joi, martie 28, 2024

Zece proiecte pentru noul ministru al Sanatatii

Am ajuns in situatia absurda ca dupa 10 ani in care banii alocati sanatatii s-au dublat, ajungand la circa 30 miliarde de lei, la sfarsitul lui 2016 sa fie returnati la buget aproape 1 miliard de lei – oricare ar fi motivul.

Iata ca desi toti sa plang ca nu sunt destui bani in sanatate, ei exista, dar sunt folositi ineficient.

Asa ca haosul din reglementare, dezordinea din finantare, lipsa prioritatilor in bugetare si risipa si neglijenta in executie vor continua pana ce nu vor fi luate niste masuri serioase. Nu corective, paleative sau exercitii de imagine, ci masuri care ar putea insemna o schimbare serioasa, durabila si moderna a sistemului. Romania trece prin toate crizele prin care au trecut majoritatea celorlalte tari din Europa in domeniul sanatatii. Cele 10 proiecte propuse pot evita alte crize.

Regandirea finantarii / administrarii fondului de sanatate.

Modelul din prezent bazat exclusiv pe finantarea din contributii obligatorii care asigura intreaga populatie a dat faliment deja in multe tari, care au fost obligate sa adopte formule hibrid.

Trebuie gasita o alta solutie pentru finantarea / administrarea fondului de sanatate, sau poate nici nu trebuie constituit un fond de sanatate.

Trimiterea la domiciliul fiecarui asigurat a notei de plata cu serviciile de care a beneficiat.

Fara ca acesta sa aiba obligatia de plata, ci pur si simplu sa vada cat au costat serviciile medicale sau medicamentele de care a beneficiat. Se demonteaza mitul politicianist ca sanatatea e gratuita, si de ce nu, masura ar putea servi ca cea mai buna preventie – vazand cat costa sa fi bolnav, mai bine investesti mai mult sa fi sanatos.

Deductibilitatea asigurarilor personale de sanatate.

S-a vorbit recent de deductibilitatea abonamentelor de sanatate, o idee de la care se poate pleca – chiar este de conceput ca un spital judetean sa vanda pachete de abonamente pentru sa zicem, angajatii a trei mari fabrici din judet.

Nici nu ar fi necesar un administrator pentru serviciu, de exemplu bancile de retail ar putea prelua / opera decontarile.

E masura de la care poate porni preventia in sanatate, descentralizarea in finantare si competitia reala intre serviciile publice si operatorii privati.

Management privat / privatizare la spitalele judetene si municipale.

Finalmente va trebui sa acceptem o forma sau alta de privatizare a spitalelor publice, solutia reala pentru a le eficientiza si face transparente si competitive. Altfel, indiferent despre ce alte forme de management vorbim, endogamia, oligocratia si nepotismul vor continua sa sugrume mediul spitalicesc.

O solutie neconventionala de privatizare + finantare: ce-ar fi sa listam la BVB zece dintre cele mai importante spitale din tara?

Regandirea proiectelor spitalelor regionale.

Spital National de Referinta da, spitale regionale de tip “mamut” – mai bine ne mai gandim. Indatoreaza infernal statul pentru urmatorii 30 de ani, dotarea devine extrem de costisitoare, administrarea este un calvar, transportul angajatilor in afara oraselor o misiune imposibila. Nu degeaba tarile cu traditie spitaliceasca si operatorii privati renunta la mega-structuri si prefera solutii mono- sau oligo-specialitati. Mai bine banii sunt folositi pentru reabilitarea profunda a spitalelor existente.

Scutirea de impozit pe salarii la medici.

Am mai vorbit despre asta. Cand un medic primar de retea va castiga 5000 Euro / luna, unul specialist 4000, si toti ceilalti in jur de 2000, atunci vom discuta despre ramanerea medicilor in tara si alt tip de relatie medic – pacient.

Fabrica de medici. Dublarea locurilor in facultatile de medicina.

Romania este deja o sursa credibila de medici pentru Europa. O baza academica ce ar putea forma 10.000 medici pe an ar propulsa Romania in randul celor mai importanti fabricanti de resurse in medicina, intr-o Europa care are nevoie de asa ceva ca de aer.

Standardizarea achizitiilor din spitale.

Nu licitatii nationale: licitatiile nationale fac statul captiv la anumiti furnizori care, experienta din alte tari a demonstrat, sunt incapabili sa se tina de conditiile contractuale. Standardizarea tarifelor si costurilor de achizitie este o metoda validata de control a cheltuieilor si de evitare a oricaror suspiciuni.

Strategia nationala a medicamentului.

Am mai scris si despre asta. In maximum 5 ani nu va mai exista nici un interes de a fabrica medicamente in Romania si vom deveni dependenti de importuri. In conditiile in care celelalte tari europene au gasit mijloace de a subventiona si proteja productia locala.

O strategie nationala a medicamentului creaza certitudini pentru sistemul sanitar dar si pentru furnizori, industrie, cercetare-dezvoltare, proprietate intelectuala, etc.

Informatizarea totala a sistemului sanitar.

Automatizarea completa a relatiei dintre administratorii, jucatorii si beneficiarii din sistemul sanitar.

Aplicatii pentru orice priveste sanatatea – cand sa mergi la medic, cand sa iti faci analizele, cand sa iti duci copilul la vaccinare, sa nu uiti sa iti iei medicamentele, sa nu uiti sa te speli pe maini chiar – se poate, pentru ca suntem tara care se lauda cu cei mai buni IT-isti si cel mai rapid internet.

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Am si eu cateva idei, putine dar fixe, toate izvorate din cei aproape 20 de ani de medicina la stat -dimineta pana la 13 si dupa amiaza in privat.
    1.Privatizarea asistentei medicale, cu exceptia serviciilor de urgenta-asta insemnand smurd/ambulanta si CPU/UPU din spitale -este SINGURA metoda de crestere a nivelului asistentei medicale
    Vor fi guri care spun ca e nefezabil, vor fi costuri mari ptr. pacienti, mor pacientii infata spitalelor ptr. ca nu-si permit o operatie etc. Bull shit! Statul,care este el, poate deconta o parte din nota de plata a pacientului, sa zicem la fel ptr.toti ca sa nu incepem discutia care e pensionar, salariat etc.Restul pacientul sa plateasca din buzunarul propriu sau sa se asigure.Bani vor fi .Important e sa se munceasca in Romania ca bani vor fi.Sunt si aacuma.Vezi miliardul returnat
    2.Pana nu avem concurenta intre furnizorii de servicii medicale nu avem cum sa crestem nivelul asistentei medicale
    3.Pana nu avem o piata a fortei de munca in sanatate nu avem cum sa tinem medicii si asistentele in tara.S-a spus de medici ca pleaca dar si mai mult pleaca asistentele medicale
    4.In maxim 10 ani, daca privatizam asistenta medicala prindem Occidentul de la urma.Poate nu cu salariile, dar cu calitatea serviciilor medicale da.
    Acum puteti sa ma injurati.Aia care sunteti 45% din 40% prezenta la vot

    • @ Dr.mihai bratescu (30/12/2016 la 10:39)

      „………..daca privatizam asistenta medicala prindem Occidentul de la urma.Poate nu cu salariile, dar cu calitatea serviciilor medicale da.”

      Referirea la „Occident ” este foarte generala/generica si mie care – traiesc in una din tarile din G7 – nu-mi spune nimic: o fi cel din UK, Franta, Germania, Iatalia, Canada, USA sau Japonia ?

      Multumesc.

  2. „Modelul din prezent bazat exclusiv pe finantarea din contributii obligatorii care asigura intreaga populatie a dat faliment deja in multe tari…”?!

    Întrebări:

    1. Modelul din Romania este bazat exclusiv pe contributii obligatorii? Nu există posbilitatea asigurărilor private si nu exista deductibiltate fiscală pentru sumele asigurate?

    2. Puteti exemplificacu cateva tari în care exista o finantare exclusiv bazata pe contributii obligatorii și în care sistemul a dat faliment?

  3. 1. Exclusiv cand ne referim la CNAS care, finanteaza practic toate serviciile – finantarea de la BG prin MS acopera programe speciale. Cadrul legal de asigurari private exista (incomplet), nu se poate aplica. Sa nu confundam asigurarile private cu abonamentele de sanatate.
    Trebuie regandite finantarea, administrarea si serviciile decontate de fondul de sanatate
    2. Germania, Olanda. dupa ce au dat faliment au fost obligate sa mearga pe alta finantare. Acolo dealtfel si-au demonstrat limitele si licitatiile nationale

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dragos Damian
Dragos Damianhttp://contributors
Presedinte PRIMER, Patronatul Producatorilor Industriali de Medicamente din Romania

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro