joi, aprilie 18, 2024

Viitorul Parteneriatului Estic după 2020

Summitul din iunie 2020 și importanța acestuia

Anul 2019 a marcat 10 ani de la lansarea politicii Uniunii Europene dedicate celor 6 țări din vecinătatea estică: Azerbaidjan, Armenia, Belarus, Georgia, Republica Moldova și Ucraina, cunoscută ca Parteneriatul Estic (PaE). Lansat la inițiativa Poloniei și Suediei, în 2009, la Praga, PaE a servit drept cadrul general de cooperare multilaterală și bilaterală dintre UE și cele 6 țări partenere. Cu certitudine, evoluțiile politice și geopolitice din ultimii 10 ani din zonă au influențat substanțial relațiile dintre cele 6 țări și Uniunea Europeană.

Din 2009 până în prezent, 5 summituri europene au fost dedicate PaE, ultimul având loc la Bruxelles, pe 24 noiembrie 2017. În cadrul acestuia, un set de 20 de obiective au fost aprobate pentru a fi implementate până la finele anului 2020, cu scopul de a aduce schimbări pozitive și reale în viața cetățenilor din regiune.

Conform agendei preliminare a Consiliului European, următorul summit dedicat PaE este planificat pe 18 iunie, aproape de sfârșitul mandatului Croației la Președinția Consiliului Uniunii Europene. Summitul va reprezenta un moment special pentru viitorul politicii din regiune, dat fiind faptul că liderii celor 27 state ale UE și cele 6 țări partenere vor aproba o nouă agendă de priorități pentru perioada următoare anului 2020. Susținerea instituțiilor europene și al statelor membre pentru țările din zonă este vitală, ținând cont de volatilitatea și instabilitatea politică și geopolitică a regiunii. Îndeosebi, în contextul în care procesul de integrare europeană pare a fi reversibil și în cazul țărilor asociate la UE. Spre exemplu, țări ca Georgia și Republica Moldova trec printr-un moment în care transformările democratice prin implementarea prevederilor Acordului de Asociere devin din ce în ce mai complexe, date fiind subminările evidente ale statului de drept, încălcările legislației electorale și lipsa unei justiții independente.

De asemenea, Summit-ul PaE va reprezenta o oportunitate pentru instituțiile europene să prezinte o serie de obiective noi și clare pentru direcția PaE după anul 2020. Această viziune urmează să fie publicată oficial în martie, misiunea principală fiind de a aduce parteneriatul actual la un nou nivel de dezvoltare. Integrarea priorităților pentru viitoarea agendă de colaborare se va axa și pe includerea recomandărilor rezultate din procesul de consultații publice extinse privind viitorul strategic al PaE. Mai mult, Parlamentul European își va expune, în luna martie, poziția asupra viitorului Parteneriatului, venind cu o serie de recomandări adresate Consiliului Uniunii Europene, Serviciului European de Acțiune Externă și Comisiei Europene.

Viitorul PaE după 2020

În linii generale, viitoarele priorități se vor concentra asupra dezvoltării relațiilor economice și a capitalului uman din zonă. Protecția mediului și racordarea la obiectivele noului Pact Ecologic European vor fi pe agenda zilei. Digitalizarea și susținerea tinerilor, inclusiv integrarea tinerilor din zonele rurale în cadrul programelor UE de mobilitate precum Erasmus+. Toate aceste subiecte se vor regăsi, cel mai probabil, în noua viziune strategică a Parteneriatului Estic, actuala arhitectură având de suferit câteva modificări.

În același timp, la nivelul negocierilor dintre instituțiile europene și statele membre ale Uniunii, se subliniază importanța menținerii condiționalităților politice în vederea oferirii susținerii macrofinanciare sau politice în schimbul performanțelor în implementarea reformelor ce țin de dezvoltarea statului de drept, lupta anticorupție, respectarea drepturilor omului și independența justiției.

Recent, în luna ianuarie, Parlamentul European a desfășurat o serie de consultări publice în care reprezentanții societății civile din țările PaE, reprezentanții Comisiei Europene și ai Serviciului European pentru Acțiune Externă și-au prezentat viziunile asupra viitorului strategic al Parteneriatului pentru perioada post-2020. Cele mai mari provocări rămân cele legate de suveranitatea și integritatea teritorială a Ucrainei, conflictul din estul Ucrainei, eforturile de integrare economică și militară ale Republicii Belarus cu Rusia, instabilitatea politică generală, corupția endemică și subdezvoltarea economică a regiunii.

Chiar dacă Georgia, Republica Moldova și Ucraina sunt cele mai avansate în relația lor cu UE, cele trei țări se confruntă cu probleme similare în procesul de democratizare. Asigurarea bunei guvernări, implementarea eficientă a reformelor vitale în lupta cu corupția, reforma sistemului judecătoresc, descentralizarea și transparentizarea procesului de luare a deciziilor de către autoritățile publice centrale și locale sunt fenomene care împiedică dezvoltare sănătoasă a societăților din aceste țări.

În acest sens, societatea civilă rămâne un actor extrem de important și activ în monitorizarea și evaluarea reformelor implementate de către guvernele și autoritățile din regiune. Cu toate acestea, activitatea organizațiilor non-profit este deseori limitată sau îngrădită prin diverse inițiative legislative sau presiuni din partea actorilor politici aflați la guvernare. Spre exemplu, noțiunea de activitate politică a organizațiilor societății civile devine din ce în ce mai mult un subiect sensibil și vulnerabil în unele țări partenere. Libertatea de întrunire, de liberă exprimare, deseori critică la adresa autorităților rezultă în arestări și intimidări. Susținerea și asistența continuă a Uniunii Europene pentru societatea civilă și presa independentă din zonă trebuie să rămână o prioritate.

Concluzii

Cadrul de cooperare și dinamica relațiilor dintre UE și partenerii din est vor fi influențate parțial și de ultimile evoluții din interiorul Uniunii Europene, precum Brexit-ul și noua metodologie privind procesul de extindere a UE, elaborată de către Comisia Europeană. De asemenea, adoptarea viitorului buget pentru acțiunea externă a UE, parte a Cadrului Financiar Multianual pentru 2021-2027, poate avea un impact considerabil asupra regiunii. Noul instrument de vecinătate, cooperare pentru dezvoltare și cooperare internațională urmează să integreze instrumentele din arhitectura anterioară, inclusiv Instrumentul European de Vecinătate, prin care au fost finanțate statele din PaE. Dacă bugetul pentru vecinătatea estică va fi mărit, rămâne de văzut în cadrul negocierilor dintre statele membre, Comisie și Parlament. În același timp, tendința de simplificare și restructurare a instrumentelor financiare este o încercare de a oferi mai multă coerență și flexibilitate în relațiile externe ale UE cu țările terțe.

În pofida acestor evoluții importante, cooperarea dintre UE și țările Parteneriatului Estic va continua să fie influențată de evoluțiile politice interne din cele șase țări și de ambițiile politice ale autorităților din regiune de a avansa sau nu în relația lor cu UE. Anul 2020 reprezintă un an electoral pentru multe țări din regiune. În Azerbaidjan, s-au desfășurat alegeri parlamentare în februarie, care au fost, însă, organizate cu numeroase încălcări ale regulilor, atestate de către experți electorali internaționali, inclusiv de către Organizația pentru Securitate și Cooperare în Europa. În octombrie 2020, Georgia va avea alegeri parlamentare. Până în luna august 2020, în Belarus, se vor desfășura alegeri prezidențiale. În noiembrie, Republica Moldova va avea alegeri prezidențiale. În același timp, prioritățile partenerilor sunt diverse și nivelul ambițiilor de integrare europeană al acestora este diferit.

În concluzie, perioada imediat următoare va reprezenta un proces amplu de consultații și negocieri între instituțiile europene și statele membre privind prioritățile-cheie pentru perioada după 2020. Principiile inclusivității și a diferențierii vor sta la baza deciziilor viitoare, dar și noțiunea de flexibilitate a instrumentelor existente va fi luată în calcul, ținând cont de ambițiile fiecărui partener pe calea integrării europene sau a relației cu UE.

Articol aparut pe site-ul Europuls

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Am gasit odinioara un numar din revista „Era sociaslista” de pe vremea lui Pingelica. Era revista ideologilor comunisti. Am incercat sa citesc macar un sfert din articole. N-am reusit. Practic niciunul nu spunea nimic. Fiecare dine ele era doar o searbada si nesfarsita insiruire de nonsensuri politic -corecte.

    Exact acelasi sentiment l-am avut citind acest articol. Meritul sau principal e ca e mult mai scut decat articolele din „Era Socialista”. Si cand te gandesti ca pe atunci nu exista „copy-paste” iar politrucii chiar trebuiau sa transpire ca sa umple pagina dupa pagina cu nimic :)

    • @Josef Svejk Acelasi sentiment l-am avut si eu citind articolul. Din pacate UE se transforma intr-un proiect profund socialist, in care pe ordinea de zi cele mai importante aspecte sunt doua: clima si banii europeni oferiti statelor estice pentru a le forta sa adere la blocul comunitar. Este foarte greu de crezut ca un stat precum Belarus va putea vreodata sa ajunga la acelasi nivel cu Austria, de exemplu. O utopie, n-a reusit Romania sa faca asta de 20 de ani si va putea Belarus? Asadar, scopul este extinderea UE in beneficiul corporatiilor europene vestice. Piete de desfacere si maini de lucru ieftine. Europenii din vest au nevoie de o „China” mai aproape de ei in Est.

      • Unde e problema daca veniturile unor oameni saraci datorita extinderi UE se dubleaza sau chiar tripleaza, este un pas catre bunastare, China fiind insasi cel mai elocvent exemplu.

      • Tot aud cum ca UE e socialist, comunist, utopic etc… dar de fapt aceiasi oameni care lanseaza astfel de declaratii continua „scopul este extinderea UE in beneficiul corporatiilor europene vestice”.

        Pai ne hotaram!? UE ori e comunist adica cu poporul, ori e cu corporatiile, adica capitalist?

        Sau confuzia asta de termeni este voita?

    • Politic-corectul si ce se intampla pe vremea lui Ceausescu sunt doua lucruri fara nici o legatura intre ele. Adica ce, Ceausescu era politically correct fata de imigranti, fata de musulmani sau fata de gay si transsexuali?

      Haideti sa avem proprietatea termenilor!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Danu
Radu Danu
Radu Danu este asistent de proiect în cadrul Forumului Societății Civile din Parteneriatul Estic și membru al echipei de programe a organizației “Young Professionals in Foreign Policy” din Bruxelles. A absolvit programul de masterat în studii europene interdisciplinare la Colegiul Europei, cu specializarea în Politica Europeană de Vecinătate. Deține un masterat în relații internaționale la Universitatea din Bologna, Italia și a realizat mai multe schimburi academice la universități din SUA, Slovacia și Polonia. Domenii de expertiză: Parteneriatul Estic, societatea civilă, democratizarea și tranziția în spațiului ex-sovietic, relațiile dintre Uniunea Europeană, Federația Rusă și țările din vecinătatea comună.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro