joi, martie 28, 2024

Vrem o clasă politică nouă – cu ce începem?

Zecile de mii de români care au protestat zilele acestea în București și în celelate orașe ale țării au două deziderate principale. Un guvern mai bun și o clasă politică reformată, „curățată” de corupții care au ținut țara pe loc – cu cât ei s-au îmbogățit, cu atât țara a rămas în urmă.

Cerințele oamenilor ne pun astfel în fața a două întrebări majore la care factorii de decizie trebuie să răspundă:

1.      Trebuie organizate alegeri anticipate sau mergem pe mâna unui guvern tehnocrat până la alegerile de anul viitor?

2.      Dacă alegem un guvern tehnocrat, cum ar trebui să fie profilul prim-ministrului de care are România nevoie.

Pentru a răspunde primei întrebări trebuie să ne gândim dacă actuala clasă politică se poate reforma în două luni. Categoric nu! De aceea, alegerile anticipate nu au sens și sunt doar un calcul politic al partidelor care vor să ajungă mai repede la guvernare sau care vor să rămână la guvernare.

România va fi mai câștigată acum cu un guvern condus de un tehnocrat. Peste un an vom alege un nou parlament, mai bun decât cel de acum, care să voteze un guvern politic, dar credibil și competent.

Mai mult, anticipatele duc la instabilitate, pe când un prim-ministru tehnocrat se poate apuca imediat de treabă.

România are nevoie cât mai repede de instalarea unui guvern competent, credibil, condus de un prim-ministru tehnocrat. De ce repede? Fiindcă instabilitatea politică prelungită duce la instabilitate economică de pe urma căreia vor suferi tot oamenii.

Patru argumente economice pentru instalarea rapidă a unui Guvern tehnocrat

În primul rând, mediul privat care a investit și vrea să continue investițiile în România se uită la o serie de indicatori. Unul dintre indicatorii importanți pentru investitori este încrederea în buna funcționare a statului și stabilitatea, predictibilitatea guvernamentală.

Dacă mediul politic este imprevizibil, investitorii străini, care își proiectează investițiile pentru următorii ani, vor alege alte țări în dauna României pentru investiții. A pierde investiții înseamnă a pierde locuri de muncă.

În al doilea rând, România are nevoie cât mai repede de reforme economice și, mai important, de constituirea bugetului pentru 2016. În timp ce alte țări din regiune au făcut reforme și și-au întărit economiile, guvernul nostru s-a ocupat de introdus accize la carburanți și taxe pe stâlpi.

Va fi dificil pentru viitorul guvern să elaboreze o politică economică după măsurile populiste ale Guvernului Ponta. Ultimul lucru de care are nevoie economia României este un buget care să fie aprobat prin aprilie 2016.

În al treilea rând pentru că, altfel, pierdem efectiv bani din bugetul statului. Instabilitatea economică a României va duce la un cost mai mare pentru finanțarea datoriei publice. Dobânzi mai mari pentru plata datoriei publice înseamnă mai mulți bani cheltuiți de la bugetul de stat. Bani care nu vor mai putea merge la investiții, cercetare, dezvoltare, școli, spitale, construcția de autostrăzi.

În al patrulea rând pentru că instabiliatea politică și economică pot conduce la ascensiunea formațiunilor politice populiste. La noi a fost cazul PPDD din 2012. Din fericire, acel proiect politic a eșuat. În alte țări a fost, însă, mai rău. V-am povestit în mai multe rânduri de cazul Greciei și guvernul populist al lui Tsipras. La începutul anului 2015, Grecia avea prognozată o creștere economică de 2,5%. După nouă luni de guvernare populistă și două rânduri de alegeri anticipate, Grecia va avea anul acesta o contracție economică de minimum 2%, iar excedentul bugetar primar s-a transformat în deficit bugetar. Nouă luni de guvernare populistă au anulat toate rezultatele celor trei ani de reformă. Costurile, din păcate, sunt suportate tot de oameni.

Ce înseamnă să fii tehnocrat?

Tehnocrația este un sistem de guvernare controlat de tehnicieni, îndeosebi experți tehnici, ca alternativă la cel în care conducerea o deţin factorii politici. Cu toate acestea, invocarea lui excesivă în spaţiul public i-a deviat sensul.

Tehnocrat înseamnă un om a cărui expertiză într-un domeniu nu poate fi pusă sub semnul întrebării și care a confirmat în repetate rânduri că este un etalon. Nu este implicat politic şi are credibilitatea neatinsă.

Cel mai cunoscut exemplu recent de guvern tehnocrat într-un stat european este Italia. Mario Monti a condus executivul italian din 2011 şi până în 2013, a reușit să stabilizeze economia Italiei şi, în opinia multora, să păstreze țara în zona euro. Din Guvernul său făceau parte diplomați de carieră, profesori universitari, funcționari internaționali, dar şi experți din domeniul privat şi public. Într-un an şi jumătate, acest executiv a luat măsuri dure, dar necesare, care au stabilizat economia Italiei şi au redat încrederea piețelor internaționale.

Cum arată profilul prim-ministrului de care România are nevoie acum

De ce are nevoie România acum? De un prim-ministru integru, care să cunoască problemele oamenilor, să vrea și să le poată rezolva. România are nevoie de un prim-ministru cu experiență administrativă, cu o bună cunoaștere a economiei, credibil în Europa. Are nevoie de un prim-ministru care să știe că puterea i-a fost dată de oameni pentru un timp limitat, să o folosească pentru oameni și să fie mereu conștient că în ziua următoarelor alegeri va trebui să o dea înapoi oamenilor. Nu am în vedere un anumit candidat – numele contează mai puțin decât îndeplinirea criteriilor.

Pentru a recâștigă încrederea oamenilor, guvernul trebuie condus de o persoană cu o pregătire care să nu fie pusă sub semnul întrebării și asupra căreia să nu planeze suspiciuni de corupție.

România are nevoie de reformarea clasei politice în întregime, proces la care trebuie să contribuim cu toții în perioada ce urmează.

În aceeași măsură este nevoie de o creștere a calității guvernării. Prim-ministrul poate face mult bine sau mult rău, după cum am văzut în ultimii ani.

Modul în care evoluează economia țării noastre depinde de felul în care un prim-ministru implementează reforme și aplică politici economice responsabile. Pentru asta, este nevoie de o persoană cu experiență, capabilă să înțeleagă economia, să fie un bun administrator și să fie rezistent la solicitări de a adopta măsuri populiste. Vreau ca prim-ministrul tehnocrat să aibă experiență în managementul de top și să știe cum să facă economia stabilă, competitivă și atrăgătoare pentru investitori.

În plus, după un prim-ministru care a devenit nefrecventabil, avem nevoie de un prim-ministru capabil să recâștige încrederea Europei în România.

Merităm să fim luați în serios în Europa. Nu mai vorbesc de faptul că peste trei ani România deține președinția rotativă a Uniunii Europene, iar acum este timpul să începem pregătirile.

Distribuie acest articol

37 COMENTARII

  1. Cu toate ca nu sint specialist in stiinte politice, cred ca Romaniei soarta ii ofera acum o noua sansa de a-si reseta cursul istoric. Acesta poate fi momentul in care sa fie lasata in urma epoca de tranzitie primara, in care au continuat relatiile de tip comunist. Cred ca cel mai bine ar fi ca Romania sa priveasca acum spre viitor. Asta ar insemna renuntarea la alegeri anticipate, formarea unui sistem si guvern de tranzitie, de etapa medie, si, mai ales formarea unei Adunari Constituante, in care sa fie prezente persoane remarcabile din toate straturile societatii, care, in termen de 1 an sau 1 an si jumatate maxim sa genereze o noua Constitutie, dupa care sa se reia un proces politic normal, cu votarea unui nou Parlament si a unui nou Presedinte – sau revenirea la Monarhie – dupa cum va decide Adunarea Constituanta. O Constitutie (cea prezenta) care nu poate asigura functionarea tarii in afara unui regim eminamente penal nu are nici macar valoarea hirtiei pe care este scrisa. In acest mod, Romania ar face istorie – si si-ar reface istoria, spunind adia blestematelor vremuri comuniste si urmarilor acestora.
    Trebuie “curatata” legislatia actuala, trebuie adoptate masuri existente deja in celelalte state cu o democratie (sau monarhie) avansata si functionala, stabilite clar responsabilitatile si proiectele de viitor ale tarii. acestea nu sint o gluma, ci chestiuni extrem de serioase, chiar grave, dupa cum s-a vazut, de viata si de moarte. Esentiala este gindirea progresista, si planificarea viitorului.

    • Sustin,
      In plus parlamentarii trebuie schimbati(revotati) la cel mult doi ani si nu toti o data. Daca poporul este nemultumit sa aiba posibilitatea sa-i schimbe mai reperde.

  2. Presedintele nostru pronunta un cuvant pe ora, pentru o multumire de complezanta. Numirea unui Primministru si Guvern de tehnocrati presupune rationamente complexe, profunde. Va imaginati cati ani ii va trebui Presedintelui sa pronunte atatea idei, cuvinte?!

  3. De acord cu prim ministru tehnocrat.Dar dupa ce facem ?!
    Ca sa reformam cu adevarat clasa plotica avem nevoie de un altfel de sistem de vot. Sistemul de vot UNINOMINAL PUR ar elimina dominatia partidelor si ar selecta elite in timp.

    • uninominalul pur, fara partide, face Parlamentul nefunctional; pana negociaza cateva sute de oameni, fiecare cu toti, praful se alege de tara

      • Nu este chiar asa pentru simplul motiv ca acei oameni ca sa ajunga in parlament au avut un program – proiect. Deci cine si cu cine se aduna se poate stii de dimineata – dupa-amiaza se voteaza si BASTA!

  4. Domnule europarlamentar Muresan,
    Toate-s bune si frumoase cind scrieti, dar cit de confortabil si decent moralmente va considerati fiind un lider pemepe, un partid nascut din tifna unei protejee a presedintelui ca n-au vrut pedeleii s-o aleaga presedinta? In opinia mea aveti un handicap major de credibilitate si integritate pe care mai intii ar trebui sa vi-l tratati, mai apoi fiind purificat pentru o afisare publica.
    Nu luati personal acest comentariu caci nu ne cunoastem. Dar am impresia ca nu intelegeti nimic-nimicuta din ce se petrece pe strazi in aceste zile.

  5. spuse toate astea de un tinar din politica, as zice chiar partea reformata si totusi… de ce nu apare in profil MEP din partea PMP, trimis la Bruxelles de Elena Udrea, cu noul sef de partid nea Basescu (ar fi loc de reforma si pe acolo)

  6. Vrem o clasa politica noua, cat se poate, cu o viziune axata clar pe viitor si care sa contina in centrul politicii sale cetateanul de rand; este obligatoriu sa scapam de sintagma descurcarelii si sa evitam capcana populismului socialist.
    Viziunea autorului, referitoare la guvernul de tehnocrati, pare singura optiune viabila si la indemana, pentru a porni reforma legislativa necesara definirii statutului politiainului civilizat si decent, nu neaparat nou. Este evidenta opozitia politicului actual in a promova si accepta propunerea strazii: in fond totul se reduce la privilegii si castiguri democraturate cu tenta „complect” originala. Un alt mod de a recunoaste coruptia, descurcareala din traditia de viata a romanilor, cam de cand se consemneaza istoria.
    Un guvern tehnocrat insotit de o societate civila activa are sanse reale de a readuce normalitatea, decenta si umanismul in zona de functionare compatibila cu cetateanul obisnuit, asemanator cu societatile occidentale cunoscute; reteta mi se pare simpla: transparenta, responsabilizare, implicare.
    Cred ca a sosit timpul sa recunoastem adevarul din spatele politicului corupt si lacom: mai mult complici si mai putin victime, chiar daca nu direct. Sacrificiul tinerilor si al copiilor nostri mi se pare suficient de mobilizator pentru a spune gata, ajunge, nu mai merge asa. Trebuie sa ne reculegem si sa incepem sa evoluam constienti de trecut, de mentalitate, de traditie. E nevoie de timp, de intelepciune, vointa si ceva noroc.
    Primul pas a fost facut, in strada, urmeaza drumul catre normalitate, deschis tot de la strada, pe care-l vom imprima si politicienilor, functionarilor de stat, tuturor celor obisnuiti sa dea si sa li se dea.

  7. Eee, eu aici am o alta opinie: cred ca mai bune ar fi alegerile anticipate (chiar nu stiu dece sint anticipatele o sperietoare).
    Prin anticipate nu se reformeaza clasa politica, ci se cerne:
    – anticipatele vor fi o noutate, noutate care-i va pune pe alegatori sa gindeasca unde pun stampila;
    – anticipatele vor cerne parlamentarii, destui neaveniti, si vor aparea nume noi;
    – anticipatele vor da semn parlamentarilor obisnuiti cu 4 ani de mandat, ca termenul nu este batut in cuie.
    – dece sa asteptam peste un an formarea unui guvern politic, in loc de doua luni?
    – un guvern de tehnocrati nu are suport parlamentar, sau credem ca parlamentarii de azi se vor pocăi si un an vor vota tot ce propune noul prim ministru? care nu poate multumi toate partidele.
    – daca un guvern de tehnocrati ar fi ideal, dece sa mai avem partide?
    Dar ma opresc.

    • Am uitat sa adaug ceva: daca partidelor mici, MP si M10, le e frica de alegeri anticipate, nu e de bun augur.
      Ba, sint semne de slabiciune, teama de a intra in arena alegerilor. Mai trebuie un an pentru maturizare?

  8. Stimate Domnule Siegfried Muresan pe mine m-ati convins. Domnul Lucian Boia spunea ca trebuie „sa ajungem sa separam o data mediocritatea si impostura de valoare”.
    Evenimentele din strada s-ar putea inscrie intr-o astfel de evolutie ?

    • – ” sa separam o data mediocritatea si impostura de valoare”.”
      Vast program! si imposibil, ca eradicarea prostiei, vorbe de la de Gaulle ramase :P
      Sa limitam, da, sa nu le mai confundam cu nepasare, da, sa nu le mai stampilam intr-o veselie.

  9. Ca si toti ceilalti ministri ar trebui sa fie ( project ) manageri cu experienta, iar consilierii ar trebui sa fie profesori sau oameni cu experienta vasta in domeniul in care consiliaza. Toti trebuie sa NU aiba cazier sau suspiciuni de frauda, averi nejustificabile sau apartenente politice.

  10. Nu stiu de multe ori cat este convingera sincera considerata de autor ca fiind obiectiva si cat este influentata de intersul de partid uneori chiar si fara a fi constientizat acest lucru chiar si de catre autor. :)

  11. Dupa parerea mea, indiferent ca va fi un guvern de tehnocrati sau afiliati politic, se impun o serie de reguli legate de transparenta : fara soferi, secretare si toata pleiada de acoliti care inghit bani fara rezultate. Fara case asigurate de la buget, orice fel de cheltuiala incluzand chitante, bonuri etc sa se regaseasca pe site-ul ministerului din care face parte. Fara imunitate. Lista este mult mai lunga decat pot insira eu aici dar cred ca ati prins ideea.
    Transparenta sa se regaseasca la toate nivelele, asta se poate face extrem de simplu, acest model exista deja in Suedia si nu este deloc greu de aplicat. Se incepe de la CNP, pe baza acestuia poti fi gasit in sistem (politie, spitale, taxe si impozite etc.) si se pot verifica atat veniturile cat si cheltuielile fiecarei persoane.
    Daca acest sistem se doreste implementat si la noi sint convins ca aceste functii nu vor mai fi atat de vanate de catre orice analfabet (sa fim sinceri, multi din guvernantii nostri sint asa !!) si astfel se vor atrage exact tipul de oameni de care este mare nevoie.
    Daca Suedia, o tara foarte bogata, are un astfel de sistem care nu permite luxul, de ce Romania, o tara saraca si prost administrata, trebuie sa plateasca extravagantele guvernantilor ei ?

  12. Iata un comentariu publicat aici de un deputat de diaspora:
    http://www.stiripesurse.ro/si-lista-solicitarilor-ar-putea-continua_972376.html
    ––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
    “Și lista solicitărilor ar putea continua …

    Autor: Aurelian Mihai, deputat diaspora, grupul parlamentar PNL
    Publicat: 06/11/2015

    Unele dintre multele propuneri culese zilele acestea din mijlocul „străzii” și probabil care vor fi avansate pentru viitoarele discuții sunt bune.

    Pentru că nu am văzut vorbindu-se de principalele motive pentru care am emigrat atât eu cât și alți cetățeni sau alte chestiuni întâlnite care au condus la starea actuala a economiei tarii și la sărăcie, s-ar mai adăuga unele cerințe:

    1.-garantarea unui loc de muncă pentru fiecare cetățean apt de muncă;
    2.-un salariu minim pe economie decent, care sa acopere cheltuielile de baza: 50% pt. cazare, masa, transport și 50% economii sau alte cheltuieli;
    3.-facilități fiscale pentru crearea de noi locuri de muncă pentru cetățenii cu vârste de peste 40 de ani, după cum știm, exista o respingere masivă din partea angajatorilor pentru oferta de locuri de muncă a muncitorilor cu vârste de peste 40 de ani;
    4.-scutirea pe o perioadaă de doi ani de la orice forma de impozitare pentru studenții care desfășoară o activitate lucrativă;
    5.-asigurarea piețelor de desfacere pentru produsele micilor fermieri;
    6.-sprijin real și direct din partea statului pentru cei care doresc sa înființeze o afacere, consiliere gratuită, acces real la finanțare;
    7.-eliminarea controalelor haotice din partea statului a afacerilor mici și mijlocii;
    8.-încurajarea exportului produselor finite;
    9.-stop exportului resurselor naturale minereuri feroase și neferoase, petrol, gaz, lemn;
    10.-încurajarea activității firmelor de producție;
    11.-export începând doar de la produse semi-finite;
    12.-o fabrica de procesare a produselor alimentare obligatoriu pentru fiecare comuna aflata într-o zona geografica agricolă;
    13.-fonduri europene accesate în proporție de 100%;
    14.-aducerea și menținerea ratei de șomaj sub 2%;
    15.-export cereale maxim 25% din producție;
    16.-pentru al doilea loc de munca, scutire impozitare;
    17.-rețea feroviara moderna fără întârzieri în trafic;
    18.-rețea de autostrăzi moderna și extinsa;
    19.-reducerea taxelor consulare;
    20.-încurajarea repatrierii cetățenilor romani care trăiesc în străinătate;
    Trebuie să înțelegem cu toții că lipsa locurilor de muncă și politica de salarizare constituie o mare problemă pentru societatea românească a începutului de secol XXI.
    Și lista ar putea continua …”
    –––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
    Nota: Originalul publicat la link-ul de mai sus nu are numar la fiecare cerinta (l-am adaugat doar pentru referinta).

    In alta ordine de idei:

    – Ieri (6 Nov 2015), la o televiziune de stiri(Digi24) am vazut la fiecare ora/jurnal, o pancarda a demonstantilor din Bucuresti pe care scria “NEAM TREZIT………..” in loc de “NE-AM TREZIT……”; oare profesionistii/tehnocratii trebuie sa cunoasca ortografia ?

    – Astazi, acelasi post de televiziune , vorbeste la fiecare ora, despre o fata de 16 ani care este lider al demonstatiilor din Oradea; oare nu-I prea tanara la 16 ani sa fie lider ?

  13. @ictor L (07/11/2015 la 19:02)

    Daca s-ar ajunge la alegeri anticipate pentru Parlamentul Romaniei, oare n-ar trebui facute si alegeri anticipate si pentru Parlamentul European, ca doar si acei prlamanetari au fost alesi din partea acelorasi partide contestate astazi ? Sa nu aplicam doua atandarde diferite:in tara partidele sunt corupte iar afara sunt bune !

    • @ George N.,
      in felul in care duci discutia putem sa-i cerem si lui Dumnezeu sa abdice; a facut omul pacatos si strimb.
      Glumesc, dar nu confunda Parlamentul European cu Parlamentul Romaniei. Alegerile pentru PE au o perioada de desfasurare pentru toata UE si nu am auzit ca europarlamentarii unei tari sa fi demisionat (fortati de manifestanti ori de buna voie) pentru alegeri anticipate.
      Ori esti naiv ori vrei sa deturnezi discutia.
      Daca vrem reforma politicului si administratiilor locale, nu tot cu acestia inca un an la butoane.
      Un tehnocrat prim ministru cu ministri tehnocrati, pentru un an, este o struto_camila (de genul Romania Republica, dar care are si o casa regala); si acesti tehnocrati au in sinea lor afinitati politice. In plus au nevoie de suport parlamentar. Tot cu cei de acum?

  14. Domnule Mureșan,

    Pot să spun că nu sunt de acord cu Dv.

    Aș vrea nimic mai mult decât ce vreți Dv, este însă o viziune idilică și ruptă de realitate.

    Ce fel de prim ministru tehnocrat credeți că se poate instala și lucra cu Parlamentul corupt din ziua de azi?

    Cu prima ocazie când o să se aproprie prea tare de decăpușarea statului or să trântească o moțiune de cenzură și se termină repede cu guvernul tehnocrat.

    Un guvern tehnocrat nu are nici putere, nici sprijin parlamentar.

    Singura opțiune care ar lucra în momentul de față este un guvern tehnocrat cu mandat limitat numai la anumite subiecte și numai pentru a pregăti niște alegeri anticipate care ar putea fi numai în vară odată cu cele locale ca să poată intra în cursă partide noi și partidele tradiționale să se reorganizeze.

    Cred că toată lumea ar fi de acord cu așa o soluție.

    Orice altceva nu ar merge. Alegeri anticipate prea repede nu schimbă nimic și de un guvern tehnocrat pentru un an am spus mai sus. nu are susținere, plus că nimeni nu s-ar angaja la așa ceva fără spectrul eșuării la orizont.

    Și până în vară, ochii pe parlament și demonstrații de forță în stradă numai dacă visează vreo alte marțe neagră.

  15. Mai ușor cu democrația pe scări.

    „Mi se pare o iluzie a crede că „soluţia tehnocratică“ evacuează efectiv politicul cu tarele sale: în fapt, tehnocraţii sunt şi ei influenţaţi ideologic şi au opţiuni politice diferite, chiar dacă disimulate. În afară de asta, există şi la ei facţiuni, interese divergente, coaliţii de durată şi ad hoc şi lupte pentru influenţă – cu alte cuvinte, există politic. Ceea ce s-ar întâmpla în cazul „soluţiei tehnocratice“ generalizate nu ar fi substituirea politicului printr-o inginerie tehnico-ştiinţifică obiectivă şi realistă, aşa cum speră şi îşi doresc unii, ci numai înlocuirea politicii „clasice“, parlamentare printr-o politică de „serai“, închisă şi incontrolabilă.” – Andrei Cornea, 2011
    ( http://inliniedreapta.net/monitorul-neoficial/andrei-cornea-politicul-si-tehnocratia/ )

    Ceea ce se întâmplă acum e un moment în evoluția mișcărilor politice, vom vedea pe viitor cât a fost de important, dar starea aceasta de exaltare e periculoasă. Faptul că părem să căutăm încă o revoluție la fiecare colț, în condițiile în care din ce în ce mai multe voci cer absurdități precum „depolitizarea statului” și „guvern apolitic” arată o lipsă de maturitate politică periculoasă. Parcă vina enormă a totalitarismelor era că n-ar avea răbdare cu mersul greu și imperfect al democrației parlamentare.

  16. Esti tanar dle Muresan, nu cred ca aveai varsta adulta in 1989 si la mineriadele din primii ani , dar acum datorita acestui eveniment tragic iata ca generatiile se vor putea intelege . Avem un element comun, moartea atroce si absurda asa cum au murit cei de dupa fuga lui Ceausescu, aceia omorati de „teroristi” care nu exista , aceia omorati de minieri abrutizati si manipulati de securistii lui Magureanu, Roman, Voican si Iliescu si moartea in chinuri groaznice dar mai scurte a celor 32 cat si lungi-nesfarsite a celor 9 si a celor care din nefericire poate sa mai urmeze. Dar si ranitii si mutilatii din 1989-1990 cat si cei de acum ne apropie generatiile.
    Este o singura deosebire : cauza in primele doua cazuri a fost o abjecta lupta comunist-securst- mafipota pentru putere si atotstapanirea asupra noastra iar azi cauze (vor mai fi caci norocul nu ne mai prea petrece) sunt efectele exercitarii puterii pe termen lung cat o generatie si peste, de catre aceasta gasca odioasa, criminala sau cu siguranta in totalitate ticaloasa.

    Poate ca din aceasta constiinta si intelegere comuna sa se nasca si o sulutie reala de preluare corecta a puterii, pastrare deasemeni corecta si de exercitare in intersul public ,genearal al acesteia.

    Doamne ajuta Romania!

  17. Unde ar trebui sa ajungem si ce ne dorim cam stim cu totii. Cum ajungem acolo e problema.
    Sunr deacord cu ideea ca orice forma viitoare deguvernare sa implice doar persoane care nu au fost si nu sunt implicare politic in niciun fel.

    Si ca principale conditii:
    1. Orice persoana implicata la guvernare sa dea un TEST DE INTELIGENTA!!! si sa fie recomandat de cel putin cateva zeci/sute de persoane ca INTEGRU si PATRIOT
    Stiu, greu sa gasesti astfel de oameni dar degeaba esti patriot si nedotat intelectual sau inteligent si pus pe furt. Mai ales ca pana acum am fost condusi de multi PROSTI, NEPATRIOTI (sau chiar TRADATORI) si HOTI
    2. Orice activitate publica de guvernare sa fie transmisa live. Din Parlament, din orice birou de guvernant, din orice Primarie.
    Oamenii aleg so platesc oamenii pentru a guverna in interesul public, nu personal. Trebuie sa aiba acces la orice activitate, intalnire, discutie a persoanei careia i s-a incredintat responsabilitatea de a guverna sau de a avea o functie publica (cu exceptia unor activitati care presupun de ex. controale inopinate, activitati care tin de siguranta tarii etc)
    3. Sa se stabileasca prin lege ca orice contract incheiat in urma unor ilegalitati sa fie declarat nul si sa fie confiscate toate activele firmei implicate si ale responsabililor ce reprezinta interesul cetateanului.
    4. Sa se considere FURT INTELECTUAL orice incercare de a „fenta” sumele ce trebuie livrate la buget. Banii care se vor strange la buget nu vor fi ai „statului”, vor fi tot banii nostri care vor permite punctul 5.
    5. Cresterea salariilor profesorilor, medicilor, etc, in principiu a oricarei persoane care contribuie la dezvoltarea acestei tari, inclusiv cresterea salariilor persoanelor care guverneaza, cu mentiunea ca orice neregula ori neindeplinire a atributiilor va duce la excluderea din orice sistem platit de la buget.
    As propune chiar ca orice abuz grav in functie privata sa duca la confiscarea averii (personale ori a apropiatilor care au facut banii prin ilegalitatile celui in cauza) condamnare pe viata la munca in folosul comunitatii si remunerarea doar cu salariul minim pe economie.

    Propuneri ar mai fi.
    Hai ROMANIA, ca SE POATE!!!

  18. victor L spune:
    08/11/2015 la 9:59

    Eu nu primesc nici un ban; am facut-o voluntar, pentru informare inclusiv a dvs.

    Va rog sa va (auto-)numarati cate postari aveti dvs. al fiecare articol si apoi sa vedeti ……..paiul din ochiul altcuiva !

    La randul meu va intreb dvs. cat primiti pentru comentariile dvs. ?

    Multumesc pentru amabilitate.

  19. victor L (08/11/2015 la 14:22)

    „Ori esti naiv ori vrei sa deturnezi discutia.”

    Nu domnule nici una nici alta !

    Doar intreb pur si simplu intreb…… pentru ca in aceste zile este pusa la indoiala toata „clasa politica” din Romania……….ori dupa dvs. Europarlamentari nu fac parte din acesata „clasa politica” ?

    Or fi ei/ele „alta clasa politica” ? ……Apropo, voteaza legi/directive care vor fi implementate in Romania ca legi.

    Numai bine.

    • @ George N,
      deocamdata in Romania nu se protesteaza contra politicii UE, ci contra politicii interne.
      Interne, dle @ George N

  20. @Kevi (09/11/2015 la 9:39)
    @kinn (09/11/2015 la 10:02)
    @eu****** (09/11/2015 la 14:08)

    O precizare :

    Lozinca completa era “NEAM TREZIT PLECATI TOTI”.

    Evident forma eliptica pentru “NOI NE-AM DESTEPTAT PLECATI TOTI POLITICIENII”.

    Sper ca aceasta precizare ajuta !

    Numai bine.

  21. @victor L (08/11/2015 la 18:07)

    Deocamdata in Romania se protesteaza impotriva intregii clase politice, fara deosebire/preferinta, fie ca va place fie nu !

    Mergeti in piata si vedeti/ascultati in direct.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Siegfried Muresan
Siegfried Muresan
Siegfried Mureșan este un economist și om politic român, deputat european din partea Partidului Național Liberal. Născut la Hunedoara, Siegfried Mureșan a absolvit cursurile Academiei de Studii Economice din București și programul de Master în Științe Economice și Management la Universitatea Humboldt din Berlin. Siegfried Mureșan se află la al doilea mandat de europarlamentar. Este vicelider al Grupului PPE din Parlamentul European, președinte al Delegației Parlamentului European la Comitetul Parlamentar de Asociere UE - Moldova și membru în Comisia pentru bugete și în Comisia pentru afaceri economice și monetare. Siegfried Mureșan este, totodată, vicepreședinte al Partidului Popular European.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro