joi, martie 28, 2024

Uite bacu’, nu e bacu’

Am mai scris ca ideea bacalaureatului profesional pleaca de la  premisa , proasta, ca e suficienta o hartie, denumita pompos „bacalaureat profesional”,  pentru ca elevii sa aiba acces automat in piata muncii.

Nimic mai fals. Angajatorii privati, caci doar de ei putem vorbi acum cand statul a iesit din piata muncii ca principal angajator,  sunt interesati de ce stie sa faca un candidat la un job, nu de ce diplome are prin buzunare. Asta dupa ce multi ani s-au pacalit cu absolventi de mucava, cu diplome in spatele carora nu se gasea nimic.

Nici macar nu e in totalitate vina tinerilor, care au avut de mers pe singurul parcurs educational existent: cel liceal, chiar daca se numea scoala de arte si meserii, finalitatea era aceeasi: un bacalaureat fraudat si apoi cursuri universitare spre fericirea si imbogatirea baronilor universitari.

Cum astazi Senatul Romaniei a amanat o decizie asupra bacalaureatului profesional, ministrul Ecaterina Andronescu are o mare problema cu respectarea Legii Educatiei Nationale, care spune la

Art. 77 (5)

„Conținuturile programelor de examen sunt stabilite de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și se dau publicității elevilor la începutul primei clase de liceu, în condițiile legii. Calendarul, metodologia, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat se stabilesc de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și se dau publicității, pentru fiecare generație, la începutul ultimei clase de liceu.”

Inceputul ultimei clase de liceu a fost la 1 septembrie, cand legal, calendaristic, organizatoric si administrativ este plasat inceputul anului scolar.

Ori au trecut iata, 10 zile si nici urma de metodologia de organizare și desfășurare a examenului de bacalaureat.

Corect ar fi ca elevii si profesorii sa-si faca socotelile, la inceput de an scolar, sa-si faca planificarile, recapitulari,  in functie de disciplinele si materiile care se vor da la bacalaureat, functie si de alegerea elevilor.

Intr-un fel se va derula pregatirea pentru elevii care vor da un bacalaureat profesional, daca va exista asa ceva, altfel  daca nu se va da bacalaureat profesional.

O incalcare a legii ar putea avea si alte consecinte juridice, de exemplu, eventualul ordin de ministru care nu respecta calendarul prevazut de lege sa fie  atacat in contencios administrativ

Daca era un alt ministru, de la actuala opozitie, Ecaterina Andronescu si PSD l-ar fi facut praf, pentru nerespectarea legii in vigoare.

Acelasi lucru se poate spune despre metodologia referitoare la admiterea la liceu in anul scolar 2013-2014, care avea termen de elaborare tot 1 septembrie. Si n-a aparut nici aceasta.

Un alt ministru, mai putin experimentat, Liviu Pop, de exemplu, ar fi beneficiat de circumstante de nestiinta si necunoastere, dar Ecaterina Andronescu?

Se poate asa ceva, dna ministru?

UPDATE. Daca aveti timp, as fi curios sa va aflu parerile in legatura cu materialul aflat la

http://www.nouarepublica.ro/files/Invatamantul_profesional.pdf


Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Stati dv. linistit, angajatorii privati stiu ca pina si absolventii de litere nu stiu nici macar sa scrie corect in limba romana. Credeti ca se mai uita cineva la o diploma de bac?

  2. ”cum sa nu se poata” ar raspunde linistita ambramburica..tot ea , Abramburica’, ar continua..”Ceausescu ne-a privat 50 de ani de viata buna..de ce n-am putea fi noi inca 50 de ani liderii acestei tari..pt asta e nevoie de bani si multi analfabeti cu diplome”..

    • Este jalnic, jalnic, jalnic, nici un ministru, nici dl. Funeriu, NIMENI! nu s-a adresat uneia din problemele majore ale invatamintului romanesc. Cumplita lipsa de disciplina, haosul, sexul din clase mici (nu e admisibil totusi sa vina copiii fardati la scoala si sa consideri ca asta nu duce la dezastre, tinerii si-asa clocotesc de hormoni) fata de care nu exista mijloace de descurajare. Se bat, se iau la bataieintre ei si cu profesorii, fura, se culca cu profesorii (aici este clar vina persoanei adulte) si rezultatul? „scaderea notei la purtare”. Ar fi de ris daca n-ar fi de plins!
      Nu a existat nici o dezbatere majora privind violenta in scoli, care au ajuns pepiniere de salbaticie, nu focare de civilizatie (unde profesorii, intr-un acord total cu cei in invatamintul „superior”, injura de mama focului). Poate invatamintul as we know it trebuie desfiintat dracului o data.

  3. Pai e destul de simplu: nu s-a stabilit altceva in timpul legal prevazut, anul asta se merge pe prevederile anterioare. Orice altceva e ilegal.

  4. O bataie de joc la adresa celor care invata asta este „bacul profesional”,un fel de alba-neagra.
    De 22 de ani se cultiva nemunca,chiuleala,hotia,prostia,se inping in fata toate lichelele,derbedeii,mediocritatile,se fabrica diplome,se fabrica carne de tunuri universitare private,si se umple tara de incompetenti ,impertinenti,de parveniti cu diplome,de spoiti ,de turme de cioflingari ce nu-s buni de nimic,gloate de ratati.
    Manipularile criminale ale tineretului necopt spre aceste sisteme de facut bani trebuie sa inceteze.Promovarea aberatiilor va duce la demotivarea copiilor de valoare ,a celor care invata, a celor care muncesc.
    Opriti indobitocirea natiei romane !!!.

  5. Domnule Vlaston, cum e cu nivele astea de educatie europene? Andronescu spune ca BACul profesional ar echivala cu nivelul 4 european, dar din cate stiam eu BACul normal e nivelul 3…
    Ce valoare ar avea in acest caz diploma aia pentru un absolvent care ar vrea sa lucreze sau sa-si continue studiile in alta tara europeana?

      • ,http://www.gandul.info/international/bac-2011-cum-se-da-bacalaureatul-in-franta-vezi-ce-li-se-cere-elevilor-francezi-si-cati-dintre-ei-reusesc-sa-treaca-de-examen-8424531
        ,,,Practic, bac-ul francez se diferenţiază din start în trei tipuri:

        – bacalaureatul general, cu seriile economic, literar şi ştiinţific, prin intermediul căruia elevii sunt dirijaţi către universităţi, şcoli superioare (Grandes Ecoles) şi şcoli postliceale. Este urmat de 53% dintre liceeni;

        – bacalaureatul tehnologic, al cărui scop îl reprezintă intrarea imediată a absolvenţilor în câmpul muncii. Cei care susţin acest tip de evaluare şi vor să-şi continue studiile urmează de regulă cursuri de tehnicieni superiori, în directă legătură cu pregătirea lor de bază. Bac-ul tehnologic are nu mai puţin de şapte serii, în funcţie de parcursul şcolarizării: de la bacalaureatul tehnologic industrial la bacalaureatul hotelier. 25% dintre absolvenţii de liceu sunt testaţi în acest fel;

        – bacalaureatul profesional, cu 80 de specializări şi modalităţi flexibile de evaluare în funcţie de traseul educaţional parcurs. 22% dintre elevii francezi îşi încheie studiile liceale prin acest tip de bacalaureat.”

        • stimabile loda,

          din cate vad, optiunile educationale sunt foarte similare si in franta, difera procentajele. nu ma mira, avand in vedere ca vorbim de fapt de un sistem european. in austria si germania este aproape identic, dupa cum am descris si eu intr-o interventie anterioara.

          ma mira deci, avand in vedere ca aceste informatii nu au nici un element de noutate, ca ele nu au patruns inca in romania! de ce oare se tot chinuie si unii si altii sa reinventeze roata, cand ea exista deja de foarte multa vreme – sistemul austriac este aproape neschimbat de ca. un secol – desigur ca s-au schimbat materiile, informatica etc., dar structura de baza este nemodificata, s-a „reformat” doar tabla de materii.

  6. Problema pe care nu o ia nimeni in seama, atat jurnalisti cat si parlamentari este compatibilitatea cu UE. Aici nu exista decat un singur BAC, adica acela pe bune. Acum daca noi, in total dezacord cu regulile europene vom tipari o hartie cu antetul MEC-ului pe care vom scrie BAC profesional nimeni in Europa nu o sa mai inteleaga nimic si toate diplomele vor fi contestate. Deci se poate face un lucru simplu: se cere parea UE, respectiv la DG EAC comisarei pe educatie. Si o sa vedeti raspunsul…..

    • Aiurea. Ce compatibilitate cu UE? Cind primul ministru al unei tari este un plagiator notoriu, credeti ca-si mai bate cineva capul cu diplomele romanesti? Orice diploma romaneasca e privita ca o bucata de hirtie igienica.

    • Horea :,
      ,,Problema pe care nu o ia nimeni in seama, atat jurnalisti cat si parlamentari este compatibilitatea cu UE. Aici nu exista decat un singur BAC, adica acela pe bune. ”
      Va recomand sa citiit postarea mea adresata, mai sus domnului Vlaston; nu de alta, dar e bine, cand facem afimrmatii cu multa certitudine, sa fim si informati, zau .

  7. Care este deosebirea dintre bacalaureatul profesional si cel din articolul 77 al LEN?

    „c) două probe scrise, diferențiate după cum urmează:
    1. pentru profilul real din filiera teoretică:
    (i) matematică;
    (ii) probă transdisciplinară din științe: fizică, chimie, biologie;
    2. pentru profilul umanist din filiera teoretică:
    (i) o limbă de circulație internațională;
    (ii) probă transdisciplinară din geografie, istorie, științe socioumane;
    3. pentru filiera tehnologică:
    (i) probă scrisă disciplinară specifică profilului;
    (ii) probă transdisciplinară specifică domeniului de pregătire;”

    Din cate am inteles eu, bacalaureatul profesional va include pe langa limba romana inca 2 probe. Singura diferenta este ca in actuala LEN nu se prevede explicit ca cei care termina filiera tehnologica nu au dreptul sa urmeze studii superioare, pe cand in propunerea d. Andronescu se precizeaza ca cei care aleg bacalaureastul profesional nu au dreptul sa urmeze studii superioare (dupa parerea mea precizarea este utila).

  8. Dle Vlaston,
    Aveti perfecta dreptate cand va referiti la : „absolventi de mucava, cu diplome in spatele carora nu se gaseste nimic”.Cel mai notoriu reprezentant al categoriei respective este camardul.dr in drept Victor Ponta si ne indica cum poate ajunge un analfabet functional prim-ministru Romaniei.
    Dar, aviz amatorilor : esentiala este abilitatea de a deveni un activist de nadejde al USL.

  9. Si ce va face un tip cu diploma de Bac „profesional” daca merge in Vest? Poate ii pacaleste pe aia si primeste vreo bursa la vreo universitate….

    Nu exista 2 Bac-uri nici unde. Si ar trebui unificat Bac-ul in toata UE oricum.

    Ce poti sa tea stepti de la o gramada de hoti si prosti care e Parlamentul si Guvernul? Dar de la Abramburica care nici nu ar trebui sa fie prof. universitar?

    Abramburica si-a plagiat teza de doctorat dupa rete chimice furate prin spionaj de sotia colegului ei de catedra, profesorul Toma, vezi Nasul Tv!!!! A dat 200 de doctorate in mai putin de 20 de ani !!!! Si la doua doctorande s-au primit plangeri din strainatate de plagiat. De la olandez a copiat doctoranda si poza experimentului!!!

    • stimabile petre truica,

      exista mai multe tipuri de bac, cel putin in austria! avem bac-uri pentru gimnaziile umaniste, pentru gimnaziile reale si pentru gimnaziile rea-economice. acestea indreptatesc la urmarea unei facultati, de fapt oricarei facultati. daca ai dat la real si vrei sa mergi la medicina, farmacie sau drept, trebuie sa mai dai diferente la latina, altfel nu poti merge mai departe. dar in principiu, cu aceasta forma de bac gimnazial poti merge la orice facultate.

      exista apoi o serie intreaga de scoli profesionale (nu se numesc licee), similar cu fostele noastre licee profesionale. de exemplu mergi 5 ani la academia comerciala si termini cu un bac-comercial (hak-matura). cu asta esti lucrator comercial, stii sa faci contabilitate primara de ex. si sa te angajezi la un cabinet de contabilitate, sau chiar sa iti faci o proprie firma de comert. cu acest bac te poti inscrie la universitatea economica (practic precum ase in bucuresti), dar DOAR la aceasta universitate!.

      mai exista HTL-matura, un bac pe domeniile tehnice, care iti da posibilitatea sa te inscrii apoi la una din facultatile din cadru politehnicii, sau sa iti vezi de meserie, caci iesi inginer (nu diplom-ingenieur – asta termina facultatea tehnica!) si chiar ai habar de meserie.

      restul, se duc la diverse cursuri de calificare si practic urmeaza o scoala profesionala in paralel cu „ucenicia”. deci lucreaza de la 16 ani si mai fac ceva cursuri la seral, care pot merge pana la calificarea de „maestru”. cu un astfel de „meister-brief” de exemplu iti poti face o brutarie, un service auto, un restaurant, etc.

      eu nu spun ca abramburica ar merge in aceasta directie – nu stiu, nu m-am documentat. mea culpa! dar ideea de mai multe bac-uri exista la nivel de directiva europeana! m-am documentat destul pentru ca fiul meu merge la scoala la viena, la gimnaziu, si urmeaza sa dea peste cativa ani tocmai unul din bacurile despre care am vorbit, pe parte gimnaziala bineinteles, nu pe parte profesionala.
      sistemul in germania este foarte similar cu cel din austria, asadar vorbim de aproape 100 de milioane de europeni cu un astfel de sistem educational.

      deci bac gimnazial in austria au doar max. 25% dintre copiii unei generatii. cred ca se mai adauga ca. 10% pe bacurile profesionale si restul au mers la scoli de meserii!
      din aceasta perspectiva, promovabilitatea la bac din romania (unde bacul practic este obligatoriu din lipsa de alternative) este SENZATIONALA!
      partea foarte proasta este ca in romania, cei care pica nu stiu nimic, iar in austria si germania, cei care nu urmeaza drumul gimnazial au o meserie. ca o fac bine sau prost este alta chestiune, dar au o meserie si o patalama aferenta!

  10. Un astfel de bacalaureat ar fi fost excelent daca am mai avea scoli profesionale. Oare care ministru le-a desfintat?

    Si pentru ca din pacate traim intrun sistem in care obtinerea unei diplome nu permite decat intrarea intrun urmator nivel de scolarizare, nu pricep care este acel urmator nivel pentru potentialii absolventi ai bacalaureatului profesional? Vor reaparea colegiile?

    Oare cate generatii vor mai fi cobai ai unor experimente educationale facute dupa ureche?

    • o scoala profesionala NU poate fi absolvita prin bacalaureat, acest examen este posibil exclusiv prin absolvirea unui liceu ,eventual tehnologic ; nicaieri in lume nu este altfel .

  11. Mai ramane sa fie inviintat si bacalaureatul de gradul III, perntru cei care demonstreaa ca stiu sa scrie si sa citeasca si cel de gradul IV pentru cei care stiu sa-si scrie numele.

    Stiu ca sarcasmul nu e o arma curata in retorica, dar de data asta mi s-a parut ca e singura modalitate de a reflecta enormitatea bacalaureatului de nivele diferite. Nu poti fi „putin gravida”, nu poti fi „oarecum bacalaureat”…. :-)))

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro