Un sunet monoton și persistent ce se va dovedi a fi cel produs de vânt. Scena
sălii Studio a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj Napoca învăluită în ceață.
Transformată de scenograful Bocskai Gyopar într-o cameră de spital parcă din
alte vremuri. Dacă nu cumva chiar din alt secol.
Cameră cu ferestre sparte și ziduri coșcovite pe care, la un moment dat,
vom descoperi picturi cu conținut religios. Fecioara cu Pruncul. Picturi ale căror
sursă de inspirație se află undeva într-o veche biserică ortodoxă din
Transilvania.
Camera, mă rog, salonul, va fi din când în când în când scăldată într-
o lumină stranie, evidentă șocantă, creată de imaginația light-designer-ului
Romeo Groza.
Un pat cu cearșafuri albe, chiar strălucitor de albe. Pat în care își trăiește zilele de
suferință cel numit cu o indecizie extrem de bine calculată Unul. Pe care în
spectacolul regizat de Tompa Gábor va veni să îl viziteze un bărbat desemnat cu
aceeași deliberată imprecizie Celălalt. Pesemne, ultima vizită.
Vedem un Celălalt purtând o cămașă albă, costum și cravată negre.
Vestimentație simbolică a morții și a doliului pe care, după spălarea trupului, o va
purta, însă doar pentru câteva minute, minute altminteri esențiale, cel numit
Unul.
În spectacol un bărbat tânăr. Judecând după voce încă puternic.
Numai că, pentru a se mișca, acest Unul are nevoie de ajutorul celor numite
Generic Femeile . Actrițele Kali Andrea, Kató Emöke, Kicsid Gizella, Pethö Anikó,
Laczó Julia,Varga Csilla. Jucând asistente medicale, care, din când în când, își
Marchează sosirea, prin cântece, alteori prin dansuri (coregrafia: Györgijakab
Enikö). Atunci când nu recurge la un scaun cu rotile.
Există în spectacol un dans cu încărcătură emoțională maximă. Acela al
femeilor îmbrăcate în voaluri albe. Posibile mirese de care Unul nu va avea parte
niciodată.
Și nu știu cum se face că tocmai în acele minute de concentrare maximă, minutele
în care Unul poartă costumul negru, pe mine gândul mă duce la versurile lui
Baudelaire din Le voyage. O, Mort, Vieux Capitaine,il est temps, levons l’ancre! Iar
ceva mai încolo- et pour cause-îmi voi aminti de rimbaldianul Le bateau ivre.
Pentru moment însă Celălalt dă semne că încă ezită. Că se străduiește să-și facă
necesarul curaj să intre. Amână cumva respectiva clipă. Privește prin ferestrele
murdare, așa că nu am cum să nu mă gândesc la Mallarmé și la ale sale Les
fenêtres. Las du triste hôpital et de l’encens fétide. Celălalt zăbovește în pragul
ușii. Dorind, pesemne, să prelungească așteptarea
La intare, va interveni un mic accident. Căderea din pat a celui ce poartă numele
Unul. Cădere repetată cu schepsis undeva, mai încolo. Și după care Celălalt simte
nevoia de a ne spune, parcă exact nouă, spectatorilor, că el nu are nici o vină.
Vină pentru ce? Pentru boală, pentru suferința aproapelui, pentru moartea ce va
să vină?
Nu ni se întâmplă oare și nouă ca, în perioada doliului, doliu din care s-a zămislit
însuși spectacolul lui Tompa (în urmă cu un an regizorul și-a pierdut soția, actrița
TordaiTekla), să ne învinovățim, să ne facem reproșuri pentru ca, imediat după
aceea, să nespunem că nu, noi nu avem vreo vină.
Muzica de scenă creată de Boros Csaba, care mie mi-a lăsat impresia că ar fi voit
marcată de sonuri clasice, devine din ce în ce mai.prezentă. Odată cu trecerea
timpului, cu acumularea a unei multitudinii de acum-uri, cu înmulțirea frazelor ce
se repetă. Dintre care fundamentală e cea care anunță iminența plecării. La fel ca
într-o altă piesă a lui Jon Fosse, Rambuku.
O plecare pregătită de un ospăț. Un posibil maslu? Masa, șnapsul de adio? O
încercare de amânare a secundelor morții? Plecare ce se va metamorfoza
însă foarte curând în dispariție. Am dispărut și nu mai sunt de găsit va spune de
câteva ori în partea de sfârșit a spectacolului Unul. După ce va admite că e
asemenea unui zid fisurat.
Uneori, de fapt cel mai adesea, în chip de răspuns la chemările din ce în ce mai
insistente, reținut disperate ale lui Celălalt. Alteori doar pentru uzul propriu.
Posibil din dorința de a se defini pe sine. De a se încredința care îi e acum
condiția. De a se încuraja. De a-și pecetlui prin cuvintele, care nu întotdeauna se
dovedesc a fi suficiente, marea trecere. Evocată prin corabie, prin vânt, prin
marea din ce în ce mai agitată, prin valuri, prin fiorduri. Prin caracterul de
recviem al montării. De rugăciune. De mesă. De aici tot mai frecventa intervenție
a sunetului clopotelor de Biserică. Dovadă că nu doar scrierea echivalează cu o
rugăciune.
Așa cum spunea Jon Fosse într-o frază ce ne este amintită de Tompa Gábor în
scurta lui intervenție din foaia- program a spectacolului.
Spectacol ce ne prilejuiește la modul excelenței reîntâlnirea cu scrierilor lui Jon
Fosse. Care, spre surpriza multora, a fost relativ frecvent jucat în România, chiar
înainte sa scriitorul să fi fost recompensat în 2023 cu mult râvnitul premiu Nobel.
Vis. Toamnă la Arad, în regia lui Radu Afrim, Frumos la Ploiești, montat acolo de
Vlad Massaci, spectacolele Rambuku (Naționalul din Timișoara), Iarna (Nottara),
Omul cu chitara (Turda) ale lui Mihai Măniuțiu, Numele (Teatrul Foarte Mic) în
regia lui Vlad Cristache sau ceva mai recenta Cineva are să vină (ArCuB) în regia
lui Chris Simion. Ne reîntălnim cu eliptismul, cu ceea ce critica a numit gradul
zero al expresivității. Cu muzicalitatea incantatorie conținută în replici. Însușiri
care facca multe dintre textele lui Jon Fosse să pară mai curând poeme decât
teatru.
Poeme aflate deopotrivă înăuntrul și în afara teatralității.
Lucru ce se întâmplă aievea în spectacolul de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-
Napoca.
Și,apropo, de citatul din scurta intervenție scrisă a lui Tompa. Stéphane Lambert,
unul dintre exegeții lui Fosse, amintea într-un articol intitulat Ecrire au bord de la
Mer publicat în Alternatives théâtrales nr. 106-107 o mărturie a lui Lars Norén.
Care spunea că scrie spre a se îndepărta de ceea ce a scris deja și că trăiește spre
a se îndepărta de ceea ce a trăit deja. Lambert ne încredințează că zicerile
acestea ale lui Norén ar fi tare pe placul lui Fosse.
Îndepărtarea aceasta este marcată, în cazul dramaturgului norveg, de repetarea
unor replici grăitoare pentru un anume univers tematic. Pentru ceea ce Lambert
numește imobilitate în mișcare. Regăsită în spectacolul clujean și grație actorilor
Gedö Zsolt și Farkaș Loránd. Ambii foarte buni, ambii puternici, meditativi,
reflexivi, sensibili. Nici măcar un singur moment lacrimogeni în formele de
exprimare a durerii. A fricii, a spaimei, a întâlnirii nevoite cu metafizicul. A
așteptării care nu are cum să nu te ducă cu gândul la Maeterlinck și la Intrusa.
Farkas Loránd este aici intrusul, foarte tănărul Gedö Zsolt ajunge să se
transfigureze la un moment dat în Iisus care își caută ocrotirea la picioarele
Fecioarei cu pruncul. Așa cum apare ea în fresca amintită mai sus.
Cred că Eu sunt vântul sau M-am dus cu vântul mizează pe două planuri. Cel al
Realismului și cel al metafizicului. Admirabil unite într-un construct organic fără
cusur.
Faptul că Tompa a ales să încheie spectacolul printr- o secvență clar realistă
(curățarea salonului și dușul asistentelor) cred că trimite cu gândul la ideea
imposibilității învingerii morții.La obsesia a bolii. Și a revenirii imposibil de oprit a
acestora. Ca parte a realității și a absurdului vieții.
A faptului că, așa cum spunea Caligula lui Camus oamenii mor și nu sunt fericiți.
Doar așteaptă. Așa cum li se întâmplă și personajelor din Așteptându-l pe Godot.
Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca
I AM THE WIND. M-AM DUS CU VÂNTUL de Jon Fosse
Traducerea în limba maghiară: Domsa Zsófia
Traducerea în limba română: Daria Carmen Ioan
Regia: Tompa Gábor
Scenografia: Bocskai Gyopár
Mișcarea scenică: Györgyjakab Enikö
Muzica de scenă: Boros Csaba
Corepetitor: András Zsólt
Light design: Romeo Groza
Cu: Gedö Zsólt (Unul), Farkas Lóránd (Celălalt), Kali Andrea, Kató Emöke, Kicsid Gizella, Pethö Anikó, Laczó Julia,Varga Csilla (Femei)