duminică, mai 18, 2025

Un roman-eseu

La mai bine de 30 de ani după ce faptele au fost trăite, Varujan Vosganian publică în colecția Fiction-Ltd a editurii ieșene Polirom o carte care ar putea fi socotită ca fiind una despre revoluție. Revoluția din decembrie 1989. Mai corect spus, Dublu autoportret  este o carte despre o zi din Revoluție. Despre ceea ce autorul știe că s-a întâmplat, ca urmare a propriei experiențe, în intervalul de aproximativ 24 de ore- cele 24 de ore ale tragediei antice- dintre sfârșitul mitingului catastrofal prin care Nicolae Ceaușescu a crezut ori a fost făcut să creadă  că se va putea salva- și vreo câteva ore după fuga cuplului dictatorial de pe acoperișul Comitetului Central  al PCR.

Dublu autoportret începe cu o plecare. Aceea a unui relativ tânăr angajat la Centrala Berii de la locul său de muncă (protagonistul cărții avea atunci vreo 31 de ani) și întoarcerea lui acasă. Aceasta după ce a văzut cum arăta Bucureștiul îndată după încheierea intempestivă a mitingului și a transmisiei lui de la Radio și de la Televiziune, după ce a fost urmărit și într-un final arestat de Securitate, identificat fiind ca rebel din cauza pantalonilor udați de apa ce a țâșnit din furtunele trupelor de ordine și după ce a petrecut o noapte la închisoarea de la Jilava.

Dublu autoportret este și nu este un roman autobiografic. Este, fiindcă toate lucrurile relatate în carte i s-au întâmplat aievea naratorului care se identifică perfect cu cel cu numele din buletin. Vosganian Varujan. Este, fiindcă foarte adesea naratorul recurge la flash-back-uri grație cărora reactivează momente din istoria familiei sale. La cea ce a trăit ea de la genocidul armenilor până în decembrie 1989 și mai departe. Este, fiindcă naratorul se numără „printre cei ce au văzut”. Sunt numai câteva motive care fac ca Dublu autoportret să fie scris la persoana întâi. Și pe urmă nu se pot scrie autobiografii la persoana a treia.

Dublu autoportret nu este totuși strictamente un roman aubiografic. Este romanul unei alegeri, numai că în acele zile și alții, totuși nu mulți, și naratorul are grijă să sublinieze în repetate rânduri asta, au ales să fie în locuri în care instinctul de conservare i-ar fi putut îndemna să nu fie. Acei alții, o parte dintre ei, evocați în carte, fără a le fi menționate numele și prenumele pentru simplul motiv că ele i-au rămas naratorului necunoscute, ar putea spune îndreptățit moi aussi.  Admit că mi-am rezervat dreptul de a cita titlul unei celebre cărți despre pactul autobiografic a lui Philippe Lejeune și deoarece romanul lui Varujan Vosganian, dublu autoportret fiind, e plin de referințe livrești. Sunt amintite cărți, filme, spectacole de teatru, pagini muzicale și aceasta fiindcă și ele l-au ajutat pe autor ca, la treizeci și ceva de ani distanță de la întâmplări (în decembrie, vor fi 35), să își explice măcar în parte ce a trăit. “Chiar dacă în paginile astea eu sunt protagonistul și tot eu povestitorul , cartea de față nu este, totuși, o autobiografie. Nu e vorba, de fapt, de mine, ci de atâția alții ca mine”.

Indubitabil, cartea nu este  nici una de reportaj, nici aceea a grabei de spune cât mai rapid (“nu povestesc cu ceasul în mână” , subliniază la un moment dat autorul), nici a spusului complet. Cartea este un dublu autoportret fiindcă în paginile ei își dau întâlnire cel care avea la vremea consumării faptelor 31 de ani și cel ajuns acum la vârsta senectuții. Care relativ frecvent accentuează ideea că atunci, în decembrie 1989, nu și-a putut imagina ce avea să i se întâmple mai târziu. Atunci viitorul se identifica cel mai adesea cu iminența morții. Moartea care “a ales la întâmplare”.

Pe coperta întâi a cărții este reprodusă o celebră pictură a lui Caravaggio, Pictură ce se cheamă David cu capul lui Goliat. Aleasă cu totul neîntâmplător, specifică unui entre-deux care se află la baza cărții. Varujan Vosganian, economist și matematician de formație, are, pare-se, obsesia lucrurilor clare, așa că, la un moment dat el ne explică. “Am sentimentul că David mă înfățișează pe mine, cel care a stat față în față cu moartea. El a rămas acolo pe acel câmp, dar îl judecă de departe pe cel care sunt, pe Goliat cu trăsăturile îmbătrânite, cu o viață trăită între limite supradimensionate, închipuite, o grandilocvență pe care timpurile au permis-o, ignorând, în ce privește libertatea, tocmai detaliile care ar fi contribuit la miracolul ei. Cel ce a năzuit îl judecă pe cel în care și-a pus speranțele”.

Nu, rectific afirmația de la început. Rectificarea este absolute obligatorie. De fapt, Varujan Vosganian nu vrea totuși să scrie o carte despre revoluție. Ne anunță chiar că nu se va lansa niciodată într-o astfel de întreprindere. Scrie o carte despre sine în Revoluție și despre ce s-a întâmplat cu el după aceea. În carte mai apar și alții. Alte personaje. Alții, adică alți revoluționari, oamenii rămași fără nume cu care cel ce povestește s-a întâlnit în Bucureștiul din după-amiaza lui 21 decembrie 1989 sau mai încolo la Jilava. Unde a devenit pentru întâia oară șef. Nume au doar decidenții vremii, torționarii, membrii familiei Ceaușescu și ai C. C. al PCR.  Cu foarte puțini dintre cei întâlniți la Jilava, politicianul Vosganian se va mai reîntâlni. Cu tânărul care avea gura însângerată și dinții, cu doctorița închisorii, cea care i-a dat vestea fugii lui Ceaușescu,  calificată mai pe urmă drept mare teroristă.

Nu, Varujan Vosganian nu vrea să dezlege în Dublu autoportret  enigmele revoluției. Știe că terorișții au fost o ficțiune, califică dur ceea ce s-a întâmplat în zilele acelea drept amestecătură care a permis supraviețuirea în posturi cu nume schimbate a unor comuniști și securiști care chiar s-au lăudat cu asta. Știe și care a fost rolul TVR și al unora dintre cei ce s-au perindat în eroicul Studio 4. Observă că morții s-au ales din tabăra zișilor învingători, în vreme ce din rândul învinșilor nu a cam murit nimeni. Nimeni mai puțin cuplul Ceaușescu. Un specific bizar al Revoluției Române.

Varujan Vosganian a scris un roman- eseu care merită citit. Și la care merită să meditezi, odată lectura încheiată. Și să constați odată cu autorul că multe lucruri au fost ratate în cei 34-35 ani ce au urmat acelei zile prezentată cu lux de amănunte.

Varujan Vosganian – DUBLU AUTOPORTRET; Colecția Fiction Ltd; Editura Polirom Iași, 2024

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Tocmai citesc Dublul autoportret, o carte densă, excelent scrisă, în care autorul martor-mărturisitor este un cugetător profund – poate cea mai importantă trăsătură a protagonistului care ne face părtaşul gândurilor, îndoielilor, şi nedumeririlor sale de atunci şi de acum.

    Răspundeți

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro