duminică, mai 19, 2024

Scrisoare deschisa catre premierul Ponta si ministrul Teodorovici (Prima parte)

Stimate domnule premier Ponta, stimate domnule ministru Teodorovici

Am citit minuta conferintei de spatamana trecuta de la sedinta Comitetului Interinstitutional pentru Acordul de Parteneriat 2014-2020 si am considerat ca unele dintre afirmatiile dumneavoastra merita sa fie comentate si analizate, pentru ca am simtit ca unul dintre comentariile domnului ministru Teodorovici face referire direct la articolele publicate de mine la inceputul anului. Pe data de 19 ianuarie a aparut in romaniacurata articolul “Viitorul nu suna bine: despre regionalizare si fonduri europene”, iar pe 30 ianuarie am publicat pe europuls, contributors/hotnews si finantare articolul “Fondurile europene – o himera pentru Romania”. Sunt bucuros ca aceste analize au ajuns la urechile dumneavoastra, insa m-am simtit lezat cand domnul ministru Teodorovici a facut urmatoarea declaratie “Romania nu se afla in urma altor state membre, asa cum s-a spus, din pacate de cei care, sa spunem asa, nu se pricep foarte mult la acest domeniu.”

Urmatoarea scrisoare contine doua parti, prima reprezentand pozitia mea cu privire la cele declarate de d-l Teodorovici, iar cea de-a doua parte voi combate cu argumente, unele date tehnice prezentate in cadrul conferintei de saptamana trecuta.

D-le Teodorovici, dati-mi voie sa ma prezint: Ma numesc Gratian Mihailescu si din 2012 fac pe consultantul si pe publicistul. Cateodata imi iasa, cateodata nu, dar asa e pe cont propriu. De prin 2005 am inceput cu chestiile astea, dorind sa imbin studiul cu munca. Atunci am plecat cu o bursa in Germania, iar dupa am ajuns la Bruxelles unde am lucrat aproape 2 ani cu fonduri. M-am intors acasa la promisiunile unui politician, care pe vremea aceea era europarlamentar, pentru a pune bazele unui proiect din care avea de castigat toata lumea: si eu, si el si comunitatea. Mi-am dat seama ca m-a mintit, dupa ce m-a dus cu zaharelu vreo jumate de an. Si acum, vreti sa il puneti minsitru la interne. Am trecut peste asta. Apoi am castigat o bursa de la Comisia Europeana si am plecat din nou in Europa, pentru 18 luni. Si stiti ce am facut alea 18 luni? Am studiat modelul polonez de dezvoltare regionala, dar despre astea o sa va povestesc mai pe larg in a doua parte a articolului. Din nou am revenit acasa. Din nou cu dorinta de a face ceva, de a ma implica. Am avut discutii cu consilierii unui primar, care pune palmieri. Mi-au zis ca e super-proiect, dar niciodata nu am putut sa ma intalnesc cu primarul….doar cu consilierii. Care pana la urma, nu au mai raspuns la telefon. Fiind a doua oara cand o pateam, n-am mai asteptat asa mult, si dupa 2-3 luni mi-am dat seama ca nu se poate face nimic. Si de atunci, mi-am spus ca nu mai imi doresc sa colaborez deloc cu administratia. Am mai avut niste “zvacuri” anul trecut, pe niste programe europene, pentru orase si “am pus pe cineva” sa vorbeasca cu un alt primar. Ca asa merg lucrurile la noi: trebuie sa te recomande cineva pentru o audienta. Si a vorbit omul ala pentru mine (om important de altfel) si mi-a zis ca primarul ma asteapta la ora 9. Si la 9 am fost acolo. Dar dupa o ora de stat pe la usi, a zis sa vin dupa 12 ca e mai liber. Dupa 12, nu a mai fost acolo. Cam asa s-a intamplat si cu ceilalti doi politicieni din administratie de mai sus: stai sa se voteze bugetul, vino maine la birou, sunt la sedinta la Bucuresti etc. Nu am inteles niciodata un lucru: cat de greu e sa zica NU! NU domnule nu suntem interesati de ce ne propui tu! Dar nici unul dintre ei nu a zis NU! Asta sa intelegeti domnule ministru cum sta treaba cu administratia publica, pentru ca observ ca nu ati iesit niciodata din Minister si probabil nu stiti cum sta treaba in primarii si Consilii Judetene! Si dupa cum stiti, administratia are primul rol in absorbtia fondurilor europene.

D-le Teodorovici, ma gandesc ca ati citit recomandarile Comisiei cu privire la Acordul de Parteneriat pentru 2014-2020? La pagina 9 a documentului Comsia spune ca administratia si guvernanta publica sunt ineficiente:

“Ineficiența administrației publice din România, caracterizată de un mediu suprareglementat

și proceduri greoaie și ineficiente, afectează mediul de afaceri și atractivitatea țării, dar și capacitatea de investiții publice. Aceste deficiențe conduc, de asemenea, la un deficit al capacității de elaborare a politicilor, combinat cu unități de politică sectorială insuficient calificate și abilitate, incapabile să conceapă o viziune politică și documente strategice, precum și cu lipsa de competențe de management și coordonarea ineficientă a politicii strategice și operaționale. Acestea sunt ancorate în deficiențele de guvernanță structurale subiacente, confirmate în cadrul administrațiilor naționale și locale, care generează la rândul lor o aversiune față de riscuri, responsabilitate și decizie.”

iar despre justitie se aminteste tot la pagina 9 unde se vorbea despre administratie si guvernanta :

“Dificultăți similare sunt întâlnite în sistemul judiciar, a cărui lipsă de eficacitate și de responsabilizare este subliniată de monitorizarea desfășurată în cadrul Mecanismului de cooperare și verificare. Incapacitatea sistemului juridic și instituțional național de a face față în mod eficient fraudei sau conflictelor de interese a generat preocupări.”

Deci una dintre hibele majore e acolo si observ ca calitatea administratiei nu s-a schimbat deloc in ultimii ani, fie ca vorbim de guvernare PDL sau USL. De fapt in unele parti, nici macar partidul nu s-a schimbat, politicienii migrand dintr-o parte in alta.  Si probabil nici nu o sa se schimbe prea multe in urmatoarea perioada!

Dar sa revenim la experienta mea. Cu expertiza acumulata la Bruxelles, cu studiile facute, ma gandeam prin 2008-2009, ca va fii usor sa gasesc un job in domeniul asta. Eram deficitari totusi la capitolul absorbtie si ma gandeam ca imi pot gasi si eu un loc in administratie. M-am inselat. Pe posturile astea lucreaza doar oamenii de partid, doar nepoti, fii sau fiice, doar cu spaga. Eu n-am vrut sa ling pe nimeni in fund, n-am vrut sa dau spaga, n-am vrut sa intru in partid. Si nu am intrat in sistem. Probabil de aceea “nu ma pricep foarte mult la acest domeniu.”  Pentru ca habar n-am cum e din interior, dar dupa rezultatele de pana acum e cam praf! Insa anul trecut, impreuna cu colegii de la SAR, am scris in raportul de politici publice pentru 2013 capitolul despre fonduri europene si regionalizare: “Regionalizare si fonduri UE: Cum sa nu faci rau, pana sa faci bine”. Eu din pacate nu am putut veni la conferinta, insa dumneavoastra ati fost acolo! Sunt curios doar daca v-ati uitat peste el, sa vedeti si alta perspectiva decat cea institutionala. Daca nu, puteti sa il luati de aici. In 2012 ne-am mai intalnit la o conferinta, la Bucuresti organizata tot de SAR. Era inainte de alegeri, deci nu erati ministru pe atunci. Vi-am pus o intrebare legata de fraudele cu achizitiile publice si de banii care merg la firmele clientelare care finanteaza bugetele partidelor. Nu mi-ati rapsuns atunci, pe motiv ca nu ati inteles prea bine intrebarea. Tot la acea conferinta au venit reprezentantii diferitor organizatii non-guvernamentale care se plangeau de deficientele POSDRU si de faptul ca nu au bani sa plateasca angajatii, banii fiind blocati la AM. Ati bajbait si atunci, pentru ca stiati ca era vina Ministerului.

In 2012 am publicat un articol in care am explicat experienta mea din 2009 cu politicienii locali si regionali din administratie, cu proiectul nerealizat, in care descriam patania mea. La scurt timp, unul dintre oamenii influenti din zona, caruia ii apare si numele in articol, mi-a spus: “Tu sa-ti faci bagajele si sa dispari! N-ai ce cauta in domeniul dezvoltarii regionale aici in zona asta, cat timp sunt eu aici!” Cam asa sta treaba d-le Teodorovici cu administratia locala si regionala si ne miram de ce nu performam cu fondurile europene?

Dumneavoastra d-le Teodorovici ati afirmat ca fostul ministru Leonard Orban nu are cojones cand vine vorba despre absorbtia fondurilor europene. Probabil dumneavoastra aveti “cojones” mari, dar cu siguranta ele au fost tot timpul intretinute politic. Din punctul meu de vedere sunteti unul dintre ministrii cu expertiza solida, un fel de “technocrat”, desi faceti parte din PSD si ati fost membru PNL. Dar probabil ca asa v-ati pastrat locurile caldute din Ministere, fie ca erati director la ISPA si SAPARD in guvernul Nastase, fie director sau secretar de stat  la Ministerul Economiei si Finantelor sub guvernarea Tariceanu, fie director de  Audit la Curtea de Conturi. Pana la urma se pare ca ati ajuns Ministrul Fondurilor Europene, fiind specialistul d-lui Ponta pe acest segment. Eu sper sa aveti rezultatele Elizbietei Bienkowska, insa sunt sceptic! V-ati ocupat de ISPA si SAPARD, programe care au avut succes, gradul de absorbtie fiind de 95%. Conform unui raport al Comisiei Europene, publicat in 2013 si citat de Euractiv, peste 90% din fondurile de pre-aderare au fost afectate de nereguli adica aproape 40 de milioane de euro, in timp ce in Bulgaria s-au descoperit nereguli doar in 8 cazuri in valoare de 4 milioane de euro.

Sincer, d-le ministru Teodorovici, chiar daca sunteti bine intentionat si aveti o expertiza buna, fara o reforma a administratiei publice romanesti nu exista nici o sansa sa avem o absorbtie mai buna pe viitoarea perioada!

Aceasta luare de pozitie este prima parte a articolului, mai personala, unde am dorit sa ma adresez strict domnului ministru Teodorovici. Cea de-a doua parte a scrisorii, va aduce argumente tehnice cu privire la declaratiile d-lui prim-ministru Ponta si ale d-lui ministru Teodorovici din cadrul conferintei pentru Acordul de Parteneriat 2014-2020.

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. Gratian, asa pateste cel care crede ca din cbip poate face bici care sa si pocneasca. Un drucker doreste sa-ti vorbeasca.

  2. Poate articolul foloseste un stil artistic pentru a da adincime problemelor din administratie dar razbate o putoare de porci de acolo ca este imposibil de adaugat ceva.

  3. Stimate,
    Gratian Mihailescu,
    1.Este o naivitate sa credeti ca un ministru sau altul nu stie sau nu intelege ca administratia este nefunctionala pe ansamblu cit si pe diferitele segmente/zone.Ei stiu foarte bine, dar nu pot schimba nimic, nu pot controla personal, lumea in care traiesc, desi aflati in diverse functii.
    Fara un proiect de dezvoltare economica, asumat de clasa politica prin crestere economica de 4-5 la suta anual (la ,,asumarea” Premierului sau a unui ,,Deng Xiaoping”, politician neamt – tehnocrat), care sa distribuie politicienilor si administrativilor sarcini si raspunderi concrete pentru dezvoltare – restructurarea, optimizarea, functionalizarea institutiilor este lipsita de interes si raspundere.
    Numai odata cu asumarea unui proiect de crestere economica, cel caruia va adresati – primar, sau parlamentar, impreuna cu toti cei care raspund (sa zicem) de zona Timisoara, v-ar cauta ei, sa va intrebe ce trebuie facut, pentru absorbtia banilor UE, pentru a aduce investitorii, incit sa-si realizaze ,,targhetul” personal de ,,crestere economica” de 4-5 la suta de care raspund.
    2.Nimeni din marii sau micii intelectuali – nu inteleg ,,motorul schimbarii”, pe care l-ar constitui, un proiect de genul celui cu care – la fel ca dvs., bat la portile Premierului sau altora.
    In momentul in care pentru elita intelectuala ar deveni limpede, ca fara o asumare politica, a unei cresteri economice de 4-5 la suta pe an, ,,proiectul national”, de care vorbea atit de frumos (in 2004, la TVR) d–l Liiceanu), nu va prinde viata nici in urmatorii 25 de ani.Pentru asumarea acestuia, elita intelectuala poate face o presiune uriasa, pe cind cu scrisori deschise(si ele cu efectul lor) , fara proiecte de schimbare, nu poate fi schimbata cu nimic, nefunctionalitatea politica si economica dimboviteana.
    Peste tot, apeluri, dupa apeluri, asa cum fac toate structurile organizationale ale oamenilor de afaceri(AOAR, Asociatia Siderurgistilor,AmCham si UE chiar, etc.), cum fac economistii, cum fac toti cei care nu inteleg, ca Romania are nevoie de proiecte si presiune politica pentru realizarea lor, nu doar de plingeri si rugaminti.Scrisorile deschise, cererile sau plingerile de orice fel, nu pot tine locul unui PROIECT NATIONAL, pe care marii intelectuali il pot impune guvernantilor.Cita vreme lupta politica din Piata Universitatii este o ,,rebeliune fara cauza” concreta, programatica, unicul rezultat este ,,achizitia de reumatism si dureri…de picioare”…Plingerile, apelurile, scrisorile deschise, au aceleasi rezultate, ca apelul lui Horea de acum 300 de ani, catre Imparatul de la Viena, pentru a ajuta pe iobagii romani.Lancea (lui Horea a) schimbarii este astazi, constituita de proiecte, pe care politicienii nu au calificarea profesionala sa le faca, iar intelectualii nu le fac, fie nu le sustin, cind ele se anunta, ca existind!Sa ma ierte administratorul de site, pentru vehementa sustinerii nevoii de proiecte, fara de care, intelectualii nu coboara niciodata cu picioarele pe pamintul economiei reale si luptei politice pentru o cauza concreta si fezabila.
    3.Cita vreme nu se intelege ca fondul schimbarii il poate produce doar un ,,proiect economic postaderare” care sa rezolve problemele de fond ale tarii – ca si cea ridicata de autor, zbaterea intelectuala se duce la modul general, consumind gratuit energie intelectuala – desfacind in 4 firul uneia sau alteia, din traznaile guvernarii!

    PS.Repet propunerea facuta autorului scrisorii, de a cunoaste proiectul in discutie, pentru o alta ,,scrisoare deschisa”, in caz ca il va considera corect si fezabil.
    cu stima,
    [email protected].

  4. Stimate domnule Mihailescu,

    Va sustin in totalitate cu privire la lispa de reactie a administrateiei publice (locale /centrale) romanesti. Cu toate acestea, domnul Teodorovici este printre cei ce trebuie acuzati mai putin, in ansamblul clasei politice, pentru ca, dincolo de sustinerea politica pentru care il blamati, a impins intr-un an de zile lucruri la care altii s-au gandit sapte si nu le-au facut…Nu cred ca e cazul sa intru in detalii, rezultatele se vad cu ochiul liber.
    Referitor la ceea ce a cerut Comisia European rsa fie reflectat in Acordul de Parteneriat, inainte de a acuza Ministerul Fondurilor Europene si pe ministrul Teodorovici, trebuie gandit putin. In Acordul de Parteneriat trebuie reflectate politicile si prioritatile sectoariale in majoritate domeniilor. Reforma in administratia publica (si in tooate celelalte sectoare) nu sta in mainile dlui Teodorovici, apelul la dumnealui este total eronat. Aceasta reforma nu este in responsabilitatea unui singur ministru care nu are atributii in domeniul administratiei publice. Exista un minister care face politica si strategia in domeniu, exista un secretariat general al guvernului care coordoneaza elaborarea de politici publice, exista o administratie locala a carei reforma se poate face numai prin schimbarea profunda a mentalitatii si constiintei fiecaruia dintre noi, inclsuiv a alesilor locali.
    Dl. Teodorovici este „acuzat” ca a avut sprijin politic. Nu e vina lui, atat timp cat in tara asta lucrurile pot fi impinse de la spate doar asa. E bine ca mai sunt oameni care inteleg si accepta ca pentru a face ceva concret pentru tara trebuie sa fie sprijiniti politic.
    Din pacate, ceea ce este mai trist penru tara asta, este faptul ca generatia politica care vine din spate este la fel de pervertita. Tinerii „politicieni” de 25-28 ani nu vor schimba cu nimic modul de actiune. Folosesc aceleasi mijloace ca si generatia din urma, atat de mult blamata pentru nivelul la care suntem. Atat timp cat toti cei care pun mana pe o functie politica (mai mica sau mai mare) nu au in cap decat faptul ca banii (nationali sau europenei) sunt pentru finantarea partidelor, nu vor disparea neregulile din gestionarea fondurilor europene. Un singur om si echipa lui nu pot schimba un popor intreg si nu pot corecta greselile fiecarei administratii, fiecarui primar sau beneficiar privat care cauta profitul ca bani usori (sunt exceptati, evident, beneficiarii seriosi, putini, dar mai sunt).
    Cat despre polonezi si dna. Bienkowska, trebuie sa avem in vedere ca sunt „polonezi”. Sunt singurii din UE care au avut crestere economica in perioada de criza. Iar dna. ministru este in functie de multi ani…si nu au schimbat-o daca nu a facut pe plac cuiva.
    Totusi, cand se scriu astfel de scrisori deschise, nu dati in oameni care fac cate ceva su au rezultate concrete. Sunte destui cei carora le putem reprosa situatia acestei tari….

  5. Ineficienta dministratiei publice, adica incompetenta si ineficienta celor care ocupa posturi unde trebuie luate decizii importante, majoritatea oameni adusi pe relatii si clientelism politic REZULTA ceea ce vedem zi de zi in Romania, numai dl Teodorovici neaga pentru ca Dumnealui NU o stie, si asta mi se pare cel mai grav
    Ca daca ar cunoaste aceasta situatie ar lua masuri si ar putea rezolva.
    Cat timp o neaga NU este nici o sansa sa imbunatatim ceva.
    Carpiturile Dlui Teodorovici pe ici pe colo la Bucuresti nu acopera o tara intreaga unde fauna politica a distrus orice speranta de a avea rezultate de a schimba structurile ruginite ale statului roman.
    Cei de Brusselles au afirmat de multe ori ca ineficienta dminsitratiei publice din Romania este principala problema la absorbtia fondurilor de la UE, dar au spus-o de fiecare data cat mai diplomatic, cat mai elegant, NU au spus in mod direct ca INCOMPETENTA si clientelismul sunt cauza.
    Mi-amintesc bine Rapoartele Bancii Mondiale la Bucuresti care la fel vorbeau despre:
    „Administratia publica
    Experţii Băncii Mondiale i-au explicat premierului Emil Boc şi de ce Guvernul României ia decizii îndoielnice în ceea ce priveşte politicile publice şi fiscalitatea, nefundamentate şi cu mici şanse de a fi duse la bun sfârşit. Executivul ia decizii politice fără să-şi pună în mod real problema finanţării şi a efectelor concrete asupra sistemului public, preferând să ia decizii pe loc, fără planificare. Potrivit sursei citate de RL, organismul care îi pune pe masă proiectele de legi şi politicile publice, adică Secretariatul General al Guvernului, este organizat anapoda şi duce lipsă de specialişti. Mai mult, premierul este sufocat cu chestiuni tehnice şi administrative care îi consumă timpul, iar agenţiile care răspund direct Guvernului sunt încă prea multe şi se suprapun adesea pe autoritatea unor ministere.
    Deciziile „pe genunchi”
    Deciziile ad-hoc persistă în România, iar planificarea în avans, disciplina proceselor şi asigurarea calităţii de către instituţiile centrale nu sunt văzute ca esenţiale în timpul evaluării politice. În majoritatea guvernelor UE, programele de lucru pentru propunerile legislative sunt stabilite cu cel puţin şase luni înainte.
    Structurarea greşită a SGG
    Principala instituţie de politici publice din centrul Guvernului este Departamentul de Politici Publice al Secretariatului General al Guvernului (SGG). Totuşi, acesta nu este structurat ca un directorat de politici, cu zone de politică (de exemplu economică, socială) şi cu analişti de sector (de exemplu pentru agricultură, pentru sănătate).”
    http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/dezbateri/raportul-bancii-mondiale-de-ce-a-ramas-romania-in-urma-203001.html#top_articol

  6. Stimate Domnule Mihailescu,

    Felicitari pentru pozitie!

    Este absolut clar ca ministrul Teodorovici nu are ce cauta in aceea functie.
    A dat numeroase rateuri si practic a avut un singur obiectiv clar asumat, asa cum ati punctat in articolul Dvs.: sa isi pastreze postul/ posturile…

    Nu cred ca va mai rezista mult timp.
    Neperformatele domniei sale sunt din ce in ce mai mari si mai vizibile.

    Nu inteleg de ce pentru greselile in administrarea fondurilor europene nu plateste nimeni.

    Unii si-au imaginat ca daca o sa isi puna „oamenii lor” fondurile acestea europene mult belsug le va aduce lor. Au gresit, calcul eronat. Nu au inteles ca fondurile solicita multa pricepere, atentie si mai ales corectitudine atat in partea de elaborare cat mai ales in partea de implementare.

    Banii europeni nu sunt pentru oricine, indiferent de cate oua are in dotare – ca sa fie clar – si nu se cheltuie cum vor unii sau altii.

    RO pierde in fiecare secunda pentru ca intarzie cu finalizarea acordului si, mai mult, se pune intr-o situatie absolut ridicola in fata expertilor de la Bruxelles cand trimite materiale de o contra-performanta zdrobitoare.

    Cine plateste pentru aceste prosti?

    Imi place sa cred ca Ponta si Teodorovici!

    P.S.
    In urma cu ceva timp am trecut prin furcile primarilor si nu imi venea sa cred ceea ce vedeam si auzeam. Le-am spus ca exista o linie deschisa la care se pot declara toate smenurile pe care unii incearca sa le faca – cu chestia asta mi-am dat foc la corabie – desi speram, in naivitatea mea, ca ceea ce am spus nu poate sa fie interpretat decat ca un semnal ca trebuie acordata o atentie marita modului in care se deruleaza proiectele. Am primit mesaje voalate de la primari, dar vad ca, in cazul Dvs., amenintarea a fost directa. Intamplarile se incadreaza ff bine in ” Eterna si Fascinanta Romania” – varianta Hrebenciuc…Horror!

  7. dle Gratian. Cred ca VA PIERDETI TIMPUL!!!
    Persoane cu mentalitate profund MARXISTA [inclusiv centralism democratic – parlamentar cica-], nu pot „visceral” sa inteleaga fenomenul UE.
    Cultura lor economica s-a oprit la paginile marxiste despre „capitalismul monopolist de stat” si gata. Scoateti din sintagma doar un singur cuvant -la alegere- si aveti pe tava explicatia tuturor esecurilor.
    Marx nu a scris despre disparitia granitelor economice [adica libera circulatie a capitalului] si disparitia granitelor „nationale” [adica libera circulatie a fortei de munca].
    Asa ca, nu vor pricepe ca nu poti vinde franzela cu 0,15 euro la Oradea daca se poate vinde la Debreczen cu 0,80 euro [valabil si la benzina etc]
    Tot asa nu vor pricepe ca suprataxatul pe munca din RO isi muta activitatea in BG, HU si curand in Serbia, Moldova etc.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Gratian Mihailescu
Gratian Mihailescu
Graţian Mihăilescu este expert in dezvoltare regională si consultant în afaceri europene, în prezent încercând să înfiinteze un Institut de Dezvoltare Locală în Timişoara. Absolvent de jurnalism, s-a specializat în Afaceri Europene si Dezvoltare Regională, fiind bursier în Germania, Italia, Belgia şi Ungaria la prestigioase instituţii din ţăriile respective. De-a lungul timpului s-a implicat în activităţi ale societatăţii civile, în ţară sau pe plan extern, colaborând cu clubul RO-UE, Europuls, Liga Studenţilor Români din Străinătate şi alte organizaţii non-guvernamentale din Vestul României. În ultimii ani a publicat articole despre fonduri europene şi dezvoltare regională pe siteuri de specialitate.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro