joi, aprilie 25, 2024

Unde-s banii pacientilor sau modelul ANI pentru Sanatate

Bugetul actual al sanatatii este de aproximativ 5 miliarde de EURO anual si este de 5 ori mai mare fata de cel de acum 10 ani. Chiar daca suma alocata a crescut permanent, calitatea serviciilor si problemele financiare ale sanatatii nu s-au rezolvat.

Iata cum se cheltuie astazi cei „3 LEI” alocati ipotetic sanatatii.

Primul LEU acordat Sanatatii este deturnat de la pacienti catre taxe si impozite, respectiv pentru plata TVA-ului din facturile de achizitii ale spitalelor si plata impozitelor pe salarii ale angajatilor.

Al 2-lea LEU acordat Sanatatii este deturnat de la pacient prin coruptie si are ca efect risipa, furtul si incompetenta, a caror beneficiari finali sunt feudele baronilor decidenti din sanatate, fapt confirmat si prin raportul emis la comanda Guvernului Romaniei, in ianuarie 2012, de catre Institutul Britanic pentru Excelenta in Sanatate – NICE International, in care se mentioneaza ca in Romania „nu exista nicio analiza a pretului, a eficientei costurilor, a impactului bugetar total sau a costului de oportunitate pentru sistemul de sanatate de care sa se tina seama la alocarea resurselor financiare”.

Si, in sfarsit, numai al 3-lea LEU reprezentand o singura treime din toata finantarea acordata Sanatatii, ajunge, de fapt, la pacient. Doar ca aceasta suma este foarte mica. Ea reprezinta subfinantarea despre care vorbesc toti, dar care este valabila doar pentru pacientii platitori de asigurari de sanatate, pacienti care, atunci cand vin la spital, aduc de acasa materiale sanitare si medicamente. In tot acest timp, primii 2 LEI deturnati de la pacient, despre care am vorbit mai sus, reprezinta suprafinantarea sanatatii, suprafinantare despre care nu se vorbeste deloc si care ascunde costuri uriase si directionari nejustificate de bunuri si fonduri. Acesta suprafinantare este valabila doar pentru baronii sanatatii, care isi construiesc feude, bazate pe sanatatea si moartea pacientilor, iar mai nou folosesc banii contribuabililor pentru calatorii in jurul lumii, in cele mai exotice tari, in scopul unor asa zise scolarizari.

Subfinantarea reprezinta astazi singura tema majora a Sanatatii, doar ca orice majorare a fondurilor alocate acesteia va respecta aceiasi logica a deturnarii fondurilor de la pacient catre statul obez si catre risipitorii din sanatate. Pentru ca alocarea de fonduri suplimentare sanatatii sa nu reprezinte o impovarare a cetatenilor cu noi taxe si impozite, orice alocare suplimentara de fonduri la sanatate trebuie aprobata numai impreuna cu masuri care opresc deturnarea lor.

Cum pot fi intorsi banii sanatatii catre pacient?

Primul LEU deturnat catre taxe si impozite poate fi intors partial catre pacienti, daca: i) s-ar diminua cota standard de 24% a TVA-ului aplicata in Romania, ii) s-ar aplica o cota redusa de 9% TVA la produsele destinate preventiei si diagnosticului si iii) s-ar diminua contributiile pentru asigurarile sociale si de sanatate ale angajatilor.

Al 2-lea LEU deturnat catre feudele baronilor decidenti din sanatate poate fi intors aproape integral catre pacienti, daca ar fi aplicate recomandarile expertilor britanici de la NICE International  privind infiintarea Autoritatii Nationale de Management in Sanatate (ANMS), nesubordonata politic Parlamentului si Guvernului, care sa fie controlata prin audit extern international, asa cum se intampla deja in Romania cu autoritatile de management din domeniul transporturilor, fondurilor europene si justitiei, fiind relevant exemplul controlului efectuat prin audit extern international asupra Agentiei Nationale de Integritate (ANI) – vezi aici

Functionarea ANMS ar costa mult sub 10 mln € anual, dar diminuarea risipei, furtului si incompetentei din Sanatate ar depasi cu certitudine valoarea de 1 mlrd € deturnati anual de la pacienti.

In sanatate furatul ucide, pentru ca detrunarea primilor 2 LEI de la pacint si catre baronii sanatatii sta in varful pixului baronilor sanatatii cu care se amana aplicarea ghidurilor si protocoalelor clinice, definirea corecta a pachetului de servicii medicale de baza, introducerea card-ului de sanatate, se aproba suprafinantarea paguboasa a programelor nationale de sanatate, stabilirea medicamentelor de pe lista de compensate si utilizarea lor, finantarea nejustificatata a hemodializei in detrimentul transplantului de rinichi, externalizarea nejustificata a laboratoarelor din spitale si multe multe altele.

Toate aceste masuri ar trebui sa faca obiectul unui management financiar profesional prin ANMS.

Guvernul Ponta si ministerul sanatatii condus de Nicolaescu-Arafat nu au astfel de preocupari in privinta stoparii deturnarii banilor pacientilor. In consecinta, orice alocari noi de fonduri catre sanatate se va realiza ca si pana acum prin cresterea taxelor si impozitelor, fiind deturnate in acelasi mod, catre statul obez si baronii sanatatii.

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. „Cum pot fi intorsi banii sanatatii catre pacient?”

    Simplu, prin acordarea dreptului de a cotiza la sistemul de stat SAU la cel de asigurari private de sanatate. Atentie, am scris „SAU”, nu „SI”!

  2. E primul articol pe care il citesc despre „baronii sanatatii” (ceea ce se stie de mult de medici, dar n-au curajul sa sufle). Faceti un potop de bine si alcatuiti o lista cu ei, sa-i stie toti. Nu de alta, dar cred ca ar ajuta.

    Vedeti si spagile la compensate, etc …

    • Banii furati nu vor putea fi recuperati si oricum e treaba institutiilor abilitate. Cert este ca daca s-ar aplica solutia propusa (ANMS), lista baronilor sanatatii va putea fi intocmita de cetateni, atunci cind aceia vor apare la TV sa protejeze sistemul actual. La fel cum apar atunci cind „apare” gripa aviara, porcina, bovina si oricare alta care permite „stapinirea” guvernantilor si banilor asiguratilor.

  3. Ce-ar fi sa nu le mai dam coruptilor bani deloc? Sa încheiem aceasta prostie cu sănătate gratuita pe banii nostru controlati de ei?
    Poate ca nu toti oamenii vor sa investească un sfert din salariul lunar pe asigurari de sănătate?
    Poste ca un tânăr de 20 de ani care castiga un salariu de începător ar prefera sa-si folosească banii pentru a-si imbunatati educatia, calificarea, competentele? Vorbesc de educatie adevarata, nu aia gratuita din banii nostri de o da statul.
    Si nu-mi spuneti ca statul (reprezentat de vreun politruc mai inteligent sau nu, mai bine intentionat sau nu), stie, sa cheltuiască banii nostri mai bine decât noi!
    Privatizarea ucide! Ucide hotia si coruptia!
    Privatizam sănătatea „gratuita”, privatizam invatamantul „gratuit”, privatizam toate firmele de stat si sa vedem atunci ce mai fura! Dar parca nici poporul n-ar vrea privatizare… ca din ce fura politrucii „ne mai iese si noua ceva”, nu-i asa?

    • Corect, dar degeaba atata timp cat somitatile care fac politica, inclusiv remarcabilul autor al acestui articol nu cauta solutii reformiste care sa ucida hotia si coruptia. Toti se-nghesuie sa resusciteze sistemul aflat in metastaza. Wrong way!

      • In articol am indicat solutia (ANMS) care reduce drastic posibilitatea furtului si hotiei, care pune capat actualului sistem patronat de „valoarea somitatiilor” din domeniu, pe altul, bazat pe cost-eficienta prin care cu aceiasi bani sunt ingrijiti mai multi pacienti si la o calitate europeana.

        • Cu toata simpatia va marturisesc ca v-am urmat indemnul de a citi materialul recomandat, este foarte tehnic si prin urmare cred ca putini sunt cei care-l pot citi, de inteles si mai putini, nu ma numar printre acestia. Totusi pare a fi o imbunatatire a actualului sistem, chiar avansez probabilitatea unor asemanari cu propunerile actualei puteri. Pentru a avea sansa implementarii unui program este necesara prezentarea simplificata intr-o maniera accesibila care sa permita dezbateri, daca acceptati necesitatea acestora.
          Consider inacceptabil monopulul CNSAS asupra administrarii sistemului asigurarilor nationale de sanatate, succesul poate fi asigurat pe principii concurentiale intr-un cadru reglementat. De asemenea limitarea la un singur pachet de beneficii pt asigurarea voluntara, aceasta decizie trebuie sa revina asiguratorilor.
          Sanatatea este un domeniu vast si de prima importanta, este o imensa piata care se cere recunoscuta si abordata in mod corespunzator, tinand seama de particularitatile sale. Reglementarile adecvate o pot face functionala si atragatoare, aveti dreptate cand afirmati ca nu lipsa banilor constituie cauza actualei situatii dezastruoase.

  4. Daca nu gresesc, prin 2000 nivelul TVA era 22%, iar contributiile (impreuna constituind acel LEU 1) erau cel putin la fel de mari.
    LEUL 2, sper ca nu sugerati ca pe vremea lui Nastase se fura mai putin, proportional vorbind, decat in ultimii ani?!?
    Prin urmare, si-acum 10-15 ani pacientii beneficiau tot numai de LEUL 3… care era insa de cinci ori mai mic.
    Daca nu lamurim de ce, in conditiile in care acest LEU 3, „leul efectiv”, a crescut de cinci ori, calitatea serviciilor si problemele financiare ale sanatatii sunt cel putin la fel de mari, recuperarea primilor doi LEI (absolut dezirabila, desigur, n-as vrea sa se inteleaga ca sugerez ca e bine sa „uitam” de banii sfeterisiti aiurea, sau de-a dreptul furati) n-o sa rezolve foarte mare lucru.

    • Cresterea TVA-ului sau a impozitelor pe salarii duc la deturnarea banilor din sanatate, la fel ca si legiferarea deturnarii banilor catre feudele si baronii din sanatate. Astfel, majoritatea deturnarilor se face legal, deci neatacabil in instanta, dar complet ilegitim.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Valeriu Todirascu
Valeriu Todirascu
Senator in parlamentul Romaniei, lista activitati intreprinse: http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016 A elaborat proiecte de politici publice in domeniile anticoruptie, antirisipa, fonduri publice, sanatate, achizitii publice, organizarea si managementul partidelor politice. Manager in sisteme economice performante, a studiat relatii economice internationale la ASE Bucuresti, intreprinzator cu 20 de ani experienta in crearea si dezvoltarea de la zero a unor proiecte de business proprii in domeniul medical din Romania, noutati absolute, bazate pe propriile sisteme economice performante, propulsand de la etapa „no name” si cu zero cota de piata la cea de brand - cea mai bine vinduta marca: i) primul producator din România de servicii analize medicale de laborator, exclusiv in sistem angro, acreditate cu ISO 15189, ii) primul furnizor din Romania si apoi producator, de servicii de control extern al calitatii destinate evaluarii competentei profesionale a laboratoarelor clinice, acreditate cu SO 17043, iii) primul magazin on-line www.tody.ro din Romania specializat in livrarea de produse si servicii destinate diagnosticului clinic medical de laborator, certificate cu ISO 9001.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro