sâmbătă, mai 18, 2024

Răspunsul Ministerului Fondurilor Europene la „Scrisoarea deschisă către premierul Ponta şi ministrul Teodorovici” a domnului Graţian Mihăilescu

Am primit pe adresa redactiei acest raspuns la cele doua articole publicate de Gratian Mihailescu pe site-ul Contributors.ro (aici si aici). Il redam ca atare:

Rata de absorbţie curentă a fondurilor structurale şi de coeziune este de aproximativ 34% în prezent, de 4 ori mai mare decât la începutul lunii mai 2012 şi de 2,2 ori mai mare decât la sfârşitul anului 2012. Rata de absorbţie curentă la momentele de referinţă selectate de dvs. în “Scrisoarea deschisă către premierul Ponta şi ministrul Teodorovici” era:

31 decembrie 2012 – 14,92%

14 iunie 2013 – 17,71%

31 decembrie 2013- 33,47%

31 ianuarie 2014 – 33,63%

În scrisoarea publicată sunt comparaţi diferiţi indicatori din domeniu, fiind făcute confuzii. De exemplu, cifra de 21% la finalul lunii decembrie 2013 reprezintă nu gradul de absorbţie, ci valoarea plăţilor efectuate de Comisia Europeană către România, care indică atât avansurile de la UE cât şi fondurile rambursate.

În 2013, sumele rambursate României de către Comisia Europeană au avut o rată de creştere de peste 100%, acesta fiind cel mai ridicat avans înregistrat în rândul statelor membre UE. Deci, din acest punct de vedere România se clasează pe primul loc.

Ţara Crestere procentuală a sumelor rambursate de Comisie în 2013 faţă de perioada 2008-2012 (%)
Romania 130,86%
Italia 83,15%
Bulgaria 49,79%
Cipru 48,76%
Grecia 48,75%
Olanda 47,96%
Franţa 47,63%
Malta 47,23%
Belgia 47,18%
Cehia 46,68%
Ungaria 45,12%
Finlanda 44,40%
Estonia 39,32%
Portugalia 37,73%
Slovacia 36,75%
Luxembourg 36,32%
Polonia 36,23%
Germania 35,81%
Suedia 33,63%
Austria 33,22%
Letonia 33,16%
Slovenia 30,85%
Lithuania 30,35%
Spania 24,92%
Danemarca 24,27%
Irlanda 18,43%
Marea Britanie 13,31%
Total 40,74%

Dacă ne referim la perioada de programare 2014-2020, României i-au fost alocate aproximativ 21 miliarde de euro pe politica de coeziune. Raportată la numărul de locuitori, alocarea României este cea mai mică din UE: de aproximativ 1.000 de euro/ locuitor.

Țara

Nr. locuitori

(mil. pers.)

Buget coeziune (mld. euro)*

Euro/Locuitor

România 21,3 21,4 ~ 1.000
Cehia 10,4 20,5 ~ 2.000
Ungaria 9,9 20,4 ~ 2.000
Portugalia 10,5 19,6 ~ 1.900
Slovacia 5,3 13,1 ~ 2.200
Polonia 38,5 72,7 ~ 1.900
Lituania 3,0 6,4 ~ 2.200
Croaţia 4,3 8,0 1.900

* sume exprimate în preţuri curente 2011

La Bruxelles avem reprezentanţi de seamă care luptă cu toate forţele pentru ţara lor. Există lobby şi există şi acea competenţă pe care dumneavoastră nu o mai simţiţi din cauza prea multor deziluzii. Trăim uneori acelaşi tip de dezamăgire ori de câte ori unii dintre compatrioţii noştri îşi atacă propria ţară neţinând seama de faptul că, aceste semnale transmise la Bruxelles sunt traduse în termeni de instabilitate politică. Astfel de derapaje care ascund mize, în esenţă, mici, afectează întreaga naţiune în ansamblul ei. Din toate aceste raţiuni, banii nerambursabili din perioada 2014 – 2020 trebuie absorbiţi şi utilizaţi în beneficiul unei Românii care se schimbă şi se dezvoltă. Aşa cum se înţelege din prima dumneavoastră scrisoare, aţi studiat modelul polonez îndeaproape. Considerăm că Polonia este un exemplu pentru România nu numai din perspectiva modului de implementare a fondurilor europene ci şi, aşa cum bine subliniaţi şi dvs. prin argumente solide, datorită modelului de dezvoltare pe mai multe paliere.

În aceea ce priveşte aprobarea unui aşa-zis “Acord de Parteneriat” al Croaţiei de către UE, informaţiile sunt false: Croaţia a aderat abia în anul 2013 la UE, iar documentul aprobat de Comisie acestui stat UE este planul pentru atragerea investiţiilor străine. Acordul de Parteneriat este documentul cadru prin care statele membre stabilesc cum vor fi folosite fondurile UE în perioada de programare 2014-2020.

Regulamentele UE care reglementează perioada 2014-2020 au fost publicate în Jurnalul Oficial al UE în data de 20 decembrie 2013. De la această dată, statele membre au la dispoziţie 4 luni pentru a transmite Acordul de Parteneriat. Având în vedere că regulamentele au fost publicate abia la finalul lunii decembrie 2013, devine evident că Polonia nu putea transmite în mod oficial Acordul de Parteneriat înaintea publicării acestora.

Ministerul Fondurilor Europene a supus consultării publice toate documentele de programare, care au fost postate pe site, dar şi în cadrul Comitetului Interinstituţional pentru Acordul de Parteneriat 2014-2020. Acest Comitet este constituit din 64 de entităţi, dintre care 70% reprezintă instituţii publice centrale şi locale, iar 30% sunt organizaţii reprezentative ale mediului economic şi social, ale sindicatelor, mediului academic, organizaţii nonguvernamentale, respectiv alţi reprezentanţi ai societăţii civile. De asemenea, şi proiectele programelor operaţionale vor fi publicate pentru consultare publică.

Ministerul Fondurilor Europene îşi propune să fie o instituţie cât mai eficientă în zona de creştere a transparenţei instituţionale. Acesta este unul dintre cele mai importante proiecte ale MFE.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. Parafrazand un vechi banc: una e politica externa, alta e politica interna…

    Numai cine a avut contact direct cu AM/OI stie nivelul stupizeniei de acolo.

    Din pacate ne0am obisnuit atat de mult cu mirosul urat incat nu il mai simtim.

    Nu e vorba aici de nicio viziune „antinationala”. Ce-o fi antinational in a arata tarele unui system pentru a permite imbunatatirea?!

    Dar nici asta nu ma mira pentru ca asa spunea si partdul communist : sa nu criticam politica partidului, ci doar unele scapari….

    Cat priveste „consultartea publica” cine oare in aceasta tara mai crede la modul serios ca o scrisoare trimisa administratiei centrale e bagata in seama?! Nu spun ca MFE nu ar baga in seama scrisorile, ci doar ca nimeni nu mai are incredere in asa ceva. Mai mult, toti ne-am invatat cu modul crancen in care toate POS-urile si mai ales Ghidurile sunt facute, cu aberatii peste aberatii in declararea unor cheltuieli ca neeligibile (cum ar fi respectarea costurilor unitare atunci cand printr-o alta structura de cheltuieli s-ar adduce economii per total contract) incat nimeni nu-si mai bate capul sa schimbe acest mod infiorator de gandire.

    Tot comunistii spuneau; „Sunt prosti, dar sunt prostii nostril!” (luati-o ca o gluma, nu ca o ofensa…)

  2. Si vom face si vom drege…
    Si NE-AM SATURAT de vorbe goale, de ipocrizie si de minciunile voastre…
    Rusine !
    Una-i Romania reala, alta-i cea din vorbele voastre goale cu cresteri de salarii si pensii in timp ce Romania reala este ULTIMA in Europa la toate capitolele, Bulgaria deja ne-a luat-o inainte..
    Rusine!!!
    Dar, voua va este BINEEE! e bineee, e foarte bineeeee !!!
    Asa-i ?!

  3. RO absoarbe 5 fata de doi lei in perioada precedenta si iata-te campion cu 250%.
    Italia absoarbe 8 mld. fata de 10 mld si e vai de capul ei cu 80%.
    Smenuri marxiste transparente pentru noi, dar laudative pentru fraieri.
    PS. cu multa vreme in urma o cursa auto cu doua masini se termina astfel: USA pe locul 1 si URSS pe locul 2 [dupa multe ore].
    In presa sovietica [de unde se inspira si Bogdan Teodorescu si Ponta si min.Teodorovici] s-a relatat astfel:
    „masina URSS a facut o cursa excelenta si a terminat a doua, iar masina USA a terminat penultima.”

  4. Asa cum am aratat inca la publicarea articolului, era o naivitate ca autorul sa se astepte la altceva, decit ceeace i s-a raspuns.Nu mai reiau pe larg,cauza genetica a esecului absorbirii banilor UE – lipsa unui ,,proiect national de reconstructie economica si industriala”,care sa asigure indicii si tehnici adecvate, pentru conceperea, pregatirea si articularea proiectelor pe bani UE, cu componentele de ramura si domeniu ale ,,proiectul national” de dezvoltare economica.
    Vreau doar sa remarc, ca naivitatea asteptarii altui raspuns, a primit din plin lovitura – ceeace nu va insemna ca intelectualii vor intelege situatia,Va mai dura mult, pina cind ajung la,,mintea romanului de pe urma”, intelegind ca fara un proiect national isi bat degeaba gura pe portaluri si degetele pe,,tastele” calculatorului.Cred ca o dovada mai concludenta ca acest tip de demers nu rezolva nimic nu putea exista – raspunsul speculind eventuale inadvertente asupra cifrelor si incheind cu triumfalismul obisnuit, al guvernelor esuante economic.
    Scrisorile deschise sint potrivite probabil in temele de morala, de neasumare a unui esec sau a unor vinovatii, dar in domeniul economic, fara proiecte si sustinerea lor, energia ,,intelecrtuala” este consumata fara rost.Economia nu se schimba nici prin vorbe si nici (numai) prin critici, ci numai prin viziune si proiecte…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro