vineri, martie 29, 2024

Zoon politikon-ul românesc și legile securității

„Normal că partidul unic aflat la putere dorește, vis de veacuri al tuturor partidelor aflate la putere, să aibă serviciile în mână ca pe o unealtă. Și știți care este de fapt scopul final al acestor texte? Scopul final este să redea SRI-ului funcția fundamentală a Securității, care nu era să se bată cu spionii străini (…). Nu. Obiectivul Securității era să controleze starea de spirit, opinia maselor, să identifice și să juguleze curentele împotriva regimului, respectiv regimului Ceaușescu. Asta își dorește orice putere din lumea asta. Să aibă la dispoziție acest mecanism, această armă a serviciilor cu care să poată să prevină din timp orice mișcare care s-ar putea forma, transmite în mase și la un moment dat să ducă la ieșiri în stradă, la revoltă împotriva Puterii. (…) Când ești într-o democrație veche și autentică, cum sunt totuși pe globul ăsta, acest obiectiv nu poate fi atins sau poate fi atins pentru scurt timp. (…) Da, în America există mari jurnaliști, ziare, televiziuni care în astfel de situații pot interveni. La noi nu există așa ceva, de aceea mie mi se pare un pericol foarte mare, pericolul cel mai mare, să nu ne intereseze chestia asta. Probabil că pe asta au și mizat.”

Cristian Tudor Popescu, emisiunea „Cap limpede”, Digi24

În „Politica”, Aristotel explorează o idee prin care particularizează câteva din tezele pe care le enunțase în „De animalibus historia” privind „animalele sociale”, adică acele animale care viețuiesc în comun: omul este și el un animal social, dar nu doar atât, el este și un „animal politic”.

Omul este un animal social datorită încadrării sale încă de la naștere într-o comunitate, dar Aristotel pune accentul pe caracterul moral al omului, spre deosebire de alte animale sociale. Ca animal politic, individul face parte din cetate și hotărăște (are activitate politică) împreună cu ceilalți despre măsurile care trebuie luate în comun, prin urmare el trăiește în societate și acceptă deciziile majorității.

Ce fel de zoon politikon suntem însă noi, românii? Suntem din soiul celor avansați, adică implicați serios în viața polisului, oameni cărora le pasă cum și în ce mod se dezvoltă cetatea lor, națiunea lor și dacă cei care îi conduc sunt oameni de calitate, drepți, morali, profesioniști și, mai cu seamă devotați democrației și iubitori ai eticii și libertăților cetățenești? Sau, dimpotrivă, suntem din soiul celor care merg cu turma, pentru care politikonul nu are nimic de-a face cu noi și ai noștri (oameni sub vremuri)?

„GLOBSEC”, un think tank slovac independent, cu sediul la Bratislava, a dat recent publicității raportul „Trenduri, 2022 – Europa Centrală și de Est față în față cu războiul din Ucraina” (globsec.org/GLOBSEC-Trends-2022) și, cu privire la România, a rezumat astfel ultimele tendințele pe care le-a remarcat în cazul țării noastre:

„România este singura țară din regiune în care susținerea pentru orientarea geopolitică occidentală a scăzut, de la 43% la 27% în ultimul an; 12% dintre chestionați sunt indeciși cu privire la cum anume ar trebui să se poziționeze țara din punct de vedere geopolitic.”

Cum îl vedem pe Putin? 16% dintre români îl văd într-un mod pozitiv. Sursa: globsec.org

„Un procent alarmant, de 22% dintre respondenți, cred că Rusia are dreptul să invadeze Ucraina și 26% cred că responsabilitatea îi aparține de fapt Occidentului în declanșarea războiului, pentru că a provocat Rusia. România este singura țară din zonă unde satisfacția față de regimul democratic a scăzut în ultimul an, de la 30% la 23%.

Deschiderea către un tip de lider autoritar este în România de 60%, cea mai mare din regiune. Cât privește amenințările de securitate care îi preocupă pe români, cei mai mulți se îndoiesc de amenințarea din partea Chinei – 73%, ceea ce reprezintă o creștere de 37% față de 2020.”

Un sondaj CURS, publicat în luna mai ac., vine să completeze imaginea pe care am văzut-o deja la think tank-ul slovac: românii sunt în marea lor majoritate preocupați de viitorul imediat și copleșiți de griji. În mod tipic românesc, în asemenea perioade obișnuim să ne concentrăm exclusiv pe problemele noastre, ne decuplăm artificial de la problemele societății, ca și cum am putea găsi cele mai bune soluții de viitor de unii singuri.

Sursa: curs.ro/sondaj-national

Pe primele trei locuri în preocupările românului stau veniturile sale (salariul, pensia), prețurile în creștere (inflația) și teama față de deteriorarea sănătății.

În aceste condiții – o arată sondajul – românii vor ca cei de la guvernare să se ocupe neîntârziat de creșterile de prețuri (inflație) – 38%; de criza economică și financiară care se arată – 24%; de salarii și pensii – 22% și de sănătate – 16%; dar și de armată și siguranța națională, pe fondul războiului din Ucraina – 26%.

De ce spun că românii îi văd pe „cei de la guvernare” ca responsabili să găsească soluții la îngrijorările lor personale? Pentru că la întrebarea cu cine ar vota mâine, partidele politice preferate au cam rămas aceleași: PSD – 35%, PNL – 23%, adică aceleași partide care susțin acum guvernarea, cărora li se adaugă UDMR, cu eternul 5% ca scor al preferințelor.

În privința opoziției, AUR cu 10% și USR, cu 9%, se mențin în primele poziții, doar că au mai pierdut ceva procente pe care le-au recuperat partidele de guvernământ și, se pare, PMP-ul, care crește de la 4% la 6% în preferințele electorilor. Un sondaj Avangarde, de această dată realizat la comanda PSD în luna aprilie, credita PSD cu 36%, PNL cu 19% și mai apoi AUR cu 14%, USR cu 11% și UDMR la același 5%. (hotnews.ro)

Sursa: curs.ro/sondaj-national

Decidenții politici ai celor două partide înțeleg în primul rând din analizele sociologice ale ultimelor trei luni că temerile populației reprezintă un nesperat prilej atât pentru PSD, cât și pentru PNL de a-și conserva formula de guvernare la care se gândeau destul de timid în toamna anului trecut ca fiind cu adevărat posibilă: un parteneriat pentru șapte ani, cel puțin.

Vicepreședintele PNL, Rareș Bogdan, confirmă că pariul celor două partide pe un viitor împreună se menține ca primă opțiune: protocolul care prevede rotația la guvernare va fi respectat; din momentul în care prim-ministrul va fi schimbat, PNL va avea în continuare funcții cheie în executiv, precum vicepremier, secretar general al guvernului, miniștri ai transporturilor, finanțelor publice. (g4media)

Criza economico-financiară care se întrevede, pe fondul problemelor în aprovizionarea cu energie, deteriorarea lanțurilor de aprovizionare cu cereale și cu diverse bunuri din Asia (a se citi China), amenințarea militară rusă – toate acestea pot fi traduse în frici, care fac populația (să traducem cu cetățenii, alegătorii) mult, mult mai permeabilă la soluții autoritariste.

VA CĂLCA BUCUREȘTIUL PE URMELE BUDAPESTEI?

„România s-a instalat într-o mediocritate confortabilă. (…) În ultimii ani statul român e capturat de grupări dubioase, din zone militarizate, pentru care obiectivul fundamental e să pună mâna pe miliardele care stau să vină de la Bruxelles. Treptat, România va fi tot mai izolată și destinată unor jocuri minore și în UE și în NATO. (…) În cazul unei reformatări a UE e greu de spus ce se va întâmpla cu România.

Dacă nu vor fi sincope prea mari, confruntate cu profilarea unui bloc slav în zonă, România și Ungaria vor merge de mână și vor forma un tandem. Asta doar dacă Ungaria va rămâne dedicată iliberalismului și după Viktor Orban. În fond, e o soluție chiar onorabilă pentru clasa politică românească, având în vedere calitatea ei” este concluzia trasă de Armand Goșu într-un interviu acordat Contributors.ro.

Temerea că actuala coaliție de guvernare favorizează instalarea unui autoritarism mai periculos decât cel pe care îl pregătea în 2017 Liviu Dragnea, prin „militarizarea” autorităților centrale ale statului, este acum pe buzele tuturor – în presă și ceea ce a mai rămas din societatea civilă –, pentru că pachetul de legi ale securității naționale (care nu au fost puse încă în dezbatere publică, dar au fost publicate în proiect de „G4media”) pare să conțină o suită de prevederi și dispoziții care, dacă vor fi votate în Parlament, lasă deschisă opțiunea alunecării către autoritarism, prin controlul excesiv și debalansat al libertăților cetățenești.

Publiciștii „HotNews” au informații că liderii PNL, PSD și UDMR plănuiesc o sesiune extraordinară de cel mult două săptămâni la începutul lunii iulie, în care actele normative ale securității naționale să fie aprobate de Parlament.

Doar că subiectul nu este discutat public și a ajuns să fie tabu pentru liderii Coaliției, care au ordin de partid să nu discute sub nicio formă despre proiecte. Mai mult, subiectul a fost trecut sub tăcere de o bună parte a mass-media.

Liberalul Pavel Popescu a declarat pentru Mediafax că proiectele de lege respective au fost „puse pe hârtie de actori din ecosistem” și sunt susținute de la vârful statului de președintele Klaus Iohannis.

Dan Tăpălagă, de la „G4media”, consideră că în actuala atmosferă de secretomanie, coaliția de guvernare pregătește societății civile o lovitură mai grea decât cea pe care intenționa să o dea Liviu Dragnea, cu mâna lui Florin Iordache, în ianuarie 2017.

Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe, a respins astfel de temeri, menționând că: „O dezbatere pe o temă majoră, precum securitatea națională, nu se poate face pe cioturi de text și pe bucăți de știri. Un proiect de lege sau mai multe proiecte de lege, din orice domeniu, care nu au ajuns la o formă matură și închegată nu pot reprezenta o bază serioasă de discuții”.

Poziția lui Ionuț Stroe nu este total împărtășită de Rareș Bogdan, care a ținut să sublinieze într-un interviu pentru „Digi24” că niciodată nu va fi de acord să fie încălcate libertățile individuale și ale presei, dând ca exemplu că dacă un ofițer de informații poate să treacă la acțiuni de urmărire penală, atunci nu este în regulă.

Cristian Tudor Popescu a explorat critic și alte prevederi din proiectul de lege publicat de „G4Media” privind Serviciul Român de Informații, care stipulează că ofițerii serviciului nu vor mai putea fi anchetați decât de procurori anume desemnați:

„… arată că nu pot fi cercetați agenții SRI penal, decât de procurori special desemnați. Un agent SRI, de pildă, e corupt și face afaceri cu tot felul de interlopi. Am văzut lucrul ăsta în acești 30 de ani de atâtea ori. Deci nu poate fi anchetat de un procuror obișnuit. Trebuie procurori special desemnați.

Ce înseamnă special desemnați? Înseamnă SIIJ. SIIJ, adică scoateți <J>-ul de acolo și puneți SIISRI. Vasăzică, așa cum magistrații erau cercetați numai de procurorii de acolo, de la secția Gestapo, cum îi spuneam, Specială, adică ăia care știau ei ce trebuie să facă. Trebuie dat în cutare și trebuie scos la vopsea celălalt. Exact așa se preconizează și aici. Vin procurorii special desemnați. N-au voie să intre procurorii obișnuiți într-un sediu SRI.” (digi24.ro)

Magda Grădinaru, în „Spotmedia”, pleacă de la constatarea istoricului Thierry Wolton, și anume că România e singura țară în care planul croit în laboratorul KGB , pus în practică printr-o operațiune de deturnare a voinței poporului, a reușit: a reușit prin instalarea și reinstalarea la putere a regimului Iliescu și din nou acum, prin alianța PNL – PSD.

Și mă întorc la începutul analizei mele ca să-i aduc cititorului aminte că, din păcate, sondajul think tank-ului „GLOBSEC” a măsurat o tendință care ne va racorda din nou probabil la o stare de fapt  similară cu cea evocată de Wolton.

Rezultatul pe care l-a obținut Klaus Iohannis fragmentând mai întâi PNL-ul, pentru a readuce PSD la guvernare – crede Magda Grădinaru -, este apatia socială. Oamenii nu mai reacționează, protestul pare a-și fi dovedit inutilitatea, de vreme ce lucrurile se petrec, păstrând proporțiile comparației, ca atunci când puterea mai schimbă câte ceva în Rusia pe modelul ies trei, intră alți trei; sistemul se întărește.

Lipsa de transparență în modificarea legilor securității naționale, blocarea unei dezbateri publice reale, manipularea contextului (cu un război la granițe și o criză economică resimțită deja din plin, oamenii nu mai pot avea grija legilor securității naționale), derivele iliberale fac ca discuția despre Securitate să rămână în bagajul de țară. (spotmedia.ro)

Îngrijorările publice vis-a-vis de legile securității naționale sunt legitime atât timp cât nu există dezbatere publică. Pentru cei interesați să le examineze fără a ține cont de îngrijorările oamenilor de presă, dar și fără să se lase manipulați de tăcerile politicului, textele celor 10 proiecte de legi ale securității naționale pot fi găsite aici: g4media.ro/exclusiv-g4media-publica-integral-cele-10-proiecte-de-legi-ale-securitatii-nationale-documente.html.

Dar problemele sunt chiar mai complicate de atât, în condițiile în care cea mai mare parte a dispozițiilor din legile securității naționale au fost elaborate și adoptate înainte ca România să devină stat membru NATO și al Uniunii Europene, înainte să fie experimentat efectele unei pandemii ca SARS-CoV-2 și clar înainte să vedem cum războiul de întoarce în Europa, prin invadarea Ucrainei de către Federația Rusă.

Avem nevoie, cu alte cuvinte, de legi noi, actualizate, eficace în noile condiții și, mai presus de orice, democratice.

Doar că – și aici mingea ajunge în terenul nostru, al cetățenilor, al alegătorilor și oricât am vrea să ne derobăm, dacă ne pasă nu o putem face – tentația puterii îi poate determina pe cei de la PSD și PNL, care tocmai au descoperit că visul celor 7 ani de conviețuire poate deveni realitate, să alunece pe panta discreționară a autoritarismului.

Sunt sigur că nu doar opoziția parlamentară sau mass media sunt conștiente de pericolul pe care îl reprezintă trecerea prin Parlament al pachetului celor zece legi ale securității naționale printr-o dezbatere formală, într-o sesiune extraordinară, în care majoritatea parlamentarilor vor fi cu gândul la vacanță. Există și în PNL, PSD sau UDMR oameni care vor dezbateri serioase pe aceste subiecte, doar că au nevoie să simtă că cetățeanul care i-a votat îi și sprijină acum, le oferă o voce cu greutate.

Presa – fie și în parte – și-a făcut datoria, a scris, a tras semnalul de alarmă, politicienii au vorbit și ei, acum trebuie să vorbească cetățenii, în piață dacă este nevoie. Guvernul trebuie să știe că în vremuri complicate nu poate guverna fără cetățeni, eventual în disprețul lor, ci doar împreună cu ei. Iar cetățenii să facă bine să se asigure – Constituția le oferă instrumentele necesare – că Guvernul și Parlamentul sunt preocupate de securitatea lui, dar nu cu prețul restrângerii libertăților sale. Până nu este prea târziu.

Distribuie acest articol

28 COMENTARII

  1. Mai toata Media romanesca si-a facut„ un capat de tara ”spre a pustii cugetul romanilor si spre a le arata acestora cum Securitatea isi doreste sa minimizeze democratia si cum tentatia iliberalismului, de mucava , este scopul serviciilor si al politicienilor ce ne conduc . Nimic nu este mai fals .Romania este parte a Uniunii Europene si isi subordoneaza legislatia , pe multiplele domenii de referinta si interes european ,legilor de la Bruxelles .Vilvataia declansata in Media are doar scopul de a maximiza procentul votantilor Partidelor aflate la guvernare ce isi vor face din refuzul adoptarii unor ,presupuse , pasaje din noua lege , oferite cititorilor spre discutie , un merit de necontestat . Legea este veche si ea trebuie modificata . atunci cind vom avea forma finala oferita votului din Parlament putem concretiza . Pina atunci ,doar , ne „batem gura degeaba ”.

    • daca trollul asta samaritean este platit de partidul unic sau securisti habar n am, oricum n are aderenta decit la putorile ce se adapa la buget. a propos, faceti un sondaj, citi militieni si sri sti (semianalfabeti) sint progeniturile scursurilor tortionarilor de ieri. jivinele au angajat probabil si sociologi (muritorii astia de foame se nchina oricui plateste) ce testeaza starea de spirit a populimii. eu zic sa i fereasca Dumnezeu de ce va sa vina, mai devreme sau mai tirziu totul se plateste. a considera ca toti sint o apa si un pamint mituiti sa voteze/accepte jigodiile inepte este o eroare

    • Dumneata esti ori pus sa faci propaganda prouslamistă ori nu știi ce vorbești. România este condusă dupa model rusesc de un sistem cu epoleți. Europa e la televizor. Țara asta e ruinată, depopulată, jefuită prin credite, despădurită, decivilizată si deeducată de acest sistem care in fond e o conspiratie a imbecililor. Exista un soi de mit cum ca serviciile sunt populate cu baieti destepti. Nu. Sunt o conspiratie a imbecililor care au acces la secretele mele si ale tale. Si fura, si mint, si fac ce vor.

  2. „Este interzisă înființarea de instanțe extraordinare. Prin lege organică pot fi înființate instanțe specializate în anumite materii, cu posibilitatea participării, după caz, a unor persoane din afara magistraturii.”

    Extras din constituție. A se compara cu versiunea 1991, măcar. Dacă tot se incriminează mai nou „ura de partid”, sunt utile instanțe în materie, trebuie stabilit cum se aplică la formațiuni dispărute. Eventual se va face carieră cu un recurs în interesul legii.

  3. În 3 iunie 2022 a fost promulgată modificarea art. 369 din Codul Penal, modificare care se referă, printre altele, la „discriminarea” pe criteriu de „opinie ori apartenență politică”. Așadar, dacă exprim public dezaprobare (id este „discriminare”) față de comuniști sau fasciști, cine îmi face ancheta de poliție politică, poliția națională sau serviciile secrete? Că CCR a declarat că-i „constituțional”. Întreb pentru un prieten.

    • Nu prea știu cine ar trebui să facă ancheta asta, dar poate ar fi bine să-l întrebăm pe Cioloș (băiet fin, educat la Paris, tehnocrat d-ai noștri dîn popor și nepot de Ardelean), care împreună cu ministra justiției Prună (fată bună și asta, copila lu’ nea Vasile Prună de la DIE) au născut celebra OUG 6/2016 prin care ”organele SRI pot fi desemnate ca organe de cercetare penala speciala, in sensul prevazut expres de CPP, si anume art. 55 alin. 5 si 6, pentru punerea in executare a mandatelor de supraveghere tehnica, conform prevederilor aceluiasi cod”, pă cum spune distinsa (de aici: https://ziare.com/raluca-alexandra-pruna/ministrul-justitiei/ordonanta-interceptarilor-aprobata-sri-va-putea-fi-organ-de-cercetare-penala-speciala-1412703). Nu a ținut atunci pe caz de CCR care i-a dat în cap, încercăm acum că d-aia avem guvernul ăsta care se mișcă-n pas de defilare și l-am pus și pe neica-nimeni de Licu la CCR. ”Specialiști” avem infiltrați peste tot, tura asta tre’ să iasă ceva din joben!

  4. Era de aşteptat ca şi în România să crească nivelul de autoritarism. Cauzele sunt multiple şi aş enumera doar câteva:
    – proximitatea războiului Rusia-Ucraina
    – agresivitatea Franţei( care forţează transformarea UE într-o federaţie franco-germană, cu Germania şi Franţa state suzerane iar celelalte state vasale, etc), a Hungariei, a Turciei şi chiar a Ucrainei( apropo, dacă Ucraina câştigă războiul atunci trebuie să ne luăm gândul de la Bucovina şi Bugeac….)
    – situaţia Occidentului, împărţit de fapt în două axe: SUA+UK+Polonia+Ucraina+România vs. Europa de Vest
    – agitaţia la nivel global unde diferendele SUA-China cresc în agresivitate.
    -etc.

    România ce să facă? Trebuie să pună răul înainte, respectiv dacă lucrurile degenerează să aibă un guvern puternic şi forţe de securitate puternice( armată, servicii secrete, etc).
    Ne place sau nu, asta e situaţia. Poate nu e democratic, dar nu poţi asigura Securitatea statului numit România fără o conducere puternică. Şi, în definitiv, acest tip de măsuri se iau cam peste tot. Ar fi o iresponsabilitate să nu le luăm şi noi. Chiar dacă unii urlă că se afectează libertăţile constituţionale, trebuie să ne gândim că ele pot fi luate total dacă vom fi ocupaţi de o putere străină.
    Chiar nu se înţelege în ce pericol suntem în partea noastră de lume?
    Sub arme, libertăţile tac….

    • @Lucifer cu cat apar mai multe regimuri autoritare in Europa, cu atat Putin castiga si mai mult „teren” si isi vede visele implinite. Acesta este scopul lui, de a crea astfel de regimuri militarizate/autoritare dupa chipul si asemenarea lui si eventual al lui Xi Jinping, in cat mai multe state europene pentru a le putea controla mai bine. Ma indoiesc ca Franta va deveni vreodata un stat autoritar, chiar daca doreste armata europeana si chiar daca mentine relatiile cu Rusia. Cand vor vedea francezii ce inseamna un astfel de regim vor iesi cu totii in strada si vor rasturna guvernul. Insa, in Romania ma indoiesc ca va mai iesi cineva sa protesteze…

    • Teoretic ai dreptate, practic ai noștrii milițieni și securiști și politruci vor doar sa își securizeze și extindă privilegiile. Sa sece de bani bugetul, sa jecmaneasca ce pot din fondurile europene și sa își rezolve neamurile în posturi călduțe și grase. La final, dacă roată istoriei se întoarce, abandonează SUA estul Europei și /sau cistiga Rusia, șobolanii noștrii dragi și scumpi vor intoarce la nevoie „armele”, adica vor cinta la masa noului stapin pentru exact aceleași condiții – bani, privilegii și putere. Asa ca statutul de membru NATO sau UE valorează cit cuvintul lui Rareș Bogdan care anula pensiile speciale în 30 de zile și are cam forța și impactul celor 5000 de căști trimise de Germania în Ucraina, ca la tancuri și avioane se mai scobesc și gindesc.

      • Șobolănimea care la o adică sare imediat în barca cealaltă trebuie musai completată cu armata de juzi și procorori care acum își zic între ei ”magistrați” și care trebuie să se scalde-n bani ca maharajahii. Dacă le pune Putin fieru’ pe gît o să-i vezi cum lucrează și pe o baniță de porumb, ne bagă pe toți la pîrnaie și ne fac buni de împușcat fiindcă peste noapte am trecut pe lista cu ”naziști”.

    • Mai, sa fie, tot altii sint de vina! România nu a incetat niciodata cu ifosele autoritariste. A schimbat doar mimetismul.

    • 1) „– situaţia Occidentului, împărţit de fapt în două axe: SUA+UK+Polonia+Ucraina+România vs. Europa de Vest…” Mda, Franta, Germania si birocratia bruxelleza sunt de vina, axele lui Petrov si caii verzi pe pereti. Ca fapt divers, cea mai mare baza militara americana pe continentul european o gazdueiste Germania. De asemenea, nici rachetele americane (nuke) nu sunt stationate in Est. Ce axe visati?

      2) „Şi, în definitiv, acest tip de măsuri se iau cam peste tot. Ar fi o iresponsabilitate să nu le luăm şi noi.”… Alti cai verzi pe pereti. In vestul continentului nici vorba despre asa ceva (dimpotriva, valoriile democratiei moderne se extind). In fine, puteti lua astfel de masuri pe banii contribuabililor romani – daca chiar asta o fi ce ei isi doresc (de fapt ma gandesc ca nici nu-i intreaba nimeni). In fine, nu inteleg de ce trebuie sa va ghidati mereu dupa fratele mai mare de la rasarit!

    • Lucifer, reprezinti exact ceea ce gandeste majoritatea romanilor. Sa fie liniste, sa ne conduca epoletii.
      E usor cu voi. Va vindeti pt 30 de arginti. Libertatea data de Dumnezeu pt voi e valabila doar la butonat canale tv si unde sa mergi la mamaia sau la greci.
      Asta e.
      De asta suntem aici. In general sunt blamati politicienii. Nuuu. Dumneata esti la fel de vinovat, asa cum sunt si eu, pt ca inghiti orice kko ca sa ai cablu si caldurica la picioruse. Nu e vina dumitale. Asa suntem toti. Lasi si leneși.

    • Către toţi cei care m-au onorat cu comentariile lor:
      1. Rusia s-a apropiat la 45 km de graniţele României şi ne ameninţă inclusiv cu armele nucleare. Chiar credeţi că nu e cazul să fim pregătiţi pentru orice eventualitate?
      2. Chiar credeţi că în caz de atac al Rusiei ne vor apăra Germania şi Franţa?
      3. Mi-e dragă democraţia, dar mai dragă mi-e libertatea.

      • Dava vrei sa iti aperi libertatea ceri serviciul militar dupa model elvetian si arme in fiecare casa, nu iti cedezi libertatile democratice. Facand o gluma, Luciferule, pt tine e destul de natural sa ceri sa renuntam la libertate :)) E o gluma teologica. Poate ca nenorocirea asta de razboi ar fi sansa sa ne educam in ideea de a ne apara libertatile. Deocamdata suntem o adunatura de oi speriate. Iar dumneata esti intre cei mai speriati.

  5. Foarte bună analiza, din păcate sînt lucruri care se știu de multă vreme și nimeni nu mișcă un deget. Iohannis care a fost plantat în fruntea statului nu are niciun cuvînt de spus, stă legat de staul la Cotroceni și rumegă vise de mărire băgate de servicii în fînul care îi este servit zilnic, iar atunci cînd este scos la plimbare pe imaș la un golf ne spune că urmărește totul cu atenție și că articolul 5, punct. Deja perioada de stabulație ca prezident i se apropie de final, trebuie găsit altul căruia serviciile să-i pună belciugul în nas și să-l dea în grija lui Pahonțu ca să-l mîne, așa că trebuie mișcat acum cu legile astea care vor trebui să le dea în sfîrșit mînă liberă la zburdat în politică și la făcut de bani. Pandemie, criză, război, inflația cu două cifre, apocalipsa climatică, teroriștii, China care o să se trezească și foametea care va să vie călare pe variola maimuței, toate astea la un loc sînt semnalul că a sosit momentul ca jmekerii să se umple de bani, numai că întîi trebuie făcute niște legi fiindcă așa e în democrația asta nouă, trebuie băgat jaful legal, nu dăm cu japca de pe vremea ciumei roșii. Aștept ambasadorii ăia care mureau de grija democrației să înceapă să se agite și să ne țină lecții de statul de drept, iar oamenii educați și tinerii corporatiști împreună cu floarea societății civile să ne repereze onoarea și să iasă la luptă împotriva hidrei corupției, a zbirilor care atentează la sfînta constituțiune, la libertatea sacră și la independența justiției, care vine un moment la cari poți pentru ca să spui ”pîn-aici domnule, nu-ți permit!”, ș.c.l. N-ai să vezi, pînă nu sună goarna semnalul, soțietatea aia țivilă vigilentă și alertă fabricată la Băneasa doarme în bocanci!

    • @cetatene, ambasadorii aia apar doar la comanda si doar atunci cand au vreun interes. Nu mai pot ei dormi de grija noastra. Acum, cele 10 legi ale „Securitatii” (nationale, desigur) intra intr-un alt domeniu, cel al securitatii, dupa cum se si numesc de altfel, iar iesirile amvasadorilor nu se mai justifica in mintea unora. Adica este greu sa-i mai acuzi de coruptie pe „schpionii” tarii avand in vedere ca li se vor ierta toate pacatele, chiar si cele de evaziune fiscala prin diverse firme, deoarece „actiunile” lor se vor incadra la categoria „misiuni” ce tin de securitatea statului. Eradicarea coruptiei cu ajutorul coruptiei sau „Cui pe cui se scoate”. Este „tricky” toata treaba.

  6. Stati ca a aparut Klaus cu urmatoarea declaratie: https://www.g4media.ro/breaking-iohannis-prima-reactie-pe-legile-securitatii-nu-isi-doreste-nimeni-o-restauratie-a-vechii-securitati-personal-ma-voi-ingriji-ca-draftul-sa-fie-corectat-avem-un-prim-draft-nu-e-destinat.html
    Sa intelegem de aici ca presedintele este responsabil si ca nu va promulga astfel de legi decat dupa ce le va modifica pe model occidental/NATO? Personal n-am incredere ca va face asta. Vom vedea, nu stiu, insa presiunile din partea serviciilor sunt din ce in ce mai mari catre refacerea unui aparat de securitate care aminteste de anii 80. Mai cred ca cei care au initiat astfel de legi sunt vechii securisti cu state vechi, care au batut palma cu Rusia si care acum ataca Romania. Insa nu suntem singuri, iar asta face parte din noul razboi hibrid dus de Rusia in spatiul occidental. Putin are aliati multi in toata Europa, iar asta se observa din ce in ce mai des in ultima vreme.

  7. Simplitatea spuselor Presedintelui natiunii (poate pricepe orisicine ) ne spun (spusele ) cum textul supus dezbaterii legale este doar un „draft ”ce elimina , din start , toate neghiobiile spuse in media .Media romanesca , in cautarea senzationalului face victime chiar din rindul celor care se cred aparati .Doar nu exista cineva care ar putea credea balivernele mediatice .Forma finala a legii va fi perfect democratica dar este neindoielnic cum legea trebuie modificata . Legea este veche si eanu mai corespunde obligatiilor ce revin Institutiilor de Inteligence .Propaganda mediatica are si ea limitele ei . Incercarile de a prosti cetateanul sunt uneori binevenite asa cum se incearca si in cazul de fata dar cetateanul va intelege prosteala .

  8. De notat ca planul kgb, la fel ca si planul nkvd, si ca si cel al ohranei, nu a reusit fara masacrarea poporului. S-a tras in plin pentru ca poporul sa nu uite cu cine are de-a face. „teroristi”, da, teroristi autohtoni scoliti de o putere inamica naturala, singura pe care o mai avem, si care da batai de cap intregii planete.
    Cancerul planetar rus trebuie sa dispara.

  9. Chiar ma întrebam de unde lipsa de reacție pe Contributors la aceste proiecte de legi.
    La ordinata 13 a fost un raspuns mult mai activ al societății in civil. Guvernanții de azi au mituit presa, au cumpărat așa zisele ONG-uri sau think tank-uri (a propos de fraza cu think thankul independent slovac, tare aș vrea sa știu si eu cum se finanțează ei, sau mai bine cine ii finanțează) au instalat armata in fruntea tarii si acum vor să oficializeze conducerea ei de către servicii.

  10. Nu cred că se poate aborda acest subiect fără un pic de istorie recentă și, eventual, interbelică.

    In 1933, președintele jucător al vremii -un dictatoraș de balcani pe nume Caroldoi- opărit fiind de ascensiunea extremei drepte, găsește de cuviință să aducă la guvernare un liberal „dur”, adică un ins dispus să execute fără crâcnire indicațiile prețioase ale genialului șăf de stat. La alegerile din acel an Garda nu a mai participat căci a fost dizolvată prin decret de prim-ministrul Duca. Ce a urmat -un lung șir de asasinate, război politic pe față și instaurarea dictaturii regale- știm cu toții. Acum avem alt pârlit de dictatoraș care găsește slugi, pardon aliați liberali, dispuse să meargă pân la capăt cu regimul autoritarist.

    Căci -acum vine istoria recentă- e inadmisibil ca un stat democratic să răspundă unei pandemii cu tancurile, bastoanele și pompierii. Din martie 2020 trăim sub un regim autoritarist ce a sechestrat oameni, i-a vânat pe străzi, i-a arestat, i-a amendat, i-a vârât in lagăre medicale, i-a obligat să suporte tratamente experimentale, totul pentru că o boală a fost proclamată satanică, iar rezultatul pozitiv la un test aberant a fost declarat culpă penală. Nu sub amenințarea autoritarismului suntem, ci chiar in plin regim deraiat iliberal, culmea, sub conducerea unor liberali. Un regim ce a distrus și ultima fărâmă de credibilitate a presei pe care a cumpărat-o engros ca să-i susțină politicile sanitare fascistoide (cu tot cu afacerile putrede incheiate cu entități din pigpharma). aproape intreaga presă mainstream a acceptat mita legalizată de regimul autoritarist sănătorist și s-a transformat in mașinărie de propagandă. Și nu, nu s-a terminat. Atâta timp cât nimeni nu este anchetat, judecat și condamnat pentru atacurile sistematice la adresa drepturilor si libertaților noastre vreme de 2 ani nu putem vorbi de restaurarea democrației și a statului de drept.

    Așa că aceste legi ce vizează intărirea aparatului represiv sunt o consecință firească a divizării, discordiei, resentimentelor intreținute de stat intre cetățeni (care nu mai sunt cetățeni, ci pacienți, și supunerea in fața diagnosticelor/medicației dictate este o datorie proclamat civică) și aparatcici (speciali care trebuie să asigure dominația noilor specialiști, dar și profesioniști din medicină transformați pe nesimțite in călăi, in simpli executanți ai unor decrete sinistre). Evoluția regimului -in direcția abrutizării- e normală dacă ne gândim la reacția majorității poporului, o masă incredibilă de cârcotași ce nu au mai vrut să înghită nici minciunile științifico-fantastice, nici leacurile minune achiziționate de samsarii regimului la suprapreț. Pare că vremea morcovului a trecut, de-acum ni se pregătește ciomagul, că-s prea incompetenți/nerăbdători ca să ne mai convingă altcumva de mărețele planuri și sublimele interese naționale.

    De-acum avem premisele unei dictaturi, dar nu de tipul Orban, ci de tip european, macronist aș spune. Asta pentru că ni se pregătesc lucrări și făcături mărețe. Urmează Marea Salvare a Planetei, incepînd, desigur, cu Europa, și regimul nostru nu face altceva decât să se alineze cuminte și să asigure restaurația securității ca aparat represiv/de propagandă.

    • România nu a avut niciodată o evoluție istorică independentă de restul regiunii. Schimbările de la Moscova și de la Berlin au precedat întotdeauna cu câțiva ani schimbările de la București.

      Autoritarismele dâmbovițene sunt într-adevăr mai rudimentare, ”mexicanizarea” despre care se discuta pe vremea lui Adrian Năstase a reușit până la urmă, a fost implementată cu succes. Dar încadrarea în tendința generală a fost întotdeauna valabilă. Prin urmare, schimbările vor trebui să se petreacă mai întâi la Berlin și la Kremlin, ceea ce deocamdată nu e cazul.

      Mai mult decât atât, administrația Biden e favorabilă derapajelor europene actuale, la fel ca administrația Obama, din care provine. Până nu se schimbă ceva la Washington, nu se schimbă nimic semnificativ nici în Europa.

  11. Pentru caracatita cu epoleti a carei expresie politica e uslamismul, razb din Ukr a fost o binecuvantare. Iohannis stia ca vine razb din vara si a stiut exact ce face cand l a zburat pe L Orban si apoi pe USRisti. A folosit informatiile serv secrete pt a manipula politica interna. Asta e impardonabil. Asta face Putin si Lukasenko. Iohannis si uslamismul instaureaza o Mica Rusie. A inceput atribuirea tuturor miliardelor din PNRR. Trebuia sa fie nebuni sa ii lase pe USRisti in guvern. Se vor face averi legendare. Vor trai in Rai ei si familiile lor cel putin 2 generatii. Iar voi, astia ce scrieti pe aici, voi si cu mine si copiii nostri vom plati creditele si prostia si lenea si lașitatea. Dar asta a facut de zeci de ani românul. Suntem buni la combătut dar ne obosim repede. Sau, când ne ajunge cuțitul la os votăm Vadim sau auriști, niste gargaragii de stadion divizia F. Sau emigrăm. Succes tuturor in dezastrul care va veni.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Felea
Cristian Felea
Doctor în ştiinţe inginereşti, domeniul: „Mine, Petrol şi Gaze” - Universitatea din Petroşani. Ofițer SRI în rezervă Colaborator al publicaţiei „Revista Minelor”

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro