joi, martie 28, 2024

Visul lui Putin: Fantasmele salvarii si viitorul Europei

Cine vrea sa inteleaga mentalul Kremlinului, himerele dominante la ceasul dictaturii FSB, ar face bine sa asculte cantecele Jannei Bicevskaia, fosta voce a protestului, un fel de Joan Baez a vremurilor lui Brejnev si Andropov, devenita una a resurectiei simbolice a unui trecut fetisizat, romantizat si mitizat. Sunt cantece care aduc aminte deopotriva de miturile bolsevice si de acelea ale Garzii Albe, de cultul lui Nikolai al II-lea si de acela al lui Iosif Djugasvili, zis Stalin, intr-o combinatie pe cat de baroca, pe atat de inselatoare. O combinatie letala pentru tot ce inseamna libertatea individului. ”Marsurile, imnurile si simbolurile vagi sunt materia prima a a oricarei dictaturi”, scria Mihail Sebastian in “Cum am devenit huligan” (citez din memorie). Ingrediente folosite din plin de regimul Putin.

Mistuit de anxietati inavuabile si de nesabuite aspiratii de a reconstitui Imperiul Rus, Vladimir Putin mizeaza pe ceea ce numesc fantasmele salvarii. S-a scris mult, in anii 90, despre sindromul Rusiei weimariene si despre riscul ascensiunii fascismului. Iata-l acum implinit. Un fascism modernizat, desigur, dar tot fascism: imperialist, militarist, nationalist, dictatorial, anti-liberal si anti-pluralist. Pe scurt, gangsterismul pseudo-mesianic ridicat la nivel de politica de stat. Ideile doar aparent delirante ale lui Aleksandr Dughin au inspirat si continua sa inspire pariul lui Putin si al camarilei sale. Printre cei care il frecventeaza pe Dughin se numara Gabor Vona, liderul formatiunii extremiste Jobbik din Ungaria.

Aleksandr Dughin si Gabor Vona, Moscova, 2013
Aleksandr Dughin si Gabor Vona, Moscova, 2013

Este vorba de un proiect geopolitic cu aspiratii planetare, anti-occidental, xenofob, autoritar si anti-liberal. Timp in care Putin si megafoanele sale vorbesc despre „lovitura de stat fascista” de la Kiev. Iata un pasaj simptomatic dintr-o carte programatica a lui Dughin: „Suveranitatea Ucrainei reprezintă un factor extrem de negativ pentru geopolitica Rusiei şi poate conduce, în principiu, foarte uşor la un conflict militar. […] Ucraina ca stat independent cu anumite ambiții teritoriale constituie o amenințare enormă pentru întreaga Eurasia și, fără o soluționare a problemei ucrainene, este lipsit de sens să vorbim despre geopolitica continentală. [ … ] Avînd în vedere faptul că o simplă integrare a Moscovei şi Kievului este imposibilă și nu va duce la o structură geopolitică stabilă […], Moscova va trebui să se implice în mod activ în reorganizarea spațiului Ucrainei în conformitate cu singurul model geopolitic logic şi natural.”

Visului unificarii europene, imbratisat de revolutionarii ucrainieni, sustinut de democratii rusi, Putin ii opune, in traditia stalinismului, a pan-slavismului si a eurasianismului, propriul sau vis, o Uniune dominata de Rusia vesnica. Cine nu intelege ca miza actualului moment este viitorul Europei, indeosebi al Europei de Est si Centrale, deci si al Romaniei, sufera de orbire geopolitica si abulie morala.

http://www.youtube.com/watch?v=-m01lI-5kaI

http://www.youtube.com/watch?v=PF6a1-6-dJc

http://www.youtube.com/watch?v=r7avPl6jB5w

http://www.youtube.com/watch?v=5jaEWhSjUb8

http://inliniedreapta.net/anton-shekhovtsov-este-putin-un-nou-hitler-devenire/

http://anton-shekhovtsov.blogspot.ro/2014/03/is-putin-new-hitler-in-making.html

http://www.theinteramerican.org/blogs/98-olavo-de-carvalho/247-olavo-de-carvalho-debates-aleksandr-dugin-i.html

http://www.lapunkt.ro/2014/03/08/de-ce-se-teme-vladimir-putin/

Distribuie acest articol

41 COMENTARII

  1. Imperiul Rus vs Uniunea Statelor Socialiste Europene (USSE).Comparatiile cu Putin/Hitler deviaza de la miezul problemei. Ce-ar fi sa-l comparam pe Putin cu socialistul Holland sau socialist-fascistul Obama.

    Putin a reusit o redresare incredibila a Rusiei, ceea ce raportat la dezastrul socialist al USSE este remarcabil. Asta e problema. It’s the economy, stupid. Multi ucrainieni vor in Rusia datorita economiei Rusiei. Salariu mediu de aprox. 10 mai mare. intr-o economie in crestere. In paradisul socialist locurile de munca dispar in fiecare zi.

    In acelasi timp cu ocazia alegerilor Obama tipareste zeci de miliarde pentru nedreptatitii soartei. Desigur, din buzunarul propriu. Cui ii mai pasa de economie. Un razboi de aparare desigur ar pica numai bine.

    • Comparatia intre Rusia si UE in termenii astia nu is are rostul.
      Afirmatia ca Putin a redresat incredibil Rusia iar UE se zbate in continuare in criza este hilara. Sunt unii care sustin ca fabuloasa crestere economica a Rusiei s-a datorat exclusiv exportului de resurse si ca s-a cam terminat distractia. http://www.bloomberg.com/news/2014-01-31/russian-economic-growth-slows-more-than-estimated-in-2013.html
      Intradevar Obama sau Hollande sunt niste catastrofe politice dar nici unul dintre ei nu a facut urmatoarele:
      Nu si-a inchis opozantii
      Nu a concentrat economia in mainile apropiatilor
      Nu a invadat o tara vecina in scopul anexarii unor parti din ea.
      Putin este un national-socialist si asta il face un nazist.
      Daca mai doriti analogii intre Germania lui Hitler si Rusia lui Putin vi le pot oferi la cerere.
      PS Sa nu uit. Si Hitler reusise o incredibila redresare a Germaniei inainte de al doilea razboi mondial si ce a urmat stim cu totii.

    • Amuzant! De curiozitate, în afară de , posibil, o sticlă de vodcă, ce obiect made in Rusia mai aveți prin casă? O așa mare economie în plină dezvoltare a unei țări mustind de resurse naturale cu siguranță a umplut lumea de produse ieftine și de calitate.
      Aud?

      • Ard gaz (partial) rusesc. Lucrez cu programatori si ingineri rusi. Care de regula, sunt excelenti.

        In rest made in china, sau asia de est. nimic made in eu. trist, dar adevarat.

      • Da, comunismul/socialiasimul a fost si este o mare nenorocire. Din pacate tarile Europei nu au invatat nimic. Desigur Putin si Rusia sunt de vina.

    • Stimabile Joe N. observ cu stupoare că folosiţi un nume ce poate duce la confuzii!
      Aş dori să folosiţi altă denumire sau măcar N. să devină nume care să vă diferenţieze!

      Nu-mi plac de loc opiniile d-voastră!
      Sunt un anti-Putin ferm!

      Am antecedentele copilăriei. Am urât limba rusă pentru că era a invadatorului şi eram obligat să o învăţ împreună cu…… limba engleză!!!!!!

      Astăzi regret profund că resentimentele m-au împiedicat să învăţ această limbă.
      Îmi era mai simplu azi să dezleg textele medio-slave româneşti sau măcar ce era scris pe inscripţii cu kirilice în româneşte!

      • Nu sunt opinii, sunt fapte. Si nici mie nu imi place ce se intampla. Ideea este ca incercam sa dam vina pe altcineva pentru lucruri de care suntem direct vinovati. Putin le-a impus europenilor sa-si falimenteze economiile prin protectie (a se citi mita) sociala. Putin le-a impus europenilor sa taxeze munca cu tarife imense (70-80%) si sa incurazeje nemunca. Putin le-a impus europenilor sa creeze un sistem bancar de stat si corupt.

  2. Paradoxal, Frica si Groaza vin de la calitatea intelectuala, de care populistii Occidentului s-ar fi ferit, a spectacolelor de la Olimpiada, care probeaza ca Putin nu e un incremenit in proiect ca Brejnev. A avut cu Obama, Merkel si Cameron lungi convorbiri pe Skype. L-am vazut intretinându-se avizat cu Soljenitin.Trebuie… ajutat sa nu scape de sub control o aventura de o asemenea complexitate! E de sperat ca s-ar putea opri inainte de un cumplit macel, lovit de revelatia a cât de important e a dispune de niste milioane de rusi avansati in UE! Riscul pe care si-l asuma oligarhii sai e ca risipesc pe nimicuri nu numai vaga solidaritate panslavista, ci si imaginea zidita cu atâta jertfa a vrednicului soldat rus, care a eliberat Occidentul de sub jugul fascist. Curios, Rusia se izoleaza si aduna atâta ura tocmai când dezechilibrul strategic creste de fapt in Asia, primejduind Sibirul.

  3. Mai convingator ar fi fost un comentariu neutru.Altfel increderea dispare si esenta se risipeste.Pacat ma asteptam la o retorica mai profunda si inteleapta din partea unui veritabil editor de manuale scolare.

  4. Rusii privesc neputinciosi de zeci de ani extinderea NATO si a Europei. De ce le-a fost frica, n-au scapat. Pentru ei, a sosit clipa solidaritatii. Propaganda maxima, actiuni in Crimeea, sfidare,.. Si? Mai departe? Nimic. Vestul nu vine peste ei cu armata. Ci ii zdrobeste cultural. Fara resentimente. Fara planuri si fara intentie. Le zdrobeste mindria imperiala.

    Tot neputinciosi privesc rusii cum NATO isi intareste militar flancul estic. Din tarile baltice pina in Turcia si Marea Neagra, toata lumea a trecut la treaba. Avioane, cuirasate, radare, patrulare.
    NATO nu se grabeste, si nu provoaca. Rusia trebuie sa stie doar ca pe-aici nu se trece. Si stie. In rest lucreaza timpul pentru civilizatia vestului. Cultura cucereste totul.

    • Ma scuzati ca va intrerup profund documentatul comentariu, dar mai exista vreun cuirasat in marina vreunei tari (excluzand cele din muzee si cele date la casat)?

      • TOATE flotele marilor puteri au cuirasate. Se numesc acum battleships dar sunt aceleasi mari vase puternic blindate si cu remarcabila putere de foc, inclusiv rachete.

        • 1. Battleships se numeau si acum 70 de ani.
          2. Ultimul cuirasat (american) a fost USS Missouri, retras in 1992, vaporul pe care s-a semnat capitularea Japoniei pe 2 septembrie 1945; prin anii ’80 Cher a turnat si un clip pe el (cu tot cu marinari) :). Acum este un superb muzeu. Ultimul cuirasat britanic a fost retras in 1960, germanii au avut Tirpitz si Hindenburg…

          Daca ma insel, va invit sa veniti cu exemple (din TOATE flotele). :)

    • Intarirea flancului estic e doar un orgoliu si in fapt democratia UE e moarta . Sauditii cu sharia si decapitarile lor sunt sustinuti de americani si mai nou sunt aliatii Israelului, maidanul plin de neonazisti e aplaudat de afro-americanul Obama pentru democratia Republicii Cernobal si in Siria asa ceva nu a fost nici in timpul cruciadelor din evul mediu. Totul e pentru Siberia plina de petrol, gaze naturale, diamante, aur, argint, uraniu si pentru cine o sa puna mana pe resursele locale si poti sa ai si un razboi cu un milion de morti ca a doua zi se uita totul.

  5. Dupa parerea mea pina sa discutam de militarism si economie ar trebui sa vedem mult mai multe in planul spunerii adevarului despre trecut, asa cum a fost el. De exemplu mult mai multe discutii despre ‘holodomor’ sau nationalistii ucrainieni inchisi in Gulag. Plus polonezi, baltici, bielorusi, basarabeni, ceceni, tatari si multe alte popoare, evident. Discutat lucrurile astea pina intelege toata lumea ce A FOST, inainte sa vedem ce o sa se mai intimple.
    Si chiar tarile estice sa inceapa sa apese pe pedala recunoasterii Rusiei a atrocitatilor comise, si de ce nu, cerut scuze oficiale. APOI putem discuta despre economie, militarism si viitor, altfel nu. Macar sa stim despre cine discutam aici cind e vorba despre mostenitorii URSS-ului. Fara asumarea trecutului discutiile sint complet paralele si inutile. Cum sa tratezi cu unii ce nu-si accepta actiunile trecute? Ce cuvint mai au? Cum te poti increde in intelegeri cu ei, fie scrise sau verbale? Trebuie luptat inainte de toate impotriva propagandei Moskovei si minciunilor lor pe care le prezinta pe post de adevaruri.

    • Daca e sa discutam despre trecut cit de mult sa mergem in trecut? pornim de acum 80 de ani, 200 de ani, 600 de ani sau 2000 de ani? In functie de alegere rezultatele s-ar putea sa fie foarte diferite!

  6. Inainte de a fi un nou dictator fascist de dimensiunea lui A Hitler, Putin seamana mai degraba cu ‘ultimul rege al Scotiei’ Idi Amin. Nu cred ca exista vreo utilizare propagandistica a unor filme prezentandu-l pe Fuhrer calare la bustul gol, la vanatoare, in delataplane fugarind (ma rog, salvand) cocorii siberieni ori in alte asemenea ipostaze.

    Sunt de acord ca ceea ce se intampla, in prezent, in Rusia este o autocratie neofascista. Noul Stat Rusesc seamana izbitor de mult cu Statul Federal Austriac instaurat de Engelbert Dollfuss (admiratorul lui Karl Lueger). Dar, oricat ar vrea Putin si noii Chekisti (sau noii Ohrankisti) sa tina controlul, nu pot trece peste puntea informationala, Bridgehead-ul Internetului (asta nu intelege nici macar RT Erdogan).
    Mai concret, vreau sa reamintesc ca o alta ‘traditie ruseasca’ (pe langa cea a idealismului imperialist) este si cea a Potemkinismului/butaforiei. Consider ca o buna parte din imaginea pe care Putin si-o cultiva in Occident (sau pe care o cultiva pentru Rusia) se incadreaza in aceasta categorie.
    Sunt de acord ca masuri trebuie luate impotriva Rusiei pentru infama invazie din Crimea. Dar masurile economice (la cel mai dur nivel) sunt mult mai eficiente decat eventualele exercitii militare. La problemele interne cu care se confrunta Rusia, ar fi mult prea periculos sa-i dam apa la moara propagandistilor sau ‘geopoliticienilor’ de la Kremlin.
    Reputatul ganditor Leon Aron prezinta acest aspect: http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/03/06/the_frontlines_on_russia_homefront_putin_ukraine

    PS: De ce nu postati si fotografia cu Alexandr Dughin la ‘vizita de lucru geopolitica’ din Romania, 2013?

  7. Citat:

    Cine nu intelege ca miza actualului moment este viitorul Europei, indeosebi al Europei de Est si Centrale, deci si al Romaniei, sufera de orbire geopolitica si abulie morala.

    incheiat citatul.

    Chiar daca eu sau el sau ea inteleg, ce pot face cind cei care trebuiau sa inteleaga istoria nu au inteles.

    Rog scrieti citeva cuvinte despre 1989 in capitala Chinei comuniste si cum a infuientat demonstratia actiunea politicienilor occidentali.

    Cred ca nimeni nu mai crede in democratie, drepturile omului si civilizatie occidentala.
    Toti credem in mondializare, societate de consum si neo-totalitarism.

    Trebuie recunoscuta calitatea propagandista a montajului, interpretarea artistica, lipsesc treptele scarilor din Odesa prezentate in Crucisatorul Potemkin dar este prezent mesajul anticidental impotriva teutonilor si data viitoare vor insera si spargerea gheturilor in Lacul Ladoga.
    Pina la urma toate acestea vor fi considerate numai ca pentru consum intern si occidentul le va trece cu vederea.
    Imparatiile incheie si rup tratate foarte usor, numai popoarele raman dusmane si gata sa se razbune.
    Rusia si America nu mai sunt ce au fost, ci sunt la apusul puterii.
    Lumea s-a miscat spre Pacific.
    Razboiul rece a fost cistigat de Partidul Comunist Chinez care acum inarmeaza cel mai puternic sistem.
    America si Rusia nu mai au suflu economic.
    China este gata sa inchirieze Siberia si sa produca pentru toata Rusia.
    Cind doi se cearta al treilea/China se instaleaza la Agigea si isi implanteaza economia de la Neapoli trecind prin Pireu si Bucuresti pina la Constanta.
    Propaganda de urmas al Bizantului si panslavism si la fel de rasuflate precum pangermanismul bune numai pentru drogarea interna.

  8. „Cine nu intelege ca miza actualului moment este viitorul Europei, indeosebi al Europei de Est si Centrale, deci si al Romaniei, sufera de orbire geopolitica si abulie morala”.

    Domnul Pofesor Tismaneanu pune diagnosticul perfect acestui cancer rusesc ce pare acum in stadiul plurimetastazat.

    Rusia a avut si inca are o influenta puternica, din fericire limitata la Eurasia, prin raul pe care il cauzeaza natiunilor inrobite de acest regim opresiv obsedat exclusiv de cucerire si exploatare. Spre diferenta de Imperiul Roman care a civilizat popoarele barbare ale lumii antice, Imperiul Rus a actionat exact in sens invers producand decaderea, inapoierea popoarelor cucerite, chiar daca popoarele respective se situau la un nivel superior de civilizatie comparativ cu cel al cuceritorului. A beneficiat Rusia cu ceva din aceste contacte cu civilizatii superioare? Niet! Singura preocupare a fost sa induca sistemul sau propriu, sau, in cuvintele obisnuite ale romanului, sa faca sa moara si capra vecinului.

    Asta ma face sa cred ca Rusia se apropie de sfarsitul faptelor sale „mari”, de sfarsitul existentei sale ca Imperiu. Popoarele ce reprezinta tinta hegemoniei rusesti stiu acum foarte bine ce le asteapta iar lumea democrata euro-atlantica nu mai poate fi inselata de mustata stalinista; Ialta a decedat iar ipocrizia rusa nu mai reprezinta un mister pentru nimeni si poate mai curand decat ne-am astepta, vom vedea cum marele Putin devine o putinica.

    • Problema nu se reduce la apetitul imperialist al Rusiei. Este vorba, nu mai putin, de vointa de rezistenta a Occidentului. Am recitit in aceste zile un eseu celebru de Milan Kundera, „The Tragedy of Central Europe” (1984): „Central Europe, therefore, should fight not only against its big oppressive neighbor but also against the subtle, relentless pressure of time, which is leaving the era of culture in its wake. That’s why in Central European revolts there is something conservative, nearly anachronistic: they are desperately trying to restore the past, the past of culture, the past of the modern era. It is only in that period, only in a world that maintains a cultural dimension, that Central Europe can still defend its identity, still be seen for what it is. The real tragedy for Central Europe, then, is not Russia but Europe: this Europe that represented a value so great that the director of the Hungarian News Agency was ready to die for it, and for which he did indeed die. Behind the iron curtain, he did not suspect that the times had changed and that in Europe itself Europe was no longer experienced as a value. He did not suspect that the sentence he was sending by telex beyond the borders of his flat country would seem outmoded and would not be understood.”

      http://www.euroculture.upol.cz/dokumenty/sylaby/Kundera_Tragedy_(18).pdf

      • Cine e nostalgic dupa Viena lui Mahler, lui Freud, lui Wittgenstein ori lui T Herzl, uita ca Viena era si a lui Trotsky sau Hitler.

          • Anne Apllebaum – sotia lui Radek Sikorski (nici o ruda cu generalul-erou polonez lichidat in 1943) – negociatorul sef al mult prea precarului acord Opozitie-Ianukovici de acum cateva zile. Teoria si practica mana-n mana.
            BTW, in 1917 cand a izbucnit revolutia, Trotki era Mr. nu Herr si se pregatea sa se imbarce la Halifax pentru Rusia aducand ceva fonduri de la emigrantii din America pentru sustinerea luptei de emancipare a evreilor rusi.

      • „Problema nu se reduce la apetitul imperialist al Rusiei. Este vorba, nu mai putin, de vointa de rezistenta a Occidentului”. Nimic mai adevarat, Domnule Profesor Tismaneanu, si extrem de serios. La urma urmei, apetitul imperialist al Rusiei nu poate fi contracarat decat de vointa Occidentului. Eu cred, insa, ca Ofensiva activa a Occidentului este in masura sa puna zabale Rusiei mai degraba decat o Rezistenta pasiva. In alte cuvinte, se pare ca reeditarea Razboiului Rece ar fi solutia.

        Pe de alta parte, privind retrospectiv la cele trei mari evenimente in Europa Centrala din timpul Primului Razboi Rece respectiv, Revolta Ungara, Primavara de la Praga si Revolutia Poloneza originand in Gdansk, vedem ca daca primele doua au trecut fara urme semnificative pentru Rusia, cea Poloneza a fost, poate, capsa care a initiat prabusirea Lagarului Sovietic. Polonia de azi este infinit mai puternica decat cea de acum 35 – 40 de ani, lobby-ul polonez este cel mai influent lobby desfasurat in Washington, Polonia are relatii foarte speciale cu Ukraina iar Rusia fara Ukraina este un Clapon comparat cu un Cocos.

        Eu cred ca aceste lucruri, relativ simple, sunt bine cunoscute de toti. Acum, este posibil ca mme Merkel sa nu vada cu ochi asa buni o Polonie puternic sustinuta de SUA reusind dezlipirea Ukrainei de Moscova, nu atat de frica lui Putin cat de forta pe care ar proiecta-o in Europa o Polonie strans infratita cu Ukraina. Poate ma insel, in fond nu sunt un specialist in astfel de analize, doar common sens-ul ma conduce la un rationament care s-ar putea dovedi si fals. Dar faimoasa, si mai putin catolica, expresie a doamnei Victoria Nuland capata alte rezonante in acest context.

        • Occidentul tinde mai degreaba sa se integreze in Rusia lui Putin pentru ca are de ales intre un sistem bazat pe emigratie, risipitor, anti-familist si normalitatea lui Putin invidiata si laudata de urmasii legionarilor anticomunisti vesnic in cautare de idoli si zeitati religioase in contradictie cu liberalismul romanesc care nu ofera nici o solutie, doar circ si conferinte de presa.

  9. Rusia lui Putin nu va pieri de sabie ci de rubla!

    Fara investitii externe si cu rezerve de stat subrezite in incercarea de a salvgarda moneda nationala, rubla este la cheremul unor atacuri speculative, pe care Kremlinul nu le (mai) poate contracara prin interventia bancii centrale.
    Sansele de redresare sunt doua: declansarea unui razboi deschis (principalul instrument de intarire a monedei interne, cuoscut si aplicat inca de pe la inceputul secolului trecut), sau retragerea teritoriala si acceptarea conlucrarii cu UE (in schimbul unor promisiuni de investitie, desigur).

    Ramane sa vedem ce va prima: hormonii putinisti sau neuronii afaceristi?!

  10. Napoeon si Hitler au avut si ei impresia ca Rusia e usor de invins. Europa si America au impins Rusia spre comunism si totalitarism. Si acum gresesc din nou vis a vis de rusi si ucrainieni atragandu-i intr-o disputa paguboasa pentru toata lumea. Sau poate ca trebuia gasit un alt subiect de interes major care sa deturneze atentia de la criza economica care nu se mai termina? Al doilea razboi mondial a pornit in conditii destul de asemanatoare…

    • Poate o mica precizare s-ar face necesara: Napoleon nu a fost invins de Rusia ci de clima din Rusia. La acel timp satelitii artificiali nu erau pe orbita pentru prevederea timpului probabil…

  11. Evident ca „tema”lui Putin este complexa,as evita insa sa-l tratez categoric de dictator nefrecventabil,deoarece,vazut dinspre apus este,indiscutabil,fascist,homofob,xenofob,etc.etc.
    Nu este insa imposibil ca si comunitatea occidentala sa pacatuiasca,tocmai din comunitarism,aceasta conceptie „sectoriala” a dreptatii,care s-ar situa in exclusivitate de partea unora si nu a celorlalti!Mi se pare surpinzator de reductor…periculos chiar!
    Majoritatea rusilor se declara a fi patrioti si vad in Putin un adevarat leader care le impartaseste valorile,iar daca viziunea noastra despre patriotism difera de a lor,nu inseamna altceva,decat ca avem mentalitati diferite…A crede ca le vom putea impune sa gandeasca ca noi,sa-si renege mostenirea slava,imperiala,tarista,oribila,etc.,in favoarea celei occidentale,mi se pare stupid!
    Cred ca solutionarea crizei uncrainiene ramane dialogul diplomatic,doar ca subiectele ar trebui sa evolueze…De ce nu,catre o propunere de integrare progresiva (cooptare) a Rusiei in UE?
    N.Sarkozy a avut excelenta idee sa extinda G7 la G8 pentru ca Rusiei sa i se recunoasca oficial pozitia dominanta si influenta indiscutabila,pe care le avea de facto la nivel mondial,ceea ce a avut numai efecte pozitive timp de 7 ani!Astazi,politicienii,majoritar de stanga,europeni si americani,par sa aleaga o alta cale de „colaborare”,aparent,mai putin fructuoasa…exceptie facand cativa „wise guys” care furnizeaza armatele cu una,alta…

  12. Nu exista simetrie – este adevarat ca si americanii au bubele lor, dar nu au invadat tarile asa cum au facut rusii. Nu au prapadit 6 milioane de ucraineeni ca Stalin in 36, si mai ales, nu impun limba engleza – o inveti singur, tu, de nevoie, pe cand rusa este impusa fortat. Intre Rusia si SUA, daca este de ales, ce ai alege? Cati emigreaza in Rusia si cati in SUA, si de ce? Oricum Romania a ales, si a ales bine – spre deosebire de Ucraina. Pentru fiecare alegere se suporta consecintele.

  13. Toate aceste ipoteze sunt interesante si merita cantarite cu atentie. De urmarit si evolutia lui Dughin la Moscova. Problema articolului este ca in loc sa puna niste intrebari legitime si sa avanseze niste ipoteze, ni le serveste ca si cand ar fi adevaruri demonstrate. Ca Putin isi doreste crearea Uniunii Eurasiatice e cert. Ca pentru asta e gata sa mearga pana la distrugerea Ucrainei sau ca isi doreste sa ocupe Europa, asta nu mai e chiar asa de cert. Dar nu conteaza, daca le punem impreuna si apoi mai facem si niste paralele cu Hitler, totul apare foarte clar.
    Cred in continuare ca fiecare fenomen istoric trebuie tratat in mod distinct. Istoria ne ofera o baza pentru posibile explicatii, avertismente, nu foi de parcurs. Rusia lui Putin nu este nici pe departe Germania lui Hitler, asta nu ar trebui insa sa ne faca sa uitam de posibile amenintari ale Rusiei la securitatea altor state din Europa, dar ar trebui sa ne faca sa privim lucrurile cu ceva mai multa obiectivitate. Situatia e in continua schimbare, istoria nu se repeta niciodata la fel, astea-s truisme deja, dar trebuie tinut cont de ele tocmai de aia.

  14. Da domnule Tismăneanu dar cântecele Jannei Bicevskaia, cele salvate de la uitare, culese în anii 80 de la urmașii deportaților în Siberia sunt foarte frumoase și foarte triste! Mă intreb ce s-ar fi întamplat dacă albii câștigau războiul civil? Totdeauna am avut atitudinea asta schizoidă – kremlinofob dar mare admirator al muzicii, picturii și romanului rusesc!

    http://www.youtube.com/watch?v=CaU_K8d_lVM

    http://www.youtube.com/watch?v=SEAuo8WylP0

    http://www.youtube.com/watch?v=ggZgzl1ulaE

    • Va inteleg perfect :)

      Sigur, despre multe din aceste cantece nu putem sa nu spunem, impreuna cu un comentator de pe youtube: Прекрасно! Estetica si ideologia sunt lucruri diferite, chiar daca putem vorbi de o ideologie a esteticii…

  15. Conform statisticilor CIA cea mai mare Economie Globala este cea a UE.
    Mai mare decat a USA!, la ora actuala, insa poate fi depasita de catre China daca nu se uneste cu Rusiile.
    Rusiile jegului de rasPutin stiu foarte bine ca nu vor putea fi in lumea de mane fara capital european si occidental in general. Aur, diamante metale, metale rare, gaze si petrol pe langa zboruri pe bani in COSMOS pentru astronautzi hamericani, contra CAPITAL.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Vladimir Tismaneanu
Vladimir Tismaneanuhttp://tismaneanu.wordpress.com/
Vladimir Tismaneanu locuieste la Washington, este profesor de stiinte politice la Universitatea Maryland. Este autorul a numeroase carti intre care "The Devil in History: Communism, Fascism, and Some Lessons of the Twentieth Century" (University of California Press, 2012), "Lumea secreta a nomenclaturii" (Humanitas, 2012), "Despre comunism. Destinul unei religii politice", "Arheologia terorii", "Irepetabilul trecut", "Naufragiul Utopiei", "Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc", "Fantasmele salvarii", "Fantoma lui Gheorghiu-Dej", "Democratie si memorie" si "Reinventarea politicului. Europa de Est de la Stalin la Havel". Este editor a numeroase volume intre care "Stalinism Revisited", "The Promises of 1968", "Revolutiile din 1989" si "Anatomia resentimentului". Coordonator al colectiilor "Zeitgeist" (Humanitas) si "Constelatii" (Curtea Veche). Co-editor, impreuna cu Dorin Dobrincu si Cristian Vasile, al "Raportului Final al Comisiei Prezidentiale pentru analiza dictaturiii comuniste din Romania" (Humanitas, 2007). Co-editor, impreuna cu Bogdan Cristian Iacob, al volumului "The End and the Beginning: The Revolutions of 1989 and the Resurgence of History" (Central European University Press, 2012). Co-autor, impreuna cu Mircea Mihaies, al volumelor "Vecinii lui Franz Kafka", "Balul mascat", "Incet, spre Europa", "Schelete in dulap", "Cortina de ceata" si "O tranzitie mai lunga decat veacul. Romania dupa Ceausescu". Editor, intre 1998 si 2004, al trimestrialului "East European Politics and Societies" (in prezent membru al Comitetului Editorial). Articolele si studiile sale au aparut in "International Affairs" (Chatham House), "Wall Street Journal", "Wolrld Affairs", "Society", "Orbis", "Telos", "Partisan Review", "Agora", "East European Reporter", "Kontinent", "The New Republic", "New York Times", "Times Literary Supplement", "Philadelphia Inquirer", "Gazeta Wyborcza", "Rzeczpospolita", "Contemporary European History", "Dilema Veche", "Orizont", "Apostrof", "Idei in Dialog" , "22", "Washington Post", "Verso", "Journal of Democracy", "Human Rights Review", "Kritika", "Village Literary Supplement" etc. Din 2006, detine o rubrica saptamanala in cadrul Senatului "Evenimentului Zilei". Colaborator permanent, incepand din 1983, al postului de radio "Europa Libera" si al altor radiouri occidentale. Director al Centrului pentru Studierea Societatilor Post-comuniste la Universitatea Maryland. In 2006 a fost presedintele Comisiei Prezidentiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din Romania. Intre februarie 2010 si mai 2012, Presedinte al Consiliului Stiintific al Institutului pentru Investigarea Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMER). Doctor Honoris Causa al Universitatii de Vest din Timisoara si al SNSPA. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Universitatii Maryland.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro