă altceva.” Da, stiu pe cineva in USA care-mi spunea ca asigurarea Obamacare nu-i acopera spitalizare mai lunga + operatii si nu are bani. Asadar, mai bine ramai sanatos fara sa ai nevoie de interventii majore prin clinici.

            • Chestia cu asigurarile medicale americane e cam asa: Pana pe la venituri ~ $40000/an sistemul european al asigurarilor medicale sociale e mai ieftin ca cel american. Asta din cauza ca, costurile asigurarilor sunt fixe indiferent de venituri. In plus de regula doar unul din soti cumpara asigurare pentru toata familia in loc sa decarteze procent din venituri ambii soti. La venituri mai mari sistemul american e mult mai ieftine. Smecheria e ca mai mult de jumatate din americanii activi fac mai mult de $40000/an. Ceea ce e firesc. Fractura lui x nu trebuie sa fie mai scumpa ca fractura lui Y doar pentru X castiga mai mult ca Y. Nu-i asa?

              Dincolo de costuri serviiile sunt net peste ce e in UE. Nu exista cozi, nu exista liste de asteptare, spitalele sunt infinit mai bine intretinute si mai bine echipate. Personalul e ireporsabil. Eu de exmeplu nu am vazut aici saloane comune cum sunt aproape peste tot in Europa. Cand a nascut sotia mea, pe langa rezerva ei mai era o incapare (service room) pentru insotitor – Mama ei a insistat sa stea cu ea pana la externare.

              Sigur ca sunt oameni care prefera sa nu-si cumpere nici o asigurare sau isi cumpara asigurari extrem de ieftine, dar asta e optiunea fiecaruia. Daca cineva considera ca o asigurare medicala nu merita mai mult ca un pachet de tigari pe luna, asta e… Nu inseamna ca trebuie jefuiti toti ceilalti ca sa i se faca lui damblaua.

              Problema cu Obamacare a fost ca a marit costurile asigurarilorm medicale mai ales pentru oamenii saraci pe care trebuia sa-i protejeze. Obama a promis in 2010 ca Obamacare va produce scaderi medii de costuri de $2500/an/familie si ca beneficiile nu vor scadea. In realitate beneficiile asigurarilor prin Obamacare s-au prabusit iar costurile au crescut cu pana la de 3 ori mai mult. Totul a plecat din lipsa de intelegere a mecanismelor economice. Obama & Co si-au imagiant ca angajatori privati vor gandi exact ca socialistii, respectiv ca vor arunca costurile suplimentare induse de Obamacare pentru narcomani si contraceptie in carca angajatilor bine platiti ca sa-i protejeze ce cie prost platiti. A fost exact invers. Angajatorii s-au straduit sa nu puna nici un cent in plus incarca angajatilor cu venituri mari ce sunt supracalificati si greu de inlocuit, aruncand toata povara in carca angajatilor prost platiti dar care pot fi inlocuiti fara probleme peste noapte. Astia la randul la randul lor au renuntat la oferetele proaste ale angajatoprilor si au fugut spre Marketplace-urile Obamcare care s-a trezit cu valuri de asigurati cu venitueri mici si necesitati mari. La asta s-au adaugat fraudele institutionalizate ca-n Teleorman: falimente frauduloase, angajari fictive, achizitii scumpe si inutile, decontari de servicii fictive, etc incheiate cu valuri de falimente frauduloase.

    • Eh domnnule, degeaba scrieti, in Romania propaganda e la turatie maxima. Dupa ce a iesit Trump, imi scriau niste cunoscuti ca acuma cind US e o adevarata dictatura, ce fac, ma intorc in Romania? :))

      In ce stat sinteti? Eu locuiesc in Orange County, CA.

      • E amuzant sa citesti un Trump supporter roman care scrie dintr-un blue state (nu era California iadul socialist al americii in conceptia republicana?), in numele intregului popor american fata de care Trump are un approval rate la un minim istoric. Vai de mine, aceasta ‘propaganda romaneasca’ de care v-ati dezabuzat. Cu siguranta sunteti singurul roman care traieste peste hotare si asta va face mai intelept.

  8. Sic transit gloria mundi…

    S-a stins lumina falicei esei… / Nu-nvie morții – e-n zadar, bădie (adaptare, după Eminescu).

  9. Articolul asta parca e preluat din Huff Puff: Trump e terminat si SUA s-au dus pe copca. Intre timp totul e foarte bine pe aici, the stock market is doing well, unemployment is low and there is real hope again. Dar articole de genul asta nu ma mai mira deloc, presa a incetat demult sa fie credibila, sufera de autism in forma terminala sau doar cinta melodia care li se trimite de la centru. Salutari din sunny California!

  10. Nu stiu daca au mai fost, in istoria SUA, alti presedinti care sa produca aceasta „unanimitate” – de la America de Sud si Centrala, la Coreea de Nord si Europa Occidentala, via Iran! – pe plan international, ca Trump!?
    Pe plan intern, chiar daca bunele cifre ale economiei s-ar pune exclusiv pe seama talentului sau (ceea ce numai neinitiatii pot crede), societatea pare mai scindata ca oricand.
    Din „raul necesar” evitarii insurubarii familiei Clinton la Casa alba, o data ce obiectivul a fost atins, a ramas doar…”raul”. Desigur, e mult spus, pentru ca Trump inspira mai mult ridicol, decat…spaima.
    Din fericire pentru toata lumea, el cu avalansa de twitters care-l acompaniaza, nu prea mai e luat in seama…
    Americanii „se aranjeaza” astfel incat trecerea acestui mandat sa nu-i faca chiar de rasul lumii, iar europenii si chinezii profita si ei de acest moment benefic cand Trump ii sfideaza cu superiritate, ocupat sa faca America great again. Doamne ajuta!

    p.s.Toti prietenii mei americani care mai au un alt pasaport, circula prin lume exclusiv cu celelalte, pastrandu-l pe cel american numai pentru frontierele SUA!

    • Gresiti! a mai fost cel putin un presedinte american urat in mod unanim din tara de Foc si pana in Kamceatka via cape town si Tokyo. Care mai dihai ca Trump a scos milioane de oameni sa manifesteze in strada impiotriva lui de la San Francisco pana la Atena si Berlinul de Vest inca din primul sau an de mandat. Toata presa mondiala progresista era impotriva lui. el era subiectul a 90% din bancurile ‘telectualitatii inaintate. Era alintat ca „mosneag senil”, „actorasul ratat”, „atzatzator la razboi”, „dementul ce va distruge planeta apsand din greseala pe butonul nuclear”, etc. etc. etc. La sfarsitul celui de-al doilea mandat prezidential al sau comunismul mai avea de trait mai putin de un an, iar America aniversa in ultima zi a mandatului sau cea de-a 95-a luna consecutiva de crestere economica (perioada de prosperitate fara egal in istoria tarii) . „Not bad at all for an old man” dupa cum a spus el insusi in ultimul sau discurs, cel de bun ramas, din Biroul Oval. Numele lui e Ronald Reagan…

      P.S. Prietenii dumneavoastra mint. Unchiul Sam are listele cu pasageri de la cam toate zborurile din lumea civilizata. Cine a calatorit in diferite tari (afara de onza Schengen, Mexic Canada si Caraibe) si nu are intrarile si iesirile aferente in pasaportul sau are probleme enorme la revenirea in SUA. Pentru un american e un delict penal federal sa utilizeze orice alt pasaport afara de cel american. Cei ce au dobandit cetatenia prin naturalizare risca pe langa puscarie sa-si piarda si cetatneia SUA daca incalca aceasta interdictie + sperjur . Cel putin in ultmul an au fost cateva cazuri de acest fel. Posibil ca in vremurile lui Obama sa nu se fi insistat pe aplicarea ei.

    • Vai de mine, dar cine va tine, fratilor, cu forta in SUA ?

      Mai tineti minte cum o gramada de clovni de la Holywood se jurau ca pleaca din SUA, unii in Canada, altii in Africa de Sud ?

      De ce nu plecati din mizeria, saracia si disperarea americana ?
      De ce nu-l lasati pe dictatorul Trump fara carne de tun ?

      Salvati-va, uite, Coreea de Nord, Cuba, Iranul, Arabia Saudita si Venezuela va asteapta cu bratele deschise !

  11. ,,Regimul de la Phenian afirmă că „preşedintele Statelor Unite are dezechilibre mentale iremediabile şi are urgent nevoie de medicamente”.
    O afirmatie hazardata a domnului Naumescu. Afirmatia a fost facuta de agentia de presa KCNA a nord-koreenilor. Si nu de secretarul partidului Kim Jong Un, sau de minstrul de externe, sau ministrul apararii. Si acum, daca Koreea de Nord este un stat comunist, inseamna ca orice se zice pe acolo, reprezinta ,,responsabilitatea regimului ? Nu cred !. Jurnalistii de acolo sunt tolerati de regim pentru ceea ce scriu, dar nu reprezinta pozitia ,,regimului”, decat cand citeaza afirmatile facute de liderii nord-koreeni mai sus enumerati. Ce ar fi ?, daca Trump ar avea ,,responsabilitatea” pentru tot ce se scrie, de catre tot felul de jurmalisti in presa din SUA ?

  12. D-l Valentin Naumescu,
    …si prin extensie catre redactia Contributors,

    Va citesc de mai multa vreme „analizele” politice -in special cele despre SUA si presedintele Trump-si realmente sunt consternat de subțirimea argumentelor si logica inversa pe care le folosiți.
    Realmente ma cuprinde furia de CUM puteti rastalmaci sensul lucrurilor !…e exact ca in bancul acela de la Radio Erevan: Da,da…dar nu o mașina ci o bicicleta!…și nu i s-a dat ci i s-a luat!
    Nu stiu cite cuvinte pot scrie in comentariu asa ca voi fi punctual.La tot ce spun aș fi bucuros daca voi fi verificat cu Google sau Bing.
    -Trump a cistigat in 2.626 de colegii electorale iar H.Clinton in 487 ! Priviti o harta cu rezultatul alegerilor:SUA e toata rosie-culoarea Republicanilor-si numai coasta de est si vest plus Colorado si New Mexico sunt albastre. Ma intreb si va intreb:Ce-i mai reprezentativ,sa zicem,pt.Romania? Votul populatiei Bucurestiului sau votul a zece judete luate impreuna din Transilvania?
    -tot ii dati inainte cu votul popular ! Toate acele voturi „in plus” au venit din statul California,statul cu cei mai multi imigranti ilegali din SUA! Populatia CA -si a NY de altfel,alt stat mare cistigat de democrati-e diferita din mai multe pdv de America medie:cel mai mare numar de mexicani ilegali,cea mai mare concentratie de gay si lesbiene-zona Fan Francisco e „raiul”lor-,cea mai mare concentratie de ilegali chinezi,apoi in general din tarile asiatice si America Centrala.
    -de ce oare in aceste state sunt cele mai multe „sanctuare” in care ilegalii sunt protejati si nici macar politia nu poate interveni -multumim obama!
    -de ce oare toti guvernatorii si primarii democrati se opun verificarii pe care o comisie Trump vrea sa o faca cu privire la legitimitatea celor care au votat. Nu va ginditi ca daca doar o parte din cei 12-15 milioane de ilegali au votat (da,da se poate si aici; nu sunt diferente mari intre democrati si PSD!) si rezultatul votului popular era altul?! …ca sa nu mai mentionez faptul ca parintii Constitutiei Americane EXACT asta au avut in vedere,nu cumva un stat cu populatie mare sa „calce” in picioare votul a 10-15 state mai mici !
    -dupa 8 ani de administratie obama cu rezultate zero in politica externa va asteptati ca Trump sa rezolve problema siriana,iraniana,nord-coreeana,intr-un an?
    -in privinta acordului de la Paris induceti iarasi lumea in eroare.Stiti ca SUA trebuie sa contribuie cu miliarde de dolari la un fond care sa ajute tarile mai sarace-si aici intra China,India si Rusia-sa se alinieze pina in 2050 la standardaele de poluare ale tarilor dezvoltate? Ca idee generala Trump nu mai vrea ca banii contribuabilului american sa fie folosit de tari ostile Americii si organizatii care folosesc banii Americii dar de fapt lupta imotriva intereselor ei! …aici intra si NAFTA,o gaura financiara uriasa pt SUA.
    -daca va luati NUMAI dupa CNN,ABC,NBC sau prin extensie la Antena 3,da,se pare ca Trump scade in sondaje …dar la alegeri,tot asa, dupa sondajele LOR trebuia sa cistige Hitlary cu 65%! Daca dati o cautare pt.”bani campanie 2018″ adunati,chiar acum,de Trump si republicani,veti afla ca oamenii au donat de 4 ori mai mult decit pt.democrati!
    Consideratiile generale de la sfirsitul articolului sunt chiar de groaza…daca as face „politica” cu vecinul american ,bugetar si democrat ,as intelege, dar din partea unui conferentiar român la o facultate Europeana sunt de netolerat si acceptat.Daca aduceti ca „argument” ce spune Coreea de Nord despre Trump,chiar ma bufnește rasul ! Hai sa zic ca plingeti dupa Hillary dar fiti putin mai acadamic in continut,nu luati stinga in brate CHIAR asa pe fata ! Mi-e mila de studentii care trebuie sa va asculte… Pai ce vreti cu doamna Europa?…proasta de America sa dea bani pe cheltuieli militare si Germania si Franta sa primeasca imigranti cu meleoanele si pe care-i intrețin apoi cu banii din bujetele lor?! Tataie,daca vrei securitate plateste daca nu asuma-ti riscurile de-a te confrunta cu maica Rusia si apoi cind ai sa vezi ca-i groasa,chemi America iarasi in ajutor cum s-a mai intimplat in trecut.
    Mi-am luat timpul sa va raspund-dar provoc aici si redacția Contributors-sa va mai uitați si pe partea cealalta a drumului,acea America uitata pe care Trump a promis ca vocea-i va fi auzita din nou…veti avea surprize.

    • Mai este un alt factor important: Statele care voteaza de obicei republicanii (60-70 %, zise si state rosii), sunt mai numeroase decat statele traditional ,,democrate” (albastre, care in general au o populatia mai numeroasa si mai imprevizibila in optiuni electorale).
      Deci, intr-un stat din Vestul Mijlociu cu majoritate republicana, multi fermieri, tarani, etc. republicani, nici nu au fost la vot, datorita ca stiu ca oricum statul va alege toti electorii de partea republicanilor, si nu din cauza ca ar fi indecisi cu cine sa voteze. Adica un vot popular slab republican.
      Deci, in sistemul de alegeri prin electori, este mult mai putin relevant votul popular national.

  13. In urma cu cativa ani pe coclaurile Orientului Mijlociu se ardeau nonsalant steagurile Americii si Israelului. Un nivel de insolenta nemaipomenit in propaganda anti-americana de la Fidel incoace era atins in Iran, Venezuela, Somalia… si pana in Insulele Solomon, nepunind la socoteala Republica Ecologica Vaslui. Parea ca sfarsitul lumii se apropie galopant odata cu miile, milioanele de razvratiti stangisti, antifascisti, islamisti, ecologisti, cote-goale-isti impotriva ‘Noii Ordini Globale’ aduse de Bush. Dar iata ca intre timp Iranu’ e cu economia la pamant, iara nu America, Venezuela e stat falimentar, iara nu America, Somalia e dusa de rapa, iar Vasluiul isi canta prohodul…ramand totusi curat, liber de gaze fracturate si alte trasnai americane. Iar stangistii nu inteleg cum naiba de s’a schimbat sensul Ordinii Globale, ca deh, avem in continuare globalism, dar inseamna cu totul altceva decat sperau cohortele de stangisti loviti cu leuca utopiei in cap. :) Aa, iar America e si ea in continuare bine-merci, chiar daca nu are acces la panseurile fataliste ale rumanilor [experti ignorati si ei in continuare de oamenii politici americani].

  14. Cred ca amestecati putin borcanele. Sunt cateva subiecte care trebuie discutate separat.

    1. Personalitatea lui Trump. Aici nu e mult de dezbatut. Daca omul se proclama singur in fata presei drept “one of the great memories of ALL TIME”, si se tot apara de critici laudandu-se in sus si in jos cu IQ-ul lui, e clar ca n-ai ce sa-i ceri. E un delusional old fart care s-ar vrea adulat pe post de nou Churchill cu IQ de Einstein, format ca personalitate publica in lumea emisiunilor de scandal si reality TV, si care a adus cu el in politica mare circul media. Posibil sa mai vedem astfel de personaje si de acum inainte. E nevoie ca si publicul de reality TV sa se identifice cu cineva.

    2. Ideile politice ale lui Trump. Aici se complica treaba, pentru ca unele dintre ele sunt corecte. Faptul ca unii membri NATO nu isi respecta angajamentele chiar este o problema. Incercari de a justifica asta prin tot felul de subtilitati sunt penibile. Nu exista scuze. Daca nu-ti respecti angajamentele, aia nu mai este prietenie. La fel, cu ideile “progresiste” s-a ajuns la aberatii in multe privinte. Alte idei nu sunt corecte. Faptul ca America poate oricand vota un bufon care sa denunte cine stie ce angajament asumat pe care nu da semne ca il intelege nu e un lucru bun.

    3. Impactul pe termen lung. Asta mi se pare cel mai ingrijorator lucru. Suporterii lui Trump nu il privesc ca pe un rau necesar in lupta lor cu “the liberals”, in lipsa de alt candidat mai bun. Pentru ei Trump chiar este omul providential si salvatorul occidentului, iar stilul lui de a ataca institutii si oameni intr-un circ continuu este fix de ce era nevoie to make America great again. Daca maine le spune suporterilor ca trebuie sa se renunte complet la sistemul politic actual, care este foarte corupt, si sa conduca el personal tara cu un board ales de el pe spranceana de la Trump University, un numar mare ar sari sa-l voteze cu doua maini. La fel daca s-ar supune la vot revocarea licentelor posturilor TV care il critica pe cel mai iubit fiu al poporului. Nu o sa se intample asta maine. Institutiile rezista. Dar daca devine normal ca presedintele sa atace cate un “so called judge” de fiecare data cand nu ii convine o decizie judecatoreasca, sau sa tot ceara revocarea licentei postului care il critica, increderea in separarea puterilor in stat si libertatea presei se vor eroda lent. Terenul va fi pregatit pentru ca, in 20 de ani de acum, un alt lider maximo, poate un urmas al lui Bernie Sanders, ca nici cu ala nu mi-e rusine, sa mai scoata din checks and balances prin referendum, ca sa faca America even greater again. Increderea in viziuni politice categoria “Twitter” va avea consecinte.

    • Societatea civila americana de astazi este foarte diferita de cea de acum 30 de ani. Erodarea invatamantului public, reducerea constanta a procentului de college educated people, cresterea aberanta a taxelor pentru specializari profesionale este una din consecintele scaderii capacitatii nationale de a innova si conduce la nivel mondial.

      Polarizarea profitului, debilizarea clasei mijlocii, saracirea segmentului blue collar, costuri exorbitante pentru orice decent health care au dus la alienarea unui larg segment al societatii americane. Ce se intampla astazi nu este o consecinta a administratiei Trump. Administratia Trump este o consecinta a celor de mai sus. In anii 70 intr-o familie americana sotul de regula avea un full time job: sotia se ocupa de familie, erau bani suficienti pentru o viata decenta, o casa se putea finanta si cumpara relativ usor, existau bani pentru concedii pentru toata familia si bani pusi deoparte pentru kid’s college. Da, aia era the Great America, dar este un lucru care apartine trecutului.

      Asa cum mentionai punctul 3 este scarry: impactul pe termen lung. In momentul de fata America doesn’t give a shit pentru partenerii ei strategici. Asta deja are consecinte negative foarte vizibile pentru America. Profitul financiar corporatist nu se aplica in global strategic strategy. Puterea militara globala se proiecteaza prin aliante puternice si incredere reciproca. Erodarea increderii – de oricare parte – duce la slabirea si disparitia aliantelor.

      Da, Rusia s-a amestecat flagrant in politica USA si a manipulat procesul electoral de anul trecut. Daca asa ceva s-ar fi intamplat pe vremea lui Regan, s-ar fi ajuns rapid la o situatie comparativa cu criza rachetelor balistice din Cuba. Adminstratia americana ar fi avut un raspuns promp, dur, dar coerent, inteligent si consistent. Este exact ceea ce un aliat strategic asteapta de la leader-ul aliantei. Nu esti capabil sa produci asa ceva, iti pierzi aliatii si incetezi sa mai fi un global leader. Este exact ceea ce se intampla in prezent.

      In ciuda rezultatelor electorale, chiar daca Hillary Clinton a avut mai multe voturi si eventual Trump a castigat prin colegii electorale, trebuie retinut ca baza electorala a lui Trump a existat, exista si va exista in continuare pe termen lung chiar daca Trump nu va reusi sa aduca inapoi job-urile pe care le-a promis, pentru ca intr-o lume globalizata, low skills jobs merg spre pietele de munca ieftine. Orice companie manufacturiera americana care incearca sa asigure pachete wages & heath care decenta in competitie cu Asia va pierde. Leading edge este inovatia, calitatea si eficienta economica, exact ce face Germania de 50 de ani. Dar nu este ieftin, si nici usor sa educi, instruiesti si sa disciplinezi populatia unei tari sa atinga performantele Germaniei.

      Cred ca procesul de erodare democratic in America va continua intr-o forma accelerata indiferent cine il va inlocui pe Trump. Procesul a inceput cu mult timp in urma si isi va urma cursul sau.

      • Long time no see, North of 60. Care mai e situatia la cercul polar, primiti si turisti acum? Intreb pentru un prieten :) All the best!

        • Indeed, I’ve been very busy this year. Am inceput sa construim infrastructura pentru agricultura intr-o localitate 10 miles below the Arctic Circle. Foarte interesant proiectul, multe challenges dar proiectul pilot a iesit mai bine decat ne asteptam. Din datele statistice pe care le avem, frost-free days au crescut de la 72 (1965) la 97 (2016) suficent ca sa poti creste vegetable si staple (cartofi, sfecla) pentru comunitati de 400-800 oameni. Anul viitor o sa dezvoltam proiectul la full capacity. O sa caram toate materialele pe ice road din ianuarie pana in martie.Sper sa iasa bine.

          Despre turism. Traditional, marea majoritate a turistilor care vin in nord sunt din Asia,in special Japonia. Exista o traditie in cultura lor care spune daca vad Northen Lights (Aurora Borealis) asta ajuta la intemeierea familiei si aduce noroc, etc. La un oras de 22,000 suflete, sa primesti cam 20,000 de turisti iarna credeam ca este mult. Ei bine, iarna trecuta, chamber of commerce a raportat 55,000 turisti marea majoritate din China. Da,se presupune ca fac un boost la economia locala, dar nu este chiar asa. Banii nu raman in oras. Companiile aeriene incaseaza banii pentru zboruri si banii pleaca in sud. Hotelurile incaseaza banii pentru cazare, dar cum toate apartin de lanturi hoteliere internationale,la fel, pleaca in sud. Nu raman prea multi bani pe plan local.

          Apoi este impactul cultural. Vreme de trei luni populatia orasului aproape se tripleaza punand presiune pe infrastructura rutiera care oricum este vai de mama ei (permafrostul se topeste, soselele se scufunda, retelele de apa si canalizare se rup tot timpul). Traficul local devine un cosmar. Chinezii inchiriaza orice vehicol disponibil, nu stiu sa conduca pe zapada si gheata iar numarul accidentelor se tripleaza trei luni pe an. Zonele de interes turistic in oras au foarte multe case traditionale (cabins, cottages) fara delimitari (garduri, porti, etc). Sunt zone deschise. Chinezii intra peste tine in casa (nu prea se incuie usile la noi) si fac poze, apoi urineaza in curte pentru ca hotelul este departe. In restaurante sau bistros, scuipa pe jos, sunt galagiosi, nu stau la rand,etc.

          Asa ca da, prietenul tau poate fi linistit, turismul este bine mersi in nord. Dar cand se va interesa de preturi, mda, va avea surprize. Este destul de scump. Oricum, exista si turism de vara, oamenii vin cu motor homes, RVs,campers, in special din USA dar si din Europe, Australia, etc. De regula pescuiesc (mii de lacuri cu apa glaciara de unde sa alegi) si se bucura de 24 hours day light.

          Oricum pentru vacante prefer Hawaii, insula mare. De cativa ani vin cu sotia pentru trei saptamani. Ne place in special clima si atmosfera relaxata de pe insula. Infrastructura este excelenta si oamenii sunt civilizati si politicosi.

          • Multumesc, North of 60. O sa-i transmit ;) S-ar putea sa nu-i prea placa, mai ales ca a avut sufficient de-a face cu genul de turisti de care vorbesti. Cred ca prefera niste munti cvasi-necunoscuti si putin umblati din Romania. All the best!

      • Da, Rusia s-a amestecat flagrant in politica USA si a manipulat procesul electoral de anul trecut.

        Nu, Rusia nu s-a amestecat nicaieri si n-a manipulat nimic!

        De acord cu restul analizei, insa povestea cu Rusia este (cum bine zice si Trump) minciuna secolului, cirligul de care s-au agatat cu disperare the powers that be ca sa-l dea jos pe Trump. Poate ca North of 60 este mai greu de deslusit, insa din South of 35 chestia este limpede ca lumina zilei.

        Surprinzator este ca s-ar putea sa si reuseasca sa-l dea jos. Daca asta se va intimpla, atunci nimic din preocuparile de „mare” politica, interna si externa, nu vor mai conta nici cit o ceapa degerata. Complexul politic-mass-media-academic al elitelor americane va fi expus intregii lumi drept cinic si corupt pina in maduva oaselor.

        • Roadruner, linisteste-te, nimeni nu o sa-l dea jos pe Trump. Nici macar propriul sau staff. Cred sincer ca ar fi bine sa-si termine mandatul: ultimele cifre pe care le retin spun ca Trump inca are suport solid. Unul din trei americani il sustin ca presedinte. La alegeri, doua treimi din populatia alba a Americii l-a votat. Asta spune multe. Ce-ar fi sa asteptam pana cand i se incheie mandatul si apoi sa-i analizam succesele si esecurile. That would be fair, wouldn’t it?

          Cat despre amestecul Rusiei, uita de anchetele FBI si urmareste senat committee investigation on Facebook. Uite,iti trimit si unul din link-uri: https://www.facebook.com/NowThisNews/videos/1768042509893898/Facebook

          Facebook Chief Legal Advisor a produs dovezile (nu de buna voie) din care se vede clar ca political advertising space a fost cumparat pe Facebook cu ruble exact in timpul campanie prezidentiale.Toate IP-urile tranzactiilor sunt din Rusia. Democratii habar nu au avut de asta (ceea ce spune cat au fost de indolenti, dezorganizati, si plini de ei).

          Evident, poti sa crezi ca democratii si-au trimis coloana a 5-a in Moscova cu o gramada de ruble ca sa-l compromita pe Trump. Iar Putin si aparatul sau enorm de contra-informatii dormeau bine-mersi. De fapt esti liber sa crezi si sa comentezi ce crezi de cuviinta. Cele bune.

          • Infailibil & patronizing in relatia cu muritorii de rind (deplorabilii albi suprematisti). Ca un pontif al sloiurilor.

            Ce bine trebuie sa fie sa ai toate lucrurile clare si sa nu te chinuie nici o indoiala.

            Dupa cum se vede, presa mainstream canadiana si cea americana fac o treaba foarte buna. Singurele conditii pentru ca efectele sa fie exact cele dorite sint ca subiectul sa fie:
            1. deja formatat liberal (de stinga)
            2. lipsit de orice alta sursa de informatie.

            Ii dai un radio, un tv, abonamente gratuite la 2-3 mari ziare (neaparat WaPo si NYTimes), il tii ocupat cu munca toata ziua, iar seara, in timp ce zace in fotoliu in fata televizorului cu o bere in mina, ii speli creierii. Daca poti sa il trimiti dincolo de paralela 60, izolarea garanteaza un succes al propagandei de 100%.

            Bine a zis Michael Savage, liberalism is a mental disorder.

          • Sondajele spun multe. Sondajele i-au garantat infrangerea in 2016. Sondajele i-au garantat pierderea partialelor in 2017. Ca niciodata le-a castigat la scor pe toate 5… Inclusiv atunci cand unuld idn candidatii lui Trump (Gianforte) a dat de pamant la propriu cu un propagandist de la the Guardian in preziua alegerilor. Sau cand socialistii au pus la bataie cea mai mare suma din istoria SUA in partialele din Georgia din anul asta: Au adus juma’ de Hollywood sa faca campanie pentru Ossof (un baiat tanar, charsimatic, inteligent) ce a fost batut mar de o baba ce arata ca Rovana Plumb, vorbeste impedicat si care pierduse inclusiv spirjinul republicanilor. Tot ce-i ramasese erau tweet-urile lui Trump care a stat alaturi de ea pana la capat… Pentru comparatie, in campania In 2009 a fost considerata o victorie epocala faptul ca oamenii lui Obama castigasera la mustata 2 din 6 partiale. Totul e sa nu va pierdeti speranta :P

            Cat despre amestecul Rusiei in slegeri sefii FBI, CIA si NSA numiti de Obama au declarat cu totii sub juramant in primavara 2017 ca nu exista NICIO dovada a faptului ca Rusia a putuit schimba fie si un vot la alegerile din 2016. Comey (FBI) a fost intrebat apoi explicit de ce a continuat o ancheta care nu a adus nici un fel de dovezi. Omul a raspuns relaxat ca Rusia incearca sa influenteze fara succes alegerile americane inca din vremea lui Lenin si ca e treaba FBi sa fie pe faza.

            Iar despre veridicitatea aburelilor pe care le inghtiti ca apa din media socialista, iata aici ce zice in particuilar un gargaragiu de la CNN:

            https://www.youtube.com/watch?v=efrVhE1SvwQ

          • Am urmarit un reportaj pe un post strain ( pro-islam, pro-EU ,anti -romani ) despre chestia asta si am luat aminte la cifre : sume derizorii pentru reach nesemnificativ ( gen 7xx euro pentru un ‘fake news’ care a fost vazut de 70k oameni).
            M-a socat in primul rand lipsa de randament,suma este enorma pentru efectul minim obtinut
            Imi pare un esec complet , din dinamica lui eu inteleg exact invers fata de ce vor ei sa spuna … acele ‘fake news’ nu au insemnat nimic in imaginea de ansamblu ( bine , numai ‘fake news’ nu erau dar am inteles ca asa sunt numite opiniile care nu convin).

          • „Toate IP-urile tranzactiilor sunt din Rusia.”

            Si tu poti sa dai impresia ca esti din RUSIA daca vrei. Sau din WESTERN SAHARA, sau din TURKS AND CALCOS ISLANDS, sau din SENEGAL, sau din… ce vrei tu. Si un copil de 10 ani poate. Tot ce trebuie sa faci e sa scrii doua linii intr-un fisier text.

            Pentru RUSIA e asa:

            ExitNodes {ru}
            StrictNodes 1

            Ia de citeste:
            http://www.b3rn3d.com/blog/2014/03/05/tor-country-codes/

            Sanatate!

            P.S. Mai sint si alte metode. Asta e cea mai simpla & populara.

      • Draga domnule (cred ca v-am mai spus-o si alta data) v-ati nascut prea tarziu…. Mare pacat… Gasisem acum mcativa ani in podul casei parintilor colectia revistei Lumea pe vreo 5-6 ani de prin 1969-1975. Daca ati fi ajuns la matuiratea creatoare in epoca ati fi fost un lucrator de mare succes in redacia lor :P Postarile dumneavoastra sunt exact ca articolele lor. Nu, nu va banuiesc nici o clipa de plagiat. Pur si simplu gogoritele socialiste produc cam acelasi discurs mereu :D

  15. Domnule Naumescu cred cu tarie ca UE nu va lua locul SUA in timpul vietii noastre!Asteptati degeaba!China este singura putere ce poate lua locul SUA dar asta nu se datoreaza politicilor imperfecte ale lui Trump sau politicilor intelepte ale PCC!Daca nu as sti ca suntet bine informat si cu convingeri solide as crede ca de fapt iubiti America dar o America ideala,idealizata care pune in umbra America reala.Daca ar fi asa nu ati cauta decat contra-argumente la argumentele dumneavoastra pentru a gasi motive sa iubiti in continuare America.Ar fi o situatie de ambivalenta de care nu va banuiesc.Mai binele este dusmanul binelui si o stiti foarte bine,deci nu pot crede ca nu aveti convingeri solide privind America,UE,China,Rusia si Corea de N!Deci nu cred ca asteptati postari care sa va contrazica!Cat despre politica lui Trump spun din capul locului ca nici eu nu sunt un admirator infocat a acesteia insa nu pot sa nu-i recunosc anumite merite, amintite aici de altii.Nu locuiesc in SUA si cu toate astea sunt un filo-american moderat.Oricum daca China va depasi economic SUA intr-un deceniu,conform prognozelor PWC,nu se va intampla din cauza Administratiei Trump,ba dimpotriva,in ciuda revitalizarii economiei americane.Oricum mi se dovedeste inca o data ca presa din Romania este aproape in intregime anti-Trump si anti-americana si de fapt, cand nu e doar nationalista, e ba pro-UE,ba pro-rusa,ba pro-chineza sau toate la un loc!Multumesc!

  16. Nu-l înţeleg pe domnul Naumescu, pare încremenit în proiect(deşi a dat unele semne de „reconversie”). Chiar nu înţelege că cele două doctrine neo-marxiste promovate de Franţa+Germania pe de o parte(liberalismul-progresist globalist) şi Rusia de cealaltă parte(naţionalismul culturat-ortodox) sunt, ambele, doctrine neo-imperiale la fel de periculoase pentru statele din Estul Europei, implicit şi pentru România?
    Dl Naumescu şi alţii nu văd cea de-a treia propunere,cea anglo-saxonă(SUA,UK) numită conservatorism, o ignoră sau chiar o obstrucţionează. Şi care, poate, constituie adevărata soluţie pentru România(cam cum încep ţările din grupul de la Vişegrad să facă).
    Domnilor, repet, AMBELE propuneri germano-franceză şi cea rusească sunt adevăratul pericol mortal pentru România. Chiar nu se înţelege asta? Sau nu se vrea?

  17. Impresia mea despre actualul presedinte American, D. Trump, este aceea ca individul este instabil si mult mai slobod la gura decat ar fi normal (poate chiar in sens psihiatric) pentru un presedinte al unei superputeri, cu acces la butonul nuclear.

    Nu discut despre agenda lui de politica interna, in genere nu ma intereseaza prea tare.

    Dar in ce priveste politica externa, Trump pare sa fi trecut in extrema cealalta fata de fostul presedinte, impaciuitoristul Obama.

    Trump a mutat America pe o directie izolationista, motivand aceasta alegere la modul cel mai simplist posibil. In esenta, el spune ca America este „furata la cantar” in toate tratatele si conventiile international din care facea parte pana nu demult,iar ca atare Trump isi ia jucariile si pleaca acasa imbufnat. Dupa mine, o dovada crasa de imaturitate.

    Totusi, Trump are dreptate in privinta sporirii cheltuielilor militare ale membrilor NATO (sa nu fim naivi: pacea se mentine cu cheltuiala si avand pistolul pregatit, pe jumatate scos din teaca).

    Pe de alta parte, Obama, pentru mine, a fost un exemplu clasic de neputinta pe scena internationala.

    De ex. in Siria a trasat o multime de „linii rosii”, pe care criminalul Assad le-a trecut fara remuscari si fara consecinte. Posibil ca Obama sa fi dorit sa evite un nou Irak, sau o noua Libie, insa asta pentru dictatori nu demonstreaza intelepciune ci slabiciune din partea Americii.

    Insa Obama macar a ales ca America sa ramana angajata, cel putin formal, in aranjamentele de pana atunci (NATO, ONU, samd). Ce face acum Trump imi pare o idiotenie.

    • Nu inteleg ultima fraza.
      Mai exact Trump s-a retras din NATO si UN si nu stim noi?
      Mie mi se pare ca americanii sunt destul de activi in Polonia si pe la noi.
      Cat despre UN, daca va referiti la UNESCO poate ne dati detalii. Daca va referiti la fiasco-ul de tratat de la Paris din nou, asteptam detalii.

      • Tratatul de la Paris este un fiasco si datorita retragerii americanilor.

        Pe de alta parte, indiferent de ce cred, in mod religios si neinformat, unii si altii, schimbarile climatice si poluarea atmosferica sunt reale si vor afecta civilizatia umana in viitorul nu foarte indepartat de noi. Dar cel mai probabil nu noi vom resimti consecintele cele mai grave ale acestor schimbari, ci copii si nepotii nostri. Desigur, pe noi nu ne intereseaza decat ce bagam in stomac si in buzunar astazi sau cel mult peste cateva zile, asta e natura umana… insa sa nu te gandesti deloc la cei care iti duc numele mai departe imi pare de un cretinism inimaginabil.

        Nu, Trump inca nu a retras America din NATO si ONU. Dar ma astept sa o faca cat de curand si pe asta avand in vedere cum si-a inceput mandatul.

  18. Oricat rau ar face Trump imaginii USA in lume el nu poate distruge complet acasa institutiile americane si aceasta ii va aduce sfarsitul, ca si lui Nixon.
    Nu datorita unei consipiratii a democratilor sau progresistilor, cum crede el, si cum se afirma in niste comentarii mai sus, ci pentru ca nu are sustinerea intregului partid republican. Pot milioane de red necks sa-l sustina si pana la esafod, dar elita politica a Americii nu e toata tampita si corupta. La momentul critic acestia ii vor trage covorul de sub picioare atunci vor vedea red necks -ii ca imparatul lor e gol.
    Un coleg din USA mi-a spus ca Trump si-a intrebat avocatii daca poate sa se gratieze atat pe sine cat si pe copiii sai. Nu mi-a venit sa cred pana nu am vazut stirea in The Independent.
    Daca Nixon avea atata imaginatie cat Trump ajungea sa se gratieze singur si ramanea presedinte. Avea insa mai multa decenta.

    • Pot milioane de red necks sa-l sustina

      De fapt, milioanele de red-necks opresc mlastina din Washington sa-l dea jos pe Trump. Le este o frica teribila de ei. Nu stiu care va fi rezultatul, dar, vorba aia, traim vremuri interesante.

      Un coleg din USA mi-a spus ca Trump si-a intrebat avocatii daca poate sa se gratieze atat pe sine cat si pe copiii sai. Nu mi-a venit sa cred pana nu am vazut stirea in The Independent.

      Birfa de trei lulele, nu cadreaza cu nivelul discutiei de pe acest thread.

  19. Tu poti fi acuzat de port ilegal de nume, nu esti @ Cinicul, ci @ Naivul ori @ Credulul.
    „Trump si-a intrebat avocatii daca poate sa se gratieze atat pe sine cat si pe copiii sai. Nu mi-a venit sa cred pana nu am vazut stirea in The Independent.”

    • Trec peste atacul la persoana, bine ar fi sa aveti dreptate.The Independent este unul din putinele ziare serioase, la mii de km departe de surse precum Fox et al. Insa mai toate popoarele au o vorba care spune ca nu exista fum fara foc. In engleza se spune there’s no smoke without fire.

      • Birfa a aparut pe canalele noastre de televiziune (inclusiv pe Fox), atribuita unor surse „confidentiale” de la Casa Alba. The Independent a luat-o si a dat-o mai departe. Nu cred nici in ruptul capului ca The Independent verificat-o cumva independent (pun intended). Sorry about that.

        • BBC tocmai a publicat o noua barfa: stirea ca Bush sr a declarat intr-o carte care va apare curand ca a votat cu Mme Clinton. Că până si Bush jr n-a avut prea multe cuvinte de apreciere despre genialul Trump nu merita comentat. E drept ca clanul Bush are un dinte împotriva lui Trump, care a distrus visul prezidențial al jubileului familiei.

  20. Ehei! O tempora o mores !
    Cum bate vintul, dle profesor , poate aducator de ploaia de aur a lui Zeus, se mai schimba si directia critica si tonul !

  21. Nu reusiti sa digerati criticile si cenzurati comentariile! Repet chiar daca nu va place, nu e analiza, este propaganda ceea ce faceti. O buna dovada sunt comentariile de mai sus, si altii va atrag atentia cat de mult gresiti interesat.
    Voi repeta argumentele si va dau sansa sa va corectati greseala de a sterge comentariile care nu va convin, domnule naumescu.
    Crimeea 2014 – Obama presedinte, probabil Hillary secretar de stat. Moartea ambasadorului SUA din Libia – Obama presedinte, probabil Hillary secretar de stat :) Coreea de Nord – program nuclear cu 8 ani presedinte Obama. Cresterea economica, militara si politica a Chinei in 8 ani cu Obama presedinte si mai putin cu Hillary probabil secretar de stat.
    Noiembrie 2017, a trecut un an de la alegerile din SUA, iesiti din negare si traiti in realitate alaturi de alti manipulatori de media. Trump e presedinte, e un fapt, abandonati iluziile si propaganda.
    Leadership? Merkel e out dupa credibilitatea distrusa de dosarul imigrantilor, Macron se ofileste rapid fara idei durabile pe plan intern si extern, fara adeziune reala, e un balon care se dezumfla incet si sigur.
    Leadership real? Da. Exista in lume doar 3, Trump, Putin, Xi. Restul sunt frustrati, neorientati, inadaptati.
    China si Rusia au propria agenda din vremea lui Obama, a carui relaxare si inabilitate pe plan extern, a se citi slabiciune si nepricepere, dublat pe alocuri de Hillary probabil secretar de stat, a nascut policentrismul in care China si Rusia isi vad de drumul lor, Coreea de Nord aspira sa fie de capul ei, Iranul se uita cu coada ochiului pana unde se poate intinde, Turcia face alba – neagra cu Europa si US.
    Nu exista alternativa reala la Nato decat in capetele extrem de putin luminate ale UE – Juncker, Merkel, Macron. Trump, Brexit, Austria, Polonia, Cehia, ascensiunea factiunii le pen in Franta arata cat de departe e UE de realitate. Si va suparati degeaba, si dumneavoastra sunteti departe de realitate. Political corect ul pe care il slujiti a adus Occidentul aproape de dezastru. Si spuneam in comentariul sters de dvs. ca si China si Rusia tin cont de Trump. Altfel Taiwan nu exista, altfel Rusia alipea pana acum o parte din estul Ucrainei, poate si in Moldova incepea vreun deranj.
    Thatcher a avut probleme cu minerii cu IRA cu diverse factiuni si nimeni nu a putut credibil sa spuna ca a fost un ldider slab.
    Iar Trump e un lider puternic,iar la incheierea mandatului sa trageti linie sa vedeti ce iese. Nato va fi mai puternic cu comenzi de armament si cu costuri clare asumate de fiecare membru. Acestea sunt fapte, nu aiureli sau voarbe goale. Sa vedem acum cat curaj aveti sau stergeti si acest comentariu?

    • Din pacate nu sunteti singurul care ati avut de-a face cu cenzura de tip politically-corect. In fapt un neomarxism care nu doar ca-ncearca sa justifice furtul propriei caciuli ba chiar sa-l si recompenseze.

    • Nu sunt singurul cenzurat aici, insa asa functioneaza „democratia” europeana. Din pacate liderii UE sunt niste complexati si niste autisti, fara pic de viziune. Le urez succes in semnarea de acorduri cu China si Rusia. Eu m-am carat de aici in SUA, o tara pe care o iubesc.

  22. E .. e .. nu e …
    Pai daca Da, Rusia s-a amestecat flagrant in politica USA si a manipulat procesul electoral de anul trecut si ca eixra multiple şi tot mai substanţiale acuzaţii de colaborare cu Rusia în perioada electorală şi pre-electorală, cel puţin ale unor importanţi membri ai echipei sale, incluzându-l pe şeful campaniei electorale asta nu ineamna ca sunt si adevarate dimpotreova ele au apraut din cauza ca Trump înfruntă un val masiv de contestare în Statele Unite provocat de faptul ca blonda Hitlery nu stie sa piarda (tit ea facea spune ca negrii , si mai ales negresele au votat ptr Obama in loc sa o prefere pe ea!). Si nu intamplator Soros nu habibi Trump!
    Ina daca ar fi adevarat cva Rusia a les p[resedintele convenabil e9i … atiunci finis Americae puteti strange harta!
    Acesti contestatari fac rau SUA … mai mult decat a reusit propaganda sovoetica (de aduagat scandalul alegerilor din 2000 ) dand o f proasta imprsie despre dimacxratai in America …. Ma tpg daca o sa p;una de un maidan in Times Square o sa fie mare bucurie la Kremlin une4 creed ca se va cita zicvala aia cu „noroc sa ai!”

    Cat despre îndepărtarea vizibilă de Uniunea Europeană (şi reciproc) va reamintesc ca proiectul UE, la baza , era cam „antiamerican” adicva UE se dorea sa devina prima putere economica, politica, sa se „emancipeze” de SUA … iar moneda euro era meninta (in intetie) de a inlocui dolarul in schimburile internationale…
    Si mai adaug ca si liderii UE sunt antiTrump ptr ca sunt filoClinton si filoHusein.. ajunganu-se la momente jenate ,, ca la acel summit al NATO in care „europenii” se ingheusuau in jurul reprezentantului Muntenegru intorcand ostentativ spatele lui Trump…d insa la prima incurcatura pe care tot ei o vor produce nu vor ezita sa apese pe atsta F1 „help US Uncle Sam!!”. Copilaresc, penibil comportament (Franta s-a dat cocos galic si s-a bagat in Libia .. si a ramas fara bombe. Asa ca iute F1!! Oricum arata cam prost ca o putere ca Franmta sa nu aiba bombe nicvi macar ptr Libia so da si mai prost in ce priveste „gandirea” franceza!!!)
    Si as observa ca nnimeni nu zice ca politica confuza obameasca a dus la Statu Islamic si la „incurcatura” din Ucraina…. ca deh cuplul Hussein-Hutlery e mai infailibul decat papa…

    In fine sa nu ne agitam daca grasutul de la Phenian zice ca „preşedintele Statelor Unite are dezechilibre mentale iremediabile şi are urgent nevoie de medicamente” .. ar fi de mirare sa il laude ! Inacest caz … ostiltatea lui Kim cel Divin si Grasut fata de Trump este normala – desi limbajul .. a se obseva ca totusi Donald nu zice nimic despre santatea mintala a imparatului zeu de la Phenian. Iar faptul ca grasutul ameninta cu arma nucvleara nu este chiar o dovada de sanatate mintala sau de inteligenta … pen’ca daca da primul cu bombA da dezlegare la nucleare ptr SUA care ar avea motive sa vitrifice RPD C.

  23. @North of 60

    Cat despre amestecul Rusiei, uita de anchetele FBI si urmareste senat committee investigation on Facebook. Uite,iti trimit si unul din link-uri: https://www.facebook.com/NowThisNews/videos/1768042509893898/Facebook

    Offf…

    As avea doua variante: fie sa scriu un post mai lung decit articolul la care comentam, fie sa ridic din umeri si sa nu raspund deloc. Raspunsul tau nu-mi arata altceva decit cit de greu ne este noua, oamenilor obisnuiti, cufundati in preocuparile noastre zilnice sa tinem pasul cu o narativa obfuscata pe toate caile din toate directiile interesate.

    IP-urile sint irelevante. Trimit postul de fata de la 185.125.32.108 in Istanbul, Turkey, desi sint la 10 fusuri orare distanta de acolo. Rog pe dl admin al siteului sa confirme, daca este posibil.

    Bineinteles ca am urmarit audierile Senat, de la prima pina la ultima, marturisesc ca cu gura cascata, uimit de nivelul de „mendacity” (n-am gasit un cuvint mai bun) exhibat de senatorii melcilor.

    Povestea cu ad-urile a fost si este lung disecata de luminarii precum NYT sau WashPost. Desi nu-mi place sa pun linkuri, am sa-ti dau un executive summary al povestii, pentru ca altfel m-as lungi prea mult. Dupa ce il citesti, daca ai timp, mai vorbim. Daca nu, nu.

    https://consortiumnews.com/2017/10/04/the-mystery-of-the-russia-gate-puppies/

    Considera urmatoarele: (1) natura asa-ziselor ad-uri, (2) sumele in cauza, (3) cum senatorul Mark Warner le-a bagat sula in coasta lui Facebook, Twitter si Google ca sa vina cu ceva (ca altfel ii ia mama dracului).

    Apoi am mai putea vorbi de procedeul click-bait, folosit de toata lumea, inclusiv de site-urile cele mai serioase.

    In tot cazul, daca soarta democratiei americane atirna de o cheltuiala de 100000 dolari (suma ad-urilor „suspecte” de pe Facebook), sau de 4700 dolari (ditto, Google), atunci chiar nu stiu despre ce mai vorbim cind pomenim de rolul Americii in lume. Mai bine sa ne lase lumea in durerea noastra, ca sintem prea prosti ca sa contam.

  24. Sper sa-l lumineze D-zeu pe Johhanis si sa nu accepte ca Romania sa investeasca intr-o armata UE sau in mai stiu eu ce fantasmagorii europene. Dupa cum spunea Clinton la Bucuresti: „And I say to you today, stay the course, and Romania will cross that milestone. Stay the course, stay the course, the future is yours”.
    „….in capetele extrem de putin luminate ale UE – Juncker, Merkel, Macron.” Apropo, ca sa vedeti nivelul la care se afla unele tari din Europa, in 2014 a fost dat un decret regal in Belgia privind spalatul obligatoriu al mainilor dupa folosierea toaletei. Nu este gluma deloc! Ce pretentii sa mai ai de la astfel de tari si cum sa faci afaceri cu astfel de natiuni?

  25. @Josef Svejk
    03/11/2017 la 17:51

    Cat despre amestecul Rusiei in slegeri sefii FBI, CIA si NSA numiti de Obama au declarat cu totii sub juramant in primavara 2017 ca nu exista NICIO dovada a faptului ca Rusia a putuit schimba fie si un vot la alegerile din 2016.

    Svejk, intelege romaneste cind iti spun ca nu este vorba ca Rusia a intervenit dar nu a schimbat voturi.

    Este vorba ca „interventia” este o minciuna! Nu a fost. Nu a existat. Nu s-a produs.

    Faci ca timpitii de republicani care accepta premiza interventiei, dar o indulcesc cu „ne-influentarea voturilor”. Fara sa inteleaga ca, odata premiza acceptata, meciul este pierdut la scor. Nu mai scapa de gura democratilor nici in veci. Nu degeaba republicanii sint alintati cu titulatura „stupid party” (*)

    (*) Sanchi, nu sint prosti, stiu ei precis ce fac.

    • Ma bag si eu ca rabinul din poveste, si sper sa nu o iau peste cioc dar, va rog, „Josef” si „Roadrunner”, nu va ciondaniti ca in chestiile fundamentale aveti opinii compatibile, daca nu similare.

      Dl. „Svejk”, stiti ca va citesc cu multa placere intotdeauna. Citeodata cred ca nu il cititi pe RR cu un pic de atentie (cu scuzele de rigoare).

      A propos de diversiunea cu Rusia SI de republicani versus Trump, sint de acord cu „Roadrunner”. Intelege situatia f. bine. Pentru mine si pentru multe milioane de localnici, Donald Trump nu a fost „raul cel mai mic”, sau „republicanul vulgar” ales de massele nespalate – abia el incearca sa puna in practica ceea ce republicanii au pretins, timp de decenii, ca vor sa faca „without meaning it”.

      Salutari calde amindurora.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Valentin Naumescu
Valentin Naumescu
VALENTIN NAUMESCU este profesor de relații internaționale la Facultatea de Studii Europene a Universității Babeș-Bolyai Cluj, președintele think tank-ului Inițiativa pentru Cultură Democratică Europeană (ICDE) și directorul Centrului EUXGLOB. Este abilitat în conducerea de doctorate în domeniul relații internaționale și studii europene și este coordonatorul programului de master de Relații Internaționale, Politică Externă și Managementul Crizelor (în limba engleză) de la UBB Cluj. Între 2005 și 2007 a fost secretar de stat în Ministerul Afacerilor Externe, iar între 2008 și 2012 a fost consulul general al României la Toronto. Are gradul diplomatic de ministru-consilier, obținut prin concurs.A publicat 23 cărți, în România și în străinătate (Marea Britanie, Canada, Olanda), ca autor unic, coautor, editor sau coeditor și peste 60 de articole științifice și capitole/studii în reviste de specialitate și volume colective. Printre cărțile publicate în ultimii ani se numără: Politica marilor puteri în Europa Centrală și de Est. 30 de ani de la sfârșitul războiului rece (Humanitas, 2019), The New European Union and Its Global Strategy: From Brexit to PESCO (Cambridge Scholars Publishing, 2020), Războiul pentru supremație SUA-China și cele cinci forțe care schimbă lumea. Consecințe pentru România (Polirom, 2022) și Great Powers’ Foreign Policy: Approaching the Global Competition and the Russian War against the West (Brill, 2023).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro