Bugetul actual al sanatatii este de aproximativ 5 miliarde de EURO anual si este de 5 ori mai mare fata de cel de acum 10 ani. Chiar daca suma alocata a crescut permanent, calitatea serviciilor si problemele financiare ale sanatatii nu s-au rezolvat.
Iata cum se cheltuie astazi cei „3 LEI” alocati ipotetic sanatatii.
Primul LEU acordat Sanatatii este deturnat de la pacienti catre taxe si impozite, respectiv pentru plata TVA-ului din facturile de achizitii ale spitalelor si plata impozitelor pe salarii ale angajatilor.
Al 2-lea LEU acordat Sanatatii este deturnat de la pacient prin coruptie si are ca efect risipa, furtul si incompetenta, a caror beneficiari finali sunt feudele baronilor decidenti din sanatate, fapt confirmat si prin raportul emis la comanda Guvernului Romaniei, in ianuarie 2012, de catre Institutul Britanic pentru Excelenta in Sanatate – NICE International, in care se mentioneaza ca in Romania „nu exista nicio analiza a pretului, a eficientei costurilor, a impactului bugetar total sau a costului de oportunitate pentru sistemul de sanatate de care sa se tina seama la alocarea resurselor financiare”.
Si, in sfarsit, numai al 3-lea LEU reprezentand o singura treime din toata finantarea acordata Sanatatii, ajunge, de fapt, la pacient. Doar ca aceasta suma este foarte mica. Ea reprezinta subfinantarea despre care vorbesc toti, dar care este valabila doar pentru pacientii platitori de asigurari de sanatate, pacienti care, atunci cand vin la spital, aduc de acasa materiale sanitare si medicamente. In tot acest timp, primii 2 LEI deturnati de la pacient, despre care am vorbit mai sus, reprezinta suprafinantarea sanatatii, suprafinantare despre care nu se vorbeste deloc si care ascunde costuri uriase si directionari nejustificate de bunuri si fonduri. Acesta suprafinantare este valabila doar pentru baronii sanatatii, care isi construiesc feude, bazate pe sanatatea si moartea pacientilor, iar mai nou folosesc banii contribuabililor pentru calatorii in jurul lumii, in cele mai exotice tari, in scopul unor asa zise scolarizari.
Subfinantarea reprezinta astazi singura tema majora a Sanatatii, doar ca orice majorare a fondurilor alocate acesteia va respecta aceiasi logica a deturnarii fondurilor de la pacient catre statul obez si catre risipitorii din sanatate. Pentru ca alocarea de fonduri suplimentare sanatatii sa nu reprezinte o impovarare a cetatenilor cu noi taxe si impozite, orice alocare suplimentara de fonduri la sanatate trebuie aprobata numai impreuna cu masuri care opresc deturnarea lor.
Cum pot fi intorsi banii sanatatii catre pacient?
Primul LEU deturnat catre taxe si impozite poate fi intors partial catre pacienti, daca: i) s-ar diminua cota standard de 24% a TVA-ului aplicata in Romania, ii) s-ar aplica o cota redusa de 9% TVA la produsele destinate preventiei si diagnosticului si iii) s-ar diminua contributiile pentru asigurarile sociale si de sanatate ale angajatilor.
Al 2-lea LEU deturnat catre feudele baronilor decidenti din sanatate poate fi intors aproape integral catre pacienti, daca ar fi aplicate recomandarile expertilor britanici de la NICE International privind infiintarea Autoritatii Nationale de Management in Sanatate (ANMS), nesubordonata politic Parlamentului si Guvernului, care sa fie controlata prin audit extern international, asa cum se intampla deja in Romania cu autoritatile de management din domeniul transporturilor, fondurilor europene si justitiei, fiind relevant exemplul controlului efectuat prin audit extern international asupra Agentiei Nationale de Integritate (ANI) – vezi aici
Functionarea ANMS ar costa mult sub 10 mln € anual, dar diminuarea risipei, furtului si incompetentei din Sanatate ar depasi cu certitudine valoarea de 1 mlrd € deturnati anual de la pacienti.
In sanatate furatul ucide, pentru ca detrunarea primilor 2 LEI de la pacint si catre baronii sanatatii sta in varful pixului baronilor sanatatii cu care se amana aplicarea ghidurilor si protocoalelor clinice, definirea corecta a pachetului de servicii medicale de baza, introducerea card-ului de sanatate, se aproba suprafinantarea paguboasa a programelor nationale de sanatate, stabilirea medicamentelor de pe lista de compensate si utilizarea lor, finantarea nejustificatata a hemodializei in detrimentul transplantului de rinichi, externalizarea nejustificata a laboratoarelor din spitale si multe multe altele.
Toate aceste masuri ar trebui sa faca obiectul unui management financiar profesional prin ANMS.
Guvernul Ponta si ministerul sanatatii condus de Nicolaescu-Arafat nu au astfel de preocupari in privinta stoparii deturnarii banilor pacientilor. In consecinta, orice alocari noi de fonduri catre sanatate se va realiza ca si pana acum prin cresterea taxelor si impozitelor, fiind deturnate in acelasi mod, catre statul obez si baronii sanatatii.
„Cum pot fi intorsi banii sanatatii catre pacient?”
Simplu, prin acordarea dreptului de a cotiza la sistemul de stat SAU la cel de asigurari private de sanatate. Atentie, am scris „SAU”, nu „SI”!
E primul articol pe care il citesc despre „baronii sanatatii” (ceea ce se stie de mult de medici, dar n-au curajul sa sufle). Faceti un potop de bine si alcatuiti o lista cu ei, sa-i stie toti. Nu de alta, dar cred ca ar ajuta.
Vedeti si spagile la compensate, etc …
Banii furati nu vor putea fi recuperati si oricum e treaba institutiilor abilitate. Cert este ca daca s-ar aplica solutia propusa (ANMS), lista baronilor sanatatii va putea fi intocmita de cetateni, atunci cind aceia vor apare la TV sa protejeze sistemul actual. La fel cum apar atunci cind „apare” gripa aviara, porcina, bovina si oricare alta care permite „stapinirea” guvernantilor si banilor asiguratilor.
Ce-ar fi sa nu le mai dam coruptilor bani deloc? Sa încheiem aceasta prostie cu sănătate gratuita pe banii nostru controlati de ei?
Poate ca nu toti oamenii vor sa investească un sfert din salariul lunar pe asigurari de sănătate?
Poste ca un tânăr de 20 de ani care castiga un salariu de începător ar prefera sa-si folosească banii pentru a-si imbunatati educatia, calificarea, competentele? Vorbesc de educatie adevarata, nu aia gratuita din banii nostri de o da statul.
Si nu-mi spuneti ca statul (reprezentat de vreun politruc mai inteligent sau nu, mai bine intentionat sau nu), stie, sa cheltuiască banii nostri mai bine decât noi!
Privatizarea ucide! Ucide hotia si coruptia!
Privatizam sănătatea „gratuita”, privatizam invatamantul „gratuit”, privatizam toate firmele de stat si sa vedem atunci ce mai fura! Dar parca nici poporul n-ar vrea privatizare… ca din ce fura politrucii „ne mai iese si noua ceva”, nu-i asa?
Corect, dar degeaba atata timp cat somitatile care fac politica, inclusiv remarcabilul autor al acestui articol nu cauta solutii reformiste care sa ucida hotia si coruptia. Toti se-nghesuie sa resusciteze sistemul aflat in metastaza. Wrong way!
In articol am indicat solutia (ANMS) care reduce drastic posibilitatea furtului si hotiei, care pune capat actualului sistem patronat de „valoarea somitatiilor” din domeniu, pe altul, bazat pe cost-eficienta prin care cu aceiasi bani sunt ingrijiti mai multi pacienti si la o calitate europeana.
Cu toata simpatia va marturisesc ca v-am urmat indemnul de a citi materialul recomandat, este foarte tehnic si prin urmare cred ca putini sunt cei care-l pot citi, de inteles si mai putini, nu ma numar printre acestia. Totusi pare a fi o imbunatatire a actualului sistem, chiar avansez probabilitatea unor asemanari cu propunerile actualei puteri. Pentru a avea sansa implementarii unui program este necesara prezentarea simplificata intr-o maniera accesibila care sa permita dezbateri, daca acceptati necesitatea acestora.
Consider inacceptabil monopulul CNSAS asupra administrarii sistemului asigurarilor nationale de sanatate, succesul poate fi asigurat pe principii concurentiale intr-un cadru reglementat. De asemenea limitarea la un singur pachet de beneficii pt asigurarea voluntara, aceasta decizie trebuie sa revina asiguratorilor.
Sanatatea este un domeniu vast si de prima importanta, este o imensa piata care se cere recunoscuta si abordata in mod corespunzator, tinand seama de particularitatile sale. Reglementarile adecvate o pot face functionala si atragatoare, aveti dreptate cand afirmati ca nu lipsa banilor constituie cauza actualei situatii dezastruoase.
Daca nu gresesc, prin 2000 nivelul TVA era 22%, iar contributiile (impreuna constituind acel LEU 1) erau cel putin la fel de mari.
LEUL 2, sper ca nu sugerati ca pe vremea lui Nastase se fura mai putin, proportional vorbind, decat in ultimii ani?!?
Prin urmare, si-acum 10-15 ani pacientii beneficiau tot numai de LEUL 3… care era insa de cinci ori mai mic.
Daca nu lamurim de ce, in conditiile in care acest LEU 3, „leul efectiv”, a crescut de cinci ori, calitatea serviciilor si problemele financiare ale sanatatii sunt cel putin la fel de mari, recuperarea primilor doi LEI (absolut dezirabila, desigur, n-as vrea sa se inteleaga ca sugerez ca e bine sa „uitam” de banii sfeterisiti aiurea, sau de-a dreptul furati) n-o sa rezolve foarte mare lucru.
Cresterea TVA-ului sau a impozitelor pe salarii duc la deturnarea banilor din sanatate, la fel ca si legiferarea deturnarii banilor catre feudele si baronii din sanatate. Astfel, majoritatea deturnarilor se face legal, deci neatacabil in instanta, dar complet ilegitim.