vineri, mai 17, 2024

Premiere la Teatrul “Alexandru Davila” din Pitești

1.Miza pe valoarea replicilor

Se știe că, la un moment dat, elvețianul Dürrenmatt a edictat că operele clasicilor, clasicismul însuși nu ar mai prezenta prea mult interes și tocmai de aceea s-a angajat într-o operație în care, mai mult sau mai puțin declarat, a plănuit să le rescrie câteva dintre texte. Așa s-a ajuns la piesa “Play Strindberg” concepută ca un fel de joc amabil împotriva „Dansului morții” al suedezului August Strindberg.
„Play Strindberg” a intrat în repertoriile românești, dacă informația mea este corectă, odată cu spectacolul montat în iarna anului 1971 de marele Liviu Ciulei la Teatrul Bulandra. Ciulei însuși îl juca pe Edgar, Clody Bertola pe soția lui, Alice, în vreme ce mult mai tânărului Victor Rebengiuc îi revenea interpretarea lui Kurt.
Am menționat toate aceste date de istorie teatrală desigur în primul rând pentru valoarea lor intrinsecă, dar și pentru motivul că piesa lui Friedrich Dürrenmatt se joacă la Teatrul Alexandru Davila din Pitești în Studioul (cândva se numea Studio 125) creat și conceput aici de nimeni altul decât de marele Liviu Ciulei.
Meritul de a fi propus introducerea în repertoriu a acestui remarcabil text de relație și de actori îi revine regizorului Matei Varodi. Care și-a asumat deopotrivă scenografia, semnatarul ei construind corect salonul din casa lui Edgar și Alice. Adică locul în care preț de 25 de ani s-a desfășurat meciul dintre cei doi. Măcelul nesfârșit la care fostul autor de literatură militară și fosta actriță fără talent s-au supus deliberat, cuplul urându-se fie și numai pentru motivul că sunt căsătoriți.
Matei Varodi și-a dorit un spectacol tradițional, cu o regie realistă. Spectacol scăldat în ura dintre cei doi combinată cu „Cântecul lui Solveig” și „Marșul boierilor”. Avem de-a face cu un veritabil meci de box în 12 reprize, marcate ca atare de anunțurile făcute cu inflexiuni sarcastice de actrița Ana Mirela Popescu. Meci mustind de răutăți, de lovituri succesive sub centură, de răsturnări continue de situații, de leșinuri, când reale, când simulate, de așteptarea înfrigurată a morții partenerului, de trădări și de sperjururi, de acțiuni adulterine de cel puțin trei feluri- rememorate, petrecute sub ochii noștri și ai celui înșelat care parcă trăiește voluptatea încornorării ori numai inventate.
E foarte adevărat că actorii Petrișor Stan (Edgar), Doina Aida Popescu (Alice) și Cătălin Mirea (Kurt) mizează îndeosebi pe valoarea replicii și mai puțin pe adâncirea relațiilor dintre personaje. Se întâmplă să se recurgă prea apăsat la jocul cu fața la public, chiar și atunci când, în mod vădit, ar fi fost nevoie de concentrarea, încordarea, duelul dintre personajele aflate față în față.

Teatrul Alexandru Davila din Pitești- PLAY STRINDBERG de Friedrich Dürrenmatt; Regia și scenografia: Matei Varodi; Cu- Petrișor Stan, Doina Aida Stan, Cătălin Mirea, Ana Mirela Popescu; Data reprezentației: 8 noiembrie 2017

2.Iubire în amurg

Avem deja câteva indicii că directoratul actorului Nicolae Poghirc la Teatrul „Alexandru Davila” din Pitești a adus o seamă de schimbări în bine. De care respectiva instituție, de prea multă vreme intrată într-un puternic con de umbră, avea nevoie ca de aer. Astfel, s-au făcut câteva angajări semnificative, au venit la Pitești actori cu mare succes de public (Constantin Cotimanis, Adrian Păduraru, Paula Chirilă), se caută o reîmprospătare generală a trupei (căreia îi trebuie obligatoriu actori tineri), se încearcă o restructurare semnificativă a ofertei repertoriale, o reformulare generală a principiilor care guvernează relația Teatrului cu comunitatea.

Firește, noul director are nevoie de sprijinul puternic și decis al finanțatorului (Consiliul Județean Argeș), de disponibilitate în vederea completării schemei și cu alt gen de personal artistic. Așa cum ar fi un secretar literar, de pildă. Care să nu fie un simplu purtător de hârtii sau un bun făcător de cafele, ci posesor de reale competențe în domeniu. Printre care și aceea de a ști să redacteze caiete de sală profesioniste.
Spun aceasta și fiindcă, din lipsa respectivului adjuvant spectacologic, – nu-i vorbă, el lipsește și de acolo de unde sunt secretari literari cu leafa plătită la zi- am pierdut oarece timp încercând să aflu câte ceva despre scriitorul Norm Foster, autorul piesei „Old Love”. Despre care, grație internetului, am aflat că este un prețuit dar și industrios creator canadian de literatură dramatică.
Născut în anul 1949, Norm Foster se află momentan în plină glorie. Extrem de prețiosul site „Regizor caut piesă” atestă cel puțin 30 de titluri din creația sa, dintre care, până la premiera pe țară a piesei „Old Love”, pare-se că nici una nu a fost jucată încă în România.
Nici despre regizorul Daniel Bucur, cel care a pus în scenă piesa, nu știam mai nimic. Am aflat prin discuții de la om la om sau, mă rog, de la om la critic, că e un român de ceva vreme stabilit în Canada. Carevasăzică, lucrurile se leagă.
Acum, „Old Love” nu este cine știe ce mare capodoperă a literaturii dramatice contemporane. Nu este, spre enervarea de esență segregaționistă, a acelei părți mai feministe și, pesemne, mai înaintată a criticii noastre, o mostră de teatru social sau de teatru politic. Este, în schimb, o mostră a felului în care se manifestă astăzi așa -numita „piesă bine scrisă”. Care, pentru a înregistra succes la public, are nevoie de mari actori sau, cel puțin, de actori stăpâni pe meserie.
Iulia Dumitru (Molly Graham) și Constantin Cotimanis (Bud Mitchell) fac parte din această categorie. Ei dau viața personajelor care își găsesc fericirea și rostul vieții, fiecare după câte un mariaj ratat. Avut cu un bărbat frumos, priceput în afaceri și mare coureur des dames (îl interpretează așa cum trebuie Adrian Păduraru), respectiv cu o femeie aspectuoasă și remarcabil de bine orientată (ce mare bucurie să o regăsesc în foarte bună formă pe Paula Chirilă, cu folos reîntoarsă pe scenă!).
Totul, toate schimbările de vremuri, de ani, toate răsturnările de situații, gândite într-o formulă discretă de teatru în teatru, se petrec în scenografia simplă, semnată de Francesca Cioacă și în acompaniamentul unor minunate sonuri purtând inconfundabila semnătură Nicu Alifantis.
Dacă regizorul Daniel Bucur ar fi accelerat ceva mai hotărât ritmul, ar fi fost de mare folos spectacolului.

Teatrul Alexandru Davila din Pitești- OLD LOVE de Norm Foster; Regia: Daniel Bucur; Scenografia: Francesca Cioancă; Muzica: Nicu Alifantis; Cu: Constantin Cotimanis, Paula Chirilă, Adrian Păduraru, Iulia Dumitru; Data premierei: 9 noiembrie 2017

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro