duminică, mai 19, 2024

Securitatea (nationala) azi:

.

Motto: ”Să trăiască libertatea, pacea și

Securitatea!”

(Slogan comunist- 1989)

Pe 11 decembrie a.c. au loc alegerile parlamentare în care, peste 18 milioane de români, își vor delega puterea către reprezentanții lor, pentru următorii 4 ani, pe baza unor alegeri libere și informate. Aceasta ar fi miza democratică a alegerilor parlamentare iar ele (alegerile n.r.) ar trebui să se producă într-o piață, unde oferta electorală de partide și de idei politice ar trebui să satisfacă cererea electoratului român. Însă, aceastaă campanie electorală a fost ștearsă, insipidă și lipsită de substanță, cum o caracterizează jurnaliștii, unde nici electoratul nu a cerut mai mult dar nici partidele nu s-au străduit să vină cu propuneri inovative.

Pe de altă parte, securitatea națională reprezintă o nevoie de  bază a oricărei societăți, este ”starea de legalitate, de echilibru și de stabilitate socială, economică și politică necesară existenței și dezvoltării statului național român…”, cum o definește Legea securității naționale 51/2014. În aceeași ordine de idei, președintele Iohannis spune, în ”Cuvântul înainte” al Strategiei Naționale de Apărare, că ”…o Românie puternică în Europa și în lume înseamnă în primul rând un stat care asigură securitatea cetățenilor săi oriunde s‐ar afla ei.”

Așa că m-am gândit să vedem cum s-a reflectat problema securității naționale în documentele electorale ale principalelor partide politice, în această campanie electorală.

Programul electoral al PSD, intitulat ”Îndrăznește să crezi în România”[i], nu prevede în niciuna din cele 8 direcții principale de guvernare vreo direcție legată de securitatea națională sau de apărare. În schimb, în Bugetul consolidat și în Programul economic propun creșterea cheltuielilor pentru apărare și construirea de noi fabrici de armament iar, în ”Viziunea PSD” se reafirmă angajamentul pentru alocarea a 2% din PIB pentru apărare, începând din 2017 (după ce fostul prim-ministru, Victor Ponta, propusese renunțarea la acest obiectiv).

Partidul National Liberal[ii] are și el o listă de 100 de priorități, în completarea altor măsuri și principii, pe care le propune Dacian Cioloș. Între acestea, principiul nr. 9  afirmă că ”Susțin o Românie care contează în Uniunea Europeană și în NATO”. Mai multe măsuri, de tip to-do-list, propun asigurarea a 2% din PIB pentru apărare sau neimpozitarea pensiilor militare dar și câteva măsuri, mai degrabă de natură economică.

Uniunea Salvați România are un subprogram ”România în lume – NATO și apărarea națională” dar prevede și câteva măsuri, în programul de guvernare, program intitulat ”10 proiecte prioritare ale USR pentru guvernare”[iii]. Interesant este punctul 10 din program, ce propune desființarea ”academiilor impostoare” (ASSN și AOSR): ”USR propune desființarea imediată a celor două ”academii” inventate pentru a oferi sinecuri diverșilor politruci: Academia de Științe ale Securității Naționale și Academia Oamenilor de Știință”.

Cele două partide ”naționaliste”, Partidul România Unită și  Alianța România  Noastră propun și ele măsuri concrete, de genul alocării a 2% din PIB pentru apărare și angajarea de noi soldați, cu nuanța că doresc păstrarea identității naționale românești.

Așadar, există câteva referințe punctuale despre securitatea națională sau apărare, dar ele nu sunt sistemice, sunt prezentate doar ca ”bullet-points” și nu au fost deloc dezbătute în campania electorală. Nu există nicio legătură între aceste prevederi și marele clivaje dezvoltate mediatic, gen ”corupții noștri vs. corporațiile lor”, ”Soros vs. Sistemul”, Est vs. Vest etc

Temele mari, despre politica externă și de securitate internațională sau controlul democratic civil, ar fi trebuit să fie dezvoltate și dezbătute, deoarece Parlamentul va avea ocazia să aprobe, în curând, bugetul apărării, să schimbe legislația, să numească sau să aprobe șefii serviciilor de informații sau președinții comisiilor de control civil, să ceară informații despre războiul informațional sau atacurile cibernetice și, nu în ultimul rând, să ceară mobilizarea generală sau participarea la război. Mai mult, programele de guvernare trebuie să țină seama de Strategia Națională de Apărare 2015-2019 și să vină cu o Cartă Albă a Apărării, în câteva luni de la numirea Guvernului. În plan extern, pare că simțim germenii unei schimbări de paradigmă, sunt multe semnale slabe care ar trebui să alerteze nu doar serviciile de informații ci și politicienii și publicul.

Altfel, în domeniul securității naționale pare că suntem pe pilot automat, plutim cumva dar nu știm cine e pilotul și încotro ne duce el. ”Securitatea națională” este o chestiune vitală, nu este doar o problemă de semantică, unde fiecare înțelege ce vrea. Clausewitz spunea că: ”…războiul este un lucru prea important pentru a fi lăsat pe mâna generalilor!”

În final, aș vrea să menționez că, acum 2 ani, am scris un articol entuziast, pe Contributors[iv], unde sugeram niște direcții de reformă a sistemului de securitate și îmi exprimam încrederea că un ardelean va da un ordin scurt, de reformă a sistemului de securitate. Problemele semnalate și soluțiile pe care le sugeram atunci sunt neatinse, cu excepția câtorva pași în direcția planificării strategice.

Das Wort hat, Herr Klaus!

NOTE__________________________


[i] Programul de guvernare al PSD, disponibil la: http://www.indraznestesacrezi.ro/

[ii] Programul de Guvernare al Partidului Național Liberal  , disponibil la:  http://pnl.ro/despre-noi/angajamentul-nostru/programul-de-guvernare

[iii] Programul USR, disponibil la: https://usr.ro/wp-content/uploads/2016/11/ProiectedeGuvernareUSR.pdf

[iv]Marian Zulean, No, hai ș-om mere, 21 decembrie 2014, Contributors, disponibil la: https://www.contributors.ro/administratie/no-hai-%C8%99-om-mere/

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. „peste 18 milioane de români, își vor delega puterea”

    cifra asta de 18-19 mil alegatori sau cat se mai vehiculeaza prin presa de unde naiba o fi scoasa

    ca din 23 cate fusera vreo 3-4 sunt plecate, natalitatea e varza si sporul populatiei este negativ de mult, asa ca in alea 18-19 milioane or baga si sugacii si tot nu ies 18-19 milioane, but anyway…si’au delegat’o :) :)

    singura securitate concreta este ca suntem in NATO si UE

    atat cat o mai fi NATO relevant prin partea asta de lume odata cu venirea lui Trump

    vedem ce directie aplica noua administratia americana, asta fiind si singura chestie concreta de securitate

    in rest armata e cimitir de fiare vechi ramase de pe vremea lui Ceausescu

    cateva MiG21 resapate la infinit, T55uri, TABuri, ARO, aparare AA cu Volkhov, flota de copai cu mitraliere

    le’au mai venit acuma 6 avioane, vechi si alea dar mult mai competente si le mai vin inca 6, deci 12, absolut insuficiente

    toate programele majore de inzestrare au fost amanate la infinit

    toate partidele au programe de alocare pt aparare si programe de investitii si programe de inzestrare dar numai pe hartie

    nu trec de faza proiectelor, discutiilor, intentziilor, planificarilor, RFI-urilor samd, nu aloca nimeni concret banii

    vedem ce idei or avea si pesedistii, ca astia au de platit pomenile electorale

    SIE e irelevant, a fost irelevant in RM unde au facut rusii ce au vrut, or fi relevantzi prin Siria si Yemen :) :) , in rest probabil joaca solitaire si minesweeper, aia mai bunii…

    SRIul face informari pe care nu le citeste nimeni

    „Altfel, în domeniul securității naționale pare că suntem pe pilot automat, plutim cumva dar nu știm cine e pilotul și încotro ne duce el.”

    cum nu stim cine, directzia e data de altzii

    prestam ce avem de prestat si dupa aia ne vedem linistitzi de ale noastre

    ca sa nu ne plictisim si ca sa nu para ca nu ne ocupam actually cu nimica mai scriem ceva strategii natzionale de aparare si carte albe ale apararii

    bifam si noi ceva activitate acolo

    pe vremea odiosului aveau romanii o vorba intzeleapta: timpul trece, leafa merge, noi(aparare, informatii, politic) cu drag muncim

    merge si asa, principalul e sa fim platitzi pt asta…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Marian Zulean
Marian Zulean
Marian Zulean este profesor la Universitatea din București. Domeniile sale de interes sunt politicile publice, studiile de securitate și sociologia militară.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro