TVR Cultural a difuzat/redifuzat la sfârșitul lunii februarie 5 minute. Un film din anul 2019, scris și regizat de Dan Chișu. Inspirat din două fapte reale consumate la câțiva ani distanța. E vorba despre tentative huliganice de interzicere prin forță a două filme cu tematică gay. Ambele consumate în cinematograful aflat în incinta Muzeului Țăranului Român. În 2013,auto-impusa cenzură a bunelor moravuri, concretizată prin protestul a câtorva zeci de persoane nu numai zgomotoase a oprit abuziv proiecția filmului The Kids Are All Right. Cinci ani mai târziu, tot pretinși mandatari ai acelorași bune moravuri organizați în hoardă au blocat violent proiecția altor două filme. E vorba despre 120 BPM (Bătăi pe minut) și Soldații. Poveste din Ferentari. Aș aminti și că în a doua jumătate a anilor 90 unei cenzuri de aceeași joasă speță i-a fost supus spectacolul de teatru cu piesa Îngeri în America. Producție a unei companii independente, regizată de Theodor-Cristian Popescu și jucată în plin Centrul Bucureștiului. În incinta Teatrului Nottara. Atunci în rolul cenzorilor s-au aflat câțiva vajnici studenți la Teologie care au beneficiat, indirect, și de binecuvântarea BOR care i-a amenințat cu afurisenia pe protagoniștii spectacolului. După ce câțiva ani mai târziu, același titlu a intervenit mai întâi în oferte Teatrului Metropolis și pe urmă în aceea a Teatrului Maghiar de Stat din Cluj Napoca, grație unor spectacole regizate de Victor Ioan Frunză s-a văzut că nu a fost puse în pericol nici moral creștină, nici BOR și nici familia tradițională.
Nu-i mai puțin adevărat că între timp a intervenit reversul. Nu mai departe decât lunile trecute când o militantă transgender a întrerupt fără rușine o premieră de la Teatrul Mic, iar acțiunea ei și-a aflat vajnici apărători și teoreticieni în rândul a cătorva criticițe de teatru aflate astăzi în grațiile actualului președinte UNITER (unele și aceleași care aprobă consumul de shaorma în timpul spectacolelor), ba chiar și printre actorii instituției în incinta căreia munca unui coleg de-al lor a fost supusă agresiunii.
Așadar. Povestea din filmul 5 minute începe în momentul în care un echipaj al Jandarmeriei Române este solicitat să intervină deoarece participanții la proiecția unui film cu tematică gay, proiecție desfășurată în incinta MȚR, au devenit victimele unei agresiuni homofobe. Echipajul condus de un anume Holban, personaj impecabil jucat de Mihai Călin, răspunde prompt solicitării, ajunge la timpul potrivit, numai că, din cauza convingerilor homofobe ale șefului ei, întârzie intervenția. Se face că lucrează. Legitimează fără rost participanții la proiecție. Așa se face că un anume băiat pe nume Nico este bătut sălbatic și este preluat în stare de comă și cam fără șanse reale de salvare de o ambulanță. Ajunsă la cinci minute după sosirea echipajului Jandarmeriei,
De la aceste date, scenaristul și regizorul Dan Chișu construiește o poveste poliedrică. În care se amestecă probleme și drame familiale – viața cotidiană a familiei jandarmului Holban devine un infern, familia însăși este în stare de implozie ( ocazie pentru o bine articulată suită de situații excelent jucate de Elvira Deatcu, Ana Radu și Gabriel Huian, toate completând, la urma urmei, profilul jandarmului cam erou, însă care, în cazul de față, nu și-a făcut așa cum trebuia datoria), interesele de păstrare a onorabilității Jandarmeriei, fie chiar și cu sacrificarea adevărului (prilej pentru încă un foarte bun rol în palmaresul lui Adrian Titieni), și interesele mass-mediei.
Scenele filmate în redacția unei televiziuni private, atitudinile interesat cumpănite și la sânge negociate ale șefului acesteia, calmul și superioritate afișate ale celui numit Coman, admirabil interpretat de Emanuel Pârvu, acțiunile doar aparent în favoarea scoaterii la iveală a adevărului ale vedetei postului, Liliana Calomfir, inteligent jucată de Diana Cavallioti, naivitățile, nepriceperile pe alocuri chiar amuzante ale celorlaltor membri ai echipei (Aida Economu și Radu Iacoban), fuga pentru priorități, rating și Breaking News înseamnă, după părerea mea, puncte de maximă atracție ale filmului. Totul culminând cu scena de confruntare, deliberat trecută de la un moment dat în registrul mult și acel delete din finalul filmului.
DOMESTIC FILM
5 MINUTE
Scenariul: Dan Chișu
Regia: Dan Chișu
Producător: Anamaria Antoci
Scenografia: Gina Călin
Costume: Adina Bucur
Imaginea: Adrian Silișteanu
Montajul: Letiția Ștefănescu
Machiajul: Dana Roșeanu, Manuela Simionescu
Sunet: Marius Leftărache
Cu: Mihai Călin (Holban), Diana Cavaliotti (Liliana Calomfir), Elvira Deatcu (Maria Holban), Adrian Titieni (Tudose), Emanuel Pârvu (Coman), Ana Radu (Anca), Aida Economu (Ada), George Remeș (Un jandarm), Cătălin Neamțu (Florin), Anghel Damian (Alexandru), Anca Hanu (Ioana Apostol), Gabriel Huian (Sandy), Radu Iacoban (Vio), Lucian Ifrim (Niță), Oxana Moravec (Dana), Radu Gabriel (Bebe), Papil Panduru (Tatăl lui Holban)
Filmul este si el o opera de arta, indiferent de calitate sau mesaj. Iar atacarea in orice fel fizic a unei opere de arta este inadmisibila pentru omul civilizat. Dar vedem cum americanii darama statui, francezii manjesc tablouri celebre, cum si ai nostri la fiecare schimbare de regim schimba si statuile si literatura, deci avem o miscare anticulturala globala.
Gusturile nu se disputa, ziceau latinii, dar noi suntem „educati” de Internet si facem doar ce vrem si ce credem noi, nu ceea ce trebuie. Si promovam toleranta prin intoleranta feroce.
Daca nu iti place nu te uiti sau pleci, ori comentezi negativ, dar nimeni nu iti da dreptul de a distruge opera cuiva. In concluzie, aceste comportamente, ca si cele opuse lor, arata o educatie deficitara sau mai rau, tulburari de comportament, care ar trebui sa fie tratate corespunzator.
cu tristete…filmul este si devine tot mai putin o opera de arta.
…unele filme sunt arta, …unele picturi sunt arta, …unele piese muzicale sunt arta …nu cred ca este rezonabil sa generalizam cum ca orice film, desen, muzica,etc merita respectul de a fi considerate arta indiferent de calitate si de scop, decat daca totul este arta, iar atunci nimic nu este arta.
Deci TVR Cultural a fost (re)înființat strict pentru propaganda elitistă pro Regim și pro-globohomo. Okay, s-a notat.