vineri, mai 17, 2024

Aspirațiile europene ale Georgiei și lecțiile de învățat pentru Moldova

Transformările politice și economice înregistrate de Georgia favorizează o atitudine extrem de pozitivă din partea Uniunii Europene. Satisfacția față de Georgia este alimentată într-o oarecare măsură de dezamăgirea sau reticența instituțiilor europene cu privire la viteza reală a reformelor din celelalte două țări cu care are Acorduri de Asociere, Moldova și Ucraina. Simpatiile europene au motivații multiple, dar cel mai mult acestea rezultă din capacitatea autorităților de a asigura politici anti-corupție funcționale, instituite încă în perioada lui Mikhail Saakashvili. Un rezultat diametral opus în combaterea corupției este caracteristic pentru Moldova și Ucraina care, potrivit Transparency International, în 2017 intră în top 65 cele mai corupte state din lume. Aceasta generează o proporție substanțială a comentariilor negative atribuite de către Bruxelles.

Dinamica pozitivă a reformelor livrate de către autoritățile georgiene pare să deplaseze imixtiunea oligarhilor în procesul decizional din centrul atenției (IPN, 26 Februarie 2018). Realitatea georgiană este însă determinată de către oligarhul Bidzina Ivanishvili, capabil să influențeze deciziile politice majore din țară, prin intermediul partidului „Visul Georgian”, fondat de el și care se află la guvernare din 2012. Contrar unei toleranțe dozate față de rolul oligarhilor în Georgia, UE are o atitudine distinctă, mult mai aspră, față de ingerința oligarhilor în procesele politice din Moldova sau Ucraina. Pe de o parte, diferența de atitudine este condiționată de vizibilitatea excesivă a oligarhilor moldoveni sau ucraineni în spațiul politic și competiția deschisă pentru controlul politic extins asupra instituțiilor. Acest lucru este determinat de imposibilitatea grupurilor oligarhice din Moldova și Ucraina de a construi o guvernare nu doar controlabilă, dar și confortabilă, cu legitimitate publică favorabilă și incontestabilă în raport cu alte forțe politice. Pe de altă parte, guvernarea asigurată de oligarhii moldoveni și ucraineni este de calitate joasă și deseori contrastează cu angajamentele făcute față de UE.

Cel de-al 4-lea Consiliu de Asociere UE-Georgia (Februarie 2018) a confirmat că Bruxelles-ul tratează cu multe speranțe și încredere integrarea europeană desfășurată în Georgia. Pe lângă faptul că Georgia a fost definită drept partener strategic în regiunea Caucazului de Sud (regim democratic cu aspirații europene, interconector energetic etc.), UE a apreciat mișcarea țării în direcția parlamentarismului (cu schimbarea constituției, funcționarea statului de drept și reforma justiției). Totodată, UE a promis asistență financiară pentru dezvoltarea regională și agricultură (77,5 milioane EUR), dar și pentru stabilitatea macrofinanciară (45 milioane EUR). Chiar dacă asistența europeană prevede mereu condiționalități, UE nu a insistat să specifice vreuna în cazul Georgiei. O abordare distinctă se observă în cazul Ucrainei, dar cel mai mult al Moldovei, în raport cu care Bruxelles-ul vehiculează constant principiul condiționalității, invocând importanța pre-condițiilor politice (Moldova).

Deși Georgia se bucură de un atașament extrem de pozitiv din partea UE, obiectivul maxim acceptat până acum de către europeni este aprofundarea integrării și cooperării, fără oferirea unei perspective europene clare. Eforturile Georgiei din 2017 (Parliament.ge, 6 Iulie 2017), de a uni eforturile cu Moldova și Ucraina, pentru a solicita o concretizare a perspectivei europene, înainte de summitul Parteneriatului Estic din noiembrie 2017, au fost practic ignorate. Instituțiile și liderii europeni, și nici măcar Parlamentul European, nu au făcut mai mult decât să recunoască aspirațiile europene ale celor trei țări asociate. Discuțiile despre avansarea statutului lor actual este imposibilă inclusiv având în vedere agenda optimistă setată pentru Balcanii de Vest, cu prima extindere planificată pentru Serbia și Muntenegru în 2025 (IPN, 19 Februarie 2018).

În 2018, Georgia intenționează să-și consolideze demersul pentru perspectiva europeană, însă prin acțiuni unilaterale și prin sporirea ambiționării agendei de reforme. În acest sens, autoritățile georgiene definitivează un „Plan de Acțiuni” pentru apropierea de UE („Road Map to Europe”), care să combine atât măsuri de apropiere a legislației, adițional la angajamentele din Acordul de Asociere, cât și amplificarea cooperării sectoriale cu instituțiile europene. Tbilisi țintește să stabilească un dialog avansat cu Bruxelles-ul, care să aibă loc în paralel și complementar la discuțiile în limitele implementării Acordului de Asociere. În acest fel, autoritățile georgiene vor să depășească deficitul de angajare politică a UE pe partea acordării unei perspective europene. Astfel, autoritățile georgiene planifică să se pregătească pentru o eventuale aderare și să aștepte (“prepare and see”) circumstanțe prielnice în UE. În paralel, agenda europeană din Moldova este sub amprenta unor reforme mai degrabă forțate din exterior, prin condiționalitate strictă (IPN, 5 Martie 2018), decât dorite pe interior de către guvernarea controlată de către Democrații oligarhului Vladimir Plahotniuc. În Ucraina, atât reformele din sectorul politic cât și cele din sectorul economic, devin tot mai des prizoniere ale unor aranjamente politice între guvernare și forțele naționaliste, care contrazic logica sau spiritul Acordului de Asociere cu UE.

Georgia și strategia sa pentru atingerea perspectivei europene

Politicul georgian tinde să convingă opinia publică de acasă, dar și partenerii europeni, că urmărește obiectivul de a se converti în țară candidat pentru aderare la UE. În acest sens, Georgia dezvoltă un “Plan de Acțiuni” pentru apropierea de Europa, care reprezintă un demers politic unilateral și depășește cadrul stabilit de către Acordul de Asociere.

„Planul de Acțiuni” presupune implementarea deplină a Acordului de Asociere și a livrabilelor stabilite de către UE pentru Parteneriatul Estic până în 2020. Pilonii Planului de Acțiuni constau în câteva aspecte-cheie: (i) transpunerea legislației comunitare inițial neincluse în Acord; (ii) intensificarea cooperării cu agențiile europene (Europol, Eurojust etc.); (iii) participarea în cât mai multe programe ale UE; (iv) dezvoltarea dialogului strategic; (v) implicarea mai activă în proiectele de interconectare privind transportul și proiectele energetice; (vi) ramificarea cooperării sectoriale, cu instituirea unui format de consultări între autoritățile georgiene și oficialii Comisiei Europene. Mai mult ca atât, autoritățile georgiene planifică să facă auto-evaluări periodice pentru a identifica lacunele și a stabili măsuri pentru a elimina decalajele existente în comparație cu UE. Astfel, Georgia vrea să accelereze integrarea în UE și să se pregătească pentru o eventuală aderare, fără a se limita doar la îndeplinirea Acordului de Asociere.

Asemenea angajamente ar putea să consolideze simpatiile europenilor față de cauza europeană a Georgiei. În contextul în care Moldova și Ucraina au relații (semi)problematice cu Bruxelles-ul, demersul georgian pentru o integrare unilaterală cu UE capătă și mai multă credibilitate și vizibilitate. Aceasta îi poate permite să se compare mai degrabă cu Balcanii de Vest, decât cu țările Parteneriatului Estic. Dacă Georgia reușește să se apropie sau chiar să depășească nivelul de integrare europeană din țările vest-balcanice, atunci aceasta poate forța UE să-i recunoască perspectiva europeană.

Cu toate acestea, succesul demersului unilateral pro-UE al Georgiei depinde de stabilitatea politică și calitatea reformelor. În acest sens, persistă incertitudine legată de interesele reale ale partidului asociat cu oligarhul Ivanishvili  („Visul Georgian”). Reforma constituțională inițiată de acesta a exclus opoziția, iar introducerea votului proporțional a fost propusă doar din 2024, nu și pentru alegerile parlamentare din 2020. Totodată, reformele structurale generate de „Revoluția Rozelor” sunt sub o presiune constantă, iar corupția capătă vizibilitate în așa domenii precum achizițiile publice. Percepția publică vizavi de incidența abuzurilor comise de către oficialii georgieni s-a înrăutățit practic de 4 ori în 2016, comparativ cu 2013. Mai mult ca atât, întregul sistem anti-corupție este subminat din cauza politizării și a lipsei unor mecanisme clare de aplicare a legislației în domeniu (Transparency International, 16 Martie 2018).

Lecții pentru Moldova

Ambiționarea Georgiei de a avansa în mod unilateral demersul pentru perspectiva europeană contrastează cu imposibilitatea guvernării de la Chișinău de a-și restabili credibilitatea în ochii UE. Până la îndeplinirea condiționalităților (investigarea crimei din sectorul bancar etc.) și a pre-condițiilor publice (repararea problemelor din legislația electorală etc.), Chișinăului îi va fi foarte greu să aibă un dialog mai sincer cu Bruxelles-ul.

Chiar dacă sunt preocupate de „aranjamentele” pentru scrutinul din decembrie 2018, autoritățile moldovenești nu realizează că ar obține mai mult sprijin în rândul populației, dacă ar implementa integral reformele convenite cu europenii și cerute de societatea civilă. O demonstrație în plus a unui angajament serios față de reforme ar fi renunțarea la instrumentele artificiale de promovare a integrării europene în Moldova, precum este inițiativa de „constituționalizare” a vectorului european (Dalekoblisko,  10 Ianuarie 2018).

Orice artificialitate față de agenda europeană îndepărtează țara de o perspectivă europeană clară. Deși Moldova ar putea să se alăture destul de ușor la procesele de integrare europeană din Balcanii de Vest (dimensiune, proximitate, capacitate de absorbție a legislației europene etc.), aceasta este frânată de instituții „capturate” de interese obscure, corupția endemică și demolarea continuă a „contractului social”.

Dacă nu guvernarea, atunci opoziția extra-parlamentară, este obligată să preia ideea promovării unilaterale a unei perspective europene pentru Moldova, similar exemplului georgian.

UE intră în oboseală față de procesul de extindere, dar și în constrângeri financiare din cauza Brexitului și a priorităților de securitate (migrația ilegală din Sud). De aceea, Moldova, la fel ca și Georgia, trebuie să convingă Bruxelles-ul, cu probe plauzibile, că merită să primească perspectiva europeană, la fel ca și țările Balcanilor de Vest.

În loc de concluzii…

Aparent, situația din Georgia este mai bună decât în Moldova sau Ucraina, dar oricum calitatea sistemului politic, politizarea instituțiilor sau înrăutățirile din sectorul anti-corupție, trezesc unele suspiciuni vizavi de caracterul ireversibil al reformelor georgiene. Cât timp aceste neajunsuri nu vor fi redresate urgent și corespunzător de către Bruxelles, dezamăgirea eventuală a UE în Georgia, similar decepției față de Moldova în 2014, este iminentă.

Eforturile georgiene de a se apropia de o perspectivă europeană clară sunt încurajatoare și pot fi replicate în Moldova sau Ucraina. Or, UE va intra în curând într-o fază de oboseală față de extinderile în afara Balcanilor de Vest. Adițional, din 2019, vor spori incertitudinile vizavi de resursele financiare disponibile pentru țările din vecinătatea europeană, inclusiv pentru țările cu care UE are Acorduri de Asociere.

Din aceste considerente, guvernarea de la Chișinău trebuie să se focuseze pe reforme reale și să renunțe la inițiative artificiale (europenizarea Constituției, substituirea agendei de reforme cu „planuri de acțiuni” triviale etc.). Perspectiva europeană va depinde mai mult ca niciodată de performanța țărilor terțe, care la fel va determina sprijinul politic în interiorul UE. Cu toate acestea, Moldova are o misiune dificilă – apropierea de o perspectivă europeană concretizată, dar fără a pierde vectorul european în urma alegerilor din decembrie 2018.

Articol aparut pe site-ul IPN

Distribuie acest articol

3 COMENTARII

  1. UE menține posibilitatea de aderare pentru candidații din est. Bulgaria a folosit preşedinția 2018 pentru a începe un dialog cu balcanii de vest. UE oferă posibilitatea de aderare după 2027. Albania, Serbia, Montenegro, etc sunt candidați de aderare la UE. Astăzi tinerii părăsesc estul.

    …. „… Chiar dacă asistența europeană prevede mereu condiționalități, UE nu a insistat să specifice vreuna în cazul Georgiei. O abordare distinctă se observă în cazul Ucrainei, dar cel mai mult al Moldovei, în raport cu care Bruxelles-ul vehiculează constant principiul condiționalității, invocând importanța pre-condițiilor politice (Moldova)…. „….

    Cu totul altfel e la candidații din fosta URSS. UE e mult mai prudentă. Georgia a avut conflicte interne (Abchasia, Oseția), nu avea şanse de aderare după criteriile UE (fără conflicte). UE are Turcia (conflict cu kurzii, război cu/în Siria) în spinare ca candidat de aderare de mult timp.
    Nu ştim cum va arăta noul Parlament UE după alegerile din 26 Mai 2019.
    Noua comisie şi noul PE vor arăta altfel decât azi. Care țel va avea UE în privința lărgirii în est- sudest după 2027? Va fi posibil de a decide din nou „politic” în privința aderării candidaților aşa cum a fost la România & Bulgaria?

    … „… Deși Moldova ar putea să se alăture destul de ușor la procesele de integrare europeană din Balcanii de Vest (dimensiune, proximitate, capacitate de absorbție a legislației europene etc.), aceasta este frânată de instituții „capturate” de interese obscure, corupția endemică și demolarea continuă a „contractului social”…. „…

    Cum va arăta UE după aderarea a încă 10 state din est? Când e momentul pentru a obține „unanimitate de voturi” la Bruessel pentru aderarea fiecărui candidat din est?

    Vorbim de anii după 2035 pentru Moldova?

  2. Cinste lor, cinste lor, georgienilor!
    Respect.
    Dar ce facem cu abhazia si osetia de sud ?
    UE nu importa dispute teritoriale.
    Si doar uitindu-te la harta, iti piere orice iluzie de aderare la UE pentru Georgia.
    In schimb, harta arata mai omeneste in cazul Moldovei, handicapul transnistrean are o sansa (dintr-o mie) de a fi rezolvat, dar ce te faci cu mentalitatea rusofona a majoritatii populatiei? Cu coruptia endemica si dependenta energetica de moscova? Si cu mentalitatea imperialista a aceleiasi moscove?
    Nu zic, mentalitatea rusofona e scuzabila dupa zeci de ani de deportari si deznationalizare, iar noi sintem ultimii care sa-i judecam, dar totusi, problema ramine.
    Fara un vot masiv si relevant al cetatenilor pentru partidele pro-UE, nu se poate face nimic.
    Iar daca prin absurd se rezolva aceasta, cum integrezi apoi economic Moldova? Ea e saraca si nici noi nu sintem chiar Germania Occidentala. Plus ca daca faci un sondaj de opinie in Romania, majoritatea sint impotriva Unirii, dincolo de declaratiile sforaitoare de la TV. Din frica de rusi si de costurile financiare. Sint foarte pesimist. Sper sa ma insel. Dar sint pesimist.

    • Sa-i mai lasam la fezandat, doar nu suntem in JapJaponia. Problema teritoriului transnistrean al republicii moldovenesti nistrene se poate rezolva foarte usor cu ajutorul uncrainenilor – in doi timpi si trei mishcari toate trupele alea vor fi in primul rand dezarmate, cu prima ocazie, iar cetatenii federatiei ruse expulzati. Flerul imi spune ca ocazia favorabila are sa vina mai iute decat acceptarea srbiei in UE!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Denis Cenusa
Denis Cenusahttp://contributors
Denis Cenușa este cercetator la Universitatea din Giessen si Expert-Grup, Chisinau.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro