joi, martie 28, 2024

UDMR şi ambiţia de a legifera corupţia

Rapoartele de ţară au criticat constant parlamentul pentru că se opune luptei împotriva corupţiei prin adoptarea de legi proaste şi prin protejarea parlamentarilor de anchete.

Abia ce-au apărut primele decizii de condamnare în marile dosare, că un nou nor negru se abate asupra anticorupţiei româneşti – doi parlamentari UDMR vor ca demnitarii să nu mai răspundă pentru fapte de corupţie şi să scoată din legea penală conflictul de interese. Prima modificare aparţine deputatului Márton Árpád-Francisc, un duşman mai vechi al politicilor anticorupţie din România, celebru pentru opoziţia sa constantă la Legea ANI. Acum, domnul deputat face un pas mai departe şi devine binefăcătorul tuturor demnitarilor corupţi din România, pe care vrea să îi scape printr-o scamatorie juridică. Dezincriminarea conflictului de interese este iniţiativa deputatului Máté András Levente. La dânsul explicaţia e şi mai simplă: după ce ANI a descoperit că îşi angajase soţia la propriul cabinet parlamentar, adică acţionând în conflict de interese, domnul deputat vrea să scape de pedeapsă, folosindu-se de funcţia sa din parlament pentru a modifica legea.

Înainte de a explica mai pe larg ce înseamnă aceste două modificări aberante, reamintim că rapoartele de ţară au criticat constant parlamentul pentru că se opune luptei împotriva corupţiei prin adoptarea de legi proaste şi prin protejarea parlamentarilor de anchete. Poate că nici Márton Árpád-Francisc şi nici Máté András Levente nu au citit rapoartele, aşa că folosesc această ocazie ca să le spun că despre dânşii este vorba în spatele acestor critici. Din cauza lor (şi a altor colegi cu iniţiative similare), Româ­nia este în continuare monitorizată de Comisia Europeană, din cauza lor în Europa nimeni nu crede că reforma este ireversibilă şi că epoca în care oamenii puternici nu răspundeau pentru faptele lor s-a terminat pentru totdeauna, din cauza lor ne temem pentru soarta instituţiilor anticorupţie, după ridicarea monitorizării. Din cauza dumneavoastră, domnilor, evităm să punem în discuţie modificarea unor legi care ar putea fi îmbunatăţite, de frică să nu le faceţi şi mai proaste în parlament! Vă întrebaţi de ce există atâtea ordonanţe de urgenţă şi asumări de răspundere la toate guvernele pe chestiuni importante? Pentru că în parlament vă promovaţi propriile interese şi pentru că nu vă pasă de ceea ce e important pentru România. Şi pentru că guvernele mai pică atunci când fac greşeli – dumneavoastră, parlamentarii, nu plecaţi niciodată. Când sunteţi prinşi, în loc să vă daţi demisia, schimbaţi legea care vă pedepseşte! Pentru dumneavoastră e mai simplu aşa. Pentru noi, ceilalţi, e îngrozitor, pentru că fiecare astfel de acţiune ne convinge o dată în plus că nu trăim într-un stat de drept.

Márton Árpád propune nici mai mult nici mai puţin decât ca demnitarii să nu mai fie acoperiţi de Codul Penal, adică să nu mai răspundă pentru luare de mită, trafic de influenţă, delapidare, abuz în serviciu, neglijenţă în serviciu şi, în general, pentru nicio faptă penală care intră în categoria infracţiunilor de serviciu. La categoria demnitari, legea română include: parlamentari, miniştri, consilieri de stat, Avocatul Poporului, membrii Curţii de Conturi, primari, consilieri judeţeni şi locali. Pe scurt, toţi oamenii care ocupă funcţii importante în România. Justificarea pentru această modificare este puerilă şi ipocrită – domnul Márton Árpád crede că nu se poate ca legea penală să pună în aceeaşi oală demnitarul cu funcţionarul public obişnuit, deşi exact aceasta este metoda de reglementare folosită de zeci de ani şi care nu a generat până în prezent probleme de interpretare în practică. Ca în celebra fabulă cu câinele şi căţelul, domnul deputat ne explică superior că nu e firesc să avem acelaşi nivel de răspundere pentru aleşii neamului şi pentru plebe. Că demnitarilor „nu le permite statutul constituţional“ să fie trataţi cu aceeaşi unitate de măsură… Fals! Dacă ar fi existat vreo problemă de constituţionalitate, Curtea Constituţională ar fi sancţionat-o în unul dintre zecile de dosare ajunse în faţa sa, inclusiv pe această chestiune.

Máté András Levente merge pe urmele colegului său, doar că modificarea pe care o propune este mai puţin ambiţioasă, limitându-se la a distruge doar reglementarea conflictului de interese. Şi dânsul crede că pentru infracţiunea de conflict de interese ar trebui să răspundă exclusiv funcţionarii publici, nu şi demnitarii sau magistraţii. În acest mod simplu, contractele pe care primarii le încheie cu firmele fraţilor sau soţiilor vor deveni legale. Îngrijorat că modificarea aceasta ar putea să nu fie suficientă, domnul deputat umblă şi la definiţia conflictului de interese. Ca din întâmplare, adaugă cuvântul „nejustificat“ şi, astfel, noul text nu mai sancţionează obţinerea de beneficii pentru soţie ca urmare a deciziei soţului, ci doar obţinerea de beneficii nejustificate. În practică, asta înseamnă de fapt dezincriminarea faptei, pentru că întotdeauna beneficiile vor avea în spate un contract, adică vor putea fi justificate, nu vor cădea din cer. Problema este că acest contract este semnat între persoane mult prea apropiate: ăsta era motivul pentru care se sancţiona conflictul de interese.

Şi pentru ca povestea să se încheie frumos, se elimină şi interdicţia de a semna contracte cu companiile la care oficialul public a lucrat în ultimii 5 ani sau de la care a primit foloase de orice natură. //

Articol preluat din Revista 22

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. UDMR nu a renuntat la organizarea primitiva,pe clanuri !respectivii deputati vor sa isi traga ,fiecare,clanul dupa el !sunt usor de citit si chiar sunt anistorici cu aceste incercari de a institutionaliza coruptia!nepotul sofer,nevasta secretara,fata asistenta de platou,fratele administrator, matusa femeie de serviciu,doar tot clanul trebuie sa suga statul….

  2. pai cum sa fie altfel din moment ce parlamentul e plin de corupti..colcaie a coruptie acolo! e normal ca acesti hoti penali sa actioneze in acest fel.

  3. Nu ii mai tratati cu manusi pe ungurasii astia…. Cand mergea in Ungaria, vai ce prosti erau romanii si destepti ungurii… acum e invers… Ungaria s=a impotomoloit, iar astia nu vor altceva sa faca decat sa tina Romania in jos…

    • asha i ca va simtzitzi mai bine daca uritzi coruptzii unguri!
      parca ruminii coruptzi nu sint asha de rai,:))
      tzara aia intii trebuie sa se trateze la dezintoxicari

  4. Ma intreb ce ascund ei de sunt asa porniti impoatriva ANI.
    Foarte probabil averile capatate prin frauda, pentru ca asta verifica ANI.
    Sunt dezgustatori UDMR-isti astia la fel ca si mult alti politicieni corupti din tara asta

  5. Convingerea mea, ca pozitia transanta procoruptie a celor doi enumerati este inpartasita de marea majoritate a politicienilor respectiv parlamentarilor, indiferent de partid.
    Explicatia ca cei doi provin de la udmr, este de alta natura. Exzista acest udmr, care in fapt are captiv un numar mare de alegatori maghiari, raportarea acestora la alegatori este mult diminuata de apartenenta etnica, ca prima si majora conditie.
    Stranie si totalmente antidemocratic sunt grupul minoritatilor, alta decat maghiara, aici lucrurile stau de a dreptul absurd. Supuneti la un exercitiu, modul de alegere al acestora. Sunt componente deloc neesentiale ale sistemului politic ro.

    • De acord cu observația!
      Clasa politică românească și în general profitorii celor 3 puteri ale statului ard de nerăbdare să scoată cărbunii (încinși) cu minoritățile altora. :)
      Legea ANI, trecută prin chinurile facerii, refacerii și prefacerii, trebuie anesteziată sau măcar supusă eutanasierii, odată cu inspectorii din dotare; chiar dacă ANI nu se poate lăuda cu cine știe ce performanțe definitive, afectează confortul profitorilor prin amenințarea cumulului de venituri din funcții multiple și instituirea sentimentului de nesiguranță a averilor acumulate. Justificarea averilor dobândite ilicit și grăbit- cu veniturile legale insuficiente- este un calvar pentru deținătorii funcțiilor publice și de demnitate publică, intersectate cu șpaga la mare căutare și preț. Oricum am da-o, minoritarii rămân minoritari. :)

  6. Constitutia Romaniei
    Articolul 16 Egalitatea in drepturi
    (1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.

    categorii privilegiate:
    1. unii demnitari (exemplu: inceperea urmaririi penale, perchezitia, retinera, arestarea, s.a. se fac dupa aprobarea de catre Plenul Parlamentului, e.t.c.)
    2. magistratii (inceperea urmaririi penale, perchezitia, retinera, arestarea, s.a. se fac dupa aprobarea C.S.M.)

    si lista poate continua..

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laura Stefan
Laura Stefan
Laura Stefan a studiat dreptul la Facultatea de Drept a Universitatii din Bucuresti si a absolvit studiile masterale la Facultatea de Drept a Univestitatii din Cambridge. Lucreaza pentru Expert Forum (EFOR) si alte diverse organizatii din tara si internationale pe programe privind lupta anticoruptie si reforma sistemului judiciar.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro