vineri, martie 29, 2024

Ziua 2. Ce așteptări am de la câștigătorii acestor alegeri

Nu avem prea mult timp pentru euforie, abia de acum începe greul. Urmează prezidențialele, localele și parlamentarele, iar valul de entuziasm nu va ține mai mult de câteva săptămâni.

Cum speculăm acest moment?

Am așteptări mari de la Alianța USR PLUS, jucători noi care n-au avut încă vreme și ocazii să se contamineze cu metehnele celor vechi. Așteptări mai mici am și de la o parte din PNL.

1. Din experiența guvernului ”tehnocrat”, ar fi o idee foarte proastă să facem din nou un guvern tehnocrat. O guvernare tehnocrată, care ar avea nevoie de susținerea majorității parlamentare, ar însemna un lung șir de compromisuri și lipsa de timp, incapacitatea și lipsa de voință de a face reforme, exact cum am văzut data trecută. PSD, care se va reinventa rapid după scoaterea din joc a lui Dragnea, ar câștiga fluierând la anul. Am spus că PSD este egal cu PSD + Pro România imediat ce iese din joc Dragnea și iată că deja se adeverește – cu discuția pe președinția Camerei Deputaților.

2. Ca și data trecută, realitatea e că USR-PLUS nu sunt pregătite să preia guvernarea, dar exact un an – un an și jumătate ar fi suficient pentru această pregătire. Alianța trebuie să-și caute pe îndelete oamenii cei mai competenți pe diferite domenii și să-și construiască un ”guvern din umbră”. Acest ”guvern din umbră” trebuie să facă punctual analiza tuturor măsurilor de policy pe care le va lua guvernul și să răspundă cu alternative. Ia guvernul PSD o decizie proastă cu autostrăzile? Ministrul din umbră al transporturilor iese și critică, propunând o soluție alternativă.

De ce e esențial:

– pentru că păstrează valul de entuziasm, oamenii se simt reprezentați

– pentru că vedem din timp cine ar fi eventualii miniștri pe care i-ar propune dacă vor câștiga alegerile, să nu mai venim cu improvizații de ultim moment, le vedem competențele reale, vor fi criticați și vor învăța pe parcurs, ar fi o bună școală

– pentru că PSD acum este în corzi și e forțat de opinia publică să țină cont de ea.

3. Există câteva decizii majore în perioada următoare în care Alianța USR PLUS poate juca inteligent. De pildă:

– se numește noul șef al Camerei Deputaților. Chiar dacă PSD (+ Pro România, reîntors la matcă imediat ce a plecat Dragnea) va propune noul șef, Alianța trebuie să facă propria propunere. Să se gândească la nume decente. Să negocieze cu PNL. Să scoată pe surse nume de oameni pe care i-ar putea propune, oameni decenți din Parlament, și ”darea pe surse” a intențiilor e foarte importantă pentru a obține mai mult dintr-o negociere, dacă e făcută inteligent.

Este inacceptabil ca Ponta, marele înfrânt al alegerilor din 2014, alegeri în care PSD-Meleșcanu și-au bătut joc de diaspora, Ponta, pucistul din 2012, Ponta, plagiatorul arogant contra căruia s-a votat pe același val de entuziasm ca cel de duminică, să pună noul șef al Camerei Deputaților fără nicio opoziție. Este o palmă pentru cei care au stat la cozi duminică în diaspora.

Nu spun că Alianța împreună cu PNL ar putea pune neapărat pe cine vor ei, dar este inacceptabil să nu încerce.

– se numește noul Avocat al Poporului. Aici Alianța chiar n-are nicio scuză dacă, pe principiul că n-au majoritatea, nu se luptă pentru depolitizarea acestei funcții. De reținut: Comisia Europeană ne-a cerut în 2012 în faimoasa scrisoare în 12 puncte ca Avocatul Poporului să aibă susținerea tuturor partidelor din Parlament și în niciun caz să nu fie susținut doar de partidele de la putere. Sunt aici câteva portițe pe care le are Alianța:

– oamenii cu adevărat pro-europeni care vor deveni europarlamentari și canalele pe care ei le au deja la Bruxelles, plus credibilitatea lor în țară tocmai din acest motiv

– posibilitatea de a propune nume cu adevărat credibile, care au mai avut susținere în trecut. În 2012 s-a vehiculat numele lui Peter Eckstein Kovacs, credibil și competent (faptul că e maghiar e o garanție că drepturile minorităților vor fi respectate și un plus de imagine pentru Alianță, care chiar ar merita în 2020 voturile azi captive ale UDMR)

4. PSD a distrus sistematic instituții care nu ar fi trebuit politizate. Curtea de Conturi. ANRE. ANCOM. Ar fi încercat și cu Consiliul Concurenței și cu BNR – și, probabil, vor continua să încerce în toamnă. Tocmai pentru că n-au acum o majoritate, Alianța (împreună cu PNL) trebuie să solicite depolitizarea acestor instituții și demiterea unor indivizi promovați de Dragnea și care au săpat la temelia instituțiilor independente, precum Vâlcov și Teodorovici. Trebuie spus acum că secția de investigare a magistraților trebuie desființată. Acum e momentul și pe valul de entuziasm s-ar putea să iasă, PSD să fie forțat să accepte.

Desigur, tot acum trebuie susținute cât se poate de vocal și de vizibil și reforme pentru următoarele alegeri: două tururi la locale și facilitarea votului pentru diaspora.

5. Ce a enervat lumea cel mai mult și cel mai mult? În afară de justiție, grupuri mari și importante de actori au fost afectate de legi ticăloase care au lovit, de pildă, în mediul de afaceri. Desființarea OUG 114, integral, este o urgență. Alianța trebuie să susțină public abrogarea ei și USR să facă scandal în Parlament până e desființată prin lege. Din nou: acum e momentul, PSD nu trebuie lăsat să iasă din corzi.

Chiar dacă nu pare, exact acum e momentul pentru toate aceste lucruri! Unu, vor convinge publicul că Alianța chiar va schimba lucrurile când ajunge la guvernare; doi, cu PSD în corzi, unele chiar ar putea ieși; trei, fără o opoziție puternică și vocală, PSD va renaște mai întărit odată cu plecarea lui Dragnea și ne întoarcem în 2016.

Distribuie acest articol

34 COMENTARII

  1. Mi-aș dori ca USR să aibă consilieri exemplari pe domenii cheie, politică externă, finanțe, juridic, etc. În rest cred că va găsi profesioniști. Iar eventuala participare să nu se facă decât după anticipate (dacă va fi cazul) sau după schimbarea reală a majorității parlamentare.

  2. Meseria de ministru din umbră e foarte bună, poți să vii cu soluții excelente care rezolvă probleme importante și deblochează încurcăturile făcute cu bună știință de incompetenții/corupții/analfabeții/jigodiile care stau acum călare pe situație. După ce iese din umbră și ajunge la lumină, ministrul constată că telefoanele sună permanent și trebuie să facă exact ce au făcut ceilalți dinaintea lui, adică să servească diverse grupuri de interese sau să-și facă bagajele și să lase locul liber. Cum demisia nu există la români, o să livreze și o să execute, fiind sfîșiat de drame interioare rezolvate rapid cu ”n-aveam ce face, asta-i treaba!” și cu niște conturi în care încep să răsară brusc bani apăruți ca urmare a activităților desfășurate de neamurile lui geniale, care și ele au fost ținute în umbră pînă cînd a ajuns el ministru. Asta este schema clasică și futurologu’ din mine crede că așa va arăta viitorul guvern care va reașeza lucrurile în România conform intereselor altor găști economice. Dacă își vor face treaba ca lumea, cînd se închide mustăria toți vor fi prin consilii de administrație recunoscătare, conțopiști cu funcții pe bani grei pe la Bruxelles sau entrepreneuri de succes în biznisuri înfloritoare, să moară ciuma roșie de oftică!

  3. USR+ ar putea sa formuleze niste cereri colective, sa documenteze, sa formuleze unde trebuie niste plangeri, sa informeze, despe cele petrecute in ziua votului, ca sa nu se mai repete. Nu stiu: cedo, comisia europeana, toate birourile electorale, ambasadele, sa discute cu primarii unde sunt ambasadele.

    Noi cetatenii nu putem face acest lucru, nu suntem organizati.

    Ar trebui sa aiba un punct, clarificarea legislatiei electorale. De ani de zile nu ne putem lamuri cum se voteaza la referendum, tot felul de alegeri, aceleasi probleme. Ar trebui un sistem simplu, transparent, modern. Tinut seama ca in ziua de azi omul nu e legat cu lanturi de un stalp ci se afla oriunde pe glob si de ce nu pe marte (as fi mandru sa avem un om in spatiu sau pe marte sa voteze). Vot electronic prin corespondenta, nu stiu. Ar trebui sa putem vota mai des pe diverse probleme, sa putem revoca deputati sau legi proaste.

  4. Alianta USRPLUS ar trebui sa renunte la a desemna candidat la prezidentiale. Ar trebui sa negocieze cu PNL sustinerea lui Iohanis in schimbul unui candidat comun la primaria Bucurestiului de la anu. si acela sa fie viitorul candidat la prezidentiale al aliantei peste 5 ani.
    daca vin cu candidat al lor, incep certurile din campanie din care nu are de castigat decat psd-ul.
    un candidat al aliantei acum este pointless cat timp clar Iohanis va castiga al doilea mandat.
    Pana scapam de psd alianta si pnl-ul trebuie sa-si negocieze functiile si sa nu se calce pe bataturi.

    • Este ligitim si normal ca fiecare partid sa intre intr-o competitie electorala corecta fiecare cu un candidat. Ar fi o competitie intre 2 candidati ai opozitiei, unde e problema ?
      Mai important, sa gaseasca punctele comune in vederea alcaturii unui eventual guvern si a unei majoritati in parlament care poate schimba si modifica toate dezastrele comise de PSD+ALDE, presedintele nefiind din motive constitutionale in masura s-o faca.

    • Stiu ca toti asteptam sa schimbam guvernarea asta si ne gandim la o alternativa coerenta si puternica, dar, credeti-ma, competitia intre USRPlus si PNL e benefica pentru asta, PER GLOBAL. O alianta formata din PNL-USR-PLUS nu ar fi luat in veci peste 50% la alegeri: aia care voiau oameni noi in politica, ar fi facut alergie la alianta cu Orban, Blaga, Falca si Busoi. Aia mai conservatori din Ardeal ar fi facut alergie la alianta cu „neo-marxistii” care s-au opus referendumului din toamna lui 2018.

      Lasati-i separat, ca o sa adune mult mai multe voturi. Alianta de guvernare se face dupa alegeri. Alianta merita facuta doar in cazul disperat in care fiecare partid avea 12-13% intentie de vot si nu putea sa treaca de acest plafon.

      Strict legat de propunerea de colaborare de mai sus. Negocierea aste mi se pare asa:
      „Eu am un elefant si ma rog de tine sa imi dai la schimb o capra. Si iti dau si 1000 de euro in plus.”

      Nu merge, USRPlus e deja o forta politica de aproape 25% national si e prea mult sa le ceri sa nu aiba candidat la prezidentiale. Daca or sa fie in remorca deja declarata si acceptata de ambele parti – Iohannis/PNL, lumea nu o sa mai vada diferenta intre ei si PNL. Ii pierd pe toti care voi musai fete noi in politica. Isi pierd tot suflul electoral daca se dau deoparte un an de zile. Pana in turul II, fiecare e cu treaba lui. Acolo vedem (e aproape imposibil ca Iohannis sa nu fie acolo)

      Cat despre candidatul comun la Bucuresti: Cat credeti ca ajuta asta USRPLus? Ati vazut rezultatle alegerilor? USRPlus are 41% in Bucuresti, PNL are 15%.

  5. Asta e strategia lasului mioritic, care nu e in stare sa se lupte cu problemele reale care au revoltat electoratul facandu-l sa iasa masiv la vot. E un fel de lamentare plangacioasa de genul „vai, am castigat, acum ce ne facem?”, a unor personaje, mai ales din zona media, carora le e frica de consecintele aduse de responsabilitatea pusa pe umerii politicienilor de entuziasmul extraordinar demonstrat la vot.

    Teza mea este insa ca politicienii USR-PLUS si chiar PNL nu sunt asa si ca vor gasi puterea sa ii doboare rapid pe mafiotii pesedisti de la putere, ca sa inceapa reformele promise. Iar electoratul va intelege dificultatile si va fi de partea acelor lideri care dau dovada ca sunt determinati sa faca reformele, ii vor vota cu atat mai entuziast pentru asumarea acestei sarcini dificile, iar astfel guvernarea nu va fi de 4 ani, ci de 5 si jumatate.

    Defapt, premisa articolului este complet gresita: de ce nu ar fi pregatiti acum? Sunt oameni inteligenti, multi dintre ei cu experienta economica si tehnica foarte buna, unii au fost ministri, nu sunt niste noi Dancile speriate care au nevoie de un „daddy” sa le indrume!

    In plus, daca nu sunt pregatiti acum, cu atat mai putin vor fi pregatitit peste un an si jumatate, cand entuziasmul societatii se va dezumfla din cauza jocurilor politicianiste, iar PSD va castiga din nou prin neprezentarea celor dezamagiti la vot. Un guvern din umbra in conditiile in care componentii sai ar fi putut avea un guvern la lumina va fi dor o expresie a neputintei.

    Cu idei din acestea, domnule autor, puneti bazele distrugerii sperantei oamenilor care au iesit duminica masiv la vot si ma intreb daca nu cumva faceti jocurile PSD.

    • Bun, si care sunt solutiile concrete?
      1. Alegeri anticipate, aproape imposibil de organizat (trebuie sa fie propusi premieri de 2 ori care sa fie respinsi de Parlament in termen de 60 de zile, parlamentul nu poate fi dizolvat cu 6 luni inainte de expirarea mandatului presedintelui)
      2. Guvern „tehnocrat” – cu consecintele catastrofale de data trecuta dupa un an si jumatate de guvernare, cu sustinere PSD-ALDE in parlament si refacerea PSD inainte de alegerile din 2020, urmat de o noua guvernare PSD pe 4 ani.
      Ce zic e ca trebuie construit si acum e o ocazie foarte buna de a construi.

      • Intrebarea mea este: ce anume doreste USR sa construiasca?

        Si in baza a ce, pentru ca am avut alegeri pentru Parlamentul European, nu pentru cel din Romania?

        Daca dorim alegeri parlamentare la doi ani, sa facem legea asa!

        >>>

        La rece judecand, daca USR preia guvernarea acum, in urmatorul parlament s-ar putea nici sa nu mai intre. Iar ideea ca „PSD a pierdut”este doar un vis al unora, care nu rezista la o analiza serioasa.

    • Intre dorinta si realitate diferenta este mare. Dupa alegerile prezidentiale se poate discuta de o motiune de cenzura cel devreme in Februarie 2020.
      Daca va trece motiunea pana la formarea noului guvern mai trec 7 – 9 luni pana in toama anului 2020 cand s-ar putea forma un guvern.
      In conditiile date s-ar putea castiga un an , un an important dar pana atunci tot PSD+ALDE vor avea guvernarea in mana insa fara nici o putere.
      Acum este nevoie de rabdare si rationament la rece, „dusmanul” este grav accidentat dar inca nu rapus care ar putea dezvolta puteri nebanuite daca nu este tinut sub oservatie si combatut in continuare.

  6. Actuala opozitie are doua lucruri de facut: lovitura de KO pentru pesede, acum cand e in corzi si total buimac; sa isi asume raspunderea guvernarii prin consultarea poporului in alegeri anticipate RAPID organizate. Ce e magaria asta ca nu mai e timp de organizat alegeri anticipate????!!!!
    Daca ai pornit viesparul, puneti- masca userista si du-l in noul stup.
    Daca nu vor actiona pentru legeri anticipate, capitalizand la maxim nemultumirea populara impotriva pesedeului, useristii nu vor face dacat sa se puna in oglinda, aratand ca sunt ceea ce adversarii lor le-au reprosat intotdeauna: teleghidati. Dai frumos pe retele cu luminitele de la telefoane si tot felul de hastaguri, dar puterea cere si responsabilitate, adica ceea ce nu vor sa-si asume politicienii de nici o culoare….

    • Nu se pot organiza anticipate. Trebuie respinse de parlament doua propuneri de premier in termen de 60 de zile, nu se poate dizolva parlamentul cu 6 luni inainte de expirarea mandatului presedintelui. Cu calendarul in fata, e imposibil. Chiar in conditii normale, ar trebui ca parlamentarii sa accepte sa-si piarda mandatul, ca anticipatele exact asta inseamna, noi alegeri, nesiguranta ca vor obtine un nou loc, cert vor pierde cei care sunt azi in majoritate, ca de aceea se organizeaza anticipate, dar nici ceilalti nu pot fi siguri pe locurile lor.
      Oricum, ideea articolului e ca acest timp pana la alegerile viitoare (intai locale, apoi parlamentare, nu vorbesc de prezidentiale) trebuie folosit pentru o constructie inteligenta. Sunt foarte multe lucruri de facut, iar unele din ele chiar pot fi facute mai bine si mai credibil din opozitie, cata vreme PSD nu e lasat sa iasa din corzi.

      • Care sunt acele lucruri de facut? Vreu si eu sa le vad.

        Pana acum am zis ca e campanie si ca sunt multe subiecte de campanie. A trecut campania. Acum poate sa raspunda.

        Care este programul USR?

  7. „Am așteptări mari de la Alianța USR PLUS…”

    La fel precum în cazul articolul d-lui S Ioniță, sunt bucuros să citesc un text foarte corect, la mesajul căruia am sentimentul că nu pot decât să mă alătur. Dar…

    Nu mi-este clar însă un alt sentiment pe care mi-l transmite articolul… să fie oare în text o orientare prea aproapiată de „stânga”, sau o ușoară naivitate?

    Majoritatea parlamentară aparține PSD-ALDE-UDMR. Ce așteptări sunt îndreptățit să creez față de USR+?! Unele despre care știu sigur că nu pot fi realizate, astfel încât să ofer motive de dezamăgire și critică la adresa USR+?! Unele dintre condițiile esențiale la stabilirea obiectivelor este ca acestea să fie tangibile și realiste!

    Poate USR+ și PNL să preia conducerea Camerei?
    Poate USR+ și PNL să numească Avocatul poporului?
    Poate USR+ și PNL să abroge OUG 114?

    „Alianța trebuie să susțină public abrogarea ei și USR să facă scandal în Parlament până e desființată prin lege”. Mă întreb, „să facă scandal în Parlament” este cumva un termen desprins din Regulamentul Camerei?…

    Îmi doresc ca toate cele de mai sus să se petreacă, dar la fel de mult mi-aș dori să câștig la LOTO 6 din 49. Sigur, dacă nu joc, nu câștig, dar și dacă joc, șansele sunt, după cum au calculat statisticienii, de 0.00000007%. Nu ar fi oare mai bine să alcătuiesc o strategie bazată pe muncă, decât pe noroc, pentru a-mi spori șansele de reusșită? Este doar o întrebare …

    • Nu e vorba de loterie. E vorba de a face propuneri, unele probabil vor reusi, altele chiar au sansa mai buna din opozitie cu sprijin de afara (ex Avocatul Poporului), cu conditia ca PSD sa nu fie lasat sa iasa din corzi.
      Ce zic e ca opozitia (USR+, dar si PNL) au ocazia de a ridica stacheta in politica romaneasca. E nevoie ca de aer de noi standarde, dupa nivelul de incompetenta si prostie la care s-a ajuns. Apoi, anul acesta – urmatoarele 18 luni sunt o ocazie de maturizare inclusiv pentru opozitie, in special pentru USR+, care pur si simplu nici n-au luat in calcul pana acum ca ar putea ajunge la guvernare. E nevoie sa-si gaseasca in interiorul partidelor oamenii care ar avea capacitatea de a guverna, iar apoi cu acesti oameni sa faca pur si simplu „watchdog” la ce face guvernarea actuala.
      E important sa arate ca lupta pentru fiecare lucru important, nu neaparat ca vor si castiga. Cred ca USR are o imagine mult mai buna din cauza opozitiei pe care a facut-o, de regula fara succes, la mutilarea justitiei in Parlament, nu?
      Da, OUG 114 poate fi abrogata. E o idee marca Valcov-Teodorovici, neagreati in afara cercului Dragnea, nici in PSD nu exista consens pe ea; ALDE mai curand s-ar fi opus; e contestata masiv din societate, iar PSD tocmai ce a vazut diminca ce inseamna sa fii contestat.

      • Sunt de acord cu @Constantin.

        Nu am inteles nimic. Poate doar o boare de stanga, vaga si aceea si o mare colectie de vise. Politica nu e pe vise.

        Fara Dragnea drept catalizator sdi dusman de serviciu, USR are toate sansele sa fie la limita pentru intrarea in Parlament la alegerile viitoare daca o tine in acest registru demagogic.

        • Pai propun lucruri foarte concrete.

          1. avem ministerul transporturilor, sanatatii, energiei, administratiei samd. USR+ sa-si gaseasca in interiorul partidelor lor pe Popescu care ar fi ministrul transporturilor in caz ca va castiga alegerile USR+, Ionescu pt energie, Georgescu pt administratie samd. Oamenii astia stau cu ochii pe ce face guvernul actual pe domeniile transporturi, energie, administratie samd. Cand guvernul face o prostie pe transporturi (sau nu construieste sosele), Popescu iese si spune ce ar trebui facut. Nu chestiile evidente („huooo, nu faceti soseaua”), ci chestiunile de substanta („e nevoie sa se schimbe X si Y, oameni din CNADNR si proceduri din ministerul transporturilor ca sa se deblocheze naibii proiectele”).
          Asta se cheama „watchdog” si pana una-alta l-a facut doar societatea civila, dar n-are nimeni nici resursele, nici competentele, nici capacitatea de a sta si a toca punctual toate domeniile, apoi chiar asta e treaba opozitiei, sa vina cu alternative documentate.
          Daca nu fac asta, de unde stiu ce anume voi vota anul viitor, ca nu mai pot vota „m**e Dragnea”? Si ce anume fac, daca nu sa vina cu idei despre cum ar trebui guvernata tara?
          Si nu e normal ca, daca USR+ vin ei cu idei proaste (ex educatie saptamanile trecute) sa fie vazute din timp si corectate cu feedback din societate, de la oameni care pot face o critica argumentata, exact asa cum s-a intamplat cu documentul pe educatie?
          Nu e normal ca USR+ sa caute inca de pe acum in randurile lor oamenii care ar fi cei mai potriviti pentru functiile pe care le-ar castiga daca vor castiga alegerile? Iar mergem pe improvizatie de ultim moment – cum a fost cazul guvernului Ciolos, care a avut 3 propuneri de ministri la sanatate intr-un an de guvernare?

          2. O buna parte din mizeriile facute de guvernarea PSD-ALDE nu aveau neaparat nici sustinerea PSD in afara de cercul intim al lui Dragnea. Am dat exemplul OUG 114. Ce impiedica USR, in Parlament, sa ridice problema abrogarii ei cand se discuta in Parlament? De unde stim ca n-ar fi abrogata – cand stim deja ca o parte din PSD n-a vazut-o niciodata cu ochi buni, iar intre PSD si ALDE a fost deja un scandal exact pe tema OUG 114?

          Ce altceva ar putea face USR+ ca sa convinga oamenii ca merita sa fie votati daca nu sa vina cu propuneri de policy si cu propuneri de oameni? In general, dvs pe baza a ce votati?

          • Nu va suparati, vorbeam despre un program de guvernare. Despre cum vedeti viitorul tarii. Despre politica de partid.

            Daca va reduceti programul la „cautat de oameni” cu tot respectul, nu intelegeti nimic din politica. Chiar ma inspaimanta aceasta idee. Iar daca nu intelegeti de ce ma inspaimanta. atunci e si mai rau.

            Ideea de a astepta de la cetateni sa va spuna cum vad ei educatia si sa va bazati pe asa ceva in formularea politicii de educatie denota un mare amatorism, o abordare „de seminar”. Nu ne jucam cu viitorul copiilor!

            De obicei scriu mai mult, dar de data asta am convingerea ca mi-as pierde timpul. Mai aveti enorm de mult de invatat si enorm de multa experienta de acumulat inainte de a purta un dialog pe teme politice.

            Cum raspundeau unele redactii „Deocamdata, nu!” :-)

            >>>>

            Pe ce ma bazez eu cand votez – fara suparare – este treaba mea.

            • Sper ca mesajul asta a fost o ratacire de moment. Este de departe cel mai urat mesaj pe care l-am citit vreodata scris pe acesta platforma sub pseudonimul dvs. Un atac la persoana violent, gratuit si cu atat mai josnic cu cat e comis la umbra anonimatului. Cu vorbe ostentativ mestesugite, care sa nu insele pe nimeni, i-ati spus Otiliei ca e o muiere proasta care nu pricepe nimic si al carei loc e la abecedar, nu pe Contributors, unde doar spirite elevate ca al dvs. pot emite opinii si sentinte. Mesajul asta a sunat leit ca raspunsurile lui Melescanu la intrebarile reporterilor.
              Mai sper ca va e macar putin rusine. Niste scuze s-ar cam impune, zic eu.

            • Dedalus, am zis ca USRPLUS trebuie sa vina cu idei de policy si cu oameni. Guvernul ala din umbra inseamna oameni competenti care stiu policy pe temele de care se ocupa. Din aceste idei de policy se construieste programul. Nu e nicio filozofie, ca sa scrii un program pe 10 sectoare, de ex, ai nevoie de 10 oameni care sa se priceapa (si sa aiba in jurul lor acces la alti oameni care sa se priceapa si ei) si care sa vina fiecare cu cate un program sectorial. Acei oameni ar fi „ministrii din umbra” care – cat timp esti in opozitie – raspund la deciziile acualei guvernari cu propunerile proprii, iar cat timp esti la guvernare ar fi chiar ministrii tai.
              Da, sunt convinsa ca nu poti scrie un program de politici fara sa ai oameni care sa se priceapa la acele politici.

              Apoi, ref propunerea pe educatie. Daca ati urmarit subiectul, vedeti ca in spatiul public au aparut critici, unele facute de oameni care se pricep. Sigur, vor fi si critici complet aiurea, nu e nicio obligatie sa le iei in serios pe toate, dar cand vezi ca expertii spun ca gresesti, iti pui intrebari, verifici, corectezi. Din nou, ca sa poti selecta din feedback-ul care iti vine de la public ai nevoie de oameni care realmente sa se priceapa la subiect. Deci da, oamenii sunt prima resursa de care ai nevoie si fara de care nici n-ai cum sa scrii un program de guvernare coerent pe transporturi, agricultura, energie, sanatate, educatie samd.

  8. a. Procentajul adevarat al PSD-ului este 30% +. Ponta va reveni la matcă si isi va debita propaganda obisnuita. Ramane partidul mostenitor al pcr- ului cu ce are mai rau. Nu poate evolua catre social democratie, sa-l pici cu ceara. Este mult prea toxic.
    b. Opozitia poate sa-si organizeze un guvern din umbra, dar nu trebuie facut public – va fi macerat de pr-ul psd-ului.
    c. “Nu avem specialisti pentru conducere” – nu este adevarat. Romania nu are nevoie de “specialisti”. Se învață dînd de greu.
    d. Nu am nimic contra ca un ungur sa fie avocatul poporului. Dar un ungur crescut de udmr este un psd-ist maghiar. Dacă adaugi cele 5 % la cele 30% (psd) ajungi la 35% de electorat captiv structurilor comuniste. Deci nu suna prea grozav. udmr-ul ar obtine sub 5% daca diaspora ar putea vota.
    e. Udmr-ul nu se defineste, chiar dupa spusele lor, ca un partid politic. Este o creatie iliesciana sovietica care sa mentina o bresa in electoratul de orice inclinatie. Ocazional, cand este sincer, se defineste ca o parte a natiunii maghiare. Natiunea maghiara exista numai in țara vecină. In Romania, ungurul care traieste de veacuri, este cetatean român cu drepturi (si obligatii) integrale. Prin desfiintarea udmr-ului ungurul român va vota pentru propria obtiune politica, nu pentru ce i se va dicta de sus.

    • Marele pericol: euforia zilei de ieri poate fi o copie a celei din ‘89 – a cazut ceasca, a picat si comunismul. După cum am văzut, comunismul este o Hydra cu nouă capete.

    • Peter Eckstein Kovacs nu e un udemerist oarecare si, de fapt, nici nu mai e udemerist – si-a dat demisia cand UDMR s-a bagat in cardasie cu PSD cu codul penal. In rest, dati un google sa vedeti ce a facut in viata lui pana acum. Eu cred ca e un om cu coloana vertebrala, in primul rand.

  9. Personal vad mai multe probleme cu statul pe margine a PNL si USR+.
    1. E prea mult ca Romania sa mai piarda un an si jumatate cu practic cel mai incompentent si corupt guvern de dupa anii ’90.
    2. Dl. Iohannis va fi pus in situatia de a accepta noi si noi schimbari de ministri ai PSD, ceea ce ii va mai diminua din capitalul politic oricum destul de problematic.
    3. Guvernul din umbra s-ar putea mai mult sa irite electoratul doritor de mai multa actiune si mai putine vorbe. Campania asta cred ca a fost destul de stresanta pentru electoratul PNL si mai ales pentru cel al USR PLUS. Nu stiu cum ar reactiona electoratul la practic inca un an si jumatate de campanie pe tema cat de rau e PSD.
    4. Odata cu diminuarea agresivitatii la adresa justitiei a guvernului PSD ALDE si a faptului ca acea criza economica mult asteptata se va tot lasa asteptata (ea ar putea veni, dar mult mai tarziu decat ne-am putea imagina), exista riscul ca electoratul PNL si USR PLUS sa ajunga la concluzia ca aceste partide in realitate sunt incapabile sa-si asume guvernarea si ca de fapt lucrurile nu stau chiar asa rau precum se tot agita sa afiseze.
    5. PNL si USR+ ar trebui cel putin sa incerce sa dea jos guvernul Dancila. Daca nu reusesc, cu atat mai bine pentru ei, iar electoratul va fi multumit ca au incercat. Prin depunerea unei motiuni forteaza o clarificare a pozitionarilor partidelor din Parlament.
    6. Daca reusesc sa ajunga la guvernare PNL si USR PLUS au posibilitatea de a schimba o buna parte din clientela PSD si deja ar fi un mare plus pentru administrarea tarii.
    7. Nu numai partidele au inteles ceva din esecul guvernului tehnocrat din 2016. Si electoratul a inteles si e constient ca nu poate fi vorba de reforme mai ample. Daca PNL si USR PLUS ar guverna, nu cred ca electoratul va repeta in 2020 greseala din 2016 de a nu participa la vot. Istoria se mai repeta, dar nu la intervale asa mici.
    8. Riscul ar fi de fapt lipsa de coeziune dintre PNL si USR. Dar aici partidele tebuie sa dea dovada de maturitate si sa incerce sa ajunga la puncte comune. Sa nu-si imagineze nici PNL nici USR PLUS ca in 2020 ar putea guverna vreunul din ele de unul singur, fara sa aibe aceste batai de cap.
    In concluzie cred ca ne-a intrat exagerat de mult in psihic succesul PSD din 2016 si nu ne mai gasim curajul sa ne mai asumam nimic. Exista riscul ca asteptand momentul cel mai prielnic acesta sa nu mai vina fiindca intervin mereu alte lucruri neluate in calcul, iar insasi asteptarea ar putea dezamagi electoratul.

      • Au mai fost guverne minoritare.
        Ideea e sa nu se agate de putere. Daca PSD ALDE si altii nu sunt de acord ar putea da jos guvernul si invitati sa revina ei la guvernare.
        Cred totusi ca sansele de a reusi sa treaca un guvern PNL si USR PLUS de Parlament sunt minime. De aceea cred ca sunt datori macar sa incerce. Riscul de a scadea in ochii electoratului cred ca e mai mare daca nu incearca nimic. Iar daca chiar ar reusi cu atat mai bine: in ciuda faptului ca nu ar putea impune vreo reforma, deja o schimbare de personal in administratie ar ajuta foarte mult.

          • Oricum, tot scenariul cu PNL si USR PLUS la guvernare cred ca e deja de domeniul fanteziei. La cat de slaba a parut azi opozitia si cat de puternic PSD, cred ca nu e nicio sansa ca guvernul PSD ALDE sa fie dat jos :)

          • Recomand sa urmariti ce a spus aseara dl Cristian Diaconescu la Jurnalul de seara de la Digi 24: https://youtu.be/tnci1N9BSRk?t=625
            Exista riscul ca amatoricismul sau ezitarile de care da dovada opozitia in a prelua puterea, ignorand votul puternic de sustinere, sa se intoarca in 2020 impotriva PNL si USR PLUS printr-o neparticipare la vot.

  10. @ Prostu satului

    Nu eu am atacat la persoana. Intrebarea dupa ce criterii ma iau cand votez, ce-o fi fost?

    >>>

    In materie de educatie, de exemplu, de decenii se repeta ostentativ aceeasi si aceeasi eroare. Am tot scris, am tot explicat. Bun, eu poate nu am dreptate, poate altfel ar trebui facut, de acord. Dar sa faci mereu la fel nu are sens. In materie de politica – la fel, de decenii stam pe latura stanga a spectrului politic si fiecare partid coafeza repauzatul in alt fel. Din 1995 pana acum nu ne-am miscat un mm inainte (asta e partea optimista, unii spun ca am luat-o inapoi).

    Exasperarea mea si-a gasit locul in postarea respectiva, una din multele de pe platforma, postare bagata sau nebagata in seama a unui comentator. Dar milioane de oameni nu vin la vot si spun de fapt acelasi lucru: toate partidele sunt la fel, de ce sa votam? Dam vina pe ei si apoi laudam democratia! Acesta este un lucru serios, vorbim despre milioane de oameni.

    USR se pregateste de guvernare. Ma astept sa stie ce vrea pentru Romania si sa spuna asta, nu sa descrie cum se organizeaza. Nu cred ca vreau prea mult.

    Daca postarea mea a fost usturatoare (desi nu vad de ce indemnul la lectura si experienta ar fi ceva rau), cum credeti ca va fi tratat USR odata aflat la guvernare? Cat credeti ca va tine entuziasmul populatiei? Bunele intentii nu sunt suficiente. Sinceritatea este necesara, chiar daca uneori suna extrem de dur sau chiar urat.

    Numai dusmanii te lauda cand gresesti.

  11. @Otilia Nutu

    Un program politic nu „se scrie”, ci se gandeste, se concepe. Programul politic nu este o hartie pe care copiem diverse idei. La limita, un program politic poate si sa nu fie scris, ci doar discutat, explicat. Romanii spun ca toate partidele sunt la fel. Asa si este, deoarece toate au drept piesa centrala a mesajul public „buna guvernare”.

    Reforma educatiei nu poate fi inceputa cu o dezbatere publica asupra unui document. Ea trebuie sa porneasca tot de la conceptia politica asupra societatii, apoi se transpune intr-o serie de masuri-cheie aliniate obiectivului politic.

    >>>

    Ma abtin sa explic mai mult randurile de mai sus si sa demonstrez ca prin abordarea asumata ati pornit pe o cale anti-capitalista, pentru ca ar iesi un post prea lung.

    Alternativa ar fi o invitatie la lectura de specialitate (minima, nu-i nevoie de doctorat in politologie, dar macar cateva luni petrecute cu un astfel de studiu). Dar cand am spus asta mi-au sarit unii in cap ca fac pe desteptul.

    Daca spun ceva, trebuie sa explic. Daca explic, e prea lung. Daca nu explic si indemn la lectura – fac pe desteptul.

    Asa ca eu raman in prostia mea la locul meu si imi vad de treaba de aici inainte. Nu vad ce ar fi de castigat daca deranjez oamenii cu parerile mele. Sa comentez politica la fel ca pe un meci de fotbal nu doresc.

    >>>

    In 1989 in Romania a avut loc Perestroika de Dambovita, Dupa parerea mea, Romania parcurge acum restauratia comunista, cu sau fara PSD. Silviu Cerna in articolul sau de acum cateva saptamani are perfecta dreptate.

    Speranta moare ultima. Pe a mea am si ingropat-o.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Otilia Nutu
Otilia Nutuhttp://expertforum.ro
Ana Otilia Nuţu este analista de politici publice în energie la Expert Forum și este Co-chair al Eastern Partnership Civil Society Forum

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro