În mai puțin de două luni, soarta Uniunii Europene riscă să se joace în al doilea tur al prezidențialelor franceze. Și asta nu numai pentru că cea care conduce mai mult decât euro-scepticul Front Național va avea teoretic șansa de a deveni prima președintă a Franței. Ci și pentru că acest scenariu, deși nu e acum cel mai probabil, devine totuși din ce în ce mai probabil. O cavalcadă de evenimente politice și juridice neașteptate s-au succedat cu repeziciune în ultimele luni și mai ales săptămâni. Acestea un schimbat întregul peisaj politic francez până la punctul în care toate sondajele anunță un al doilea tur al prezidențialelor fără niciun reprezentant al partidelor de guvernământ (Partidul Socialist și LR, Republicanii, fostul UMP).
Prezidențialele vor avea loc pe 23 aprilie, primul tur, al doilea pe 7 mai. Sondajele din ultimele zile ne arată o Le Pen pe primul loc cu 25-26%, stabilă, Macron în creștere cu 23-25%, Fillon în scădere cu 17-18%, Hamon (PS) 16%, Melenchon (populist de stânga) 12%. Dacă Juppé ar fi candidat, acesta teoretic intra în al doilea tur cu 24%.
Delegitimarea principalelor partide este departe de a fi o specialitate franceză. Totuși, eliminarea lor din primul tur ar fi un cutremur cu atât mai mare, cu cât oricare din actualii favoriți – Emmanuel Macron, candidatul care se vrea de centru, și Marine Le Pen, candidata asumat național-populistă – ar fi în imposibilitatea de a-și forma o majoritate parlamentară și de a numi un guvern stabil. Mandatul președintelui este, din 2002, de cinci ani, adică având durata celui al Adunării Naționale, tocmai pentru a limita posibilitatea coabitării între un președinte de o culoare politică și o majoritate parlamentară și un guvern de altă culoare. Chiar această eventualitate devine acum din ce în ce mai probabilă. Deși în trecut au fost coabitări care au funcționat acceptabil, acum ar fi pentru prima dată când riscul unui adevărat blocaj e unul major. În plus, coabitarea președintelui cu un prim-ministru ostil s-ar putea combina cu dificultatea de degaja o majoritate parlamentară, oricare ar fi ea, din cauza crizei partidelor tradiționale.
În scenariul anunțat azi de sondaje, social-liberalul Macron, apropiat mult timp de actualul președinte Hollande, va câștiga net al doilea tur al prezidențialelor, dar va fi obligat fie să coabiteze cu o majoritate de centru-dreapta, fie să-și construiască o majoritate compozită, instabilă, în jurul centrului politic. În ambele variante, promisiunile sale de reformă vor fi greu sau chiar imposibil de realizat. În măsura în care noul său partid, En Marche (În Mișcare), s-ar consolida în următoarea perioadă, ceea ce e imposibil să se întâmple până la parlamentarele din iunie, dar devine realizabil într-un an, nu e exclus să fie organizate noi alegeri în 2018. Președintele are dreptul să dizolve Adunarea Națională, în trecut alți președinți au făcut-o, atunci când credeau că pot obține o majoritate care să le fie favorabilă.
Iar acesta este un detaliu semnificativ, pentru că Macron este susținut mediatic cu argumentul că este principalul candidat anti-Marine Le Pen. Dar asta face ca unul dintre principalele argumente care pot fi eficace împotriva candidatei FN, instabilitatea care rezultă din imposibilitatea de a avea o majoritate în iunie, să fie greu de utilizat. Sau cel mult se transformă în argumentul că Franța devine neguvernabilă. De la speranța ca următorul președinte să primească un puternic mandat reformist s-a ajuns astfel la situația de a alege între varianta probabilei instabilități și cea a neguvernabilității. Cum a fost posibil?
Cronologia evenimentelor neprevăzute (vezi textul de mai jos) ne prezintă o serie de victime politice ilustre: doi președinți (Hollande și Sarkozy), trei prim-miniștri (Juppé, Fillon, Valls), doi candidați prezidențiali succesiv ultrafavoriți (Juppé și Fillon). În plus, două partide la limita dizolvării. Deja se știa că PS se va ridica cu greu din eșecul celor cinci ani de președinție Hollande. Dar dreapta era până acum câteva săptămâni sigură că va provoca alternanța. Azi toate vechile răni s-au redeschis, se vorbește despre supraviețuirea partidului LR și liderii săi privesc uimiți către perspectiva duelului Macron-Le Pen.
În acest context dominat de scandaluri, devine din ce în ce mai clar că Marine Le Pen va avea acces în turul doi la un electorat care în mod normal nu ar vota-o. Deși bine plasat în sondaje, Macron va fi strategic unul dintre cei mai comozi adversari ai celei care e văzută ca reprezentând extrema dreaptă, dar care pe fond concentrează o paletă mai largă de sensibilități politice antisistem. Această paletă va fi cu atât mai mobilizată, cu cât Macron e candidatul cel mai favorizat de media, un candidat care nu e al partidelor, dar este puțin credibil în retorica sa antisistem. Extrema stângă și stânga PS îl detestă, pentru că e văzut ca un liberal și un profitor al victoriei socialiștilor din 2012. Social-liberalii din PS îl vor vota din primul tur, pentru a-l ajuta să se califice în fața oricărui candidat de dreapta. Dar asta va limita rezerva sa de voturi pentru al doilea tur. Le Pen mizează oricum și pe dreapta eurosceptică, pe dezamăgiții de Fillon, dar și pe susținătorii cu orice preț ai aceluiași Fillon și care s-au radicalizat antisistem. Împotriva lui Macron, candidata FN poate deci coaliza toți dezamăgiții mondializării și ai UE, ceea ce ar însemna jumătate din electorat
Cronologia loviturilor de teatru
Prima lovitură de teatru a avut loc pe 20 noiembrie 2016, când, la primul tur al alegerilor primare ale centrului-dreapta, François Fillon își domina net adversarii, ieșind pe primul loc cu 44% de votanți. Al doilea tur a amplificat fenomenul Fillon, care a câștigat două treimi, aproape trei milioane de votanți. Victoria sa a fost impresionantă și prin faptul că a surprins pe toată lumea. Cu o campanie pe teren, Fillon practic i-a umilit atât pe Sarkozy, președinte al LR, cât mai ales pe ultrafavoritul Alain Juppé. Primarele centrului-dreapta propulsaseră un candidat ce avea să devină președinte. Primele sondaje îl plasau spre 30% în primul tur, ceea ce era o premieră, pentru că primul tur era dominat de Marine Le Pen. Numai un eveniment neprevăzut, o lebădă neagră, putea opri marșul triumfal al lui Fillon.
Tot în noiembrie, Macron declară că nu va participa la primarele de stânga, dar va participa independent la prezidențiale. Pe 1 decembrie, președintele Hollande, care bătea recorduri de impopularitate, declară că nu mai participă la prezidențiale. O neparticipare fără echivalent în istoria de peste 60 de ani a celei de a cincea Republici franceze. Dar surpriza venise în trecut din faptul că socialiștii au organizat primare, deși fostul lor lider deținea funcția prezidențială. Acesta fusese un semn al lipsei de autoritate a actualului președinte, dar și un semn al crizei PS. În acest context, premierul Manuel Valls își dă demisia pentru a participa la aceste primare, dar este bătut pe 29 ianuarie de surprinzătorul Benoît Hamon, situat la stânga PS și fără o statură de prezidențiabil. Dar asta deja nu mai interesa pe nimeni, pentru că deja, pe 25 ianuarie, Le Canard Enchainé aruncă acuzația-bombă că Fillon și-a angajat fictiv soția ca asistent parlamentar, între 1998 și 2007. Candidatul dreptei declară că se retrage, dacă este pus sub urmărire penală. O secție a Parchetului face o serie de percheziții, audiază cuplul Fillon, apoi trimite dosarul către un judecător de instrucție. Fillon este convocat pe 15 martie, fiind posibilă declanșarea urmăririi penale. Suporterii săi vorbesc despre un adevărat complot, dar o parte îl părăsesc, sperând că va fi schimbat cu Juppé, dar acesta anunță pe 6 martie că nu poate fi candidat. De peste o lună Fillon nu mai poate să-și transmită mesajul politic și, practic, întreaga campanie prezidențială e blocată.
Un clivaj periculos
Unde au plecat cei 10% care l-au părăsit pe Fillon? Un sondaj recent ne spune că majoritatea se duc către Macron (40%) sau sunt absenteiști (30%). Totuși, o treime declară că vor vota cu candidata FN. Ceea ce este un semn că există riscul real al radicalizării unei părți a electoratului de dreapta. Acesta a dat deja un mesaj clar în manifestația de duminică din Piața Trocadero: retragerea lui Fillon ar fi văzută ca o trădare din partea celor care l-au votat pe acesta la alegerile primare. Cu cât victoria sa de atunci a fost mai importantă, cu atât revenirea la soluția Juppé are mai puține șanse să proiecteze dreapta în al doilea tur. Atacând procedurile judiciare, Fillon și aliații săi poate că aveau parțial dreptate, dar prin această atitudine sigur i-au deschis un bulevard candidatei antisistem Marine Le Pen. Ceea ce a dus la o serie întreagă de defecțiuni în echipa de campanie a lui Fillon, defecțiuni ce urmăresc ca acesta să se retragă. Problema este că răul pare făcut. Duelul Macron-Le Pen nu va fi foarte diferit de cel între Juppé și Le Pen. În ambele cazuri, clivajul provocat ar fi între ceea ce unii politologi numesc clivajul între societatea deschisă și cea închisă. Ar fi un fel de referendum asupra UE și a mondializării care amintește de precedentul nefericit de la referendumul pentru Constituția Europeană, respins cu aproape 55% de francezi. Teoretic, un candidat de dreapta ar putea-o bloca pe candidata FN cu mai mult succes, dar acum acesta nu mai e Fillon.
Sora noastră de gintă latină parcă este geamănă cu România în ale corupţiei.Numai că…în România sunt manifestaţii CONTRA corupţilor,în Franţa sunt manifestaţii PENTRU corupţi(vezi mitingul pro-Fillon!).Sărmana Franţă,iată unde a dus-o „Liberte,Egalite,Fraternite”!
In Franta coruptia e printre cele mai mici din UE conform sondajelor si studiilor de specialitate. Hai sa nu ne imbatam cu apa rece. Suntem doar latini, in rest francezii sunt cu cel putin 50 de ani inaintea noastra din toate punctele de vedere.
de acord, franta are 50 inaintea noastra din toate punctele de vedere. inclusiv al coruptiei !?!
va aduceti aminte de punguta cu diamante a lui giscard, apartamentele lui chirac ? si alea sunt numai varful ghetii…
intr-o tara in care etatismul e in floare si visul muritorului de rand este sa lucreze la guvern coruptia trebuie sa fie la ea acasa.
coruptii romani sunt mici copii si de abia acum invata lectiile…
Coruptia la nivel inalt exista peste tot mai mult sau mai putin. Inclusiv marele Kohl a fost corupt, asta ca sa dau un exemplu non-latin.
In Franta coruptia la nivelurile de jos si la cele medii e mica si puteti cauta sondaje pe net care se refera la toata UE. Exemplu cel mai clar e lipsa spagilor, obicei atat de uzual in Romania si in destule tari din est.
Sectorul public francez reprezinta 20%. In Germania vorbim de 15%, iar in tari precum Norvegia si Olanda de peste 30%.
Franta are a doua productivitate a muncii dupa Germania dintre tarile G7, fiind de 3 ori peste cea din Italia si cu mai bine 50% peste cea din UK (asta apropo de perceptia gresita romanilor ca toti latinii sunt puturosi):
https://www.theguardian.com/business/2016/feb/18/uk-productivity-gap-widens-to-worst-level-since-records-began
Eu personal cunosc Franta nu din auzite sau din citite pe net ci din contactul direct.
P.S. Si nu uitati, Franta e trasa in jos economic de cateva milioane de magrebieni care stau pe ajutoare sociale – aici e marea stupizenie a politicii franceze din ultimii 30 de ani.
inteleg, asta este in majoritatea tarilor dezvoltate.
pe de alta parte asta inseamna ca virgula coruptia la nivel mare nu conteaza…trist.
deci o tara este corupta corupta daca destui mortali din cei mici si nenorociti iau un ciubuc de 5 euro dar alta tara unde mortalul cel mic nu ia nici un ciubuc dar cei mari si tari iau zeci/sute de mii sau milioane este mai putin corupta.
asta este si mai trist.
germania este o tara foarte curata dpv al coruptiei dar VW minte de rupe la emisii si mai si creaza mijloace de falsificare a rezultatelor. dar germania este curata.
nimeni in canada nu contesta ca un fost prim ministru a luat 30 milioane ciubuc in afacerea airbus (si o parte din acesti bani a venit in pungi maro de hartie…). dar primul ministru este liber si canada nu este o tara corupta.
din ce in ce mai trist.
…….
Macronul ăsta arată așa cam ca Hollande #2bis, sau ca o Hillary cu pantaloni. Doar că e ceva mai insipid, mai inept și mai lipsit de harismă decât orginalul. Oricum e vai de pielea franțujilor dacă iese prezident.
Partea frumoasă e că și M-me Le Pen are o colecție respectabilă de fluturi pe creier. Deci pare a fi o alegere între ciumă și holeră. :P Poate, că după ce a supreviețuit cumva ciumelor lui Hollande & Sarkozy, Franța merită totuși să încerce să vadă cum devine treaba cu holera :P
Oricum zilele trecute vieux Hollande anunța că ultimul obiectiv major al mandatului său e să o împiedice pe M-me Le Pen să ajungă la Elisee… Cum Hollande a reușit să facă franjuri tot ce a atins și să eșueze ridicol în tot ce a intreprins, mă gândesc M-me Le Pen chiar începe să aibă prima șansă. Să vedem…
Teoretic intr-un scrutin in doua tururi Le Pen nu are șanse si sondajele arată foarte clar asta. Acum, in epoca in care trăim, totul pare posibil totuși. Macron e o apariție curioasa pana la urma si nu m-ar mira sa aflu intr-o buna zi ca e creatia lui Hollande pentru a zdrobi falanga stânga a PS care i-a fost potrivnică tot mandatul. Faptul ca tenori socialiști apropiați ai lui Hollande acum se declara fără perdea susținători ai lui Macron ma face sa cred ca e plauzibila presupunerea. Pe urma Macron a crescut pe fondul dezintegrării electorale a centrului odată cu victoria aripii radical socialiste si a unui conservator republican. Iarăși ciudata „coincidenta” ca centristul Francois Bayrou apropiat al dreptei îl susține pe Macron după ce a făcut același lucru cu Hollande in 2012 împotriva lui Sarkozy. Așa cum menționează si comentariul problema lui Macron președinte este lipsa unei majoritați si imposibilitatea chiar si intr-un an de zile (in opinia mea) ca mișcarea lui politica En Marche sa devină capabilă sa câștige un scrutin cât sa formeze un guvern. Pronosticul cel ma probabil esta ca si stânga si dreapta tradiționala se vor fragmenta iar Franța va intra intr-o perioada de incertitudini politice. Mai cred ca FN va reusi in final sa formeze grup parlamentar in Adunarea Naționala si de ce nu sa devină poate principala opoziție in Franța. Cred ca Marine Le Pen poate spera serios la președinție in 2022. Dar pana la urma cine știe ce se va întâmpla? Este cea mai inedită si incerta perioada in istoria celei cea V Republici. Cred ca este finalul unui ciclu istoric si asta ar ceva normal intr-un fel pentru succesiunea formulelor republicane franceze.
Fugiti de aici :)
Teoretic, inaintea meciului de aseara, PSG era calificat si Barcelona nu!
Practic, a fost fix invers… ;)
Desigur, e legitima intrebarea : cine va guverna cu presedintele nou ales, dar nu trebuie confundata situatia de azi, ipotetica, cu cea, nestiuta de nimeni, de dupa alegeri…Cert este ca va exista o dinamica pro-presedinte, chiar daca numai din motive pur mercantile…dar va exista una!
Cum e mai bine pentru Ro?
Cred ca nu mai trebuie asteptat Mesia francez, american, rus sau neamt, ci trebuie asumata o pozitie clara si demna, democratica si suverana in acelasi timp! Numai asa vom fi respectati, indiferent de cine va conduce, sau distruge Europa, numai prin propriile forte ne vom gestiona, veritabil, destinul!
M-as uita mai mult in interior decat in exterior, pentru ca explozia, daca explozie va fi la noi, nu va fi produsa de Marine Le Pen, ci de PSD&ALDE!!! De asta sunt sigura!
Corect
Noul președinte la Paris preia 2017 o moștenire foarte dificilă. Eșecul F. Hollande /PSF s-a anunțat de mult timp. Strategia lui a fost asocierea cu Roma /Atena și atac „fră¬țesc” contra „austerită¬ții” & Wolfgang Schäuble Berlin. F. Hollande /Paris a reușit cu ajutorul BCE/ Draghi să cumpere hîrtii datorii de stat practic fără valoare. Deci 1500 miliarde hîrtii datorii de state UE la BCE 2017. Ce urmează?
… „….Duelul Macron-Le Pen nu va fi foarte diferit de cel între Juppé și Le Pen. În ambele ca¬zuri, clivajul provocat ar fi între ceea ce unii politologi numesc clivajul între so¬cietatea deschisă și cea închisă. Ar fi un fel de referendum asupra UE și a mon-dializării care amintește de precedentul nefericit de la referendumul pentru Cons-tituția Europeană, respins cu aproape 55% de francezi…… „…..
Macron preia problema banlieu cu șomaj ridicat la tineri și tradiția franceză de confruntare. De unde jobs? Jobs au fost soarta lui F. Hollande. Soarta lui Macron 2017- 2022? Restructurarea UE se decide la Paris /Roma și în problema vitezelor diferite. Zona EURO nu mai garantează dobîndă zero la infinit. BCE/ Draghi decid într-un fel și soarta lui Macron. De unde jobs 2017 în sud-estul- mediteranean- balcani al UE? Jobs pentru tineri în regiunile natale?
… „… social-liberalul Macron, apropiat mult timp de actualul președinte Hollande, va câștiga net al doilea tur al pre¬zi¬dențialelor, dar va fi obligat fie să coa¬biteze cu o majoritate de centru-drea¬p¬ta, fie să-și construiască o majoritate compozită, instabilă, în jurul centrului politic. În ambele variante, promi¬siu¬nile sale de reformă vor fi greu sau chiar imposibil de realizat…. „…..
Problemele interne în Franta & Italia decid 2017- 2022 cum se va transforma „nucleul” statelor în zona EURO. Grexit e numai primul obstacol. Va urma?
UE e la răscruce 2017- 2022. Prezidențialele în Franța sunt numai începutul unor schimbări în UE27. Un eșec al președinției Macron, asemănător cu cel al lui F. Hollande (confruntare cu cancelara Merkel pînă azi), supune noua structura în UE unor forțe centrifuge „ suveraniste- naționaliste” cum s-a articulat zgomotos 2016 la Bratislava.
Performanța economiilor și a societăților în statele partenere UE 27 (un ranking nou 2017: Germania pe locul 4, Franța 11, Italia pe locul 16 / locul 1 Elveția, locul 3 UK) diferă de mult timp. Cum se ajunge în mod acceptabil și echitabil la competitivitate în lumea de azi? Cum vor fi stabilite responsabilitățile (acum sunt guvernele la cîrmă) în noua structură UE cu viteze diferite? Cum vor fi stabilite responsabilitățile la cercul mare de 27 parteneri asociate în care grupări?
Care criterii sunt decisive în viitor pentru extinderea UE, aderarea membrilor în asteptare? Moldova….
Care UE e de dorit? Care UE nu mai are atractivitate?