Majoritatea televiziunilor au început o campanie media agresivă care ne prezintă reușitele Programului Operațional Regional și importanța fondurilor pentru dezvoltarea României. Ceea ce nu ne prezintă campania REGIO este posibilitatea ca această campanie să fie propagandă politică făcută pentru PSD, menita poate si sa ascunda problemele sistematice ale POR precum și efortul beneficiarilor de a obține aceste finanțări.
Despre Programul Operațional Regional (POR) şi ADR-uri
POR-ul este unul dintre cele şapte Programe Operaționale (PO), care se adresează regiunilor de dezvoltare NUTS II. De implementarea sa se ocupă Agențiile de Dezvoltare Regională (ADR) ce au rol de Organism Intermediar (OI), iar Autoritatea de Management (AM) este Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice (MDRAP).
POR-ul a fost programul cu cea mai buna absorbție ajungând la un procent de 49% plăți intermediare făcute de Comisie, conform Ministerului Fondurilor Europene. Deși succesul acestui program s-a datorat apropierii de beneficiar şi de comunicarea relativ bună intre ADR şi local/regional, pentru perioada 2014-2020 nu s-a dorit această planificare regională a fondurilor europene, care să fie focusate pe nevoile fiecărei regiuni in parte. ADR-urile au meritul lor în succesul POR, cu toate că unele agenții funcționează sub o presiune politică constantă. Partea bună e că personalul s-a păstrat (spre deosebire de Ministere, salariile fiind destul de bune) iar cei care lucrează în ADR-uri au expertiza în domeniile de care se ocupă. Partea proastă e că unele lucruri au rămas super-politizate mai ales că obiectivele de dezvoltare din Consiliul de Dezvoltare Regională – organism cu rol consultativ ce stabilește liniile si strategiile de dezvoltare ale regiunii – sunt trase de președinții de CJ, care sunt si președinți ai acelui organism printr-un mod rotativ. De aici şi presiunea politică exercitată către ADR-uri.
Despre problemele sistematice ale POR
De la bun început a existat o proastă corelare între obiectivele Planului Naţional de Dezvoltare, obiectivele POR şi pârghiile administrative de realizare a acestora. Practic, nu a existat o legătură directă între obiectivele de dezvoltare ale regiunii, fondurile necesare realizării acestora şi proiectele identificate la nivel regional lucrul ce apare într-un document al MDRT intitulat „Evaluarea capacității administrative a regiunilor în domeniul dezvoltării regionale”. De asemenea au fost probleme în sustenabilitatea proiectelor aprobate şi impactul pe care acestea l-au creat, conform unui think tank: centrele de afaceri care nu sunt folosite (sau sunt folosite în alte scopuri), proiecte sociale ce înseamnă profituri majore pentru firmele de training și consultanță, etc.
Majoritatea beneficiarilor POR sunt autorităţi publice, iar distribuirea proiectelor a avut o nuanță politică conform unui raport din 2011 al Institutului de Politici Publice: 271 de proiecte câștigase până atunci PDL-ul în valoare de 1.13 miliarde euro, urmat de PSD cu 236 de proiecte cu valoare de peste 67 de milioane de euro, PNL cu 83 de proiecte în valoare de 270 de milioane de euro. Politizarea excesivă a POR-ului a dus la acordarea contractelor de achiziții publice pe bază de clientelism politic ceea ce a dus la blocarea acestui program. În anul 2011, s-au verificat 209 contracte din POR, iar pentru 78 dintre acestea au fost sesizate nereguli, adică 40% din proiectele verificate, fiind operate corecții financiare de 12 milioane de euro.
Obiectivul POR a fost reducerea disparităților între regiunile de dezvoltare şi în interiorul regiunilor, însă conform unui studiu elaborat de SAR în 2013, disparitățile regionale au crescut în România cu 36% în ultimii 8 ani de când gestionăm fondurile europene. Conform aceluiași raport, regiunile sărace au devenit în termeni comparativi mai sărace, iar cele bogate, în principal capitala, mai bogate, cu accentuarea, de asemenea, a disparităților în interiorul regiunilor.
Despre beneficiarii POR
Într-una din regiunile României au fost depuse 1521 de proiecte, cereri de finanțare elaborate, din care doar 609 au fost finanțate. Costul de depuneri pentru 912 aplicații nu este justificat, iar cei care nu au primit finanţare au investit mulţi bani în elaborarea dosarului, bani pe care nu au cum să-i recupereze. Dacă luăm doar exemplul unui studiu de fezabilitate, care este undeva între 3 şi 5.000 de euro înmulţit cu 912 aplicaţii ce nu au primit finanțarea ajungem la o sumă de 2.7-4.5 milioane euro, bani care se duc pe apa sâmbetei. Pe lângă acestea mai sunt şi alte documente care trebuie atașate aplicației, documente eliberate de diferite autorități şi care costă bani.
În cazul în care vorbim despre cei care au câștigat proiecte POR – în special cei din privat- majoritatea dintre ei se plâng de relația cu autoritățile și de atitudinea negativă, deoarece majoritatea structurilor care gestionează aceste fonduri percep beneficiarii de proiecte ca pe potențiali hoți, și se concentrează în primul rând pe control, în așa fel încât autoritățile de management/audit, să se acopere cu hârtii pentru a nu fi trași la răspundere. Cu toate aceste probleme, POR-ul a fost unul dintre programele care s-a mulat cel mai bine pe nevoile beneficiarilor, locali şi regionali.
Ce nu se vede la televizor?
Despre parcul din Bragadiru, care apare într-o reclamă am găsit un mesaj pe pagina Regio a campaniei: „În parc ca şi prin spatele blocurilor nu e nimic terminat şi cam făcut la mişto. Locurile de joacă nu sunt terminate. Bragadiru e frumos doar dacă treci pe şoseaua principală….prin spatele blocurilor şi a caselor e jale, ca la ţară. Maşinile circulă cu mare viteză prin parc şi nu se iau măsuri, degeaba sunt camere puse.”
Conform unui site de opinie din Galaţi campania ar trebui să se cheme „Din zori şi până-n seară păcălim o ţară” dând exemplul baronului pesedist Bunea-Stancu şi proiectului promovat de campania Regio în Brăila. Pentru a ascunde detaliile acestei investiţii de 300 de mii de euro, realizată de firma “Tancrad” SRL (cea al cărei patron apare în dosarele DNA alături de Bunea –Stancu), cadrele au fost luate sumar şi din avion. Ceea ce nu se vede la televizor este rampa pentru persoanele cu dizabilităţi ce duce nedefinit până la jumătatea treptelor şi apoi dispare subit.
Investiţii neterminate, proiecte ce au ridicat probleme la DNA cu baroni locali şi fonduri deturnate, conflicte de interese şi achiziţii publice către firmele clientelare, toate acestea sunt parte a procesului de absorbţie a fondurilor europene, din păcate. Nu degeaba raportul emis de Comisia Europeană în vara acestui an clasa România pe locul doi, după Italia, ca număr de cazuri de fraudare a fondurilor europene, şi pe locul 3 – după Italia şi Polonia, din punct de vedere al sumelor deturnate.
De asemenea există o anumită influenţă politică a campaniei: Regio este un program unde autoritatea de management este MDRAP ministerul condus de vicepremierul Liviu Dragnea, șef al campaniei electorale prezidențiale a PSD. Se poate spune că reclama Regio este o promovare subliminală a candidatului PSD în campania electorală, deși majoritatea proiectelor promovate au fost iniţiate în perioada 2007-2012.
Deși POR-ul a avut cele mai bune rezultate dintre toate programele operaționale datorită apropierii de beneficiar, influențele politice la nivel local pun presiune pe specialiștii din Agențiile de Dezvoltare Regională, iar multe proiecte au fost şi sunt suspecte de fraudă. Faptul că această campanie media a Regio se desfășoară în mod agresiv în perioada campaniei pentru alegerile din noiembrie, (conexiunea între minister şi campania electorală fiind evidentă) ridică întrebări serioase asupra intențiilor ascunse ale reclamelor cu Victor Rebengiuc.
In sfarsit cineva pune in discutie reclama absolut mincinoasa cu puternic miros politic.
O astfel de reclama face si mai mult rau celor care, de buna credinta, ar dori sa aplice pentru finantarile europene.
Scopul programului POR este deformat de reclama politica. Horror!
Ce ziceti insa de aberatiile noii legi ce interzice autostopul? Lipsa unor prevederi clare ref demonstrarea transportului illegal face orice sofer subiect al opririi abuzive de catre politie si obliga orice cetatean cu drept la libera circulatie sa se justifice de ce s-a urcat intr-o masina, ce relatie e intre el si sofer, etc. (nu e destul ca daca mergi cu transport ocazional de personae, ARRul vede in sistem numele tau si buletinul, desi nu inteleg ce drept au sa-si incalce dreptul la intimitate). Asta in vreme ce ARR ul nu-si prea face treaba cand vine vorba de verificarea operatorilor de transport cu curse intre orase, operatori ce deseori nu-si respecta licenta (la ce interval sa circule masinile lor, ce masini sa fie dpdv al capacitatii caci ele nu sunt deseori cele moi cu care au castigat licitatii, etc.)
Ce este mai grav, parlamentarii cu masini luxoase nu au habar cum este sa trebuiasca sa ajungi la serviciu la timp cand firmele de transport nu trimit in intervalul aglomerat 7-9, 14-16 decat un microbuz la 30 min(max 30 locuri) sa faca un traseu ce este plin de cetateni dornici sa ajunga la destinatie -de la jumatatea traseului microbul este plin, in picioare nu se mai poate oficial dar si asa e ocupat, calatorii sunt tratati ca niste saci de cartofi, ce se intampla cu cei ce nu mai au loc? ei trebuie atunci sa ajunga la serviciu, nu cu masina ce vine peste 30 min…mai ramane sa fie vanati de politie ca incearca sa ajunga la un loc de munca. Acestea sunt situatiile reale, nu mai vorbim de zone unde nu ai decat de 2 ori pe zi masina…acum politia va avea autoritate sa intre in viata mea privata, sa ma intrebe de ce sunt in masina lui x, daca-l cunosc, etc. cand tot ce vreau eu este sa ajung la serviciu. Este o lege inumana, antisociala. Daca o persoana locuieste in alt oras decat lucreaza, si se indreapta spre casa la ora 21 cand nu mai circula nici un autocar, ce face, doarme in strada? Iar daca cineva prefera sa circule cu masina decat cu transportul de proasta calitate, care-i problema? Am platit drumurile acestea de parca ar fi fost facute cu aur, autoritatile au furat si manifestat dispret pt cetateni si acum nu avem drept la circulatie? Aceasta lege este doar un lobby al transportatorilor ce doneaza la campanile celor ce spun ca ne reprezinta…Ma mir ca nu amendeaza si calatorii (poate ca o vor face), ca nu le dau prin lege 10 bastoane sa se invete minte ca mai respire, ca mai vor sa ajunga la serviciu.
Nu mai vorbim ca doar naivii cred ca politia nu stie cine traieste doar din curse intre orase. Daca transportului e illegal (cu plata, nu gratuit), tb demosntrat schimbul de bani, facut fragrant nu? Chiar si acei oameni transportatori, nepatitind taxe la stat (mare pacat azi cand cei tolerati/scutiti de presiuni sa-si achite obligatiile sunt marii evazionisti din industria alcoolului, petrolului, painii), isi intretin familiile, isi tin copiii in scoala, asta in loc sa dea in cap la oameni. Acest transport nu e facut de ei decat pt un trai minim, pt ca somajul e mare iar guvernul nu face nimic pt a crea noi locuri de munca.
P.S. Este ploaie/ zapada/frig si in statie e o mama cu un copil care face cu mana la ocazie? Oprim masina sa-i luam ori nu, caci un gest altruist ne-ar costa cat salariul pe 6 luni? La asta se rezuma legea ce-ti neaga dreptul la umanitate. Initial aceasta lege a fost promovata ca reducea pericolul sa te omoare un sofer care te lua la ocazie. Sa ne ofere Politia o statistica in acest sens, pe ani, raportat la numarul mediu de masini in circulatie zilnic. Acum sustin ca dauneaza bugetului, mai ales firmelor de transport ce le duc gratuit votantii la mitinguri.
Multumesc pt aducerea in fata opiniei publice a acestei noi samavolnicii. Sau cum pot fi denaturate chiar, sau mai ales intentiile bune, adica cele cu potential benefic. O dovada suplimentara ca nu lipsa banilor constituie motivul saraciei si al mizeriei, acestea fiind consecinte ale unei alte saracii: cea spirituala!
sa va zic eu una tare de tot: la Ploiesti cosma (ala cu perfuzia in vene la tribunal) face cu 80 milioane lei un sens giratoriu cocotat pe papainoage. la Brasov cu 90 miliaone lei se fac 9 km de centura (ca o autostrada) si cu 5 pasaje de nivel. Era de ajuns sa se faca un simplu pod care la Oradea: costa 5 milioane (de vreo 3.5 ori mai putin ca la Ploiesti) si efectul era similar.
Eu credeam ca e doar reclama data de stat televiziunilor in schimbul bunavointei. Ca-n vremurile bune ale lui Nastase.
Pardon !!! Eu cred ca dupa ultimele … evolutii , campania ar tre sa se numeasca ..”Din zori pana in seara… JEFUIM o tara” !!!! Ca ce altceva ar mai ramane de zis ????
din zori si pina in seara am distrus o tara.
Si eu care credeam ca este campanie mascata pt Elena Udrea…. :)
In orice caz, nu il banuiesc pe Victor Rebengiuc de promovare a candidaturii din partea PSD la orice, decat daca si-a schimbat cumva la 180 de grade atitudinea.
Ok, stim cu totii cam care e treaba cu fondurile, cu deturnarile, cu achizitiile. Ce asteptam sa ne spuneti si ce ar fi cu adevarat edificator este cine a comandat/contractat si cine a platit campania asta.
Poate avem vreo surpriza si aflam ca nu-i decat o reclama mascata la UE, care ne indeamna sa ramanem pe directia asta si sa n-o cotim?!
Deci: cine a contractat aceasta campanie, cu ce agentie de publicitate si cine o plateste?
Astea sunt chestiile importante in legatura cu ea.
Prostul cu carte crede ca asta e o campanie a guvernarii.
Prostul fara carte (saracul) crede ca Rebengiuc este cel care a realizat tot ce prezinta dumnealui pe la TV.
De ce astea sunt singurele pareri pe care le aud legate de REGIO?
Adică așa ceva…
https://www.facebook.com/tehnimax/posts/335142553321383
M-a socat sa vad ca se promoveaza o fabrica de polistiren de linga Brasov care a achizitionat utilaje chinezesti pe bani EUROPENI si care face evaziune fiscala in proportie de 90%! Asta dorste Uniunea Europeana sa se promoveze sau pe asta trebuie cheltuiti banii ?Pe astia chiar nu-i verifica nimeni . E ca reportajele de pe vremuri de la VIATA SATULUI cand se raportau recolte record la hectar ?
BRAVO INFOREGIO , bravo UE !