vineri, martie 29, 2024

Vin inundatiile – Ponta e in Germania, PDL-istii pleaca in China. Bonus:“Cum e, domnu’ Sandu?”

22 de morti si pagube de miliarde de euro sunt estimari preliminare ale inundatiilor din Europa, inclusiv sau mai ales cele cauzate de iesirea din matca a Dunarii. In Germania, Angela Merkel a organizat deplasari in zonele inundate, inainte de a-l primi pe Victor Ponta pret de 15 minute. In Ungaria, premierul este “pe baricade” vizitand diguri si organizand apararea impotriva inundatiilor. Vezi fotografii graitoare. In Croatia, nivelul din 1965 al Dunarii va fi depasit, conform estimarilor. La noi, codul galben tocmai a fost declarat, la ora cand scriu acest articol. Viitura va ajunge in Romania pe 16 iunie.

Angela Merkel a organizat deplasari in zonele inundate

Episodul 1 : Parerea premierului

Ce am putut sa observ? O halucinanta si superficiala sedinta prezidata de Victor Ponta, inainte de plecarea in Germania  (vedeti inregistrarea aici, nu am reusit sa gasesc o alta sursa)

Citez din cuprinsul alocutiunii premierului :

« Cunosc foarte bine si nu am avut incidente grave asta iarna, la fel vreau sa se intample la fel si acuma(…)Nu bagam panica in oameni, dar daca e nevoie de masuri rapide si categorice, aveti de la mine dle Viceprimministru aveti de la mine toata autoritatea, trebuie sa luam niste oameni din niste case pe care le ia apa.

Nu stam cu mainile in san si stam dupa aceea sa mergem cu elicopterele dupa ei sa ii scoatem din case. Aveti toata autoritatea din partea mea sa luati masurile necesare. Vreau sa vad ce se intampla : diguri…»

« Sigur ca toata lumea cere bani de la guvern(…) ; vreau sa vad unde e nevoie, cat pot sa faca cei de pe plan local »

« Oamenii in general stau si se uita si vine guvernul sa repare digul sau sa duca apa intr-o parte sau intr-alta »

« Doamne Ajuta sa nu se intample nimic in Romania desi mi-e destul de greu sa inteleg cum nu se intampla nimic doar in Romania ! »

« Eu vreau sa fim pregatiti ca si cand se vor intampla probleme,am facut aceasta intalnire, dl vicepremier Dragnea – sunteti aici – aveti toata autoritatea si va rog sa luati toate deciziile necesare »

« Nu as vrea sa ne trezim dupa ce intra apa prin casele oamenilor sa incepem sa plangem pe la guvern, prefectii si Ministerul de Interne stiu ce au de facut, va rog la Mediu sa va pregatiti din timp »

Nici nu stiu de unde sa incep. A spune « Doamne Ajuta sa nu se intample nimic in Romania », in timp ce obligatia legala este de punere in alerta a intregului sistem pentru situatii de urgenta este, hai sa fiu elegant, cel mult nepotrivit. A anunta de trei ori ca Dragnea are intrega autoritate – de parca ar putea opri apele de unul singur – este ori o lecturare superficiala a legislatiei care acorda premierului un rol important, in aceasta perioada, ori o pasare de responsabilitate. Ca atare il avem pe Ponta nu pentru a conduce raspunsul la o situatie de urgenta, guvernul, ministerele, pentru a face teleconferinte cu prefectii si a da semnale catre administratia locala – il avem pe Ponta pentru a-i spune lui Dragnea ca are de la el toata autoritatea. Frumos !

Mai departe, ideea ca « oamenii in general stau si se uita si vine guvernul sa repare digul » este incredibila, atata vreme cat nu s-a facut, oficial, vreun apel la oameni sa faca ceva. Ar trebui oamenii sa vina cu galeti si saci de nisip sa se auto-organizeze impotriva Dunarii ? La ce bun, atunci, intregul sistem pentru situatii de urgenta ? Finalul este apoteotic :

« Dl Sandu, cum e ? » Tot guvernul, cu premierul in frunte, sta cu gura deschisa si asteapta de la cel cu prognozele hidrologice sa dea solutii – omul spune ce stie, ca va fi cod galben, urmat de cod portocaliu si ca se anunta ploi si grindina. Cu solemnitate, toate televiziunile prezinta stirea fara un comentariu, fara un interviu luat cuiva care macar are habar de sistem, fara a prezenta legislatia. Ar fi putut, la un minim sa faca un montaj despre situatia din Germania, din Ungaria, din Croatia si din Romania – un astfel de « montaj in oglinda » ar fi foarte util in continuare pentru informarea telespectatorilor. De ce ? Dunarea e una singura, nu tine cont de capacitatea administratiei – iar daca s-au luat masuri eficiente intr-un loc, foarte probabil ca vor fi utile si in cealalta tara. E un moment bun sa precizez ca exista chiar si o Strategie a Dunarii – chiar un document al Uniunii Europene (vezi aici )

Episodul 2: Unde e opozitia? Pleaca in China

Opozitia, care ar avea o oportunitate importanta de a se pune in valoare este si ea prinsa dormind in front. Domnul Boc nu mai merge cu paharelul de apa pe bordul Loganului, cum facea inaugurarea a 10 km de autostrada, el acum are alte prioritati : a mers cu tramvaiul la Cluj, apoi a inaugurat o cabina telefonica impreuna cu Ambasadorul Marii Britanii, Martin Harris. Iar acum, tineti-va bine, a convins intreaga conducere a PDL – Andrea Paul, Vasile Blaga, Gheorghe Flutur, Anca Boagiu – sa il insoteasca in China in perioada 11-17 iunie. Scopul este de a infrati Beijingul si Shanghaiul cu Clujul, plus intalniri cu comunitatea de afaceri din China.

Despre esecul lamentabil al singurelor doua proiecte viabile cu statul chinez, anuntate cu tam-tam si apoi abandonate de guvernul Boc – podul de la Braila si finantare pentru centura ocolitoare a Capitalei- nicio vorbulita.

Episodul 3 : Ce masuri ar trebui luate, urgent?

Ce ar trebui facut, de urgenta? Nu vorbesc desprea avioane – sisteme computerizate, legate la sateliti care asigura localizare GPS, cum e cazul SUA, nu vorbesc despre ceasuri anti-seismise si un sistem always-on, cum e in Japonia, vorbesc despre plaiurile mioritice.

In Ungaria, premierul este “pe baricade”

1. Punerea in alerta a Sistemului National al Situatiilor de Urgenta (OUG 21/2004)

Articolul 8 al acestei legi spune ca acest sistem “functioneaza sub conducerea nemijlocita a Ministrului Administratiei si Internelor si sub conducerea Primului Ministru”. Ca atare, cu un premier plecat la Stuttgart, dupa investitori, ramane in sarcina lui Liviu Dragnea sa “sune” mobilizarea generala – evident, in pauzele in care nu se ocupa de partid si de descentralizare. Evident, in birocratia romaneasca miscarea si mobilizarea ramane, in continuare, de sus in jos, in loc de a fi de jos in sus, cu o oarecare autonomie locala pentru masuri proactive.

Iar Ministrul Internelor este, evident, Radu Stroe, nu Liviu Dragnea. Si tot evident, o lege nu se poate modifica printr-o conferinta de presa, chiar daca este o conferinta de presa la care premierul isi prezinta opiniile si optiunile catre popor.

2. Masuri organizatorice le nivelul Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta (art. 13, OUG 21/2004)

Acest inspectorat, special creat de lege pentru a mai “inchega” eforturile disparate ale autoritatilor – relevate,de pilda, de inundatiile din 2005 – are obligatia de a face inspectia de preventie, in primul rand, dar si de informare a cetatenilor. Au fost, la ora la care vorbim, instiintati toti romanii de pe malul Dunarii ca risca sa vina potopul? Au fost instiintati ca urmeaza inclusiv sa fie posibila evacuarea lor, daca debitele vor creste peste un anumit nivel? Exista, macar, inchegate echipe pentru a efectua aceasta operatiune de informare, pe plan local? Sau, iarasi, cei fara televizor vor avea casele maturate?

Acest inspectorat a fost prevazut, la infiintare (ROF-ul publicat in Monitorul oficial 884/28.09.2004) cu 340 de posturi. Exista inspector general, prim-adjunct, adjunctul inspectorului, centrul de management operational, centrul logistic, centru pentru resurse, etc. – insa intre timp legislatia a fost modificata.

3. Alertarea administratiei locale (art. 15, OUG 21/2004, modificat prin Legea 15/2005)

In trecut, presa a relatat pe larg situatia unor primari aflati in vacanta atunci cand sosea in secretariatul primariei faxul de la Comitetul pentru Situatii de Urgenta cu avertizarile de inundatii. Comunicarea prin fax, in cascada – de la MAI la prefecturi si de la prefecture la primarii a ramas principala forma prin care localitatile cele mai indepartate sunt informate. La nevoie, se pune mana si pe telefon, insa feedback-ul nu este neaparat si asteptat in sens invers – adica primarul acela din comuna de langa Dunare, a luat masuri, a informat populatia, a semnalat zonele de risc?

4. Planul National de Asigurare cu resurse umane, material si financiare pentru gestionarea situatiilor de urgenta (art. 20, OUG 21/2004, pus in aplicare prin Ordinul 735/2005)

Pe masa premierului la intalnirea prezentata mai sus trebuiau in mod normal sa fie anumite elemente de risc: prezentate resursele umane care vor interveni, numiti responsabilii de interventie pe anumite tronsoane – conform aceleiasi legi – precum si masuri legate de preventie, la nivelul fiecarui minister si la nivelul fiecarei localitati. Tragerea de maneca a Ministrilor Agriculturii, Mediului, Transporturilor, Energiei, Agriculturii si Armatei – pentru a vorbi doar de ministerele evident implicate – poate fi realizata doar de premier si doar in urma propunerilor venite din partea Comitetului National pentru Situatii de Urgenta, conform buclucasului articol 20 al legii.

5. Comitetele Ministeriale convocate de urgenta (art. 21 din OUG 21/2004)

a) Masuri in domeniul transporturilor – responsabilitatea Ministerului Transporturilor

Asa cum stie orice roman care calatoreste cu trenul pe ruta Bucuresti-Timisoara, terasamentul caii ferate este foarte aproape de Dunare, pe o sectiune importanta. Cineva din centrala CFR ar trebui sa aiba in vedere inspectii la fata locului pentru a vedea teresamentele cele mai vulnerabile in calea viiturii, pericolul eventual pentru alunecari de teren si eventuale masuri corrective, inclusiv ceea ce britanicii numesc “contingency plans” – adica ce te faci in caz ca se intrerupe o legatura, fie si temporar, ai un plan gandit prin care poti actiona rapid pentru a pastra mobilitatea oamenilor? Desigur, niciun plan nu supravietuieste la intalnire cu realitatea, insa activitatea de planificare este in sine foarte pretioasa. Pe o alta componenta a Ministerului Transporturilor – cum se va naviga pe Dunare in perioada respectiva? Care sunt masurile de informare si asigurare a permanentei?

b) Masuri in domeniul agriculturii- responsabilitatea Ministerului Agriculturii

In teritoriu, trebuie o informatie privind modalitate de protectie a culturilor. Ar trebui o informare cu privire la refacerea unor sisteme de canalizare, informatii cu privre la interactiunea cu specialistii de la Ministerul Mediului si eventual de la ANIF/ SNIF. Daca sunt cuprinse de apa, este necesara o informare cu privire la momentul in care trebuie intervenit si persoana de legatura. Inclusiv oamenii care vor sa dea o mana de ajutor au nevoie de a fi implicati dupa anumite proceduri, altfel, in lipsa coordonarii vom avea un haos tipic.

c) Masuri in domeniul gospodaririi apelor – responsabil Ministerul Mediului si MEC

Aici sunt foarte multi responsabili, inclusiv Apele Romane si Hidroelectrica. Toti afluentii Dunarii ar trebui deversati inaintea viiturii, pentru ca atunci cand se apropie viitura cantitatea de apa sa poata fi marita in baraje, diguri, etc, pentru a nu se suprapune exact acelei viituri si pentru a nu o mari, pe cat posibil. Aici este evident bataie de cap cu specialisti autentici si situatia trebuie tinuta in mana la nivel national, din ora in ora. Nu se poate admite niciun specialist de marca plecat in concediu, niciun “gospodar” local al apelor care sa nu primeasca faxul de la minister la timp.

d) Masuri in domeniul energiei

Evident, o viitura pe Dunare inseamna ca te vei pregati sa uzinezi apa de la Portile de Fier, cel putin, dar posibil din multe alte zone, cu precadere inaintea evenimentului si, ca varf de sarcina, vei putea da energie ieftina pentru toata zona viiturii. Asta in opinia tuturor, mai putin in opinia dlui Remus Borza, lichidatorul (la propriu) al Hidroelectrica. In experienta lui inclusiv de fost lichidator la Plafar, carevasazica ceva cu ceaiul de musetel, daca se va depasi un cuantum de 8.000 de metrii/secunda, HIdroelectrica va deversa apa. Carevasazica apa care vine pe Dunare si poate reprezenta bani pentru statul roman, se va risipi de parca nici nu a fost.

Reglajul sistemului energetic este necesar a fi facut, in acelasi timp. Daca, de pilda, hidrocentralele functioneaza aproape de capacitatea lor maxima, cum se poate prognoza, vor trebui facute ajustari in programul de functionare al termocentralelor. De asemenea, cineva trebuie sa analizeze daca exista vreun pericol pentru atomo-centrala de la Cernavoda, daca va putea functiona la capacitate maxima pentru intreaga perioada.

e) Mobilizarea armatei

Intotdeauna privita ca o ultima resursa, armata are un corp de specialisti care ar putea ajuta si un corp, evident, de militari, care ar putea fi desfasurati pentru interventii. Chiar si o deplasare a lor preventive ar fi buna de luat in seama.

f) Rezervele Nationale

In orice tara in care se prognozeaza inundatii, se inventariaza corespunzator alimentele, baxurile cu apa si alte lucruri folositoare in caz de existenta a vreunei localitati sinistrate.

6. Comitetele de urgenta de la nivel judetean convocate

Observ deja, la Realitatea TV ca exista fisuri intr-un dig al Galatiului (vezi aici) Mai exista si acum 1450 de oameni care sa fie pregatiti si sa inceapa consolidarea digului respectiv? A fost consolidate lucrarea intre timp?

Informatia este foarte grava, cum de altfel o informatie similara a fost oferita de Realitatea TV despre Giurgiu. Se pare ca digul care protejeaza orasul are o bresa, iar viitura inca nu a intrat in tara, insa va veni in cateva zile, iar timpul pentru a reactiona este unul foarte scurt. Fiecare prefect din zonele dunarena ar trebui sa fie in alerta si toate aceste informatii ar trebui centralizate la nivel national. Conform regulamentelor Comitetelor pentru Situatii de Urgenta, astfel de evenimente ar trebui grabnic raportate Ministrului Internelor, dar si Primului Ministru.

7. Asigurarea resurselor de bani pentru interventie

Aici vorbesc de experienta de la alte valuri de inundatii – salupe de salvare ce nu puteau fi folosite pentru ca nu existau bani de benzina, camioane cu militari care stateau pe loc, desi existau oameni fara apa pe de-o parte si baxuri cu apa de la Rezervele de Stat, pe de alta parte. De asemenea, o inundatie este unul dintre putinele momente in care fondul de urgenta aflat la dispozitia Guvernului chiar are o noima, in conditiile in care functiunea lui obisnuita este de a mitui primarii de culoarea celor aflati la putere, indeosebi prin proiecte locale de o valoare sociala indoielnica.

Inundatiile anterioare au lasat si urme legislative elocvente – de pilda H.G. 735/2005 prevede sume suplimentare pentru “agricultura si silvicultura”, titlul “Cheltuieli de Capital” si titlul “Alte actiuni economice” pentru a putea traduce legislativ necesitatea de resurse pentru gestionarea efectelor inundatiilor de atunci, din Timis. Este previzibil ca se va intampla la fel, pentru ca nu invatam aproape nimic din trecut. Intr-o tara normala, anumite sume ar fi alocate deja, preventiv.

Distribuie acest articol

35 COMENTARII

  1. Am vazut la TV acele afirmatii jenante pentru un Prim Ministru facute de Dl Ponta(asta este de fapt atitudinea superficiala a lui Victor Ponta de fiecare data, indiferent de problema in discutie)….cum erau afirmatiile, asa este si ingrijorarea si preocuparea Dlui Ponta pentru SOLUTII, solutii care sa ne ajute sa evitam vreo situatie catastrofala(cum a procedat spre lauda lui Primul ministru Viktor Orban), nu sa asteptam ca de fiecare data sa dea Domnul sa scapam…
    I-a dat Vicepremierului Gabriel Oprea toata autoritatea, iar Gabriel Oprea intr-o teleconferinta cu prefectii vineri dimineata s-a facut efectiv de ras, habar nu avea macar sa citeasca de pe hartie ceea ce-i scrisesera consilierii sa spuna….(vezi mai jos prestatia catastrofala a lui Gabriel Oprea la teleconferinta cu prefectii pe subiectul „INUNDATII)

    http://www.cotidianul.ro/oprea-un-nou-cicero-215404/

    Asta este atitudinea si activitatea politicienilor romani de peste 20 de ani: vorbe goale, ipocrizie si solutii ZERO.
    D-aia suntem unde suntem cu aceasta clasa politica catastrofala, incompetenta si clientelara.
    Cat priveste inundatiile, sa dea Domnul sa scapam si de data asta, vorba lui Victor Ponta….

  2. Hop ca s-a intors premierul si evident s-a apucat de lucru! Dis-de dimineata a plecat la Parlament sa-si bea cafeaua cu Crin (asta cum de s-a trezit asa devreme?).

    • Textul este scris ieri, azi premierul s-a intors, dar prima preocupare de dimineata a fost cum sa ii raspunda lui Basescu. Ce e drept, si preocuparea lui Basescu, alteori preocupat sa mearga de x ori la un pod afectat de inundatii, a fost alta – cum sa dea cu bata in USL.Sa speram ca vor rezista digurile de pe Dunare….

      • Ba sa speram ca vor crapa…poate la Isaccea sefului dumitale tzantzos ca un cocosel. Apropo, ca da sau nu da Base cu bata in USL, ce se stie de referendumul validat din 2009? Zice alt tzantzos (Ilici) azi ca poporul e prost, nu stie ce e cu aceste camere. Ma intreb daca e vorba de alt popor care v-a adus cu 70% in Parlamentul actual.

        • Nu am momentan vreun sef, deci ma confundati , domnule Razvan A . Poporul nu m-a adus nicaieri in Parlament, eu sunt in societatea civila. Deci, mai cautati, mai cautati, baieti…..

          • Eu va stiam liberal de vaza…de pe vremurile economiei duduitoare. Sa-mi fie cu iertare daca intre timp ati trecut la „independenti”…sau, ma rog…”societate civila”. :)
            De cautat, ce sa mai caut…va stiu articolele anterioare alegerilor si daca nu ma inseala memoria parca ati pus un umar vartos la victoria USLamista….via liberalismul de cafenea (pardon, de catifea) promovat…

            • Va inseala vartos memoria. Poate cautati articole gen Dl Mang si dna Mang/ L-au plagiat pe Chin Cheng Chang si altele asemenea pt. a vedea ce parere au USL-istii despre mine.Deci lasati-o ca macane :)

            • Ba nu cred ca ma inseala deloc. Ati lovit cat s-a putut in Boc, in austeritate, in orice. tariceanu facuse bine, liberalii facusera bine…astia faceau rau. Ei, nu se stie daca ei au fact chiar atat de rau…avand bench-mark-ul Copy/Paste/ului si penalilor lui.
              As vrea sa vad ca loviti si in astia cu toata forta, ca atunci. Adik la greu, la ghioale, cum se zice. Nu asa, tanndreturi. Eu cred ca va e frica putin acum…e mai rau ca pe vremea lui nastaselu sef.

    • Nu cred ca e o problema, decat atunci cand depaseste numarul de citiri vreo 10.000, precum in cazul plagiatului lui Mang. In rest, nu cred ca se oboseste cineva.

  3. Ce mi se pare mie foarte ciudat este ca nu ne explica nimeni daca viitura poate fi controlata cu ajutorul barajelor de la Portile de fier I si II.
    Ceea ce cred, dar fara sa am informatii tehnice, este ca daca tehnicienii de acolo dau drumul la apa din lacurile de acumulare putin cate putin, pana pe 16 lacurile vor fi pregatite sa primeasca viitura si sa minimizeze efectele acesteia in aval.

    Ati putea sa contactati un specialist care sa poata spune daca teoria mea este sau nu viabila?

    Multumesc!

    • Teoria dvs este valabila tehnic, insa evident ar trebui sa fie pregatita industria pentru a prelua surplusul de energie electrica, apoi oprirea pe care o doriti, apoi uzinarea rapida a apei, posibil inclusiv pe timpul noptii.

      • Lacurile de acumulare pot fi golite si fara sa se genereze un surplus de energie electrica. Barajele au si alte posibilitati de a deversa in afara de canalele de fuga care duc la turbine.
        Puteti, va rog, sa contactati specialist care pot sa ne lamureasca? Multumesc!

        • Specialistul contactat de mine (un expert national al Academiei) confirma sustinerea din articol, mi-a indicat doar anumite lucruri subtile din sistemul de gospodarire al apelor pe care nu le-am prins aici.

  4. Trecand peste simpatiile sau antipatiile politice, se pare ca viitura de pe Dunare nu va depasi pragul de inundatie atunci cand va ajunge la noi, cel putin asa am aflat de la comisarul european pe astfel de probleme si care este din Bulgaria. Probabil, acea doamna detine toate informatiile necesare, asa ca ce rost are acest articol, doar ca sa mai tragem cu tunurile in adversarii politici?

    • Acest „se pare” este ruda lui „se spune, se aude” . A masurat cineva? Exista cumva vreo modelare in aceasta tara a efectelor? A studiat cineva, aplicat, hartile de inundatii care oricum trebuiau pregatite pt. UE? Eu, unul , am simpatie fata de fapte concrete si antipatie fata de presupuneri, datul cu parerea, etc….

  5. Felicitari dle.R.Orasanu,ca evidentiati una din prioritatile momentului pentru oameni care risca sa fie pusi in pericol de nepasarea si incompetenta guvernantilor.Pur si simplu nu le pasa daca nu le iese nimic ! Dupa ce poporul a votat la referendum scaderea numarului de parlamentari,Presedintele a tacut malc si a dat mana pe sub masa cu Premierul;acum ,cand are alt interes,a dat-o la intors;cat despre Cacarau si Premierul,ei sunt mai interesati de prezenta sau nu a homosexualilor in Constitutie…!!! In acest timp,oameni care isi duc zilele prasind in gradina de pe malul Dunarii,nu stiu daca vor avea ce culege sau nu.In 20 de ani de zile ar fi fost suficient cateva nave de tip Draga ,care sa se plimbe in sus si in jos pe Dunarea romaneasca si sa depuna pe maluri aluviunile,inaltand malul odata cu adancirea cursului apei si astazi nu mai stam cu frica Dunarii.”Doamne ajuta!”,vorba Marxistului.

  6. Nu stiu inca daca sa-i cred pe Dragnea&co atunci cand repeta ca niste pasari viu colorate ca nu se va intampla vreo nenorocire cand ajunge viitura si la noi.
    Insa nici nu pot sa nu ma gandesc cum absolut toate statele de pe cursul Dunarii au suferit inundatii dezastruoase si au avut de infruntat un nivel record al fluviului, iar la noi nu se va intampla asa ceva… Inteleg ca un argument al optimistilor ar fi ca Dunarea e mai lata la noi. Iar altul ca Portile de Fier pot face fata viiturii. Insa n-am auzit vreun specialist (ii exclud deci pe Ponta, Dragnea etc) afirmand ca astea sunt motivele pentru care statul roman e atat de uimitor de linistit.

    Si legat de conferinta aia plina de invocari ale divinitatii, eu recunosc ca n-am inteles ce a explicat doamna aia de langa Sandu legat de „particularitatile” viiturii. Am inteles doar ca un afluent al fluviului a avut o crestere brusca de nivel, urmata de o scadere la fel de brusca. Asta o fi particularitatea si motivul de optimism? Vedem probabil peste cateva zile…

    Si o ultima chestiune care m-a zgariat in ureche de cand au inceput discutiile despre daca vine sau nu Dunarea mare: in absolut toate interventiile/declaratiile/sedintele, dl. Sandu si dna Varga au precizat ca „in baza informatiilor pe care le detinem pana acum, nu ne asteptam la probleme”. Inteles, da? In baza informatiilor pe care le au pana acum.

    Presupunand ca in mod voit se ascunde faptul ca vine intr-adevar o viitura majora pe Dunare, trebuie sa ne intrebam cine ar avea de profitat ascunzand adevarul. Ceva idei?

    • Multumesc pt. punctual de vedere echilibrat. Formularea cu „din informatiile pe care le detinem” este pentru a lasa loc de intors in caz ca va fi pe dos, din experienta mea de lucru cu politicienii.

      Exact, exact, ce ma deranjeaza este ca statul roman este uimitor de linistit!

  7. Tovarasul George Bernard Show zicea: Democratia este mijlocul prin care se garanteaza poporului ca nu va trai mai bine decat merita. Indiferent de prestatia lu Dragnea sau Oprea din videoconferinte, care de fapt sunt doar niste opere media, inundatiile isi fac toate mendrele si meandrele. ISU face ochiii ca broasca la inundatie, jandarmii fac si ei o manevra de PR iar simbolul suprem e fara indoiala Elicopterul, care salveaza recalcitrantii care n-au vrut ei sa plece!!! Pana la urma si Potopul din Scriptura a venit tot la niste cetateni care fiind inapti pentru noua cale au participat la programul de eugenie hidroscopica, tot astfel cum ne eugenizeaza mai nou pe baza de IQ realitatea. Cred ca mai util ar fi sa organizam niste Antipaparude sub inaltul patronaj al Preafericitului, pe o gondola cu prapori cu umbrela inclusa.

    • Pai daca sunteti atat de pesimist cu privire la eficienta sistemului pastorit de IGSU, pentru coerenta, atunci macar propuneti dupa gondola cu prapori desfiintarea cu totul a acestuia – macar mai salvam niste bani la buget.

  8. In tara nu se va simti viitura; iar lipovenii de pe dunare sau pleostit-sperau si ei ceva ; asa ca mai bine schimbam subiectul..

    • Victoras, nu iti spun sa ai grija de copii…ci sa ai grija de tara. Speram cu un efect mai bun decat prima rugaminte.

  9. Evident, tot PDL e de vina. Greaua mostenire… Si peste 3 ani tot placa asta o sa o auzim, unde e opozitia de ce nu face nimic?
    PDL trebuie sa dispara, oricum nu mai reprezinta mare lucru si daca o iau in trena PNL nu vad ce pot sa propuna votantilor lor principiali (cei care i-au votat pentru altceva decat faina pui si mai stiu eu ce).
    Totusi, a trecut mai bine de un an de cand la guvernare este USL asa ca orice discutie e futila. Dumneavoastra dati-i inainte cu PDL…

    • Sfinxule, daca nu ai observant iti traduc : e un articol critic, in primul rand la adresa guvernantilor. Faptul ca PDL-ul nu a spus o boaba despre inundatii, desi e condus de un fost Ministru de Interne – care a performat foarte bine la inundatii – m-a determinat sa scriu a doua parte.

  10. Scuze ca raspund asa dar de pe mobil nu pot altfel. Eu nu am avut decat un lucru de comentat: PDL e in titlu si dai in ei total inutil (bati un cal mort). Ma rog, ma lasa rece, doar ca nu-mi place fatarnicia: cand era PDL la putere, nimeni nu critica nimic la USL. Succesuri!

    • Inseamna ca nu ai urmarit criticile mele atunci cand se declansare marea lacrimare nationala, in direct la TV, referitoare la baronul Nicolescu de la Arges. Spre ghinionul lor eram acolo si am fost rugat sa comentez…Nu am nici cele mai mici menajamente, daca vezi candva ca ma opresc cu crticile la jumatate e pentru a mai putea aparea la TV, nu din alt motiv. Sistemul din Ro nu permite sa critici pe toti in acelasi timp si cu indarjire maxima si sa continui sa apari peste tot, e o utopie! Ca atare, the „next best” este de a critica la maximum cei de la putere (am facut-o cu PDL-ul, o fac cu USL-ul, fara vreo retinere) si, pentru un just echilibru, de a aminti si ce mai fac cei din opozitie. Probabil ca dvs v-ar fi placut articolul asta fara episodul 2 – cititi-le macar pe celelalte!

      • Multumesc pentru raspuns. Suntem relativ de aceeasi varsta asa ca mai avem multi ani in fata in acest cadru socio/politic/economic.
        Deci ce a fost a fost, daca angajamentul de a critica obiectiv( cat se poate) e onest atunci mai avem o sansa. Totusi, sunt mult mai grave tampeniile pe care le fac liberalii ( chiuariu, calimente, ghise- de becali nu mai zic) decat ce face guvernul. La ora asta in RO pnl este problema.
        Numai bine.

  11. Cum toata lumea se pricepe la fotbal se pare ca toti ne pricepem la hirologie .Mi-a „placut ” mult formularea cu „deversatul” afluentilor in Dunare .Doar d-aia sunt afluenti ai Dunarii.Sa-si faca treaba , nu-i asa ?De fapt de la o „deversare ” de afluenti s-au inregistrat debitele crescute ale Dunarii ! Si de cand lumea apa curge din amonte in aval, afluentii se varsa in cursul de apa principal .Ar mai fi de adaugat ceva despre debitele cu o anumita asigurare hidrologica, despre conceptul european al ultimei perioade privind gestionarea inundatiilor ” mai mult spatiu pentru rauri ” , despre disparitia luncii inundabile a Dunarii prin lucrari promovate intr-o epoca in care ne gandeam la ” mai mult spatiu pentru recoltele agricole record ” , despre criteriile tehnico-economice de dimensionare a unor lucrari de aparare .

    • Formularile sunt de nespecialist, in mod cert. Totusi, intrucat nu am vazut un studiu amanuntit, prezentat public de vreun hidrolog cu referire clara la inundatiile de pe Dunare, articolul asta reprezinta un efort (modest) de documentare, in masura timpului pe care pot sa il accord unei munci neremunerate. Va invit pe dvs nu doar sa va „placa ” sau sa nu va „placa” (o chestiune eminamente subiectiva pana la urma, de gustibus…..) ci sa scrieti un astfel de studiu sau macar un articol suplimentar despre debitele pe Dunare si disparitia luncii Dunarii. Sunt convins ca redactia il va publica. De critici „destepte” sincer m-am saturat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro