joi, decembrie 5, 2024

Un promis „mai bine” care mie îmi dă fiori încă de astăzi

Cum-necum, pare-se că ajungem la liman și cu Bacalaureatul acesta. Cam tot la fel cum am făcut-o și cu așa-zisa Evaluare națională. Principiul de bază al reușitei fiind acela al închisului ochilor. Să admitem că nu s-ar fi revenit, totuși, la formula copiatului cu „binecuvântare”. Dar nici exigență nu a fost. Este de domeniul evidenței că s-au formulat subiecte așa-zis „omenoase’’, „prietenoase” care nu au depășit nivelul acelora de la o teză dată unei clase fără pretenții.
Am fost asigurați de tot felul de oameni „de bine” că se putea lesne lua un 5 sau chiar un 6, chiar și în absența celebrelor meditații. Pe care până și înalții oficiali ai Ministerului Educației și Cercetării le socotesc, e drept, cu jumătate de gură, a fi “normale”.
Nici în învățământul superior nu s-au înregistrat catastrofe. Examenele semestriale s-au desfășurat online și cel, puțin scriptic, și aici lucrurile stau bine. În unele locuri chiar mai bine decât în anii trecuți, atunci când ele se desfășurau scris sau oral, cu studenții și profesorii examinatori față în față. Nu mă îndoiesc că la fel de bine vor sta lucrurile și în cazul examenelor de licență sau de dizertație. Lista de subiecte a fost de multă vreme coafată strategic, s-a „scos”, preventiv, cam tot ceea ce ar fi trebuit „predat” în ultimul semestru.
Am văzut-o ziele trecute pe doamna Monica Anisie, ministrul Educației, la un post de televiziune, radiind de satisfacție. Precum activiștii de partid de odinioară, doamna ministru a tras o concluzie generatoare de optimism. „Totul a fost bine și o să fie și mai bine”. Or, tocmai acest ‘’mai bine’’ mie îmi dă fiori încă de astăzi. Și nu doar fiindcă devine tot mai limpede că și pe mai departe ne vom fura căciula.
Nimeni nu știe cum va evolua pandemia în săptămânile și lunile viitoare. OMS contrazice azi prognoza făcută cu doar 24 de ore mai înainte. La fel procedează și epidemiologii și virusologii noștri. Unii vorbesc despre iminența unui al doilea val, de infectare alții îl neagă categoric, o a treia categorie spun că noul Coronavirus este pur și simplu imprevizibil. Zilele trecute, ministrul Sănătății, dl. Nelu Tătaru, aproxima venirea unui al doilea val în jurul datei de 15 octombrie. Or, aceasta înseamnă că, la nici două săptămâni de la reluarea activității în Universitate, vom fi obligați să tragem iarăși obloanele. Să ne întoarcem la formula cursurilor și seminarelor online care, chiar făcute cu conștiinciozitate, tot nu au cum să fie asemenea celor din versiunea standardizată.Nu o spun eu. Au spus-o nu mai departe decât pe data de 23 iunie, miniștrii Educației din țările UE care, în comunicatul dat publicității la finalul unei videoconferințe, au admis că învățământul la distanță nu poate înlocui experiența de predare și învățare interactivă.
Dar chiar și în care prognoza d-lui ministru va fi infirmată de realitate, mă întreb cum se va putea realiza practic respectiva reluare. De pildă, facultatea la care lucrez dispune de trei amfiteatre de mare capacitate. Suficiente în condiții normale. Mai avem și un număr de săli de capacitate mai mică, bune pentru seminare, cursuri practice, la o adică chiar și pentru acele cursuri magistrale și cursuri speciale frecventate de 15-20 de studenți. Numai că, dacă așa-numitele norme de distanțare socială vor rămâne și de la 1 octombrie de actualitate (or, în acest privință pare-se că avem de-a face cu o tristă, dar realistă unanimitate) sus-menționatele sălițe vor fi pur și simplu inutilizabile. Asta dacă nu le vom cere studenților să vină la cursuri prin rotație. Cel mult 5 sau 6. În consecință, ne vom bate pe mai sus-menționatele trei amfiteatre. Vom programa activități didactice și sâmbăta, și duminica. Și tot nu vom avea suficient spațiu.
Cum vor sta lucrurile în ceea ce privește spațiile de cazare? În această privință, lucrurile vor fi încă și mai dramatice. Și nu doar la Universitatea în care îmi desfășor eu activitatea. Situațiile din anii anteriori, când Televiziunile difuzau reportaje cu cozile de la Serviciile sociale ale Universitățile din întreaga, țară vor deveni motiv de nostalgie. Vor provoca exclamații de genul “Doamne, ce bine era odinioară! Chiar dacă stăteam 5 sau 6 în cameră, chiar dacă și pentru astfel de condiții mai trebuia să dăm administratorilor șpagă !” Parcă îi și văd pe politicieni vorbind despre greaua moștenire, despre faptul că plătim factura lipsa investițiilor în Educație. În infrastructura necesară. Numai că respectivele exclamații făcute largo desolato nu vor ține în nici un caz loc de soluții concrete.
Lucrurile vor arăta aidoma și în învățământul preuniversitar. Marea întrebare este dacă strategii Ministerului au soluții. Doamna ministru ne dă asigurări că situația este în analiză. Că problemele se cunosc și că se caută soluții. Să vedem cât de realiste vor fi ele. Și cât de îndepărtate de metoda umblatului cu cioara vopsită.
Comentariu apărut concomitent pe site-ul contributors.ro și pe blogurile adevărul.ro

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. Un articol critic (justificat) si obiectiv in acelasi timp. Doar ca nu am inteles din text cum ar fi trebuit sa actioneze autoritatile si nu au facut-o. Care sunt solutiile la care se gandeste dl Morariu? Poate ca, cine stie, vreun lucrator guvernamental citeste ce se scrie pe aici si ar avea disponibilitatea sa le aplice…

  2. Solutii? Doamna aceea, secretar de stat, care recunostea nevoia de meditatii pentru a trece de 6, chiar si in conditiile subiectelor ” prietenoase”, ne-a linistit: s-a facut un grup de lucru care” incearca sa creioneze”…, dar dumneaei e optimista, spera ca nu va mai fi nicio pandemie in toamna.
    Gata, ne-am linistit, va fi si mai bine de acum inainte. Poate nu mai dam nici examene, ca sunt stresante, facem si scoala mai putina, 4 ore pe zi maxim, si asa nu ai nevoie de scoala sa devii un Gigi Becali. Dimpotriva, daca citesti prea mult, s-ar putea sa capeti niste repere morale, ar fi tragic!

  3. Poate ar trebui sa spunem cum ca- EDUCATIA – nu este atributul vreunui -STAS- uman . Generatiile se schimba , isi modifica modalitatile de acceptare a cunosterii si prioritatile educationale . Ceea ce cindva parea a fi -educatie pura – sau cind – Amintiri din copilarie- era visul oricarui copil ca si romanul Ion cel scris de Liviu Rebreanu , astazi nu mai intra in sfera de intelegere a noilor generatii si reprezinta doar partea de cunoastere ce inseamna – amintirea comuna -. Este absolut necesar ca si profesorii sau toti formatorii de educatie sa accepte si sa fie parte , nu a ceea ce cred ei ca este bine , ci a ceea ce aceste generatii solicita ,ca parte a educatiei lor viitoare . Literatura Romana , istoria Romaniei , nu mai pot fi prezentate asa cum au fost ele timp de 50 de ani . Digitalizarea ,ca forma de prezentare a invataturilor , impreuna cu studiul la clasa , in salile si anfiteatrele ce exista deja ,poate fi solutia alternativa pentru aceasta etapa . Anii ce vin stau sub simbolul protectiei si a masurilor de protectie deja atit de bine cunoscute . Igiena individuala , purtatul mastii , deja devin cotidianul nostru al tuturor si obisnuinta cu aceste masuri si respectarea lor impiedica raspindirea virusului si micsoreaza numarul de decese in mod substantial . Cine crede ca este un moft (dar nu moftul roman ) se inseala . La nivel de individ trebuie sa intelegem ce inseamna respectarea regulilor . Vitejia , grozavenia , de a arunca masca -cit colo-, de a sta – nas in nas – la taclale , obiceiurile- de a te lipi unul de altul -in manifestarile sportive si culturale cu strigaturile aferente , vor deveni istorie . Protectia ta si a celui de linga tine este forma de supravietuire a anilor ce urmeaza . Este foarte clar ca stiinta , oameni de stiinta ,cercetatorii ,nu vor avea o solutie in viitorul imediat . Curind , cei care semeni de ai nostri fiind , nu vor respecta regulile, vor fi blamati de societate . Respectul fata de tine si fata de cei de linga tine ,va modifica substantial comportamentul tuturor . O lume ce se vrea mai buna se naste .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro