Saptamana trecuta Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine (caci aceasta e denumirea completa a unui minister pompos care nu a realizat nimic pana in prezent), Dan Sova, a declarat, ca ceea ce finanteaza Uniunea Europeana nu coincide cu interesele tarii noastre. O declaratie anti-Europa, atat de normala in discurul liderilor actuali. Dansul facea trimitere la tronsoane din autostrada Transilvania care spune el nu sunt importante pentru UE dar extrem de importante pentru Romania. Prin aceasta declaratie se poate deduce faptul ca acest minister nu intelege nimic din strategia europeana de dezvoltare, Europa 2020, ca nu exista nici un fel de dialog sau comunicare intre acest minister si celelalte ministere (Ministerul Fondurilor Europene si Ministerul Dezvoltarii Regionale), si, cum de atatea ori ne-a obisnuit acest guvern, ca de fapt UE e de vina si nu Romania.
Situatia actuala a POST (Programului Operational Sectorial Transport)
Infrastructura este o conditie de baza a dezvoltarii economice, a atragerii investitorilor straini, a dezvoltarii turismului. POS-ul a fost unul dintre programele cheie avand un buget de 5.7 miliarde de euro pentru 7 ani de zile, din care noi am absorbit undeva la 10%. Potrivit unei analize, la finele anului 2012, Romania avea 529 de km de autostrada. Scriam in trecut ca « Nu avem autostrazi, nu avem bani, nu accesam fonduri dar, paradoxal, infrastructura romaneasca a inghitit in ultimii ani miliarde de euro. Iar cand se construieste, se construieste prost. Doar doi ani este garantia pentru o lucrare. » Iar domnul Sova venea cu o noua explicatie halucinanta : „In Romania, nu se fac autostrazi pentru ca licitatiile pentru alegerea constructorilor dureaza cu anii.” Din aceeasi analiza, realizata de Hot News, reiese ca din 2012 si pana in prezent, (mai 2013) guvernul Ponta nu a semnat niciun contract pentru noi tronsoane de autostrazi iar acest lucru se va vedea cel mai bine in anul 2014, cand e posibil sa nu avem tronsoane de autostrada ce ar putea fi inaugurate.
Deci POST nu a absorbit nici macar un sfert din cat i-a fost alocat, si atunci cand se construieste se face cu preturi enorme, mult mai mari decat in alte tari. Dar asa au aparut in Romania miliardarii, constructori de sosele.
Scriam cu ceva timp in urma ca la putin timp dupa ce POST a fost deblocat, Comisia Europeana a inceput sa deruleze proceduri de infringement pentru incalcarea legislatiei europene privind achizitiile publice, pentru reabilitarea drumului national intre Crasna si Iasi. Procesul de regionalizare care se anunta poate amplifica aceste practici deoarece nu exista un mecanism la nivel regional care sa controleze si care sa sesizese timpuriu aceste pericole.
Neconcordanta finantare UE – nevoi Romania
In Romania indicatorii de dezvoltare propusi in documentele strategice pentru perioada 2007-2013 au fost prost stabiliti, nevoile de dezvoltare au fost lacunar redate si nu a existat o viziune strategica intre obiectivele stabilite si proiectele finantate. Anul acesta avem aceeasi problema: negocierile pentru 2014-2020 au esuat de doua ori in acest an, de fiecare data Comisia a considerat documentele propuse ca fiind imature si irelevante pentru procesul de dezvoltare economica. Prima oara in martie 2013 cand Comisia a spus ca ”propunerea facuta de guvernul Romaniei nu întruneste înca minimele conditii de calitate si credibilitate pentru a permite un dialog informal eficient privind viitoarele documente de programare”, iar a doua oara in iunie cand Comisia a considerat propunerea neprofesionista: “Nicio lectie învațata din implementarea programelor în perioada 2007-2013, în multe sectoare”
O analiza a colegilor de la curdeguvernare, care citeaza Comisia Europeana, sustine ca Guvernul Romaniei a copiat efectiv documentatia europeana, în speta recomandarile specifice de tara: “Copy/paste după CSR-uri, neancorat în analiza tematica (Copy/paste of CSRs, not anchored in the thematic analysis), Nicio lectie învatata din implementarea programelor 2007-2013, pentru multe sectoare)”.
Iar despre viitorul POST in Romania se spune ca : ”Lista oscilanta de prioritati, fara justificare sau referire la nevoia de prioritizare, în toate sectoarele. Nicio referire la Masterplan și la prioritizarea nevoilor de cheltuire. Nicio referire la siguranța rutiera.” Ati inteles domnule Sova despre cum sta treaba cu documentele de la transport, care trebuie aprobate de Comisia Europeana?
Europa 2020
Strategia “Europa 2020” este o strategie de 10 ani, propusa de Comisia Europeana in martie 2010 pentru dezvoltarea economiei Uniunii Europene, ca un follow-up al Strategiei de la Lisabona, care a cam esuat. Aceasta are ca scop „o creștere inteligenta, durabila si favorabila incluziunii„, cu o mai mare coordonare a politicilor nationale si europene. In obiectivele strategiei apar indicatori privind rata ocuparii fortei de munca de la 69% la 75%, de a investi in cercetare si inovatie pana la 3% din PIB, de a reduce emisiile de gaze, de a creste volumul de energie din surse regenerabile, de a reduce rata abandonului scolar timpuriu si de a reduce numarul europenilor care traiesc sub pragul saraciei. Obiective indraznete si greu realizabile, mai ales in cazul statelor lovite de criza, care probabil nu vor investi in cercetare si dezvoltare sau in invatamant.
Intr-adevar este o slaba concordanta intre aceste obiective si construirea de autostrazi in Romania, insa nu e vina Europei ca noi nu am fost in stare sa absorbim eficient banii care au fost alocati POST in perioada 2007-2013. Managementul prost al POST coroborat cu problemele pe achizitiile publice din cadrul unor licitatii, au facut ca programul de infrastructura sa fie blocat si acest lucru se poate intampla si in viitor. Viitorul POST este slab dezvoltat, iar documentele Comisiei fac referire la acest lucru. Nu este vina Europei, ca nu avem prioritati clare, justificabile si ca facem copy si paste la documente strategice, pe baza carora se vor da 40 de miliarde de euro. Poate domnul Sova ar trebui sa analizeze mai atent strategia “Europa 2020” si pe baza acesteia sa dezvolte proiecte. Poate ar trebui sa aiba un dialog si o comunicare continua cu d-l Dragnea si d-l Teodorovici, pentru ca exista o sinergie a investitiilor cu fonduri europene, care tine si de regionalizare si de alte fonduri. Dansul se ocupa de proiecte de infrastructura de interes national si investitii straine insa in afara de uite contractul cu Bechtel sau Rosia Montana, nu e contractul cu Bechtel sau Rosia Montana, nu am vazut. Si apoi face declaratii de genul “ceea ce finanteaza Uniunea Europeana nu coincide cu interesele tarii noastre”?. Poate ar trebui sa faca o vizita oficiala in Rusia si poate va gasi acolo finantari care sa coincida cu interesele tarii noastre!?
Cred ca ai vrut sa faceti referire la colegii dvs. de la cursdeguvernare.ro. Un ‘s’ final face toata diferenta (vezi mai sus, in text). Lipsa lui ar putea sugera o evaluare succinta a actualei guvernari.
Mi-a placut; subscriu! Ca si la acronimul lui iosiP de mai jos…
„Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine”
Va sugerez utilizarea acronimului: ministru delegat pentru PIINIS :)
Honni soit qui mal y pense, desigur…
Nu ar fi rău să înființeze un departament de analiză a numelor / acronimelor la guvern.
Americanii au parca așa ceva, din câte îmi zice un prieten de acolo, înființat după o serie de perle superbe din partea militarilor de acolo.
Faine chestii aceste mici greşeli. Vezi şi aici:
http://www.revista22.ro/crin-antonesacu-sunt-trei-acte-politice-majore-care-au-facut-si-fac-efecte-neplacute-si-n-cazul-carora-nu-a-existat-consultare-sunt-destule-de-clarificat-n-usl-pentru-a-putea-merge-mai-departe-31533.html
Dacă Crin (cacofonie voită) e Sacu, am întrebat decent cine e Peticu. Încă n-am primit răspuns.
În cadrul aceluiaşi articol, la comentarii, cineva se plângea că nu există dezbateri pulice între candidaţi. L-am contrazis. Există, la WC: Ba a mea-i mai mare!